Sənətdə dəniz obrazı:
dalğalı duyğular mozaikası - III yazı
Dəniz ədəbiyyatda nədir, hansı mənanın
daşıyıcısı, hansı hisslərin simvoludur? Bilirəm, siz
də mənim kimi bircə anın içərisində
romantik hisslərə qapılıb dənizin gözəlliyini,
huzurunu, dalğaların ecazkar titrəşiyini göz
önünə gətirəcəksiniz. Ləpələrin
sahilə olan sevgisində, bezmədən, usanmadan min illərdir
qayaları öpməsində nə böyük eşq var, elə
deyilmi?
Ta qədimdən
üzübəri dəniz və ulduzlar (göy üzü)
sonsuz sevginin simvolu olub. Hələ məktəb
yaşımızda xatirə dəftərlərinə
yazdığımız o şablon bənzətmə
düşdü yadıma: “Göy üzü vərəq olsa,
dəniz mürəkkəb, sənə olan sevgimi yazıb
bitirməyə yetməz”. Nə saf, pak bənzətmədir.
Sakit, mülayim axşamlarda aydın səmanın
tamaşası kimin ruhunu oxşamır? Ya da sevdiyi ilə
baş-başa mavi dənizin şıltaq aşiqlər kimi
bir-birini qovan ləpələrini seyr etmək kimin məhəbbət,
eşq xəyalları deyil? Səma, dəniz
nə qədər intəhasızdırsa, insanın sevgi
arzuları da o qədər intəhasızdır.
Müxtəlif duyğuların, hisslərin ünvanı
ədəbiyyatda dəniz də tez-tez öz donunu dəyişir. İstər
milli, istərsə də dünya ədəbiyyatında
çox zaman romantikanın, sevginin rəmzi olan dəniz, bəzi
məqamlarda ayrılıq kimi də təqdim olunur.
lll
Sonsuz səmayla qucaqlaşan ucsuz-bucaqsız
ümmandır dəniz. Göz işlədikcə uzanan
aydınlıq, açıqlıq insana dünyaya
sığmayacaq azadlıq bəxş edir. Sanki dünyanın mərkəzi sənsənmiş
kimi gəlir bir anlıq. Göy üzü
başının üzərində bircə sənə
görə asılı qalıb, günəş nurunu sənə
əta edib, dəniz bütünlüklə sənin əmrindədir.
Və bilirsən, əminsən ki, onlara nə
danışmağından, nə yaşamağından
asılı olmayaraq, onlar heç zaman səni
yarqılamayacaqlar. Son dərəcə səbrlə,
güvən və huzur dolu səssizliklə səni dinləyəcəklər.
İstərsən bir dəqiqə, istərsən
bir saat, istərsən bir gün, ya da günlərlə
danış. Onlar elə olduqları yerdəncə
sözünü kəsmədən, sual vermədən dinləyəcəklər.
Yəqin buna görədir ki, hər kəs hisslərini
ən içdən, ən azad şəkildə yaşamaq
üçün dənizə üz tutur. Sevgililər
sevgisini, həsrətlilər həsrətini, yalnızlar
yalnızlığını götürüb ilk ona tələsərlər,
onunla paylaşarlar. Məncə, dəniz insanın
sözün əsl mənasında özü ola
bildiyi nadir məkanlardan biridir. Çünki
çərçivələrin, sərhədlərin
sökülüb dağıldığı, yuyulub sulara qərq
olduğu tək yerdir. Baxmayaraq ki, özü də sahillə,
qayalıqlarla çərçivələnib, amma bu çərçivələri
aşmaq üçün nələr etmir ki...
Ən kövrək insan hisslərinin mahir rəssamı
olan qələm əhli, şair və yazıçılar bu
qədər gerçək obrazı nəzərdən
qaçırardılarmı? Əlbəttə yox!
Həzin
duyğular şairi Nəbi Xəzri əbəs yerə sevgisini
dənizlə müqayisə etmirdi ki:
Mən
bir dənizəm ki, eşqim səhərdir,
Səni düşünürəm, əzizim, yenə.
Mənim
dalğalarım xatirələrdir,
Qoy çatsın qəlbinin sahillərinə.
Əsl məhəbbət
ki, böyük hünərdir,
Coşar ümman kimi təzə arzular.
Mənim
dalğalarım xatirələrdir,
Orda tufan da var, burulğan da var.
Dənizəm,
eşqimdən qaçmaq hədərdir,
Mən ki, adlayıram çölü, çəməni.
Mənim
dalğalarım xatirələrdir,
Gecə də, gündüz də tapacaq səni.
Ancaq Əliağa
Kürçaylı dənizin dəliliyini də,
şıltaqlığını da, o məsum çöhrəsinə
aldanmağın hansı fəlakətlərə səbəb
ola biləcəyini də gözəl
bilirdi və realistcəsinə qələmə alırdı:
Dəniz
sakit olanda
Sahilə gəldi uşaq.
O baş
vurdu sulara
Əl-qolunu ataraq.
