Hüseyn Cavid irsinə
böyük qayğının parlaq təzahürü
Tarix boyu Naxçıvanda doğulub
böyümüş, buradan pərvazlanaraq tanınmış
şəxsiyyətlər bu qədim diyara da yeni şöhrət
gətirmiş, onu daha da şərəfləndirmişlər.
Bunların hər biri haqqında cild-cild kitablar yazılıb,
yazılır, yazılacaq da. Amma mən onlardan biri haqqında
danışacağam bu yazıda: Hüseyn Caviddən söz
açacağam. Daha doğrusu, Hüseyn Cavidin Ev Muzeyindən.
9 iyun 1984-cü il. Naxçıvanın ədəbi-mədəni
həyatında yeni bir səhifə yazılır. Yarım əsrə
yaxın bir keçmişdə Azərbaycan tarixindən
silinib atılmağa çalışılan bir şəxsiyyətin,
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının dahilərindən
biri, Stalin repressiyasının qurbanlarından olan Hüseyn
Cavidin Ev Muzeyi açılır.
Muzeyin açılışı təntənəli
qeyd edilir. Azərbaycanın Xalq yazıçısı,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Mirzə İbrahimov,
Xalq yazıçısı Hüseyn Abbaszadə, görkəmli
ədəbiyyatşünas tənqidçi Qulu Xəlilov,
akademik Bəkir Nəbiyev, Xalq artisti Vera Şirye, Əməkdar
artistlər - Hamlet Xanızadə, Ramiz Məlikov, Əminə
Yusifqızı və Hicran Mehbalıyeva, həmçinin,
qonşu respublikalardan gəlmiş qonaqlar - Özbəkistan
SSR-in Xalq yazıçısı Səid Əhməd,
Ukraynanın Xalq artisti Anna Nikolaya, Litva SSR-dən gəlmiş
yazıçı Pronas Raşşyus, Gürcüstan SSR-dən
Roman Miminoşvili, Süleyman Süleymanov və
başqaları iştirak edirlər.
Ötən əsrdə Azərbaycan çox
mürəkkəb bir yol keçib. XX əsrin
qanlı-qadalı ilk onilliklərindən
çırpınıb çıxmaq, qısa sürən
müstəqillik, əslində, dünyanın alt-üst
olduğu əsrin ilk iki onilliyi, kollektivləşmə və
islahatlar adı ilə keçən sonrakı iki qanlı
onillik, bundan sonra gələn və yalnız iblisin
hökmranlığı deyə biləcəyimiz, repressiya və
müharibələrlə tarixin qan yaddaşına çevrilən
30-40-cı illər və nəhayət, bəşəriyyətin
özünə gəlməsi üçün keçən
üç onillik.
XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq xalqımızın yaşadığı ağır mərhələlər Ümummilli lider Heydər Əliyevin Azərbaycan rəhbəri seçilməsindən sonra arxada qaldı və ölkəmiz bundan sonra bir çox islahatlarla, həm də milli hafizənin bərpası ilə yeni bir mərhələyə qədəm qoydu. Məhz həmin dövrdə Cəlil Məmmədquluzadə, Firidun bəy Köçərli, Mirzə Ələkbər Sabir, Molla Pənah Vaqif, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Üzeyir bəy Hacıbəyov, Ruhulla Axundov, Ülvi Rəcəb, Tağı Şahbazi, Hüseyn Cavid və onlarla başqa ədəbiyyat, mədəniyyət, incəsənət xadimləri yeni sovet nəslinin hafizəsinə yenidən və daha inamla yazılmağa başladı.
Azərbaycan xalqı, daha sonrakı illərdə
artıq SSRİ adlanan böyük coğrafiya
xalqımızın XX əsr nəhənglərini, o cümlədən
də bu nəhənglər içərisində nəhəng
olan Hüseyn Cavidi özü üçün layiqincə kəşf
etdi.
