Son əsərini xəstəxana
divarına yazan dahi: Asəf Zeynallı
Cavid QƏDİR
Hamımızın işləri sabaha, ya da elə
son günə saxladığı olur. Məsələn, tələbəykən
“son gün hazırlaşaram” klişesi ən məşhurlarındandı.
Amma o sabah, o son gün gələcəkmi, yaxud o qədər
ömrümüz varmı? Yarımçıq, müəllifin
tamamlamağa ömrü yetmədiyi əsərlərə bəlkə
də minlərlə misal çəkmək olar.
Herodotun “Tarix”i, Tanpınarın “Aydakı
qadın”ı, Bayronun “Don Juan”ı, Kafkanın “Qəsr”i,
Ənvər Məmmədxanlının “Babək”i,
Motsartın “Rekviem”i (Motsartın vida bəstəsi kimi də qəbul
etmək olar)...
Azərbaycanın görkəmli bəstəkarlarından
olan Asəf Zeynallı cəmi 23 il yaşayıb. 16
yaşından müntəzəm yaradıcılığa
başlayan bəstəkar geriyə qalan 7 illik ömrünə
xarüqələr sığdırıb. Və nə
yaxşı ki, işlərini sabaha saxlayanlardan olmayıb.
Çünki əksi olsaydı başqalarının on illərlə
vaxt sərf edəcəyi işləri cəmi yeddicə ilə
sığdıra bilməzdi. Əslində, heç
sığdıra da bilmədi... Hələ
reallaşdırmadığı neçə-neçə
planı, layihəsini əvvəlcə xəstəxana
palatalarına, sonra da torpağın altına apardı.
Palatalardan nələrisə, kimlərisə geri almaq olur, amma
torpaq elədimi? Torpağın üzü elə soyuqdu ki.
Aldığını geri vermək nədi? Unutdurur, üstəlik...
Bu gün Asəf Zeynallının anım
günüdür. Dahi bəstəkarın ölümündən
86 il keçir. Yaşı, vəfatından ötən
müddət hər neçə də olsa, bizim
üçün, şəxsən məndən ötrü o,
elə cavan yaşındadır, gənc Asəfdir.
Öz misilsiz və qısa
yaradıcılıq ömründə musiqi sənəti
tariximizə əbədi möhrünü vurmağı
bacarmış sənətkar milli romans, piano və simfonik
musiqinin banisidir. 23 illik qısa ömrü parlaq istedadı,
musiqiyə sonsuz məhəbbəti, yaradıcılıq
enerjisi sayəsində böyük məktəb halına gəlib.
A.Zeynallı 1909-cu ilin 5 aprelində Dərbənddə,
ailənin üçüncü və sonbeşik
övladı kimi dünyaya gəlib. Bağban olan atası Asəf
cəmi bir yaşındakən vəfat edib. Ailənin
bütün ağırlığı anasının üzərinə
düşüb. Ailənin yükünü tək çəksə
də, uşaqlarını sevgiylə böyüdür, onlara
sənət məhəbbəti aşılayır. Hətta hər
gün işdən qayıdandan sonra övladlarını
başına yığıb qarmon çalır.
Balaca Asəf musiqi sədaları, ritm və
notların əhatəsində böyüməkdəydi...
7 yaşında Dərbənd “Realnı məktəbi”nə
daxil olan gələcək bəstəkar burada uşaq xorunda
oxumağa başlayır, klarnet çalmağı öyrənir.
Yay axşamlarında şəhər parkında konsert verən
Dərbənddəki nəfəsli orkestrin tərkibinə
qatılır, orada klarnetçi kimi çıxış etməyə
başlayır.
11 yaşı olanda Asəfgil Bakıya
köçürlər. O, hərbi məktəbin nəzdində
nəfəsli orkestrdə truba çalmağı öyrənir,
sonra Bakı Musiqi Texnikumunun truba, violonçel, fortepiano siniflərində
təhsil alır. “Truba üçün pyes”ini də elə
burada, cəmi 14 yaşında ifa edir. O vaxtadək trubanı hərbi
marş aləti hesab edənlər Asəfin “Rast”
muğamı əsasında bəstələdiyi pyesi
möcüzə kimi qiymətləndirirlər.
Asəf Zeynallı həm də ilk Türk
Musiqi Məktəbində təhsil alan gənclərdəndi.
O dövrdə oğlanlarla qızların bir yerdə təhsil
aldığı musiqi məktəbinin olması, əlbəttə,
böyük hadisəydi.
Məktəbin yaradılmasında təşəbbüs göstərən də mütərəqqi ziyalılarımızdan olan Üzeyir bəy Hacıbəyli olub. Məktəbin müdiri də, Asəfin nəzəriyyə müəllimi də Üzeyir bəydi. “Şagirdimin diqqətini türk xalq musiqisi ladlarının əmələ gəlməsinə və 2 musiqi sistemi (ərəb-fars və Avropa) arasındakı fərqlərə yönəldirdim”. Bu fikirləri Hacıbəyli Asəfin ölümündən 1 il sonra yazdığı məqalədə qeyd edib.
