AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASININ PREZİDENTİ 2018-Cİ İLİ -
AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ İLİ ELAN
ETMİŞDİR
Müsəlman
Şərqində ilk demokratik respublikanın elan edilməsinin
100 ilinin 23 ayı müstəqillik, 71 ili
istila-fasilə dövrüdür. Vətəni
tərk edib mühacirət həyatı yaşayan mücahidlər
müstəqilliyin yenidən qələbəsi uğrunda
mübarizələrini qətiyyətlə davam etdirmişlər.
Mühacirət mətbuatı bu, istila-fasilə
dövrünün canlı salnaməsidir. Nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
AZƏRBAYCAN
ƏDƏBİYYATINDA “SAĞ QORXU”
Azərbaycanda
ədəbiyyatın və sənətin milliyyətçilər
əlində olması, ədəbiyyatda milli ruhun hakim
bulunuşu, bolşeviklər kəndilərinə
“cığırdaş” adlandırdıqları
“xalqçı ədəbiyyat”ın “milliyyətçi ədəbiyyat”la
birləşməsi, hətta proletar
yazıçı-larının dəxi sağa doğru
ayrılaraq milliyyətpərvər cərəyanın
nüfuzuna düşdükləri Sovet hökumətilə
bolşevik firqəsini ciddi surətdə
düşündürməkdədir. Azərbaycanda
qəzetələr, ictimalar, konqralar, mitinqlər həp bu
mövzu ətrafında dolaşıyor. Azərbaycan
bolşevik firqəsi konqraları bu məsələ üzərində
günlərcə durmaqdadır. Müştərək
Zaqafqaziya bolşevik firqəsi mərkəzi dəxi sırf bu
məsələ haqqında konqre ədd etmişdir.
“Komunist”
qəzetəsində (¹2457) Teymur Hüseynov “Ədəbiyyatda
sağ qorxu əleyhinə” adlı məqaləsində bu məsələyə
təmas edərək diyor ki:
“Son zamanlar, ədəbiyyat sahəsində olan
cığırdaşlarımızın (xalqçı
mühərrirlərin) təbəqələşməsi
çox aydınlaşmışdır. Bunlardan bir
qismi tamamilə sollaşmış, bir qismi də
açıqdan-açığa bizə düşmən olan
məfkurə cəbhəsinə keçmişdir. Bədii
ədəbiyyat sahəsində sağ milliyyətçi məfkurə
daşıyanlar aktivləşmiş, ədəbiyyatda
açıq və aydın sağ (milli) qorxu mövcud
olduğu görülmüşdür”.
Teymur
bunun səbəbini izah ediyor və ədəbiyyat sahəsində
milliyyətçilərin qüvvətlənməsini
ümumiyyətlə iqtisadi və ictimai sahədəki həyati
təbəddülün məhsulu ədd ediyor, diyor ki:
“Madam ki ölkəmizin daxili siyasi, ictimai və
iqtisadi faktorları nəticəsində siyasi həyatımızda
sağ uklon (Komunist firqəsində sağ milliyyətçi
cərəyan) görünüyor, eyni qorxunu ədəbi həyatımızda
dəxi görülməsi təbiidir. Çünki
bədii ədəbiyyat dəxi yuxarıda göstərilən
şəraitin məhsulu olduğundan o şəraitdən
mütəəssir olacaqdır.
Və həyatın
ictimai, siyasi, iqtisadi cəhətlərini bir güzgü kibi
göstərən bədii ədəbiyyatın
yaradıcıları bu ədəbiyyata kəndi tərəfindən
sinfi ziddiyyət və məfkurə qatacaqlarının da təbii
olduğunu qeyd etdikdən sonra əlavə ediyor ki:
“XV Komunist firqə konqrasından sonra Sovet hökumətilə
Komunist firqəsinin götürdüyü xətti-hərəkət,
qolçomaq və “nepman” adlanan yeni Sovet şəraiti
burjuasına hücumdan ibarət oldu. Və pək təbii
olaraq, bu hücum nəticəsində Sovet rejimi əleyhinə
olan qruplar dəxi bütün qüvvətlərini hərəkətə
gətiriyor, müqavimət ediyorlar. Şəhər
burjuasının, köy burjuası, ruhanilər və orta
zümrələrin güzgü (ayna) burjua ədəbiyyatıdır.
Bu ədəbi qrup son zamanlarda
sağlaşmış olan
cığırdaşlarımızın hesabına qüvvətlənmişdir.
