Aləmin seyrinə gəl...
ALƏM
KƏNGƏRLİNİN “NAMƏLUM ADAM” KİTABI HAQQINDA
QEYDLƏR
Bir vaxtlar
Sədi deyirdi ki, şair gərək 30 il
vətəndə yaşasın, 30 il dünyanı gəzsin və
60 yaşdan sonra yazmağa başlasın.
İş
elə gətirib ki, yazıçı Aləm Kəngərlinin
də hekayələr və eyni adlı povestdən ibarət
“Naməlum adam” adlı ilk kitabı “Qanun” nəşriyyatı
tərəfindən müəllifin 60 yaşından sonra
işıq üzü görüb. Onun bu sədiyanə
mövqeyinin obyektiv səbəbi aydındır - Aləmin sənətdə
ilk addımlarını atdığı 80-ci illərin
sonlarına doğru aləm bir-birinə
qarışmışdı. Amma kitaba ön söz
yazmış görkəmli yazıçımız Sabir
Rüstəmxanlının dediyi kimi, məsələnin
subyektiv tərəfi də var: “Aləmin ilk kitabını nəşr
erdirməyə tələsməməsi daha çox onun ədəbiyyata...
məsuliyyətli münasibətindən qaynaqlanır”.
lll
Kitablar
klassik dövrdə Allahın, sovet dövründə Leninin
adıyla açılırdısa, “Naməlum adam”
“Vətən” hekayəsiylə başlayır, milli
özünüdərk ideyası dini və kommunist
ideologiyasını üstələyir, kitabların “fatihə”sinə
çevrilir.
“Vətən” epifanik bir böhran, daxili krizis məqamı
üstündə qurulub. Gənc, yarlı-yaraşıqlı
vaxtlarından ailə-uşağını atıb Rusiyaya gedən,
orda yenidən evlənən Səfər kişidə illər
sonra qəfil daxili işıqlanma baş verir. Qürbətdə
özünü tənha, yad, gərəksiz hiss edən,
arvadı və uşaqlarının etinasızlığı
ilə üzləşən qocanın vicdanı “oyanır” və
vətəndə unutduğu əzizləri - mərhum
atası, qoca anası, qardaş həsrətli bacısı,
dul arvadı, yetim böyüyən qızları...
qarşısında ondan cavab istəyir. Hekayə
Səfərin vətənə səfəri ilə bitir.
Oxucu fikrində isə sual başlayır: vətən,
doğrudanmı, ancaq ölmək üçündür?
Səfər “Kür qırağının meşələri”
(Ə.Əylisli) povestinin qəhrəmanı Qədiri
xatırladır - hər ikisi qədir-qiymətlərinin bilinmədiyi,
insan münasibətlərinin pozulduğu yerdən səfər
edirlər.
Lakin bir fərqlə: Qədir vətəndən Rusiyaya; Səfər
Rusiyadan vətənə. Bu təkcə iki obraz
yox, həm də iki yazıçı və Iki zamanın əks
düşüncəsinin göstəricisidir.
“Tanışlıq” və “Qonaq”ın qəhrəmanları
da “səfər problemi” ilə üzləşir. Amma
oxşarlıq bununla da qurtarır, fərqlər
başlayır. Yazıçının
uğuru bu fərqləri iki zaman - sovetlər dövrü və
çağdaşlıq arasında fərq kimi ümumiləşdirə
bilməsidir.
“Tanışlıq” hekayəsinin qəhrəmanı Fərman
Rusiyaya beş-on günlük əyləncəyə gedir, amma
gözlənilməz komik duruma düşür. Sən demə, sosial şəbəkədə
tanış olduğu, yanına əlidolu
gədiyi Mariya İvanovna qarı imiş, sadəcə
özünün Feysbuk profilinə gənc və gözəl
nəvəsinin fotosunu qoyubmuş. Yağışdan
çıxmağa macal tapmayan Fərman qarının sözlərindən
bu dəfə yağmura düşür: “Tı ne valnuysa,
Fedya. U menya sasedka yest - Sveta. Ana maladaya i oçen simpatiçnaya. Ya s ney paqavarila. Ana s neterpeniyem jdyot
tebya”.
