Nafiə Abidin
Amerikadakı və Türkiyədəki nəvələri -
Birinci yazı
ƏMİN
ABİD-120
Əli
ŞAMİL
ali-shamil@yahoo.com
Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsinin
arxivdəki sənədlərin bəzilərindən
araşdırıcıların istifadə etməsinə icazə
veriləndən sonra 1936-1938-ci illərdə həbs edilən
aydınlarımızın bəzilərinin yalnız istintaq və
məhkəmə sənədləri ilə tanış ola
bildim. Onlardan məqalələrimdə istifadə etdim,
yanlışlıqlarımı da düzəltməyə
çalışdım.
Gültəkin ləqəbli antisovet
şairimiz, Əmin Abid imzası ilə ədəbiyyatın
tarixi və nəzəriyyəsi ilə bağlı olduqca dəyərli
məqalələr nəşr etdirmiş insanın
xanımı haqqında yazdığım məqaləni də
1998-ci ildə çap etdirdim.
1998-ci ildə nəşr edilmiş məqaləni
mən belə tamamlamışdım: "Əmin Abid 1938-ci
il oktyabrın 21-də saat 21:30-da güllələnib. Bundan nə
qohumların, nə də onu tanıyanların xəbəri
olub. Tanışları isə dumanlı şəkildə
Nafiə xanımın həbsdən döndükdən sonra
Türkiyəyə döndüyünü söyləyirdilər.
Doğrudanmı Nafiə xanım Türkiyəyə
dönüb? Türkiyəyə dönübsə, nə
iş görüb, nə vaxtadək yaşayıb? Bakıda
yaşayarkən ictimai-siyasi fəaliyyəti olubmu? Çap
olunmuş nümunələrdən əlavə şeirləri
varmı? Bu və buna bənzər onlarla sual isə hələ
cavabsız qalır".
20 il sonra "Avanqard" mədəniyyət
portalında Nafiə Abid haqqında məqaləni
oxuyanların onun sonrakı taleyi ilə
maraqlandıqlarını gördüm. Hətta yaxın,
dostum, XX yüzil Azərbaycan ədəbiyyatının
gözəl bilicisi, bu mövzuda bir neçə monoqrafiya və
dərslik yazmış, professor Bədirxan Əhmədlinin
FB-da "Nafiə xanım çox çətinliklə də
olsa Türkiyəyə dönüb..." yazması məni təəccübləndirdi.
Çünki mən Nafiə Abidin həbsdən sonrakı həyatı,
Türkiyəyə getməsi, nəvələri haqqında da
geniş bir məqalə yazmışdım. Məqaləni nəşr
olunmağa da göndərmişdim.
İndi baxıram ki, yanlışlıq məndə
olub. Məqaləni göndərdikdən sonra onun nəşr
olunub-olunmadığını izləməmişdim. Həmin
məqalənin "525-ci qəzet"də nəşrində
məqsədim gənc araşdırıcıların onunla
tanış olmalarıdır ki, bəlkə Nafiə
xanımın Türkiyədəki, Amerikadakı nəvələri
ilə əlaqə qurub yeni faktlar ortaya çıxardalar. Beləliklə...
AMERİKADAN GƏLƏN MƏKTUB
Vyanada keçirilən simpoziumdan xoş
duyğularla ayrıldım. Təşkilatçılar
toplantını gözəl planlamış, şəhərlə
tanışlığımıza da şərait
yaratmışdılar. Ruh yüksəkliyi ilə Bakıya
dönmüşdüm. Gecə reysilə gəldiyimdən
özümü yorğun hiss edirdim. Görünür, yaş
öz işini görür. İşə getməyə həvəsim
qalmamışdı. Bilgisayarımı açdım. İstədim
ki, işə getməsəm də, idarə üçün
bir az çalışım, səfər haqqında
institutumuzun saytına xəbər-məlumat yazım. Onu da
bacarmadım. Elə bil daş daşımışdım.
Yazmağa söz tapmırdım.
Səfərdə olduğum günlərdə
elektron poçtumu gözdən keçirə bilməmişdim.
Gələn məktubları gözdən keçirməyə
başladım. Virus bilgisayarımı çökdürməsin
deyə öncə tanımadığım emaillərdən
gələn məktubları silirdim. Buruno Aslantürkdən də
məktub gəlmişdi. Mənim belə bir tanışım
yox idi. Buruno adı da mənə qəribə gədi. Virus
göndərilə biləcəyini düşündüm.
Aslantürk soyadı məndə maraq oyatdı. Xeyli tərəddüddən
sonra sildiyim məktubları təkrar gözdən
keçirdim və onu açdım.
