Adidə qeyri-adilik yaxud
Adil Cəmilin şeirinin sirləri
İnsan
bütün ömrü boyu nə qədər
çalışsa da, nə dünyanın sirlərinə
hakim ola bilir, nə də bütün
arzularını həqiqətə çevirməyə
vaxtı, zamanı çatır. Amma onun ən
böyük təsəllisi günbəgün, ilbəil qurub
yaratdıqlarıdır. Şair
üçün isə bu təsəlli, yəni yaratmaq eşqi
zərrə-zərrə doğulan şeirə, kitaba bərabərdir.
Söz insanı həmişə sözə
möhtacdır. Bu mənada artıq oxucuların Adil Cəmil
haqqında müəyyən bir təsəvvürü
mövcuddur. Mən özüm kiməsə
şair demək məsələsində çox qısqancam,
hər adama şair demək fikrində deyiləm. Şairliyi
hər adam da öz üzərinə
götürə bilməz. Şairlik Allah
vergisidir. Şair adını hər adama
demək biz ədəbiyyatçıların böyük
günahıdır. Amma mən Adilə
şair deyirəm və Adilə şairlik yaraşır,
özü də yaxşı yaraşır.
Adil Cəmil şeirdən ləzzət aldığı
qədər heç nədən ləzzət almır;
bütün ömrü boyu şeirə həsr etdiyi
vaxtını heç nəyə sərf etməyib. Adama elə gəlir
ki, şeirlə yatıb, şeirlə oyanır, hətta
yuxularında da şeir görür. Adil Cəmildən
bəhs etmək müasir Azərbaycan poeziyası haqqında
yazmaq deməkdir.
Adil Cəmilin yaşında olan bir şair nəsil var. Həmin
nəsildən olan bir çoxları ədəbi-ictimai
mühitdə yaxşı tanınırlar. Onlar o
dövrün şairləridirlər ki, həmin vaxtlar gənc
qələm sahiblərinə uğurlu yol yazmaq çox dəbdə
idi. Bu nəslin nümayəndələri
də ədəbiyyata uğurlu yolla gəliblər və kifayət
qədər uğur qazanıblar. Bir cəhət
var ki, müasir ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi
tənqid onları kifayət qədər təhlil eləmir, fərqləndirmir,
fərqləndirməyə isə böyük ehtiyac var.
Ötən əsrin 70-80-ci illərindən
yaradıcılığa başlayan Adil Cəmili nə ilə
fərqləndirmək olar? Biz poeziya haqqında
danışanda, şeirdən bəhs edəndə deyirik ki, o
şair həqiqətən şairdir ki, insanların görə
bilmədiyini görə bilsin. Adil Cəmil
adidə qeyri-adini görə bilir. Onun 3-4 bəndlik
şeiri ilə tanış olursan və
görürsən ki, sənin həmişə seyr etdiyin təbiətdə,
yaşadığın cəmiyyətdə indiyə qədər
heç kəsə görünməyən bir məqam var
imiş. Əgər şeirdə bu cəhət
yoxdursa, deməli, o, poeziya deyil, elə-belə söhbətdir.
Ona görə də adidə qeyri-adini görmək
Adil Cəmil yaradıcılığı üçün
spesifik keyfiyyətdir.
Bizim
poeziyamızın saysız-hesabsız obrazları var. Ağac,
torpaq, dəniz, səma və s. Azadlıq haqqında biz
çox yazmışıq, çox
danışmışıq. XX əsrin əvvəllərində
yaşamış romantiklərdən başlamış.
Sovet dövründə Bəxtiyar Vahabzadənin
başçılığı ilə bütün sənət
adamlarına qədər hamı azadlıq məsələsindən
bəhs ediblər. Onlar eyni zamanda,
ağacdan da, torpaqdan da, azadlıqdan da ayrı-ayrılıqda
yazıblar. Adil Cəmilin qeyri-adiliyi ondadır ki, o,
bunların üçünü də birləşdirib və
belə yazıb: “Ağaclar torpağın
azadlığıdır”. Ağaclar ki yerdən
qalxır, ucalır, deməli, azadlığın eşqinə
ucalır. Yəni biz ağacın gövdəsini,
budağını, yarpağını həmişə
görmüşük, amma onun azadlıq olduğunu hiss etməmişik.
Adil Cəmil
insanın gördüklərini başqa cür anlayır,
insanın bilmədiklərini başqa cür izah edir: onun
şeirlərində çəmən nur içir,
cığır nərdivan olur. Həmişə
eşitmişik ki, “yola nərdivan qoyaq” deyirlər. Amma burada cığır özü nərdivandır.
