Pəncərəmin
üzü günəşə...
(esse-monoqrafiyadan hissələr)
UNUDULMAZ
ŞAİRƏ NURƏNGİZ GÜNÜN 80 İLLİK
YUBİLEYİNƏ
Elçin İSGƏNDƏRZADƏ
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Nurəngiz xanımın istər nəzmində, istər
nəsrində bir balaca, dəcəl qız obrazı var.
Özünün də dediyi kimi, o qız özüdür. Uşaqlıqda
çox dəcəl və hər şeyə maraqlı olan bu
qız bir ana xətt kimi keçir hər yerdən, şeirlərdən,
hekayələrdən, Günəşdən, yaşamdan.
Xoşbəxt günləri uzun sürməyib.
Günlərin birində çox sevdiyi
atasını itirib. Bu itkiyə
sarsılıb, bu itkiyə yıxılıb, sonra dikəlməyi
çətin olub. Hər yerdə
atasızlığın acı soyuğu qarsıb həyatını.
Çətin də olsa, ayaqları
üstündə durmağı bacarıb, bir qadın xoşbəxtliyindən
yan ötüb, bir ana kimi xoşbəxt olub. Deyirdi ki, hər qadın ana olmur, o qədər
uşaqsız evlər var, qadınlar var ki, illərdi uşaq
həsrətində qovrulurlar. Həmişə
o qadınlar üçün də dua eləmişəm.
Demişəm,
Allahım, elə et ki, uşaqsız evlərdən
uşaq səsi gəlsin, işıqsız evlərdə
işıq yansın. Bir də çox
şükür ki, mən Anayam, analığın necə
müqəddəs olduğunu mənə göstərmisən.
Şükür Allahım, hamının
balasına kömək ol, mənim Jaləm də onların
içində olsun.
Arxamda
sarp enişlər,
Çiynimdə
Günəş tayası,
Ağuşumda
Jaləm və titrəyişim...
Yol gedirəm, yol olanadək.
Günəşə
dualarında ən çox nənəsinin, babasının
olmasını, geriyə qayıtmasını istəyib. Deyir, o vaxtlar bütün uşaqların nənəsi-babası
varıydı, onlar nəvələrini gəzdirir,
qucağına alıb öpür, sevir, oxşayırdı.
Mən də kənardan həsrətlə baxar, baxar,
axırda anamın üstünə qaçardım ki,
Bəs
hanı mənim nənəmlə babam,
nə
vaxt gələcəklər?
Anam da
saçlarımı oxşayar,
üzümdən öpər, deyərdi ki,
Onlar
arabayla çox uzaqlara,
lap
uzaqlara, Günəşə gediblər.
Mən də gözlərimi qıyıb Günəşə
baxar, o qədər baxardım ki, gözlərim qamaşar,
yorulardı. Hərdən o qarmaşıq
işıltıların içində mənə elə gələrdi
ki, Günəşin içində araba gedir, içində də
qızıldan tayalar. Ağlaya-ağlaya bir də diqqətlə
baxmaq istəyirdim Günəşə ki, o arabada nənəmlə
babamı görüm, amma hər dəfə o arabada
qızıldan ot tayaları görərdim.
Yəni bu mənə elə gəlirdi.
Ətrafımda uşaqlar gülərdi, oynardı, sevinərdi. Mən də
həsrətlə Günəşdə baba, nənə
axtarardım və sanki uşaq qəlbimə onların
qayıtmayacağını diqtələyən ağrılar
dolardı. Heç demə, bu
ağrılar sonradan şeirlərə çevriləcək,
məni şair edəcəkdi.
Bir
uşaqlıq Günəşə baxdım, Günəşdən
itirdiklərimi istədim, gözlədim, hər gün, hər
an gözlədim. Günəşə
o qədər yalvardım ki, hətta günün istilərində,
hamı kölgəliyə, bir sərin yerə qaçanda, mən
yenə də günün altında yana-yana yalvarmaqdaydım.
Anamın dediyi o uzaq ölkədən, o qızılı
Günəşdən heç kim
qayıtmadı.
Bir dayəmiz də vardı. Çox vaxt da anamı bezdirəndən
sonra onun üstünə qaçırdım, soruşurdum ki,
Dayəcan, anam düz deyir, nənəmlə babam Günəşə
gediblər?
O da hər
dəfə gülümsəyərdi,
Əlbəttə, düz deyir anan. Sən bu
sualı nə çox verirsən mənə. Heç anan yalan söyləyər? Əlbəttə, babanla nənən Günəşə
gediblər. Amma Günəş sən
gördüyün yaxınlıqda deyil eyyy, çox, çox,
lap çox uzaqdadır. Elə uzaqdır ki, uzun
illər yol getməlisən. Böyüyəndə
özün anlayacaqsan.
Və yenə
də Günəşin altında yanmaqda, dua etməkdəydim;
Günəş
məni yandıra-yandıra,
Günəşin
altında yana-yana
Oturdum
Kimsəsiz
evimin
Astanasına.
