Tiflis... Və Mirzə Fətəli Axundzadə...
PƏRVİN
Tiflis -
deyirəm, ona görə ki, niyyətim bu möcüzə
şəhərin əsrlər öncəki halından danışmaqdı. XXI əsrin cilaladığı, yenilədiyi
küçələrdə gəzə-gəzə o illəri,
Tbilisinin Tiflis vaxtlarını hiss etmək çətin deyil.
Çünki burda müxtəlif mədəniyyətlərlə
yanaşı, fərqli əsrlərin, illərin izləri də
qorunub saxlanıb.
Parklarda
hündür, ildən-ilə gövdəsini yoğunladıb
qucağa sığmayacaq qədər qədim olan, kölgələri
asfalt yolları belə səfalı edən ağaclar da, qəmbərlik,
darısqal küçələr də, şəhəri
ortadan bölüb üzü vətənimizə doğru
axan, Araza qovuşmağa tələsən Kür də,
qırmızı şərabı buynuz-qədəhdən son
damlasına kimi başına çəkən qocalar da,
qılınclarını zərblə bir-birinə vurub
qığılcımların altında, milli paltarda rəqs
edən cavanlar da köhnəlikdən danışır,
keçmişdən xəbər verir. Hələ
üç-dörd mismarı bir-birinə
bağlayıb sənət əsərinə çevirən
küçə sənətkarlarından, əlinə
hansısa qədim musiqi alətini alıb gedən-gələni
qəpik-quruşa əyləndirən “manıs”lardan
danışmıram. Burda keçmişlə gələcək
arasındakı indiki zaman “suraqat” bir ovqata köklənib.
Yəni Kürün üzərindəki modern
şüşə körpü bir məhəllə
yuxarıdakı meydanın köhnə ab-havasına ziyan edə
bilməz. Yaxud da çox müasir geyinmiş və
gözəlliyi ilə göz çıxardan gürcü
xanım bir oturuma yekə və yağlı xaçapurini yesə, təəccüblənmə...
Əlini qulağının dibinə qoyub unudulmuş bir
mahnını zümzümə edə-edə göz
yaşı tökən qoca da beş dəqiqədən
sonra cavanlara qoşulub atılıb düşə bilər.
Bir neçə dəfə Tbilisidə olan adam
kimi bu təzadlı ovqatları şəhərin təbiəti,
havası ilə bağlamışdım. Gecənin
ortasında birdən elə ildırım çaxır ki,
deyirsən indicə qulaqların tutulacaq, yağış elə
bil vedrədən tökülür, beş
dəqiqədən sonra yağış da kəsir, sakitlik də
çökür ətrafa, səssizlikdən vahimələnirsən...
Amma arxayınlaşma, elə təzəcə yuxuya getdiyin
yerdə iki qonşunun söyüşməyə bənzər
söhbətindən dik atılacaqsan... Dava-dalaş eləmirlər,
sadəcə hal-əhval tuturlar, vəssalam! Deyilənə
görə, insansevərlikdə, qonaqpərvərlikdə, səxavətdə
gürcülər həmişə bizlərlə
yarışa giriblər. Buna aid çoxlu lətifələr
də var: “Azərbaycanlı teatrın qarderobuna yanaşıb
qırmızı onluğu uzadır, “qalıq lazım deyil” -
deyir... Gürcü bunu görüb pulu uzadır və
“qalıq da lazım deyil, palto da” - deyir...” Nədənsə,
bu yerdə gürcü rəssamı Pirosmani yadıma
düşür. Söhbətlər gəzir
ki, “Million alıx roz” mahnısının tarixçəsi
onun taleyi ilə bağlıdır. Fransız
aktrisası Marqaritaya aşiq olan Pirosmani mahnıdakı
kasıb rəssamın proobrazı imiş. Doğrusu, bunun həqiqət olub-olmamasını dəqiq
bilmirəm. Amma hadisənin kökündəki
fədakarlıq duyğusu məhz gürcü rəssamla
bağlıdırsa, elə bircə bu rəvayət millət
haqqında fikir söyləməyə əsas verir. Çünki millət kütlə deyil,
ayrı-ayrı adamlardı, şəxsiyyətlərdi.
