Türk
Dünyasına işıq tutan abidə-nəşr
MİLLƏT
VƏKİLİ CAVANŞİR FEYZİYEVİN “TÜRK
DÜNYASI” BEŞCİLDLİYİ HAQQINDA QEYDLƏR
Şahanə MÜŞFİQ
Böyük Türk dünyasının ən dəyərli beş kitabından biri - Mahmud Kaşğarlının “Divani-lüğət-it-Türk” əsəri belə başlayır:
“Əsirgəyən, qoruyan Allahın adıyla.
Allahın dövlət günəşini Türk bürclərindən doğmuş olduğunu və Türklərin ölkələri üzərində göylərin bütün dairələrini döndərmiş olduğunu gördüm. Allah onlara Türk adını verdi. Və yer üzünə hakim qoydu. Cihan imperatorları türk irqindən
çıxdı. Dünya
millətlərinin yuları Türklərin əlinə
verildi. Türklər Allah
tərəfindən bütün millətlərə
üstün qılındı. Haqdan ayrılmayan türklər, Allah
tərəfindən haqq üzərinə
qiymətləndirildi. Türklər
ilə birliktə olan millətlər əziz oldu. Belə millətlər, Türklər
tərəfindən hər arzularına çatdılar. Türklər, himayələrinə
aldıqları millətləri, pislərin şərindən
qorudular. Cihad hakimi olan türklərə hər kəs
möhtacdır, onlara dərdini dinlətmək, bu
surətlə hər cür arzuya nail ola bilmək üçün Türkcə
öyrənmək lazımdır...”
Türk dünyası dedikdə böyük, sonsuz
ərazilər, türklər dedikdə tarix boyunca
bir-birindən həm məsafə, həm də siyasi
baxımdan ayrı düşməklərinə baxmayaraq,
ürəkləri daim bir-biriylə atan, öz
soyköklərini unutmayan, ortaq dillərini müəyyən
qədər yaşatmağı bacaran 210 milyon insanın aid
olduğu çox böyük bir ulus yada düşür.
Müasir dövrdə
türklər Saxadan Balkanlara qədər-təxminən 12
milyon kvadrat kilometr ərazidə yayılıblar. Türklərin yayıldığı
ərazinin ilk xəritəsini isə M.Kaşğari
“Divani-lüğəti-it-Türk” əsərində verib.
Türkün tarixi
də, mədəniyyəti də çox qədim
dövrlərə gedib çıxır. Ən
qədim türk yazısı 2500 il bundan əvvələ aid edilən, Qazaxıstanda,
Eşik kurqanından tapılan gümüş kasa
üzərindəki yazıdır. Bu kurqanda tapılan altun geyimli adamın zinət
əşyaları zənginliyinə görə yalnız Misir
ehramlarından geri qalır.
Türklər
haqqında ilk qədim və etibarlı mənbə Çin
mənbələri sayılır. Çünki türklər hər zaman at
üstündə müharibələrdə, qovğalarda
olduğundan tarixi qılıncla yazıblar, qələmlə
deyil. M.Kaşğarinin dili ilə desək: “Türklər
yerlə göy arasında qalmaqdan öz tarixlərini
yazmağa fürsətləri olmayıb”.
Təbii ki, sonrakı
dövrlərdə bu şanlı tarix çox yazıldı,
yaddaşlardan yazıya köçürüldü, ulu
babalarımız tərəfindən bizə əmanət
olara ötürülüb, bizdən isə gələcək
nəsillərə miras kimi qalacaq.