Hazırda firqə qarşısında firqə içərisindəki
sağ qorxu ilə mücadilə məsələsi durduğu
kibi, vəzifəmiz bədii ədəbiyyatda olan böylə
təhlükə ilə dəxi mübarizə yapmaqdır”.
Ədəbiyyat sahəsində milli ruhun hakim olması,
mühərrirə görə bilxassə Azərbaycanda
qorxuludur.
“Çünki bu sağ qorxuyu canlandıran mənbə milliyyətçilikdir”.
Zaqafqaziya
Ölkə Komitəsi bu münasibətlə
çıxardığı qərarında diyor ki:
“Zaqafqaziya
milliyyətçi firqələri: Müsavat, gürcü
menşevikləri, erməni daşnaqları siyasi mübarizədə
məğlub olmuşlardır. Fəqət bu
Zaqafqaziyada məzkur firqələrin Sovetlərə
qarşı mübarizədən əl çəkmiş
olduqları demək degildir. Bu mübarizə, siyasi
mübarizədən az aktiv olmayaraq, yeni
şəkil və yeni üsullarla davam etməkdədir. Bu yeni üsul və şəkillər dəxi mədəniyyət
vasitələrilə məfkurəvi mücadilədən ibarətdir.
Xaricdə çalışanların bu tədbirləri
Zaqafqaziya içərisində qismən qüvvətlənmiş
olan burjuazi ilə birləşərək hər bir hadisədən
istifadə etməyi bacaran düşmən ədəbiyyat sahəsində
fəaliyyətini qüvvətləndirmiş, ədəbiyyatda
milliyyətçiligə aktiv bir şəkil vermişdir”.
İştə
qüvvətlənmiş və fəaliyyətini
artırmış olan bu milliyyətçi ədəbiyyatın
Azərbaycanda proletar ədəbiyyatına təərrüz
etdigini, onu “köylü”, “xalq” və s. ünvanlarla
parçalamağa, sağa çəkməyə müvəffəq
olduğunu bu surətdə Azərbaycan proletar ədəbiyyatında
“təslimçi bir ədəbiyyat” və “sağ uklon (təmayül)
ədəbiyyatı” yaratdıqlarını qeyd etdikdən
sonra, bolşevik konqrası, proletar ədəbiyyatının
Marksizm və Leninizm əsasları üzərinə
inkişaf etdirilməsi və hökumətcə proletar ədəbiyyatının
himayə altına alınmasını mütəzəmmin qərarlar
almışdır.
“Odlu-Yurd”,
28 Mayıs 1929, ¹4
AZƏRBAYCANDAN
MƏKTUB
10 ildir ki, Azərbaycan istiqlalına nəhayət
verilmişdir.
Qızıl istilaçılar bu gün hakimiyyətlərinin
10-cu il dönümünü bayram
ediyorlar. Və söz yoxdur ki, süngü ilə
yaradılacaq mitinqlərdə və bolşevik mətbuatı
səhifələrində Sovet rejimimim və Komunist firqəsi
diktaturasının qüdrətindən, milliyyət və
istiqlal hərəkatının ədəmi mövcudiyyətindən
uzun uzadiyə bəhs ediləcəkdir.
İstilanın
10-cu il dönümündə Sovet rejimi ilə
Komunist diktaturasının Azərbaycanda nə kibi bir
müqavimətə məruz bulunduğunu göstərmək
üçün dost və düşmən mətbuatının
dəxi təsdiq etdigi aşağıkı məlumatı Azərbaycandan
alaraq dərc etməklə oxucularımıza bir fikir vermək
istiyoruz.
1. Əmələ
iğtişaşları
Kanuni-sani
(yanvar) ayının sonlarına doğru Bakı mədən,
dəmir yol və fabrikalar əmələsi ilə hökumət
arasında “Kollektiv müahidə” üzərində
çıxan bir ixtilaf böyük ixtişaşlara səbəbiyyət
verdi. Kollektiv müahidə məlum
olduğu üzrə, ixtilaldan əvvəl patronlarla əmələ
arasında əqd olunan və maaşları təyin edən
bir şəraitnamə idi. Şimdi fabrikalar, vəsaiti
istehsaliyyə, ticarət və istehlak vasitələri
hökumət əlində olduğundan əmələyə
istənilən qədər maaş
veriliyor. Həyatın belə bir bahalı
zamanında verilən maaşlarla ehtiyaclarını təmin
edəmiyən əmələ, kəndi müməssilləri
vasitəsilə, əmələ sindikasında
maaşların artırılmasını tələb eyləmişdir.