Məsələn, heç bir savadı olmayan Pirosmaninin rəsmlərindəki
sadədən sadə simalar, yaxud məşhur “Mimino” filmində
təsadüfi bir zəngdən təsirlənən, dəstəyin
o tərəfində gürcü mahnısı oxuyub kövrələn
adam bu xalq haqqında təsəvvür
yaratmırmı?! Amma bu xalqın insansevərliyi,
istedadı, mərhəməti barəsində real əhvalatlar
da çoxdur. Böyüklərimizdən eşitmişəm,
deyirlər ki, lap çoxdan görmədiyin dostun Tbilisiyə
gəlib oteldə qaldığını bilsə,
dünyanı dağıdar, evinə aparar, axırıncı
tikəsini yedirtməsə, özünün çəkdiyi
şərabdan içirdib əyləndirməsə, əl
çəkməz. Bəzən qonağı
razı salmaqdan ötrü borca da girər. Elə indi də
bu qonaqsevərliyi sadəcə şəhərin küçələrində
gəzə-gəzə hiss etmək olur. Hətta
ömründə eşitmədiyi dildə danışsan da,
gürcü nəzakətlə cavab verməyə, yol göstərməyə
çalışacaq, son ana kimi yanında durub köməyi əsirgəməyəcək.
Bir sözlə, burda hər şey “doyumluqdu”; iki-üç
xinqali yeyib partlayırsan az qala...
Xarçonun acılığından ağzının
“divarları” yanıb-tökülür və tez-tələsik
doyur mədən... Bir qədəh tünd şərab
başını gicəlləndirir, qanını qaynadan musiqi
yerində oturmağa imkan vermir.
Hər şey istidi - yemək də, musiqi
də, münasibətlər də, şəhərin
ab-havası da. Hətta qırmızı şərabı
da soyuducuya qoymağa icazə vermirlər, Saperavini isti
içməlisən, vəssalam, yoxsa küsərlər!
Qafqazın adətlərini burda daha çox hiss edirsən elə
bil. Bir də qəribə asudəlik, hətta
bekarçılıq yağır Tbilisinin üz-gözündən.
Görünür, indi bu şəhərin
turistlərin cazibə mərkəzinə çevrilməsinin
səbəbi həm də budur. Adam heç hara tələsməyən
şəhərlə, onun sakinləriylə, simasına hopan
tarixlə birgə dincəlir...
“TİFLİSLİ OLMAQ”
XIX əsr Tiflisin həyatında yeni bir mərhələnin
başlanğıcı hesab oluna bilər. Gürcüstan
əyalətlərinin Rusiya imperiyası tərəfindən
işğalından sonra Tiflis Gürcüstan
quberniyasının adminstrativ mərkəzi, həmçinin,
rus ordusunun baş komandanlığının iqamətgahına
çevrilir. Bununla da şəhərin
iqtisadi və mədəni səviyyəsi getdikcə güclənir.
Nəşriyyatların çoxalması, qəzetlərin işıq
üzü görməsi, teatr binasının tikilməsi,
müxtəlif ədəbi tədbirlərin keçirilməsi
şəhərin ciddi bir mədəniyyət mərkəzinə
çevrilməsinə səbəb olur.
Zamanla Tiflisin mədəniyyət paytaxtı
olmasını ifadə etmək üçün Mirzə Cəlil
Məmmədquluzadənin “Xatiratım” əsərinə
müraciət yerinə düşər. Görkəmli
yazıçı “Poçt qutusu” hekayəsinin
yaradıcılığındakı rolunu belə şərh
edirdi:...” mənim bu hekayəm mənim ədəbi
həyatımda bir əhəmiyyətli rol oynayıbdır. Bu da odur ki, bəlkə, bu hekayəmin səbəbindən
mən həmin bu müsafirətimdə, Tiflisə
azarlını (həyat yoldaşı Həmidə xanım
Cavanşiri - P.) apardıqda dəxi İrəvana
qayıdıb gəlmədim və Tiflisdə qalıb, sonra da
həmişəlik tiflisli oldum”. “Həmişəlik
Tiflisli olmaq” o böyük mübarizəyə - hərəkata
qoşulmaq demək idi. Hansı ki, təxminən
bir əsr əvvəl başlamışdı. Hələ
XIX əsrin birinci yarısından Abbasqulu ağa Bakıxanov,
Mirzə Şəfi Vazeh, İsmayıl bəy
Qutqaşınlı Tiflisdə yaşayan, yaxud tez-tez bu şəhərə
gəlib-gedən A.S.Qriboyedov, N.V.Xanıkov, V.Pototski,
İ.Slivitski, Q.Qaqarin, Y.Polonski, V.Solloqub, D.Kipiani, Q.Orbeliani,
A.Çavçavadze, G.Eristavi, G.Sereteli ilə
yaradıcılıq ünsiyyəti qurur, Azərbaycan ədəbiyyatı
və mədəniyyəti barədə fikir
yaradırdılar. M.Ş.Vazehin “Divani-hikmət”
məclisi Tiflisdəki gürcü və rus ədəbi dərnəkləri
ilə yaradıcılıq əlaqələri qururdu. Beləliklə, həm Azərbaycan
ziyalılarının Tiflis mədəni mühitinə, həm
də burdakı ab-havanın onların
yaradıcılığına qarşılıqlı təsiri
vardı. Və bu təsirdən söz
açdıqsa, böyük mütəfəkkir Mirzə Fətəli
Axundzadənin haqqında ayrıca danışmalıyıq.
