Ədəbiyyat və incəsənət
mövzulu teleproqramlara bir baxış
Jurnalistikanın nəzəri arsenalında televiziya -
insanı min illər boyu kamilləşdirən ədəbiyyatın
indiki çağda çox mükəmməl təqdimat vasitələrindən
biri kimi dəyərləndirilir.
"Səs və görüntünü eyni anda birləşdirən
televiziyanın" təsir gücü hələlik ilk yerdə
dayanır. Xalqın, millətin yaradıcılıq
potensialını gerçəkləşdirən ədəbiyyat
və incəsənət əsərləri bütün
dünyada və eləcə də Azərbaycanda televiziya
proqramlarının aparıcı tematikasına daxildir.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev ədəbiyyatın
cəmiyyətin estetik tərbiyəsində rolunu yüksək
qiymətləndirərək deyir: "Azərbaycan
xalqının, bizim hamımızın xüsusiyyətlərini
qoruyub saxlamaq üçün, əlbəttə ki, ədəbiyyatımızın,
mədəniyyətimizin böyük rolu olmuşdur. Əgər bunlar olmasaydı, əgər Azərbaycan
xalqı öz tarixi köklərinə bağlı
olmasaydı, bizim bugünkü taleyimiz başqa cür
olardı". Bədii ədəbiyyatın
elə nümunələri var ki, yarandığı qədim
dövrdən bu günədək nəsil-nəsil insan
yetişdirmişdir. Ustad yazıçımız Mir Cəlal
XX əsrin əvvəllərindəki ədəbi əsərləri
belə qiymətləndirirdi: "Azərbaycan tarixində
heç bir zaman bədii ədəbiyyat indiki qədər
günün məsələləri ilə sıx əlaqədə
olmamışdır... İndi ədəbiyyat
çox kəskin siyasi silah olmuşdur". Azərbaycan teleməkanında bədii ədəbiyyata
münasibət onun estetikasına söykənir. Çünki "ədəbiyyat insan ruhunun
aynasıdır... ədəbiyyat sadəcə
duyğulandırıcı parlaq lövhələr, hadisələrin
bədii təsviri və gözəl cümlələr toplusu
deyil, ilk növbədə zamanı sabaha daşımaq
gücündə olan ilahi işıq və bədii qüdrətdir".
Televiziya hər bir "problemin aktuallığını,
günün tələbləri ilə səsləşməsini,
... faktın, təqdim olunan materialın ictimai həyat və
cəmiyyət üçün önəmini" nəzərə
alaraq bütövlükdə ədəbiyyata, incəsənət
nümunələrinə həmişə böyük əhəmiyyət
verir. Şifahi xalq ədəbiyyatı TV
proqramlarında nağıllar dünyasını əks etdirən
bir sıra uşaq verilişləri formatında, bu ədəbiyyatın
növlərini ekran təhlillərinə gətirən proqramlarda
özünü göstərməkdədir. Etiraf edək ki, AzTV və İctimai televiziya daha
çox Azərbaycan nağıl və dastanlarına söykənən
TV verilişlərinə üstünlük verməkdədir.
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanlarından
doğan ciddi motivlərdən tutmuş cizgi filmlərinədək
bütün məqamlarda xalq
yaradıcılığının nümunələrinə
bağlı bir sıra proqram formatları mövcuddur. "Belə proqramlarla televiziya
tamaşaçının estetik zövqünün
formalaşmasına xidmət edir".
Bu problemlərə diqqət həm də ondan irəli gəlir
ki, TV ekranı insanların mədəni səviyyəsinin
yüksəlməsinə öz təsirini göstərir. Tamaşaçının,
bütövlükdə cəmiyyətin estetik, mədəni,
intellektual səviyyəsinin yüksəlməsində bədii
ədəbiyyatın rolu çox böyükdür. İnsanın hisslərinə, duyğularına
ünvanlanan bədii söz qüdrətli tərbiyə vasitəsidir.