Son dövrlərdə türkün əzəmətli,
vüqarlı tarixini, dünya sivilizasiyana birbaşa təsir
gücünə malik mədəniyyətini,
ümumbəşəri türk ideyalarını
özündə əks etdirən ən əhatəli və
fundamental əsər Türk dünyasının
tanınmış tədqiqatçılarından biri,
Millət vəkili Cavanşir Feyziyevin “Mütərcim”
nəşriyyatında işıq üzü görən
“Türk dünyası” beşcildliyidir. Ortaq türk bayrağına
bürünmüş nəfis tərtibatlı əsəri
ilk dəfə görəndə yadıma dahi Nizami
Gəncəvinin əxlaqi-didaktik məzmunlu əsərlərindən
ibarət “Xəmsə”si - beşcildliyi
düşmüşdü. Düşünmüşdüm
ki, əgər əsrlərin o tayında
yaşayıb-yaratmış Nizami öz
əsərlərində bəşəri ideyaları,
əxlaqı təbliğ edirdisə, fəlsəfə doktoru
Cavanşir Feyziyev heç də ondan geri qalmayan
müqəddəs bir missiyanı həyata keçirərək
Türk sivilizasiyanı yazıya köçürüb. O
sivilizasiya ki, böyük Nizaminin özü də onun bir
tərkib hissəsidir. O sivilizasiya ki, tarix boyunca bütün
dünya mədəniyyətinə,
dövlətçiliyinə, siyasətinə,
məişətinə birbaşa təsir göstərib. O
sivilizasiya ki, zaman-zaman təzyiqlərə, hücumlara
məruz qalıb, yox olmaq, parçalanmaq təhlükəsi
yaşayıb. Amma heç
zaman əyilməyib, sınmayıb, düşmənin arzusunu
yerinə yetirərək parçalanmayıb. Buna
görədir ki, bir-birindən yüzlərlə,
minlərlə kilometrlər uzaqda yaşayan türk xalqları
öz dillərində ortaq sözlər tapır, az müddət sonra bir-birini
anlayacaq dərəcədə asanlıqla
danışıqlarını qavrayırlar. Çünki budaqlar bir-birindən nə
qədər çox ayrılsa, nə qədər çox
uzansa da kökləri birdir.
Sonradan bu böyük və sanballı əsər
haqqında yazılmış məqalələrə göz
atarkən dəyərli şair, ziyalı, Turan sevdalı
Əkbər Qoşalının da öz məqaləsində
bu iki “Xəmsə”ni qarşılaşdırdığını
gördüm.
Çox geniş, saysız-hesabsız, yerli və xarici
mənbələrdən, qaynaqlardan yararlanaraq
araya-ərsəyə gətirilmiş kitabın elə
təkcə ədəbiyyat siyahısı, üzərində
nə qədər böyük, gərgin iş getdiyini,
əmək sərf olunduğunu göstərir. Cavanşir müəllim heç bir
yerdə ifrat müəllif təxəyyülünə,
şişirtmələrə yol verməyib. Türklüyü, onun bütün
nəsillərə örnək tarixini tamamilə
gerçək, real faktlar əsasında, zəngin
məlumatlarla qələmə alıb.
Beş müxtəlif mövzu və başlıq
altında təqdim olunan kitablardan ibarət “Türk
dünyası”- dünya türklüyünün
bütövlük gerçəkliyini, eyni zamanda, onun
diferensial və inteqral xüsusiyyətlərini real faktlar
əsasında, dolğun və zəngin məlumat spektri
ilə özündə əks etdirir”.
Məncə, əsərin yaranma səbəbini
müəllifin bu sözləri ilə şərh edə
bilərik: “Bu gün aktuallaşdırılması zəruri
olan əsas məsələ - ümumtürk
qurumlarının koordinasiyasını daha da
optimallaşdırmaqdan və suveren türk dövlətləri
arasındakı hərtərəfli münasibətlərin
dərinləşdirilməsi şərtləri daxilində
onların sıx humanitar əməkdaşlığını
və siyasi müttəfiqliyini həyata keçirəcək
proseslərin inkişafına nail olmaqdan ibarətdir”.
AMEA Bakıxanov adına Tarix
İnstitutunun Elmi Şurasının qərarı ilə
çap olunan beşcildliyin elmi redaktorları tarix elmləri
doktoru, professor Yaqub Mahmudov və fəlsəfə elmləri
doktoru, professor Fərman İsmayılovdur.
