Musiqi dünyasının əbədiyaşarlıq
ünvanı
Qara Qarayev-100
Timuçin
ƏFƏNDİYEV
Bakı Xoreoqrafiya Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi, professor
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
inkişafında xüsusi rolu olan Qara Qarayev yüksək mənəviyyata,
ensiklopedik biliklərə malik, xalqımızın mənəvi-estetik
dəyərlərini üstün tutan, digər xalqların
tarixi keçmişi və adət-ənənələrinə
hörmətlə yanaşan dahi bəstəkar və şəxsiyyət
idi.
O, hər zaman öz intellektini zənginləşdirən,
yalnız musiqi problemləri ilə deyil, eyni zamanda, digər
milli mədəniyyətlərə xas bədii-estetik problemləri
dərindən öyrənən, onlardan öz əsərlərində
yaradıcılıqla istifadə edən nadir təfəkkür
sahibi idi.
Qara Qarayev yüksək mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətləri ilə fərqlənən bir sənətkar
idi. Ömrünün sonuna kimi böyüyüb boya-başa
çatdığı mühiti, qədim tariximizi, mənəvi
dəyərlərimizi, müəllimlərini, sənət
adamlarını heç bir zaman unutmur, yeri gəldikcə
onların xeyir-dualarını yada salırdı. Qara Qarayevin
dahi bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyli
haqqında yazdığı sözlər öz səmimiliyi
ilə diqqət çəkir: "Bizim çoxumuz ilk dəfə
birbaşa tərbiyə verdiyi şagirdlərin hər birinə
xüsusi həssaslıqla yanaşan bu istedadlı pedaqoqun
sinfində dərk etdik ki, sadə lirik mahnıların məlahəti,
muğam kompozisiyasının gözəlliyi arxasında
yalnız estetik yox, həm də məntiqi mahiyyətli həssas
bir sistem və gözəllik vardır. Bilavasitə o zaman
Hacıbəylinin öz timsalında, müəllimin dərin
və müdrik mülahizələrinin təsiri altında
milli bəstəkarlıq üslubunun qaynağı olan
folklorun hədsiz, tükənməz imkanları xüsusi bir
aydınlıqla ortaya çıxdı. Bizim çoxumuzun
gözləri qarşısında yeni aləm, cəsarətli
axtarışlar, daha yenilikçi kəşflər aləmi
açıldı".
Maraqlıdır ki, Qara Qarayev
yaradıcılığı zəmanəsinin ən
tanınmış sənət və elm adamlarının diqqətini
çəkmiş və onlar bəstəkarın
yaradıcılığına, dövrünün professional
musiqi mədəniyyətinin inkişafındakı müstəsna
roluna böyük önəm vermişlər. Bu baxımdan bir
daha D.Şostakoviç, S.Prokofyev, T.Xrennikov, R.Şedrin, o
cümlədən, görkəmli şair və
yazıçılarımızdan S.Vurğun, M. İbrahimov,
M.Hüseyn və başqaları Qara Qarayev
yaradıcılığına həmişə yüksək
qiymət vermişlər. Tanınmış müasir rus bəstəkarı
Rodion Şedrin haqlı olaraq qeyd edirdi ki, "əsl milli sənətkar
olan Qarayev milli məhdudluqdan tamamilə uzaqdır.
Ü.Hacıbəyli ilə birlikdə onu cəsarətlə
Azərbaycan müasir musiqi mədəniyyətinin banisi
adlandırmaq mümkündür. Müəlliminin ənənələrini
davam etdirən Qarayev sözün əsl mənasında
bütün musiqi janrlarında yaradır. Azərbaycan
musiqisində bu janrların çoxunu əməli surətdə
məhz Q.Qarayev kəşf etmişdir. Ümumiyyətlə,
onun yaradıcılığı milli musiqi mədəniyyəti
üçün elə bil yeni pilləyə, yeni keyfiyyətə
keçiddir. Azərbaycanın yeni musiqisinin dünya müstəvisinə
çıxması Qarayevin adı ilə qırılmaz surətdə
bağlıdır. O, yeni milli bəstəkarlıq məktəbi
yaratmışdır".
