AZƏRBAYCAN
RESPUBLİKASININ PREZİDENTİ 2018-Cİ İLİ -
AZƏRBAYCAN XALQ CÜMHURİYYƏTİ İLİ ELAN
ETMİŞDİR
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman
Şərqində ilk demokratik respublikanın elan edilməsinin
100 ilinin 23 ayı müstəqillik, 71 ili
istila-fasilə dövrüdür. Vətəni
tərk edib mühacirət həyatı yaşayan mücahidlər
müstəqilliyin yenidən qələbəsi uğrunda
mübarizələrini qətiyyətlə davam etdirmişlər.
Mühacirət mətbuatı bu, istila-fasilə
dövrünün canlı salnaməsidir. Nəzərdən
keçirək.
Milliyyət
məbdəinin (prinsipinin) Avropada qələbəsi
Azəri
Gənclər Birligi mohzərində
(yığıncağında) M.Ə.Rəsulzadənin
mühazirəsi*
II
Milliyyət
məsələsində Almaniya məktəbi
Şimdiyə qədər biz milliyyət məsələsində
fransız və Amerika ixtilalarında hakim olan hüquqi-təbiiyə
məbdələrilə Hüquqi-Bəşər Bəyannaməsindən
mütəvəllid məfkurə və nəzəriyyələtə
işarə etmiş olduq. Fəqət bu məfkurə
yalnız fransız inqilabının elan etdigi radikal prinsiplər
təsiri ilə degil, ictimai və tarixi digər amillərin də
təsiri altında böyümüş və qüvvət
bulmuşdur.
XIX əsrin ibtidalarında 20-30 sənələrində
Avropa çox ciddi bir istihalə (bir haldan başqa hala
keçmə) dövrü keçiriyordu. O əsrin adamları kəndilərinin
yeni ruh və intibah ərəfəsində olduqlarını
seziyorlardı. Bu intibah, çoxdan inqiraza (məhvə)
uğrayaraq, tarix səhifəsindən silinmiş olduqları
təsəvvür olunan və getdikcə mədəni və
harsi qiymətlərini qeyb edən millətlərin yenidən
doğmaları, bəsü bədəl (pis ölüləri
dəyişmək) mövtləri şəklində təzahür
ediyordu.
Fransız məktəbinə görə millət, təbiətdən
hürr doğmuş əfradın (fərdlərin) sərbəst
iradəsilə mövcud idi. Halbuki yeni alman məktəbi
milləti, iradə məsələsindən xaric olaraq təbii
bir surətdə mütəəzzi (əziyyət çəkən)
bir qüvvət olaraq görüyordu. Eyni
irqin əfradı, iradələri olmazsa belə, ittihad etdirilməlidir.
XIX əsrin 2-ci nisfində hakim bir vəziyyətdə
bulunan alman nəzəriyyəsincə milliyyət demək, irq
deməkdir. Bu nəzəriyyə o
zamankı şərait daxilində milli alman siyasətinə pək
müvafiq idi. Bu gün irq nəzəriyyəsi
hər nə qədər mövqeini hars nəzəriyyəsinə
tərk etmişsə də, milliyyətin fərdi və iradi
bir şəkildə degil, kütləvi və ictimai bir təəzzüm
(təkəbbürlü) şəklində olması fikri hala
nəfy edilməmişdir. Filoloji təhərriyata istinad
edən yeni alman məktəbi az zamanda
çox böyük nəticələr əldə etdi. Fransız müvərrixlərindən Ernest Renan
alman səyi fikrisindən doğan filoloji elminin fransız
hürriyyət fikirləri qədər hazırkı mədəniyyət
üzərində müəssir olduğunu etiraf edərmiş.
XIX əsrin ortalarından sonra Avropa məmləkətlərinin
əksərisindən tarix tədqiqatı ilə elmi mədrəsələrin
üsul və təşkilatında alman nəzəriyyəsi
qəbul edilmişdir. 1828-dən etibarən
Bonn Darülfünununda tarix dərsi verən Niebuhr (Barhold
Georq Niebuhr) Roma tarixi haqqında nəşr eylədigi tədqiqatını
təqdirən, ingilis müvərrixi Makules demişdir ki,
“Niebuhrun əsərləri Avropada yeni bir dövr
açmışdır”. Fransız müvərrixi
Bourgeoisə görə Niebuhrdan sonra, Avropa Fransa fikirlərini
tərklə Almaniya filoloji məktəbinin üsul və dərslərini
tətbiqə qoyulmuşdur. Alman üləması
filoloji üsullarını Yunan və Romadan sonra Germaniyaya da tətbiq
eyləmişdir. Bu məsaiyə (işə)
bittəbii milli həyəcan qarışmış. Lachmanın Almaniya dastanı Nibelungenin ifadə etdigi
mənaları anlatmış, Grimm bəradərlər lisan, əsatir
və qədim müəssisələri təhərri eyləmiş
və sair bir çox filoloqlar alman folqunun (kövminin) mazisini
ehyaya çalışmışlardır. Bu elmi hərəkət alman qövminin pək
müztərib (məchul) və mütəhəyyic (həyəcanlı)
bir dövrünə təsadüf ediyordu. Napolyon istilaları ilə çeynənən
almanlar bu istila sayəsində yekdigərləri ilə
danışmış, bir-birlərinə
yaxınlaşmışlar idi. Bununla bərabər
almanlar düşük bir halda idilər. Bir
qisim almanlar, Napaleonla uyuşmuş, millətlərinə xəyanət
etmişlərdir, milli vəhdət qalmamışdı.
