Fərqli və maraqlı “Sinif
yoldaşları”
Bəzən insan özündən, düşüncələrindən,
yaşadıqlarından, ya da yaşaya biləcəklərindən
qaçmaq, qurtulmaq ehtiyacı hiss edir.
Sanki ətrafındakı hər şey güzgüyə
çevrilir, özü də elə-belə güzgüyə
yox. Bu
güzgü canlıdır, inadkardır, qəddardır, eynən
insanlar kimi! Sənin böyük bir
inadkarlıqla görməmək üçün gözlərini
qapadığın şeyləri sənə toxundurur,
qulaqlarına pıçıldayır. Onda ümidin hər
yerdən üzülür, “insan nədən də qaçsa,
özündən qaça bilməz” sözlərinə haqq
verməyə hazır vəziyyətə gəlirsən ki,
birdən gözün müxtəlif teatrların cari aya olan
tamaşalarından seçib özün üçün
hazırladığın, öncədən yazıb komputerin
baş tərəfindən asdığın özəl
“Afişa”na sataşır. Baxırsan ki, elə
bu gün - sən üstünə gələn dünyadan
daldalandığın otağının küncündə
bir qaçış yolu axtararkən Azərbaycan Dövlət
Akademik Milli Dram Teatrının aktyorları, yaradıcı heyəti
yeni və ilk premyerasından rezonansa səbəb olan
tamaşanın axşamkı nümayişinə
hazırlaşırlar. Sevincdən gözlərin
parıldayır, ürəyini sıxan bütün
narahatçılıqlar “narahatlıqla” içində var-gəl
etməyə başlayırlar, qeyri-ixtiyari dodaqlarına
gülüş qonur: Evrika!
Axı özündən, öz problemlərindən
qaçmağın ən gözəl yolu başqa bir həyatlara
şahidlik etmək, başqalarının dərd-səri ilə
məşğul olmaqdır. Bu şansı bizim üçün
ən gözəl şəkildə yaradan isə teatrdan
başqası olmaz, əlbət! Deməli,
rahatlıq və insanı hər şeydən arındıran
estetik zövq bir neçə saat məsafəsindədir.
lll
Azərbaycan
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrı bu il
də ənənəsinə sadiq qalaraq mövsümün əvvəlində
maraqlı və bir o qədər də
düşündürücü əsərin premyerası ilə
başladı - “Sinif yoldaşları”. Mədəniyyət
Nazirliyinin sifarişilə hazırlanan tamaşanın
premyerasını özünəməxsus edən səbəblərdən
biri də müəllifin iştirakı idi.
Tanınmış rus yazıçı-dramaturqu Yuri
Polyakovun eyniadlı pyesi əsasında hazırlanan səhnə
əsəri melodram janrındadır.
Tamaşanın
müəllifi, quruluşçu rejissoru və rəssamı
Akademik Milli Dram Teatrının bədii rəhbər-direktoru,
Xalq artisti Azər Paşa Nemətov, rejissoru Anar Sadıqov, bəstəkarı
Xalq artisti Siyavuş Kərimi, rejissor assistenti Ceyran Həsənlidir.
Əsəri Azərbaycan dilinə
yazıçı Etimad Başkeçid tərcümə
edib.
Yeni
yaradıcılıq işində teatrın aktyorları -
Əməkdar artistlər Sənubər İsgəndərli,
Şəlalə Şahvələdqızı, Füzuli
Hüseynov Rövşən Kərimduxt, Xalq artistləri Ramiz
Novruz, Cəfər Namiq Kamal, Səidə Quliyeva, aktyorlar Mətləb
Abdullayev, İlahə Həsənova, Rüstəm Rüstəmov,
Vüsal Mustafayev, Ziya Ağa, Vüsal Məmmədov və
Mehman Fətullayev çıxış ediblər.