Mirzə Cəlil deyirdi ki, “Mirzə Fətəli
Axundov barəsində ya çox yazmaq lazımdır, ya
heç yazmamaq lazımdır. Mirzə Fətəli
Axundov barəsində ya yaxşı yazmaq lazımdır, ya
heç yazmamaq lazımdır...” Doğrusu, Mirzə
Cəlilin bu ciddi tapşırığı hələ
yazıya başlamamış qorxuya salır adamı.
Çünki çox və yaxşı yazmaq elə-belə
iş deyil. Sadəcə Mirzə Fətəli
haqqında yaza-yaza anlamağa, duymağa
çalışıram onu. Axı hər şey
başqa cür ola bilərdi...
“SƏN DƏMİ?”
Tarixdə, ədəbiyyatda sloqana, simvola çevrilən
suallar çoxdur. Şekspirin, daha doğrusu Yuli Sezarın “Sən dəmi
Brut?” sualının özü ayrıca bir “xarakter” elementidir,
satqınlığı ifadə edir, yaxud elə Hamletin “Olum,
ya ölüm?” tərəddüdü nələri-nələri
demir?! Bu mənada müəllimi Mirzə Şəfi
Vazehin Mirzə Fətəlinin dini təhsil almaq arzusunu
eşidəndə verdiyi sual təkcə gənc Fətəlinin
yox, bütöv bir dövrün, ədəbiyyatın,
mübaliğədən çəkinmədən demək
olar ki, Azərbaycanın yönünü dəyişdi.
“Sən dəmi məğmun olmaq istəyirsən?”
- soruşdu Mirzə Şəfi və
şagirdinin taleyini dəyişdi bununla. Çünki Mirzə
Fətəli fikrindən daşınmasaydı, ona atalıq edən
Axund Hacı Ələskər onu savadını artırmaqdan,
çalışmaqdan ötrü Tiflisə aparmasaydı, hər
şey başqa cür ola bilərdi.
Axı Tiflis vurğuladığım kimi, mədəniyyət
beşiyi idi, mərkəzdən ardıcıl şəkildə
qəzet və dərgilər alırdı, 40-cı illərdən
başlayaraq gürcü knyazlarının evlərində, yay
vaxtı isə açıq havada rus ziyalıları
üçün konsertlər, tamaşalar təşkil
edilirdi... Bütün bu mühitlə qaynayıb
qarışmaq, burda bişmək, yetişmək tamam başqa
nəticə verdi. Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev “Mirzə Fətəlinin faciəsi” adlı məqaləsində
yazır: “1849-cu ildə canişin Vorontsovun əmri ilə
Tiflisdə teatr binası tikilmişdi. Erməni, gürcü və
Azərbaycan dillərində teatr əsərləri yazmaq
üçün canişin üç komisyon təşkilinə
əmr verdi. Azərbaycan komisyonunda işləmək
üçün Mirzə Fətəlidən başqa bir adam tapılmadı. Axırda Mirzə
Fətəli özü təklikdə komediyalar yazmağa
başladı...”Mirzə Fətəli hesab edirdi ki, artıq
yeni dövrdə “millət üçün faydalı və
oxucular üçün rəğbətli olan əsərlər
drama və romandır”. 1850-1855-ci illər
arasında özünün məşhur altı
komediyasını yaratmaqla nəinki Azərbaycan ədəbiyyatında,
türk-müsəlman dünyasında dramaturgiyanın əsasını
qoydu. “Hekayəti molla İbrahimxəlil kimyagər”
(1850), “Hekayəti-Müsyö Jordan həkimi-nəbatat və
Dərviş Məstəli şah cadküni - məşhur”
(1850), “Hekayəti-xırs quldurbasan” (1851), “Sərgüzəşti-vəziri-xani
Lənkəran” (1851), “Sərgüzəşti-mərdi-xəsis
və ya Hacı Qara” (1852), “Mürafiə vəkillərinin
hekayəti” (1855) adlı komediyaları ilə Mirzə Fətəli
xalqın bəlalarını, problemlərini
aktuallaşdırdı. Həm də necə,
hansı üsulla? Hər kəsin anlayacağı dildə,