Bundan əvvəl də fransızlar Vestfaliya
Müahidəsi ilə almanları
parçalamışlardı. XIV Luis
zamanında Almaniya, fransız ordusunun cövlanı daha
olmuşdu. Buna da səbəb Almaniyanın
ədəmi-vəhdəti idi. İştə bu zillət
və xəcaləti hiss etməklə başlayan alman milləti
təkrar birləşmək duyğusu ilə canlanıyordu. Fəqət, yol bulamıyordu. Alman
irqinin əski həşəmət (əzəmət),
qüvvət və qüdrətini elmi üsullarla tədqiq edən
alman filolojisi bütün bu tədqiqlərində ta əskidən
bəri milli düşmən olaraq, almanlar qarşısına
tikilən Gaulle-Roman və Velshləri, yəni
fransızları bulub çıxarıyorlardı. Qalib və müzəffər dövrləri ehya etməklə
bu məktəb milli kin və ədavət ruhunu təqviyə
ediyordu. Bu tədqiqatı oxuyan alman, əski
vəhdət və əzəmətinə aid əsərləri
oxuduqca zövqü-millisi bir növü təsəlli buluyor,
kəndisinə siyasi bir fəxr və qürur gəliyordu.
Bu surətlə alman ruhunda Almaniyanın müstəqbəl
vəhdət və ehtişamı canlanıyordu. Bu məqsədə hizmət etmək üzrə
Niebuhrun təşviqi ilə “Monumenta Germani” nəşr
edilmişdir. XVIII əsr fransız
filosoflarının əksərisi ensiklopediya yazı
yazdıqları kibi, alman filosoflarının əksərisi də
“Manumenta”ya yazmışlardır.
Alman milliyyətpərvərliginin ən mühəyyic
(həyəcan oyadan) müməssili filosof Fixtedir. Fransız işğal
orduları altında bulunan almanlara xitab edən Fixte, bu fəlakətin
almanların “milli səciyyədən” məhrumiyyətləri
nəticəsində gəldiyini qeyd edir, Almaniyanın “milli
ruh”la tərbiyəsini tələb edirdi.
Fixte xitabələrinin Almaniyanın istixlasındakı
təsiri ayrıca bir mövzudur. Nitəkin bugünki
Almaniyanın surəti-təşəkkülü dəxi
şayanı tədqiq bir hadisədir. Fəqət
bu, başlı-başına bir mövzu təşkil edən hadisə
üzərində durmağa konfransımızın çərçivəsi
müsaid degildir.
“Yeni
Qafqasiya”, 17 şubat (fevral) 1927, ¹10
MİLLİYYƏT
MƏBDƏİNİN (PRİNSİPİNİN) AVROPADA
QƏLƏBƏSİ
Azəri
Gənclər Birligi yığıncağında M.Ə.Rəsulzadənin
mühazirəsi
III
Milliyyət
məsələsində İtalyan məktəbi
Almaniya ittihadının hüsula gəldigi dövrdə,
Avropada milli digər mühüm bir hadisə dəxi zühur
etmişdi. Bu da İtaliyanın ittihadından (birləşməsindən)
ibarət idi. Almaniya əskidən müttəhid
ikən, Napalyon müharibəsi əsnasında
parçalanmış, bu dəfə təkrar vəhdətini
yenidən təmin etdigi halda, İtaliyayı vəhdətə
sövq edən amil bizzat Napalyon olmuşdur. Napalyon, İtaliyada süni bir krallıq təsis eyləmiş
və 1815 sənəsində, ilk dəfə olaraq Marat italyan
xalqına xitabla əcnəbi boyunduruğundan xilas
üçün, kəndisini birləşməyə dəvət
etmişdir. Halbuki İtalya nə
qüruni-vüstada (orta əsrlərdə), nə də yeni
tarixdə heç bir zaman vahid bir dövlət təşkil
etməmişdir. Daha Dante, Petrarka və Makyavellinin dəvət
və təlimatına rəğmən XIX əsrin
ortalarına qədər İtaliya milləti, siyasi bir vəhdət
vücuda gətirməmiş, hətta bu xüsusda təşəbbüs
belə etməmişdir. (Zimmerman. “Beynəlmiləl
hüquq”, səh.16) Bunun üçündür ki, 1829 sənəsində
Mazzini “ilk dəfə olaraq italyanları birləşmək
fikrinə alışdıran bənəm” deyə biliyordu.
