Sənətdə dəniz obrazı:
dalğalı duyğular mozaikası
IV yazı
... Bilirəm, daimi oxucularımız “bir aydır dənizdən
yazırsan, hələ də sözün bitmədimi?” -
deyəcəklər. Söz
yox, dənizdir bitməyən. Amma gündəlik həyatımızda
etdiyimiz işləri göz önünə gətirsək,
hansımızın plan-proqramında bircə saatını dənizlə
başbaşa keçirmək, onun gözəlliklərindən
zövq almaq, həzin dalğaların səsiylə gözlərini
yumub, xəyalən də olsa, bu dünyadan baş
götürüb qaçmaq var?..
Bir gün bir dostumla dəniz qırağına
getmişdik. Küləkli hava idi. Qayalıqlardan
dənizi seyr edirdik. Dəlisov ləpələr
gətirib özünü düz ayağımızın altına
çırpır, dənizin zərrələrini
üst-başımıza çiləyir, sonra da sanki bu zərbədən
və bizə verdikləri hədiyyədən məmnun
qalmış kimi sakitcə geriyə, öz yatağına
qayıdırdı. Biz isə uzaqdan vahiməli,
səsli-küylü gəlişi ilə qorxunc əjdahanı
xatırladan dalğalara, üstümüzü isladan damlalara,
o dəniz zərrələri ilə birləşib
canımıza üşütmə salan küləyə
aldırmadan səssizcə qarşımızdakı mənzərəni
seyr edirdik. Dostumun həmin an nə
düşündüyünü bilmirdim (sonra biləcəkdim!),
amma mən yerlə göyün birləşdiyi üfüq xəttinə
heyranlıqla baxırdım. Və dənizin
yerlə göyün birləşdiyi yeganə məkan
olduğunu düşünürdüm. Birdən dostum:
- Şair
olsaydım, məmnuniyyətlə bu mənzərəyə
şeir yazardım - dedi.
- Amma mən
qələmdənsə fırçanı üstün
tutardım bu an. Möhtəşəm rəsm əsəri var
burda.
- İstəyirsən çəkək də - deyib mobil
telefonunu çıxartdı. Kamerasıyla fotosunu çəkmək
idi fikri, etiraz etdim:
- Yox,
fotoaparatı demirəm, fırçanı, kətanı,
tablonu deyirəm...
“Rəssam,
bu dənizin şəklini gəl, çək...”
Həm dünya, həm də Azərbaycan təsviri sənətində
onlarla, yüzlərlə dəniz mənzərəli sənət
inciləri yaradılıb. Çünki dəniz
özü bir hekayədir. Onu
kağıza, ya da kətana köçürməyinizdən
asılı olmayaraq, sujetini özü varlığı ilə
hazır təqdim edir. Yaradıcılıq
isə onu duymaq və köçürməyi bacarmaqdır.
Buna da qeyd etmək lazımdır ki, dəniz təsvirləri
olan əsərlər marina, onu işləyən rəssamlar
isə marinist adlanırlar. Dünyada dəniz təsvirləri
işləyən ən məşhur rəssamlar İvan
Ayvazovski, Vasili Surikov, İlya Repin və
başqalarıdır. Xüsusən,
Ayvazovskinin əsərlərinin yarıdan çoxunu dəniz
mənzərələri təşkil edir. “Dənizdə
qəza”, “Balıqçı qayıqları limanda”, “Dənizdə
fırtına”, “Odessa limanı” və digər kimi əsərlərində
dəniz hər cür obrazda cilvələnir.
“Sənsən,
Xəzər, mənim ürəyimdə...”
İstər
rəngkarlıq, istərsə də qrafika sənətində
Xəzəri müxtəlf aspektdə, maneralarda, əhval-ruhiyyədə
təsvir edən saysız-hesabsız sənət incisi var.
“Bir çox tablolarda Xəzərin obrazı, onun ümumi əhvalı,
gah günəşin zərrin şüaları altında bərq
vuran, gah da şaxtanın sazağında donan suları,
dalğaları dramatik, ekspressiv, emosional patetika ilə doludur,
digərlərində isə bu duyğuları lirik, romantik təəssürat
əvəzləyir, bəzilərində isə Xəzər
başqa prizmadan - sırf industrial nöqteyi-nəzərdən
görünür”.