üslubda və tərzdə... Axı o zamana
kimi ədəbiyyat deyəndə ağıla yalnız
şeir gəlirdi. Elə Mirzə Fətəli də
yaradıcılığa şeirlə
başlamışdı, “Zəmanədən şikayət”ini
nəzmlə etmişdi... Dahi rus şairinin,
Puşkinin ölümünə “Şərq poeması” da
yazmışdı. Amma elə bircə “Nəzm və nəsr”
məqaləsini oxumaq yetər ki, onun ədəbiyyatın
xilasedici missiyasına inamını və şeirə aid bir az da “qəribə” tələbkarlığını
anlayasan. Füzuliyə münasibəti nə qədər
mübahisəli və söylədiyim kimi, qəribə olsa
da, bu məqamı yalnız zövq məsələsiylə
bağlaya bilərik. Məsələn, Tolstoyun
Şekspiri bəyənməməsi kimi... Bu
faktla nə Tolstoyun, nə də Şekspirin dəyəri
azalır. Füzulinin və Axundzadənin dəyəri
azalmadığı kimi!!!
PARİS DAĞILIR...
Akademik
İsa Həbibbəyli “Xoş gördük, Mirzə Fətəli
Axundzadə” məqaləsində yazır: “Məhz M.F.Axundzadənin
xidmətləri sayəsində Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk dəfə idi ki, Ağcabədi bazarında, Nuxa şəhərində
Hacı Kərim Zərgərin evində, Xaçmaz
dağlarında, Qarabağ vilayətində Təklə-Muğan
qışlağında, Şəmsəddin mahalındakı
obalarda, Arazın kənarındakı Qızılbaş kəndində
baş verən əhvalatlardan, yalançı kimyagərlərdən,
cadukün dərvişlərdən, xırs quldurbasanların
aqibətindən, xəsislik mövzusundan bəhs edən əsərlər
yazılmışdı. Bunlar Azərbaycan
maarifçi realist ədəbiyyatının dürrü-yeganələri
idi”.
Bu dəqiq qənaətləri oxuduqca yadıma üsyankar gənc dostlarımızdan birinin elə yaşına və imicinə uyğun sözü düşürdü. Bir dəfə maarifçilik məsələsindən danışanda “gör o cür sənətkarlar nəyə zamanlarını sərf ediblər, o istedadı ayrı cür əsərlər yaratmağa yönəldə bilərdilər” - dedi. Yəni əgər xalqı maarifləndirməyə ehtiyac olmasaydı, daha yaxşı əsərlər yazılardı - demək istəyirdi dostumuz. Mirzə Fətəlini daha yaxşı və dərindən oxuduqca bu fikrin yanlışlığına yenidən əmin oldum. Axı məsələ təkcə maariflənmədə deyildi, Mirzə Fətəli nəsihət vermirdi, sadəcə düşünməyə çağırırdı, bu isə ən inkişaf etmiş, ən savadlı cəmiyyətdə belə mühümdür. Yadımdadı, bir neçə il öncə Tbilisidə Mirzə Fətəlinin ev-muzeyini ziyarət edəndə divardan asılmış tablo diqqətimi çəkmişdi. Dramaturqla bağlı kiçik bir əhvalat əks olunmuşdu tabloda... Deyilənə görə, bir gün Mirzə Fətəli həyat yoldaşı Tubu xanımın eyvandan asdığı xalçanın oğurlandığını görür. Heç halını pozmadan oğrunun dalınca gedir. Düz bazara kimi gəlir. Oğru xalçanı satmağa gətiribmiş. Pulunu verib alır gəbəni və xahiş edir ki, “satıcı” ona evə qədər aparmağa kömək eləsin. Mənzilbaşına çatanda oğruya hər şey aydın olur və o, Fətəlinin ayaqlarına düşüb yalvarır. Mirzənin onu həbs etdirmək niyyəti yox idi, şübhəsiz, amma bir şərtlə oğru söz verməliydi ki, daha heç vaxt belə iş tutmayacaq...
