XIX əsrin ensiklopedist alimi Mir Möhsün Nəvvab
Zemfira
Səfərova
Akademik, Əməkdar
Elm Xadimi
XIX əsrin
Azərbaycana bəxş etdiyi görkəmli simalardan,
şəxsiyyətlərdən biri ensiklopedist alim Mir
Möhsün Nəvvabdır. Bu il onun anadan olmasının 185 illiyi, ölümünün
100 illiyi tamam olur.
Nəvvab Mir
Möhsün Ağamirzəzadə Qarabaği 1833-cü
ildə Şuşada anadan olmuş, orada
yaşayıb-yaratmış və 85 yaşında
Şuşada vəfat etmişdir. Nəvvab ilk təhsilini
Şuşanın ruhani məktəbində almış,
ərəb, fars və türk dillərini mükəmməl
öyrənmiş, sonralar rus dilini də
mənimsəmişdir. O, Molla Abbas Sarıcəlinin
mədrəsəsində oxumuş, riyaziyyat, astronomiya, kimya
və digər elmlərə yiyələnmişdir. Sonralar
Nəvvab təhsilini sərbəst davam etdirmiş, biliyini daim
artırmış, dövrünün tanınmış
ziyalılarından olmuşdur. Çoxşaxəli
yaradıcılığa malik Mir Möhsün Nəvvab bir
çox sahələrdə - ədəbiyyat, musiqi,
rəssamlıq, nəqqaşlıq və başqalarında
dərin iz qoyub getmişdir. Onun araşdırmaları, fikir
və mülahizələri iyirmidən artıq
əsərində öz əksini tapmışdır. O,
həm də yağlı boya ilə çəkilmiş bir
sıra rəsmlərin, miniatürlərin müəllifidir.
Onun "Quşlar", "Güllər", "Teymurun
portreti" rəsmləri xüsusilə məşhurdur.
Mir Möhsün
Nəvvabın kitabları arasında musiqiyə aid
"Vüzuhül-ərqam" risaləsi,
"Təzkireyi-Nəvvab", "Nəsihətnamə",
1905-1906-cı illərdə erməni-müsəlman
savaşına aid kitabı, "Kəşfül
həqiqeyi-məsnəvi",
"Kifayətül-ətfal", "Nurül-Ənvar"
və başqalarını göstərmək olar.
M.Nəvvab
Şuşada "Məclisi-fəramuşan
(Unudulmuşların məclisi)" və
"Musiqiçilər məclisi"ni yaratmışdır.
Bu məclislər tək Şuşanın deyil, bütün
Azərbaycan sənətinin inkişafında böyük rol
oynamışlar. Nəvvab özünün çap
maşınında bir çox Azərbaycan şairlərinin
şeirlərini çap edib yayırdı. O vaxt
Azərbaycanın şimalında Bakı və Şuşadan
başqa heç bir yerdə mətbəə yox idi.
Nəvvabın Şuşa şəhərinin mədəni
inkişafında rolu böyük olmuşdu. O, əvvəlki
ruhani məktəblərindən,
mədrəsələrdən fərqli olaraq "üsuli
cədid" məktəbləri açmış, bu
məktəblərdə, coğrafiya, tarix, ədəbiyyat,
dil dərsləri keçirilirdi. Nəvvabın özü
də bu məktəblərin birində dərs deyirdi.
Məktəblərdə
dinin göstərişinə görə şəkil
çəkmək qadağan olduğundan Novruz bayramına 3-4
gün qalmış şagirdlərə
"kətələr" deyilən, şeirlə
yazılmış və qıraqları
şəkillərlə bəzədilmiş, Nəvvabın
əl mətbəəsində çap edilmiş
vərəqlər paylanırdı. Uşaqlar
"kətə" paylanan günü həsrətlə
gözləyirdilər.
