Ağrılı mətləblərin uğurlu bədii ifadəsi
YAZIÇI
AQŞİN BABAYEVİN YENİ HEKAYƏLƏRİ BU JANRIN
MARAQLI NÜMUNƏLƏRİ KİMİ DİQQƏT
ÇƏKİR
Şahanə MÜŞFİQ
Çağdaş ədəbiyyatımızın problemlərindən biri də uzunçuluqdur. Bu tendensiya özünü xüsusən nəsrdə
göstərir. Geniş təsvirçilik,
tez-tez mövzudan yayınmaq, haşiyəyə
çıxmaq, hadisələr
və obrazlar zənginliyi müasir hekayə janrında ən çox rast gəldiyimiz cəhətlərdir.
Tənqidçilərin, oxucuların və eləcə də bir sıra yazarların
gileyləndikləri digər
problem müasir əsərlərin
dövrün ictimai-siyasi
məsələlərinə qarşı biganəliyidir. Yerdəki
və xüsusən ölkədəki problemlər
sanki müəllifləri
daha az
maraqlandırır. Onların diqqəti
daha bəşəri mövzulara yönəlib.
Əslində, hər iki problem, demək olar ki, bütün dövrlərdə olub, hətta ikinci tendensiya XX əsrin əvvəllərində ədəbiyyatımızda
romantizm və realizm cərəyanlarının
yaranmasına və paralel şəkildə inkişafına da gətirib çıxarıb. Amma sürətlə
dəyişən zaman
ədəbiyyata da təsirsiz ötüşmür.
Həyatımızda, çevrəmizdə baş verən hadisələr o qədər
sürətlə bir-birini
əvəz edir ki, artıq oxucu milli ədəbiyyatda
daha çox milli məsələləri
görmək istəyir.
Sevindirici
haldır ki, yazıçı Aqşin
Babayevin "Ədəbiyyat
qəzeti"nin 15 sentyabr buraxılışında
çap olunan hekayələri hər iki fikirlə bağlı rəyləri
təsdiqləməyin hələ
çox erkən olduğunu sübut etdi. Ədib "Ağrı" və "Divardakı portret" hekayələri
ilə ictimai-siyasi problemləri qısa, lakonik dildə böyük ustalıqla qələmə almağın
mümkünlüyünü göstərir.
Hər iki hekayə günümüzün
ən qlobal, demək olar ki, hər birimizin
hər addımbaşı
rastlaşdığımız məsələlərini mövzu
seçib. İnsan hekayələri oxuduqca
mövcud situasiyanı,
ya da ən
azından ona bənzərini yaşadığını,
yaxud yaxın ətrafındakılardan eşitdiyini
xatırlayır.
"Ağrı" hekayəsində
müəllif xəstələrə
sadəcə gəlir
mənbəyi kimi baxan özəl klinikalardan və pul yığmağa başı qarışdığından
vəzifəsinin insanlara
şəfa vermək olduğunu unudan həkimlərdən söz
açır. Hekayə birinci şəxsin
dilindən danışılır
və cəmiyyətimizə
nəzər salan oxucu, sözsüz ki, bu əhvalatın
həqiqətən də
reallıqda yaşandığına
heç bir şübhə etmir.
Bu, böyrəyindən ağrı tutduğundan oğlu ilə birgə özəl klinikaların birinə şəfa istəyilə
gedən insanın tragikomik hekayəsidir.
Heç kim
onun ağrısıyla
maraqlanmır, hər kəs xəstədən alacağı pula göz dikib. Heç ehtiyac olmadığı halda müxtəlif həkimlər - terapevt, cərrah, Ankarada işləmiş "mütəxəssis"
və digərləri
xəstənin "müalicə"
prosesinə canla-başla
qoşulurlar. Amma "hərəsi
bir hava çalır" və heç biri adi bir ağrını
kəsmək üçün
cəhd göstərmir.
Hər addımbaşı
səslənən "qırx
manat", "səksən manat",
"yüz iyirmi manat" sözləri oxucunun yaddaşını
döyəcləyir. Xatırlayırsan
ki, filan vaxtı səhvən, bilmədən, ağrının,
xəstəliyin səni
"itələyib" saldığı
filan özəl klinikada da eyni
bu sözləri eşitmişdin, bu rəftarla qarşılaşmışdın
və sən də hekayənin qəhrəmanı kimi nəfəsini kəsən,
bədəninə əsməcə
salan ağrıya fikir vermədən, arxana belə baxmadan ordan qaçıb canını
qurtarmışdın.