Bu cür mifləri, əfsanələri xalq yaradır çox vaxt, yəni həqiqətən real olmasını dəqiq bilmirəm. Amma bu kiçik rəvayət Mirzə Fətəlinin böyük ideyasının ifadəsidir sanki. Xərcləyərək öyrətmək - özünü, zamanını, ömrünü xərcləyərək maarifləndirmək. Həm də yormadan, incitmədən, bir az gülüş, bir az sarkazm qataraq... Bu mənada dərvişin Parisi partlatması əhvalatı dahiyanədir. Deməli, Qərbdə insanların inqilab etdiyi bir vaxtda Şərqdə qadınlar bir zirzəmidə gizlənib cadu-pitiylə şəhər “dağıdırlarmış”... Həm də nə qədər “böyük təsadüf” ki, bu hadisələr üst-üstə düşübmüş. Və bu məqamda günümüzdə də sosial şəbəkələrin, hətta televiziyaların təbliğ, reklam etdiyi modern “dərviş”ləri, ekstrasensləri yada salıb düşünürəm, axı indi hamımız yazmağı, oxumağı bacarırıqsa, Qərb mədəniyyətindən geri qalmırıqsa, Mirzə Fətəlinin arzuladığı məktəb, maarif və s. ən yüksək səviyyədədirsə, amma “Məstəli şah”lar da aktuallığını itirməyibsə, bu, böyük mütəfəkkirin dahiliyinin daha bir nümunəsidir... Görürmüş, bilirmiş ki, bu xəmir hələ çox su aparacaq. Məsələn, Mirzə Fətəlinin 1850-ci ildə yazdığı problemə illər sonra Nəcəf bəy Vəzirov “Müsibəti Fəxrəddin”, ondan da xeyli sonra Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə “Ölülər” əsərində toxunacaq. Burda zamanla dəyişilən ovqata diqqət çəkmək istərdim... Deməli, Mirzə Fətəli bu problemə gülür, Şahbaz oxumaq istəyir, qoymurlar, Nəcəf bəy Vəzirov bunu faicə kimi görür - Fəxrəddin oxuyub gəlib artıq, amma nadanlar arasında yaşaya bilmir, ömrü faciə ilə bitir. Mirzə Cəlil isə çıxılmazlığı göstərir. İskəndərin timsalında Avropada oxuyub gələn, düşünən, naqislikləri görən, amma təkcə canı ilə mübarizə aparmağa gücü çatmayıb içkiyə qurşanan adamı göstərməklə əslində, həll yolunu görmədiyini deyir yazıçı. Axı hələ əsrlər öncə Füzuli də demişdi “Saqi, gətir ol meyi-muğani... Kim, unudalım qəmi-cəhani!”
Bəli, Şahbaz oxumağa gedə bilmədi, Fəxrəddin öldü, İskəndərin gücü ancaq “Tfu sizin üzünüzə” deməyə çatdı.. Nə qədər kədərli olsa da, bütün bu detallar müəlliflərin ümidsizliyini göstərir. Amma təslim olmaq qadağan idi... Zərdabi də bunu deyirdi!
BİR
GÜLLƏ BAHAR...
Mirzə Fətəli “Əkinçi”yə, Həsən bəy Zərdabiyə yazdığı məktubunda bu ümidsizliyini birbaşa və açıq etiraf edirdi:
“Əgər külli şəhər xalqı padşahlıq məktəbxanalarda oxusalar, yer tapılmaz. Deyəcəksən ki, özümüz şəhərlərdə məktəbxanalar bina edək, çox yaxşı, hansı istitaət ilə (maliyyə)? Bərfərüz ki, etdik, müəllimləri haradan alaq? Türki və farsi və ərəbi dillərində elm bilən müəllimlər yoxdur və bu dillərdə elm kitabları yoxdur, bəs necə edək? Deyəcəksən ki, rus dilində oxuyun, öyrənin. Çox yaxşı, şəhərlərdə məktəbxanalar açdıq, rus dilində elm öyrənməyə başladıq. Kənd əhlimiz necə etsinlər, kəndlərdə də məktəbxanalar açaq və müəllimlər gətirdək, ya yox? Əgər deyirsən açın, insaf elə, hansı istitaət ilə və hansı qüdrət ilə?”