O bilmirdi
dənizdə
Fırtına
var, dalğa var,
Suların
həmləsindən
Parçalanır qayalar.
O nə
görüb nə bilsin -
Ona dərə də düzdür.
Ancaq mənim
gözümdə
Dəniz elə dənizdir.
“Dünya nə kədərli olardı, dəniz
olmasaydı” - deyən Xalq şairi Rəsul Rza,
yaradıcılığı boyunca dəniz mövzusuna
müraciət edən, ona ən çox şeirlər, nəğmələr
həsr edən şairlərdən biridir.
“Dəniz düşündürür məni.
Dəniz
inandırır məni
həyatın gücünə”
- deyən
şairin “Dəniz nəğmələri” silsiləsinə
aid şeirlərində (“Dəniz”, “Dəniz, dalğalar,
damlalar”, “Dənizin haqqı” “Dəniz niyə əsəbidir”,
“Dənizin dənizliyi”, “Dəniz deyir”, “Məhəbbət”,
“Yuxusuz dəniz”, “Səhər
nigarançılığı”, “Dənizin yerinə olsam”, “Dəniz
gecələri”, “Dənizin yurdu” və s) hər dəfə dəniz
başqa obrazda, başqa biçimdə qarşımıza
çıxır. Gah dəniz insan olub öz gördüklərindən,
bildiklərindən, gəlib, keçənlərdən
danışır, gecənin qapqara donuna bürünüb
durğunlaşır, gah da sevgisini ən ali,
ən gözəl şəkildə bildirir, şairin ən
sadiq ilham mənbəyinə çevrilir. Elə buna görə
də şair deyir:
Mən səndən olmaram bezar.
Mənim böyük bir eşqim var.
Sənətkar
duyduğun yazar...
Anam dəniz!
Anam dəniz!
Azərbaycan ədəbiyyatında dənizin fərqli
obrazına Manaf Süleymanovun “Dalğalar qoynunda” və
“Fırtına” əsərlərində rast gəlirik. Hər iki əsərdə
müəllif dəniz neftçilərinin qəhrəmanlıq
mübarizəsindən, fədakarlığından bəhs
edir.
lll
Bədii ədəbiyyatda dəniz obrazından
danışanda çoxları kimi mənim də yadıma ən
birinci Ernest Heminqueyin o məşhur əsərindəki dəniz
düşür. Ta uşaqlığımızdan mübarizənin,
dönməzliyin simvoluna çevrilən “Qoca və dəniz”ini.
Səyahətçi və macərapərəst
bir ruha sahib müəllif bu əsərini, Kubaya
yollandığı zaman qələmə almağa
başlayıb və Kubada tamamlayıb. Əsər
ona Nobel Mükafatını qazandırıb.
Əsər
Havana yaxınlığında yalqız yaşayan qoca
balıqçı Santiyaqonun səksən dörd
günlük uğursuzluğundan sonra tilovuna düşən
çox böyük, qayıqdan ən az
yarım metr uzun olan qılınc balığı öncə
tutmaq, sonra isə onu köpək balıqlarından qoruyub,
sahilə çatdıra bilmək uğrunda mübarizəsini
əks etdirir. Bəli, o, böyük zəhmətlər
hesabına, balıqla olan ölüm-dirim mübarizəsindən
qalib çıxaraq onu tuta bilir, amma təəssüf ki,
köpək balıqlarından qoruya bilmir, sahilə yalnız
balığın skeleti gəlib çatır.
Burada dəniz mübarizə meydanıdır. Haqqla
nahaqqın, güclüylə zəifin, ovla ovçunun kəskin,
sərt mübarizəsi məhz dalğaların mavi qoynunda gedir.
Ancaq bu qədər böyük mübarizədə
belə dəniz təmkinlidir, sakitdir, kimsənin tərəfində
deyil. Çünki bu mübarizə onun
gördüyü nə ilkdir, nə də yəqin ki, son
olacaqdır. Dəniz bu mübarizələrə
çoxdan, lap çoxdan öyrəşib.
Bəzi mənbələrə görə, Türk
dünyasının məşhur yazıçısı
Çingiz Aytmatov “Dəniz kənarıyla qaçan
Alabaş” əsərini məhz Heminqueyin “Qoca və dəniz”indən
təsirlənərək yazıb. Sözügedən povestdə
oxucular həyatın çətinliklərinə sinə gərən,
ürəklərində işıq daşıyan,
xeyirxahlığa çalışan insanların maraqlı
taleyi ilə tanış olurlar. 1977-ci ildə yazılmış əsərdə
dörd ovçunun dənizə çıxmasından, hadisələrin
onların gözlədiklərindən tamamilə fərqli cərəyan
etməsindən və Kirisk adlı oğlanın keçdiyi
ağır sınaqlardan bəhs olunur.
