Eşq çağlayan səhifələr
QƏNİRƏ
PAŞAYEVANIN "SƏNİ ALLAHA EŞQ
GÖTÜRÜR" KİTABI HAQQINDA QEYDLƏR
"Anlamaq
istəyən könüllərə açıqdı bu
kitabın səhifələri..."
Yenicə oxuyub bitirdiyim kitabın annotasiyasındakı
ilk cümlə belədir. Kitabı açan kimi
qarşılaşdığım cümlə. Kitabın hələ nədən bəhs etdiyini bilmədən
bu cümlə artıq bütün diqqətimi özünə
çəkməyi bacarmışdı. Hiss edirdim ki,
anlamaq istəyən könüllərdən birini də mən
gəzdirirəm özümlə. Onda deməli,
bu kitab elə mənə aiddir.
Kitabın müəllifini mən də, siz də öncələrdə
əzmkar, savadlı, peşəkar, qorxmaz jurnalist, sonralar isə
hər kəsin dərdinə qalan, qayğısını
çəkən, mədəniyyətə, sənətə,
xalqına diqqəti ilə seçilən millət vəkili kimi
tanımışıq. Bu dəfə söhbət isə onun
"Səni Allaha eşq götürür" kitabından
gedir. Təbii ki, söhbət Allahdan,
Yaradandan gedirsə, eşq də İlahi eşqdir demək ki.
Ancaq İlahi eşq deyərkən, nə nəzərdə
tutulur, ən azından müəllifin fikirləri nədir,
onu kitabdan öyrənirik.
Hələ
ilk səhifədə müəllif narahatlıqlarını,
ağrılarını oxucusuyla belə
bölüşür: "Mənə qələm
tutmağı, yazı yazmağı çox tez öyrədib
anam. Kağız-qələmlə dostluq qurub, yazı
yazmağa başlayanda, sözlərlə, kəlimələrlə
tanış olanda, oxumağı öyrənəndə
3 yaşım varmış... Anam deyir yazıb-oxumağı
öyrəndiyim üçün elə sevinirmişəm
ki..! Kağız və qələmlə elə
bir dostluğum yaranıbmış ki, günümün
böyük hissəsi onlarsız keçməzmiş. Nə
biləydim ki, taleyimə daha çox ağrıları,
acıları yazmaq düşəcək..."
Daha sonra isə Qənirə xanım "Öyrəndim"
adlı essesində "Elə bir həyat yaşadım ki, Cənnəti
də gördüm, Cəhənnəmi də..." cümləsi
ilə başlayır öz həyat təcrübəsini, həyata
baxışını qələmə almağa.
Kitabı fərqli edən bir cəhət də müəllifin
son dərəcə səmimi olmasıdır. O, öz xatirələrini,
duyğularını, düşüncələrini son dərəcə
səmimi şəkildə qələmə alıb. Bu yazılarda o, həm bir zamanlar öyrəndiklərini
öyrədir, etiraf edir, fikirlərini paylaşır, gənclərə
məsləhətlərini verir, insanları doğru yola səsləyir.
Kitab həm də bir növ bir insanın
(özü də cəmiyyətdə müəyyən statusa
malik bir insanın) həm Allahı, özü, həm
doğmaları, həm də cəmiyyət
qarşısındakı hesabatıdır.
O, Allah,
valideyn, müəllim və eşq adlarına o qədər
böyük sayğı və sevgi duyur ki, hətta bir yerdən
sonra onları müqəddəsləşdirir, ali
varlıq kimi həyatının ən üst mərtəbəsinə
yerləşdirir. Təsadüfi deyil ki, o, anasını,
atasını, müəllimini və eşqi "Mələklərim"
deyə təqdim edir: "Tək istəyim hər an yanımda olan mələklərimin məndən
razı qalmasıdır... Ən əsası o mələkləri
göndərənin, məni heç bir zaman tək
qoymayanın, Onun məndən razı olmasıdır..! Bizim
üçün, hər birimiz üçün ondan daha
önəmli nə ola bilər ki..."
Kitabın, demək olar ki, hər səhifəsində
yeni bir suala cavab axtarılır. Bu suallar isə bəşəridir.