Suallar, suallar, suallar... Bax bu suallar içində itib-batırdı ziyalılarımız və çıxış yolunu bəzən görməyəndə acı bir kinayə ilə “əl çək yaxamızdan” deməli olurdular... Və Həsən bəyin cavabı...
“Tiflis və ya başqa şəhərdə bir məktəbxana açmaq olar ki, hər 300 ev o məktəbxanada öz xərci ilə bir uşaq oxutsun. Həmin uşaqlar təhsil aldıqdan sonra onları şəhərlərə və ya kəndlərə aparıb evə 1 manat vermək ilə məktəbxana aça bilər. Bu halda Qafqazın şəhərlərində və kəndlərində məktəbxana aça bilərik ki, orada öz dilimizdə uşaqlarımız təlim olunsun və yəqin ki o vaxt indikindən yaxşı müsəlman olarıq”.
Etiraf edirəm ki, utanıram! Bu böyük ziyalıların belə quru yerdə, çətinlik və məhrumiyyətlər içərisində, heç nədən hər şey yaratmaq üçün çalışmalarını dərk edib xəcalət çəkirəm. Axı auditoriyada bircə tələbənin etinasızlığından ruhdan düşməyim də, oxumaq istəməyən gənclərə dərsi həvəssiz deməyim də olub... Və Mirzə Cəlil demiş, “sözünü qulaq asmayanlara” söyləməyə çalışan adamların qabağında necə günahkarıq, bunu dərk edirəm... Bəli, Həsən bəy Mirzə Fətəliyə deyirdi ki, “Bir güllə bahar olar”...Və Mirzə Fətəli bəlkə heç özü də bilmədən o böyük baharın ilk müjdəçisi idi! Sadəcə mübarizəsi çətin idi, az qala hamı ilə idi... Hətta xanımı Tubu ilə də...
Mirzə Fətəli Axundzadə ömrünü əks etdirən, Anarın ssenarisi əsasında rejissor Ramiz Həsənoğlunun ekranlaşdırdığı “Sübhün səfiri” filmində ikicə detala diqqət çəkməklə bu mübarizənin nə qədər mürəkkəb olduğunu qeyd etmək istərdim. Filmdə Mirzə Fətəlinin oğlu Rəşid namaz qılır, “Misyo Jordan və Dərviş Məstəli şah” əsərindəki falçıya getmək, oğlunu oxumağa qoymamaq məsələsini müəlliflər Tubunun dilindən verirlər. Bilirik ki, Rəşid Brüsseldə təhsil alıb və filmdə Tubu xanım pyesdəki məşhur sualları verir: “Şərab içəcək, donuz əti yeyəcək?” Hələ bir falçı Sənəmin parisli qızlar haqqında dediklərini də quran ayəsi kimi danışır... Müəlliflər bununla nəyisə dəyişməyə çalışan adamın faciəsini göstərirlər. Axı bir qayda olaraq çox zaman böyük mübarizələr elə evin içərisindən, ən doğma adamlardan başlanır. “Düşmən ocaq başında imiş” ifadəsi elə-belə düşməyib xalqın dilinə və Tubu xanım Mirzə Fətəlinin qan qohumu olduğu üçün tələf olan uşaqlarının da günahını ərinin dinsizliyində görür. 13 övladından 11-ini itirən qadının üzü gülmür heç və ərini Allahsızlığına görə hey ittiham edir. Bu isə son dərəcə mübahisəli ittihamdır...
PUÇ VƏ
ƏFSANƏ...