Mariya öz psixotipinə görə sovet
dövrünün xeyirxah “babuşkası” yox,
çağdaş dövrün internetdən yararlanan
çevik düşüncəli, hiyləgər, fəndgir
Baba Yaqasıdır. “Tanışlıq” isə Fərmanın
təkcə Mariya və Sveta yox, həm də yeni Rusiya, yeni
zaman, yeni psixologiya ilə “tanışlığından”
danışır.
“Qonaq” hekayəsinin qəhrəmanı Allahverdi də Səfərin
romantik duyğusallığından uzaqdır. Amma
yazıçı buna görə onu qınamaqdan uzaqdır.
Çünki vətənə qayıtsa,
fırıldaqçıların toruna düşüb, əldə
etdiyi beş-on manatı da itirəcəyini zavallı
oğlanın ata-anası kimi müəllif də başa
düşür. Bu acı(nacaqlı!)
durum getdikcə kapitalistləşən həyatımızın
ən adi, gündəlik həqiqətidir. Bu
yurdu nə qədər sevsələr də, bu torpağa
qanları-canları ilə bağlı olsalar da, kasıblar vətəndə
özlərini “qonaq” kimi hiss edirlər.
lll
Aləm Kəngərli
öz metoduna görə realist, mövzusuna görə sosioloq
yazıçı, “Naməlum adam” isə
çağdaş Azərbaycan sosial həyatının bədii
kaleydoskopudur. Sosial gerçəkliyimiz kitabda
özünün “a”dan “z”-yə əksini tapıb. Yazıçı bəzi hekayələrdə problemlərin
dibinə gedir və məsələnin kökünü ailə
tərbiyəsində axtarır. “Velosiped”də
nəvəsi Allahverdini ərköyün böyütmək nənəsi
Gülsümə həyatı bahasına başa gəlir.
“Fəryad”da problem ailədən məktəbə
çıxır - Sevil müəllimənin nümunəvi
obrazı övlad qədri bilməyən valideynlər və
pedaqogikadan bixəbər müəllimlərə dərs olur.
“Oğru”da isə məsələ artıq ictimailəşir
- mağazadan oğurluq edən qızcığaza
“canıyanmışlıq” göstərən, amma beş manat pulu qıymayan populist millət qəhrəmanlarına
tənə edilir.
“Elçilik”, “Darıxan ürəklər”,
“Atasının balası”, “Qatarda” hekayələrində
yazıçının qəhrəmanları artıq
böyüyüb, sevib-sevilən yaşa çatıb. Bu hekayələrin
əsasında bir qayda olaraq “Ailə hansı prinsiplə
qurulmalıdır?” sualı qoyulur.
“Elçilik”in
qəhrəmanı - yaşı otuzu keçsə də, hələ
evlənməyən utancaq Nicat çox çək-çevirdən
sonra fərdi seçim haqqından imtina edib, anasına “Xalam
qızı Nahidə üçün elçi gedə bilərsiniz”
deyə çoxəsrlik adətlərə boyun əyir. Amma onun bu passiv mövqeyində ətrafdakıların
neqativ təsiri də müəllifin iti nəzərlərindən
yayınmır.
“Darıxan ürəklər”in qəhrəmanı Fərid
isə, əksinə, anasının rəyinə qarşı
çıxıb, qrup yoldaşı Zümrüdlə evlənməkdə
israrlıdır. Lakin sonda hadisələr gözlənilməz yön
alır - sevgilisinin şikəst olduğunu bilən oğlan
bu dəfə özü tərəddüdə
düşür: “...gözlərinə inanmaq istəmirdi.