Elə ilk cümlə məni haldan-hala saldı. Özümü ələ alıb məktubu sona kimi oxuya bilmədim. Çünki 40 ildən çox nəticəsiz qalan axtarışlarım, kiçik bir iz belə tapa bilmədiyim mövzuya ipucu tapılmışdı. İllərlə həsrətində olduğum məktubu oxuyurdum. Orada yazılmışdı: "Benim adım Kutay Arslantürk (Anne soyadı). Ben Emin Abid Ahmedov'un en buyuk torunuyum. 1965'de Turkiye'de doğdum, 1978'de Almanya'ya taşındım, daha sonra 1982'de Amerika'da New York'a taşındım. Şimdi ise Orlando'dayım. Büyük babam hakkında çok az bilgim var, ama onun Azerbeycan edebiyatına büyük hizmetler yaptığını biliyor ve onunla gürur duyuyorum. Onun hakkında nerede, nasil bilgi bulurum? Azerbeycan'da herhangi bir akraba, ailem varmi? Lutfen bana bir cevap yazın.
Babamın adı: Altay Tanur, baba annem: Nafia Tanur".
Məktub mənə 2014-cü il dekabrın
10-14-də Vyanada simpoziumda olduğum günlərdə
yazılmışdı.
ƏMİN ABİD HAQQINDA İLK BİLGİM
İlk dəfə Əmin Abidin adını Azərbaycan
Dövlət Universitetində oxuyarkən (1968-1973)
eşitmişdim. Biz universitetə qəbul olunan il hələ
jurnalistika filologiya fakültəsinin şöbəsi idi. Bir
il sonra fakültəyə çevrilsə də, dərs
proqramlarının, auditoriyalarının ayrılması xeyli
çəkdi. Bəzi dərsləri filologiya fakültəsinin
tələbələri ilə birgə keçirdik.
Bizə birinci kursda "Azərbaycan şifahi
xalq ədəbiyyatı" fənnindən dərs deyən
Vaqif Vəliyev "Kitabi-Dədə Qorqud"dan seminara
hazırlaşmaq üçün ədəbiyyat
siyahısı yazdırmışdı. Həmin siyahıda
"Azərbaycanı öyrənmə yolu"
jurnalının 1930-cu ildə 3-cü sayında Əmin Abidin
"Əşirət dövründəki Azərbaycan ədəbiyyatına
dair vəsiqələr" məqaləsinin adı da
vardı. Latın əlifbası ilə yazılmış məqaləni
tapmaq və oxumaq o qədər də asan olmadı. Amma çəkdiyim
zəhmətə heyfislənmədim. Məqalə diqqətimi
necə çəkdisə, müəllifi haqqında bilgi əldə
etməyə çalışdım. İstər Vaqif Vəliyevin,
istərsə də başqa müəllimlərimizin dedikləri
çox qısa oldu: "1937-ci ildə həbs olunub.
Sonrasından xəbər yoxdu".
Məqalənin təsiri altına necə
düşmüşdümsə, bəzən proqrama
salınmış seminarlara hazırlaşmaq əvəzinə
1920-1930-cu illərin qəzet, jurnallarını səhifələyib
Əmin Abidin məqaləsini axtarırdım. Tapıb
oxuduğum hər yazı məni daha da heyrətləndirirdi.
Qəribə gəlirdi ki, niyə repressiya qurbanlarından
Hüseyn Cavidin, Mikayıl Müşfiqin, Hacıbaba Nəzərlinin,
Simurğun, Divanbəyoğlunun və b. şair və
yazıçıların, partiya-sovet rəhbərlərinin
adları çəkilir, yubileyləri qeyd edilir, Əmin
Abidin, Hənəfi Zeynallının, Atababa Musaxanlının,
Əli Nazimin, Vəli Xuluflunun və b. elm fədailərinin
adı çəkilmir, haqqında məqalələr
çap olunmur, radio-televiziya verilişləri
hazırlanmır.
Heç yerdə Əmin Abidin ömür
yolundan və yaradıcılığından bəhs edən
yazılara rast gəlmirdim. Odur ki, 1910-30-cu illərin qəzet
və jurnallarını səhifələməyə, necə
deyərlər, qapı-qapı gəzib qohumlarını,
tanışlarını tapmağa can atdım.
Görüşə bildiyim adamlardan topladıqlarım isə
ehtiyatla söylənmiş, dəqiq tarixi göstərilməyən,
qırıq-sökük bilgilər idi. 1937-ci ildə repressiya
olunanlara bəraət verilsə də, insanların içindəki
qorxu hələ çəkilməmişdi. İstər
müəllimlərimiz, istərsə də repressiya
olunanları tanıyanlar bu mövzuda danışmaqdan çəkinirdilər.