lll
"Divardakı portret"
hekayəsi isə fərqli, amma günümüz üçün
aktual olan başqa bir mövzu haqqındadır. Yaşlı və
vəzifəli kişilərin
maddi sıxıntı
çəkən gənc
qızlara kömək
adı ilə onlardan istifadə etmək niyyəti heç birimiz üçün yad mövzu deyil, yəqin ki. Hekayədəki biznesmen Səxavət
həmin kişilərin,
yenicə universitetə
qəbul olmuş, gənc tələbə Yasəmən isə qeyd etdiyim qızların
ümumiləşdirilmiş obrazıdır. Hekayə, demək
olar ki, dialoqlar üzərində
qurulub. Məhz bu dialoqlarda
Səxavət öz xislətini büruzə verir. O, "yaxşılıq",
"savab", "xeyirxahlıq"
sözləri altında
öz əsl məqsədini, iyrənc planını gizlətməyə
çalışır. Amma onun
bu sözləri belə insanda ikrah doğurur.
Hekayənin süjeti belədir:
təzəcə universitetə
qəbul olan Yasəmən ödənişli
oxumalıdır. Ancaq atasız
qızın min səkkiz
yüz manatı ödəmək imkanı
yoxdur. Ona "köməyi" isə qonşusu biznesmen Səxavət edəcəkmiş. O, qızın
universitet xərcini öz öhdəsinə götürüb. Çünki özünün dili ilə desək, onu Yasəmənin mərhum atası "adam eləyib". Yasəmən də təhsil
haqqı ilə bağlı onun ofisinə gəlib.
Belələrinin şəxslərin ən mötəbər insanları,
ən ağrılı
hadisələri, hətta
Allahı da məqsədlərinə çatmaq
üçün vasitə
seçməsi tez-tez
rast gəlinən haldır. Onlar özlərinin niyyətlərinin
saf, təmiz olduğunu, dürüstlüyünü
məhz bu yolla sübut etməyə çalışırlar.
"Xeyirxah" Səxavətin də məqsədinə çatmaq üçün istifadə etdiyi "silah" xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin Tağıyevin divardan asılmış böyük portretidir. O, demək olar ki, hər kəlməsinin əvvəlində də, sonunda da məşhur xeyriyyəçinin gördüyü əməllərdən danışır, onu özünə örnək bildiyini deyir: "Biz Hacı Zeynalabdin Tağıyevin nəvələriyik, qızım. Allah rəhmət eləsin o kişiyə. Gördü ki, oğlanlarımız xaricdə təhsil alandan sonra qızlarımızı bəyənməyib urus-tatar alırlar, sənin kimi gözəl qızlar üçün məktəb açdırdı".
Buradakı "gözəl" sözü insanın qulaqlarını dırmaqlayır. Elə müəllif də bu detaldan ustalıqla istifadə edir: "Səxavət "gözəl" sözünü deyəndə gözləri işıqlandı".
Artıq hər şey məlumdur. Oxucu görür ki, Səxavətin niyyəti heç də qıza kömək eləmək, onun problemini çözmək deyil. Onun xəyalları başqa yerlərdə gəzir. Buna görə də qızın problemini həll etməyə tələsmir. Hətta bank hesabı açdırmaq üçün lazım olan yüz manatı belə ona vermir. Çünki gözləyir. Əgər gənc qızdan niyyətinə qarşı müsbət bir reaksiya görəcəksə, onda hərəkətə keçəcək.
Amma Yasəmənin
namusu satılıq deyil. Ona görə də
Səxavətin hələ
tam büruzə verməyə
macal tapmadığı
əməlinin cavabı
"söyüş dolu
qayibanə səs"
olur.
Qeyd etdiyimiz
kimi, hər iki hekayənin əsas məziyyətlərindən
biri lakonikliyidir. Müəllif heç bir artıq təsvirə, haşiyəyə, uzunçuluğa
yol vermədən, obrazlı bir dillə situasiyanı dəqiq şəkildə
təsvir edir. Buna görə də
nə hekayəni oxumaq, nə də onu anlamaq
oxucuda problem yaradır.
Aqşin Babayevin usta yazıçı qələmi az
sözlə çox mətləblərə işıq
salmağın heç
də çətin olmadığını sübut
edir. Unutmayaq ki, qaranlıq
bir otağın aydınlanması üçün
nə günəşin
çıxmasına, nə
böyük, təmtəraqlı
çilçıraqlara gərək
var, əgər doğru yerdə yandırılarsa, bircə
şam belə qaranlığı dağıtmağa
yetər.
525-ci qəzet 2018.- 20 sentyabr.- S.7.