Adil Cəmilin şeirlərində dağ çayı bələdçi
olur. Yəni biz çox şeyləri dağ
çaylarının bələdçiliyi ilə
tapmışıq. Çay boyu
getmişik, çay boyu qayıtmışıq. Elə bil ki, o çay, o insan, o həyat Adil Cəmilin
şeirlərində bir-birilə qovuşur.
Şimşəyin çaxmasından uşaqlar qorxurlar,
insanlar diksinirlər. Biz ona bir qorxu kimi baxırıq. Adil Cəmilin şeirində isə şimşək
rəqs eləyir. Şimşəyin
çaxmağını rəqs kimi görmək əsl
şair təbiətidir, əsl şairlikdir.
Adil Cəmilin şeirində göy qurşağından
xatirələr boylanır. Göy
qurşağını uşaq vaxtı Fatma nənənin
hanası hesab eləyirdik və heç kəs də ona
göy qurşağı demirdi. Uşaq
vaxtı biz onu görüb sevinərdik, oynayardıq. O,
bizim üçün bir xatirə idi, bir yaddaş idi. Adil Cəmilin şeirində məhz onun içindən
bir xatirə boylanır. Bax bu, kiminsə
görmədiyini görmək deməkdir.
Adil Cəmil indiyə qədər irili-xırdalı
neçə-neçə şeir kitabının müəllifidir
və tanınan, qəbul edilən şairdir. Onu başqa
şairlərlə bir sırada təqdim etmək də qəbahət
olar. Adil Cəmil poeziyanın sirlərini
bilir, mövzu baxımından çətinlik çəkmir,
dediyi sözün ünvanını düz müəyyənləşdirir.
İnsan
sadə bir həyat yaşayır: yatır, durur, öz
işinin ardınca gedir. Həyatın nizamı
onu darıxdırmayana qədər o, elə insandır. Darıxmaq başlayanda insan şairə
çevrilir. Bir az da şeirlərində
ölüb-dirilmə başlayır. Ona görə də Adil
Cəmildən adi və sadə insan həyatı gözləmə:
yatsın, dursun, hər gün asta-asta işinə-gücünə
gedib axşam da evinə qayıtsın. Yox! Adil Cəmil daxilən
təlatümlüdür və gündə yüz yol
ölüb-dirilir: “Hər gün asılıram dar
ağacından”.
Adil Cəmil ölümdən qorxmur. Şair var ki, ölüm haqqında yazır, amma hiss eləyirsən, ölümdən qorxur. Adil Cəmil ölüm qarşısında dəyanət göstərir: “Ölümdən qorxma, canım, Əzrail də mələkdir”. Başqa bir şeirində Vətənə müraciət edir: “Qışda torpağına qarışdır məni, Baharda göyərim, çıxım, ey Vətən”. Yəni qorxmur, deyir ki, mən ölsəm də, baharda diriləcəyəm. Şair odur ki, ölümə də beləcə nikbinliklə baxsın.
Adil Cəmil üçün poetiklik, obrazlılıq şeirin əsl dəyərini müəyyənləşdirən meyardır. Amma şairə o da bəllidir ki, poetiklik və obrazlılıq süni ola bilməz. Yəni şair poetik incəliyi yalanla toxumamalıdır. Baxın, onun misralarından biri belədir: “Yol çəkir gözlərim, yol çəkən oğlan”.
Misranın birinci tərəfi - “Yol çəkir gözlərim” - məcazdır, ikinci tərəfi isə -”yol çəkən oğlan” - həqiqətdir, müstəqimdir. Poeziyamızda çox nadir hallarda təsadüf edilən bu qarşılaşmada əksilik yox, məcaziliklə müstəqimliyin harmoniyası var. Daha əhəmiyyətli və təkrarolunmaz cəhət də görünür: şair bu harmoniyanı qələmə aldığı mövzunun içindən çıxarır. Bu isə poetik mətni yamaqdan xilas edir. Yəni şeirdə hər misra təbii olmalıdır:
Kəpənəklər çiçəklərin
Qol-qanadlı gələcəyi.
Kəpənəklər havalanıb
Göydə uçan gül ləçəyi.