Fəqət əmələ sindikası deyilən
müəssisə komunist partisinin bir şöbəsindən
başqa bir şey olmayıb, komunist olmayan əmələyə
qapıları qapalıdır. Əmələ müməssilləri
bu müəssisə seksiyonlarını ehmal edərək
bilavasitə əmələlərə izahat vermiş,
sindikanın əmələnin təkliflərini rədd
etdigini, hökumətin istənilən miqdarda maaş
vermiyəcəgini söyləmişlərdir. Yazın
köylərə getmiş və “əmələ ilə
köylünün” birliyi üçün propağanda
yapmış olan əmələlər mitinqlərdə
çıxaraq köylünün ağır vəziyyətini,
Komunist firqəsinin bu təzyiqi davam edərsə bir loğma əkmək
bulunamiyacağını söyləmiş, tələb
etmişlər ki: “Maaşları əskəri ehtiyaclara
görə artıra bilməyən Sovet hökuməti
heç olmazsa köylüyü sərbəst buraxsın, o
zaman həyat bu qədər bahalılaşmaz”. Bakı əmələsinin
bu yeni tələbinə Gəncə, Şəki və s. yerlərin
əmələsi də iştirak eyləmiş və
nümayişlərlə Komunist firqəsi təşkilatının
bulunduqları bina önünə doğru
yürümüşlərdir. Sovet hökuməti
əmələyə “Çeka” cəza müfrəzələrilə
cavab vermiş və bu surətlə bir vuruşma
başlamışdır. Əmələlər
həyəcana gələrək kooperativləri
dağıtmış və komunistləri döymüşlər.
Bu münasibətlə Bakı, Gəncə və
Şəki əmələsi içərisində külliyyətli
həbslər olmuşdur.
2.
İqtisadi əksi ixtilal
5 illik planın suya düşdügünü ən məsul
stalinçilər belə etiraf ediyorlar. Komunist firqəsinin
1929 təşrini-sani (noyabr) ictimai ümumisində Stalinin
dedigi kibi komunistləri şimdidən kapitalizm
qarşısında kaputulasiyon qorxusu bürüməgə
başlıyor. Stalin demişdi ki: Köylərdə
sosyalizm yaratamazsaq əksəriyyəti köylü olan məmləkətdə
getdikcə qüvvətlənən burjua və kapitalizm
üsulu, kapitalist ünsürlər hakim olacaqdır. Bunun üçün dəxi sənaye və məmulatı
artırmalı, ziraətə lazım olacaq qədər
istehsal alətləri və məmulat yaratmalıyız.
Bunlar 5 il müddətində yapılmazsa,
5 illik plana müvəffəq olamazsaq kapitalizm
qarşısında diz çökməkdən başqa
çarəmiz qalmıyacaq. Stalin və Orjenikidze sənayenin
Avropa ilə Amerikadan daha sürətlə artması
üçün səy etməgi və illa dev addımları
ilə irəliləyən Avropa və Amerika
qarşısında, Rusiya sənayei, bu sürətlə, bir
iş yapmiyacaq və sosyalizm əldə edilmiyəcəkdir. Qayə 5 sənədə bütün ziraəti
traktor və elektrikə keçirmək və digər vəsaiti
istehsaliyyəyi mən edərək, bu vasitələri əlində
tutmaqla Sovet hökuməti köylərin sosyalize edilməsini əmr
edə biləcəkdir. Sovet hökuməti
bu qayəsinə 2 tərəfdən yaqlaşmaq istiyor. Bir tərəfdən “Nep” dsövrünün
yaratdığı ufaq mülkiyyəti qaldıraraq köylərdə
kollektiv ziraət əsasını vəz ediyor ki, nə kibi
qüvvətli bir müqavimətlə
qarşılandığı məlumdur. İkinci tərəfdən
sənaye istehsalını yüksəltməgə, köyə
lazım olan alət və məmulatı hazırlamağa can
atıyor. Sovet hökuməti 5 sənə
müddətində vücuda gətirdigi traktorları,
fabrikalarda makinaları olduğu kibi, sosyalize edəcək, əkin
sahəsində digər aləti mən edəcək və bu
surətlə köylərdə ziraəti sosyalizmləşdirəcəkdir.
Əgər
bu 5 illik plan baş tutmazsa Stalinin təbirincə, Sovet
hökuməti kapitalizm qarşısında boyun əgmək məcburiyyətində
qalacaq....
Fəqət
ədəmi müvəffəqiyyət meydanda.... Bunu artıq hər kəs görüyor. Nə yapmalı? Nə yapmalı ki, heç
olmazsa komunizm ölsə də, Komunist firqəsinin hakimiyyəti
ölməsin?..
