Olmuşlar haqqında düşüncələr:
Şəxsiyyətin və yaddaşın
bütövlüyü
Allahverdi EMİNOV
Mən
uzun illərdir düşünürdüm: gəncliyindən
tanıdığım, tez-tez görüşdüyüm və
çörək kəsdiyim, dəyərli ziyalı,
Muğanda öz xeyirxah imicini qazanmış, kövrək qələm
sahibi Tədbir Mahmudov nə üçün, nə səbəbdən
xatirələrini: olub-keçənləri qələmə
almır? Bəlkə təvazökarlığıdır,
bəlkə müqəddəs hisslərini oyatmaq istəmir?
Bəlkə çətin günlərin kədəridir?
Yadıma IX əsrdə yaşamış Şəhdi Bəlxinin
kəlamları düşdü: "Əgər kədər
həmişə ocaq kimi tüstüləsəydi, onda
bütün dünyanı tüstü bürüyərdi".
Və fikrimdən daşındım.
Tədbir
Mahmudov, axı, əsl insan: rəhbər, təşkilatçı,
pedaqoq, nəhayət, namuslu ailə başçısı
kimi yaşamış, yaşayır. O, bütün Salyan ətrafında,
Nefçala bölgəsində xeyirxahlığı ilə
yaddaşlardadır. Minlərlə şagirdləri
onu sözün həqiqi mənasında sevirlər, rəhbərliyi
altında işləyənlər onun obyektlivliyindən
danışırlar, alicənablığını nümunə
gətirirlər. Bu sətirləri yazanda
qürurlandım və böyük ədib M.Qorkinin oğluna
məktubunu pıçıldadım: "Əgər həmişə
və hər yerdə bütün ömrün boyu insanlar
üçün yalnız yaxşı şeylər: güllər,
özün barədə gözəl fikirlər, şanlı
xatirələr qoysan, sənin həyatın mənalı,
xoş olar. Onda sən özünü
bütün adamlara lazımlı, xeyirli bilərsən, bu hiss
sənin qəlbini zənginləşdirər". Deyəsən, suallarımın cavablarını
özüm verməli oluram və belə xarakterli insanlar
haçansa memuar ədəbiyyatına üz tutmaya bilmirlər,
tarixin dəyərlərini yeni nəslə çatdırmaq
istəyirlər. Əlbəttə, tarixi
yaşamaq bir xoşbəxtlikdir, ancaq onu yaddaşlardan
"qoparmaq" da lazımdır, gərəklidir.
Fransız rəssamı Dalton əbəs deməmiş ki, mənə
qılıncın özü gərək deyil, mən onun
şəffaflığını, gücünü, qüdrətini
görmək istəyirəm...
Maraqlı
odur, Tədbir Mahmudov bu "üç" nəsnəni
bilavasitə yaşamağı bacarmışdır və bu
günümüzə öz dəsti-xəttilə gətirmişdir!
Axı köhnə heç zaman köhnəlmir.
"Bu da mən" memuar əsərini (Bakı,
"Araz" nəşriyyatı, redaktoru Əjdər
Ağayev, rəyçisi Böyükağa Mikayıllı)
oxuyanda bu hissim məni çox uzaqlara aparmaq istədi, amma iradəmə
güvəndim, hissiyata qapılmaq istəmədim. Kitabı bir də
vərəqlədim, hər bir səhifədə müəllifin
yaddaş itiliyini, təbii istəyini, bütöv şəxsiyyətini
görürdüm. Bu "üçlüyün" fəlsəfəsində
tanıdığı insanlara istəyi, doğulduğu,
boya-başa çatdığı yurda məhəbbəti,
unudulanlara sevgisi dayanır: buna şəxsiyyət
bütövlüyü deyirlər.
Birincisi, O insanlar kimlərdir? Tədbir müəllim
üçün özü qədər sadə, təvazökar,
zəhmətlə gələcəyini qazanan,
böyüyün-kiçiyin yerini bilən,
yaxşılığı unutmayan (pisliyi unudan) dəyanətlilər.