Mirzə Fətəlinin “dinsizliyi”, hətta ölümündən sonra belə din xadimlərinin onu bağışlamaması məsələsi artıq bir mifə çevrilib. Hörmətli alim Vilayət Quliyev “Bir daha Mirzə Fətəli Axundovun dəfni haqqında” məqaləsində bu məsələləri qeyri-adi məntiqi və gətirdiyi sənədlərlə aydınlaşdırır. Əlbəttə, “Kəmalüddövlə məktubları” traktatında bütün dinləri puç və əfsanə saydığını deyən müəllif dindar deyildi və hətta o dünyada həyatın davamı “vədi” belə islamı, daha doğrusu, xurafatı xilas etmirdi onun düşüncəsində. Amma bununla belə, “Sübhün səfiri” filmində Rəşidin namaz qılması və atasının bunu sakit qarşılaması müəllif fantaziyası deyil. Mirzə Fətəli oğlu haqqında yazırdı: “Renanın, Boklun əsərlərini oxumuş Rəşid fəlsəfəni məndən pis bilmir, fizikanı, təbiətşünaslığı məndən daha yaxşı anlayır. Lakin o, bu Ramazan ayını - bütün şərtləri və əməlləri yerinə yetirməklə - oruc tutdu. Deyir ki, istəyirəm hamı məni təmiz müsəlman və xalis şiə kimi tanısın. Mən də mane olmurdum. Ramazan ayında hər gün namaz qılır, dua oxuyurdu”. Bu məktub ədibin dini görüşləri haqqında çox şeyi deyir, hələ üstəgəl, Şeyxülislamla dostluq etməsi də ciddi faktdır. Vilayət Quliyevin məqaləsində bütün bunlar dəqiq təhlil olunduğu üçün şərh etmirəm, sadəcə böyük mütəfəkkirin ömrünün son günlərini, dəfni ilə bağlı həqiqətləri öyrənmək baxımından bu məqaləni oxumağın vacibliyini vurğulayıram. 2013-cü ildə Mirzə Fətəlinin qəbrini ziyarət edəndə ordakı azərbaycanlılardan da bu məqamı soruşmuşdum. Yaşlı adamlar bunlar hamısı (guya müsəlmanlar Mirzənin namazını qılıb “yerdən götürməyiblər” və yalnız üç gün sonra gürcülər hamballara pul verib dəfn etdiriblər onu) Sovet ideologiyasına görə, o zaman uydurulmuş məsələlərdir - demişdilər.
Təbii ki, Mirzə Fətəlinin gördüyü işlərin dəyərləndirilməsi üçün zaman lazım idi. İllər sonra dahi mütəfəkkirin yüz illik yubileyi keçiriləndə Şeyxülislam Pişnamazzadənin matəm duası oxuması, Firudin bəy Köçərlinin məşhur çıxışı tarixi ədalətin bərpası idi. Mirzə Fətəli Həsən bəy Zərdabinin şagirdlərlə pyesini səhnələşdirməsindən təsirlənib “ömrümü on il uzatdınız” demişdisə, indi teatrlarımızın repertuarından düşməyən tamaşalarla ömrü uzandıqca, uzanır...
P.S. PARADOKS
Dostoyevski “İnsan çox geniş məhfumdu” - deyirdi. Və Mirzə Fətəli dramaturgiyasında, “Aldanmış kəvakib” kimi çoxqatlı nəsrində yaratdığı insanlar bu genişliyi göstərirlər əslində. Amma “genişliyin” daha bir nümunəsi də elə Mirzə Fətəlinin özüdür. Ərəb əlifbasıyla razılaşmayıb yeni əlifba yaratmaq uğrunda mübarizə aparan, dini xurafatla barışmayıb gizlətməyə məcbur olduğu “Kəmalüddövlə məktubları” yazan, islamın qadağalarına, çərçivələrinə qarşı çıxıb xalqı maariflənməyə çağıran adam ikinci dəfə evlənibmiş... Tubu xanımla eyni vaxtda ikinci xanımı varmış... Axı ikinci xanımı almaq, siğə etdirmək dinin icazəsi idi! Amma, amma, amma... Sevgiydimi səbəb, bilmirəm! Mirzə Fətəlini axıracan anlamaq üçün daha çox zamana ehtiyac var, görünür.
Doğulduğu Şəkini, bir neçə il yaşadığı Xamnəni, ömrünü sürdüyü, dəfn olunduğu Tiflisi öyrənmək, əsərlərini öyrənmək, özümüzü, milli kimliyimizi öyrənmək, hətta Füzulini öyrənmək lazımdır...
525-ci qəzet.-2018.-22 sentyabr.-S.14.