1830 sənəsində Mazzini italyanları birləşdirmək
məqsədilə gizli “Gənc İtalyanlar Cəmiyyəti”
təsis eyləmişdi. Yeni təşəkkül
edən bu cəmiyyətin şüarı “Allah və Xalq”
idi. O “başqa insanlarla qiyas edərkən, kəndini vətəndən,
milli hərəkatdan və təbiiyətən məhrum
görüncə, utancımdan üzüm qızarıyor”
diyordu. 1848-1849 sənələrində işbu
vahid İtalya naminə Sardinya hökuməti Habsburq
imperatorluğuna qarşı hərb elan etdiysə də məğlub
oldu. Məəmafih digər İtalyan ərazisindən
yalnız Sardinya məşruti bir şəkildə baqi qalaraq,
milli italyan hərəkatının mərkəzi rolunu
oynuyordu. İtaliya yalnız başına
milli məqsədini başaramıyordu. Fransa
hökuməti kəndisinə yardım etdi. Sardinya hökuməti Napalyonun yardımı ilə
Şimali İtalyanı Avstriya əsarətindən qurtardıysa
da, bütün İtaliyanın vəhdətini təmin edəmədi.
1860 sənəsində Qaribaldi İtalyan
hökumətinin rizasına rəğmən Burbonların
Sicilya ilə Napolidəki hakimiyyətini atmaya müvəffəq
oldu. 1866-da İtalya Venediki də ilhaq etdi,
İtalya vəhdəti tamam olmuş, yalnız Roma
fransızların əlində qalmışdı. Fransanın 1870 sənəsində Almaniyadan yedigi məğlubiyyət
Romanın İtalyaya ilhaqına mucib oldu. İtalyanın
vəhdətini təkmil etmək üçün yetişəməyən
vilayətlər isə Trentino ilə Triestedən ibarət
qalıyordu. “İtalya irredenta” deyilən
bu ərazi Avstriya ilə İtalya arasında uzun bir ədavət
dövrünə səbəbiyyət vermişdir.
Milliyyətpərvərlik, ana xəttində,
bütün millətlərdə eyni məqsədə hizmət
etməklə bərabər, hər millət, bulunduğu
şəraiti-məxsusə təsiri ilə bu cərəyana
kəndinə məxsus bir rəng və xüsusiyyət
vermişdir. Fransız məktəbi milliyyəti, fərdlərin
iradəsi ilə qaim (mövcud olan) bir müəssisə
halında görüyor. Almanlar irq nəzəriyyəsini
ortaya ataraq qövmi bir milliyyət təsəvvür ediyor.
İtalya vəhdətinin mübaşiri Mazzini də təşkil
etdiyi “Gənc İtalyanlar Cəmiyyəti”nin
proqramını bərvəchiati (uyğun olaraq) təsbit
ediyordu: Mazzini “milliyyəti” əhraranə (sərbəstcəsinə)
şəkli ilə alıyordu. O, “nasyonalite ruhu məqamına
qaim (uyğun) olan daracik nasyonalizm ruhunu” şiddətlə rədd
ediyordu. Fəqət bununla bərabər o milliyyət
məsələsini fransız inqilabı əsnasında
anlaşılan məna ilə anlamıyordu. O milliyyət
məbdəini fərdi mənafe və materyalistik mənada
alnayan karabinerlərin də əleyhində idi. İrticai
mahiyyətindən mücərrəd olmaq şərtilə,
milliyyəti romantik bir şəkildə təsəvvür edən
Mazzini, milliyyət məsələsini cümhuriyyət və
hürriyyət ruhundan mücərrəd olmaqla bərabər,
dini və mistik idi. 1834 sənəsində Berndə
lehlilər (polyaklar), italyanlar və almanlardan mürəkkəb
(ibarət) “Gənc Avropalılar Cəmiyyəti” təşəkkül
etmişdi ki, proqram etibarilə “Gənc İtalyanlar Cəmiyyəti”ni
təqlid ediyordu. İsveçrədə də
təşəkkül edən bu “Gənc Avropalılar Cəmiyyəti”,
sonra müstəqil milli firqələrə inşiab (qol-budaq
vermə) edərək nəticədə Almaniya ilə
İtaliya ittihadlarında çox mühüm rollar
oynamışlardır. Eyni zamanda, hərəkatı
xalqa bənimsətmək lüzumunu hiss edən Mazzini, məfkurəvi
sistemini din ilə rabitə diyordu. Mazzini
“Karabiner”lərdəki individualizmə şu surətdə təsis
etdigi “milli kollektivizm”i ilə qarşı qoyurdu. Bu kollektivizmi monarşizm və aristokratizm məsələsi
ilə təlfiq ediyordu (birləşdirirdi).