Yeganə çarə ədəmi müvəffəqiyyəti
Komunist firqəsinin üzərindən alıb milliyyətçi
və komunist olmayan bitərəf mütəxəssislər
üzərinə yüksəltməkdir. Odur ki, Bakı, Gəncə,
Şəki, Naxçıvan v.s. Azərbaycan fabrika, emalatxana və
mədən dairələrində çalışan mütəxəssislər,
ehmal, səhlənkarlıq və iqtisadi əksi ixtilalda ittiham
olunaraq qafilə-qafilə həbsə alınıyorlar. Yalnız
Bakı ilə Gəncə fabrikalarında 300-dən fəzlə
mühəndis tutulmuş, tutulanlar içərisində
mühəndis Ağalar Mahmudbəyli, Ağa Axundzadə kibi
tanınmış simalar olduğu kibi bir çox gənc
mühəndislər, texniklər, ustalar və doktorlar da
vardır. “Çeka”da çürümək
istəmiyən bir çox mütəxəssislər İrana
firar etmişlərdir ki, içlərində mühəndislərdən
Ş.Hüseyin bəy, Əfəndizadə Emin bəy, Murad bəy,
M.İsmayıl bəy v.s. vardır. “Bakinski
Raboçi” qəzetəsi bu münasibətlə
yazdığı bir məqalədə bunları əksi
ixtilalçı və xain deyə adlandırıyor.
3.
Harsı və ideoloji əksi ixtilalı
Bu terminlərdə yeni çıxmışdır. Və bu “əksi
ixtilalı” yapanlar müəllimlər, mühərrir, ədib,
şair, gözəl sənət müntəsibləri, alim və
mütəfəkkirlərdir.
Məktəblərdə oxuyan tələbə həmən
ümumiyyətlə milliyyətpərvər və
istiqlalçıdır. Komunist gənclik dəxi daxil olmaq üzrə
bugünkü gənclik orta və yüksək (ali) məktəblərin, idarələrin,
müəssisələrin türkləşdirilməsini, rus
lisanının və rus məmurlarının Azərbaycandan
çıxarılmasını tələb ediyor. Türkcənin siyasət, elm, fənn, sənət,
ordu, iqtisad sahələrində tam və mütləq hakimiyyəti
tələb olunuyor. Tələbənin 95
faizi dövləti və ümumi kütübxanələrdən
oxumaq üçün aldıqları kitablar həmən
ümumiyyətlə milli harsa və milli ədəbiyyata və
həyata, elm və fənn və Qərbi Avropa əsərlərinə
aiddir. Kütübxanələri dolduran
komunist əsərlərini kimsə oxuyamiyor. Azərbaycan diktatoru Çikalonun bir ictimada söylədigi
kibi, Azərbaycanda “Müsavat” nəşriyyatı Komunist nəşriyyatından
daha çox və daha həvəslə oxunmaqdadır. Tələbənin içində Sovet qanuni-əsasını,
Komunist firqəsi prinsiplərini, Oktyabr ixtilalı tarixini bilənlərə
nisbətən Azərbaycan tarixilə türk tarixini bilənlər
90 faiz təşkil etməkdədir.
Komunist firqəsi bunun səbəblərini məktəbləri
idarə edən müəllimlərdə, onların bir
türlü milliyyət ideolojisindən ayrılıb da
komunizm ideolojisini qəbul etməmələrində
görüyor.
“Sovet hökumətinin əkməyi ilə yaşamaq fəqət
onun mövcudiyyətini aradan qaldırmaq istəyən ideolojidə
davam etmək bir əksi ixtilaldır” deyə
hayqırılıyor.
Sovet
istilası dövründə Azərbaycan səhnəsində
bircəcik belə olsun yeni bir opera, yeni komedi,
“Müsavatçı” Cəfər Cabbarlının
“Aydın”, “Oktay”, “Od gəlini” və “Sevil” əsərləri
ilə yenə milliyyətpərvər Hüseyn Cavid bəyin
“Peyğəmbər”, “Topal Teymur”, “Azər”, “Dəli Kinyaz”
kibi komunist ixtilalı ilə qətiyyən əlaqəsi
olmayan əsərləri xaric olmaq üzrə, heç bir
ciddi dram əsəri görülməmişdir.
Şairlər Cavadın məruf “Göy göl”
şeirindən sonra qopan qiyamət üzərinə qaç
ildir ki, susuyorlar. Mütəfəkkirlər, alimlər,
mühərrir və yazıçılar bir sükut-ixtiyor
eyləmişlər.