Həqiqətən müasir dünya professional
musiqi mədəniyyətini görkəmli Azərbaycan bəstəkarı
Qara Qarayevsiz düşünmək çətindir. Nadir
istedada malik olan dünya şöhrətli sənətkarın
yaradıcılıq yoluna nəzər saldıqda onun
professional musiqi mədəniyyətinə məxsusluğunun,
bütün musiqi janrlarında yaratdığı əsərlərinin
bədii-estetik xüsusiyyətlərinə dərindən bələd
olmasının şahidi oluruq. Bu səbəbdən onun təkrarsız
sənətkar siması və yaradıcılığı
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, öz dövrünün ən
tanınmış sənət və elm adamlarının diqqətini
çəkmiş, onun yaradıcılığı
haqqında saysız-hesabsız xoş sözlər, mütəxəssis
fikirləri söylənmişdir. 1968-ci ildə Qara Qarayevin 50
illik yubileyi münasibətilə İlyas Əfəndiyev
"Qüdrətli sənətkar" məqaləsində
yazırdı: "Bütün böyük sənətkarlar
kimi, Qara Qarayev insan qəlbinin, insan ruhunun indiyə qədər
nüfuz edilməyən dərinliklərinə gedir, bu vaxtadək
duyulmayan sirlərini tərənnüm edir. Buna görə də,
bəstəkarın əsərlərində fəlsəfi
axtarışlarla, kəşflərlə müasirlik birləşib
qüdrətli bir gözəlliklə səslənir. O,
Heminquey kimi fikrinin yalnız müəyyən hissəsini
açıq ifadə edir. Qalan böyük hissəsini duyub dərk
etməyi dinləyicinin öhdəsinə buraxır.
Böyük və dərin fikir sahibi olan sənətkarlarda həmişə
belə olmuşdur. Bethovendə, Şekspirdə də belə
olmuşdur". Bəstəkarın adı bu gün də
dünyanın ən tanınmış sənətkarları
arasında yer almaqdadır. Təsadüfi deyil ki, Qara Qarayevin
adı XX əsrin görkəmli bəstəkarlarından olan
İ.Stravinski, D.Şostakoviç, S.Raxmaninov, S.Prokofyev və
başqaları ilə bir sırada çəkilir. Qara
Qarayevin yaradıcılığının bir çox məziyyətlərinə
toxunan görkəmli sənət adamları, istər bəstəkarlar
və musiqişünaslar, istərsə də xoreoqraflar,
ifaçılar, dirijorlar bu yaradıcılığa xas dərin
ideya-məzmun xüsusiyyətləri, forma-kompozisiya mükəmməlliyi,
novatorluq prinsipləri, zəngin melodik istedadı, fərdi
yaradıcılıq dəst-xətti, müasir harmonik dili,
çağdaş modernist bədii cərəyanlardan
yaradıcılıqla istifadə olunma bacarığı kimi
bir çox xüsusiyyətlərə münasibətlərini
bildirir, bəstəkarın qeyri-adi yaradıcılıq
yolunun dünya professional musiqi mədəniyyətini zənginləşdirdiyini
ön plana çəkirlər. Bütün bu söylənilən
bədii-estetik prinsiplər Qara Qarayev
yaradıcılığının əsasını təşkil
edir və bu prinsipləri onun bütün əsərlərində
izləmək mümkündür. Onun forma, kompozisiya
baxımından ən sadə olan janrlardan ən mürəkkəb
janrlara qədər olan əsərlərində bu keyfiyyətləri
görmək olar. Vokal-instrumental və instrumental janrlar,
proqramlı musiqi, opera, simfoniya, balet, musiqili komediya, kantata,
skripka konserti, kino musiqisi kimi sahələrdə əsərlər
ortaya qoyan bəstəkar bu janrların spesifik
qanunauyğunluqlarını, bədii-estetik prinsiplərini, təsvir-ifadə
vasitələrinin potensial-estetik imkanlarını çox
gözəl bilirdi. Heç şübhəsiz,bu zəngin
yaradıcılıq imkanının əldə edilməsində
Qara Qarayevin ən gənc yaşlarından münbit və
geniş musiqi mühiti içərisində böyüməsi,
xalq musiqi intonasiyalarından (deyilənə görə, o,
folklor nümunələrini toplamaq üçün
ekspedisiyalarda belə iştirak etmişdir) bəhrələnməsi,
dahi bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyli məktəbinin
təsiri altında olması, eyni zamanda, Moskvada görkəmli
rus bəstəkarı D.Şostakoviçin tələbəsi
kimi təhsil alması kimi faktorlar önəmli rol
oynamışdır. Onun əsərlərinin yalnız milli
çərçivələr içərisində
qalmaması, əksinə, milli çərçivələri
genişləndirərək ümumbəşəri yüksəkliklərə
qalxa bilməsinin əsas səbəblərindən biri zənnimizcə,
məhz bu yuxarıda söylədiklərimiz gerçəkliklərdən
keçir. Eyni zamanda, onun əsərlərində milliliklə
bəşəriliyin, müasirliklə novatorluğun, ənənə
ilə forma mükəmməlliyinin, emosionallıqla
professionallığın dialektik vəhdətini hiss etmək
mümkündür.
