Milli Dram Teatrı: repertuar
haqqında düşüncələr
Akademik Milli Dram Teatrı yeni - 146-cı teatr
mövsümünü sentyabrın 15-də yenə ənənəvi
olaraq İlyas Əfəndiyevin "Qarabağnamə" əsərinin
tamaşası ilə açıb, sevimli
tamaşaçıları ilə görüşəcək.
Nə qədər ki, vətən torpaqları
işğaldadır, "Qarabağnamə" əsərinin
tamaşası teatrın repertuarında olmalı və hər
yeni mövsüm səhnə "Qarabağnamə" ilə
açılıb, "Qarabağnamə" ilə də
bağlanmalıdır. Bu tamaşa ilə teatr vətən
torpaqlarının işğalına protestini bildirir. İnanırıq ki, ölkə rəhbərinin
müdrik siyasətinin nəticəsi olaraq, tezliklə
Qarabağ torpaqları işğaldan azad olunacaq.
Başqa cür ola da bilməz.
Hələlik isə yeni teatr mövsümü gəlir. Yenə gərgin,
maraqlı və axtarışlarla bol bir teatr
mövsümü həm yaradıcı heyəti, həm də
tamaşaçıları gözləyir desək, heç də
səhv etmərik. Repertuara rəngarəng,
maraqlı, tamaşaçı zövqünə cavab verə
bilən dram əsərlərinin tamaşaları
salınıb. Əslində, elə belə
də olmalıdır. Teatrın
repertuarında klassik dram əsərləri ilə
yanaşı, müasir nümünələr də yer
alır.
C. Məmmədquluzadənin
"Ölülər", C. Cabbarlının "Almaz"
dramları klassik nümunə olaraq bütün dövrlər
üçün müasirdir. "Ölülər"
dramında ölü ilə diri, "Almaz" əsərində
da isə, köhnə ilə yeni düşüncə tərzi
arasında gedən mübarizənin əyani təsvirinin tam
yeni rejissor yozumunda təqdim olunan yüksək aktyor oyun tərzi
ilə qarşılaşırıq. C.Cabbarlının
"Almaz" əsəri Əli Əmirli tərəfindən
yeni versiyada işlənərək, dövrə
uyğunlaşdırılıb. Maraqlı
tamaşa ilk baxışda tamaşaçıya həm yeni, həm
də bir qədər fərqli təsir
bağışlayır. Lakin tədricən
tamaşaçı mübarizənin mahiyyətinə
varır və yeni rejissor yozumunda sərgilənən
baxımlı aktyor ifa tərzini qəbul edir. Bu, belə də olmalıdır. Klassik nümunə neçə-neçə onilliklər
bundan qabaq tamaşaya qoyulduğu kimi səhnəyə
çıxarılıb, müasir tamaşaçıya
çatdırıla bilməz. Klassik
nümunəyə müasir yozum və yeni ifa tərzi
tapılmalıdır ki, tamaşaçı qəbul edə
bilsin. Nə bilmək olar, bəlkə gələcəkdə
həm Cəlil Məmmədquluzadəni, həm də Cəfər
Cabbarlını daha yeni və daha müasir yozumda, tam fərqli
bir aktyor oyun tərzində təqdim edəcəklər. Bu, gələcəyin işidir.
Teatrın repertuarında daha bir maraqlı əsər,
Əli Əmirlinin işlədiyi "Şah
Qacar"ıdır. İnsanın hakimiyyət uğrunda
apardığı mübarizələr həmişə maraq
kəsb edib. Qacar obrazı isə, həmişə
polemika yaradır. Bu obrazın təqdimatı
tamaşaçı üçün hər zaman maraq kəsb
edir. Teatrın repertuarını bəzəyən
növbəti əsər Elçinin 1937-ci ilin
repressiyalarının bədii təcəssümü olan
"Cəhənnəm sakinləri" əsərinin
tamaşasıdır. Repressiya illərinə
həsr olunmuş çoxsaylı əsərlər yazılsa
da, bu mövzuya vaxtaşırı müraciət
olunmalıdır ki, yetişməkdə olan gənc nəsillər
tariximizə biganə qalmasınlar. Bu əsərin
tamaşası da tamaşaçının maraqla
baxdığı, çoxsaylı nümunələrdən
biridir.