Mustafa
Quliyev, Ruhullah Axundov, Hacı Kərim Saniyev, Əli Nazim bu
sükuta “Xəyanət və harsı əksi
ixtilalçılıq” adını veriyorlar. Proletar
yazıçıları konqrasında Mustafa Quliyev
“bütün dünya kapitalistlərinin qəbul eyləmək
məcburiyyətində qaldıqları Sovet hökumətini
Azərbaycan yazıçıları qəbul etmiyorlar,
dünyayı titrədən bu inqilabdan mütəəssir
olmamaq əksi ixtilalçılıqdır” demişdi. Fabrikadakı makinələrə malik olmaq və
onları kəndi faydasına işlətmək mümkün
olsa da millətin dimağını təşkil edən
mütəfəkkirlərin qafasına çalik olmaq və
onları komunistcə düşünməyə icbar eyləmək
mümkün olmamışdır. Nəinki
olmamışdır, hətta “proletar harsı” müməssilləri
ədd olunan Almas Yıldırım, Fövzi, Mehdi, Adil Necdət
və s. milliyyətçilər cəbhəsinə keçmişlər.
Sovet hökuməti bu “əksi ixtilalı tənqid”
üçün tədabir alıyor, o cümlədən,
bütün bunları hizmətlərindən qovaraq
aclığa məhkum etmək istiyor.
4.
Köylərdə kollektivize və köylü müqaviməti
Yuxarıda qeyd etdik ki, Komunist firqəsi köylərdə
sosyalizmi tam başqa türlü təsəvvür ediyor. O, ziraətdəki istehsal alətlərini
makinaya çevirərək, bütün digər alətləri
mən edərək yeni aləti hökumət əlində
tutacaq və bu surətlə fabrikalarda olduğu kibi köylərdə
dəxi sosyalizm adlandırdıqları dövləti bir
kapitalizm təsisinə müvəffəq olacaqlardır.
Şimdiki kollektivize hərəkatı ibtidada isə tam
başqa qayə ilə təşəkkül eyləmiş və
bilxassə azuqə və ərzaq hazırlığında
oyniyacağı rola əhəmiyyət verilmişdir. Doğrudur, fərdi
və xüsusi ziraəti qaldırmaq, şəxsi mülkiyyətin
inkişaf və artmasına mane olmaqla bolşeviklər, bu
kollektivize hərəkatı ilə sosyalizmə doğru
mühüm addım atmış oluyorlar. Fəqət
bu kollektiv ziraət müəssisələri içərisinə
daxil olan yoxsul və orta hallı köylülər əmlaklarına,
yerlərinə və məhsullarına mərbut olmaqda davam
ediyorlar və bu hal Sovet hökumətini o qədər də
sinirləndirmiyor. Çünki, əsas
qayə sosyalizm degil, məhsullarını Sovet hökumətinə
vermiyib də sərbəst bazara çıxaran köylülərin
əlləri və qollarını bağlamaq və köyləri
iqtisadən qolayca istismar etməkdir.
Əskəri
komunizm dövründə bu kibi təşkilatların böyük rol
oynadıqlarına şahid idik. Fəqət o
zaman bu təşkilşatların artması nisbətində əkin
yerlərinin dairəsi də azalıyordu. Yeni
şəxsi təşəbbüs öldükcə ziraət
dəxi ölüyordu. “Nep” dövründə
bu müəssisələr tamamilə ölməgə
başladı, buna müqabil ziraət artdı
qıtlığa və aclığa bir nihayət verildi.
Fəqət Sovet hökumətinin köylərdən
topladığı ərzaq dəxi toplanamadı. 1927 sənəsi kanuni əvvəlində (oktyabrda)
Komunist firqəsinin XV konqrasında Stalin əski ərzaq komitələrini
“Kolxoz” adı altında ehya etməgi meydana atdı. Fəqət bu müəssisələr zorla degil təlqin
və təşviq ilə yapılacaqdı. 1928 sənəsində ərzaq
hazırlığı yox dərəcəsinə gəldi və
köylülər açıq bazara çıxaraq Sovet
iqtisadi planlarını alt-üst etdilər. Sovet hökuməti hücuma keçdi və
süngü gücü ilə buğdanı ələ
almağa girişdi. Köylülərin
müqaviməti iqtisadi cəbhədən digər sahəyə
intiqal etməgə başladı. Köylülərin
müqaviməti artdıqca, ərzaq və azuqə
böhranı şiddətləndikcə Sovet hökumətinin
kolxoz hərəkatı dəxi şiddət kəsb etdi.