Dünya yaranandan filosofların, alimlərin, din xadimlərinin,
ya da elə hər insanın ömründə heç olmasa
bircə dəfə öz-özünə verib, cavab
tapmağa çalışdığı, bəzilərimizin
hansısa məntiqlə cavablar uydurub, özümüzü
razı saldığımız, bəzilərimizin isə
ümumiyyətlə, yorulub cavab axtarmaqdan birdəfəlik vaz
keçdiyimiz suallardır bunlar.
"Cənnət
və cəhənnəmə yol..." adlı essenin
epiqrafında müəllifin bir neçə misrası verilib:
"Nəfs
adında bir şeytanı tərk etdim,
Həyat nədir? - Gec də olsa fərq etdim,
Ən
böyük EŞQ - O - Sənmişsən!-dərk etdim,
Qapını aç bu quluna, ey Rəbbim!"
Başqa
bir yerdə müəllif bu misralardakı "Həyat nədir?"
sualını bir az fərqli qoyur və Həyatın
anlamından söz açır. Doğrudan da
görəsən, nədir həyatın anlamı? O
deyir ki,
"Həyat
sənin baxışınla anlam qazanır...
Həyatın
anlamı sənin baxışlarında gizlənir..."
Yəni hər kəs öz həyatının mənasını,
anlamını özü seçir. Əgər sadəcə
bir şeyə diqqət ayırarsaq və gözümüz
ondan başqa heç nə görməzsə, onda axıb gedən
zamanın heç bir mənası qalmaz. Yox, əgər
həyatın hər anından, bizə təqdim etdiyi hər
şeydən zövq almağı bacararsaq, nə
üçün, kim üçün
yaşadığımızı bilərsək, onda gedən
zamana da heyflənmərik, bilərik ki, bir anlam uğruna gedib
və itirdiyimiz zamanın müqabilində nələrsə
qazanmışıq. Müəllif bunu çox
qədim zamanlara aid bir hekayətlə oxucuya
çatdırır. Həmin hekayənin də
kitabdakı digər hekayələr kimi oxucular
üçün çox maraqlə və ibrətamiz
olacağına inanırıq.
Sonrakı səhifələrdə "Həyatda nələrə
dəyər veririk?", "Ömür nədir?",
"Yaşamaq nədir?", "Eşq nədir?",
"Yaradılanı Yaradandan ötrü sevə
bilirikmi?", "Yaxşı müsəlman kimdir?",
"Ölüm nədir?", "İnsan kimdir?" kimi
suallara cavab axtarılır. Amma bu cavabların
hamısı özündən sonra yeni bir sua sual, yeni bir
müzakirə mövzusu açır. Əslində,
hər mövzu insanlığa açılan yeni
üfüqdür. O üfüqdən günəş
çıxır, öz nuruyla dünyanı aydınladır,
saf könülləri isidir. Və bütün bu
arayışlar, axtarışların sonunda yenə də tək
bir sual qalır: “Sən kimsən?" Müəllif isə
israrla deyir: "Bəlkə düşünək?"
Kitabda maraqlı yazılardan biri də dua haqqında olan
essedir. Müəllif duanı özünəməxsus şəkildə
mənalandırır. O yazır ki, dua Onun
qapısını döyməkdir: "Əslində, dua edə
bilmənin özü isə Yaradanın bir işarəsidir.
O, sadəcə sevdiyi qullarına bunu nəsib edir". Müəllif isə bu mövzunu burada bitirmir və
bir neçə yerdə yenidən duayla bağlı, əsl
dua necə edilməlidir haqqında fikirlərini
bölüşür.
"Səni Allaha eşq götürür"
kitabında Qənirə Paşayeva bir neçə ölkəyə
və ya şəhərə səfərindən də
söz açır. Bu o yerlərdir ki, orada gördükləri
onun bütün həyatına, düşüncəsinə,
həyata baxışına təsir edib. Məsələn,
ikinci vətəni kimi gördüyü İraqa səfərindən
Qənirə xanım elə böyük eşqlə,
heyranlıqla söz açır ki, oxucu üçün
heç zaman getmədiyi, gəzmədiyi, görmədiyi o
yerlər də doğmalaşır:
"İraq...