Adil Cəmilin şeirlərində bir qəribə müstəvi də var. Misralardan axıb gələn bir fikir yadımda qalıb: Dünyanı xəritəyə bölüblər, elə bil ki, dünyanın səadəti də bölünüb. Xəritə bizə ölkələri göstərir, məkanı göstərir. Amma Adil Cəmil bu məkanın bölünməsində səadətin də bölünməsini görür. Bu, maddidən qeyri-maddiyə keçməkdir. Yazır ki:
O bahar könlümdə tumurcuqlayan
Bu bahar ömrümdə yarpaqlayıbdır.
Bahar var, təbiət var, insan var, cəmiyyət var, tumurcuq var, yarpaq var, amma haradadır? Könüldə və ömürdə. Beləliklə, Adilin şeirləri maddidən qeyri-maddiyə doğru gedir və bizi hisslə, duyğu ilə, gələcəklə süsləndirir. Poeziyanın gücü bundadır.
Adil Cəmildə ierarxik bir müstəvi var. Sadəcə yer müstəvisi deyil. Yuxarı-aşağı müstəvisidir. Şeirlərini oxuduqca öz-özümə düşünürəm ki, görəsən, rənglərin simvolikası Adildə necə ola bilər? Hansı rənglərdən daha çox istifadə edilir? Təbii ki, heç kəs deyə bilməz ki, mən elə ancaq bir rəngdən zövq alıram. Adil Cəmilin poeziyasında rənglərin simvolikası ierarxik müstəviyə dayanır. Məsələn, bir tərəfdən ağ yağışı görürük, yəni göydən gələn yağışı, o biri tərəfdən ağ atı - yerdəkini: biri göydədi, digəri yerdə. Yəni rəngin özünün tərəfləri var. Bir tərəfdə qapqara üfüqlər görünür, o biri tərəfdə qara yapıncı: biri göydədi, digəri yerdə. Boz da belədi, o birisi rənglər də elədir. Yəni hamısına baxsanız, rənglərdə yuxarı-aşağı var. Adil Cəmil düşüncəsi göydən-yerə, yerdən-göyə doğrudur:
Göydən yerə yağışlar yağır,
Yerdən göyə qarğışlar yağır.
Baxın, bu, yuxarı-aşağı ierarxik məkanının ən yüksək zirvəsidir. Bütün bunlar hələ indiyə qədər çəkilməyən bir mənzərədir, Adil Cəmil poeziyasının gözəl bir mənzərəsi.
Yaxşı şeirdə mətn təqdim edilən obrazın öz daxili potensialından qaynaqlanır. Əks təqdirdə bir məsələdən bəhs edib başqa bir məsələnin obraz yükündən faydalanmaq oxucunu şeirdən uzaqlaşdıran amildir. Beləliklə, mətnlə obraz, mətnlə ideya, şairlə oxucu arasında səmimi bir ünsiyyət yaranır. Şeir də başa düşülür, oxucu da razı qalır. Adil Cə-milin belə misraları var:
Yolçu yoxdur-əylənməyə,
Ovçu yoxdur küyləməyə.
Son dərəcə dəqiq ünvan var. Hələ
yolçunu bir tərəfə qoysaq, ovçunun küylənməsi
el-oba ənənəsindən süzülüb gələn həqiqətin
təcəssümüdür. Daha geniş bir məzmun oradan
yaranır ki, şair qəribə bir təəssüf
içindədir: bədöy at da tapılmır, o atları
minən köhnə kişilər də; küylənməyə
ovçu da yoxdur, əylənməyə yolçu da; hətta
dərd söyləməyə dost da yoxdur. Elə əslində,
Adil Cəmil sevgidən də, sevgilidən də gileylidir: əzizlədiyi
adamın yadına belə düşmür.
Əgər hansısa bir şair barəsində
danışırıqsa, onu dəyərləndiririksə,
haqqında yüksək fikir söyləyiriksə, mənim nəzərimdə,
gərək onun elə bir şeirini seçək ki, gələcəkdə
həmin şeirdən ədəbiyyat tarixi kitablarında
danışmaq mümkün olsun. Yaxud hər şairdən
bir şeir seçmək tələb olunsa, Adil Cəmildən
hansı şeiri seçmək olar? Məncə,
“Beş oğul atası Məhəmməd kişi” şeirini.
Həmin şeir Adil Cəmil
yaradıcılığının ilk mərhələsinə
aiddir. Təəssüf doğuracaq odur ki,
Adil Cəmil o şeirdəki üslubu davam etdirməyib. Həmin şeir onun yaradıcılığında
tək qalıb. Amma davam etdirməyə dəyər.