Nihayət bugünkü qanlı bir şəklə girdi... Sovet hökumətinin əmri mövcibincə hər
bir köylü bütün mal qarası ilə, yeri ilə, əmlakı
ilə və məhsulatı ilə kollektiv ziraət təşkilatlarına
daxil olub şəxsi ziraətdən vaz keçməlidirlər.
Bu əmrə itaət etmiyənlərin evi, eşigi, malı və əmlakı zəbt olunuyor.... və
kəndisi də “hər bir haqdan” məhrum ediliyor... Köylülər Sovet hökumətinə bu
xüsusda müdhiş müqavimət göstəriyorlar.
Qəzalarda komunistlərin qətliamı
artmışdır. Köylülər
çox yerdə malqaralarını məhv edərək evlərini
və mallarını yaxaraq dağlara çəkiliuyrlar.
Hüdud boylarında Türkiyə və
İran Azərbaycanına mühacirət edənlər son
günlərdə çox artmışdır.
5. Partizan
hərəkatı
İstilanın ilk günlərindən şimdiyə qədər
Azərbaycan dağları Sovet hökumətinə müsəlləh
müqavimət göstərən partizanlardan heç də əksik
olmamışdır. Bu xüsusda Lənkəran dağları,
Quba, Şamaxı və Bakı ətrafındakı
dağlar, Göyçay, Zaqatala, Qazax, Gəncə və
Qarabağ dağları böyük hərəkatların
daimi mərkəzi rolunu oynamışlardır.
Son kolxoz və köylü əmlakını zəbt etmək
hərəkatı, bu münasibətlə artan köylü
müqaviməti partizan hərəkatını
artırmışdır. Partizan
quruplarını dolduranlar və təşkil edənlər həmən
ümumiyyətlərilə köylülərdir.
Qarabağ, Zəngəzur və Naxçıvan
dağlarında bir qaç partizan qurupları hərəkət
ediyor. 100, bəzən də 100-dən fəzlə əzaya
malik olan bu partizan qurupları Komunist firqəsilə və
Sovet hökumətilə əlaqəsi olanlara, Sovet müəssisələrinə,
kooperativlərə, kolxozlara basqınlar yapıyorlar. Köylərdə məsul komunistləri kollektivize
işlərinə məmur edilmiş Moskva ajanları - rus
qızıl nəfərləri bu partizanların əlinə
düşərsə o saət məhv ediliyorlar.
Qazax qəzası ilə Borçalı qəzasında
vücuda gəlmiş partizan qurupu 1200 kişidən ibarət
ədd olunuyor.
Bunların qərargahı Qarayazı ilə
Şeyxli və Qazax arasında “Avçölü” deyilən
ormandadır. Bu qurupun vücuda gəlməsində
bu qəzalardakı köylərdə kollektivize yapan komunistlərlə
hökumət məmurları arasında bir vuruşma
olmuş, köylülər bir qaç komunisti
öldürmüşlərdir. Əhali məhbəsləri
açaraq tustaqları buraxmış, onlar da əhali ilə
bərabər çetələr yaratmışlar. “Avçölü” partizanları üzərinə
göndərilmiş qızıl əskərlərin
çoğunun asilərə iltihaq etdigi rəvayət
olunuyor.
Vedibasar qəzasında köylü üsyanı vüqu
bulmuş. Üsyan gündən-günə şiddət ediyor.
Üsyançılarla Sovet ordusu arasında
şiddətli müharibə olmaqdadır. Bir müddət dəmir yolu hətta asilər əlinə
keçdigindən Culfa ilə Erivan və Gümrü
arasında münaqilat durmuşdur.
Gəncənin “Samux” ormanlarında yerləşən və
Məhəmməd Qasım bəy çetəsi adı ilə
məruf partizanların miqdarı 1000 kişiyi keçməkdədir. Kanuni-əvvəl
(dekabr) sonlarında Ağdaşı işğal edən bu
qüvvət bütün komunistləri məhv etmiş və
Yevlaxdan gedən qızıl ordu hissəsinə epiyi bir təlafat
verərək dağlara çəkilmişdir.
Partizan hərəkatının
ənənəvi mahalı olan Lənkəran
dağlarında, Muğan çölündə köylülərdən
yeni partizan qurupları təvəkkül eyləmiş, bunlar
10 sənədən bəri dağlarda olan çetələrə
iltihaq edərək Sovet müəssisələrinə,
qızıl ordu hissələrinə və komunistlərə
basqınlar yapıyorlar.