1903-cü ildə
Nəvvab Şuşada kitabxana və qiraətxana
açır. Bura müxtəlif şəhərlərdən
qəzet və jurnallar gəlirdi. Qiraətxana müxtəlif
illərdə "Molla Nəsrəddin",
"İqbal", "Səda", "İrşad",
"Şərqi-rus" və digər jurnal və
qəzetləri alırdı. Yenə Bakıdan
"Əkinçi", Tiflisdən "Zİya",
"Kəşkül", Hindistandan
"Həblül-mətin" qəzetlərini və s.
alırdı.
Nəvvabın
yaratdığı "Məclisi-fəramuşan"
məclisinə Abdulla bəy Asi, Fatma xanım Kəminə,
Məşədi Əyyub Bakı, Həsənəli xan
Qarabağı, Abdulla Həsən Şahid, Mirzə Xosrov
və digər şairlər daxil idi. Onlar bir-birləri
ilə, həm də 1872-ci ildə Şuşada
yaranmış və Xurşudbanu Natəvanın
rəhbərlik etdiyi
"Məclisi-üns" ədəbi məclisinin
üzvləri ilə şeirləşirdilər. Nəvvab
Natəvanın oğlunun ölümünə şeir də
yazmışdı. "Məclisi-fəramuşan"ın
üzvləri Azərbaycanın digər şəhərlərindəki
məclislərlə də, o cümlədən,
Şamaxıdakı "Beytüs-Səfa" (bu
məclisə məşhur şair S.Ə. Şirvani
rəhbərlik edirdi), Bakıdan
"Məcməüş-şuara" ilə
şeirləşirdilər.
"Təzkireyi-Nəvvab"
antologiyasında Nəvvab yüzə qədər Qarabağ
şairi haqqında məlumat vermişdir. Belə ki, Nəvvab
yazdığı dibaçələrdə, yəni
müqəddimələrdə Vaqif, Vidadi, Xurşidbanu
Natəvan, Zakir və digər şairlər haqqında məqalələr
yazmışdır.
Nəvvabın
yüksək bədii zövqü var idi. Bu onun poeziyasında,
kitablarının bədii tərtibatında, şəxsi
evinin, işlədiyi məktəbin, Şuşanın
"Böyük məscidinin" iki minarəsinin
naxışlarının vurulmasında, formasında və s.
özünü büruzə vermişdir.
Nəvvabın kitab
sənətinin inkişafında rolu xüsusilə
böyükdür.
Nəvvabın "Bəhrül-həzan"
kitabının 5 illüstrasiyasında verilmiş miniatürlər
bədiiliyinə, rəng çalarlarına görə klassik
miniatürlərdən daha çox Şəki xan
sarayının frizlərini xatırladır.
Nəvvabın
çoxşaxəli yaradıcılığında onun
astronomiya, riyaziyyat, kimya və digər elmlərə aid
görüşləri də maraq doğurur. Nəvvab
özünə məxsus teleskopla planetləri, ulduzları
müşahidə etmiş, hətta modelini də
düzəltdirmişdi.
Çoxlu sxemdən
və hərfdən ibarət "Cəfəri
came-mürtəzevi" əsəri xüsusi
lüğətə bənzəyir.
"Nəsihətnamə",
"Kifayətül-ətfal", "Nurul-Ənvar"da onun
alim və pedaqoq kimi psixoloji və etik görüşləri
əks olunmuşdur.
M.M.Nəvvab
elmlərə böyük əhəmiyyət verirdi. O,
"Elm və hünərdən yadigar qoymaq
yaxşıdır, nəinki mal və əmlakdan" - deyirdi.
Nəvvab sözə, nitq mədəniyyətinə xüsusi
əhəmiyyət verirdi. O deyirdi ki, "Söz yalnız o
vaxt təsirli olur ki, yerində işlənsin. Cəvahir kimi
gözəl kəlimatları bimövqe yerde və biviquf
kəslərə demə ki, biqədir və biqiymət
olsun". Nəvvab haqq, həqiqət tərəfdarı idi.
O, "Güman zənni ilə heç kəsi günahkar
bilib, onun təqsirinə şəhadət etmə" -
deyə tövsiyə edirdi.
