Ceyms Coysun dublinli “Ölülər”i
VƏ
YA MODERNİZMİN DƏBDƏN DÜŞMƏYƏN OVQATI
“İnsan azadlığa məhkumdur!” deyəndə, görəsən, Sartr kütləvi sərbəstliyi, yoxsa daxili tədirginlikdən doğan narahatlığı nəzərdə tuturdu?
Modernist ədəbiyyatın banilərindən olan, “Uliss” romanı ilə bu gün
də birmənalı
qarşılanmayan, Dublini
ədəbiyyat paytaxtlarından
birinə çevirməyi
bacaran Ceyms Coysun “ingiliscə yazılmış ən gözəl povest” (New York
Times) tərifinə layiq
görülmüş, modern çalarların hələ
tam işlənməmiş təhkiyəsiylə qələmə
alınan “Ölülər”
povestini oxuyanda eksistensializmin sahiblərindən
hesab olunacaq o böyük fikir adamının insanın azadlığı haqqında
söylədiyi sözlər
qulağımda düz
səksən səhifə
təkrarlandı. “Tanrı
öldü!” iddiasından
sonra Avropa və Qərb incəsənəti nihilizmə
yuvarlandı. Bu isə zaman-zaman modernist ənənələrin meydana
çıxmasına zəmin
yaratdı. Ceyms Coys, Marsel Prust,
Frans Kafka və Robert Musil kimi gələcəkdə
modernizm cərəyanının
sütunları sayılacaq
yazıçılar insan
təkliyinin, kütlə
psixologiyasının mərkəzinin
- daha əvvəl bu “mərkəzdə” Tanrı
dayanırdı - problemlərini
ədəbiyyatda axtarmağa
və ya bu və digər
problemləri ədəbiyyata
gətirməyə çalışdılar.
Kafkavari iztirab, Prustvari üslublar. Hər birinin mənbəyində,
dərinində insanın
özünə və
inanclarına istinad axtarması dururdu. Çünki bu istinadı
Nitsşe uçurmuşdu.
Daxili səliqəsizlik avropalıları
yorur və nəticədə Ziqmund Freydin adını psixoanaliz qoyacağı, Şərqdə isə artıq dzen fəlsəfəsinin yaranmasına
səbəb olan tənhalıq sindromları
yayılırdı. Məhz Coysun
“Ölülər”inin altşüurunda
bunlar var idi. İnsanların fərdi xarakterləri
və bu fərdiliklərin hər birinin özünəməxsus
sentimental rəngləri.
Povest Dublinin elitar ailələrindən
birində təşkil
olunmuş və ailə üçün ənənəvi adət halını almış rəqs gecəsindən, daha sonra bu
ziyafətdə iştirak
edən Qabriel Konroy və həyat yoldaşı Qreta Konroy arasında
keçən kiçik
dialoqdan danışır. Ziyafətdə
olan dublinlilərin hər birinin mənəvi aləminə
göz gəzdirən
yazıçı bir
az sıxıcı,
bir az da
klassik tərzdə ziyafətin ümumi təsvirini verir. Daha çox Ceyn Ostinin romantik
romanlarında qarşımıza
çıxan bal gecələrindən birində
səslənən musiqi
parçası ilə
Qreta obrazının keçmişə qayıtması
və daxilindəki
ilk sevgi təlatümünü
yenidən yaşaması
povestin diqqət cəlb edən hissələridir. Coysun bir az ağır tonda verdiyi fərqli obrazlar və onların xarakterləri bizə o vaxtkı Dublinin elit gecələrini
təsəvvür etməyə
imkan yaradır. Hər biri incəsənətlə
dərindən maraqlanan,
amma eyni zamanda, da şəxsi
insani keyfiyyətləri
aşağı olan, bəzən heç olmayan adamların hər il
yığışdığı tarix bu dəfə
Konroylar üçün
hüzünlü, sakit
və yorğun əhval-ruhiyyə hiss etdirir.