1956-cı ildə, ölümündən sonra
hüquqi bəraət alan Hüseyn Cavid irsinin əslində,
həqiqi və hərtərəfli təntənəsi Heydər
Əliyevin Azərbaycana rəhbərliyi zamanında oldu. Onun
birbaşa tapşırığı əsasında 1980-ci ilin
axırları və 1981-ci ilin əvvəllərində
H.Cavidin 1919-cu ilədək fasilələrlə
yaşadığı Naxçıvan şəhərinin qədim
Əlixan məhəlləsində, Bazar çayının kənarındakı
evdə təmir işləri aparılaraq ədibin ev muzeyinin
təşkili işinə başlanıldı. 1981-ci ilin iyul
ayının 21-də isə Heydər Əliyevin Hüseyn
Cavidin anadan olmasının 100 illiyi haqqında verdiyi və
imzaladığı Azərbaycan KP MK-nın 1980-ci il 25 dekabr
tarixli qərarı və Azərbaycan SSR Nazirlər Sovetinin
1981-ci il 13 fevral tarixli müvafiq sərəncamı Hüseyn
Cavidin ev muzeylərinin təşkil olunması
üçün əsas oldu. Beləliklə, 30 il əvvəl
verilən bir qərar Azərbaycan ədəbi, mədəni,
fikir tarixində xüsusi yeri olan Muxtar Respublikanın mədəniyyət
ocaqlarının sırasına daha bir müqəddəs
ünvan - Hüseyn Cavidin Ev-Muzeyini əlavə etdi.
Bundan başqa, Ulu Öndər Heydər
Əliyevin diqqəti və qayğısı sayəsində qədim
Naxçıvanın XX əsr tarixinin ən böyük
şəxsiyyətlərindən, ədəbiyyatımızın
korifeylərindən Məmməd Səid Ordubadinin, Cəlil Məmmədquluzadənin,
nəhəng sərkərdə Cəmşid
Naxçıvanskinin, böyük rəssam Bəhruz Kəngərlinin
ev-muzeyləri də açılıb. Bu muzeylər bizimlə
qədim Gəmiqaya, Atabəylər dövlətinin tarixi abidələri
Möminə Xatun, Yusif ibn Küseyr türbələri,
onların müəllifi, dahi memar Əcəmi Əbubəkir
oğlu Naxçıvani, Qarabağlar türbə kompleksi,
monqol-tatar hücumunun şahidi Köhnə qala, orta əsrin
mütəfəkkiri Nəimi arasında, yaxın və uzaq
keçmişimiz arasında mənəvi körpü qurur,
yaddaşımızı təzələyir.
Hüseyn Cavid əfəndinin ev-muzeyinə gəldikdə,
bu barədə bir qədər ətraflı danışmaq,
onun həyat vəsiqəsi almasında xidməti olanlara da vəfa
borcumuzu - yad etməmiz vacibdir.
Hər şeyin, hər işin
başlanğıcı ən çətin dövrdür. Bu
baxımdan Cavid əfəndinin ev-muzeyinin təşkili işi
də istisna deyildi, bəlkə də digər muzeylərin
açılmasından da çətin idi. Bu çətinliyi
Stalin repressiyası illərini yaşamayanların təsəvvür
etməsi çox çətindir. Repressiya təkcə
insanı məhv etməklə kifayətlənmir, bununla
doymurdu, onun yaxınlarını, dostlarını,
tanışlarını, evini, əşyalarını, onun
adı ilə bağlı olan hər şeyi doymayan əjdaha
kimi udur, yer üzündən silir, yox edirdi. Cavid əfəndi
üçün də bu istisna olmamışdı. Amma onun
bunda "bəxti gətirmişdi" ki, Cavid əfəndi
başqalarının, sevənlərinin hafizələrində,
həyatında yaşamağa başlamışdı. Bu
baxımdan ev muzeyin təşkili çətin də olsa,
mümkün görünürdü.