Xəzərin
bu cür möhtəşəm obrazlarını yaradan rəssamlar
sırasında S.Bəhlulzadənin, T.Salahovun, B.Mirzəzadənin,
N.Qasımovun, M.Rəhmanzadənin, M.Xəlilovun, F.Xəlilovun,
Y.Mirzənin, Q.Yunusun, R.Muradovun, E.Qurbanovun, M.Allahverdiyevin və
bu sıranı zənginləşdirəcək onlarla rəssamın
adını çəkmək olar.
Azərbaycan mənzərə rəngkarlığına
ölümsüz əsərlər bəxş etmiş təbiət
nəğməkarı Səttar Bəhlulzadənin təkrarsız
fırçası ilə doğma təbiətin ayrılmaz
parçası olan Xəzər obrazı özünəməxsus
tərzdə canlandırılmışdır. Bakı
lövhələri, dəniz, dəniz axşamı, sahil kəndləri
rəssamın tablolarında Azərbaycan obrazının
ayrı-ayrı cizgi və boyalarıdır. Onun mənzərələrində, eləcə də
dəniz təsvirlərində təbiət sakit və lirik tərzdə
əks etdirilmişdir.
Rəssamın
“Neft daşları”na səyahətinin nəticəsi olaraq
meydana gələn “Neft daşlarının
görünüşü”, “Estakada”, “Xəzər
axşamları”, “Xəzər gözəli” kimi əvəzsiz
sənət nümunələri onun
yaradıcılığındakı dəniz mövzusunun bir
hissəsidir.
Hələ
1957-ci ildə diplom işi kimi çəkdiyi “Növbədən
qayıdış” əsəri ilə bütün diqqətləri
öz üzərinə çəkən və adını
dövrünün tanınmış rəssamları ilə
eyni sıraya yazdırmağa nail olan Tahir Salahov isə S.Bəhlulzadədən
fərqli olaraq, Xəzərə başqa gözlə
baxırdı. Onun əsərlərində Xəzər
dramatikləşir, səneyləşmə ilə
özünün əsl mahiyyətini itirir və bu itki onu
soyuq, sərt bir dənizə çevirir. “Təmirçilər”,
“Neftçi”, “Yeni dəniz”, dəniz fatehlərinin qəhrəmanlığından
bəhs edən “Xəzərdə səhər” və s. əsərlərinin
qəhrəmanları məhz Xəzər kimi sərtləşib,
soyuyublar.
Rəssamın
Xəzərə həsr etdiyi digər maraqlı işləri
sırasında “Xəzərin sahilində qum təpələri”,
“Xəzəryanı qayalıq”, “Səhər”, “Tutqun hava”, “Xəzərdə
fırtına, “Xəzərdə ləpədöyən”,
“Sakit Xəzər”, “Qarpız və dəniz”,
“Nardaransayağı qarpızlar” və digərlərinin
adlarını çəkmək olar. Bu tabloların
hər birində rəssamın özünəməxsus
üslubunun parlaq təzahürləri əksini tapıb.
Onun bu mövzuya həsr etdiyi sonuncu şedevri “Odlar yurdu”
triptixinin bir hissəsi olan “Xəzər bu gün” adlı
kompozisiyasında isə Xəzərin sənaye qüdrəti əks
olunub. Rəssam sanki, qloballaşan iqtisadi
dünyada Xəzərin əzəmətini, möhtəşəmliyini,
əvəzolunmaz iqtisadi əhəmiyyətini tərənnüm
edir.