Mən onların adları ilə qarşılaşanda barələrində
kövrək sözləri oxuyanda sanki onların yanındayam,
bəzilərilə sağlığında
görüşmü-şəm, söhbətləşmişəm,
bəziləri isə... son sözümə dilim gəlmədi,
indi haqq dünyasına qovuşmuşlar, torpaqda tənhalaşmışlar!
Deməkdə israrlı deyiləm: dünyasını dəyişənlər
başdan ayağa ideal olmuşlar yox, lakin belə hissiyyatı
unutmaq necə də xoşdur. Fransız
yazıçısı Q.Floberin sözüdür: "Sevmədiyinə
belə heyran olmağı bacarmaq lazımdır". Bəli, Tədbir müəllim bu cür xasiyyətə
malikdir, ünsiyyət qurduğu mərhumlara yer vermişdir.
Mən təsadüfi
xatırlatmadım ki, Tədbir Mahmudova azmı-çoxmu
xeyirxahlıq göstərənlər unudulmamışlar:
Kamran Hüseynov, İbrahim Qurbanov, Nəsibə Abbasova, Mehdi
Mehdizadə, Ramiz Mehdiyev, Cavid Mirzəyev, Misir Mərdanov, Vaqif
Əliyev. Adlar xeylidir, bu, müəllifin həyatının
və görüş dairəsinin genişliyinə dəlalət
edir. Adlar sahibləri vaxtilə Tədbir
Mahmudovla ya həmkar kimi, ya da rəhbər kimi
çalışmışlar. Adlar arasında şəxsən
tanıdığım, hal-əhval tutduqlarım da yox
deyil: Mərhumlardan İbrahim
Qurbanov, Nəsibə Abbasova, Vaqif Əliyevin işıqlı xatirələri
unudulmazdır. Onu alqışlamaq gərək ki: Tədbir
Mahmudov hətta sovet dönəminin idealogiyasından gələn
birinci katiblərin, icrakomların, təhsil şöbə
müdirlərin və qeyri rəhbər işçilərin
fəaliyyətində və şəxsiyyətində
işıqlı tərəfləri oxucularına təqdim
edir. Bu ona işarədir ki, yazarın öz
daxili təmizliyindən, işgüzarlığından və
təmmənasızlığından irəli gəlir. Aramızda yoxsa da onlar unudulmamalıdır. Təəssüf ki, memuar, yaxud xatirə qələmə
alanlar "nə lazım, onlar haqqında düşünməyə
dəyməz" - qənaətlərinə də
üstünlük verirlər və kimlər müəllifi
"mühakimə edəcəkdir?" - sualı
cavabsız buraxırlar.
"Bu da
mən" memuar - kitabında Tədbir Mahmudovun incə məntiqini
anlamaq da lazım gəlir: yəni olub-keçənləri
yazdın, şəxsiyyətləri təqdim etdin, quruculuq-yaradıcılıq
işlərindən epizodları göstərdin və s. Belə
də olmalıdır, bu günə gəlib
çıxmışıqsa, keçmişi arxivə atmaq
haqsızlıqdır. Təəssüf ki, bir
çox diletantlar bu yolu seçir, dünəni unudurlar.
Şərəfli xatirədir ki, Ulu öndər Heydər
Əliyev, Neftçala rayonunun ilk birinci katibi Kamran Hüseynov,
eləcə də Abdulla Abbasov, Təvəkkül
Xankişiyev, İbrahim Qurbanov, Vilayət Seyidov, Əbülfəz
Ağayev, Seyfəddin Məmmədov və digərlərinin
az-çox əməyi tarixləşmişdir.
İkincisi, Tədbir Mahmudovun gəlmə və yerli rəsmi
kadrlarla işləməyi yaxşı mənada bacarmaq
psixologiyasına malik məktəb direktoru, təhsil
şöbəsinin müdiri olmasıdır. Mən bunun
birbaşa şahidi olmuşam.
"Azərbaycan müəllimi" qəzetində
çalışarkən iki dəfə Neftçala rayonuna
ezam olunmuşdum, İbrahim Qurbanov və Vilayət Seyidovun
katibliyində.
Sonuncunun rayonda təhsilin vəziyyəti
haqqında geniş məqaləsini hazırlamalı idim.