Muzey ekspozisiyasının mövzu-tematik planı Azərbaycan Elmlər Akademiyası İncəsənət İnstitutunun əməkdaşı, teatrşünas Tamilla Təhmasibə həvalə olunmuşdu, bədii tərtibatı isə Azərbaycan SSR Mədəniyyət Nazirliyinin nəzdində fəaliyyət göstərən "Muzeylərin və sərgilərin bədii tərtibatı və layihələşdirilməsi" emalatxanası tərəfindən icra olunurdu.
Muzeyin yaradılmasına şairin qızı,
o zaman Azərbaycan Dövlət Teatr Muzeyinin direktoru Turan
Cavidin çox böyük köməyi oldu. O, həm muzey
otaqlarının qurulması və tərtibatında dəyərli
məsləhətlər vermiş, həm də Cavidin əsərlərinin
ilk nəşrlərini - "Keçmiş günlər",
"Şeyda", "İblis", "Topal Teymur",
"Uçurum", bunlardan əlavə də 100-ə
yaxın foto-şəkillər, sənədlər və xatirə
əşyalarını muzeyə hədiyyə etmişdi.
Cavidlə əlaqələr müxtəlif sənədlər,
fotoşəkillər, qəzet və jurnal materialları,
kitablar, xatirələrin əldə edilməsində Cavid əfəndinin
yaxın dostu olmuş, görkəmli ədəbiyyatşünas
alim Əziz Şərifin xüsusi rolunu qeyd etmək yerinə
düşər. Onun 1983-cü ildə ev-muzeyə təqdim
etdiyi hədiyyə özünün 1977-ci ildə çapdan
çıxmış və üzərində avtoqrafı
olan "Keçmiş günlərdən" kitabından və
bir dəftərdən ibarət idi. Məktubda deyilirdi:
"... Məndə qalan bircə bu dəftərdir ki, vaxtilə
mən Cavidin atama yazdığı məktubların surətini
oraya köçürmüşəm. Bu dəftər mənim
üçün nə qədər qiymətli olsa da, onu
unudulmaz dostum və böyük qardaşımın ev-muzeyinə
göndərməyi mümkün bildim".
Vaxtı ilə Cavidin qonşusu və tələbəsi
olmuş professor Əli Sultanlının bacısı Bətulə
xanımın muzeyə hədiyyə etdiyi, üzərində
müəllifin avtoqrafı olan 1924-cü ildə nəşr
olunmuş "İblis" əsəri ev-muzey
üçün çox qiymətli idi.
Həmin ərəfədə akademik Məmməd
Cəfər Cəfərova, professor Abbas Zamanova, Yaşar
Qarayevə, görkəmli jurnalist, tədqiqatçı Qulam
Məmmədliyə, SSRİ Xalq artisti, professor Mehdi Məmmədova,
cavidşünas Zahid Əkbərova, Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrının baş rejissoru Ələsgər Şərifova,
Azərbaycan Dövlət Radio və Televiziya Komitəsinə,
Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət
Arxivinə, Cəfər Cabbarlı adına Azərbaycanfilm
Kinostudiyasına və hətta Gürcüstan, Türkmənistan
və Özbəkistan Dövlət
arxivlərinə məktublarla müraciət olundu və muzey
ekspozisiyası qurulduğu vaxt Cavidlə bağlı müəyyən
qədər sənəd, fotoşəkil, qəzet və jurnal
materialları, kitablar əldə edildi ki, bunlar hamısı
muzey ekspozisiyasında öz layiqli yerini tutdu.