Dəniz həmişə gözəldir, amma onun
yaşatdıqları, ya da onun sahilində yaşananlar nə
yazıq ki, bu gözəlliyə bəzən xələl gətirir. Bu xalqın yaxşı və
pis başına gələn, gətirilən hər bir hadisənin
yeganə şahididir Xəzər. Ona görə də onun bir
də faciəvi günlərin şahidi obrazı var. Bu obraza
isə biz fırça ustası Nadir Qasımovun
yaradıcılığında rast gəlirik. Rəssamın
1990-cı il 20 Yanvar hadisələrinə
həsr etdiyi “Xəzər. 1990-cı il 20 yanvar” əsəri
bu baxımdan səciyyəvidir. Əsərdə
qan gölünə dönmüş, üzərini qara
buludlar örtmüş sıxıntılı, əzablarla
dolu Xəzər xalqın başına gətirilən faciənin
təsvirində sanki bir vasitə rolunu oynayır.
Bundan
başqa, rəssamın Xəzər silsiləsində işlədiyi
“Xəzərin qum təpələri”, “Dəniz coşur”, “Yeni
neft yataqları”, “Xəzərdə külək”, “Xəzərdə
axşamçağı”, “Xəzərin günəşi və
küləyi”, “Xəzərdə qızıl gün batanda”,
“Buludlu gün”, “Dəniz və qayalar”, “Xəzər dənizi”
və s. kimi əsərlərinin əksəriyyəti
romantikliyi, sanki bir şair şeiriyyəti ilə diqqəti cəlb
edirsə, “Neft kəşfiyyatçıları”, “Fəhlə
estakadada”, “Xəzərin köhnə neft mədənləri”,
“İliç buxtası”, “Daş sahil”, “Xəzər.
Axşamçağı”, “Xəzər qayaları”, “Xəzər
mənzərəsi”, “Abşeronda buludlar”, “Dəniz və
qayalar”, “Əsgərlər
çimərlikdə”, “Neft sahələri”, “Dəniz
burulğanı” və s. kimi tablolarının qayəsini
Bakı nefti, neft mədənləri, sənayeləşən
Xəzər təşkil edir.
Rəssam Mirteyyub Xəlilovun tablolarında isə Xəzər
sanki anbaan dəyişir, haldan hala düşür və
yalnız özünəxas rəngləri ilə təbiətə
meydan oxuyur.
“Dəniz kənarında uşaqlar”, “Külək”, “Dəniz”,
“Dənizdə axşam”, “Xəzər dənizi sahilində”
tabloları bu baxımdan səciyyəvidir.
Sənətkar Cavad Mircavadovun əsərlərində Xəzər
simvol və alleqoriya ilə ifadə olunur. Onun “Xəzərdə”, “Xəzərdə
gəmi” əsərləri folklordan qaynaqlanan motivləri, dərin
fəlsəfi yükü ilə fərqlənirlər.
Özünəməxsus üslubu ilə seçilən
Yusif Mirzənin “Bakının qədim nəğməsi”, “Xəzərin
qədim nəğməsi” tablolarında Qobustan
qayaüstü təsvirlərinin rəqs edən
insanlarının ecazkar səhnəsini görürük. Qədim
türk-Şumer motivlərinin üstünlük təşkil
etdiyi bu əsərlər uğurlu rəng həlli ilə diqqəti
cəlb edir.
Müasir rəssamlarımız da Xəzərin gözəlliyini
diqqətdən kənarda saxlamır, vaxtaşırı bu
mövzunu öz yaradıcılıqlarına
daşıyırlar.
Onların bir nümayəndəsi Murad Allahverdiyevin “Xəzər
üzərində alaqaranlıq” əsərində səhər
tezdən dan yerinin sökülməsi çox məharətlə
ifadə olunub.
Gənc rəssam Cavid Həsənlinin “Keçmişdən
gələcəyə. Cəsur dənizçilər” əsəri
də öz orijinallığı və müəllif təxəyyülünün
genişliyi ilə fərqlənir. Əsərdə
buludların üzərində bir xəyal, yuxu kimi əks edilən
Qobustan qayaüstü rəsmlərindəki gəmi təsvirləri
keçmişin, böyük, əzəmətli,
dalğaların üzərində cövlan edən gəmi isə
indinin və gələcəyin simvoludur. Əsər,
həmçinin, uğurlu rəng seçimlərilə də
diqqət cəlb edir.