Slavlardakı
milliyyətçilik
Şimdi
də Avropa milliyyət cərəyanında nisbətən ən
yenisini təşkil edən slav milliyyətpərvərliginin
surəti-təşəkkürünü təqib edəlim:
Slav milliyyətpərvərliginin cəbhəsi bir tərəfdən
almanlığa, digər tərəfdən türklər və
macarlar daxil olduğu halda, Turanlğa qarşı təvəccöh
etmişdir. Bu nöqteyi-nəzərdən Slav cərəyanı
2 şöbəyə bölünərək bir qolu
Avstriya-Macarıstanda, digər qolu da Balkanlarda inkişaf eyləmişdir.
Digər
məmləkətlərdə olduğu kibi, burada da milliyyət
fikri bir tərəfdən Fransa ixtilalının
doğurduğu liberal cərəyanlar, digər tərəfdən
də Alman filolojisinin ehdas etdigi (meydana gətirdigi) milliyyət
məfkurəsi ilə qüvvət buluyor, milli ixtilal və
inqilab cərəyanlarının zühuruna səbəb
oluyordu.
Fransız
müvərrixlərindən (tarixçilərindən) Ernest
Renan, alman üləmasından Ştraussa yazdığı
bir məktubda demişdir ki: “Siz qövmiyyət və ətiqiyyat
sancağını qaldırdınız... Siyasət sahəsinə
soxduğunuz filolojinin sizə oyun etməsi pək möhtəməl:
Slavlar ona çox maraq ediyorlar”. Həqiqətən
də Slavlar alman üsulu ilə kəndi tarix, xalqıyat və
ətiqiyyatlarını tədqiqə başladılar,
tıpkı almanlarda olduğu kibi, həyəcan və hərarətlə
idamə (davam) etdirilən bu elmi və milli cərəyan ta
XVIII əsrin sonlarına qədər dayanır.
Milli
Çex hərəkatı:
Slav millətləri miyanında milliyyətpərvərligə
elmi və məfkurəvi bir şəkildə ən ziyadə
hizmət edən millət çexlər olmuşdur. 1620 sənəsində
siyasi istiqlallarını qeyb edən çexlər Avstriya
imperatorluğunun təbəəliginə
düşüyorlar. Əvvəlcə
böyük ədəbiyyata malik olan Çex milləti tədricən
sönməyə başlıyor. Almanlar
Çex hars və ədəbiyyatını təmsil edən
böyük adamları türlü yollarla təzyiq ediyorlar.
Münəvvərlərdən bir çoxu
öldürülüyor, bir qismi də digər məmləkətlərə
hicrət etmək məcburiyyətində qalıyorlar. Mühacir çexlər içində tərbiyə
aləmində aləmşümul şöhrətə haiz
olan Komenius dəxi bulunuyordu. Təbii tərbiyənin
ana lisanında olması tezisini (ideyasını) ilk dəfə
olaraq meydana qoyan böyük alim iştə bu Komeniusdur.
Refermasyondan bəhs edərkən Luterin
papalığa qarşı milli intereslərə istinad etdigini
qeyd eyləmişdik. Ən əsl çex bulunan Huss
Luterdən daha əvvəl dini islahat əsasını
müdafiə eyləmiş və tərəfdarlarını
katolikligi müdafiə edən German dövlət-lərinə
qarşı, dini motiflə də olsa, milli Çex
mövcudiyyət və harsını müdafiə eyləmişdir.
Latıncalaşdırılmış ismi Komenius olan bu
zatın çexcə ismi Komenskidir. Komenski ümuma aid əsərlərini
latınca yazmaqla bərabər, çexlərə məxsus
olaraq çexcə dəxi mühüm əsərlər
buraxmışdır. “Milli çex dilinin
xəzinəsi” ismindəki əsəri məşhurdur. Komenski XVI əsr Çex ədəbiyyat və
harsının son müməssili idi.
“Bəyaz Dağ məğlubiyyəti” namı ilə məşhur
milli fəlakətdən sonra çexcə oxumaq, yazmaq məmnu
(qadağan) oldu. Şəhərlərdə sakin çexlər
almanca qonuşmağa başladılar. Bu təzyiq
XVII əsrdə tamamilə və XVIII əsrində son
rübünə qədər davam etdi. Daha XVII əsrin
ortalarından başlayaraq çexlər sürətlə
almanlaşıyorlardı: Çexcə mədəni və
kübar lisan olmaqdan çıxmış “qaba və
köylü” lisanı dərəcəsinə enmişdi. Zadəgan çex xalqını inkar ediyordu. Çexcə bilmədiklərilə iftixar
ediyorlardı. Bir çox zadəgan almana bənzəmək
üçün isimlərini belə dəyişdiriyorlardı.