HÜSEYN NƏCDƏTİN
AİLƏSİNDƏKİ ARXİV
Bu gün xatırlaya bilmədiyim birisi Əmin
Abidin qardaşı oğlu Hüseyn Nəcdətin (qaynaqlarda
bu ləqəb gah Nəcdət, gah da Nicdət kimi
yazılır - Ə.Ş.) Sovetskinin Mirzəağa Əliyevlə
kəsişdiyi yerdən bir az yuxarıdakı dalanda
yaşadığını söylədi. Ona kimi xeyli bilgi
toplamışdım. Hüseyn Nəcdətin Əmin Abidin
böyük qardaşı, satirik şair, naşir, tərcüməçi
və araşdırıcı Əliabbas Müznibin oğlu
olduğunu bilirdim. 1970-ci ilin oktyabrında bir axşam dərsdən
çıxanda (ikinci növbədə oxuduğumuzdan dərsimiz
saat 18:40-da başa çatırdı) qrup yoldaşım
İsrafil Qurbanovla birgə Sovetski küçəsinə
getdik. Bir neçə qonşudan xəbər aldıqdan sonra
Hüseyn Nəcdətin arvadı Valentina Pozdşevanın
yaşadığı evi tapdıq.
Valentina Pozdşeva öncə bizi soyuq
qarşıladı. Söhbətimiz bir az davam etdikdən sonra
kövrəldi. Uzun illər onun qapısını bu mövzu
ilə bağlı döyən olmamışdı. O isə həmişə
gözləmişdi. Gözləmişdi ki, vətən və
millət üçün böyük xidmətləri olan
insanları nə vaxtsa ondan xəbər alan olacaq. Gözlədiyi
yaşlı, vəzifəli, cəmiyyətdə nüfuzu olan
adamlar əvəzinə tələbələr gəlmişdi.
Əzizlərini, doğmalarını xəbər almamız
onu keçmişə qaytardı. Atasının da məşhur
inqilabçı olduğundan, Moskvada
yaşadığından və həbs edildiyindən
danışdı.
Sonra Hüseyn Nəcdətlə ailə
qurmalarından, repressiya illərində təqib və təzyiqlərlə
üzləşdiklərindən, qaynanasının evdəki
kitabları, qəzet-jurnalları, əlyazmaları
şorsatanlara, günəbaxan tumu satanlara verib əvəzində
şor və s. aldığından, Şəkiyə
sürgün olunmalarından söz açdı. Dəmiryolunda
mühasib işləyən Valentina Pozdşeva mühakiməli,
dərin düşüncəli, uzağı görən bir
insan idi. Söhbət zamanı dedi ki, qaynanam evdən
kağızları aparanda həmişə mübahisəmiz
olurdu. Mən deyirdim ki, vaxt gələcək, bu kağızları
qızıl qiymətinə alacaqlar. Qaynanam da deyirdi ki,
uşaqları yaşatmaq lazımdır. Biz ölsək, bu
kağızları zibil yeşiyinə atmağa da qorxacaqlar.
Yandıracaqlar ki, heç kimin əlinə keçməsin.
Əvvəl elə başa düşdük ki,
Valentina Pozdşeva sənədləri satmaq istəyir. Ona tələbə
olduğumuzu deyəndə bildirdi ki, sizin gəlməniz sənədlərin
qızıl qiymətinə minməsi deməkdir. Demək, bu
sənədlərə qiymət verən, dəyərini bilən
var. Beləcə, Valentina Pozdşevanın evində olan əlyazmalar,
makina yazıları, şəkillər və b. sənədlərlə
ötəri tanış olduq.
ARXİVİN DÖVLƏT
TƏŞKİLATINA DAŞINMASINDA QULAM
MƏMMƏDLİNİN ROLU
M.F.Axundov adına Respublika Kitabxanasında
tanış olduğumuz Azərbaycan Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət Arxivinin direktor müavini Qulam Məmmədliyə
vəziyyəti dedik və ondan xahiş etdik ki, Valentina
Pozdşeva qocalıb, sənədlər it-bata düşəcək,
onları arxiv üçün aldırsın. O, bizim
işimizi təqdir etdi və arxivin əməkdaşlarından
Maarif Teymurov və Bibixanım Hüseynovanı göndərdi
ki, sənədləri müəyyən məbləğ pul
qarşılığında alsınlar. Valentina Pozdşeva sənədləri
satmamışdı. Bildirmişdi ki, arxiv materiallarını
onun qədrini bilən tələbələrə, yəni
İsrafil Qurbanovla mənə verəcək. Qulam Məmmədli
fakültəyə zəng vurub vəziyyəti
dekanımız Şirməmməd Hüseynova demişdi.
