"Dağlar qaldı
Kəlbəcərdə"
CAVİD QURBANOVUN
ŞEİRLƏRİ HAQQINDA TƏƏSSÜRATLAR
Bu yazını yazmağa
elə bu sərlövhədəki misra
məcbur elədi məni. Bilmirəm, ömrümün xeyli hissəsinin o dağlarda keçdiyindəndimi
ya nədəndi, Kəlbəcər bizim üçün daha əziz, daha doğma, yəni bir köynək yaxın olub.
Bir vaxtlar:
...Qartal düşüncəli,
şair xəyallı,
Tərlan yuva salan dağlar
oğluyam
- deyən Dədə
Şəmşir ocağının
ləyaqətli oğullarından,
ziyalılarından, söz-sənət
adamlarından birinin -
Cavid Qurbanovun:
...Dağlar qaldı Kəlbəcərdə,
Dağlar bizim dağlar deyil -
misraları mənim
Kəlbəcərli xatirələrə,
Cavid müəllimin ədəbi-bədii dünyasına
qısaca olsa da, səyahət eləməyimə, necə
deyərlər, bir körpü oldu. Tale elə gətirib ki, hər il yay məzuniyyətimi
Daşkəsən rayonunun
Xoşbulaq kəndində
keçirirəm. Bu yay da həmçinin.
Hər dəfə də saatlarla oturub yönü Kəlbəcərə,
apaydınca görünən
"Yeddi qardaş"a
baxmışam. Və fikirləşmişəm
ki, görəsən,
Dədə Şəmşirin
qəbri bu "qardaşlar"ın hansının
zirvəsindədi. Sonra da mərhum şairimiz Məmməd Aslana məxsus bu poetik faktı xatırlamışam.
...Qışın oğlan çağı belə gün olmaz,
Üzünün nuruymuş, ay Dədə
Şəmşir.
Uzun illərdi
ki, yaddaşımızda,
ədəbi tariximizdə
həm Dədə Şəmşir dünyası,
həm də ölməz ədəbi örnəklər yaşamaqdadı. Ağlımız kəsəndən, yazıb
oxumağı öyrənəndən
məhz bu dünyaya, folklorlaşmış
ədəbi nümunələrə
tapınmışıq.
Bədənim Ərgünəş, Gülüstan, Çilgəz,
Vüqarım Şahdağı əl çata bilməz.
Məkanım Çalbayır, oylağım
Kəpəz
Buz bulaqlı
göy yaylaqlar oğluyam.
Sevə-sevə, sevinə-sevinə belə
dərin tutumlu şeirləri yaddaşımıza
köçürüb, onun
təsiri altında böyümüşük. Dörd
yaşımdan üzübəri,
düz əlli beş ildir
ki, unudulmaz şairimiz Səməd Vurğunun yazdığı:
Aşıq Şəmşir, Dəlidağdan
keçəndə,
Kəklikli daşlardan xəbər
al məni -
məşhur misraları
mənim üçün
aşıq ədəbiyyatının
epiqrafına çevrilib.
Və bir gün:
"...Mən deyən də, elə Şəmşir deyəndi,
Təbdi
gəlir, sözdü
sözə calanır"
- dedim. (1991. İndiki
"Xalq sözü"
qəzeti. İmişli.)
Bu gün də Cavid Qurbanovun şeirlərini oxuyanda (o şeirləri bir yazar dostum təzəlikcə
vermişdi mənə)
bir Şəmşir ruhu, bir Kəlbəcər
havası qarsaladı sifətimi. O yerlərin qantəpərinin, baldırğanının,
kəkotusunun ətri bürüdü məni. Qayaların oyuğunda, minillik ağacların koğuşunda
arı pətəyindən
süzülən balın
şirinliyi yandırdı
boğazımı, göynətdi
qəlbimi.
Ömür keçir pərdə-pərdə,
Həsrət məni salıb dərdə.
Dağlar
qaldı Kəlbəcərdə,
Dağlar bizim dağlar deyil.
Və ya:
Heç
boğurmu səni qəhər,
Qarış-qarış düşüncələr.
Xəyalında axşam-səhər,
Yurd yerini gəzirsənmi?