Tədbir müəllimlə V.Seyidovun qəbulunda olduq və vəziyyətlə
tanış etdik. Katibin ilk müdaxiləsi:
- Tədbir Mahmudov yerində oturmuş müəllimdir. - dedi.- Təşkilatçılığı
öz yerində, əsl pedaqoqdur, nüfuzlu şəxsdir.
Mən
müdaxilə etdim:
- Tədbir
müəllimi gənclik illərindən tanıyıram. -
Fikrimi bildirdim. - Çünki o, yaxşı da dil və ədəbiyyat
müəllimidir, təcrübəsini qəzet səhifələrinə
çıxaran, bizim qəzetdə müntəzəm çap
olunur.
Bir mətbuat işçisinin imicinə hörmət əlaməti
olaraq katibin üzündə razılıq əlamətini
sezdim. O illərdə
mətbuat orqanlarına rəsmilər hörmətlə və
ciddi yanaşardılar. Vilayət Seyidov da istisna deyildi... Bir sıra məktəblərdə olduq, pedaqoji
kollektivlərlə görüşdük. Hiss etdim ki, məktəb
direktorları, müəllimlər təhsil şöbəsi
müdirinə peşəkarlıq nəzəri ilə
yanaşır, informasiya verir, istəklərini gizlətmirlər.
Bu, əsas amildir, təəssüf ki, belə
bir pedaqoji-sosial dəyər getdikcə funksiyasını
itirir, subyektiv yanaşmalar təhsili "girov"
götürür. Fikrimcə, çox strukturlarda səhvə
yol vermək olar, bir-iki ildən sonra sahmana salmaq olar, lakin təhsil
sistemində buraxılan nöqsanlar on-on beş
il davam edir, bir nəslin inkişafına ciddi əngəllər
yaradır. Belə bir prizmadan yanaşanda Tədbir
Mahmudov müəllimlikdən başlayıb pillələri
aramla, öyrənə-öyrənə, oxuya-oxuya, idarəetmə
qabiliyyətinə yiyələnə-yiyələnə
yüksəlmişdir və bu mərhələlər, demək
olar ki, gözümün qabağında baş vermişdir.
Əlbəttə, eniş də, yoxuş da
olmuşdur. Nadan rəsmilərlə
"toqquşmuş", obyektivliyini gizlətməmiş,
sözünü birbaşa demişdir.
Bəzən rəsmi tribunadan məntiqi və real faktlara
söykənən fikirlərindən
qaçmamışdır. Təsadüfi
olmadı ki, o, ikinci dəfə təhsil şöbəsinə
müdir təyin edildi. Bir fakt: - Nefçalaya yenicə təyin
olunan icra hakimiyyəti başçısı Əbülfəz
Ağayevə təqdimatda yeganə Tədbir Mahmudov
çıxış etmiş və demişdi ki, yeni icra
başçımızdan xahişimiz budur, kadrların
işinə, bacarığına görə, şəxsi
keyfiyyətlərinə görə seçilməsinə
xüsusi diqqət yetirsin.
O, təhsil
idarəsinin müdiri olaraq fəaliyyətini sapdırmır,
işini düzgün qururdu, baxmayaraq imzalı-imzasız məktublar
təşkil olunurdu. Nə isə haqq öz
yerini tutdu. Təbii ki, Tədbir Mahmudovun işini qiymətləndirməkdə
sabiq Təhsil naziri, professor Misir Mərdanovun
haqqını itirmək ədalətsizlik olardı.
Kitabı
oxuyanda mən bir məsələyə isti hisslə
yanaşdım: istər məktəb direktoru, istərsə təhsil
şöbəsinin müdiri işlərkən nə qədər
rayon partiya komitəsinə, rayon icra hakimiyyətinə,
respublika təhsil nazirliyinə rəsmi, əlində sənəd
müraciət etmiş və problem həllini
tapmışdır.