Ümumi
şəkildə desək, səhnə əsəri sinif
yoldaşlarının 20 il sonrakı
görüşü, yaxud insan mənəviyyatının
deqradasiyası haqqındadır. Müharibədən,
eyni zamanda, həyatın müxtəlif imtahanlarından
çıxan sinif yoldaşları müharibə əlili
İvanın ad günündə təkcə sosial vəziyyətlərindəki
böhranı göstərmir, eyni zamanda, mənəvi simalarını
hansı şəkildə itirdiklərini də
tamaşaçıya nümayiş etdirirlər.
lll
Pərdələr açılar-açılmaz bizi
gözəl aktrisalarımız Sənubər İsgəndərli
(Svetlana Poqojeva) və Səidə Quliyeva (Yevgeniya Petrovna)
salamlayırlar. Daha doğrusu, onlar üstünə
ağappaq örtük salınmış böyük bir
masanın ətrafında var-gəl edir, deyəsən,
hansısa qonaqlığa hazırlaşırlar. Bu arada öz aralarında adi, bəsit məişət
söhbətləri gedir. Düzünü
desək, bu söhbətlər o qədər adda-buddadır
ki, konkret nəsə anlamaq və ya bu söhbətdən
müəyyən bir sujet çıxarmaq mümkün olmur.
Bu da müəllifin təbiiliyə meylindən
irəli gəlir. O, hər şeyi elə ilk səhnədəncə
açıb tökmür. Axı,
hansımız söhbətin ortasında
danışdığımız mövzu haqqında geniş
resenziya veririk ki? Hamımızın adi
söhbətləri adda-budda deyilmi?
Söhbətdə anladığımız tək
şey odur ki, ziyafətin səbəbi Svetanın (S.İsgəndərli)
sinif yoldaşı, Yevgeniyanın (S.Quliyeva) isə oğlu
İvan Kostromitinin (Mətləb Abdullayev) 40
yaşıdır. Hiss olunur ki, Sveta bu ailəyə heç də yad deyil.
Hətta Yevgeniya söz arasında onunla
İvanın məktəb dövründəki sevgilərini də
xatırlayır. Sveta bu məsələyə
biganə kimi görünsə də, içindəki təlatümü
tələsik və qeyri-dəqiq hərəkətlərindən
sezmək böyük və qaranlıq tamaşa zalının
lap axırıncı oturacağından belə çətin
olmur. Bu qədər təlaşın və
söhbətin içərisində səbəbkar gözə
dəymir. Elə bunu düşünərkən
öyrənirik ki, sən demə, İvan Əfqanıstan
Müharibəsi əlilidir. Svetayla eşq
macərasının yarıda qırılmasına səbəb
də bu bədbəxt hadisədir.
Hər iki qadın söhbət edə-edə bir tərəfdən
stolu bəzəyirlərsə (xüsusən, Sveta), bir tərəfdən
də qonaqları gözləyirlər. Qonaqlar isə İvan və
Svetanın 20 il öncəki “odnoklasniki” -
sinif yoldaşlarıdır. Onlar bir-birindən
ara-sıra xəbər tutsalar da, uzun illərdən sonra əvvəlki
dövrdəki kimi bir qrup şəklində ilk dəfə
toplaşacaqlar. Hamı həyəcanlıdır...
lll
İlk qonağın - Fyodor Stroçkovun (Ramiz Novruz) gəlişilə
əsas hadisələr başlayır və iki hissəli,
ümumən üç saata yaxın davam edən tamaşa
bizi bütünlüklə öz ağuşuna alıb,
zamanı, məkanı da unutdurmağı bacarır. İndi biz o
stolun ətrafında, o sinif yoldaşlarının
dünyasındayıq və ilk işimiz onları yaxından
tanımaqdır.
Fyodor şairdir, amma əyyaşdır. Uşaqlığından
şeirlər yazan adam, görünür
ki, hələ məktəb vaxtından savadlı olub, hətta
bütün sinif yoldaşlarına imtahanlarda, yoxlama
yazılarda kömək edib. Amma sonrakı həyatı
göz önündədir - cibində araq stəkanı gəzdirən,
nimdaş və səliqəsiz geyimi, pırtlaşıq
saçları və üzərinə, nəfəsinə
hopmuş spirt iyi ilə insanları özündən
uzaqlaşdıran səfil bir şair. Bu səfil
həyat onun savadını da, şairliyini də insanların
gözündə heçə endirib. Çünki
onun PULu yoxdur. Bu “PUL” sözünü yadınızda
yaxşı saxlayın, hələ tez-tez
qayıdacağıq...
“Ona
hörmət etmirlər” dedim. Bunu hələ
ilk qapı zəngində sezirik. O, zəngi vurur,
qadınlar onun olduğunu bilirlər (çünki o, hər
yerə vaxtından tez gedər), amma öz söhbətlərindən
qalmırlar. Zəng səsi dəfələrlə
təkrarlanandan, hətta qapı möhkəm döyülməyə
başlayandan sonra səbirsizliyinin qarasınca deyinə-deyinə
gedib qapını açırlar. Yəni
onu gözlətmək heç veclərinə də deyil.