Mən heç
də Cavid müəllimin ədəbi
yaradıcılığını təhlil etmək fikrində deyiləm. Şübhəsiz ki, bu yaradıcılıq
faktları ayrıca tədqiqat materialı kimi gələcəkdə
də araşdırılacaq,
çağdaş ədəbiyyatımızın
zənginləşməsində özünəməxsus yer
tutan həmin əsərlərin ideya-estetik
keyfiyyətləri, bədii
məziyyətləri professional qiymətini alacaq. Sadəcə,
şeirlərlə bağlı
təəssüratımı oxucularla bölüşmək
niyyətində olduğumdan
ürəyimdən keçənləri
qələmə aldım.
Cavid müəllimin şeirlərində
ustaddangəlmə bir
peşəkarlıq, bir
fəhm itiliyi, sadəliyin böyüklüyü
var. Məsələn:
Dönərək ağrıya, zalım
həsrətə,
Axtarıb-arayıb tapırsan məni.
Sevgimlə, eşqimlə bütövləşərkən,
Nədənsə ikiyə çarpırsan məni.
Fikrimə, beynimə qənim
olmusan,
Dumanım, çiskinim, çənim
olmusan.
Hər gecə yuxumda mənim olmusan,
Gözümü açantək atırsan məni.
Ağrıya, həsrətə dönüb
arayıb-axtarıb aşiqini
tapmaq ifadəsi nə qədər yerindədir və inandırıcıdır. O cümlədən,
"hər gecə yuxumda mənim olursan, gözümü açantək atırsan məni" də eləcə. Sadə deyimlərin böyük
təzahürü kimi
görünən poetik
nümunələrdir.
Cavid müəllimin
sehrin pıçıltısı
kimi səslənən,
pilə kimi oxşanan şeirlərində
daxili bir üsyan, bir hayqırtı da var.
Çevrilərək ah-naləyə,
Od tutaraq yerdən göyə.
"Vətən, tor paq" deyə-deyə
Göz yaşını
silirsənmi?
Kənd sakinlərindən biri danışırdı ki,
Cavid Qurbanov bir neçə məsul şəxslə Daşkəsənə - Xoşbulağa
gəlmişdi. Mən də onlarla
birlikdə idim.
Bu ara bir
məqam diqqətimdən
yayınmadı. Cavid müəllim
üç-dörd addım
aralandı, dönüb
Kəlbəcər tərəfə,
xəyal çəkən
"Yeddi qardaş"a
baxdı. Sanki baxışlarıyla babasının
- Dədə Şəmşirin
qəbrini ziyarət elədi. Bəlkə saniyələrcə davam edən bu baxış mənə illər qədər uzun göründü. Hiss elədim
ki, Cavid müəllim o baxış
anlarında həmin dağlarda keçən uşaqlıq çağlarını
təzədən yaşadı.
Kəngərli, baldırğanlı dərələrdə, cincilimli,
yalotulu yamaclarda qan-tərə batınca dolaşdı. Çaylarından balıq tutdu, sinəsini köz kimi yandıran həsrətin acığına
göz kimi qaynayan bulaqlardan doyunca içdi. Kövrəldiyini hiss eləməsinlər
deyə başını
qaldırıb göyü
seyr elədi. Bu ara bir topa bulud Kəlbəcərə
sarı dartınırdı.
Onun sözlərinə
qulaq asdıqca mənə elə gəlirdi ki, o, bütün ayrılıqların,
həsrətlərin cəm
olduğu bir dastan danışır. Nisgillə dolu
şeir deyir. Bu söhbətə qulaq asa-asa onu
da düşündüm
ki, Cavid müəllim o anda, yönü Kəlbəcərə
dartınan o bir topa buluda baxdıqca
könlündən ancaq
bu misralar keçə bilərdi.
Göynən gedən qara bulud,
Dörd tərəfi para bulud.
Sənə ərzi-hal eyləyim,
Yetir o diyara,
bulud.
Cavid müəllimin
şeirlərində vətəndaş
duyğusu, vətəndaşlıq
hissi boyaboy görünür. Həssas şair qəlbi
biganəlikdən uzaqdır.
