Dünyaya qaranlıqdan
boylanan nur - Aşıq Veysəl
Şahanə
MÜŞFİQ
Hələ təzəcə, yeni-yeni
açırdı gözlərini dünyanın gözəlliklərinə.
Hələ yenicə görürdü günəşi,
ayı. Təzəcə öyrənmişdi rənglərin
bir-birindən fərqini.
Təzəcə yadında saxlayırdı
anası Gülzarın sevgi dolu üzünü, atası
Əhmədin sərt, amma bir o qədər də güvən
verən baxışlarını. Cəmi yeddicə il idi
tanış olmuşdu bunlarla. Zalım fələk
qıymadı ona bu gözəllikləri. Günəş gizlədi
nurunu ondan, ay üz çevirdi. Anasının sevgi,
atasının güvən verən siması bircə anda
qaranlıqlara gömüldü.
Həyat sərt üzünü çox erkəndən
göstərmişdi ona. Uşaqlığını, gəncliyini,
bütünlükdə xoşbəxtliyi, dincliyi alacaqdı əlindən,
bəlli idi. Amma əvəzində verəcəkləri də
vardı. Bəlkə də aldıqlarından daha dəyərli...
Taleyin öz planları vardı onun haqqında kimsənin bilmədiyi...
Veysəl Şatıroğlu, el dili ilə desək,
Aşıq Veysəldən gedir söhbət...
Qaranlığa doğulan işıq
Yaradıcı aşıq məktəbinin son
nümayəndələrindən olan, Anadolunun xalq ozanı
aşıq Veysəl 25 oktyabr 1894-cü ildə Sivasın
Sivrialan kəndində kəndli ailəsində doğulur. Hələ
balaca ikən - yeddi yaşında yaşadığı kəndə
yayılan çiçək xəstəliyi ondan da yan
ötmür. Xəstəlik onun sol gözünü alır,
sağ gözünə isə "pərdə enir". Bu
"pərdə" ilə azca da olsa görən
gözü sonradan keçirtdiyi qəza nəticəsində
tamamilə kor olur. Beləcə balaca Veysəlin dünyası
zülmətə qərq olur. Amma ailədə bu xəstəlikdən
ziyan tapan təkcə o olmur. Hətta ailənin digər
övladları belə demək mümkünsə, Veysəl qədər
"şanslı" olmurlar. O zamanın qara bəlasına
çevrilən çiçək xəstəliyi onun iki
bacısının həyatına son qoyur.
Sonralar aşıq Veysəl
uşaqlığını əlindən alan və
bütün həyatını qaraldan bu hadisəni belə
xatırlayır: "Çiçək xəstəliyinə
tutulmamışdan əvvəl anam mənim üçün
gözəl köynək toxumuşdu. Həmin köynəyi
geyinib məni çox istəyən bir nəfərin
yanına getmişdim. Geyimim xoşuna gəlmişdi. Həmin
gün yağışlı bir gündü, evə
qayıdarkən yıxıldım və bir daha ayağa dura
bilmədim. Çiçək xəstəliyinə
yoluxmuşdum... Xəstəliyi
ağır keçirdirdim. İlk əvvəl sol gözüm
tutuldu, daha sonra sağ... Həmin gündən dünya mənim
üçün zindana döndü ..."
Bu talesiz hadisə onu ruhdan salmır. Sanki
gözlərinin tutulmağı ilə onun könül
gözü açılır və o, şeirə, sənətə
maraq göstərir. Bu maraq nəticəsində o,
özünün qaranlıq dünyasını getdikcə rəngləndirir.
Atası hər gün əzbərlədiyi xalq
ozanlarının şeirlərini ona oxuyur. Atasını
böyük bir həvəslə və sevgiylə dinləyən
balaca Veysəlin həyatında eşitdiyi şeirlər
günəş kimi doğur. Oğlunun şeirə olan bu
sevgisinin gün keçdikcə artdığını görən
atası ona saz alır. Qonşuları Molla Hüseynin sayəsində
Veysəl saz çalmağı öyrənir. Beləcə
Veysəlin aşıqlıq hekayəsi başlayır.
Atası onun saza sonsuz bağlılığını
görüb onu dövrünün məşhur
aşıqlarından Çamşıxlı Əli
Ağanın yanına şəyirdliyə göndərir.