Bu ölkə mənim üçün
uşaqlığımda anamın "biri vardı, bir
yoxdu" nağıllarından idi, sanki... Lap
balacalığımdan haqqında çox eşitdiyim sirli,
sehirli ölkə idi İraq... Sirli və sehirli
nağıllar şəhəri Bağdadı, İmam
Əlini qoynuna alan Nəcəfi, İmam Hüseyn şəhadəti
və Füzuli məhəbbəti ilə tanınan Kərbəlası,
tarixlə zəngin Kufəsi, qəhrəman Babəkin şəhid
edildiyi Samirəsi (Samarrası), İmam Museyi Kazım və
yanında böyük Tusinin də uyuduğu Kazımeyni,
canbir, qanbir insanımızın yaşadığı Kərkükü...
ilə İraq Azərbaycandan qıraqda (görməsəm də)
ən yaxşı bildiyim ölkə idi..."
Bu hisslər hələ İraqa getməzdən öncə,
ta uşaq yaşlarında əmisi, böyük alim Qəzənfər
Paşayevin "Altı il Dəclə-Fərat sahillərində"
kitabı ilə daha yaxından tanıdığı, kəşf
etdiyi, sevdiyi İraq haqqındadır.
Oraya
gedib, illərlə xəyallarında, düşüncələrində
canlandırdığı, kitablardan, əmisinin xatirələrindən
öyrənib bildiyi yerləri canlı-canlı öz gözləri
görüb, öz ayaqları ilə torpağında gəzdikdən
sonra isə bu sevgi, heyranlıq daha da güclənir, dərinləşir:
"İraq mənim imanımın güclənməsində,
Dünyanı, Həyatı və O-nu tanımaq yolunda önəmli
bir mərhələ oldu..."
Növbəti səfər təəssüratları isə
Konyadandır.
İraq kimi Konya da onun üçün müqəddəslər
məskəni kimi maraqlı və önəmlidir. Axı bura Mövlana yurdu, övliyaların, dərvişlərin
könül oylağı Konyadır. Heyranı
olduğu Həzrəti Mövlana (Mövlana Cəlaləddin
Rumi) və Həzrəti Şəms (Şəms Təbrizi) məhz
bu torpaqlarda uyuyurlar. Onun Konya səfərini
danışdığı "O-na gedən yol" essesində
Mövlana ilə Şəms haqqında fərqli hekayətlər,
özünün bu səfərdə
qarşılaşdığı maraqlı məqamlar, O-na gedən
yolda insanın keçməli olduğu məqamlar və
onların izahı yer alıb. Esse bitdikdən sonra isə fikrimdə
bir cümlə ilişib qalır: "Haqq yolundakı məqamların,
mərtəbələrin haqqında danışmaq asandır,
çətini onu yaşamaqdır..."
Xatirələr silsiləsini müəllif Tovuzda
seçicilərlə, gənclərlə
görüşü zamanı başına gələn əhvalatlarla
davam etdirir.
Bu əhvalatların əksəriyyəti onun insanlarla,
xüsusən gənclərlə insanlıq, həyat,
yaşamaq, cəmiyyətdə hər kəsə yararlı
şəxsiyyət kimi yetişmk və s. bu kimi məsələlərlə
bağlı dialoqlarından ibarətdir. Bu
söhbətlərin mövzusu isə hər dəfə fərqli
olur.
Qeyd etdiyim kimi, müəllif kitab boyunca dəfələrlə
oxucusunu "Sən kimsən?" sualı ilə
qarşı-qarşı qoyur. Əslində, bu sual sənə,
mənə deyil, müəllifin özünə
ünvanlanmış sualdır. Çünki başqa
bir yerdə, daha doğrusu, bir neçə yerdə müxtəlif
formalarda dediyi bir fikir var: "Hərə öz dünyasını
təmizləsə dünya özü təmizlənəcək".
Yəni "insan düzəlsə, dünya
düzələcək". Bəs onda
"kimdən başlayaq?" Cavab: "bəlkə hər
kəs özündən?"
"Özümü nə qədər tanıyıram? - Maraqlı sualdır,
deyilmi? Bəs bu maraqlı suala cavab vermək necə
- o da maraqlıdımı?