Şirməmməd müəllim bizi yanına
çağırtdırdı. Vəziyyəti təfsilatı
ilə xəbər aldı. Tələbələrinin işi
ilə qürur duyduğu açıq-aşkar hiss olunurdu. Bizə
bildirdi ki, yataqxanada qalırsınız. O sənədləri
də yanınıza aparsanız itib-batacaq. Qadınla
danışın, ən təhlükəsiz və münasib
yer dövlət arxividir. Qoy sənədləri oraya versin, siz
də lazım olandan gedib arxivdə işləyərsiniz.
Elə həmin axşam biz yenə də
Valentina Pozdşevanın evinə getdik. Vəziyyəti
Şirməmməd müəllimin dediyi kimi izah etdik. O da bizim
fikrimizi bəyəndi. Beləcə, 1970-ci ilin oktyabrın 23-də
Valentina Pozdşevanın evindəki sənədlər Azərbaycan
Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinə təhvil
verildi və orada Əmin Abidin adına fond yaradıldı.
ƏMİN ABİDİN QOHUMLARININ
AXTARIŞINDA
Valentina Pozdşeva bizə ailələrindən
xeyli söz açmışdı. Ondan öyrənmişdik
ki, bakılı Mütəllib Əhmədovun Əliabbas,
Əbülfəz və Abid adlı üç oğlu olub.
Qaynatası Əliabbas dövrün məşhur şairi və
naşiri, tərcüməçisi imiş. 1936-cı ildə
həbs edilib. Sonra ondan heç bir xəbər öyrənə
bilməyiblər. Ailənin sonuncu oğlu olan Abid İstanbul
Universitetində oxuyarkən alban qızı Nafiə ilə
evlənib. Bakıya döndükdə universitetdə,
texnikumda və rayonlardakı ümumtəhsil məktəblərində
müəllim işləyib. O, Əmin Abidin
yaşadığı birotaqlı mənzilinin təxmini yerini
də dedi.
Sonralar Əliabbas Müznibin oğlu
Mübarizin ev ünvanını öyrənib oraya getsəm də,
arvadını və uşaqlarını görə bildim.
Evin hər qarışı ailənin
kasıblığından, ağır həyat şəraitindən
xəbər verirdi. Ali təhsil ala bilməyən Mübariz
ailəni dolandırmaq üçün bir neçə yerdə
işlədiyindən onunla görüşə bilmədim.
Mübarizin arvadı qayını Azərin
yaşadığı evin ünvanını deyil, təxmini
yerini dedi. Onu da tapa bilmədim.
Əmin Abidin ortancıl qardaşı
Əbülfəzdən də sorağ verən olmadı.
Əmin Abidi soraqlakən "Azərbaycan Tibb
jurnalı"nda tərcüməçi işləyən
Əsgəri (və ya Əsgərov) görməyi məsləhət
bildilər. Jurnalın redaksiyasında dedilər ki, xəstə
və qoca olduğundan işə gələ bilmir. Telefon
nömrəsini verdilər. 1970-ci ilin soyuq bir qış
günü telefonla danışıb çətinliklə
evini tapdım. Görüşdük. Arıq, sısqa,
balacaboy qoca Əmin Abidlə ailəvi dost olduqlarını
bildirdi. Çəkinə-çəkinə
danışırdı. Hərdən də
ağlayırdı. İlk dəfə Əmin Abidin
adının Zeynalabdin olduğunu ondan eşitdim. Nafiə
haqqında dedi: "Milliyətcə alban idi. Əmin Abidlə
eyni universitetdə oxumuşdu. Orada tanış olub, evlənmişdilər.
Əmin Abid universiteti bitirib Bakıya dönəndə Nafiə
də təhsilini yarıda qoyub Bakıya gəlmişdi. Burada
nə təhsilini davam etdirməyə imkan verdilər, nə də
işləməyə. Evdə dərzilik edir, qonum-qonşu
üçün paltar tikirdi. Əmin Abidi həbs ediləndən
az sonra Naifəni də həbs etdilər. Əmin Abidin sonrakı
taleyindən xəbərim olmadı. Eşitdiyimə görə,
Nafiə həbsdən qayıdanda bir oğlu da varmış.
Bakıda çox qalmayıb Türkiyə konsulluğunda
işləyən birisilə ailə qurub vətəninə
dönüb".