İlk Türk Musiqi Məktəbində
oxumağa maraq göstərən çox olur. Hətta birinci
il 500 gənc məktəbdə təhsil almaq
üçün müraciət edir. Marağın
çoxluğunu nəzərə alıb məktəbi
texnikuma çevirirlər.
Asəf texnikumu uğurla bitirdikdən sonra
konservatoriyaya daxil olur.
Konservatoriya indi Asəf Zeynallının
adını daşıyan məktəbin 2-ci mərtəbəsində
yerləşirmiş. O, yuxarı mərtəbədə təhsil
alır, aşağı mərtəbədə dərs
deyirmiş.
Artıq bəstəkarlıqla professional şəkildə
məşğul olan gənc konservatoriyada Qərbi Avropa və
rus klassik musiqisi dərnəyini yaradır. Maraqlı məruzələrlə
çıxış etməyə başlayır.
Asəf həm də görkəmli bəstəkarlarımız
Tofiq Quliyev, Qara Qarayev, Cövdət Hacıyevə dərs
deyib, onlara musiqi sənətinin incəliklərini həvəslə
aşılayıb. Bundan başqa, gənc bəstəkar Səid
Rüstəmov, Əşrəf Həsənov və Fuad Əfəndiyevlə
birgə “İbtidai not savadı” dərsliyini tərtib edib.
Konservatoriyada oxuya-oxuya istedadlı musiqiçi
Türk İşçi Teatrının musiqi rəhbəri təyin
edilir. Burada müxtəlif tamaşalara musiqi yazır. Eyni
zamanda, Azərbaycan Proletar Musiqiçiləri Cəmiyyətinə
sədrlik də edir.
A.Zeynallı Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında professional bəstəkarlıq təhsili
almış ilk bəstəkarımızdır.
Konservatoriyada Üzeyir Hacıbəylinin məşğələlərinə
böyük maraqla qatılır, dahi sənətkardan bu sənətin
bütün incəliklərini öyrənməyə
çalışırdı. Onun
yaradıcılığında da Üzeyir bəyin
danılmaz rolu olub. Müəllimindən xalq musiqisinin əsaslarını
öyrənən Asəf sonralar ölkənin ucqar yerlərinə
gedərək xalq mahnılarını toplamağa
başlayır.
Azərbaycan musiqi tarixində ilk romans Asəf
Zeynallının adıyla bağlıdır. Musiqimizin
qızıl fonduna daxil edilmiş “Ölkəm” romansı onun
bir bəstəkar kimi özünütəsdiqinə kifayət
edəcək gücdədir. Adları həmişə
qoşa çəkilir. “Ölkəm” romansı deyiləndə
Asəf Zeynallı, Asəf Zeynallı deyiləndə “Ölkəm”
romansı yada düşür.
Maraqlıdır ki, romansın həm bəstəkarı,
həm də sözlərinin müəllifi nakamdır.
“Ölkəm” şeirini qələmə alan Cəfər
Cabbarlının ömrü də yarıda
qırılıb. Cəmi 35 yaşında dünyadan
köçüb. Bəlkə də elə buna görə
romansda axıcılıq, ruh yüksəkliyi,
canlılıqla yanaşı, qəribə bir hüzn izi
var...
A.Zeynallı həm də uğurlu
sintezçidir. Yaradıcılığında Qərb
musiqisini xalq musiqimizin ifadə vasitələrilə əlaqələndirərək
maraqlı sintezinə nail olub, Üzeyir Hacıbəyli,
Müslüm Maqomayevlə birlikdə Azərbaycan milli bəstəkarlıq
üslubunun təməlini qoyub.
Üzeyir bəy Asəf Zeynallı
yaradıcılığını həmişə yüksək
qiymətləndirib, bu istedadlı gəncin müəllimi
olmasıyla fəxr edib. Tələbəsinin
ölümündən sonra onun yaradıcılığı
haqqında dahi bəstəkar bunları da deyib: “Asəfin əsərlərinə
nəzər saldıqda aydın olur ki, olduqca böyük,
orijinal, dərin düşüncəli bəstəkar ola bilərdi”.
İstedadlı bəstəkar “Sarı gəlin”,
“Səndən mənə yar olmaz”, “O qara qaşlar” və digər
xalq mahnıları üzərində işləyib, çoxsaylı
xalq mahnılarını nota köçürüb. “Lay-lay”,
“Günlər” pyesi, “Çahargah”, “Durna”,
“Muğamsayağı” əsərləri kamera musiqisində
yeniliklərə yol açıb. “Fraqmentlər” suitası Azərbaycan musiqisində ilk simfonik əsərdir.