Zümrüdün sağ ayağı dizdən
aşağı protez idi... Nə edəcəyini
bilmirdi”. Bu nədir - hər şeyə
qadir məhəbbətin adi fiziki qüsur qarşısında
acizliyi, yoxsa taleyin ironiyası, böyüyün sözünə
baxmamağa görə verilən cəza? Durğu
işarələri arasında ən çox sualı sevdiyi
hiss olunan Kəngərlinin ardınca biz də birmənalı
cavabdan imtina edir, məsələni oxucunun öhdəsinə
buraxırıq.
Yumoristik
ruha, novella finalına malik “Atasının balası” hekayəsi
bir-birini sevən Babanın atası Abdulla kişi
və Xədicənin atası Əbülfəz müəllimin
küçədəki söhbəti üstündə
qurulub. Oğul atası elçi gəlmək
üçün gələcək qudasının
ağzını arayır. Amma söhbətin gedişindəcə
gələn qəfil xəbərdən aydınlaşır
ki, elçilik-filan artıqdır - Xədicə Babaya
qoşulub qaçıb!
Hekayə
yenə də sualla bitir: “Əbülfəz müəllim
özünü itirdi. Bilmədi nə etsin.
Dönüb Abdulla kişinin üzünə baxdı, ancaq
anlamadı: bu oyun onun qurmasıdı, yoxsa qızı Xədicənin”.
“Darıxan ürəklər”dən fərqli
“Atasının balası”nda final sualının cavabı alt
qatdan oxucuya mesaj göndərir. Qoşulub qaçmaq nəinki
Abdulla və ya Xədicənin qurması deyil, əksinə,
Babanın hər cür qurmanı vurub dağıdan
xarakterinin göstəricisidir. O, atasının
balası, babasının nəvəsidir. Onun məhz
Baba adlanması da təsadüfi olmayıb, qəhrəmanın
genetik kimliyinə antroponimik işarədir.
Hekayənin tükü-tükdən seçən,
çoxbilmiş kənd qocalarının astagəl söhbətinə
uyğun ləng təhkiyəsi ilə qəfil finalı
arasında açıq-aşkar təzad var. İncəliklə
düşünülmüş, gözlənilməz final
effekti doğuran bu təzad əsas müəlllif fikrinin bədii
ifadəsinə xidmət edir. Yəni
qarşılıqlı sevgi olan yerdə hansısa çək-çevirə,
tərəddüdə ehtiyac varmı?
Amma hekayədə hadisənin ardından boylanan və oxucuya göz vuran (gizli!) bir ideya çaları da nəzərdən qaçmır: qocaların uzun-uzadı tərəddüdlərinə çox da fikir verməyin, qətiyyətli olun, bildiyinizi edin, axı, o qocalar özləri də cavanlıqda belə ediblər. Kreativlik hər yeni nəslin zaman qarşısındakı borcudur. Əgər olaylar qocaların ağır tempinin ixtiyarına buraxılsa, cəmiyyət inkişafdan qala bilər. Beləliklə, ucqar kənddə baş verən adi hadisədən danışan hekayə gənc cəmiyyətimizin ən ciddi problemlərdən biri - sosial qocalma (qıcolma!) sindromuna işarə edir.
“Ailə hansı prinsiplə qurulmalıdır” sualına ən dəqiq cavab isə “Qatarda” hekayəsində verilir. Hekayə “təsadüfən” tanış olan iki gəncin - tələbə Gülər və müstəntiq Səmədin yol söhbəti üstündə qurulub. Ailə, tərbiyə, qanun, təhsil, iş... haqda söhbətlər açıq publisist tonda aparılır: “Məncə, ailə sağlam münasibət əsasında qurulmalıdır”, yaxud “Milli sərvətimiz olan neft bizə hansı xoşbəxtliyi gətirdi?”... Elə görünür ki, bu obrazlar müəllif fikrinin ruporu, yazıçının əlində tutduğu saplarla idarə olunan cansız kuklalardır.