Bu mənada yazılı ədəbiyyatın Nizami, Füzuli,
Vaqif, Səməd Vurğun, F.Dostoyevski, Q.Q.Markes kimi yüzlərlə
klassik yaradıcıları ilə yanaşı, bu
yaradıcılığın xalqa məxsus şifahi sahəsi
də öz möcüzələri
ilə bizi heyran qoymaqdadır. Bütün
böyük yazıçı və şairlər ilk dərslərini,
bədii örnək kimi şifahi xalq ədəbiyyatından
almışlar. Ən böyük ədəbi
əsər xalq dilinə, xalq üslubuna doğma olanda qəbul
edilir. Nobel mükafatı laureatı,
kolumbiyalı ədib Q.Q.Markes özünün şifahi xalq ədəbiyyatına
söykənən "Yüz ilin tənhalığı"
romanı ilə dünyada məşhur oldu.
Yazıçılarımızdan Anar, Elçin, Mövlud
Süleymanlı kimi sənətkarlarımız şifahi
sözün gücünə çox diqqətlə
yanaşdılar. "Öncə söz gəldi"
həqiqətini qəbul etsək, "günlərin bir
günündə insanın dilinə söz gəldi... elə,
ulusa söznən birlikdə bir ucalıq gəldi. Ağır-ağır sözlər
ağır-ağır kişilər yetirdi". Deməli, söz, o cümlədən, bədii
söz insan yetişdirməkdədir. Ona
görə də müasir televiziya kanalları - bütün
dünyada və o cümlədən, Azərbaycanda bədii ədəbiyyatı
təbliğ edən xüsusi proqram formatlarından istifadə
edirlər. Azərbaycan teleməkanında AzTV-dəki
"Ovqat", İTV-dəki "Səhər sovqatı",
Lider Tv-də "Xəzərin sahilində", ATV-dəki
"Geriyə baxanda" və digər proqramlarda ədəbi-bədii
yaradıcılıqla məşğul olan sənətkarlarımızla
tamaşaçı görüşləri çox
böyük səmərə verir. İctimai
televiziya Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına
"El sənəti" kimi ayrıca bir proqram həsr
etmişdir. Bu proqram elimizin söz sənətinin
maraqlı nümunələri ətrafında folklor sahəsində
tanınmış elm adamı Füzuli Bayatın təqdimatı
ilə tamaşaçıya təqdim olunur.
AzTV-nin mühüm xidmətləri sırasında
uşaqların bədii-estetik zövqünün
formalaşmasına diqqət də mühüm yer tutur. Bu sıradan
"Sehrli güzgü", "Dərədən-təpədən",
"Pəncərə", "Çıraq" tipli
proqramlar ayrıca diqqətə layiqdir. Bu tip verilişlərdə
uşaq təfəkkürü, uşaq qavraması nəzərə
alınaraq incəsənətin maraqlı nümunələri
peşəkarlıqla hazırlanıb efirə verilir.
Qeyd etmək
yerinə düşər ki, "Xəzər" TV-də bir
müddət bundan əvvəl yaranan "Könül
dünyamız" proqramında Hüseyn Cavid, Məmməd
Araz, Rəsul Rza, Əli Kərim, Sona Vəliyeva və
başqa şair və
yazıçıların sənət dünyası ətrafında
maraqlı söhbətlər, həm də poeziyanı, nəsri
ustalıqla təhlil edən elm və sənət
adamlarının iştirakı ilə tamaşaçıya təsir
göstərən söhbətlər olur. İctimai
televiziyanın müəllif proqramı formatında efirə
çıxan "Yadigarlar" verilişində Azərbaycanın
müxtəlif sahələrdə tanınmış, öz fəaliyyəti
ilə ictimai rəydə yüksək yerdə qərarlaşmış
elm, sənət adamları, ictimai xadimlər haqqında ətraflı
söhbətlər aparılır.
Ədəbi-bədii əsərlərin,
yazıçı və şairlərin
yaradıcılığı ilə bağlı proqram
formatlarının elektron mediada maraqlı təcrübəsi
var. Hələ Azərbaycan radiosunun yarandığı ilk
çağlardan bu informasiya vasitəsinin ən çox
müraciət etdiyi ədəbi-bədii əsərlərin
radiotamaşa formatında efirə çıxarılması
olmuşdur.
Eyni sözləri bu gün televiziyaların bədii ədəbiyyata
münasibəti haqqında da demək olar. Azərbaycan
telekanalları milli və dünya ədəbiyyatının ən
maraqlı nümunələrini teletamaşa formatında
tamaşaçılara təqdim edir. Bu fəaliyyətin
tarixi televiziyamızın başlanğıc
çağından özünü göstərsə də,
müstəqillik illərindəki məhsuldarlığını
xüsusi qeyd etməliyik. Çünki
müstəqillik illəri Azərbaycan televiziyasının həyata
baxış prizmasını xeyli dəyişdirdi,
yaradıcılıq çərçivəsini genişləndirdi.