Ondan öyrəndiyim bir də o oldu ki, Əmin
Abidin atası Mütəllibin evi Bakının köhnə
Novxanılar məhləsindəki Birinci Paralelni (Əlibəy
Hüseynzadə) və Yuxarı Təzəpir (Mustafa
Sübhi) küçələrinin kəsişdiyi yerdə
olub. Əsgər bildirdi ki, bacılar cavan öldüyündən
onların yetim qalmış qızı Məsuməni
Əliabbas Müznib saxlayırdı. O, sonralar bakılı,
general Məmmədbağır Bağırova (1941-1946) ərə
getdi. Evləri Sabir bağının
qarşısındakı Monolit deyilən binadadır.
Məsumə xanımı asanlıqla
tapdım. O, dayısının onu saxladığını,
qayğısına qaldığını kövrələ-kövrələ
danışdı. Bildirdi ki, 30-cu illərdə onu
bakılı, zabit Məmmədbağır Bağırova
(1941-1946) ərə veriblər. Əri Qubada və
Dağlıq Qarabağda, Gürcüstanda Sovet hökumətinin
düşmənlərinə qarşı vurulub. Dayısı
tutulanadək ailəvi gediş-gəlişləri, xoş
münasibətləri olub. 1936-cı ildən sonra qohumları
ilə əlaqəsini kəsmək məcburiyyətində
qalıb. Çünki əri Mir Cəfər Bağırovla
çox yaxın imiş. 1940-cı ildə Bakı şəhər
Yerli Hava Hücumundan Müdafiə təşkilatına rəis
təyin edilib. Əri Lenin ordeni, Qırmızı Bayraq,
Qırmızı Əmək Bayrağı ordenləri,
medallarla təltif olunub. Mühəndis-texniki xidmət general
mayoru rütbəsinədək yüksəlib. Əri cavan, 45
yaşında dünyasını dəyişib.
"Xalq düşməni" elan edilən, həbsxanaya
göndərilən, güllələnən dayıları ilə
əlaqəsini kəsən Məsumə xanım onlara bərat
veriləndən sonra da balalarına xətər dəyər
deyə qohumlarının ailəsi ilə əlaqə
saxlamayıb. Ünvanlarını bilmədiyi kimi, talelərindən
də xəbərsizdir.
ƏZİZƏ CƏFƏRZADƏNİN
XATİRƏLƏRİ
Professor Əzizə Cəfərzadə Əmin
Abidin, Əliabbas Müznibin yaradıcılığı ilə
yaxından tanış idi. Onları millətçı
aydınlar, cəsur, qətiyyətli, əqidələrindən
dönməz insanlar kimi xatırlayırdı. Ailələri
də bir məhlədə yaşamışdı. O, Mütəllib
Əhmədovun ailəsi ilə bağlı yadında
qalanları belə xatırladı: "Ailə Bakı
xanının nəslindən olmasına baxmayaraq, çox
kasıb yaşayırdı. Əmin Abidin anası Reyhan ailənin
dolandırmaq üçün evdə başmaq, balınc
üzü tikib satırdı. Qadınlara və uşaqlara əlifbanı,
Quran oxumağı öyrətməklə yanaşı, mərsiyaxanlıq
da edərdi. Uşaqlıqdan yadımda bir şeir
parçası qalıb:
Molla Reyhan doğdu gecə,
Evdə qoydu balaca becə.
Gedib layla deməyə,
Yoxsa "Hüseyn vay", deməyə?!
Əmin Abid də ilk təhsilini anasından
almışdı".
QASIM İSMAYILOV KÜÇƏSİNDƏ,
ƏMİN ABİDİN YAŞADIĞI EVDƏ
Görüşdüyüm qohumlarının
Əliabbas Müznibin, Əmin Abidin, Nafiə xanımın həbsdən
sonrakı taleyi haqqında bilgisi yox idi. Repressiya olunanların
bir çoxunun xanımı həbsdən geri
dönmüşdü. Onların bir neçəsi ilə
görüşüb söhbət etmişdim. Onlar da Nafiə
xanımın sonrakı taleyindən xəbərsiz idilər.