Amma bu qəzet-kitab cümlələri ömrün oxumaq mərhələsində olan tələbələr üçün məntiqi olduğu kimi, ilk baxışdan vurulan gənclərin dil boğaza qoymamasının freydist əsasları da var. Dilləri bir söz deyən gənclərin, ürəkləri başqa söz deyir və publisist demoqogiya yazıçının acizliyi yox, əksinə, məharətinin göstəricisidir. Çünki o, bunu bilərəkdən, məqsədyönlü eləyir. Biz isə lap axırda bilirik ki, min dəfə eşitdiyimiz bu şablon mülahizələrin o üzündə yalnız müəllifə məlum olan və finalda qəhrəmanın cibindən çıxan taleyin yazısı var və yerdə qalan hər şey ona nəzərən məhz bayağı, dayaz, səthi görünməlidir: “Əlini cibinə salıb atasının verdiyi məktubu çıxardı. Gözlərinə inana bilmədi. Tale onu istədiyi ünvana aparırdı”. Sən demə, Səməd atasının onu yönləndirdiyi ailənin qızına rast gəlibmiş. Müəllifə görə, bu “təsadüf” göylərin gələcək izdivaca razılığı, səadət isə fərdi seçim üstəgəl, valideyn xeyir-duası üstəgəl, taleyin yazısı deməkdir. Alnımıza yazılan bir şeyi cibimizə qoya bilmərik.
“Atasının balası” kimi “Qatarda” hekayəsi də gözlənilməz finalla bitir. Amma gözlənilməzlik bu dəfə təkcə genetik yox, həm də metafizik mənşəlidir, sadəcə insan istəyi yox, həm də alın yazısından doğur. Səməd təkcə atasının yox, həm də taleyin balası, göylərin övladıdır. Onun məhz Allahın adını daşımasıda təsadüfi deyil. Baba adı müəllif ideyasını açıqlamağa xidmət edən antroponimik işarə olduğu kimi, Səməd adı da teonimik işarə kimi görünür.
Amma burda çözülməsi gərəkən incə bir fərq var. Birinci qəhrəmanın adını yazıçı bilərəkdən qoyub. İkincinin adı isə sanki müəllif istəyindən kənar, öz-özünə doğulub və bu, məntiqidir. Çünki birinci hekayə insan iradəsi, ikinci isə taleyin yazısından danışır.
lll
Dürlü sosial problemlər arasında rüşvətxorluğun tənqidi kitabda özəl yer tutur. “Ağsaqqal” hekayəsi bank, “Putyovka” isə səhiyyə sistemində rüşvətxorluqdan bəhs edir. Sosial təminat sistemi işçilərinin hər addımda soyduğu təqaüdçü Cəfərxan kişinin axırda dilənməyə məcbur olmasından danışan “Dilənçi” hekayəsində rüşvət sosial bəla, taleyüklü problem kimi götürülür. Odur ki, təqaüdçü qocanın sosial-fəlsəfi ümumiləşdirməsindən doğan sual həm də müəllifin dilindən səslənir: “Əgər bəzi idarələrdə dövlət adamları aldığı məvacibə qane olmayıb, hər gün dilənirlərsə, qəpik-quruş dalınca qaçan bu yazıqları niyə qınamalıyıq ki?... İlahi, biz nə vaxt düzələcəyik?”
Rəmzi işarələrlə zəngin “Kisəçi” hekayəsində əsərin qəhrəmanı bəzi məmurların ümumiləşdirilmiş obrazı, hamam isə eybəcərliklərin çılpaq göründüyü rəmzi-simvolik məkandır.
Problem qəhrəmanın natəmizliyindən az qala havalanan arvadı Baharın narazılığı ilə başlayıb, razılığı ilə başa çatır və öz həllini ər-arvad münasibətləri çərçivəsində “tapır”. Amma Baharın razılığı hələ müəllifin də razılığı demək deyil. Çünki sosial çirk hələ yuyulmayıb və hekayənin sətiraltı ironiya ilə dolu son cümləsi problemin həlli yox, əksinə, həll olunmadığına işarə kimi anlaşılır. Əsas problem də, əsl hekayə də məhz son cümlənin bitdiyi, son nöqtənin qoyulduğu yerdən başlayır.