Asəf Zeynallı nə qədər əzmlə,
ardıcıl çalışsa da, öz ideyalarının
hamısını həyata keçirə bilməyib.
“Bakı” simfoniyasının vaxtsız ölümüylə
yarımçıq qalması da buna sübutdur.
Qəribədir ki, “Qırmızı terror”un
“qılıncının dalı da, qabağı da kəsdiyi”
dövrdə Asəf Zeynallıya həmişə
yaşıl işıq yanıb. Heç kəs onun ruhu dincəldən
yaşıl musiqi dünyasına yerli-yersiz qırmızı
rəng calamağa çalışmayıb.
SSRİ mətbuatında da bəstəkara olan
rəğbət açıq-aydın sezilir:
“Gənc Asəf SSRİ miqyasını
adlayıb dünyaya ayaq açmaqdadır”.
“C.Cabbarlının “Sevil” dramının səhnə
uğurunda Asəf Zeynallının musiqisi baş rol kimi səslənir”.
“A.Zeynallının bugünkü “xırdaca” taktları
sabahın böyük simfoniyalarının melopostamentləri
kimi görünür” - kimi sitatlar, manşetlər buna
sübutdur.
1932-ci ilin yayında xalq mahnılarını
toplamaq üçün bölgələrə səfər təşkil
edilir. Səfərə rəhbərliyi əsrarəngiz səsə
malik, görkəmli müğənni, bəstəkarın
uşaqlıq dostu Bülbül edir. O, dostunu da özüylə
aparmaq istəyir: “Asəf, gedək Qarabağa, oradakı
mahnıları toplayıb gətirək, nota alaq”. Asəf həvəslə
razılaşır. Yeni işlər, ideyalar, bəstələr
həvəsində yola hazırlaşır.
Beləcə, üz tuturlar Qarabağa. Kəndbəkənd
dolaşıb mahnı toplamağa başlayırlar.
Şuşada Xan Şuşinski ilə tanış olur, onun
“Alma almaya bənzər” mahnısını da nota alırlar.
Günlərin birində Asəfin halı pisləşir.
Diaqnozsa qorxulu olur - yatalaq! Gənc bəstəkar müalicə
üçün (əslində, ölmək
üçün) Bakıya dönür...
Divar yazıları məni həmişə
maraqlandırıb. Çoxunun müəllifi bəlli olmayan
qeydlər, cümlələr, üsyanlar... Ümumiyyətlə,
mətn həmişə maraqlıdır. Ən
istedadsızı belə özündə müəllifinin
ruhunu, taleyini daşıyır. Bəstəkar Müslüm
Maqomayev öz həyat yoldaşına məktubları ağac
yarpağında yazarmış...
Bəs xəstəxana divarına simfoniya yazmaq
necə? Bu barədə nə düşünürsüz? Bir
az çılğınnlıq kimi gəlir, eləmi? Amma bu
çılğınlığı edən var - Asəf
Zeynallı.
1932-ci ilin oktyabrında xəstəxanada
ölümlə çarpışan Asəf divara nəsə
yazırdı...
Oktyabrın 27-də, yəni öldüyü
gün bəstəkar cızma-qarlamanın sirrini
qardaşına açır: “Bu, mənim simfoniyamdır.
Öləcəyimi bilirəm. O əsəri divardan
kağıza köçürün, qoymayın elə divarda
qalsın...”
Amma hansısa səbəbdən Asəfin vəsiyyəti
yerinə yetirilmir. Beləcə, bəstəkarın son əsəri
özü kimi nakam qalır...
Əslində, Asəf Zeynallının
ölümü də müəmmadır. Çünki
yatalaq xəstəliyi o vaxtlar artıq çox da
ölümcül hesab olunmurdu. Üstəlik, paytaxt xəstəxanasında.
Nə müharibə vardı, nə ucqar kənd yeriydi, nə
də insan ayağı dəyməyən cəngəllik...
Bütün bu qaranlıq məqamlara, suallara, müəmmalara
rəğmən qarşımızda ağrılı fakt var.
Azərbaycan musiqi tarixinin ən istedadlı nümayəndələrindən
olan Asəf Zeynallının bu dünyadakı ömrü
çox erkən - 23 yaşında qırıldı. “Vəfat
etdi”, “dünyasını dəyişdi”, “dünyadan
köçdü”, “gözlərini yumdu” kimi bərbəzəkli
ifadələr, məncə, ona yaraşmır. Çünki
heç bir əsərində bərbəzək, təmtəraq
yoxdur. Qəribə bir səmimiyyət, içdənlik, həya
duyulur bütün musiqilərində. Örpəkli, güləş
gözlü Azərbaycan gözəli yada düşür...
525-ci qəzet 2018.- 27 oktyabr.- S.16.