Əmin Abidin 1930-cu illərdə
yaşadığı evin yerini öyrənib bir axşam oraya
getdik. Bakıda, Qasım İsmayılov küçəsində
İtalyanka deyilən ikimərtəbəli bir binada idi. Onun
yaşadığı mənzilin qapısını
döydük. İçəridən gələn qadın səsi
kimi istədiyimi xəbər aldı. Mən Əmin Abidlə
bağlı bilgi almaq istədiyimi dedikdə, əsəbi bir səslə:
"Elə adam tanımırıq, bir də bu qapını
döymə!" deyə hədələyici cavab verdi. Bina
köhnə kommunalkalardan idi. Söhbətimizi qonşular
eşitmişdi. Onlardan biri bizi ikinci mərtəbədəkimənzilinə
dəvət etdi, kim olduğumuzla, nə məqsədlə gəldiyimizlə
maraqlandı. Ailə üzvlərinin sayı çox olsa da,
qonşulardan bir neçə qadın və qız da gəldi.
Yaşlı nəsil çox ehtiyatla
davranırdı. Repressiyanın xofundan qurtula bilmədikləri
görünürdü. Yeniyetmə qızlar nənələrindən,
babalarından eşitdiklərini daha həvəslə
danışırdılar. Bəzən də mübahisə
yaranırdı. Onlardan birisi binada süpürgəçi
işləyən rus qadından Əmin Abiddən bir
qızı olduğunu söylədi. Dedi ki, repressiya edilənlərə
bəraət veriləndə həmin qadın Əmin Abidin
adından istifadə edib ev də aldı. Həmin qadın və
onun qızı ilə maraqlandıqda etiraz edənlərin
sayı artdı. Dedilər ki, o qadını Nafiə xanım
qulluqçu kimi işlədirdi. Əmin Abidlə həmin rus
qadını arasında heç bir intim munasibət ola bilməyəcəyinə
məni inandırmağa çalışdılar.
İRİNA İLƏ GÖRÜŞ
Buna baxmayaraq, çox çətinliklə də
olsa Tbilisi prospektində yaşayan, Əmin Abidin qızı
olduğu deyilən İrinanı tapdım. O, evlərinin
yanındakı mebel fabrikində işləyən bir yəhudiyə
ərə getmişdi. 10-12 yaşlarında iki oğlu da
vardı. Anasının 5-6 il əvvəl
öldüyünü dedi. Pasportundakı doğulduğu il
qrafasında 1935, atası adı qrafasında isə Əmin
Abid yazılmışdı. Ailə arxivində Əmin Abidin
və Nafiə xanımın arxasına avtoqraflar
yazılmış şəkilləri vardı. Həmin şəkillərdən
bir neçəsini və Əmin Abid Mütəllib oğlu
Əhmədova 24 dekabr 1962-ci ildə Tbilisidəki Zaqafqaziya Hərbi
Tribunalı tərəfindən verilmiş 9/H/62 saylı bəraət
kağızının surətini İrina böyük həvəslə
mənə bağışladı. Şəkillərin bir
neçəsi də onlarda qaldı.
İlk dəfə həmin bəraət
kağızından Əmin Abidin 1898-ci ildə
doğulduğunu, 14 iyul 1938-ci ildə həbs edildiyini öyrəndim.
Bəraət kağızında Əmin Abid Mütəllibzadə
Əhmədov haqqındakı 19 oktyabr 1938-ci ildə
verilmiş hökmün dəlil yetərsizliyindən ləğv
edildiyi bildirilirdi. Lakin hökm haqqında bir bilgi verilmirdi. Bilmək
olmurdu Əmin Abid həmin hökmlə həbs olunub və ya
güllələnib.
İrinadan "Əmin Abidi və Nafiə
xanımı xatırlayırsınızmı" - deyə xəbər
aldıqda "yadıma gəlmirlər" cavabını verdi.
Əmin Abidin qohumları ilə də əlaqəsi
olmadığını, onlardan heç kimi
tanımadığını da söylədi. Şəkillərdəki
avtoqrafdan Əmin Abidin İstanbul Darülfununda oxuduğunu,
Nafiə xanımla evləndiyi tarixi, Türkiyədəki geyim
islahatı haqqında qanunun vaxtını və s. müəyyənləşdirə
bildim.
Bu ailəni mən bir də 1990-cı ildən
sonra axtardım. Həmin ünvana gedib İrinanı və
oğlanlarını xəbər aldım. Qonşular dedilər
ki, Amerikaya köçüblər. Ünvanını bilən
də olmadı. Bir daha bu ailədən xəbər tuta bilmədim.