Varlı Cəbrayıl müəllim və kasıb Bəhlulun qonşuluğundan bəhs edən “İki qonşu” hekayəsi “dost dosta tən gərək, tən olmasa gen gərək” misalını yada salır. Sosial fərqlərin hökm sürdüyü yerdə hətta iki öz-özlüyündə yaxşı adam belə Bakıdan Qubaya bir yerdə istirahətə gedə bilməz. Onlar uzaqbaşı həyətdə birlikdə domino oynaya bilərlər.
“İki qonşu” həm də sovet dövrü və müstəqillik kimi iki qonşu zamandan danışır. Cəbrayılın “Jeep”i və Bəhlulun “Jiquli”sinə qədər hər şey bu ikiliyi işarələyir. Yazıçı hansısa tərəfi açıq surətdə qınamaq (və ya dəstəkləmək!) fikirndən uzaqdır. Lakin o, Stendalın dediyi cansız güzgü də olmayıb, olaylara münasibətini arifə bir (iki!) işarə üsulu ilə billdirir, incə, sətiraltı eyhamlar diliylə danışır. Qar yağdığından (birinci işarə!) Bəhlul və arvadı Qubadakı “Qəçreş” istirahət mərkəzindən Bakıya öz “Jiquli”ləri yox, qonşunun “Jeep”ində qayıtmalı olurlar. Bəhlul iki həftə sonra maşının dalınca getmək istəyəndə yenidən, özü də “yarım metr” qara düşür (ikinci işarə!). Yolu məhz qarın kəsməsi göstərir ki, sosial təbəqələşmə göydən gələn təbii qanunauyğunluqdur. Problem bu bölgüdə yox, bərabərsizliyin doğurduğu sosial-psixoloji komplekslərdə, hələ də bazar dönəmində yaşadığımızı dərk etməməkdədir. Firkimcə, müəllif bunu demək istəyir.
“Ehsan” hekayəsində müsəlman mentaliteti üçün səciyyəvi olmayan qeyri-adi olaydan söz gedir - Maisin ehsanına gələn olmur. Bu durum insanın törətdiyi əməllərə görə aldığı layiqli cəza kimi mənalanır. Lakin cəzalandırma bununla bitmir, bu az imiş kimi üstəlik də ehsan itə qismət olur. Bu məsələnin görünən, sosioloji tərəfidir.
Alabaş obrazının hekayəyə daxil edilməsi sadəcə ibrətamiz final naminə deyil. Yamanlıqda ad çıxaran çoban itindən törəmiş Alabaş adam arasında böyüdüyündən sivil ev heyvanına çevrilib. Maisin oğlu Dilavər isə eynən atası kimi “adam olmaq istəmir ki istəmir”. Hekayənin ikinci ideyası Darvinin təkamül təlimini həm inkar, həm də təsdiq edən bu bioloji paradoksla bağlıdır.
Harda ziddiyyətlər ortaq məxrəcə gəlir və paradoks doğulursa, orda reallıq bitir və mistika başlayır. Bu üzdən hekayənin üçüncü ideya planı mistik qata gedib çıxır. Göyüş kişi səhər-səhər Alabaşın hay-küyünə oyanır və itin bu hərəkəti nəsə məşum bir şeydən xəbər verir. Hadisə, doğrudan da, baş verir - aydınlaşır ki, qonşu Mais gecəylə canını tapşırıb. Heç kəsə səsini çıxarmayan Alabaş atasının ölüm xəbərini gətirən Dilavərə cumur və bu, günün ikinci qəribə hadisəsi olur. Nəhayət, Maisin ehsanının itə qismət olması mistik qatdan reallığa sızan üçüncü işarə olur.
“Ehsan”ın altyapısında həyat-ölüm,
dünya-axirət modeli durur. Bu iki əks qütb arasında
mediatorisə ehsandır. Ehsan zamanı edilən dualar mərhumun
ruhunun axirətə keçməsinə mənəvi dəstəkdir.