Qara Qarayevin zəngin yaradıcılıq yoluna
nəzər saldıqda, onun səhnə və kinofilmlərə
yazmış olduğu musiqi parçalarına yenidən
qayıtdığının şahidi oluruq. Onlardan
yaradıcı şəkildə istifadə edib gözəl
simfonik və instrumental əsərlər
yaratmışdır. Bunlardan "Don Kixot" simfonik
qravürlərini, "Alban rapsodiyası"nı, "Leyli
və Məcnun" simfonik poemasını göstərmək
olar. Bu əsərlərin adlarından da görünür ki,
bəstəkar burada milli-mənəvi mədəniyyətimizdə
yer almış mövzularla yanaşı, digər xalqların
milli mədəniyyətlərinə aid mövzulara da toxunur.
Məsələn, Servantesin məşhur "Don Kixot" əsəri
əsasında eyni adlı film üçün
yazdığı musiqi (sonralar "Don Kixot" simfonik
qravürləri adı ilə məşhurlaşmışdır)
ispan xalqının musiqi intonasiyaları, xüsusilə xalq rəqslərinə
(xabanera, kavalkada) xas intonasiyalarla zəngindir. Heç
şübhəsiz, bəstəkar bu əsəri yazmaqdan
ötrü ispan xalqının zəngin xalq musiqisini dərindən
öyrənmiş, ondan yaradıcılıqla istifadə edə
bilmişdir. Eyni sözü onun "Vyetnam süitası"
proqramlı əsəri haqqında da söyləmək
mümkündür. Burada da bəstəkar azadlıq
ideyalarını ifadə edərkən Vyetnam xalqının
musiqi folkloruna müraciət edir, onun intonasiya və ritmik
xüsusiyyətlərini, emosionallığını qoruyub
saxlamağa çalışır. Ümumiyyətlə, Qara
Qarayev yaradıcılığında dünya
xalqlarının mədəniyyətlərinə geniş yer
verilməsinin şahidi olmaq mümkündür. Bəstəkarın
dünya şöhrəti qazanmış və təxminən
60 ölkədə müvəffəqiyyətlə səhnə
üzü görmüş "Yeddi gözəl" baletində,
digər məşhur baleti olan və Cənubi Afrika yazarı
Abrahamsın əsəri əsasında yazılmış
"İldırımlı yollarla" baletində biz bu
yaradıcılıq meylini aydın bir şəkildə izləyə
bilirik. Məsələn, "Yeddi gözəl" baletində
bəstəkar müxtəlif xalqları təmsil edən
gözəllərin hər birinin emosional obrazına uyğun
musiqi parçaları yaradıb. Maraqlıdır ki, bu musiqi
parçalarında bəstəkar yenə də olduqca məharətlə
və yaradıcı şəkildə hər bir xalqın
nümayəndəsini təmsil edən gözəllərin
surətini yaratmaqdan ötrü bu xalqların musiqi folkloruna
müraciət edir, həm də burada o, heç də sitat gətirmək
üsulundan istifadə etmir, əksinə, özü orijinal
musiqi parçaları yarada bilir. Bu musiqi parçaları gələcəkdə
müstəqil musiqi əsərləri kimi
ifaçıların repertuarına daxil olur və dinləyicilərin
estetik zövqünü oxşayır. Eyni sözü bəstəkarın
"İldırımlı yollarla" baleti üçün
də söyləmək mümkündür, belə ki, burada
da bəstəkar Afrika xalqlarının musiqisinə geniş
yer verir. Həmçinin, onların musiqi folklorundan da
yaradıcılıqla faydalana bilir. Bəstəkar bu baletdə
müasir mərhələdə hələ də
irqçilik ideyalarının hökm sürməsi,
insanın insan tərəfindən istismar edilməsi, sosial
haqsızlıqların olması kimi neqativ halları öz
emosional, təsirli musiqisi ilə ifadə edə bilir.