Çağdaş rus ədəbiyyatının istedadlı
simalarından olan Vladimir Varava “Dəniz kənarında” hekayəsində
dənizin dəyişkən ruh halını, onun sahilindəki
insanlara münasibətini poetik ifadələrlə təsvir
edir. Hekayədə daima dənizin sahilində oturan,
özünün insanlarla dolu yalqızlığını dənizlə
bölüşən, dənizin bütün dəliliklərini,
ölüm saçan ağzını, ruha sakitlik bəxş
edən səsini, narahat təlatümlərini
özünün sakit və süstlüyü ilə qəbul
edən, dənizi olduğu kimi sevən qocadan söz
açılır. Qocanın hər
gün eyni saatda eyni yerdəcə oturduğu dənizin sahilində
hər gün neçə nəfər ölür, neçə
nəfər doğulur. Bu ölümlər və
doğuluşların cəmi iki “nəfərə” dəxli
yox idi sanki: qocaya və dənizə. Hər kəs
o qocanın bir gün dənizin çılğın
dalğaları arasında mavi ənginliklərinə qərq
olacağını gözləsə də, qoca ölmür,
dəniz də sanki bircə bu qocaya dəymir. Və o
sahildə iki əbədiyyət var: qoca və dəniz.
Amerikalı yazıçı Cek Londonun “Dəniz
canavarı” adlı əsərində buxarlı gəminin
batması nəticəsində özünü
dalğaların arasında tapan Humpreyin soyuq su ilə həyat
mübarizəsi aparması sonralar onu tamamilə başqa
xarakterli birinə çevirir. Müəllif bu əsərdə
həyatda qalmağın və təbiətin heç də
insanlara qarşı xeyirxah olmayan münasibətlərini əks
etdirir. Ədalətin insan qanı ilə təmin
olunduğu dünyamızda, hüquq dənizlərin və
okeanlarındır.
Cek
Londonun ən məşhur əsəri “Martin İden”də isə
öncə qəhrəmanın iş yeri, qazanc mənbəyi
olan dəniz, sonra məzarına çevrilir. Həyatda hər
şeyi daddığını düşünən Martin birdən-birə
özünü boşluqda hiss edir və
çıxış yolunu dənizin mavi sularında
görür.
O mavi
sular Knut Hamsunun “Aclıq” əsərinin qəhrəmanı
Tangenin də son çıxış yolu idi. Amma
fərqli pəncərədən. Roman,
aclığı ən qorxunc dərəcədə yaşayan
bir yazarın hekayəsidir. O, sonda bir gəmidə nə
iş olsa edəcəyini deyərək iş tapır və
şəhərdən çıxıb gedir. Beləliklə,
dəniz birinin sonu, digərinin qurtuluşu olur.
Cənubi Azərbaycan yazıçısı Səməd
Behrənginin qəhrəmanı balaca qara balıq
üçün dəniz arzuladığı geniş, azad
dünyadırsa, Markesin “Dünyanın ən gözəl
ölüsü” hekayəsinin qəhrəmanları olan ada
sankinləri üçün bilmədikləri, görmədikləri,
təsəvvür belə etmədikləri fərqlilikdir.
Bütün bunlardan başqa, istər xalq
yaradıcılığında, istərsə də
yazılı ədəbiyyatda dənizi özündə ehtiva
edən onlarla, yüzlərlə əsərlərin
adlarını çəkmək olar. “Dəniz səyyahı Sindibadın
nağılı”, “Balıqçı və balıq
nağılı”, Aleksandr Belyayevin “Amfibiya adam”, Suat Dərvişin
“Fosforlu Cevriye”, Yukio Mişimanın “Dənizi itirən dənizçi”,
“Dalğaların səsi” və başqa əsərlər bu
siyahının çox cüzi hissəsidir.
lll
Məşhur dünya yazıçı və filosofları
dəniz haqqında müxtəlif fikirlər səsləndiriblər.
Sədi Şirazi deyirdi ki, “Sonsuz dəniz daş atmaqla
bulanmaz”; “Mən sənə dənizə çıxma demirəm,
çıxırsansa, tufana da döz deyirəm”.
Höteyə
görə: “Dəniz nə qədər dalğalı olsa da,
sonda durulur”.
Ezopa
görə isə: “Dünyada üç fəlakət var:
yanğın, qadın, dəniz”
Lord Bayronun fikrincə, “Dərin dəniz elə bir cəmiyyətdir
ki, onun huzurunu heç bir şey poza bilməz”.
Cahid Külebi isə nədənsə, bir az pessimistdir: “Dəniz də olsan, yağışda islanırsan”.
Bir də uşaqlığımızdan dilimizdə əzbərə, həyat devizimizə, motivasiyamıza çevrilən bu məşhur fikir var: “Fırtına nə qədər şiddətli olursa, olsun, qağayı sevdiyi dənizdən vaz keçməz”.
lll
Elə indi, siz bu yazının son
akkordlarındaykən bilmədiyimiz yerlərdə, görmədiyimiz
məkanlarda hansısa şair dənizin həlim ləpələrinə
baxaraq, xəyala dalıb. Deyəsən, yeni şeir
doğulur...
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 8 sentyabr.-
S.17.