Bunlardan
başqa, İbrahim Səfinin “Dəniz mənzərələri”,
Lətif Feyzullayevin “Tənha sahil”, “Sahildə”, Yavər
Sultanovun “Köhnə gəmi”, Akif Kazımovun “Dəniz kənarında,
Aygün İsgəndərovanın “Xəzərim”, “Mənə
dəniz verin”, Müslüm Eldarovun “Xəzər”, Həmzə
Abdullayevin “İki gəmi”, Davud Kazımovun “Zaqulba” əsərləri
göstərir ki, Azərbaycan təsviri incəsənəti
heç zaman öz maddi və mənəvi sərvətlərinə
qarşı biganə deyil, sənətkarlarımız bu təbiət
incisini çox gözəl duyur və o duyumu bütün sənətsevərlərə
ötürə bilirlər.
“Kaş
ki mən dəniz olaydım...”
Fransız boyakarı Kamil Jakob Pissarronun “Dəniz kənarında
söhbət edən iki qadın” əsəri isə Fransa kənd
və şəhər mənzərələrinin təsvirləri
arasında xüsusilə seçilir. 1856-cı ildə
çəkilmiş əsərdə sakit, huzurlu dəniz və
onun sahilində nə haqdasa ehtiraslı şəkildə
söhbət edən iki qadın təsvir olunub. İmpressionizmin yaradıcılarından biri hesab
olunan rəssam digər həmkarlarından fərqli olaraq, dənizlə
göyün göz oxşayan vəhdətini, havanın şəffaflığını
və nəmliyini daha aydın şəkildə əks etdirməyi
bacarıb.
Fransız impressionist rəssam Klod Monenin də yaradıcılığında dəniz mövzusu xüsusi yer tutur. İlkin olaraq qeyd etmək lazımdır ki, impressionizm termini, Monenin “Gün doğarkən” adlı rəsmindən gəlir. Le Havre limanından bir mənzərə əks etdirən tablonu rəssam 1872-ci ildə çəkir və rəsm əsəri 1874-də ilk impressionist sərgidə yer alır. Əsərdə mavi gecədə göy üzündən süzülərək çıxan narıncı rəngli günəş dalğaların üzərində iz qoyur. Burada rəssam müəyyən vaxt biçimində göy üzü ilə dəniz arasında əmələ gələn rəng dalğalarını füsunkar şəkildə əks etdirib.
Rəssamın 1867-ci ildə çəkdiyi “Sante Adressdə terras” əsəri isə realist sənət nümunəsi kimi əlamətdardır. O, həmin il yayı Adressdə keçirir və belə bir sənət əsəri yaradır. Şəkildə rəssamın atası və qohumları əks olunub. Terras, dəniz və göy üzü bir vəhdət halında ecazkar bir mənzərə yaradır.
İranlı rəssam Şoeyb Əhmədinin rəsmlərində isə dəniz hər zaman təlatümlü, hər zaman hirslidir. Onun əsərlərindəki dənizin rəngi də bir başqadır. Yaşıla çalır bir az. “Fırtınalı dəniz” əsərində qaranlıq gecədə yaşıl dalğaların üzərində həyatla ölüm arasında ləngər vuran gəmi təsvir olunub. “At” və “Atlar” əsərində isə dəniz yenə də coşğundur, ağ köpüklü masmavi sular atların ayaqlarını “qucaqlayır”.
Haqqında yazdığım tabloları seyr
etdikcə insan təsvirəgəlməz hisslər
yaşayır. Hər tabloda o sehrkar sular dil açıb
danışır, hər tabloda başqa duyğuların tərcüməçisinə
çevrilir. Və fonda “Rast” qrupu “Kaş ki mən dəniz
olaydım...” oxuyur. Dənizi yağış yağarkən
seyr etmisinizmi? Sanki İlahi bir əl dalğaların üzərində
pianino çalır. Göylərin o İlahi musiqisi yerdə
notlara düzülür və bu təbiət möcüzəsi
bu dəfə notlara “qonaq gedir”. Amma bu barədə gələn
yazımızda...
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2018.- 15 sentyabr.- S.18.