“Komunist” qəzetəsinin dəxi təsdiq etdiginə
görə Quba qəzasında köylülərdən təşəkkül
edən və Sovet hökumətinin tətbiqatına felən,
silah ilə müqavimət göstərən köylü
partizanları bu qəzada ələ keçən komunistləri
və qızıl ordu nəfərlərini amansızca məhv
ediyorlar.
Azərbaycanda hərəkət edən partizanlardan ən
qüvvətlisi “Axsaq-Teymur” çətləridir. Bu ənəsil
sovetlərdə bolşevik tətbiqatına müqavimət
göstərən köylülərin təşkil etdikləri
bir fraksiyonun ismi olmuşdur. Sağ cərəyana mənsubiyyət
adilə Komunist firqəsindən ixrac olunan bir çox sovet əzaları
komunistlər də bu fraksiyona iltihaq edərək,
böyük bir müxalifətə səbəb
olmuşlardır. Mərkəz və qəza
şəhərlərində olan sovetlərin həmən həpsində
mövcud olan bu fraksiyonların mühüm simaları təqib
olunmaya başlayınca bunların çoxu dağlara çəkilmiş,
dağlardakı partizanları təşkil və tənzim edərək
onlara “Axsaq Teymur” təşkilatı adını vermişlərdir.
Qarabağ, Quba, Şamaxı, Lənkəran dağları ilə
Bakı ətrafında hərəkət edən və get-gedə
digər çətələri də ətrafına toplayan
bu təşkilat, üzərində şüarlar
yazılı milli Azərbaycan bayrağı daşıyor.
Bayraqda yazılı şüardan bəziləri
şunlardır: “Bizim 5 illik planımız komunistlərin
imhası, rusların Azərbaycandan
çıxarılması, Azərbaycanın və Azərbaycan
xalqının hürr və müstəqil edilməsidir!”, “5
illik planımızı 2 ayda icra edəlim!”.
Azərbaycanda vücuda gələn böylə bir vəziyyət
komunistləri, bilxassə Azərbaycan komunistlərini qorxuya
salmışdır. Moskvanın aciz uşaqları olan onlara
qarşı dəxi çox, daha şiddətli kin mövcud
olduğu hər yerdə nəzərə çarpmaqdadır.
Kollektivizədən imtina və ricət belə
vəziyyəti islah edəmiyəcəkdir. Sovetlərə olan bu ilki seçkilər təxir
edilmişdir.
Bütün
müxalilət və müqavimət hərəkətlərinin
“Müsavat” bayrağı və “Müsavat” şüarları
altında, komunizmə qarşı, istilaya və rusluğa
qarşı olaraq inkişaf eyləməsi istilanın 10-cu ili
sonlarında Azərbaycanın Moskvaya verilən növbəti
töhfələrindən biri degil də nədir?!
Bakı -
Mart 15
Daş-Dəmir
(M.B.Məhəmmədzadə)
“Odlu-Yurd”,
27 nisan (aprel) 1930, ¹14
Ədəm
- olmayan, yoxluq
Firar -
qaçma
AZƏRBAYCANDA
VƏZİYYƏT
(Azərbaycandan
bizə yazıyorlar)
Qanlı
icraat
Terror bütün dəhşətilə davam edir. Ta iç səflərinə
qədər soxulan ufaq burjuazi təbir etdikləri müxalifətlə
mücadilə edən komunistlər sadə “milliyyətçilik”
təmayülü göstərən dünki
arqadaşlarını bolşevik firqəsindən və sovet
məmuriyyətlərindən atmaqla qalmayıb əskəri
komunizm dövrünün qanlı dəhşətlərini də
ehya etməkdədirlər. Həqiqətən də öylə:
şimdiki həyat mənzərəsi sadə zəruri həyat
maddələrini təmin edən dükanlar
qarşısında toplanaraq növbət bəsləyən
“quyruqlarla” degil, axıdılan məsum qanlarla da 1920 və
1921 sənələrini andırmaqdadır.
İştə
bu sənə həziranın (iyunun) 18-c
i gecəsində
isimləri aşağıda qeyd olunan vətəndaşlar
“Çeka” tərəfindən öldürülmüşlər:
Əhmədbəyli
İbrahim, Eyvazlı Zülfüqar, Dadaş Vəfalı,
Hacızadə Əhməd, Mirzə Həsən, Nəsir
Hüseynoğlu, Xasay Süleymanoğlu, Molla Yunus, Həsənqulu
Məmmədzadə, Murad, Adışirin, Müseyib, Mirzə
İman.