Televiziyamız son 20 ildə əvvəlki tarixi fəaliyyətinin
daha böyük miqyasını yaşamağa nail olmuşdur.
Tədqiqatçılar doğru qeyd edirlər
ki, teatrların böhran keçirdikləri bir vaxtda yeni
tamaşalarla cəmiyyətə xidmət etdi. Azərbaycan
televiziyası ötən illərdə "Kamança",
"Ac həriflər", "Anamın kitabı",
"Yurd yeri", "6 ¹-li palata", "Məhbus",
"Şəkilçi", "Bala, başa bəla",
"Kral ölür", "Gecə", "Qayalarda qalan səs",
"Yarımştat", "Kleopatra" kimi parlaq
tamaşalar təqdim etmişdir".
Etiraf edək ki, ədəbi əsərlərimiz və
onların müəlliflərinin teleekran taleyi bu sahəni daha
da çox populyar edir. Rusiya telekanallarında böyük iş təcrübəsi
olan O.Poptsov yaxşı qeyd edir ki, "vaxtı ilə
dünyanın ən məşhur müğənnilərindən
olan Şalyapinə bir milyon tamaşaçı auditoriyası
qazanmaq üçün 40 il vaxt lazım olardı. İndi televiziya vasitəsilə ən adi müğənni
bir saatda 150 milyonluq auditoriya qarşısında
çıxış edir". Televiziyanın bu kütləvilik
gücünü Xalq şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə də
öz həyatında hiss etdiyini "Televiziya ədəbi
taleyimdə" adlı qeydlərində göstərmişdir:
"Otuz yaşımdan üzü bəri milli
televiziyamızla çox yaxın dost kimi yol gəlmişik. Ədəbi taleyimdə onun xidmətlərini
heç nə ilə müqayisə edə bilmərəm.
Qələmim qədər, bir çox hallarda isə
qələmimdən artıq həyatım, dostum,
sirdaşım olub. Hətta bir sıra əsərlərimin
yaranmasına şərait yaradıb: onu nəzərdə
tutub gərəkli mövzulara müraciət etmişəm. Mənə diktə etdiklərini ona
qaytarmışam - o da aydın güzgümüz kimi ordan əks
etdirib".
Bənzər
fikirləri böyük yazıçımız Anarın da
qeydlərində oxuyuruq: "Azərbaycan teleradiosu
xalqımızın, cəmiyyətimizin həyatında da,
şəxsən mənim həyatımda da çox
böyük rol oynayıb. Televiziyanın... xalqın, millətin
maariflənməsində... bədii-estetik zövqünün
formalaşmasında misilsiz xidmətləri var... Azərbaycan Televiziya və Radio Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti
ən əski ənənələrə malik bir qurum kimi yenə
də cəmiyyətin həyatında mühüm rol
oynayır. Mənim həyatımda da radio
və televiziyanın çox böyük rolu olub və
var".
Göründüyü kimi, Azərbaycanın
böyük şair və yazıçılarının həyatında
televiziyanın çox böyük yeri var. Və bu işdə
televiziyanın maarifçilik funksiyası bütün parametrləri
ilə qeyd olunmaqdadır. Alimlərin, jurnalistika
nəzəriyyəçilərinin, demək olar ki,
hamısı televiziyanın ədəbiyyat, incəsənət,
mədəniyyət sahəsindəki fəaliyyətini
xüsusi qiymətləndirir. Televiziya mədəniyyət,
ədəbiyyat dəyərlərini qiymətləndirmək
sahəsində cəmiyyətin həyatında çox
mühüm iş görür. "Televiziya mənsub
olduğu cəmiyyətin strukturunu formalaşdırır və
əks etdirir, sosiumun mədəniyyətini tənzimləyir və
müəyyən edir" - bu fikirləri telejurnalist və tədqiqatçı
Q.Məhərrəmli "Jurnalistikanın əsasları"
kitabında qeyd edir. Bu vəzifəni yerinə
yetirmək işində televiziyanın arsenalı
sırasında mədəniyyət, incəsənət, ədəbiyyat
vacib atributlar kimi qiymətləndirilir.