Adil Cəmilin xitab elədiyi ünvanlar dağ, daş,
ağac, su deyil. Onun müraciətinin əsas
ünvanları yurd yeri, ata sözü və Tanrıdır.
Eyni zamanda, bunlar həsrətin, nisgilin, dərdin
və kədərin ünvanıdır. Öz
aramızdır, “Yaz gələndə pöhrələnir
nisgilim” misrasını Adil Cəmil deyə bilərdi. Yəni nisgilin tükənməzliyini, hələ
lap elə sonsuzluğunu bundan da qabarıq və canlı demək
mümkün deyil.
Adil Cəmilin içində bir yurd var, bir yurd yeri var və
şair “bu yurdun ağrısına dözməyib”. Onun yurda
yalvarışı sıxıntıdan, insanın
özünü aşağılamasından uzaq bir
yalvarışdır.
Bu yurdun adı bəzi şeirlərində Kəlbəcərdir. Amma Adil Cəmilin
bütün şeirlərini oxuyandan, bütün
yaradıcılığı ilə tanış olandan sonra bu
yurd yeri bir Kəlbəcər adına
sığışmır, lap elə Şuşanı da
ötüb böyüyür və sərhəddi
görünməyən bir məmləkətə
çevrilir.
Bizim poeziya tariximiz sevgi motivləri ilə kifayət qədər
zəngindir. Hər bir şair, hər bir lirik qəhrəman Nəsimidən,
Füzulidən üzü bəri sevgilisini öz hiss və
duyğularının həqiqiliyinə inandırmağa
çalışır. Hətta yeri gələndə
ona qurban da getməyə hazırdır: “Gündə yüz
yol qurbanın olum”. Amma Adil Cəmil özünü məhəbbətə,
sevgiyə yox, məhz doğma yurda qurban deyir: “Məni qurban
bilib başına çevir”.
Adil Cəmilin
şeirlərində bir ata bir yurdun simvoluna çevrilir; yurd
yeri də beləcə insaniləşir:
Deyirdin o
yurda dönməliyik biz,
Deyirdin dizimdə hələ təpər var.
Sən
idin bir parça Kəlbəcərimiz,
Daha nə sən varsan, nə Kəlbəcər var.
Şair atasıyla Kəlbəcər arasında bərabərlik
işarəsi qoyur və ən sadə, ən səmimi
sözlərlə atasını Kəlbəcərin bir hissəsi
hesab edir. Elə
bunun özüylə də şair təsəlli tapır,
ümid axtarır, bütün gücü ilə
çalışır ki, son ümidini itirməsin: “Gün gəlsin
yur-duma çəkim köçümü”.
“İçimdə
el dərdi, yurd həsrəti var” deyən Adil Cəmilin lirik qəhrəmanı
dərd, kədər qəhrəmanıdır:
Tanrı
mənə bir dərd verib neyləyim -
Ay uzunu, il uzunu çəkmişəm.
Yaxud:
Gözümü
açandan, ağlını kəsəndən,
Mənim kürəyimdə qəm şələsi var.
Ayrı-ayrı şeirlərdən seçilən bu misralar lirik qəhrəmanın hansı əhvali-ruhiyyədə olduğunu bütün aydınlığı ilə göstərir. Qəribədir, Adil Cəmil dərdli qəhrəmanını təqdim edə-edə özü də dərdli bir şairə çevrilir. Hətta dünyanın əşrəfi olan insan da Adilin qələmində təklənmiş vətəndaş kimi görünür. Adil Cəmilin dərdi, kədəri şəxsi hisslərdən doğmur, yəni ictimai səciyyə daşıyır. Söyləyir ki, “Qarabağ - bütün dərdlərimizin başı”dır. Adil üçün şeir yazmaq “dərdi sığallamaq” deməkdir.
Adil Cəmilin
bir şeiri də var: “Yurd yerim - dərd yerim”. Həmin
şeirdən bir bəndi xatırlayaq:
İlahi,
yurd yerim dərd yerim oldu,
Torpaqla sınağa çəkilməyəydim.
Dağlara
baxıram dağlanır sinəm,
Bu dağla sınağa çəkilməyəydim.
Nə qədər ağrılı, əzablı
olsa da. Adil Cəmilin qismətində sinəsi dağlı
yaşamaq var imiş. Adil Cəmil bu dağ ilə, bu dərd
ilə şeirin də sınağından keçdi.
Kamran
İMRANOĞLU (ƏLİYEV)
AMEA-nın
müxbir üzvü, Əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.- 2018.- 20 oktybar.- S.22.