M.M.Nəvvabın
1905-ci ildə yazdığı "Qafqaz erməni tayfası
ilə müsəlmanların vuruş və iğtişaş
tarixləri" adlı son dərəcə əhəmiyyətli,
bu gün ilə səsləşən və ortaya
atılmış süni Dağlıq Qarabağ probleminin
tarixi köklərinin öyrənilməsi üçün
qiymətli mənbə olan bu əsər yalnız 1993-cü
ildə, yəni yazıldığından 88 il sonra
nəşr edilmişdir.
Bu kitabı
oxuyarkən, Nəvvabın qələmə aldığı
erməni-müsəlman davası ərzində,
ermənilərin Bakıda, İrəvanda, Navçıvanda,
Təbrizdə, Şuşada, Tiflisdə, Gəncədə
və başqa şəhərlər, kəndlərdə
azərbaycanlılara qarşı törətdikləri
vəhşilikləri, zülmü təsvir edən hadisələr
və faktlar ilə tanış olduqda, genosidin məhz
ermənilər tərəfindən həyata keçirildiyi
bir daha aydın olur. Nəvvabın əsərində qeydə
alınmış hadisələri oxuduqda tarixin təkrar
olunduğuna, hadisələrin bu gün ilə tam
səsləndiyinə əmin olursan (Xocalı faciəsi və
müharibənin davamı nəzərdə tutulur).
Nəvvabın musiqi
elmi və ifaçılığı sahəsində
fəaliyyəti xüsusilə maraqlıdır. O, 19-cu
əsrin 80-ci illərində Hacı Hüsü ilə
bərabər, əvvəldə də qeyd etdiyimiz kimi,
"Musiqiçilər məclisi"ni yaradır. Bu
məclisdə musiqi sənətinin estetik problemləri,
xanəndələrin ifa üsulu, klassik muğamlarla oxunan
şeirlər və digər problemlər müzakirə
olunurdu. Bu məclisə öz dövrünün məşhur
xanəndələri və musiqiçiləri daxil idi.
Hacı Hüsü, Cəmil Əmirov, İslam Abdullayev, Seyid
Şuşinski, Sadıxcan və başqa bir çox
musiqiçilər ilk təhsillərini məhz bu
məclisdə almışlar.
Nəvvab musiqini
inkişaf etdirmək məqsədilə İrəvanda oturan
müctəhid Fazil İrəvaniyə müraciət
etmiş, ondan musiqi işləri ilə əlaqədar
rəsmi surətdə icazə almaq istəmişdir. O vaxt
Fazil İrəvani Zaqafqaziya müsəlmanlarının dini
qanun və ehkamlarını başa salan, onları şərh
edən baş ruhani idi. Lakin Fazil İrəvanı çalğıya
və zəngulə ilə oxumağa icazə
verməmişdir. Onun cavabı belə idi: "Musiqi elmini
öyrətmək və öyrənməyin eybi yoxdur,
hətta vacibdir. Amma onu təcrübədə
işlətmək caiz deyil".
Nəvvab ruhani
qardaşlarına bildirir ki, musiqi elmi ilə qüdrətli
və bacarıqlı alimlər məşğul olmuşlar.
Bütün dövrlərdə, əsrlərdə onlar elmin
ləzzətini dünyanın cəmi ləzzətindən
artıq hesab etmişlər. O qeyd edir ki, bu risaləni yəni
"Vüzuhül-ərqam"ı yazmaqda bizim də
elmiyyədən savayı bir niyyətimiz yoxdur. Nəvvabın
yaşadığı dövrü, dini ehkamların
sürdüyü tələbləri nəzərə alsaq
onun bu fikrinin müasirliyi və mütərəqqiliyi tam
aydın olur.