Hər kəsin cihadı özünün verdiyi bu suala
özünün cavabı ilə başlayır!"
Kitabın
adında üç məfhum var: insan (sən), Allah və
eşq. İnsan maddidir, var olandır. Allah gözlə görmədiyimiz halda hisslərimizlə,
qəlbimizlə hiss etdiyimiz, bu dünyanı
yaratdığına inanaraq Yaradan dediyimizdir. Bəs eşq? Eşq də qəlb
işi, könül sevdası deyilmi? Onda
deməli, Allah eşqin özü deyilmi? Allaha
inanan, onun buyurduğu hər cür dini əməli problemsiz
vaxtlı-vaxtında yerinə yetirən, dilindən duaları əskik
etməyən, Həccə gedən, başı səcdədən
qalxmayan insan içində eşq, məhəbbət bəsləmirsə,
onun imanı kamil hesab oluna bilərmi? "Nə yer, nə
göy qucaqlaya bilər məni..." adlı esse də məhz
bu cür suallarla başlayır:
"Sizcə, Eşqsiz İnam olarmı?
Eşqsiz ibadətin anlamı varmı?"
Sonradan isə
özü bu suala belə cavab verir: "Allah Aşiqlərinin
könüllərindədir..." Deməli,
iman əhli həm də eşq əhlidir. Könlündə eşq barındıran hər kəsin
Allaha olan inamı, sevgisi də həqiqi və gözəldir.
Necə ki deyilib: "Nə yer, nə göy qucaqlaya bilər
məni. Ancaq və ancaq inanan qullarımın ürəyinə
sığa bilərəm..."
Kitab boyunca müəllif tez-tez kamillik zirvəsinə
çatmış şəxsiyyətlərin həyatlarından
ibrətamiz hekayətlər danışır, onların hikmətli
kəlamlarını oxucuları ilə bölüşür. Məhəmməd
Peyğəmbər və Həzrəti Əlidən başqa,
Əhməd Yəsəvi, Seyid Yəhya Bakuvi kimi şəxslərə
də istinad edir. "Quran"dan, hədislərdən
sitatlar isə kitabda əsas yer tutur. Bu,
oxucunu daha çox düşünməyə, oxduqlarından
nəticə çıxarmağa vadar edir.
Qənirə
xanım kitabda, demək olar ki, İslam dininə və
insanlığa aid hər şeydən söz açır:
cahillik, cəhalət, nəfs, comərdlik, peşmanlıq,
bilgi, qadın, şəxsiyyət, xəyanət, ədəbiyyat,
şeir, intihar, zəkat, oruc, Ramazan bayramı, ölüm və
s. kimi ayrı-ayrı mövzular bir bütün şəklində
əsl insan kimdir və necə olmalıdır? - sualına cavab verir. Məsələn,
o deyir ki, dünyada ən qorxulu şey cahillik və cəhalətdir.
Haqqında danışdığımız kitabdakı
onlarla hekayətdən heç birini danışmadan,
onları oxuyub nəticə çıxarmağı oxucunun
öz ixtiyarına buraxıram. Ancaq bir hekayə var
ki, onu mütləq bu yazını oxuyan hər kəslə
paylaşmaq ehtiyacı hiss edirəm. Bu, kəpənəyin
hekayəsidir. "İnsanı çətinliklər
böyüdür" fikrini dəstəkləmək və əsaslandırmaq
üçün söylənən bu hekayə hər birimizin
bilməli və yaddaşımızın bir küncünə
əbədiyyən həkk etməli olduğumuz bir əhvalatdır
deyə düşünürəm:
"Bir
gün bir adam baramada balaca bir dəlik
müəyyən etdi və oturub kəpənəyin saatlar
boyunca bədənini bu kiçik dəlidən
çıxarmaq üçün sərf etdiyi səylərini
izlədi. Bir an ona elə gəldi ki, kəpənək
sanki irəliləmək üçün səy göstərməkdən
vaz keçdi. Sanki əlindən gələn hər
şeyi etmiş və artıq edə biləcəyi bir
şey qalmamış kimi... Beləliklə, adam
kəpənəyə yardım etməyə qərar verdi. Əlinə kiçik bir qayçı alıb
baramadakı dəliyi böyütməyə başladı.