Günlər keçdikcə saza daha çox bağlanan Veysəl
sazının yanından ayrılmır. Saz çalmağı
öyrənir. Yunus İmrə, Pir Sultan Abdal, Karacaoğlan,
Dadaloğlu kimi xalq ozanlarından təsirlənərək
türkü və saz ifaçılığında
ustalaşır, özü də şeirlər yazmağa
başlayır.
"Vətənə xidmətdən məhrum
qəlbim"
O dövrlər müharibə dövrü idi və
Veysəlin bütün yaşıdları 18 yaşına
çatanda hərbi xidmətə aparılmışdı. Təkcə
yaşıdları deyil, demək olar ki, kənddəki
bütün başıpapaqlılar müharibədə idi.
Amma onun gözləri görmədiyindən hərbi xidmətə
yararsız kimi kənddə qalmışdı. Kənddə
sadəcə qadınlar və uşaqlarla qalan Veysələ
bu özü də böyük bir dərd idi. Ürəkdən
sevdiyi, bağlandığı vətəninə qulluq edə
bilməmək onu sıxırdı, incidirdi. Aşıq Veysəl
o günlər haqqında dərin hüznlə söz
açırdı: "Gözlərim görmədiyi
üçün məni əsgəri borcumu yerinə yetirməyə
qoymadılar. Kənddə
yaşlı kişilərlə, qadınlarla baş-başa
qaldım. Çox üzüldüm. Onlar məmləkətə
xidmət etməyə getdilər, mən kənddə miskin və
hər şeydən məhrum qaldım. "Vətənə
xidmətdən məhrum qəlbim" deyərək çox
acı çəkdim. İstiqlal savaşı olan illərdə
mən yenə kənddəydim".
Nə yazıq ki mənə olmadı qismət,
Düşməni dənizə tökərkən millət,
Fələk qırdı qolumu, vermədi fürsət,
Qılınc vurmaq üçün düşmən
başına.
Bugünlər müəssər olsaydı mana,
Minnət etməz idim bir qaşıq qana.
Müqəddər xarici gəlməz meydana
Nələr geldi bu Veysəlin
başına"
25 yaşı olanda Aşıq Veysəl
Əsma adlı bir qızla evlənir. Bu evlilikdən bir
övladı dünyaya gəlir. Bundan cəmi iki il sonra 27
yaşında o, ana və atasını itirir. İkinci
uşağı dünyaya gəlir və doğulandan 10
gün sonra ölür. Tale hələ də onu sınağa
çəkməkdə qərarlı idi. Dərd də ki gələndə
batmanla gəlir...
"Bu məndəki eşq olmasa..."
Bir müddət sonra arvadı Əsma başqa
bir kişiyə aşiq olur və bir yaşlı
qızını ərinin yanında qoyub qaçmağa qərar
verir. Bu hadisə haqqında el arasında belə bir rəvayət
də dolaşır. Belə ki, gecə yatmaq üçün
yataqlarına girdikdən sonra yoldaşı qalxır,
boğçasını götürüb
ayaqqabılarını geyinir və arxasına baxmadan
qaçmağa başlayır. Bir az getdikdən sonra
ayağını bir şeyin incitdiyini hiss edir.
Ayaqqabısını çıxararkən gördüyünə
mat qalır: Aşıq Veysəlin bütün pulu ordadır,
qaçacağını anladığı üçün
sahib olduğu hər şeyi yoldaşına buraxır. Pulun
yanında bir məktub da vardı. Məktubda bu sözləri
yazmışdı Aşıq Veysəl: "Al bu pulu,
ananın ağ südü kimi halalın olsun, getdiyin yerdə
özünü əzdirmə. Bir də, gözəlliyin
beş qəpiyə dəyməz, məndəki bu eşq
olmasa..."
Gözəlliyin qəpik etməz,
Bu məndəki eşq olmasa.
Əylənəcək yerin olmaz,
Könlümdəki köşk olmasa...
Gözəl üzün görülməzdi,
Bu eşq məndə dirilməzdi.
Gülə qiymət verilməzdi,
Aşiq və məşuq olmasa.
Səndən aldım bu fəryadı,
Bu imiş dünyanın dadı.
Anılmazdı Veysəl adı
O sənə aşiq olmasa.
