Fatma Qədrinin ömür və
sənət yolu haqqında dəyərli monoqrafiya
Bugünlərdə görkəmli səhnə
ustası, Xalq artisti, Azərbaycanda ilk peşəkar, alitəhsilli
aktrisa kimi tanınmış Fatma Qədrinin həyat və
yaradıcılığından bəhs edən, fəlsəfə
doktoru İmran Axundovun qələmə aldığı
"Fatma Qədri" adlı elmi monoqrafiya ilə
tanış oldum.
Teatr sənətimizin inkişafında
özünəməxsus xidmətləri olan Fatma Qədri kimi
görkəmli səhnə xadiminin ömür yoluna
güzgü tutan əsərdə onun ifa etdiyi müxtəlif
xarakterli obrazlar geniş şəkildə təhlil edilir. 61
illik ömrünün 40 ilini teatr sənətinə həsr etmiş
aktrisanın həyat və sənət yolu monoqrafiyada dörd
fəsildə tanıdılır. Xalq artisti Fatma Qədri səhnəyə
çıxdığı ilk günlərdən sənət
müəllimlərinin yaradıcılıq yollarından
öyrənməklə yanaşı, onların səhnə ənənələrini
inkişaf etdirməyə nail olan mahir sənətkar idi. Onun
klassik və müasir əsərlərdə
yaradığı xarakterik obrazlar qalereyası aktrisanın
daxili zənginliyinin bariz nümunəsi kimi bu gün
üçün də səciyyəvidir.
Monoqrafiyanın birinci fəsli aktrisanın həyatı
və səhnə fəaliyyətinin başlanğıc
dövrünü, yəni 1907-1925-ci illəri əhatə
edir. Bu illər ərzində Fatma Qədrinin geniş tərcümeyi-halı
ilə tanış olmaqla, səhnə ustasının sənət
incəliklərini öyrənməklə yanaşı,
müəllimləri - akademik Vyaçeslav İvanov və
Aleksandr Tuqanov, professor Vladimir Sladkopevtsev haqqında xatirələri
barədə də məlumatlanırıq.
Müəllif İ.Axundov aktrisanın sənət
müəllimi Aleksandr Tuqanovun diplom tamaşasında ona Mirzə
Fətəli Axundovun "Hacı Qara" komediyasında Sona
obrazının tapşırılması haqqında xatirələrindən
söz açır: "Tuqanov bu pyes üzərində
çox həvəslə işlədi. O, bütün işləri
bizim öhdəmizə buraxdı. Ancaq hiss olunmadan, məharətlə
hər işə özü rəhbərlik edirdi.
Kostyumları tikib, rekvizit, tərtibat və bir çox
başqa işləri özümüz yerinə yetirirdik. O, həmişə
deyirdi ki, aktyor hər işi bacarmalıdır. İlk
tamaşa günü yaxınlaşırdı. Mən Sona
rolunu oynayırdım. Böyük rol deyildi, ancaq həddindən
artıq həyəcanlanırdım. Nəhayət, tamaşa
günü gəlib çatdı. Tamaşanın
başlanmasına iki saat qaldıqda teatra gəldim və qrimlənməyə
başladım. Birinci zəng çalındı... Tuqanov
stoldan stola keçib, bizim qrim və kostyumlarımızı
yoxladı, bizə ürək-dirək verdi. Ancaq özü də
bir az narahat idi. O, bizim Azərbaycan teatrı tarixinə bir
sıra qızıl səhifələr yazmışdı... Səhnə
arxasında və tamaşa zalında böyük şənlik
vardı. Tamaşa qurtarandan sonra çoxlu
gül-çiçəklər gətirdilər. Hamı
bir-birini təbrik edir, qucaqlayıb öpürdü".
Monoqrafiyada aktrisanın ilk obrazının
uğurlu alınması qeyd edilməklə yanaşı, onun
ifa etdiyi Sona obrazının görkəmli teatr pedaqoqu və
rejissoru olan A. Tuqanovun çox xoşuna gəldiyi, obrazın
gözəl təbiəti, sadəliyi, cəsarəti və
inandırıcılığı ilə diqqəti cəlb
etdiyi xüsusi vurğulanır.
Adilə İsmayılova aktrisanın
yaradıcılığının ilk illərinə nəzər
salarkən deyir: "Fatma Qədrinin yaradıcılığı
təbiiliyi, həyatiliyi, emosionallığı və
koloritliyi ilə fərqlənirdi. Onu hətta dünya
teatrının Adelaida Ristori, Eleonora Duze və Mariya Yermolova
kimi sənətkarları ilə müqayisə etmək
olar".
Fatma Qədri geniş diapazonlu bir aktrisa idi. Onun
Azərbaycan, rus və Qərbi Avropa dramaturqlarının, eləcə
də müasir müəlliflərin əsərlərində
yaratdığı bir çox obrazlar sənətsevərlər
tərəfindən hər zaman maraqla qarşılanıb.