Hər iki qadın (sonradan Fyodor da, daha sonra isə
hamı) Çermet dedikləri kimdirsə, həsrətlə
onu gözləyirlər. Hətta Fyodordan sonrakı hər qapı
zəngində onun gəldiyini zənn edib elə ilk dəfədən
qaçaraq, böyük sevinclə qapını
açmağa tələsirlər. Çünki Viktor Çermetov (Füzuli
Hüseynov) mer olmaq həvəsinə düşmüş
oliqarxdır, “pulunu balta kəsmir” və yeri gələndə
sinif yoldaşları üçün də azdan-çoxdan
maddi hansısa yardımlar edir. Söhbət əsnasında isə
heç kim tərəfindən
sayılmayan Fyodor yana-yana deyir: “Çermet də uşaq
vaxtı yoxlamalarını məndən köçürərdi”.
Bu cümlə və sinif yoldaşlarının
Fyodoru süfrə arxasına buraxmamaqları bütün əsərin
əsas məğzini, ideyasını açıb ortaya qoyur.
Kapitalist cəmiyyət insanları savadına,
ağlına görə dəyərləndirir. Bu, dünən də belə olub, bu gün də belədir,
sabahdan da belə getsə elə bunu görəcəyik.
lll
Nəhayət,
hər qapı döyüldükcə biz daha bir sinif
yoldaşı ilə tanış oluruq.
Pullu ər axtarışıyla qocalan, amma bunu heç
cürə qəbul etməyən gözəllik
“kraliçası” Anna Falikova (Şəlalə Şahvələdqızı)
tamaşanın ən rəngli və dinamik obrazlarından
biridir. Aktrisanın məharətli ifasıyla yüngül
həyat tərzi keçirən bu pul düşkünü
qadının xarakteri bütünlüklə
açılır. Tamaşaçı
onun bu həyat tərzi, haqsız mövqeyi ilə bəzən
razılaşmasa da, onun şaqraq gülüşü, şən
zarafatları, həyat sevgisi sayəsində ona qəzəblənə
bilmir.
Dini alverə
çevirən içki düşkünü Mixail Tyablov
(Rövşən Kərimduxt), vətəndən uzaq
düşmüş, hər fürsətdə atasının
imkanları ilə öyünən özünə güvənsiz
jurnalist Boris Lipovetski (Cəfər Namiq Kamal), istəmədiyi,
seçmədiyi, məcbur yaşamaqda olduğu həyatın
qurbanına çevrilən zavallı müəllimə Sveta,
bir də özündənrazı, insanlar da daxil, hər
şeyi pul gücünə əldə edə biləcəyinə
inanan Viktor Çermetov. Bu sinif yoldaşları 20 il öncəki məktəb illərini, saf
uşaqlıq xatirələrini yenidən yada salmaq
üçün görüşsələr də,
mümkün olmur. Çünki heç biri həmin adam deyil. Maddiyyat, pul
düşkünlüyü, daim yeni sürprizlərlə dolu
həyatın çətin və sərt üzü onları
tamamilə dəyişib, yeni insana çevirib. Onlar
üçün müqəddəs olan bircə şey
qalıbsa, o da puldur! Artıq onlar məsum
uşaqlar deyillər. O məsum uşaqlıqla
onların arasında gözlə görünəcək qədər
böyük bir uçurum yaranıb və onlar bir-bir artıq
bu uçuruma yuvarlanmaq üzərədirlər.
Bu çirkab içərisində təmiz qalan bircə
İvandır.
Çünki belə götürsək, onun
çirklənməyə vaxtı da olmayıb. Hələ gəncliyində könüllü
qatıldığı müharibədən yarımcan
qayıdıb, nə gəzə, nə danışa, nə də
hərəkət edə bilir. Ancaq
yaşayır və ətrafında baş verənlərdən
xəbərdardır. Nə olsun? Qarşı çıxa, müdaxilə edə
bilmir. Uşaq vaxtı sinif yoldaşlarının
hamısının həyatına müəyyən
toxunuşları olan, onlara hansısa yaxşılıqlar edən
adam indi onların bu uçuruma
yuvarlanmaqlarını əlil arabasında, başı sağ
tərəfə əyilmiş halda sakitcə seyr edir. Tamaşa boyunca bircə sözü belə olmayan
aktyor Mətləb Abdullayev o səssizliyi ilə əslində,
çox şeyləri ifadə edir. Anlaya bilənə...