Kənd camaatının Maisin ehsanına gəlməməsi
onu axirətə gedən yolda bu dəstəkdən məhrum
edir. Ehsanın itə qismət olması isə
yolun ümumən kəsilməsinə işarədir. Alabaş qədim Misir mifindəki Anubis, yaxud yunan
mifindəki Serber adlı qorxunc köpək kimi axirətin
qapısı ağzında durub, mərhumun ruhunu içəri
buraxmır. Pis əməl sahibi öz
ölümü ilə təkcə dünyasını yox, həm
də axirətini itirir.
“Ehsan” öz müəllifinin metafizik sınırlara
növbəti yaxınlaşma cəhdidir. Amma “Qatarda”
hekayəsində yazıçı metafizikanın
işıqlı, “Ehsan”da isə infernal, qaranlıq tərəflərindən
mesaj alır. Bu üzdən birinci mətn
həyat, ikinci isə ölüm enerjisiylə yüklənib.
lll
Kitabdakı
gözlənilməzliklərdən biri detektiv janrdakı “Naməlum
adam” povestidir. Povestin qəhrəmanı
konkret olaraq qatili axtarır, müəllifin məqsədi isə
başqadır. Amma bu məqsəd Ekonun və
ya Pamukun romanlarında olduğu kimi qətlin ümumbəşəri
fəlsəfi mənasını tapmaq deyil. Bəs, “Naməlum
adam”ın müəllifi kriminal aləmdə
nə axtarır?
Povestdə janrın tələbi ilə bağlı
oxucu bir neçə dəfə “aldadılır”. Parkda skamyada
oturduğu yerdə ürək tutmasından “ölən”
Aydın müəllimin əslində,
öldürüldüyü məlum olur. Gecələr
bağda mərhumun arvadı Dilbərin gözünə
görünən “kabusun” real adam - ərinin
keçmiş sürücüsü Məhərrəm
kişi olduğu üzə çıxır. Öncə
şübhələr qulluqçu Simuzərin üstünə
yönəlsə də, sonda qatilin qonşuluqda kirayə qalan
Zamirə adlı bir qadın olduğu məlum olur...
Məhərrəm kişinin təmənnasız köməyi
və fədakarlığı sayəsində mərhumun
oğlu Amil və sistem işçiləri cinayətkarı
yaxalayır. Müəllif cinayətin açılmasında
detektiv üçün səciyyəvi olan məntiqi nəticə
çıxarma üsulundan istifadə edir. Amma bizcə, Simuzərin “qatil” olmasıyla
bağlı aldadıcı məntiqi mülahizələr
üzərində daha geniş dayanmaq olardı və bu, əsl
həqiqətin üzə çıxmasından doğan təsirin
effektini artırardı. Finala doğru tələsən
müəllif, təəssüf ki, bu şansı
qaçırır.
“Naməlum
adam” povesti müəyyən mənada Den
Braunun məşhur “Da Vinçi kodu” romanıyla səsləşir.
Romanda olduğu kimi, povestdə də portret məsələsi
və qadın-kişi söhbəti var. Amma feminist ruhlu
amerikan yazıçısının tam əksinə, Kəngərlini
başqa məsələ maraqlandırır.
Düzdür, povestdə cinayət “qadın”
üstündə baş verir - Aydın müəllimi onun
evindəki məşhur “Tənha qadın” portretini
oğurlayıb satmaq üçün öldürürlər. Ərinin
ölümündən sonra Dilbər xanım özü “tənha
qadına” çevrilir. Bir qadından -
Simuzərdən şübhələnib, başqa bir
qadını - Zamirəni cinayət üstündə yaxalayırlar.