Adları çəkilən tamaşaların rejissoru və
müəllifi Akademik Milli Dram Teatrrının bədii rəhbəri
və direktoru, Xalq artisti Azər Paşa Nemətovdur. Bu
tamaşaların hər birinə o, fərqli və
baxımlı bir rejissor yozumu və aktyor oyun tərzi verərək
müasir tamaşaçının düşüncə tərzinə
yaxın nümunələr yaratmışdır. Bu əsərlərin hər biri rejissorun
düşüncə və baxış süzgəcindən
keçərək, tam fərqli, maraqlı, baxımlı və
düşündürən tamaşalardır.
Akademik
İsa Həbibbəyli Azər Paşa Nemətovun fərqli
yaradıcılıq nüanslarını yüksək qiymətləndirərək
yazırdı: "... Azər Paşa Nemət
dramaturji materialın dərinliklərini və incəliklərini
açmaq baxımından mahir sənət ustasıdır.
Rejissurada əsas mövzunu və ideyanı qorumaqla dramaturji mətnə
müdaxilə etmək, müəyyən əlavələr və
düzəlişlər, ixtisarlar aparmaq məqbul sayılan
işdir... Azər Paşa Nemətov dram əsərinin
mətnindəki nəinki ayrı-ayrı cümlələrin,
hətta bəzən adi görünən sözlərin də
mahiyyətinə elə bucaqdan yanaşır ki, burada cümləni
və ya sözü dəyişmək həmin
anlayışın yazıldığı dövrdəki hədəfini
yox, indiki, yəni tamaşaya qoyulduğu vaxtdakı məna
çalarını tapıb üzə çıxartmaq,
aktyorun ifadəsindəki xüsusi vurğu ilə tələffüzünə
nail olmaq mümkün olur. Azər Paşa Nemətov
dramaturji mətn üzərində sözbəzöz, cümləbəcümlə
işləyir, sözlərdə, səslərdə və
cümlələrdəki işığı, odu,
közü, yaxud kölgəni kəşf edə bilir..."
Teatrın repertuarında növbəti əsər M. S.
Ordubadinin "Qılınc və qələm" romanı əsasında
Ç.Ələsgərlinin yeni versiyada işlədiyi, Xalq
artisti Mərahim Fərzəlibəyovun tamaşaya qoyduğu
"Qətibə İnanc"əsəridir. Bu əsər
də əvvəlki klassik nümunələr kimi neçə
onillik bundan əvvəl novator rejissor Tofiq Kazımovun
quruluşunda, o dövrün rejissor tələblərinə
uyğun hazırlanaraq, tamaşaçılara təqdim olunub.
Lakin bu gün klassik nümunənin çox
maraqlı mövzusuna tam yeni bir baxış bucağı,
müasir texnologiyalar dövrünə uyğun yeni rejissor
yozumu və müasir tamaşaçının qəbul edə
biləcəyi yeni aktyor ifa tərzi tapılmalıdır.
Əks-təqdirdə tamaşa qəbul edilməz.
Teatr repertuarını qurarkən, söz yox ki,
tamaşaçı zövqü əsas götürülməlidir. Lakin bununla bərabər,
teatr milli və mənəvi dəyərlərə əsaslanan
zəngin repertuarı ilə tamaşaçını öz
ardınca aparmalı, xüsusən gənc nəslin milli ruhda
tərbiyə edilməsini qarşısına əsas məqsəd
qoymalıdır.
Teatrın repertuarını bəzəyən daha bir dram
nümunəsi İlyas Əfəndiyevin "Boy çiçəyi"
əsərdir.
Bu əsər də artıq neçə
onillikdir ki, "bir sevgi dastanı olaraq"
tamaşaçı qəlbini ovsunlayıb. Bu əsərin də yeni rejissor yozumunda yeni aktyor
ifasına ehtiyac duyulurdu. Kimlərsə deyə
bilər ki, bu maraqlı əsərlə görkəmli
rejissor Tofiq Kazımov novatorcasına öz sözünü deyib.
Həsənzadəni vaxtı ilə Əli
Zeynalov, Nargilə obrazını Amaliya Pənahova yüksək
peşəkar səviyyədə təqdim edib, baxımlı
obrazlar yaradaraq, adlarını milli teatr tariximizə
qızıl hərflərlə yazıblar. Ancaq bu o demək deyil ki, bir daha bu klassik əsərə
müraciət etmək olmaz. Klassik
nümunələr hər bir teatrın repertuarında əsas
yer tutmalıdır. Həm teatrın
truppası, həm də müasir tamaşaçı klassik
nümunələrdən məhrum qalmamalıdır.
Teatrın repertuarında klassika ilə yanaşı,
mütləq müasir nümunələr də
olmalıdır. Klassika ilə müasir dram nümunələri
teatrın repertuarının bəzəyi olmalıdır.