ƏMİN ABİDİN İLK DÖVR YARADICILIĞI
HAQQINDA QISA BİLGİ
Tələbəlik illərimdə kitabxanada
normal kartoteka, biblioqrafiya olmadığına görə qəzet-jurnalları
səhifələməklə Əmin Abid və Nafiə
xanımın şeirlərinin, məqalə və hekayələrinin
harada çap olunduğunu müəyyənləşdirməyə
çalışdım. Qafqazda nəşr edilən "Məktəb",
"Kəlniyyət", "Leylək", "Məzəli",
"Molla Nəsrəddin", "Sovqat", "Bəsirət",
"Şeypur", "İqbal", "Dirilik",
"Babai-Əmir", "Övraqi-nəfisə", "Azərbaycan"
və b. qəzet-jurnallarda Abid, Abid Mütəllibzadə, Abid
Mütəllib oğlu, Abid Alp Mütəllib oğlu, Qozqurab,
Qozqurab bəy imzası ilə yazılmış xeyli şeirə,
məqaləyə və tərcüməyə rast gəldim.
Sovet dövründə, yəni 1923-25-ci illərdə Əmin
Abid imzası ilə "Kommunist" qəzetində, "Gənc
pedaqoq", "Şərq qadını" jurnallarında
çap etdirdiyi təkəm seyrək şeirlərini
tapdım. Nadiə Abid imzası ilə Tbilisidə çap
olunan "Dan Yıldızı" jurnalında bir xatirə-hekayəni
qeydə ala bildim. Oxuduqlarım vətənsevər, millətpərvər
bir gəncin duyğuları kimi təsirli olsa da, bədii cəhətdən
zəif idi.
Fikirlərimi müəllimimiz, professor Abbas
Zamanova deyəndə, o da "Əmin Abid mənə dərs
deməsə də, oxuduğum pedaqoji texnikumda müəllim
işlədiyini yaxşı xatırlayıram. Çox
savadlı və diqqətçəkən insan idi. Elmi məqalələri
olduqca dəyərlidir. Gültəkin imzası ilə
yazdığı şeirləri çox təsirlidir"
- söylədi.
ƏMİN ABİDİN SOVET DÖVRÜ
YARADICILIĞI
Əmin Abidin Sovet dövründə çap
etdirdiyi elmi məqalələri tamam başqa bir ruhda idi.
Ədəbiyyatşünaslığımızda bir çox
ilkə o, imza atmışdı. "Kitabi-Dədə
Qorqud"dan, Oğuznamələrdən, heca vəzninin
tarixindən, türk xalqları bayatılarının
müqayisəsindən, Qazi Bürhanəddinin tuyuqlarından
və s. bəhs edən sanballı və dərin məzmunlu
araşdırmalarını dediklərimizə nümunə
göstərə bilərəm.
Əmin Abidə görə Orxan-Yenisey abidələrindəki
yazı dili səlis və aydındır. Bu da ədəbi
dilimizin 1300 il öncə formalaşdığını
söyləməyə imkan verir.
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin
başlanğıcı məsələsi qızğın
müzakirə getdiyi bir dövrdə Əmin Abidin ədəbiyyat
tariximizin başlanğıcını Orxan-Yenisey abidələrindəki
yazıdan əvvələ aparması çox cəsarətli
bir addım idi.
Sonuncu kursda Əmin Abidin
yaradıcılığından diplom işi də yazdım,
dissertant kimi mövzu götürdüm. Dövri mətbuatdakı
yazılarını toplasam da, ailəsinin və
özünün ömür yolu haqqında rəsmi sənəd
tapa bilmirdim. Bu işdə mənə yol göstərən
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun əməkdaşı,
rəhmətlik Rasim Tağıyev oldu. O, indiki AMEA Azərbaycanda
Elmi İrsin Toplanması və Sistemləşdirilməsi Mərkəzi
Arxivində akademiyada işləyənlərin şəxsi
işləri saxlandığını bildirdi.
1976-cı ildə məzuniyyət vaxtı
çalışdığım "Şərq
qapısı" qəzetindən Akademiyanın rəhbərliyi
adına məktub alıb Bakıya gəldim. İlk dəfə
Əmin Abidin ömür yolu haqqında geniş bilgini bu sənəddən
öyrəndim. 1933-cü ildə Bakıda yeni açılan
SSRİ Elmlər Akademiyası Zaqafqaziya Filialının Azərbaycan
şöbəsində işə girmək üçün
hazırladığı sənəddə Əmin Abid
Türkiyədə oxuyarkən oradakı "İnci",
"Syus", "Şebab", "Yarın İstanbul",
"Xidməti Ümumiye" jurnallarında bədii
yazılarını, "Sərvəti-fünün"da elmi
məqalələrini çap etdirdiyini qeyd etmişdi.