Beşcildliyin birinci
cildi “Türk dünyasının təməl
dəyərləri” adlanır. Bu hissədə müəllif aydın
məsələdir ki, mövzuya ən qədimdən, ta
kökündən giriş edir, türk sivilizasiyasının
tarixi təkamülü və təməl
dəyərləri, türk dilləri ailəsi,
ümumtürk tarixi və mədəniyyəti, siyasət
və diplomatiyası, türklərin spesifik həyat tərzi,
adət-ənənələri, universal-multikulturalist
dünyagörüşü və onların müasir
dünyadakı mövqeyi haqqında geniş məlumat verir. O, ilkin
olaraq Türk sivilizasiyası anlayışı
əsaslandırılır, türk etnocoğrafiyasının
hüdudları, türklərin tarixi geopolitikası,
dövlətçilik ənənələri və digər
məsələləri oxucuya sistemli şəkildə elmi
faktlarla təqdim edir.
2-ci kitab “Türk
xalqları”ndan bəhs edir. Adından da göründüyü kimi,
burada türk etnocoğrafiyası, əski türk ulusları
və boyları, müasir türk xalqları və
toplumları, türk diasporu və onun təşkilatlanması
problemləri, ümumtürk qurumları və onların
inteqrasiya prosesindəki rolundan danışılır. Hunlar,
göytürklər, saqlar, avarlar, qıpçaqlar,
səlcuqlular və s. kimi əski türk ulusları və
boylarından başlayaraq müasir türk
dövlət və xalqları haqqında əhatəli
məlumat verən müəllif daha sonra hazırda
fəaliyyət göstərən türk diaspor
təşkilatları və ümumtürk qurumları,
onların fəaliyyət istiqamətlərini də bu
başlıq altında şərh edir.
3-cü kitab
türklərin dövlətçilik tarixi və
genealogiyası, qədim türk dövlətləri və
imperiyaları, dövrümüzün müstəqil türk
respublikaları və onların əlaqələri, başqa
dövlətlərin tərkibindəki muxtar türk
respublikalari və vilayətləri, türk
dövlətlərinin qarşılıqlı
əlaqələri və inteqrasiyasından bəhs edir. “Türk
dövlətçiliyi tarixi” adlandırılan bu
hissədə böyük Türk imperiya və
dövlətlərinin bəşər tarixindəki yeri, dövlətçilik ənənələri,
çağdaş dövrümüzdə bu
ənənələrin necə davam etdirilməsi kimi
məsələlərlə bağlı əhatəli
məlumatlar oxucuya təqdim olunur.
“Türkşünaslıq” adlı 4-cü cilddə türkşünaslığın aktual
problemləri, türkçülük ideologiyası və
onun nümayəndələri, türkçülüyü
təhrif edən yanaşma və nəzəriyyələrin
tənqidi analizi, türklərin kimliyinə münasibət,
müasir türk dünyasının inkişaf potensialı
və perspektivləri haqqında konkret informasiyalar yer alır.
Müəllif bu kitabda
türkçülük ideologiyasının yaranması,
əsas hədəfləri və xüsusiyyətləri,
dünya elmindəki türkçü alimlər və
onların elmi fəaliyyəti üzərində xüsusi
dayanır. Bunun da əsas
səbəbi müəyyən dövrlərdə
türkçülük ideologiyasını fiaskoya uğratmaq
cəhdləri, türkçülüyün şüurlu
şəkildə təhrif edilməsinə
çalışılmasıdır. Pantürkizm,
panislamizim, panturanizm kim əsk
cəhbələr çox çalışsalar da bu
cəhdləri heç bir uğurlu nəticə vermədi.
Çünki P.Tomsen, V.Radlov, V.Bartold, L.Qumilyov, A.Kononov,
P.Qolden, K.Findli, D.Kıdırəli və bu kimi məşhur
dünya türkşünasları, onların elmi
fəaliyyəti, tədqiqatları, Ə.Vefiq Paşa,
M.Cəlaləddin Paşa, H.Zərdabi, V.Çələbi,
Y.Akçura, Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu,
O.Süleymenov kimi türkçülüyün ustad
nümayəndələri bu ideologiyanı ən yüksək
şəkildə yaşadır və təbliğ
edirdilər. Eləcə
də 4-cü kitaba türk ruhu, türk
əzmkarlığı, tarixi, dövlətçiliyi,
mədəniyyəti haqqında dünyanın məşhur
dövlət və mədəniyyət xadimlərinin fikirləri
də daxil edilib.