Modernist yazıçıların hər birində tez-tez rast gəldiyimiz
obrazın öz iç səsi ilə danışması,
öz-özü ilə
qalması və kənardan mürgülü
bir görüntü yaradan hissələr “Ölülər”də də
qarşımıza çıxıb
özünü təqdim
edir.
Qabriel “Deyli Ekspress” qəzeti üçün yazılar yazan bir jurnalistdir. Qonorar qarşılığında çalışması ziyafətdəki digər qonaqların gözündə onu aciz göstərir. Miss İvorsla aralarında keçən qısa dialoqda yazdığı yazılara görə anqloman irlandiyalı ünvanıyla tənqid olunan Qabriel Konroy yazdığı yazıların cəmiyyət tərəfindən qəbul edilməməsini inkişafın olmaması ilə əlaqələndirir. Burada Coys bəlkə də modern mətnlərin iyirminci əsrin əvvəllərində (povestin yazılma tarixinə istinad etsək, ilk on illiyində) birmənalı qarşılanmamasına, hətta rişxəndlə, sarkazmla ələ salınmasına göndərmələr edib. O dövr üçün incəsənətin bütün sahələrinin absurd meyillərə maraqlı olması oxucuları, izləyiciləri, dinləyiciləri qıcıqlandırırdı. Amma həm də bu, maraqlı idi. Povestdə üç bacının ifa etdiyi müasir estrada musiqilərindən biri zaldakı hər kəsi təsirləndirir, xüsusən də Miss Konroyu. Və povestin əsas ideya mövzusu da, bu təsirlənmədən başlayır. Yazıçı, təxminən altmış-yetmiş səhifə ziyafətdən, təşkil olunmuş şam yeməyindən danışsa da heç gözləmədiyimiz anda bizi başqa bir mənzərə ilə göz-gözə qoyur. Coysa xas bu üslub elə bu povestin də yer aldığı “Dublinlilər” kitabındakı digər ədəbi hadisə sayılacaq yeni povestlərin ayrı-ayrılıqda hər birində özünü göstərir. Miss Konroyun gənclik illərində on yeddi yaşlı yeniyetmə, xəstə oğlanla yaşadığı sevgi, əslində, Qabriellə evli olmasına baxmayaraq, onun qəlbindən silinməmişdi və o, öz yalnızlığı ilə onu yaşadırdı. İnsanlar içində olmağına baxmayaraq, bir musiqinin notuna ilişəcək və bütün ehtirasını, həyəcanını neçə illər keçməsinə baxmayaraq, qoruyub saxlamağı bacardığı sevgini o izdihamdan ayıra bilən Qreta tənhalığına sadiq insanların obrazıdır. Bu kiçik povestdə Dublin qadınının timsalında təkliyə məhkum olunmuş adamların dünya ilə, dəyərlər ilə burun-buruna, xoşbəxt olmayan bir həyat sürmələri göstərilir. Təklik azadlıq demək deyildimi? Deyilmiş... Coysun ustalıqla işlədiyi bu mövzunun kulminasiya xətti məhz Miss Konroyun ilk sevgilisini xatırlaması və ərinə onun haqqında danışması ilə başlayır. Əgər xatırlayırsansa, azad deyilsən. Özünü rahat hiss etmirsən. İçindəki ziddiyət sənə kütləni görməyi, eşitməyi yasaqlayır. Və sən öz batininə çəkinirsən. Bu şərqlilərin dzen fəlsəfəsindən gəlir və Coys bu detalı povestə salmağı bacarıb.