Ev-muzeylərin fərqli bir xüsusiyyəti
vardı. Bu abidələr başqaları kimi qurulub başa
çatmırlar, daima yeni eksponatlarla zənginləşə-zənginləşə
həyatlarını davam etdirirlər. Cavid əfəndinin
muzeyinin həyatı da belə davam edir. Fəaliyyətə
başladığı 1981-ci ildən bu günədək
muzeyin fonduna 9300-dən artıq eksponat toplanıb. Bunların
içərisində Hüseyn Cavidin həyat və
yaradıcılığını əks etdirən fotolar, sənədlər,
xatirə əşyaları, təsviri sənət və heykəltaraşlıq
nümunələri, əsərlərinin ilk nəşrləri,
üzərində qardaşı qızı Rəna Rasizadəyə
avtoqrafla hədiyyə etdiyi, 1934-cü ildə nəşr
olunmuş "Səyavuş" əsəri, Turan Cavid tərəfindən
son vaxtlar hədiyyə olunmuş "Knyaz" əsərinin
əlyazması, atasının pensnesi (gözlüyü),
yazı dəsti, Ərtoğrol Cavidin hərbi xidmət illərində
1942-ci ilin 28 fevralından başlayaraq 1943-cü ilin 7 oktyabr
tarixinə kimi Abxaziyadan, Tbilisi hospitalından və
Naxçıvandan Bakıya anası Mişkinaz Cavidə və
bacısı Turan Cavidə yazdığı 71 ədəd məktubu
və Turan Cavidə məxsus
xatirə əşyaları da vardır.
Cavid əfəndinin həmyerliləri,
qohumları, dostları, yoldaşları onun məruz
qaldığı ədalətsizliyi aradan qaldırmağa can
atırmış kimi hamılıqla çalışır,
ev-muzeyə əllərindən gələn köməyi
göstərirdilər. H.Cavidin Ev-Muzeyi ilə uzun illərlə
çox yaxından əməkdaşlıq edən tarix elmləri
doktoru, professor Qüdrət İsmayılzadənin
bağışladığı, içərisində H.Cavid
haqqında yazılar və şəkillər verilmiş və
bir neçəsində ədibin "Afət" pyesi ilk dəfə
olaraq hissə-hissə çap olunmuş 1926-cı ilə aid
6 ədəd "Maarif və mədəniyyət"
jurnalını, Xalq yazıçısı Hüseyn
İbrahimovun üçcildlik "Seçilmiş əsərləri"
("Böhtan" romanı həmin cildlərə daxil
edilib), akademik İsa Həbibbəylinin "XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan yazıçıları", Hüseyin Cavidin
Bakıdakı Ev Muzeyinin nəşrləri olan
"Cavidşünaslıq", "Azərbaycan qeyri-maddi mədəniyyət
abidələri və Ərtoğrol Cavid" topluları və
muzeyin direktoru Gülbəniz Babaxanlının "Azərbaycan
ədəbi fikri və Hüseyn Cavid", akademik Rafael Hüseynovun
"Əbədi Cavid", professor Kamran Əliyevin
"Hüseyn Cavid: həyat və
yaradıcılığı", professor Cəlal
Qasımovun "Cavidi məhbəsə aparan yol", filologiya
elmləri doktoru Hüseyn Həşimlinin "Azərbaycan
poeziyasında sonet və terset", filologiya elmləri üzrə
fəlsəfə doktoru İsgəndər Atillanın
"Əsrin şairi" əsərinin I-IX hissələri və
"İnsan ömrü bir dalğa kimi", filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru Həsənəli Eyvazlının
"Ərtoğrol Cavid, yaxud bir ailənin dramı",
Pedoqogika üzrə fəlsəfə doktoru Yusif Aslanovun
"Cavidin söz dünyası", şair Əbülfəz
Naxçıvanlının "Tale burulğanı" və
Nazim Əkbərovun "Cavid dünyasına üç pəncərə"
əsərləri muzeyin ekspozisiyasını zənginləşdirib.
2000-ci ildə Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisinin sədri Vasif Talıbovun şəxsi
diqqət və qayğısı ilə ev-muzeydə əsaslı
təmir və bərpa işləri aparılmış,
muzeyin binası öz əvvəlki görkəminə
qaytarılmış, muzeyin maddi-texniki bazası gücləndirilmişdir.