Bundan sonra kəpənək asanlıqla,
heç bir səy göstərmədən, çətinlik
çəkmədən baramadan çıxa bildi. Lakin bədəni quru və kiçik qanadları
büzüşmüş halda idi. Adam izləməyə
davam etdi, çünki hər an kəpənəyin
qanadlarını açıb genişlənəcəyinə
və bədənini daşıyacaq qədər güclənəcəyinə
ümid edirdi. Amma bunların heç biri olmadı! Kəpənək həyatının qalan hissəsini
quru bir bədən və büzüşmüş
qanadları ilə yerdə sürünərək
keçirdi.
Nə qədər çalışsa da, əsla
uça bilmədi. Adamın yaxşı niyyəti və
yardımsevərliyi ilə anlamadığı bir şey
baramanın dar olmasının və buna qarşılıq kəpənəyin
dar bir dəlikdən çıxmaq üçün göstərməli
olduğu səyləri idi. Bəli, çətinlikdən
qurtulmaq üçün səylər... Böyük
Yaradan kəpənəyin bədənindəki mayeni onun
qanadlarına göndərmək və bunun sayəsində də
baramanın darlığından qurtulduğu anda
uçmasını təmin etmək üçün seçdiyi
yol bu idi".
Həqiqətən də irili-xırdalı
qarşımıza çıxan hər cürə maneədən
nə çox şikayət edir, nə çox gileylənirik. Daşlar
üzərində yerimədən yumşaq otların qədrini
bilmək olarmı?! Ağlarkən özləmirikmi
gülməyi?! Bəlkə bu maneələrdədir
elə hikmət?!
Axı,
"hər əngəl bir fürsət ola
bilər".
"İstədiyin
bir şey olmursa, ya daha yaxşısı olacağı
üçün, ya da olmaması gərəkdiyi
üçün olmur deyirdi Həzrəti Mövlana... Şəms Təbrizi isə "Həyatın
alt-üst oldu deyə üzülmə. Nə bilirsən
altının üstündən yaxşı
olmadığını" deyirdi..."
Qənirə Paşayeva hər zaman şəhidlərimizin xatirəsinə dərin sayğısı ilə seçilib. Bu kitabda da onları diqqətdən kənarda qoya bilməzdi, əlbəttə. Burada onun xatırladığı şəhid isə özünün uşaqlıq dostu, yaxın qohumu, sinif yoldaşı, birgə xoş günlərini, qayğısız illərini bölüşdüyü insandır. Uşaqlığında yurd salmış birini itirmək sanki uşaqlığının bir parçasını itirmək kimidir. Yoxluğu hər zaman o yeri göynədər, sızladar. Qənirə xanımın sinif yoldaşı, Milli Qəhrəman Samir Xasıyeva ünvanladığı "Yaman özlədik səni, dostum..." başlıqlı ürək göynədən məktubunda da bu sızıltının, ağrının izləri var. O, Samirin timsalında bütün şəhidlərlə, canını Vətən yolunda qurban vermiş qəhrəmanlarla qürur duyduğumuzu da hamımızın adından bildirir.
Millət vəkili kitabında uğur qazanmağın ən önəmli yolunun xəyallar olduğunu da dönə-dönə vurğulayır. O, gənclərə səslənərək "Xəyallarınızdan vaz keçməyin!"-deyir. Çünki "bu, uğura gedən yolun və onu qazanmağın ilkin və əsas şərtidir".
"Səni Allaha eşq götürür" adlı müəllifin müxtəlif esselərini, xatirələrini özündə toplayan kitabın əsas məğzini isə Qənirə xanım sonlara doğru belə ifadə edir: "Gözəl qəlbin varsa yaşamaq çox çətindir bu dünyada... Amma gözəl qəlb sahibləri olmasa dünya daha da dəhşətli, yaşamaq isə çox çətin olardı".
Kitabı oxuyub bitirəndən sonra onun
oxucularına, daha doğrusu, bütün insanlığa səsləndiyi
kimi mən də öz-özümə səslənirəm:"Bəlkə
düşünək?.."
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 5 sentyabr.- S.7.