Həmin vaxtdan sonra Əmin Abid haqqında
yazdığım məqalələrdə (onları çap
etdirmək o qədər də asan olmurdu. Repressiya
qurbanlarına 1956-cı ildən bəraət verilməyə
başlansa da, əsərlərinin nəşri üzərində
senzor nəzarəti tam götürülməmişdi)
akademiyanın arxivindəki şəxsi işdən istifadə
edirdim. Öyrəndim ki, Ağdamda müəllim işləmiş
Əmin Abidi 1934-cü ildə SSRİ Elmlər Akademiyası
Zaqafqaziya Filialının Azərbaycan şöbəsində
işə qəbul ediblər. Məqalələri dövri mətbuatda
çap olunub. Onu Mirzə Fətəli Axundovun əsərləri
küllüyatı hazırlayan qrupun tərkibinə daxil ediblər.
Hökümətin ona qarşı münasibətində
müsbətə doğru bir dəyişiklik baş verib.
Orada da son sənəd 1937-ci ilin may ayında Əmin Abidin
işdən çıxarıldığı və ondakı
əlyazmaların Əliəjdər Səidzadəyə təhvil
verilməsi yazılmışdı.
Sovetlər Birliyi çökəndən, Azərbaycan
müstəqilliyinə qovuşandan sonra KQB-nin arxivində
Əmin Abidin və Nafiə xanımın istintaq
materialları ilə tanış oldum.
NAFİƏ ABİDLƏ BAĞLI
AXTARIŞLARIM
Əmin Abidin ömür yolunu,
yaradıcılığını daha dərindən öyrənmək
üçün yalnız Azərbaycandan araşdırmalar
aparmaqla kifayətlənmirdim. Türkiyədə, Özbəkistanda,
Macarıstanda, İranda, Albaniyada, Makedoniyada, Yunanıstanda və
b. ölkələrdə də axtarışlar
aparırdım. Əmin Abidi tanıyanların və
qohumlarının söhbətindən öyrənmişdim
ki, xanımı Nafiə Türkiyədə yaşayan
arnautlardandır (alban). Ona görə də Nafiədən bir
iz tapmaq üçün arnautlar yaşayan bölgələrdə
də axtarış aparırdım. Arnautlar da, maşallah,
harada yoxdurlar ki?! Bir-birinə qonşu olan Albaniyada, Kosovada,
Makedoniyada, Yunanıstanda, İtaliyada... hətta uzaq Amerikada!
Düşünürdüm ki, bəlkə Nafiə və onun
qohumlarından bir iz tapam. Entela Meço mənim Nafiə
haqqında yazdığım məqaləni arnautcaya
çevirərək Tiranadakı "Standart" qəzetinin
2010-cu il 22 oktyabr sayında çap etdirmişdi. Lakin heç
bir səs-səda çıxmamışdı.
Tanış olduğum sənədlərdən
bilirdim ki, 1936-cı ildə SSRİ-də yenidən kütləvi
həbslər başlayır. Əmin Abid 1937-ci ilin may
ayında SSRİ EA Azərbaycan filialından işdən
çıxarılır. O, Kürdəmir rayonunun Qaraqoyunlu kəndində
müəllim işləməyə başlayır. Mərkəzdən
uzaqlaşmaq onu həbsdən xilas etmir. 1938-ci il iyulun 14-də
Əmin Abid İsmayıllı rayonunun Təzəkənd kəndində
(Niyə məhz Təzəkənddə? Bu suala hələ də
cavab tapa bilməmişəm - Ə. Ş.) həbs edilir. Evləri
müsadirə olunur. Qardaşı, millətçi şair
Əliabbas Müznib də ondan xeyli öncə tutulmuşdu.
İrticanın qorxusundan qohumları, tanışları da
onlardan üz döndərmişdi.
Nafiənin istintaqa verdiyi izahatdan aydın olur
ki, anası Zəhra 1930-cu ildə Bakıya gələndə
Türkiyənin Bakıda konsulu Nuru bəyin xanımı Bədriyyə
qohum olduqlarına görə onu qonaq çağırır.
Əmin Abid tutulanda Nafiə başının
üstünü qara buludlar aldığını hiss edir. Qəriblikdə,
çətin durumda qaldığından vətənə
dönməyə çalışır. Ümid yeri kimi
Türkiyənin Batumdakı konsulluğuna üz tutur.
Çünki anasının qohumu Bədriyyə orada
yaşayırdı. Əri Nuri bəy də Türkiyənin
Batumdakı konsulu idi. Çətinlikləri aşaraq Batuma
gedir, viza almaq ümidilə konsulluğa daxil olur. Konsulluqdan
çıxarkən onu həbs edirlər.
525-ci qəzet.-2018.-31 oktyabr.-S.6;8.