Bu 20 il ərzində onlar insana xas hansısa cəhətlərini,
ideyallarını itiriblər. Görünür
ki, özləri də bu itkinin fərqindədirlər. Amma bəzən eqo, bəzən qürur, bəzən
başını qatan həyat qayğıları bu itkini
özlərinə belə etiraf etməyə qoymur. Onlar da əslində, özlərindən,
yaşadıqlarından, yaşayacaqlarından
qaçırlar. Kimisini bu
qaçış Avstraliyaya, kimisini kilsəyə, kimisini
podyuma, kimisini içkiyə, kimisini isə pulun ağuşuna
aparıb çıxarır. Tamaşa da məhz
bu itki və ondan qaçış üzərində qurulub.
Burada sinif yoldaşlarından başqa da personajlar var. Məsələn,
Svetanın qızı Olqa (İlahə Həsənova)
saçları kimi rəngli, ipə-sapa yatmayan,
çılğın xarakterdir. Hiss olunur ki, anasının gəncliyindən
kəskin şəkildə fərqlənir. Onun
bu cür yetişməsinin səbəbi isə sonda
açılır. Normal başlamayan həyat,
anormal ailə, bir-birinə yad ata-ananın çevrəsində
yeniyetmə bir qızın bu cür özbaşına şəkildə
böyüməsi heç də təəccüblü deyil.
Rüstəm
Rüstəmov və Vüsal Mustafayev (Mayor), Ziya Ağa
(Leytenant Dmitri), Vüsal Məmmədov (Birinci cangüdən)
və Mehman Fətullayevin (İkinci cangüdən) rolları
da tamaşaya ayrı bir dad-duz qatır.
Tamaşa aktual mövsuzu, kəskin konflikti, dinamik sujet xətti,
sadə və xoşagəlimli musiqi seçimi, ələxsus,
peşəkar və mahir aktyor ifası ilə diqqət çəkir. Aktyor
seçiminə görə yaradıcı heyətə
xüsusi təbrik və alqış düşür. Uzun illərdən bəri tanıdığım, dəfələrlə
səhnədə, ekranda müxtəlif rollarının
şahidi olduğum aktyorlar bu dəfə tamamilə fərqli
obrazlarla qarşımıza çıxırlar və özlərinin
səmimi ifaları ilə bizi bu rolların məhz elə
onlara verilməli olduğuna inandırırlar.
lll
Hər tamaşada olduğu kimi, burada da bəzi tamaşaçılar diqqət çəkməyi bacardılar. Belə ki, Sənubər İsgəndərli ilə Füzuli Hüseynovun cəsur, bir az da açıqlığa meylli səhnəsi (bu arada Sənubər xanım necə riskli və işinin peşəkarı bir aktrisa olduğunu bir daha sübut elədi) tamaşaya uşaqlarla gələn bəzi valideynləri narahat elədi və onlar uşaqlarını da götürüb hirslə tamaşanı tərk etdilər. Düzünü desəm, bu mənzərə məni xəyal qırıqlığına uğratdı. Bütün gün əmisi arvadına aşiq olan oğlanın, təcavüzünə məruz qaldığı adama ərə gedən qızın həyatını mövzu seçən Türkiyə seriallarına baxan valideynlərin bircə dəqiqəlik (əslində isə uşaqların tərbiyəsinə xələl gətirəcək, problemə çevriləcək heç nə yox idi) açıq səhnəyə dözümsüzlüyü sənət anlayışına tamamilə zidd idi. Yenə də ümidsizliyə qapılmır və geriyə boylandığımızda gördüyümüz mənzərə ilə indiki mənzərəni müqayisə etdikdə irəliləyişin olduğunu gördüyümüzdən, bunların da zamanla düzələcəyinə inanırıq!
Bir daha bu cür bədii və
ictimai cəhətdən aktual olan mövzuya müraciət
edib belə bir dəyərli sənət əsəri ortaya
qoyduqlarına görə Akademik Milli Dram Teatrını və
şəxsən tamaşanın yaradıcı heyətini təbrik
edir, bu əsərin də hələ uzun müddət
repertuarda qalacağına və sonsuz tamaşaçı
sevgisi qazanacağına əminliyimizi söyləyirik.
Tamaşa bu uğuru artıq indidən qazanıb!
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 20 oktybar.- S.14.