M.M.Nəvvabın
müasiri böyük dramaturq M.F.Axundovun artıq xrestomatik
olan sözlərini yada salaq: "Nəğamat çalma,
haramdır, nəğamata qulaq asma haramdır, nəğamat
öyrənmə, haramdır, teatr, yəni tamaşaxana
qayırma, haramdır, teatra getmə, haramdır, rəqs
etmə məkruhdur, rəqsə tamaşa etmə,
məkruhdur, saz çalma, haramdır, saza qulaq asma,
haramdır, şərtrənc oynama, haramdır, nərd oynama,
haramdır, rəsm çəkmə, haramdır, evdə
heykəl saxlama, haramdır".
Belə bir
"haramlıq" mühitində M.M.Nəvvabın
millətin geri qalması barədə təəssüflə
dediyi aşağıdakı sözlər necə də
təbii səslənir: "Cəmi millətlər
qəribə olan elmlər və əcaba olan
sənətlər ixtira etməklə tərəqqeyi-tam
tapıb, özlərini məqam rüfətə yetiriblər.
Amma bizim millətimiz o elmlər ki, onların əlindədir,
bitamam tərk etməklə mədəniyyət
aləmindən uzaqlaşıb və millətlərdən
geri qalıblar və elmlər bilmərrə
mündəriş olub xatirələrdən məhv və
fəramuş olub".
Nəvvab
"Vüzuhül-ərqam" (Rəqəmlərin izahı)
risaləsini 1884-cü ildə Şuşada
yaradıcılığının ən kamil
dövründə yazmışdır. Risalə yalnız
1913-cü ildə Bakıda Orucov qardaşlarının
mətbəəsində çap edilmişdir. İkinci
dəfə isə risalə 1989-cu ildə Bakıda ön
söz, lüğət və şərhlərlə
"Elm" nəşriyyatında mənim tərəfimdən
çapa hazırlanmışdır. 1983-cü ildə
Səmərqənd şəhərində keçirilən
ikinci Beynəlxalq musiqişünaslıq simpoziumunda mən
"Mir Möhsün Nəvvab və onun
"Vüzuhül-ərqam" risaləsi" adlı
məruzə ilə çıxış etmişdim. Məni
tarda görkəmli tarzən Bəhram Mənsurov Nəvvabın
risalədə verdiyi cədvələ əsasən
müşayiət edirdi. "Vüzuhül-ərqam"
Azərbaycan musiqisi barədə Azərbaycan dilində
köhnə əlifba ilə yazılmış və
nəşr olunmuş yeganə risalə idi (Risalədə
fars və ərəb dillərində yazılmış
parçalar da vardır). Qeyd etmək lazımdır ki,
Şərqdə risalələrin az yazılan bir
dövründə Şuşada belə bir əsərin
yaranması xüsusi maraq doğurur və
əhəmiyyətlidir. Ü.Hacıbəyli "Azərbaycan
xalq musiqisinin əsasları" tədqiqatında
Azərbaycanın məşhur musiqişünasları
Səfiyəddin Urməvi və Əbdülqadir Marağaidən
sonra Nəvvabın adını çəkmiş və onun
"Vüzuhül-ərqam" risaləsində Yaxın
Şərq xalqlarının qədim musiqisindən bəhs
olunduğunu qeyd etmişdir.
"Vüzuhül-ərqam"
risaləsində musiqinin əmələ gəlməsi, onun
təbabətlə əlaqəsi, şeirlə muğamın
bağlılığı, estetika məsələləri,
səsin akustikası, dəstgahların tərkibi,
muğamlarda rəqəmlərin izahı kimi
məsələlər, o cümlədən, muğamların
adları, musiqi alətləri haqqında məlumat
verilmişdir. Nəvvab risalədə orta əsr
traktatlarında geniş işıqlandırılmış
bəzi məsələlərə toxunmamışdır.
Onun əsərinin əsas istiqaməti praktiki məqsəd
daşımışdır. Bu da əsasən orta
əsrlərdən sonra yazılmış risalələr
üçün xas idi. Bu risalələr muğamların
öyrənilməsi üçün kütləvi dərslik
kimi də nəzərdə tutulmuşdur.
M.M.Nəvvabın
"Vüzuhül-ərqam" risaləsinin ən
böyük və əsas hissəsi muğamlar və
onların quruluşu haqqındadır. Risalənin bu
hissəsində muğamlarla əlaqədar rəqəmlər
verilir və onların mənası
aydınlaşdırılır.