Amma bütün bunlar yazıçının feminist
yox, antifeminist mövqeyindən xəbər verir. Bunu görmək
üçün bir-birilə daxili bağlılığı
olan, amma ilk baxışdan diqqəti çəkməyən
iki fakta nəzər salmaq yetərlidir. Povest
eyni bir qadın tərəfindən bir kişinin - Aydın
müəllimin öldürülməsi ilə
başlayıb, ikincinin - gözətçinin qətli ilə
başa çatır.Bu, povest müəllifinin ildən-ilə
güclənən feministik meylə tənqidi münasibətinin
göstəricisidir. Əsər kişinin
öldürüldüyü yerdə qadının Dilbər
kimi şəklə, yaxud Zamirə kimi caniyə çevrilməsindən
danışır. Hər cür sosial
xaosun başında kişinin ölümü durur. Məhərrəm kimi sədaqətli, etibarlı, qədirbilən
kişilər isə bu zamanda artıq unudulub, tanınmır,
naməlumdur. Kriminal süjetin altından
boylanan başlıca müəllif ideyası, məncə,
budur.
lll
Kitabda ikinci - daha ciddi gözlənilməzlik “Robot 50 KDK
101” hekayəsidir. Hekayədəki olaylar fantastik gələcək
zamanda, nömrələnmiş robotların işlədiyi
“Reaktor” müəssisəsində baş verir. “Reaktor” Y.Zamyatinin “Biz” antiutopik romanında nömrələnmiş
qəhrəmanların çalışdığı
“İnteqral”ı xatırladır. Lakin rus
mühacir yazıçısının sovet insanına
işarə edən personajlarından fərqli, Kəngərlinin
çağdaşlarımızı işarələyən
robotları öz taleyindən razıdır. Narazı olmağa elə bir səbəb də
yoxdur. İnsan deyillər ki, narazı
olalar, robotdurlar.
Müəssisə direktorunun öz işçiləri ilə söhbətlərindən məlum olur ki, Yer kürəsi adamlarının mənəviyyatsızlığı, aramsız müharibələr və insanın öz sağlamlığının qeydinə qalmaması üzündən bəşər tarixi bitmək üzrədir, robotlar erası başlayır. Divin sözü olmasın, mətndən postadam iyi gəlir.
Hekayədə Yer kürəsinin robotları uzaq Qasr planetinə kosmik peyk göndərir. Olaylar də məhz peykin gedib-gəldiyi bir həftə ərzində baş verir. Qasrda cəmiyyətə nəzarət mexanizmi dərin intellekt və mədəniyyətə malik robotların əlindədir, əhali zəngin mənəviyyatı ilə seçilir, rüşvət, korrupsiya yoxdur və yalnız biliyi, bacarığı olanlar irəli çəkilir. Qasrlılar siqaret çəkənlərə, spirtli içki içənlərə ruhi xəstə kimi baxır, onları özəl qəsəbələrdə məskunlaşdırır, bundan nəticə çıxarmayanları həbs edirlər.
Müəllif utopik Qasrı antiutopik Yerə qarşı qoyur. Maddi rahatlıq və mənəvi rifah içində yaşayan yadplanetlilər Yerə “işgəncə planeti” kimi baxırlar. Amma yazıçının məqsədi Yer kürəsində də Qasrda olduğu kimi, tezliklə robotların hökmranlıq edəcəyinə dair məlum-məşhur elmi-fantastik fikrin təsdiqi deyil. O, mənəvi dəyərləri itirən insanın buna paralel öz yaşam haqqını da itirməsindən, yaxın gələcəkdə qırmızı kitaba düşməsi təhlükəsindən danışır. Bu cür insan olmaqdansa, eləcə robot olmaq yaxşıdır. Çünki robotlar daha ağıllı, daha vicdanlı, daha duyğusaldır. Müəllifin əsas ideya vurğusu əvvəldən sonacan məhz bu fikrin üstünə düşür.
Amma hekayədə gizli bir “məhəbbət xətti” də var. “Reaktor”da çalışan 50 KDK 101 nömrə nişanlı robot öz müdirindən ona bir “qulaq yoldaşı” tapmasını xahiş edir və hadisələr “sevimli işçi” üçün Qasrdan qadın göndərilməsi ilə bitir.