Çex xalqı yalnız siyasi təzyiqə
degil, dini təqibata da uğruyordu. Çex
lisanında bulunan əsərə, heyzəlik (xəstəlik)
kimi baxılıyor, əsəri “dəlale” (dəlilik) ədd
olunaraq yandırılırdı. Şöyləki
XVIII əsrin sonlarına doğru çex harsından həmən
heç bir əsər qalmamışdı.
XVIII əsrin sonları və XIX əsrin ibtidalarında
çex milləti təkrar oyanmağa başlıyor. Bu
oyanıqlıq almanlaşmış aristokrasi ilə şəhər
əhalisindən ziyadə köylülərə istinad ediyor.
Bir zamanlar tamamilə mən edilmiş bulunan
çexcə, sonra məmləkəti idarə məqsədilə
alman hökuməti tərəfindən qismən təlimə
başlıyor, bundan çex milliyyətçiləri istifadə
ediyorlardı. Çexlərin bu
intibahı Napolyon müharibəsinə təsadüf ediyor.
Bu sənələrdə çex ərazisindən
rus əskərləri keçiyorlardı. Böyük
bir Slav dövlətinin mövcudiyyəti məzlum slav millətlərinə ümid veriyordu. Əksəriyyətlə xalqdan yetişmə köy
müəllimləri və papazlardan ibarət olan bu dəfəki
çex münəvvərləri xalqdakı milli intibah və
həyəcanı körüklüyorlardı. Bunlar arasında yetişən mütəxəssis
alimlər və idealist mütəfəkkirlər alman
üsulunu tətbiq ilə əski çex harsını
öyrənməgə başlıyorlardı. Dubrovski
nam çex alimi 1809-da “Çex lisanının müfəssəl
qəvaidi”ni, 1822-də “Əski Slav şivələrinin
qəvaidi”ni yazıyor, 1832-də böyük çex müvərrixi
Palasku “Çex xalqıın tarixi”ni, 1837-də lisaniyyət
mütəxəssisi Safariq “Slav ətiqiyyatı” nam
kitabını yazıyor ki, bu əsər bütün Slav millətlərinin
ən əski harsı əsərini meydana çıxaran bir
kitab olmuşdur. Bu əsərdən yalnız
çexlər degil, digər Slav millətləri də milli məfkurələrini
təqviyə üçün istifadə etmiş və ilham
almışlardır.
Çex
alimlərini istila edən bu hiss eyni zamanda çex şairlərini
də tutmuş, münəvvərlər miyanından
böyük şairlər çıxmağa
başlamışdır. Məşhur şair
Kollar “Slava qızı” ünvanlı mənzum dastanı ilə
yalnız çexlərin degil, bütün Slav millətlərinin
ruhunu yüksəltmiş, “şanlı tarixlərini”
oxşamışdır. Bu əsər, Slav hiss və
ruhunu pək ziyadə təqviyə etmiş, müvəffəqiyyətli
bir əsər olmuşdur. Bunlar bu kibi, əksəriyyətlə
avam qismindən yetişən və bütün ömürlərini
fəqir və zərurət içərisində keçirən
məfkurə xadimi alim, mühərrir və şairlər sayəsində,
yeni bir ədəbiyyat yapılmış, milliyyət məfkurəsi
bütün qüvvət və həyəcanı ilə vəz
edilmişdir. İbtida münəvvərlər
arasında doğan bu ruh get-gedə genişləyərək
bütün çex xalqını istila eyləmiş, milli cərəyan,
eyni zamanda qüvvətli bir xalq cərəyanı şəklini
almış, nihayət bugünki müvəffəqiyyətini
ehraz eyləmişdir (əldə etmişdir). Fransız alimlərindən məşhur çex
dostu Ernest Renan XIX əsr çex hərəkatı-milliyyəsində
fikri 3 dövrə təsbit ediyor. Bunlardan
XIX əsr ibtidasında yetişənlər fransız
rasyonalizminin təsiri altında olaraq çex hars və
lisanının tamamilə mədəni və müstəqil
bir hala gələ bilmək ehtimalına pək də
inanamıyor, çex lisanı, hars tarixini ehyaya
çalışmaqla bərabər, kəndiləri almanca
yazmaq və oxumaqda davam ediyorlardı. 1815-1840 sənələri
arasında yetişən digər nəsil isə alman filoloji məktəbinin
təsirinə qapılaraq, milliyyət cərəyanına
romantik bir ruh aşılayaraq milliyyət prinsipinin mütləqa
təhəqqüq edəcəginə (üzə
çıxacağına) aid dərin bir iman bəsliyor,
ümumi Slav düşməni almanlığa qarşı
mücadiləyə fanatik bir şəkil veriyor; fəqət
Çex xalqının yalnız başına xilas
olacağı ümidi o zamanlar daha az olduğundan, bu
dövrün adamları, ümum slavlıq fikrinə istinad
ediyorlar, “Panslavizmə” inanıyor və ümidlərini
Rusiyaya bağlıyorlardı. “Şan
Qızı” (Slavu Dcera) şairi Kollar “Slav ruhunu və ürəginizdə
o zaman tarixin daha qeyd etmədigi bir milləti sizə göstərəyim”
diyor. “Slavların kitabı kainata yazacaqları
parlaq səhifələr”in xəyalilə sevincinə payan
bulunuyordu.