"Vüzuhül-ərqam" ərəbcədən
tərcümədə rəqəmlərin izahı
deməkdir. Nə üçün müəllif risaləni
belə adlandırmışdı? Məhz ona görə ki,
əsrlər boyu musiqi riyaziyyat elmi ilə sıx
əlaqədə olmuş, inkişaf etmişdir. Əgər
biz orta əsr risalələrinə müraciət etsək,
buna tam əmin ola bilərik. Risalədə Nəvvab
muğamla əlaqədar 4, 7, 12, 24, 48 rəqəmlərini
izah edərək yazırdı ki, 4 sout, yəni səs, 7
pərdə, 12 məqam, 24 şöbə, 48 guşə, 15
avaz var, onlardan bəzisi zil, bəzisi bəmdir. (Qeyd edək
ki, Nəvvabda avazların sayı ümum Şərq musiqi
elmində qəbul olunmuş 6 əvəzinə 15
göstərilmişdir)
Risalənin
qiymətli hissələrindən biri muğam
dəstgahlarının quruluşu haqqında olan
bölmədir. Nəvvab ilk dəfə olaraq altı muğam
dəstgahın (Rast, Mahur, Şahnaz, Rəhavi, Çahargah, Nəva)
quruluşunun, hansı şöbələrdən ibarət
olmasını göstərmişdir. Qeyd etmək
lazımdır ki, Nəvvab elmi ədəbiyyatda muğam
dəstgahı terminini və anlayışı barədə
məlumat verən ilk müəlliflərdəndir.
Risalədə
Nəvvab elmi əhəmiyyəti olan 5 cədvəl də
təqdim etmişdir. Muğamların emosional təsiri ilə
əlaqədar, Nəvvab muğam
ifaçılığının vacib məsələsi olan
musiqinin poetik mətn, şeirlərlə əlaqəsi
məsələsinə toxunmuş və ifa vaxtı
münasib şeirlərin seçilməsini xüsusi qeyd
etmişdir. O yazırdı: "Amma təğənni
vaxtı lazımdır ki, münasib şeirlər oxumaq, tainki
məcazlara təsir edib baisi şövq və zövq və
ya hüzn və ələm ola". Nəvvabrisalədə
musiqinin və muğamların insan təbiətinə
təsiri barədə belə yazır: "mülayim
təbiətlərdə həqiqi nəğmə od
çaxmaq daşında gizləndiyi kimidir. Çaxmaq
daşa vurulduqda od çıxdığı kimi,
qəlblərdə gizlənilən sirlər, şadlıq
və ağlamaq da nəğamət ilə aşkar olur".
Bu obrazlı müqayisə ərəb dilində
verilmişdir.
"Vüzuhül-ərqam"
risaləsində qaldırılan məsələlər
maraqlı və qiymətlidir. Müəllif bu
məsələləri bəzən dini haşiyəyə alır.
Bu da Nəvvaba əsas niyyətinə, məqsədinə nail
olmaq üçün lazım olan bir vasitə idi. Onun əsas
məqsədi isə özünün qeyd etdiyi kimi,
millətinin, xalqının savadlanması və musiqi elminin
inkişafı idi. Bu xüsusiyyət ümumiyyətlə, XIX
əsrin qabaqcıl, maarifpərvər şəxslərinə
xas idi. Nəvvab da bu şəxslərdən biri
idi. M.M.Nəvvab əsərlərinin birində
yazmışdı: “Mən nə yazdımsa doğruluq və
həqiqət üçün yazdım, öz nəfsim
üçün yazmadım".
Bu yubiley ilində
arzumuz budur ki, Şuşa tezliklə özümüzə
qaytarılsın və onun mədəni inkişafında
böyük rolu olmuş Mir Möhsün Nəvvabın xatirəsi
əbədiləşdirilsin.
525-ci qəzet 2018.- 25 oktyabr.- S.7.