Monoqrafiyanın ikinci fəsli aktrisanın
ömrünün 1926-1933-cü illərinə aiddir. Bu fəsildə
aktrisanın Bakı Türk İşçi Teatrına necə
gəlməsi və teatrın o zamanlar direktoru olan Məmmədsadıq
Əfəndiyevin aktrisanın həyatındakı müstəsna
rolu haqda söz açılır.
Müəllif aktrisanın xatirələrindən
çıxış edərək yazır: "Əfəndiyev
öz teatrına gənc aktyorları çox dəqiq və
böyük həvəslə seçirdi. O, bizimlə təklikdə
danışdı. Mənimlə daha çox ciddi söhbət
etdi. Teatrın perspektiv planlarından danışdı və
bildirdi ki, əvvəlcə, bizə çətin olacaq,
çünki işlər çoxdur. Biz kütləvi səhnələrdə
baş rollarda birgə çıxış etməli idik. O
dedi ki, əgər sizi bu çətinliklər qorxutmursa,
qalıb bizdə işləyin. Mən sizin kimi gənclərin
inkişafı üçün hər cür imkan
yaradacağam..."
Qeyd etmək lazımdır ki, Fatma Qədri
Bakı Türk İşçi Teatrında təxminən 6-7
il fəaliyyət göstərib. O, burada irili-xırdalı,
müxtəlif xarakterli rollar ifa edib. "1881-ci il" tarixi
dramında Knyaginya Yurevskaya, "Tufan"da Şəhərli
qadın, "Fahişə"də qulluqçu Roza,
"Şöhrət silahları, yaxud zorakı igidlik"də
Kayna, "Anamın kitabı"nda Gülbahar, "Müsyo
Jordan və Dərviş Məstəlişah"da Şərəfnisə,
"Paris Notrdam kilsəsi"ndə Esmeralda, "Qızıl
trenlər"də Lüdmila Mixaylovna, "Hücum"da
Kseniya, "Romanovların son günləri"ndə Dunya,
"Çin tanrısı"nda Oa Şen, "Küləklər
şəhəri"ndə Nina, "İşarə"də
Qulka, "İncə"də Yasəmən, "Sevil"də
Gülüş və Sevil, "Yanğın"da Ceyran,
"Yollar"da Sona, "Gizli əl"də Gülərcan,
"Kölgə"də Lalə və başqaları Fatma
Qədrinin maraqla baxılan, səhnə traktovkası ilə
bir-birindən seçilən obrazlar silsiləsinə daxildir.
Müəllif aktrisanın
yaradıcılığından söhbət açarkən
yazır: "1927-ci ilin ilk premyerası Cəlil Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı" əsəri ilə baş tutdu.
Əsəri A. İvanov tamaşaya qoyaraq və Gülbahar obrazını
Fatma Qədriyə həvalə etdi. Bu Fatma xanımın
Bakı Türk İşçi Teatrının səhnəsində,
Azərbaycan yazıçılarının əsərlərində
ifa etdiyi ilk obrazı idi. Osmanlı ləhcəsinin və rus
dilinin Azərbaycan türkcəsini
sıxışdırdığı bir dövrdə
"Anamın kitabı" kimi kəskin konfliktli dramın
realist təfsirdə oyunu ciddi sənət uğuru kimi dəyərləndirildi.
Teatr dramaturq Mirzə Cəlilin ruhunu düzgün tutaraq
qroteskli tragediya oynamağa çalışırdı. Milli
kökə, adət-ənənəyə xor baxmağın tənqidi
tamaşanın mərkəzində dururdu".
Elmi monoqrafiyanın üçüncü fəsli
aktrisanın 1933-1934-cü illərdə Azərbaycan Dövlət
Rus Dram Teatrındakı fəaliyyətini özündə əks
etdirir. Müəllif qeyd edir ki, bu illər xüsusi olaraq
aktrisanın həyatında yeni yaradıcılıq
dövrü kimi yaddaşlarda yaşayır. Bu teatr onun gələcək
fəaliyyətnin düzgün istqamət alması və
formalaşması, realizm üslubunu mənimsəməsində
həlledici rol oynayır. Burada o, Rus Dram Teatrı səhnəsinin
ən yaxşı ustaları ilə birlikdə işləyib,
təcrübə mübadiləsi keçirir. Onun aktyorluq fəaliyyətinə
klassik rus teatrının gözəl ənənələri və
təcrübəli səhnə ustalarının məsləhətləri
müsbət təsir göstərir. Müəllif yazır:
"Onu bu teatrda çox mehribanlıqla qarşıladılar
və soruşurdular ki, bu teatrda ilk çıxışın
üçün hansı obrazı seçirsən? Aktrisa isə
repertuarda olan Lev İsayeviç Slavinin
"İntervensiya" əsərində Janna Barbeni
obrazını ifa etmək istədiyini bildirir. Teatrın
direktoru və bədii rəhbərin
baxışlarındakı istehza ona bərk toxundu, fikirləşdi
ki, bu obraza layiq olduğumu onlara göstərməliyəm.