Üçüncüsü,
memuarda Tədbir Mahmudovun yaradıcı adamlara şəxsi rəğbətini
açıqlamasıdır, bu, ilkin olaraq müəllifin
özünün qələm sahibi, ədəbiyyat bilicisi və
mütaliyə mədəniyyətinə malikliyidir, "zər
qədrini zərgər bilər" aforizmi elə-belə
söylənilməmişdir. Bu sırada həmyerlilərindən
İmamverdi Əbilov, Vaqif Əliyev, Tofiq Abdin, Əlövsət
Bəşirli, Sahib Sailov, Əliağa Kürçaylı
xüsusi yer tutur. İ.Əbilov fədakar və
istedadlı ədəbiyyatşünas, məhsuldar alim idi,
şəxsi tanışlığımız vardı, şəxsi
qonağı olmuşdum və onun haqqında xatirələrimi
çap etdirmişəm.
Vaqif Əliyev müqtədir jurnalist, qəzet redaktoru
işləmişdi. Tələbə və müəllim olarkən
məqalələrimin çapına qayğı göstərmişdi.
Tofiq Abdinlə eyni kənddən idik, eyni məktəbdə
oxumuşduq, şəxsi və yaradıcılıq
dostluğumuz Bakıda da davam etmişdi. Sahib Sailov
ictimai xadim olmaqla yanaşı, tarixçi-alim, qələm
sahibidir (Onun haqqında monoqrafiya müəllifiyəm). Əliağa Kürçaylı isə böyük
istedada malik görkəmli şairdir. Kitabda
onlar haqqında şirin və kövrək detalları oxuyanda
qürurlanırsan.
Yeri gəlmişkən, Tədbir Mahmudov bəlli olmayan
tarixi faktların iştirakçısı, habelə
yaşlı nəslin söylədiyi xatirələrdən yan
keçməmişdir, çağdaş nəslin
yaddaşına ötürmüşdür. Xalq şairi Səməd
Vurğunun 1954-cü ildə Neftçalaya gəlişi, onunla
görüşün təntənəsi, İmamverdi
Əbilovun dolğun məruzəsi, ilk dəfə
"Ceyran" şeirini oxuması kitabda əbədiləşmişdir.
Bu barədə mərhum İmamverdi müəllim
mənə danışmışdı. Sonra
bu görüşün həzin təəssüratı
haqqında xatirələrini mətbuatda oxumuşdum. Eləcə
də müəllim Ölməz Məmmədovun...
Tədbir Mahmudov "Yada düşdü xatirələr"
bölümündə ən mühüm detallara qədər
yazmışdır, öz üslubuna xas təhkiyəsiylə,
faktların diriliyilə.
Mən "üslub", “təhkiyə"
anlayışlarını sözgəlişi demirəm:
yazarlarımız sağolsunlar "xatirə ədəbiyyatı"na
son vaxtlar müraciət edirlər, təqdirəlayiq təşəbbüsdür,
lakin akademik üslubda, faktların soyuq təsvirində,
yalnız informasiyaları çatdırmaqda və sairədə
israrlıdırlar. Tədbir Mahmudovu şəxsən
tanıdığım üçün deyərdim ki, onun
şirin, çevik, iti qələmi vardır ki, bu keyfiyyətlər
dərin müşahidəsindən qaynaqlanır. Bu baxımdan ötən əsrin
60-cı illərini xatırladım...
"Mətbuatda yazdıqlarım" bölümü təsadüfi
əksini tapmamışdır. Bu publisist yazılarda
görülən işlərin əksi, alınan reaksiyalar,
ortaya atdığı ideyalar və təklifləri, anadan
doğulmuşlar və dünyadan köçmüşlər
haqqında fikirləri, ürək sözləri yer
almışdır. Bu simalar: Əmək qəhrəmanı
həyatını zəhmətə bağlayan, kolxoz sədri
Nuruş Əliyev, əruzşünas Əli Fəhmi, məktəbşünas
Zəhra Əliyeva, şairlərdən Məmməd Araz, Nəriman
Həsənzadə, bəstəkar Arif Məlikov, aktyor Nadir
Hüseynov, müğənni Teymur Hüseynov, habelə
dövlət xadimlərindən akademik Ramiz Mehdiyev, Arif Rəhimzadə,
Elmira Qafarova və başqa şəxsiyyətlər. Mən
bu simalar haqqında az-çox yazdığını oxuyanda
bir nüansa diqqət yetirdim: Tədbir Mahmudovdakı
yaddaşa, etibarlı arxivinə, insanları tanımaq fəhminə.