Televiziyalar peşəkar jurnalistlərin həm müəllif
proqramları, həm də televiziyanın proqram setkasında
daimi yeri olan verilişlərlə bədii ədəbiyyatın
təbliğinə xüsusi diqqət yetirməkdədir.
Azərbaycan xalqının milli-mənəvi sərvətləri
sırasında ana dilimiz çox mühüm yer tutur. Azərbaycanın
görkəmli ziyalıları - ictimai xadimləri,
yazıçı və publisistləri milli-mənəvi dəyərlərimiz
sistemində dilimizin dəqiq qiymətini vermiş və
sübut etmişlər ki, ana dili millətin
varlığıdır, onun həyat atributudur.
Böyük ədəbiyyatşünas və publisist Firudin bəy
Köçərli "Ana dili" məqaləsində
yazırdı: "Ana dili millətin mənəvi diriliyidir, həyatının
mayəsi mənziləsindədir. Ananın
südü bədənin mayəsi olduğu kimi, ananın dili
də ruhun qidasıdır, hər kəs anasını və
vətənini sevdiyi kimi, ana dilini də sevir". Daha
sonra F.Köçərli məşhur rus pedaqoqu Uşinskidən
misal gətirir: "Bir millətin malını, dövlətini
və hətta vətənini əlindən alsan ölüb
bitməz, amma dilini alsan fövt olar və ondan bir nişan
qalmaz".
Klassik ziyalılarımız dilimizin qorunması və zənginləşdirilməsi
məsələsini həmişə ön plana çəkmişlər. Böyük
ziyalımız Ö.F.Nemanzadə özünün "Dilimiz
və imlamız" məqaləsində Azərbaycan dilinin təmizliyi
məsələsini qoymuş, lazımsız alınmalarla
dilin korlanmasına qarşı çıxmışdır.
Və göstərmişdir ki, "türkcəmizin
varlığını, yaşamağını,
hamımızın bilikli, hünərli olmamızı, avam
üçün yazılan kitabların, qəzetlərin
anlaşılmasını istəyirsək,
bacardığımız qədər "gərəksiz"
və "artıq" olan ərəbcə, farsca sözləri
türkcələşdirib yazmağı
sınamalıyız". Lazımsız
alınmalarla dilimizi korlayanları C.Məmmədquluzadə
"Bizim obrazovannılar" felyetonunda və "Anamın
kitabı" kimi fundamental dram əsərində əsaslı
şəkildə tənqid etmişdir.
Müasir günlərimizdə də bir tərəfdən
dilimizin inkişafına dövlət qayğısının
şahidiyik, digər tərəfdən lazımsız
alınma sözlərlə, bir sıra hallarda imlaya
etinasızlıqla onun korlanmasına da yol
açıldığını görməkdəyik. Bunu uzaqgörənliklə
sezən Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev deyirdi:
"Müstəqil Azərbaycan Respublikasının gələcəyi
üçün ən əsas vasitələrdən biri ana
dilimizin, dövlət dilimizin ikişaf etdirilməsidir".
Maraqlı bir cəhəti qeyd etməliyik; uzun müddət
sovet imperiyası daxilində olan Azərbaycan ən çətin
dövrlərdə belə öz dilini nəinki qoruyub
saxlamış, habelə onun inkişafına da nail
olmuşdur. Milli Elmlər Akademiyası nəzdində
yaradılan Dilçilik İnstitutu, müxtəlif universitetlərin
filologiya fakültələri dilçilik elminin
inkişafına nail olmuşdur. Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin dilçiliyimiz inkişafı ilə
bağlı 2013-cü il aprelin 9-da
imzaladığı "Azərbaycan dilinin qloballaşma şəraitində
zamanın tələblərinə uyğun istifadəsinə
və ölkədə dilçiliyin inkişafına dair
Dövlət Proqramının təsdiq edilməsi haqqında"
tarixi sərəncamı çox mühüm rol
oynamaqdadır.