Aşıq Veysəl haqq adamı idi.
Könlünü saza, sözə vermişdi. Ona görə də
qismətdən gələn hər dərdi də sevərək,
könül xoşluğu ilə qəbul edir, dərdlərin
ağırlığına mətanətlə dözərək
çıxdığı bu yolda yeriməyə davam edirdi.
Arvadının başqa bir kişi ilə qaçmağı
da onu üsyankar etmədi və Veysəl həyatdan əlini
üzməyib şansını ikinci dəfə
sınadı. 1921-ci ildə Gülzar adlı xanımla ikinci
ailəsini quran Veysəlin həyat məhz indi üzünə
gülməyə başlayır. Bu evlilikdən onun altı
övladı olur: iki oğlan, dörd qız.
"Cümhuriyyət dastanı"
O dövrlər yeni bir dövlətin qurulma ərəfəsi
olduğundan bütün Türkiyə yoxsulluq içərisində
idi. Bu yoxsulluq Aşıq Veysəlin də ailəsində var
idi. 1933-cü ilə qədər aşığın həyatı
bir loxma çörək dalıyca qaçmaqla keçir.
Haqq aşıqları bu mərtəbəyə
yüksələndən sonra dərvişliyə
başlayarlar. Diyar-diyar gəzərlər. Aşıq Veysəlin
dərvişliyi 1928-ci ildən başlayır. O, dostların
köməyi ilə öz elindən ayrılıb qonşu kəndlərdə
aşıqlıq etməyə başlayır. Diyar-diyar
dolaşan Veysəl Sivasın mərkəzinə gəlib
çıxır. 1931-ci ildə Sivasın maarif müdiri
Əhməd Qutsi Tecərin hazırladığı "Xalq
şeirlərini qorumaq dərnəyi"nin bayramında
iştirak edir. 3 gün davam edən bayramda şeirlərini
oxuyan Veysəlin şöhrəti yayılmağa
başlayır.
1933-cü ildən sonra Anadoluda el-el gəzib
şeirlər söyləyir və ünü getdikcə
artır. O, dövlətinə, xalqına, Cümhuriyyətə
çox bağlı bir insan idi. Hətta Cümhuriyyətin
qurulmağının 10-cu il tədbirlərinə qatılmaq
üçün düz üç ay ac-susuz yol gedir,
böyük çətinliklə Ankaraya çatır. Həmin
günlərdə təsadüfən Ulus qəzetində onun
haqqında məlumat yayımlanıbmış. Xəbərdə
onun şəkli və "Cümhuriyyət dastanı"
şeiri də verilir. Bu təsadüf onun həyatını dəyişir
və bu şeir sayəsində iki gün içərisində
Xalqevinə dəvət edilir.
Həyatında ilk dəfə İstanbul radiosunda türkü söyləyərkən səsini bütün Anadoluya eşitdirmək üçün qışqırır.
1941-1944-cü illərdə Əhməd Qutsi
Tecərin köməyi ilə şeirlərini yazıya
köçürüb kitab kimi çap etdirir və belə əbədiyyət
qazanır.
1942-1943-cü illərdə Arifiyə və Həsənoğlu
kəndlərində, daha sonra isə Əskişəhər
Çiftçilər kənd institutlarında xalq şeiri
müəllimi kimi çalışır. 1965-ci ildə TBMM tərəfindən
ana dili və milli birliyə xidmətlərlə bağlı
qanun qüvvəyə minir və aşıq Veysələ
maaş kəsilir.
Türk aşıq məktəbinin son
ustadı
Aşıq Veysəlin Türk aşıq məktəbinin yaşadılması üçün gördüyü işlər danılmazdır. O, öz yaradıcılığı ilə Cümhuriyyətdən sonra nisbətən müasirləşmək yolu tutan, Avropaya doğru meyllənən xalqı öz keçmişindən qopmağa qoymadı. Onları xalq şeirini Cümhuriyyətə və ondan sonrakı dövrlərə də daşımağı bacardı.