Teatrın repertuarı elə qurulmalıdır
ki, klassiki dram nümunələri ilə müasir dram əsərləri
yarı-yarıya bir-birini tamamlaya bilsin. Belə
bölgü sistemində teatrın repertuarında dram əsərlərinin
janr və dövrlə uyğunlaşma məsələlərinə
də xüsusi diqqət verilməlidir. Bu
gün kompyüter texnologiyaları özünün yüksək
inkişaf mərhələsindədir. İstənilən
mövzu haqqında istənilən məlumatı asanlıqla əldə
etmək olar. Deməli,
tamaşaçını cəlbedici janrda işlənmiş,
çox maraqlı bir mövzunun fərqli rejissor yozumunda təqdim
olunan orijinal tamaşanın sorağı ilə teatra gətirmək
olar və lazımdır. Elə etmək
lazımdır ki, tamaşaçı çoxsaylı
informasiya vasitələrində olan saysız-hesabsız rəngarəng
mövzulu verilişlərdən, filmlərdən,
tamaşalardan və sairdən ayrılıb, teatra gəlsin.
Bu isə, söz yox ki, çox çətindir.
Ancaq nə yaxşı ki, Akademik Milli Dram
Teatrının bu sahədə problemi yoxdur.
Teatrın repertuarında maraqlı rejissor və aktyor həllini
tapmış daha bir pyes, Rusiyanın tanınmış
yazıçısı, dramaturqu və jurnalisti Yuri Polyakovun
"Sinif yoldaşları" əsəridir. Dram əsəri
Rusiyanın və digər ölkələrin teatrlarında
maraqlı səhnə həllini tapıb. Pyes
rus cəmiyyətinin məhvinə həsr olunsa da, ümumi mənada,
dövrümüz üçün aktual olan insan cəmiyyətlərinin
dağılmağına həsr olunub. Bu əsərin
tamaşasının da müasir tamaşaçı
üçün maraq kəsb edəcəyinə
inanırıq.
Teatrın repertuarında Əli Əmirlinin "Ah bu uzun sevda yolu", Kamal Abdullanın "Bir, iki, bizimki...", Miro Qavranın "Qəribə, çox qəribə əhvalat", A.Məmmədovun "İuda" və Çingiz Aytmatovun "Əsrə bərabər gün" romanı əsasında işlənmış "Manqurt" tamaşaları da maraqla qarşılanır. Son dörd əsərin tamaşası teatrda yeni yaradılmış "Abbas Mirzə Şərifzadə" səhnəsində nümayiş olunur. Hazırda A.Məmmədovun "İuda" tamaşası 12-16 sentyabrda Mədəniyyət Nazirliyi və Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının təşkilatçılığı ilə Qazaxıstanın Aktau şəhərində təşkil olunmuş Xəzəryanı Ölkələrin 2-ci Beynəlxalq Teatr Festivalında ölkəmizi uğurla təmsil edib.
Adlarını çəkdiyimiz son bir neçə əsərin ilk baxışları sentyabr ayına nəzərdə tutulub. Bu tamaşlara da tamaşaçıların biganə qalmayacağına əminliyimiz var.
Daha bir tamaşa da var ki, onun haqqıda danışmasaq düz olmaz. Bu əsər uşaqlar üçün nəzərdə tutulmuş C.Rodarinin "Çipollino" əsərinin tamaşasıdır. Teatrın repertuarında kiçik yaşlı tamaşaçılar üçün də tamaşa yer almalıdır. Hazırda kiçik yaşlı tamaşaçılar üçün teatrda L.Tolstoyun "Buratino axmaqlar ölkəsində" əsəri üzərində də məşqlər gedir. Yaxın vaxtlarda daha bir rəngarəng tamaşa ilə kiçik tamaşaçıları da sevindirməyi qarşımıza məqsəd qoymuşuq. Çünki teatr gələcək tamaşaçı haqqında düşünməlidir.
Beləliklə, yeni teatr mövsümü başlanır, yenə teatr səhnəsində tamaşaçılar üçün bir-birindən maraqlı tamaşalar nümayiş olunacaq. 7-dən 70-dək və daha artıq, hər kəsi maraqlandıran tamaşalarımıza hamını dəvət edirik. Yeni teatr mövsümündə teatrda görüşmək ümidilə...
Çingiz
ƏLƏSGƏRLİ
Akademik Milli Dram
Teatrının ədəbi hissə müdiri
525-ci qəzet 2018.- 18 sentyabr.- S.7.