Məhz sərəncamda
təsdiq edilən dilimizin və dilçiliyimiz
inkişafı ilə bağlı Dövlət
Proqramının nəticəsidir ki, AMEA-nın Nəsimi adına Dilçilik İnstitunda dilimizin
müxtəlif sahələrdə işlənməsinə nəzarət
mexanizmi kimi Monitorinq şöbəsi yaradıldı. İndi bu şöbə ayrı-ayrı media
nümunələrindən tutmuş reklam lövhələrinədək
hər yerdə Azərbaycan dilinin düzgün istifadəsini
monitorinq etməkdədir. Şöbə
xüsusilə televiziya və radioda dil faktından istifadə
ilə bağlı indiyədək keçirdiyi monitorinqlərin
nəticələrini açıqlamış, bir sıra
qüsurları nəzərə çatdırmış,
tövsiyələr təqdim etmişdir.
Telekanallarımız son vaxtlar incəsənət
proqramlarını xüsusi diqqətdə saxlayırlar. Əlbəttə,
burada söhbət incəsənətin xalq yaradıcılığı
ilə bağlı faktlarından gedir və xüsusi qeyd etmək
istərdik ki, incəsənətin bu istiqaməti ilə
bağlı Azərbaycan faktları yetərincədir. Bütün dünyada və eləcə də Azərbaycan
teleməkanında televiziyanın belə bir nəzəri cəhətinə
xüsusi diqqət yetirilir ki, Milyonlarla teletamaşaçı
incəsənəti televiziya vasitəsilə daha rahat və
daha səmərəli anlayır. Belə
bir cəhət teleefirin səsi və görüntünü
eyni anda ötürməsi, səviyyəli rejissorun vacib
detalları tamaşa salonundakından da artıq dərəcədə
tamaşaçıya iri planda çatdırmağı ilə
də izah edilə bilər. Xüsusilə
xalq tamaşaları, nağılların, dastanların həm
birbaşa özlərinin təbliği, həm də
onların teatr variantına, opera, operetta, komediya, dram, pyes
formatlarına çevrilmiş müasir sənət nümunələrinin
təqdimi böyük səmərə verməkdədir.
Xüsusilə, gənc nəslin milli ruhda tərbiyəsinə
xidmət edən uşaq proqramları bu sahədə
böyük rol oynayır. AzTV-nin efirində hər
gün təqdim olunan uşaq proqramı, İTV-nin efirində
gündəlik "Biri vardı, biri yoxdu", "Space"dəki
"Yuxunuz şirin olsun" uşaq proqramları hesablama
reytinqinə görə TV verilişləri sırasında ilk
yerləri tutur.
Tədqiqata cəlb etdiyimiz telekanalların hər biri xalq nağıllarımızın, əfsanələrimizin tamaşa versiyasına xüsusi diqqət yetirməklə uşaq və yeniyetmələrdə milli-mənəvi dəyərlərimizin ən maraqlı faktlarına məhəbbət hissi oyatmaqdadır.
Azərbaycan televiziya məkanında teatr tamaşalarının birbaşa canlı yayımdan tutmuş, ayrı-ayrı bədii nəsr əsərlərinin, pyeslərin televiziya tamaşası şəklində ekrana gətirilməsi incəsənətin bu növünün geniş kütləyə çatdırılmasına xidmət edir. Bu məsələ Azərbaycanda televiziya yaranandan bu günə kimi nəinki davam etməkdədir, habelə inkişaf etməkdə və tamamilə yeni formatlarda özünü göstərməkdədir. Aydındır ki, bədii yaradıcılıq, xüsusilə teleteatr təsvirəgəlməz bir cazibədarlıqla doludur, o adamlara gözəlliyi dərk etməyin və ondan həzz almağın sevincini bəxş edir.
Azərbaycan teleməkanında televiziya filmləri də incəsənətin maraqlı sahəsi kimi milli-mənəvi dəyərlərimizin təqdimində və təbliğində çox böyük rol oynayır. Televiziya filmləri daha çox sənət adamlarının portretlərini, ənənəvi dəyərlərimizin unudulmaqda olan vacib faktlarını üzə çıxarır, mədəni-maarif işi görür. İndiyədək teletamaşaçıların yaddaşında qalan "Təsnif", "Şur", "Salam, Zeynəb", "Kaman ustası Habil", "Alim Qasımov" və başqa telefilmlər bir tərəfdən haqqında söhbət gedən sənətkarın yaradıcılığını təsvir edirsə, digər tərəfdən xalq sənətinə xalqın sönməyən məhəbbətini yada salır.
Fəxriyyə İSAYEVA
525-ci qəzet.- 2018.-7 sentyabr.- S.4.