1838 ixtilalını mütaqib zühur edən yeni Avropa
təbəddülatı və həyati təcrübələr
sayəsində milliyyətpərvər Çex romantizmi təbdil
olunaraq Havliçek kibi nəzəriyyəçilər ədəbiyyata
bir məcra veriyorlardı. Havliçekə
görə çexlər hər şeydən əvvəl kəndi
kəndilərini bulmalıydılar. O, “Rusiyanın gəlib
də bizi qurtaraca-ğını bəkləyib oturmaq qədər
qolay və faydalı bir şey olamaz” diyordu. Fəqət
bunun nə qədər şanlı bir şey olacağında
şübhə ediyordu. “Milli bənligimizi
təhkim etmək və qayəmizi irəlilətmək
üçün kəndimiz də bir şey yapmalıyız”
deyə vətəndaşlarını bizzat hərəkət
və fəaliyyətə dəvət ediyordu. Havliçeqə görə “Slavyanlıq bir
realitedir, fəqət Slav elləri realitesindən mütəşəkkil
bir realite”. 1848 ixtilalını mütəaqib
yetişən çex nəslində Havliçeqin təyin
etdigi istiqamət üzərində yürüyənlər
çoğalmış və bu nəsil bugünkü Rəisi
Cümhur Masarik kibi pişvalar yetişdirmişdir.
Rəsulzadə
Məhəmməd Əmin
“Yeni
Qafqasiya”, 18 mart 1927, ¹11-12
MİLLİYYƏT
MƏBDƏİNİN (PRİNSİPİNİN) AVROPADA
QƏLƏBƏSİ
Azəri
Gənclər Birligi mohzərində
(yığıncağında) M.Ə.Rəsulzadənin
mühazirəsi
IV
Cənub
Slavlarında milliyyətçilik
“Çexya”da təkəvvün edən (yaranan)
Slavlıq fikir və qayəsi buradan digər Slav ellərinə
sirayət eyləmiş, Şimalda alman nifrət və ədavətini
cəbhə və taktik ittixaz edən bu cərəyan, Cənubda
türk düşmanlığı manivelası üzərinə
dönmüşdür. Çexlik də tətbiq olunan məfkurəvi sistemlər
az-çox fərqlə Serbiya, Bolqarıstan və Makedo-niya
kibi Slav məmləkətlərində dəxi tətbiq
olunmuş, alman filoloji məktəbindən müqtəbəs
(götürülmüş) üsul ilə burada da əskiyi
xatırlamaqla yeniyi qurmaq əməliyyası icra edilmişdir.
Mədəni
müəssisat və əsri təchizat ilə qüvvətli
bulunan germanlığa qarşı intizar taktikini ixtiyar etmək
(bəyənmək, seçmək) zərurətində
bulunan Çex xalqı milli məqsədinə ermək
üçün daha ziyadə elm, hars və iqtisadi təşkilat
yolundan getməgi tərcih etmişkən, Rusiya
imperatorluğunun, bu tarixi düşmənin Türkiyəyə
qarşı tətbiq etdigi təərrüz siyasəti
üçün iyi vasitə təşkil edən Balkan
slavları isə, Slavlığın böyük dövlətindən
aldıqları direktiv və ümid üzərinə daha cəncguyanə
bir yol ittixazı ilə istiqlallarına doğru mütəmadi
üsyanlar və qan tökmələrlə
yürümüşlərdir.
Lehistan
faciəsi
Slav ədavətinin bir cəbhəsi almanlığa, digər
cəbhəsi də türklügə mütəvəccöh
olduğunu söylədik. Fəqət Slavf olaraq
bir millət də var ki, ədavətini bir tərəfdən
qismən almanlığa tövcih etməklə bərabər,
digər tərəfdən türklügə deyil, rusluğa
tövcih etmişdir. Bu, Lehistan millətidir.