Saz, söz adamlarının onun
yaradıcılığına verdiyi həqiqi qiymət belədir:
"Şeirlərində türkcəsi sadə və
başadüşüləndir. Ana dilindən ustalıqla
istifadə edir. Yaşama sevinciylə hüzn, optimizmlə
ümidsizlik şeirlərində iç-içədir. Təbiət,
cəmiyyətdəki çatışmazlıqlar, din və
siyasət onun yaradıcılığında öz əksini
tapan mövzulardır. Şeirləri qaranlıq dunyasında
üç mövzunu birləşdirir: torpaq, sevgi və təbiət..."
Aşıq Veysəlin
yaradıcılığı çox zəngindir. O, xalq
şeirində müasir dövrünün problemlərini, eləcə
də Atatürkə, Cümhuriyyətə olan sonsuz sevgisini
ifadə etməyi bacarıb. Bu faktın özü onu digər
aşıqlardan ayırırdı. O, öz
yaradıcılığı ilə Anadolu insanı ilə
cümhuriyyət ziyalıları arasında bir körpü
rolunu oynayırdı.
Ancaq Aşıq Veysəl həm də təsəvvüf
carçısı idi. Gözlərini çox erkən itirən
aşıq öz ömrünü, sevgisini Allaha
adamışdı. O, Allahdan gələn hər şeyi sevgiylə
qəbul edir, onda bir gözəllik tapırdı. O deyirdi ki,
Tanrı hər yerdə var, zamansız və məkansızdır,
bütün gözəlliklər də Ona məxsusdur.
Aşıq Veysəl bütün qəlbi ilə
torpağa, təbiətə bağlı insan idi. O, insanın
torpaqdan yarandığını və son mənzilində də
torpağa gedəcəyini söyləyirdi. Deyirdi ki, təbiət
Allahın insanlara göndərdiyi bir hədiyyədir, xəzinədir.
Ölüm onun üçün təbiətə
dönüşdür ki, bu, İslam dininə də zidd fikir
deyil.
Havaya baxarsam, hava alaram,
Torpağa baxarsam, dua alaram.
Torpaqdan ayrılsam, harda qalaram?
Mənim sadiq yarım qara torpaqdı.
Həqiqət ararsan, açıq bir nöqtə:
Allah qulda yaşar, qul da Allahda.
Haqqın gizli xəzinəsi torpaqda,
Mənim sadiq yarım qara torpaqdı.
Hər kim ki, olursa bu sirrə məzhər,
Dünyada iz qoyar ölməz bir əsər!
Gün gələr,Veysəli bağrına basar,
Mənim sadiq yarım qara torpaqdı.
Bütün aşıqlar kimi onun da
mayasında eşq var. Hətta bəlkə də bu eşq
ondan bir az da çox, fərqlidir. Bu, irfani bir eşqdir. O, təkcə
Allaha, sevgiliyə deyil, hər şeyə bu eşqlə
bağlıdır. Hətta sazına belə... Onun ən
çox sevdiyi və şeirlərində tez-tez müraciət
etdiyi sazı tək sirdaşı, ömürlük dostu, həmdəmidir.
Elə bir həmdəm ki, onun qaranlıq dünyasına
öz nurundan pay verib, ona dövrlərə, illərə, məkanlara
sığmayacaq xalq məhəbbəti qazandırıb.
Mən gedərəm, sazım, sən qal dünyada,
Gizli sirlərimi aşikar etmə.
Lal olsun dillərin, söyləmə yada,
Qərib bülbül kimi ahu-zar etmə.
Yeddi yaşından etibarən, görməyən
gözləri ilə "Uzun, incə bir yola"
çıxan, bu yolda daşlı-kəsəkli,
sıldırımlı, qayalı, acılı, şirinli
anlar yaşayan şair hər nədən yazdısa,
özünü yazdı, özündən yazdı.
İctimai, sosial problemlərdə də, Allahda da təbiətdə
də, ölümdə də, eşqdə də o vardı -
Veysəl vardı:
Mat qalar Veysəl bu halə,
Gah ağlaya, gahi gülə.
Yetişmək üçün mənzilə,
Gedirəm mən gündüz, gecə.
Və 1973-cü ilin bir yaz günü - 21 martda
ağciyər xəstəliyi onun "uzun, incə yol"unu
bitirdi. Cansız bədəni torpağa, şeirləri,
türküləri, xatirəsi isə əbədiyyən
türk xalqının yaddaşına, qəlbinə
köçdü.
525-ci qəzet 2018.- 30 oktyabr.- S.6.