Bu "üç"lük hər şəxsdə olmayan,
coşqun gənclik illərini arxada qoyan, bu gün müdrik
yaşına çatan Tədbir müəllimin
keçmişə sayğısına, unudulmuşlara
ehtiramına, zəngin informasiyaları qorumasına, bir
sözlə, ensiklopedik təfəkkür tərzinə heyran
qaldım. Bəzi oxuculara elə gələ bilər ki, müəllif
çox olayların, faktların üstündən keçibdir,
təbii haldır, amma belə rəydə olanlar antik dramaturq
Esxilin sözlərini unutmasınlar: "Müdriklik çox
şeyi bilmək deyil, lazım olanı bilməkdir".
Dördüncüsü,
- mən bu qiymətin sədasını gözləyirdim - dəyərli
ziyalı, əməkdar müəllim, pedaqoq, təşkilatçı,
qələm əhli, sədaqətli dost haqqında
yazıların sorağını. Bu hissi hər bir
yaradıcı, yaxud təşkilatçı adam
umur, axı nə üçün yaşanan ömür kimlər
tərəfindən yaşanmasın? Əmək
qiymətləndirilməsin? Yaşanan bu həyat
unudulsun? Tədbir müəllim isə
sağlığında qiymətini aldı, barəsində
yazdılar, çünki amalı təmizdi, hissləri səmimidi,
savadı yerindədi. O, yaşadığı
ömrü sonadək ehtirası ilə aparır, bu gün də
yaradır.
Kiçik
haşiyə çıxarım ki, Tədbir Mahmudovun
özü layiqli insanlar barədə yazmışdır: səmimi
qələmlə Vaqif Əliyev, Əjdər Ağayev, Tofiq
Abdin, Əlövsət Əliyev, Əbuzər Ağayev və
başqaları. Bunlar Nefçalada
doğulmuşlar, yaşamışlar, işləmişlərdir.
Sonradan Bakıya ayaq açmışlar, rayona
hörmət gətirmişlər.
Digər
bir haşiyə: Tədbir Mahmudov öz təşəbbüsü
ilə rayonda ilk dəfə "Təhsil muzeyi"
yaratmışdır, bu gün çox zəngin tədbirlərə
malikdir, respublikanın maarifçi qurumları ilə sıx əlaqə
qurur.
Beşincisi,
bu şərti bölgünü əsas hesab edirəm:
mühüm səbəbi hər bir insanın adiliyindən və
istedadından, vəzifəsindən, sağlam və imicindən
asılı olmayaraq öz Mənliyinə və Ailəsinə
sadiqliyi, namusluğu fenomenliyidir. Məşhur türk
yazıçısı Yaşar Kamal necə də
haqlıdır: "Mənə yazdıqlarım yox, namusum
önəmlidir". Bəli, Tədbir Mahmudov qeyrətli və
zəhmətsevən ailədə doğulmuş, ərsəyə
gəlmiş, valideynlərinin heç vaxt üzünə
qayıtmamış və sağlam köklərdən
qidalanıb ailə qurmuş, namusunu heç bir fərdi
zövqə, təmənnalı vəzifəyə dəyişməmişdir,
bu proses mənim və mən nəslin gözü
qabağında da davam etmişdir. Belə
insanlar Allaha daha yaxın olurlar.
Dəyərli ziyalı, tanınmış pedaqoq, xeyirxah vətəndaşı Tədbir Mahmudovun "Bu da mən" memuar-kitabının adı da məndə maraq doğurdu, əsərin fəlsəfəsinə vardım: Müəllif öz yaşam dünyasının acılı-şirinli illərində sosial-mənəvi mühitin ponaramını, qarşılaşdığı, yaxından ünsiyyət qurduğu dost-tanışlarının mövcudluğunu və xatirəsini, artıq unudulmuşların ruhunu qəlbində yaşatdığını, yadigar kitabı ilə səmimi yazılan salnaməsiylə. Bu, həqiqətin, olmuşların kitabıdır.
18.08.2018
525-ci qəzet 2018.- 13 sentyabr.- S.8.