Qara Qarayev novator sənətkar idi. Onun əsərlərinə
nəzər saldığımız zaman daima yeniliyə,
dünya musiqi mədəniyyətində baş verən
maraqlı bədii hadisələrə, cərəyanlara diqqət
yetirdiyinin şahidi oluruq. Qara Qarayev vaxtilə bir çox
xarici ölkələrdə, o cümlədən, ABŞ-da
olduğu zaman buradakı müasir musiqi cərəyanları və
bədii yeniliklərlə yaxından maraqlanmışdır.
Dahi bəstəkar çoxşaxəli
yaradıcılığında qərb musiqi
dünyasının modernist cərəyanlarına öz
orijinal münasibətini göstərirdi. Belə ki, əski
sovetlər birliyi dönəmində bu qəbilədən olub
"antirealist" adlandırılan cərəyanlar tamamilə
inkar edilir, hətta onu təbliğ edən sənətkarlar təqib
edilir və cəzalandırılırdı. Bütün
bunlara baxmayaraq, Qara Qarayev öz
yaradıcılığında bu "antirealist" dəyərləndirilən
modernist cərəyanların estetik prinsiplərindən
faydalanırdı. Təsadüfi deyil ki, onun skripka ilə
orkestr üçün yazdığı konsertdə, həmçinin,
"Üçüncü simfoniya"da aşıq musiqisinin
intonasiya, lad-məqam, ritmik xüsusiyyətləri hiss olunur.
Qara Qarayev hər zaman yaradıcılıq
prosesində qarşıya çıxan nəzəri-estetik,
praktiki problemlərin həlli ilə əlaqədar dərindən
düşünən, onun yollarını arayan bir bəstəkar
olmaqla yanaşı, eyni zamanda, bir musiqişünas-estetik idi.
Onun bir çox məqalələri, xüsusilə də xalq
musiqisinə münasibəti, müasir bədii hadisələr
və cərəyanlarla əlaqədar fikirləri
musiqişünaslıq elminə dəyərli töhfədir.
Qara Qarayevin pedaqoji fəaliyyəti də uğurlu olmuşdur. Onun bir çox tələbələri artıq müasir Azərbaycan professional musiqi mədəniyyətinin adlı-sanlı sənətkarları olaraq tanınmaqdadırlar. Bunların arasında Arif Məlikov, Firəngiz Əlizadə, Xəyyam Mirzəzadə, Vasif Adıgözəlov, Aqşin Əlizadə, Musa Mirzəyev kimi görkəmli bəstəkarları göstərmək olar.
Qısa bir məqalədə görkəmli sənətkarın
çoxşaxəli yaradıcılığının
bütün özəlliklərini və bəşəri
ideyalarla zəngin olmasını təhlil etmək
qeyri-mümkündür. Təsadüfi deyil ki, Qara Qarayev
haqlı olaraq Azərbaycan və dünya professional musiqi mədəniyyətinin
inkişafı tarixində özünə layiqli və əbədi
olaraq yer almışdır. Prezident İlham Əliyevin
müvafiq Sərəncamına əsasən Qara Qarayevin 100
illiyi həm ölkəmizdə, həm də xarici ölkələrdə
silsilə tədbirlərlə qeyd olunur. Dahi bəstəkar məqalələrinin
birində yazırdı ki, "Millidən kənarda musiqi sənəti
ola bilməz, yaradıcılığı bütün
xalqların və bütün dünya mədəniyyətinin
sərvətinə çevrilmiş musiqi dahiləri dərin
köklərlə öz vətəninə, öz xalqına,
onun mədəniyyətinə, tarixinə, doğma
torpaqlarının təbiətinə və nəhayət,
doğma xalqının musiqi dilinə bağlıdır".
Qara Qarayevin bütün yaradıcılıq yolu, bütün
fəaliyyəti, sənət dünyası və sənətkar
taleyi təbii ki, bu fikrin əyani, həm də mənalı təcəssümündən
ibarətdir. Dünya şöhrətli bəstəkarın
ürəkləri fəth edən sənət dünyası
bütün dünya ölkələrində özünə
əbədiyaşarlıq qazandırıb.
525-ci qəzet 2018.- 31 oktyabr .- S.4.