“Məhəbbət” xətti hesabına utopik janr üçün səciyyəvi olan statika aradan qalxır, süjet dinamizm və bitkinlik qazanır. İkincisi, “xilaskar” qadın motivi hekayəni antiutopik janr ənənəsi ilə bağlayır. Nəhayət, müəllif hətta duyğusuz robotun belə sevgiyə ehtiyacını vurğulamaqla, bu ali hissi itirən insanlara sətiraltı tənqidi münasibət ifadə edir.
Yazıçıya görə, vaxtilə göydən Yerə kitablar göndərildiyi kimi, indi də sevgi göndərilməsinə ehtiyac var. Çünki sevgi göyə çıxıb və bütün problemlərin kökündə duran budur. Dünyanı ancaq kosmik məhəbbət xilas edə bilər. Eşq bütün varlığı öz orbitində saxlayan planetlərarası enerji, cazibə qüvvəsidir. Beləliklə, müəllifin elmi-fantastik janrda dediklərinin fəlsəfi-estetik əsasında bu qədimdən qədim sufiyanə həqiqət durur.
“Robot 50
KDK 101” hekayəsinin kitabda özəl statusu var. Onun kitaba daxil
edilməsiylə bir-birinə əks iki qütb yaranır:
zaman
baxımından: indi / gələcək
məkan
baxımından: Azərbaycan /
kosmos
metod
baxımından: realizm / fantastika
qəhrəman baxımından: insan / robot.
Bu əks qütbləri bir-birinə bağlayan körpü isə kosmik sevgi enerjisidir. Qasrdan Yerə qadın göndərilməsi məhz bu ideyanın təcəssümüdür.
İstənilən bir yazıçının düşüncəsi inkişaf etdikcə o, ədəbi baxımdan realizm, fəlsəfi baxımdan zaman-məkan hüdudlarından çıxır. Nizaminin xoşbəxt şimal ölkəsi haqda yazdıqları milli bədii fikrin bu sahədə ilk, Muğannanın Odağüz (Yupiter) sivilizasiyası haqdakı təlimi isə son təcrübəsinin ifadəsidir. Nizaminin utopiyası planetar, Muğannanın elmi kosmik səciyyə daşıyır.
Çağdaş dövrün yazıçısı kimi, Kəngərlinin fantastikasına həm planetarlıq, həm də kosmizm xasdır. Amma onun xoşbəxtlər ölkəsi birmənalı müsbət səciyyədən uzaq olub, ironiya altında pərdələnmiş neqativ xarakterə malikdir. Çünki nə qədər xoşbəxt olursa-olsun, lap istəyir göyə çıxsın, robot robot, insan isə insandır.
lll
Əgər fikrimizi yekunlaşdırsaq,
yazıçının sosioloji hekayələri şərin
tənqidi, detektiv povesti şərə çıxarılan
hökm, fantastikası isə xeyri başqa yerdə axtarmaq cəhdinin
bədii ifadəsidir. Klassiklərdən fərqli Kəngərli
üçün xoşbəxtlər ölkəsi inanc yox,
daha çox ədəbi-bədii priyom, metaforadır. Ona
görə fantastik mövzuda yazdığı hekayədə
də yazıçının fikrini məşğul edən
real həyatdır. O, sevimli robotları ilə birlikdə
kosmosdan dünyaya baxır və oxucunu da aləmin seyrinə
çağırır. Amma Vurğundan fərqli olaraq, “aləmin
seyrinə gəl, gör nə gözəl fitrəti var” yox,
gör nə nə qədər zilləti var deyir. Odur ki
yazıçının kosmik-bədii odisseyasından sonra da
təqaüdçü Cəfərxan kişinin sualı
öz qüvvəsində qalır: “İlahi, biz nə vaxt
düzələcəyik?”
Əsəd
CAHANGİR
525-ci qəzet.- 2018.-8 sentyabr.- S.20-21.