Nəhayət, sonuncu -
5-ci kitabda isə “Türk dünyasının tarixi
şəxsiyyətləri” yad edilir. Müəllif burada qətiyyən öz
mənsub olduğu xalqın tarixindəki, ya da
özünün sevimli şəxsiyyətlərini
qabartmır, Türk dünyasının
tərəqqisində, azadlığında, birliyində
misilsiz xidmətləri olmuş şəxsiyyətləri
və onların dövlətçilik, siyasət, elm,
mədəniyyət, ədəbiyyat sahəsindəki
xidmətləri sistemləşdirərək təqdim edir. Türkün
tarixində ən qədim zamanlardan müasir
dövrümüzədək dünya sivilizasiyasına
böyük töhfələr verən
şəxsiyyətlər, dünyanın siyasi düzənini
dəyişən fatehlər, bəşəriyyət
həyatında yeni istiqamətlər açan insanlar, universal
biliklərə malik zəkalar o qədər çoxdur ki,
təbii olaraq, C.Feyziyev bu kitabında onların yalnız bir
qismi haqqında yığcam, lakonik məlumatlar verir, Türk
birliyi adına gördüyü xidmətlərdən söz
açır.
Bu yerdə Ə.Qoşalının öz üslubuna,
şirin danışıq tərzinə xas sadəlik və
doğmalıqla qələmə aldığı, mənim
də hər sözü ilə razılaşdığım
fikirləri xatırlatmaq yerinə düşərdi: “Heç
kəsə sirr deyil ki, qardaş ölkə və topluluqlarda
çıxan türk dünyası ünvanlı bir çox
nəşrlərdə hansısa xalqın, ölkənin,
liderin daha ön plana çıxarılması halları
mövcuddur; Cavanşir Feyziyevin beş cildliyinin ana xəttini
isə türkün şanlı ortaq keçmişi və o
keçmişin ortaq gələcəyə
dönüşdürülməsi potenisalının
özü təşkil edir; müəllif
özününküləşdirmir,
ötələşdirmir; müəllif nə pafosa varıb,
nə də bədbinliyə qapılıb - məhz alim kimliyi
ilə yazıb”.
“Türk dünyası”
ilkin olaraq böyük bir sevginin məhsuludur. Uzun illərdən bəridir C.Feyziyevin
həm bir alim, tədqiqatçı, həm də bir
siyasətçi kimi bütöv Türk dünyası
uğrunda çalışmalarına hər birimiz yaxından
şahidik. “Türk” adı
çəkilən hər yerdə ilk xatırlananlardan biridir
artıq Cavanşir müəllim. Buna görə də hər türk
dövlətini, topluluğunu şərh edərkən
hamısına eyni məhəbbətlə, diqqətlə
yanaşır, heç birini bir-birindən ayırmır.
Sevgi şərt olsa da,
ondan əlavə böyük peşəkarlıq,
zəhmət, araşdırma bu çətin və
məsuliyyətli işin təməl qaynaqlarıdır.
Fikrimcə, böyük Türk dünyasının “Divan”,
“Xəmsə”si hesab olunacaq sanbalda Cavanşir müəllimin
bir institutun bir neçə illik işi səviyyəsində
hazırladığı kitab türkoloqlar, bu sahənin
mütəxəssisləri, filologiya, tarix,
şərqşünaslıq fakültələrinin
tələbələrindən əlavə, hər bir
türksoylunun evində stolüstü kitabı olacaq
dəyərdə əsərdir. Çünki kitab hər
səhifəsi ilə türkün milliliyini özünə qaytarır,
onun əsrlərdən bəri toz basmış
yaddaşını yenidən “təmizləyir”, sanki 210
milyonluq böyük bir Türk ulusunun hər birinin
qulağına tək-tək “Sən türksən” deyə
pıçıldayır.
525-ci qəzet.-2018.-22 sentyabr.-S.23.