Lehistan Slav millətlərinin ən mədənisi
ədd olunmaqdadır. Ruslar Varyaklara gedərək
kəndilərinə nizam və asayişi təmin
üçün rəis aradıqları bir zamanda katolik
Lehistan yüksək bir mədəniyyət və səltənətə
malik idi. Bu məmləkət cahan ədəbiyyatına,
musiqisinə, elm və fənninə Mütskeviç kibi,
Şopen kibi, Madam Kuri kibi məşahir (məşhurlar)
vermişdir. 20 milyon nüfusa mailk böylə
mədəni bir dövlətin XIX əsr ibtidalarında Rusiya,
Almaniya və Avstriya arasında inqisama (bölünməyə)
uğraması Lehistan xalqı üçün dərin bir
faciə təşkil eyləmişdir. Lehistanın
qismi-mühümmü Slav imperatorluğu Rusiyanın əlinə
keçmişdi. Rusiya kəndinə xas
olan vəhşət və qabalıqla Lehistan
kültürünə qarşı çox şiddətli
davranıyor, rusdan dəfələrlə mədəni olan
Lehistan xalqı cəbrlə ruslaşdırılmaq istəniyordu.
Rus məzaliminin
bu icraatı vaxtilə beynəlmiləl Avropa münasibati-rəsmiyyəsində
belə əkslər oyandırmış Knyaz Karçakov, rus
çarizminin diplomatik vəziyyətini qurtarmaq
üçün az mürəkkəb sərf
eyləməmişdir. Bu münasibətlə təati
(mübadilə) edilən diplomatik notalardan rus məzalimini təsvir
və təsbit etmək nöqteyi-nəzərindən ən
şayani-diqqət olan o zamankı İngilis xariciyyə naziri
Palmers-tonun notasını gözdən keçirəlim:
Palmerston notasında diyordu ki; “.... Rus hökuməti
milləti təşkil edən sifətləri Lehistan milliyyətindən
söküb atmaq üzərədir. Milli leh
boyalarının məni, rəsmi münasibatda uscanın tətbiqi,
Lehistan məktəb və maarif müəssisələrinin
ilğası (aradan qaldırılması), leh
çocuqlarının ruslaşdırılmaq məqsədi
ilə Rusiyaya nəqli bir çox leh ailələrinin daxili
Rusiyaya təbidi, qura (qoruq) nəfəsi
toplanışındakı şiddətlər, rus məmurlarının
təyini, kilisə əmlakı üzərinə vəz
olunan kontrol, bütün bunlar Lehistan avtonomisinin ilğası
ilə burasının ələladə bir rus vilayətinə
çevrilmək istədigini göstərir”.
Bu nota 1832 sənəsində göndərilmişdir. O zaman Lehistan Vyana konqresinin
qərarı ilə hüquqən Rusiya təhdi himayəsinə
verilməklə bərabər, daxili avtonomisini mehafizə edəcəkdi.
Rusiya isə ixtilalı bəhanə edərək,
beynəlmiləl mühədata müstənid bu avtonomiyi kəndi
zoruna ilğa ediyordu. Bu nota daha 1832 sənələrində
milliyyət məfhumunun beynəl-düvəl nə kibi şəkil
və mahiyyətdə anlaşıldığını
göstərməsi nöqteyi-nəzərindən
mühümdür.
Bittəbii bütün bu zülümlərə
qarşı Lehistan münəvvərləri laqeyd qalmıyor,
tarixdə nadir görülən bir əzim və cəladətlə
(igidliklə) istiqlallarının istirdadı (geri
alınması) üçün
çalışıyorlardı. Lehistan 3 dəfə
üsyan eyləmiş, 3 dəfə
parçalanmışdır. Hər dəfəsində
şiddətlə və məzalimlə bastırılan bu
üsyanlardan sonra Lehistan xalqına bir növi dini mistisizm ruhu
gəlmişdir. Əksəriyyətlə Parisə iltica
edən Lehistan milliyyətçilərindən bir qismi
Lehistanın haləsini bütün Avropa demokrasisinin haləsindən
bəkləyərək sosyalistligə meyl eyləımiş
və buna görədir ki, 1848 ixtilalında Lehistan soialistlərinin
şüarı sosialist internasyolanının milliyyət məsələsindəki
əməli və rəmzi şüarını təşkil
eyləmişdir.
Lehistan mühacirlərinin digər qismi isə milliyyətpərvər
və təsəvvüfkar qarib (yaxınlaşdıran) bir məslək
və ya məzhəbə saliq (yolçu) olmuşlardı. Bu məslək
Lehistan tarixi-fikri və siyasisində məssiyanizm (Məsihçilik)
namı ilə mərufdur. Bu məsələyə
aid fikirlərin ilk naşiri Voronskidir. Voronskiyə
görə bəşəriyyət xəstədir. Bu xəstəlik mühafizəkarlıqla hürriyyətpərvərligin
hala mücadilədə olmasından irəli gəlir. Mühafizəkarlar xeyri, liberallar da haqqı təmsil
edərlər. Xeyir ilə həqq təlif
edilirsə (onlar haqqında əsər yazılarsa) bəşəriyyəti
xəstəlikdən qurtarır.