Beləcə nənə-baba həsrəti, onların
Günəşə getməsi balaca Nurəngizi Günəşə
daha da yaxınlaşdırır və dualarında israrlı
olmasına səbəb olur. Hər dəfə
uşaqlarla oyununu yarımçıq kəsər, Günəşə
dualarına davam edərdi. O qədər dua edərdi ki,
gözləri qıpqırmızı olar, yorular, amma yenə
ümidini itirməzdi.
Güman edirdi ki, günlərin birində o
qızılı qamaşmaların içindən bir
qızılı araba gələcək göylərdən. Gələcək
və onun qarşısında yerə enəcək. O
qızılı arabanın içindən nənəsiylə
babası düşəcək, onu qucaqlayacaq, öpəcək,
sevəcəklər. O da hamıya deyəcək ki, bax,
gördünüz, Günəşə dualarım boşa
deyildi, Günəş sevdiklərimi mənə qaytardı:
Zərrəyəm,
hər nəyəm
Heç
nəyə əyilmərəm,
Heç kimə baş əymərəm.
əgər səcdə edərsəm,
qibləm
atəşgah olacaq!
Təşəkkürüm
buğda, çiçək,
Ana
südü...
Su və
könül atəşi,
Bir də Günəş olacaq.
Hətta özünə də elə gəlirdi ki, o da
Günəş ölkəsinin adamıdır, fərqlidir,
hamıdan başqadır. Bu fərqliliyin
ağrıları sonradan şeirlərinə hopdu, sətirlərində
o uşaqlıq həsrəti aydın hiss olundu. Bir uşaq həsrətinin şairlik yolu Günəşdən
keçdi. Yenə də Günəşə dualar edir,
yenə də şeirlərində Günəşin şəfəqi
qamaşırdı:
Ayın
İynə-iynə
Saçaqlarında
Qoşa uçub, Günəşə
tapşırıldıq.
Sübh
tezdən hər ikimiz
Sarı-qızıl
Şəfəqlərə
yayıldıq...
Sanki özü də sonradan bir Günəş kimiydi,
sanki bir Günəşli ölkəydi. İçində
bütün itirdikləri, bütün sevdikləriylə bərabəriydi.
Gecələr onlarla danışır, onlarla
ağlayır, onlarla gülürdü. Bu bir uşaq həsrətinin
onda qoyduğu izlərin ağrılarıydı ki, o
bütün itirdiklərini Günəşdəki
qızılı ot tayaları kimi gözlərinə,
ürəyinə, duyğularına hopdurmuşdu.
İstəyəndə babasıyla danışır, istəyəndə
nənəsiylə danışır, onun dizlərinə
baş qoyur, Günəşli nağıllarına qulaq
asıb mürgüləyir və yuxusunda yenə də, yenə
də Günəşi görür. Onun bütün həyatı,
bütün ömrü Günəşdə Günəşlə
keçdi.
Hələ
sonradan itirdikləriylə atasıyla, anasıyla, əziz
qardaşlarıyla və neçə doğmalarıyla,
dostlarıyla da Günəşli xəyallarında
görüşür, onlarla bir yerdə bu aləmdən təcrid
olur, bir sözlə Günəşli xəyallarında
xoşbəxt olurdu.
Əzəl gedək Tanrının qapısını
döyək.
Yağış versin... günahımızı
paklasın.
Sonra gedək Günəşi bərabər öpək.
Amma Günəş ona heç kimi qaytarmadı. İllər
keçdikcə itirdiklərinin də sayı artırdı.
Çox doğmaları həyatdan
köçmüş qızılı arabayla Günəşə
getmişdilər. İndi dualarında nənəsiylə,
babasıyla bərabər atasını, anasını,
qardaşlarını, neçə doğmalarını da
qaytarmasını istəyirdi Günəşdən.
"Bir səhər...
Günəş doğarkən
məhəllə diksindi.
Ölmüşdü
hündür kişi
Olum və
ölüm... qaranlıq və işıq..."
Çəkdiyi həsrətlər şeir olduqca,
misralara çevrildikcə anlayırdı ki, Günəşə
getmək ölümə getməkmiş elə və onun
sevdikləri, itirdikləri heç zaman qayıtmayacaq. Bir gün də
o gedəcək sevdiklərinin yanına. O
qızılı, ot tayasıyla dolu araba gəlib
onu da aparacaq. Yəqin ki, onu Günəşdə
qarşılayanları görüb sevinəcək.
Həsrətində
olduğu doğmalarının boynuna sarılıb
ağlayacaq ki,
Bax, siz gəlmədiniz, mən gəldim.
Hələ Günəşə getməyə çox
vardı, hələ bu qız şeir aləminin ənginliyində
uçmaqda, Günəşə dualarını etməkdə,
həyatın dolaşıq yollarında yüyürməkdə,
gözəlliyi ilə dünyaya meydan oxumaqdaydı.
Bir qocaman yazarımızdan eşitmişdim. Danışırdı
ki, deyirlər dünyanı gözəllik qurtaracaq ha, mən
də elə bilirdim, o gözəllik Nurəngiz Gündü.