Xalqın yaddaşının ölməzliyində sıralanan
namus, qeyrət, kişilik əxlaqı kimi anlayışlar onun yaradıcılığının
məhvərində möhkəm
yer tutur. Namərdlik sevdası öldürücü
qəzəbə tuş
gəlir. Cılız, xırda hisslərdən qat-qat ucada dayanan
Vətən sevgisi inamla tərənnüm olunur. Şeirləri oxuduqca müəllifin
həm haqsızlıqlarla
barışmazlığının, həm də Ulu Tanrıya aşiqliyinin şahidi oluruq. Söz yox ki, bu aşiqlik Yaradana tapınmaq, ona sığınmaq, nə vaxtsa haqqın-ədalətin öz
yerini tapacağına
olan inam hər beytə, yuxarıda dediyimiz kimi bir vətəndaşlıq
yanğısı qatır.
1993-cü ilin aprelində yazdığı
bir şeiri bütün bunları isbatlayır.
...Tufan qopdu, çadır
qaldı çətənsiz,
Ruha dönüb
dolaşırıq bədənsiz.
Oba köçdü, ellər
qaldı vətənsiz,
Dilim gəlmir, deyim yoxsan, Vətən! Ox!..
Və ya başqa bir
şeirindən bu bəndə diqqət yetirək:
...Gəlişiylə, gedişiylə,
Yalan-yalan gülüşüylə.
Zaman adlı gərdişiylə,
Dünya qəmli nağıl imiş.
Şair "qəmli nağıl olan dünya" ilə yanaşı, lirik ovqata köklənən
poetik nümunələrə
də geniş yer verir. Şeirlərdəki lirizm saf duyğuların,
təmiz hisslərin bədii ifadəsinə çevrilir. Onu da deyim ki, şair
özünü yazanda,
öz duyğularını,
hisslərini qələmə
alanda, bədii mətn də təbii alınır.
Çünki o, özünü daha yaxşı tanıyır. Odur ki, özünə daha yaxın, daha doğma olan nə varsa, poetikləşəndə səmimi,
inandırıcı olur.
Oxucu həmin şeirləri oxuduqca düşünür
ki, müəllif məhz onun ürəyindən keçənləri
qələmə alıb.
Yəni bu bədii tabloda
öz daxili-mənəvi
dünyasını görür.
Və bu "görmələr"i
müəllifin yadda qalan uğuru hesab etmək olar. Elə bu məntiqi
nəticənin təsdiqi
kimi aşağıdakı
nümunəyə nəzər
salaq.
Yenə
həmənki kimi,
Gecə uzun, mən tənha.
Mənə bir kimsə həmdəm
Olmaz xəyaldan
başqa.
...Yenə də yağış yağır,
Yenə yağış damcısı.
Taqqıldadır damımı.
Payızın soyuq üzü
Qışa xəbərlik kimi.
Sənin yoxluğun
indi
Donduracaq qəlbimi.
Baxıram pəncərəyə
Deyən, damcılar kəsdi.
Sənlə olan bir gecə
Mənə bir ömür bəsdi.
... Yenə də yağış yağır...
Bu kiçik yazıda biz təkcə Cavid Qurbanovun yaradıcılıq
nümunələrinə deyil,
eyni zamanda, xəyalən, ruhən Qəmbər Şəmşiroğlunun,
Dədə Şəmşirin,
Ağdabanlı Qurbanın...,
Miskin Abdalın... da SÖZ dünyasına səyahətə can atdıq.
Və sadaladığımız bu
adları, təkcə
nəsil şəcərəsi
kimi yox, həm də illərlə yol gələn ziyalılığın,
insanlığın, ölməzliyin,
İlahi SÖZün davam edən estafeti kimi xatırladıq,
oxuduq. Beləcə,
SÖZə könül
verib ömrün və yaradıcılığın
kamilliyini yaşayanlar
əbədi xoşbəxtlik
yolundadırlar: Cavid Qurbanov kimi!
Valeh BAHADUROĞLU
İmişli-Daşkəsən.
Avqust 2018
525-ci qəzet.-2018.-19 sentyabr.-S.7.