Onların istehzalı baxışları təbii idi. Onlar
Fatma xanımı səhnədə görməmişdilər.
Çox qısa zaman keçdikdən sonra onu bəzi
sınaqlardan keçirirlər. Bundan sonra F. Qədriyə bir
aktrisa kimi hörmətlə yanaşdılar".
Elmi monoqrafiyanın dördüncü fəsli
isə 1935-1968-ci illəri əhatə edir. Bu illərdə
Fatma Qədri Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram
Teatrının səhnəsində fəaliyyət göstərirdi.
Onun fəaliyyəti haqqında professor Əziz Şərif yazırdı: "Səhnəmizin
ən görkəmli qadın simalarından biri də Fatma Qədridir.
Fatma xanım, yaratdığı surətlərin tipik cəhətlərini
tapıb, onların əsasında romantik surətlər
yaradır. Bu surətlər dərin və
inandırıcı olur, tamaşaçını həyəcanlandırır".
Xalq artisti Nəsibə Zeynalova isə onun barəsində
deyirdi: "Fatma, sənin ömrün aktrisalıqdan daha
çox nağıl qəhrəmanlarının ömrünə
bənzəyir. Sənə yaradanımız fitri istedad verib. Sən
hər bir tamaşaçını canından artıq
sevirdin. Nə qədər xalqımız var, sən
unudulmayacaqsan".
Xalq artisti Fatma Qədri Akademik Milli Dram
Teatrının səhnəsində "Dubrovski"də
Mariya Kirilovna (Maşa), "Həyat"da Atlas, "Məkr və
məhəbbət"də Luiza, "Vaqif"də Xuraman,
"Madrid"də Lina, "Cehizsiz qız"da Larisa,
"Od gəlini"də Solmaz, "Aydın"da Gültəkin,
"Fiqaronun toyu"nda Suzanna və başqa rollarda
çıxış edib.
Fatma Qədri bu dövrdə ona
tapşırılan bütün obrazları, böyük və
ya kiçikliyindən asılı olmayaraq, zövqlə
canlandırıb. Təsadüfi deyil ki, onun haqqında
yazılıb: "Fatma Qədri Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrına gəlir və burada kamil bir sənətkar
kimi məşhurlaşır. Bu vaxta qədər müəyyən
yaradıcılıq təcrübəsi əldə edən
aktrisa Azərbaycan səhnəsinin adlı-sanlı ustaları
ilə birlikdə işləyərək, bir sıra rəngarəng,
bədii cəhətdən dolğun obrazlar yarada bilir".
Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyev
"Səhnəmizin fəxri" adlı məqaləsində
Fatma Qədrinin Xuraman rolundakı
çıxışını xatırlayaraq yazır: "Mən
onu ilk dəfə Xuraman rolunda görmüşəm. Onun
müxtəlif psixoloji anlarda, tez-tez baş verən ruhi
dönüş məqamlarında göstərdiyi ustalıq,
məharət və incəlik mənə o qədər təsir
etdi ki, teatrdan çıxandan sonra da uzun müddət Xuraman
gözümün qabağından çəkilmirdi. Mənə
elə gəlirdi ki, peşmançılıq əzabları
içində boğulan Xuramanın
hıçqırıqlarını hələ də
eşidirəm. Fatma Qədri
bütün bunları nə qədər təbii, nə qədər
gözəl ifa edir..."
Aktrisanın ifasındakı təbiilik,
canlılıq ifa etdiyi obrazı bütün
varlığı ilə təcəssüm etdirirdi. Bu
baxımdan Fatma Qədrinin böyük istedadla
yaratdığı Larisa, Xuraman, Katerina, Raşel, Hafizə,
Reqana, Polina, Luiza, Maşa və başqa səhnə qəhrəmanları
öz bitkinliyi və kamilliyi ilə
tamaşaçıların rəğbətini
qazanırdı.
Sonda qeyd etməliyəm ki, Fatma Qədri kimi səhnə
xadimlərimizə həsr olunan elmi monoqrafiyaların
yazılması və onların işıq üzü görməsi
bir tərəfdən 145 illik tarixi bir yol keçən
teatrımızın tarixinin tədqiqi, digər tərəfdən
də gənc aktyor və rejissorların
yaradıcılığını inkişafı
baxımından önəmlidir.
Anar
BURCƏLİYEV
Teatrşünas
525-ci qəzet 2018.-24 oktyabr.- S. 8.