O qədər gözəliydi ki, bir mən deyildim belə
düşünən. Gözəllik deyən
kimi gözlərimizin önündə gözəllər
gözəli Nurəngiz canlanırdı, amma özü nə
qədər gözəl olduğunun fərqində deyildi.
Sanki gün kimi doğurdu, ay kimi doğurdu, sanki
işıq saçırdı.
Bəlkə də doğurdan işıq
saçırdı, çünki Günəşə bu qədər
çox baxan, bu qədər dua edən qız işıq
saçmalıydı, elə gözəl olmalıydı,
dünyaya gözəlliyiylə meydan oxumalıydı.
Bir
gözəl gözəlliyinin fərqində olmadan şeirlə
keçirdi Günəşdən... Keçdi
dodaqlarındakı o gözəl təbəssümlə:
Dodaqlarımda
təbəssüm,
Bəbəklərimdə
ümid və qürur,
İçimdə
ağlamaq ehtiyacı...
Yol gedirəm,
yorulanadək...
Ovcumda
sirr,
Barmaqlarımda
qabar,
Ürəyimdir
varım-yoxum,
Yol gedirəm,
saplağından qırılanadək...
...Yol
gedirəm yol olanadək...
lll
Məşhur
rus rəssamı İvan Kramskoyun dünyaca tanınan bir əsəri
var: "Naməlum qadın". O əsər niyəsə mənə
Nurəngiz Günü xatırladır həmişə. Bəlkə də heç bənzəyiş yoxdu,
amma mənim zənnimdə hətta o əsərin adı da
Nurəngiz Gündür.
Tretyakov qalereyasında olarkən o naməlum qadın rəsminin
qarşısında xeyli dayandım və içimdə onunla
söhbət elədim.
Sanki Nurəngiz xanımla danışırdım.
Bilirəm ki, Nurəngiz xanımın da bu əsərdən
xoşu gəlirdi, amma soruşmağı unutmuşdum ki, siz də
bu oxşarlığı hiss edirsinizmi? Bəlkə o da hiss edib, bəlkə
də yox, amma mən bu əsərdəki obrazda həmişə
Nurəngiz xanımı gördüm.
Qalereyada doğma adamımı görürmüş
kimi xeyli sevindim, kövrəldim, imkanım olsaydı rəsmin
boynuna da sarılardım.
Bu əsərin şəklindən Şuşadakı
evimizdə varıydı, divara vurmuşduq. Onda Nurəngiz
xanımı televiziyada görürdüm tez-tez. Elə o vaxtdan da bu əsəri Nurəngiz xanıma
bənzətmişdim.
Sonra illər
keçdi, mən ali təhsil aldım,
Bakıda yaşadım, televiziyada gördüyüm
adamları yaxından gördüm, yaxından tanıdım,
o cümlədən də Nurəngiz xanımı.
Və Nurəngiz xanımı ilk dəfə görəndə,
yanılmadığımı hiss elədim. Yəni zənnimdə
aldanmamışdım.
Mənim aləmimdə oxşarlıq çoxuydu.
Bu əsərin sirri, sehri nə qədəriydisə, elə
Nurəngiz xanımın əsrarı, gözəlliyi o qədəriydi.
lll
Sanki sevgidən yoğrulmuşdu. İnsanda
insanlara, otlara, ağaclara, hər bir canlıya, ya elə
cansız şeylərə də, məsələn adi qələmə,
adi stula, bir güllü nəlbəkiyə, bir xırda
böcəyə qarşı nə qədər mərhəmət
olardı, nə qədər qayğı olardı. Güllərlə danışardı, divara
sığal çəkərdi, ağacları dinləyərdi,
yağışı ovcuna yığıb nəsə deyərdi.
Bir çatlayan əşyaya ürəyi yanar, bir
qırılan stul ayağına ufuldayardı.
Yanından ötdüyü adamları saxlamaq, niyə bikefsən, nə dərdin var, soruşmaq istəyərdi. Əlindən gələni edərdi hamı üçün, əlindən nə gəlirdisə əsirgəməzdi.
Bir ananın xəstə uşağına,
Bir yaralı quşun qırıq qanadına,
bir kimsəsizə,
bir işsizə,
bir arxasıza arxa olmuşdu.
Hardanıydı bu qədər sevgi, bu qədər mərhəmət...
Heç özü də bilmirdi.
Amma bir şeyi bilirdi ki, zəifə, imkansıza, gücsüzə, kasıba mütləq kömək etmək, dərdini dinləmək, söykək olmaq lazımdır.
Vəfatından sonra Nurəngiz xanımı el ağladı, el yola saldı, el haray çəkdi. Qızı Jalə xanım deyir ki, anamı sevən və anamdan yaxşılıq görən nə çox insan var imiş. Heç bunların çoxundan mənim xəbərim olmayıb. Anam bunları necə edib, necə çatdırıb, bilmirəm...
525-ci qəzet.-2018.-20 sentyabr.-S.6.