Yəhudilərdə olduğu kibi, Lehistan Məsihçiləri
də xilası ümid və intizarda buluyorlardı. Voronskinin bu
mistik nəzəriyyəsi getdikə işləndi və
Lehistanın istiqlalını fəda etməsiylə,
bütün bəni növi-bəşərin bir növü bəsübədəl
mövtünə (ən pis ölümünə) hizmət
etmiş olduğu əqidəsi təhəddüs etdi (üzə
çıxdı). Bu əqidəyi
böyük bir bəlağət və həyəcanla nəşr
edən Adam Mitskeviçdir. XIX əsrin ən
böyük şair və ədibi ədd olunan Mitskeviç,
dini və mistik fikir və qayələrini mütəsəvviflərdən
(sufilərdən) Novoyanskidən almışdı. Novoyanski isə peyğəmbəranə təbşiratda
(şad xəbər gətirməkdə) buluyordu. Bu təbşirata görə Cənabi-Həqq
Lehistanı qurban verməklə bəni bəşəri
qurtarmaq istəmişdi. Bəni-bəşərin
ümumiyyətlə yeni həyata girəcəgi sırada
Lehistan da hürriyyət və istiqlalına
qovuçacaqdır.
Qayət dindar olan Lehistan xalqının ruhunda bu kibi nəşriyyat
sayəsində dərin bir etiqad kökləşmişdi. Onlar İsa Məsih
ilə Lehistan vətənini bir görüyor. İsa Məsih öldükdən 3 gün sonra
nasıl tabutundan qalqdısa, Lehistanın da
parçalanmış əqsamı (hissələri) birləşib
diriləcəkdir. Başlarında tarixi ən
böyük faciə bulunan və bu faciənin amilləri
miyanında Rusiya kibi Slav bir dövlət bulunduğu halda təbii
idi ki, Lehistan mütəfəkkir və mübarizləri
bütün fikir və imkanlarını Lehistan istixlasına sərf
eyləmiş bulunuyorlardı. Slav
ittihadı fikri ilə işğal edilməmişdi. Gərçi bəzi mühərrir və mütəfəkkirlər
kəndi nəşriyyatlarında ara-sıra bu fikrə dəxi
hissəsini veriyorlardı. Lehistan milliyyətçiliginin
ən böyük nifrəti bittəbii Rusiyaya təvəccöh
etmişdi. Rus lisanı, rus adəti, rus yeməkləri,
rusluğa aid nə varsa həpsinə şiddətli bir nifrət
vardı. Bu kin Lehistan
istiqlalçılığının ən böyük
keyfiyyəti idi.
Slav millətlərindən Türkiyə ədavəti
ilə məlul olmayan bir millət varsa, o da Lehistandır. Lehistanda
Türkiyə və türklərə qarşı ədavət
degil, məhəbbət vardır. Lehlilər,
məmləkətlərinin inqisamını protesto edən
Türkiyəyə qarşı hissən minnətdar
olduqlarını daima zikr edərlər. Lehistan millətçilərindən mütəşəkkil
legionların Krım müharibəsi əsnasında Türkiyə
ordusu ilə bərabər Rusiya əleyhinə hərb etdikləri
məlumdur. Bu müharibələrin qardaş məzarı
İstanbuldadır. Şair Adam
Mitskeviç də burada mədfundur (dəfn olunmuşdur).
Osmanlı saraylarında ta son zamanlara qədər
təşrifat (rəsmi) mərasimində Lehistan səfiri
çağrılıyor, cavabında “qayıpdır”
deniliyordu.
Baltik sahilindəki milliyyətlər
Hərbi-Ümumi və Rusiya ixtilalı nəticəsində hürriyyət və istiqlalını iqtisab edən Lehistandan başqa və başda Finlandiya olmaq üzrə Baltik sahillərində elani-istiqlal edən cümhuriyyətlərə dəxi milliyyət məbdəi, digər Avropa milliyyətpərvərligində gördügü amilin təsiri və imtizacı (uyğunluğu) ilə demokrasi ümdələri ilə milliyyət məfkurəsinin təlifi sayəsində, nəşvü-nüma bulmuş; Hərbi-Ümumi əsnasında aktual bir mahiyyət alan təyini-müqəddərat haqqından bil-istifadə elani-istiqlal eyləmişlərdir. İşbu cümhuriyyətlərdəki milliyyət fikrinin nə surətdə hüsula gəldigini keçən sənə ərz etdigim konferansda təfsili ilə anlatıldığından təkrarına lüzum yoxdur zənn edərim. Bu xüsusda bənim “İstiqlal Məfkurəsi” nam risaləmə müraciət oluna.
Rəsulzadə Məhəmməd Əmin
“Yeni
Qafqasiya”, 1 nisan (aprel) 1927, ¹13
(Ardı
var)
525-ci
qəzet.-2018.-22 sentyabr.-S.20.