“Ölülər” adını yazıçı iki səbəbdən seçə bilərdi. Birinci ehtimal odur ki, Qretanın ölən sevgilisinin hələ də onların həyatına təsir edə biləcək olması. İkinci ehtimal isə yaşamaqlarına baxmayaraq, ətrafındakı adamlara qarşı soyuq, ölü münasibəti sərgiləyən modern, liberal, fərdiyəçi cəmiyyətin adamlarına işarə olunması. İkinci ehtimal bizə bir az da Cəlil Məmmədquluzadənin “Ölülər”ini xatırladır. Düzdür, oradakı mövzu və müəllifin dediyi fikirlər, göstərmək istədiyi problemlər başqa olsa da, ortaq bir nöqtə var - yaşaya-yaşaya ölüyə çevrilmə. Mirzə Cəlilin “Ölülər”inin realist tərəfi ölüləri dirildəcəyini iddia edən şeyx idisə, Coysda bu tərəf bir ölünün xatırlanması ilə kifayətlənir. Sadə, amma povestə yansıyacaq bir detal. Bizim içimizdəki sevgi hissinə toxunmaq istəyi isə Ceyms Coysda bu dəfə alınmayıb.
Povestdəki Meri Ceyn, Culiya obrazlarının da daxili aləminə enməyi bacaran yazıçı burada da insanın tək olduğuna, başqaları tərəfindən anlaşılmadığına, yalnızlığına toxunur.
Povest haqqında başqa bir cəhəti də vurğulamaq istəyirəm. Mətnləri sevmək, onları tez-tez oxumaq, məntiqlə xəyal gücünün, ağıl və bədənin ziddiyət təşkil etdiyi vahid mərkəzli Dekart fəlsəfəsindən qaçmağa işarədir. Yəni mətnlər içində olan hər kəsi ayrı-ayrılıqda anlamağımıza, huzursuzluq duymadan fərqli xarakterləri duymağımıza yardımçı olduğu halda süjetli yazıya çevrilir. “Dublinlilər”in “Ölülər”i bu mətnlərdəndi. Bizə məcbur edir ki, povestin hər bir qəhrəmanına vahid bir hadisənin iştirakçısı kimi yox, fərqli həyatların təzahürü kimi baxaq.
İnsanın bütün təkliyini çılpaqlığı ilə vurğulayan Coys son səhnədə Qabrielin arvadının eşq söhbətlərini dinləyərkən necə rahatsız olmasını, ölü bir gəncə qarşı qısqanclıq hissinin yaranmasını göstərməklə insanın sahiblənmə xarakterini də açmağa çalışır. Kişi və qadın psixologiyasını qəhrəmanların monoloqlarında bizə çatdıran yazıçı son səhnədə Qreta və Qabrielin dialoqunda bu düyünü də açır.
Bəs indi “insan
azadlığa məhkumdur!” iddiası Qreta
ilə lap əvvəl verdiyim
suallardan hansına cavab
tapdı? Coysun göstərmək istədiyi daxili
tədirginlikdən doğan narahatlıq idi. İnsan nə qədər
çox adamı dinləməyə məcbur
qalsa da, nə qədər
çox adamın əhatəsində olsa da, nəhayət,
özüylə baş-başa
qalmağı və öz iç
səsi ilə danışmağı seçir.
Modernizmin yüz ildən
artıqdır dəyişməyən bu əhval-ruhiyyəsi
dövründə eksistensialistlərin əsas probleminə çevrilmiş, insanın özünə bir dəyər kompleksi
yaratması çıxış yolu ilə
növbəti postmodern fəlsəfəyə
daşınmışdır. Bəlkə buna
görədir ki, biz
Kafkanı, Prustu, Coysu
oxuyanda içimizdəki narahlıqdan
sıxılır və bu müəllifləri
kənara atmaq istəyirik. Hər
şey yaxşı ikən, həyat hər
anıyla gözəl ikən bizi birdən-birə
daxili dünyamıza, keçmişimizə
aparan bu mətnlər
bizi böyük bir insan selinin
içindən kənara atır və orada
düşünməyə vadar edir. Eynən Coysun Qreta obrazı kimi.
Rəvan
CAVİD
525-ci qəzet.- 2018.-
1 sentyabr.- S.22.