Qətl
edilən bu vətəndaşlardan başqa
aşağıdakı məhbuslar da aclıqdan və xəstəlikdən
ölmüşlərdir:
Mirəhmədli
Əbdüləli, Məşədi Abdulla, Molla Həsən,
Qaraş Səid Mahmudlu
“Səlyan
süngüsü”
Bakı vilayəti Səlyan qəzasında “Səlyan
süngüsü” namı altında çalışan gizli
bir təşkilata intisab töhmətilə
aşağıdakı isimləri qeyd olunan vətəndaşlar
müstövli hökuməti tərəfindən məhkum
edilmişlərdir.
1. Zabitlərdən
Şirin Baba - 10 sənə Solovkaya sürgün
2. Yenə
zabitlərdən Soltan Əziz - 10 sənə Solovka
3. Məşədi
Xəlil - 10 sənə həbs
4. Sultan bəy
- 8 sənə həbs
5.
İsmayıl Lütfəli - 6 sənə həbs
6.
Talışlı Rüstəm - 8 sənə həbs
Bu təşkilat milli istiqlal fəaliyyətilə ittiham
olunmuşdur.
lll
Ormanlara
çəkilən bir “Komunist”
Lənkəran qəzasında milliyyətçiliklə
ittiham olunaraq bir taqım müsavatçılarla birlikdə
tövqif edilmək istənən yerli komunistlərdən
Cavadlı Əli namında bir komunist yanına bir qaç
arqadaş alaraq ormanlara çəkilmişdir.
Cavadlı Əli çetəçilərilə
hökumət məfrəzləri arasında qanlı
toqquşmalar cərəyan etmişdir.
“Odlu-Yurd”,
birinci təşrin (oktyabr) 1929, ¹8
MƏHKUM
MİLLƏTLƏR KONQRASI
Rus əsarətində
bulunan millətlərdən Azərbaycan, Krım, Ədil-Ural,
Şimali Qafqasya, Ukrayna, Gürcüstan, Kuban və Don müməssilləri
(nümayəndələri) eylül (sentyabr) ictimai zamanı
Millətlər Cəmiyyətinə müştərək bir
müxatirə (yazılı xatırlama) ilə müraciət
etmişlərdir. Müxatirədə deyilmişdir ki:
“Millətlər
Cəmiyyətinin yüksək və müqəddəs
prinsipləri yalnız Millətlər Cəmiyyətində əza
(üzv) bulunan millətlər üçün degil, üzv
bulunmayan, fəqət Millətlər Cəmiyyətinə mənəvi
yardım göstərə biləcək millətlər
üçün dəxi əzizdir. Bu millətlərin
ilk şurasında əcnəbi hakimiyyət altında bulunan və
bu üzdən Millətlər Cəmiyyətində rəsmən
təmsil olunmayan millətlər duruyorlar.
Millətlər Cəmiyyəti misaqının (öhdəyə götürdüyü) böyük prinsiplərinə varlıqlarilə mərbut bulunan bu millətlərin, kəndi yüksək prinsiplərinin Millətlər Cəmiyyətinin tətbiq elədiyi şərait içərisində sadə seyirçi qalmaları da qeyri təbiidir. Bu millətlər imkan və qüvvətləri nisbətində ümumi sülhün inkişafına, ədalət və beynəlmiləl təşriki-məsaiyə yardım etmək istiyorlar, çünki bəşəriyyətin səadət və qurtuluşu Millətlər Cəmiyyəti prinsiplərinin ədalətsiz bir təhəkküm (məhkum etmə) üzərinə çalacağı zəfərdən asılıdır”.
Xatırlamalarının sonunda deyiliyor ki: 1919 şubatın (fevralın) 15-də məzkur millətlərin Praqada əqti-ictima edən nümayəndələri yuxarıda adları zikr olunan millətlərin Millətlər Cəmiyyətilə təşriki-məsaisini (ortaq fəaliyyətini) və bu millətləri əlaqədar edən həyati məsələləri tədqiq edərək kəndi müqəddəratlarına sərbəstcə malik olmaq yollarını aramaq məqsədilə bir konqra dəvətinə qərar vermişlərdir.
Muxtarayi-Azərbaycan naminə - Vəkili Mustafa bəy, Ədil-Ural naminə - Ayaz İshaqi, Şimali Qafqasiya naminə - Süleyman Metçur, Krım naminə - Səid Əhməd, Gürcüstan naminə - Salakaya və Kazbek, Ukrayna naminə - Smalstotski və İsaak Buzyak, Kuban naminə - Solyatitski, Don naminə - Fralov imza eyləmişlərdir.
“Odlu-Yurd”, oktyabr 1929, ¹8
(Ardı
var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2018.- 20 oktybar.- S.28-29.