Böyüklüyün qədrini böyük
təfəkkür sahibləri anlayar. Cavid ev-muzeyinin bir hissəsi
adlandırdığımız Cavid məqbərəsi Heydər
Əliyevin əsəridir. 1991-ci ildə Heydər Əliyev
Naxçıvan MR Ali Məclisinin sədri vəzifəsinə
seçidikdən bir aydan bir az artıq vaxt sonra Cavid əfəndinin
anadan olmasının 110 illiyi münasibəti ilə Cavid əfəndinin
məzarı üstündə xalqa belə bir söz verdi:
"Mən sizə söz verirəm, Cavid əfəndini Sibir
meşələrindən alıb buraya, vətəni
Naxçıvana gətirdiyim kimi, onun məzarı
üstündə ona layiq bir məqbərə tikdirəcəyəm.
Cavid əfəndi buna layiqdir".
Ulu öndər söz verdi və təqribən
bir ildən sonra xalqın tələbi ilə yenidən Azərbaycan
rəhbərliyinə gələndən az sonra Hüseyn Cavid
məqbərəsinin inşasına başlandı. Və onun
açılışını - 1996-cı ilin 29 oktyabrda
Ümummilli lider Heydər Əliyev özü həyata
keçirdi.
Bu gün də Cavidə olan diqqət və qayğı layiqincə davam edir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin görkəmli şair-dramaturq Hüseyin
Cavidin 17 aprel 2007-ci il tarixdə imzaladığı 125, 16
fevral 2012-ci il tarixdə imzaladığı 130, 24 oktyabr
2017-ci il tarixdə imzaladığı 135 illik yubileylərinin
keçirilməsi haqqında Sərəncamlarının
Naxçıvan Muxtar Respublikasında icrasını təmin
etmək məqsədilə Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisi Sədrinin imzaladığı Sərəncamla
təsdiq edilmiş "Tədbirlər planlarına"
uyğun olaraq Naxçıvan Muxtar Respublikasında müxtəlif
tədbirlər həyata keçirilib. Qeyd olunmuş yubileylərlə
əlaqədar Tədbirlər Planlarında simpoziumların,
elmi-nəzəri konfransların keçirilməsi,
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında "Səyavuş",
"Şeyx Sənan" və "İblis" əsərlərinin
tamaşaya hazırlanması, "Naxçıvan"
jurnalının bir nömrəsinin yubileyə həsr
olunması, Cavid ensklopediyasının nəşr edilməsi
üçün hazırlanması və digər tədbirlərin
həyata keçirilməsi nəzərdə tutulub və
gerçəkləşib.
Bunlara əsasən Hüseyn Cavidin Ev Muzeyi və
Xatirə Kompleksində də bu yubileylərin keçirilməsi
ilə əlaqədar Tədbirlər Planları tərtib
edilib ki, "Hüseyn Cavid-125", "Hüseyn
Cavid-130", və "Hüseyn Cavid-135" adlı sərgilərin
hazırlanıb mədəni-maarif müəssisələrində
nümayiş etdirilməsi, muzey ekspozisiyasında
açıq dərslərin keçirilməsi,
Naxçıvan şəhər ümumtəhsil məktəblərinin
iştirakı ilə "Hüseyn Cavid şeirlərinin ən
yaxşı ifaçısı" mövzusunda şeir
müsabiqəsinin, elmi-nəzəri konfransların və Cavid
poeziya günlərinin təşkili nəzərdə tutularaq
yüksək səviyyədə icra olunub.
Bu gün 9300-dən artıq eksponatla zənginləşən
ev muzeyinin ekspozisiyasında yeni eksponatlar əsasında əlavə
və dəyişiklər edilib, muzey ekspozisiyası xeyli zənginləşdirilib.
Belə ki, muzey yeni ekspozisiya ilə muzeyə gələn
qonaqları dahi şair-dramaturqun zəngin ədəbi irsi,
onun zəngin yaradıcılığı ilə tanış
edir.
Bəhruz AXUNDOV
Hüseyn Cavidin
Ev Muzeyi və Xatirə Kompleksinin direktoru
525-ci qəzet 2018.- 19 oktyabr.- S.6.