Şah İsmayıl Səfəvinin portret
cizgiləri
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Şah
İsmayıl dövrünün əmirləri yaxşı
bilirdilər ki, dövlətə sədaqət və yüksək
peşəkarlıq keyfiyyətləri ilə hətta saraydan
kənar olan adamlar da qısa müddət ərzində ən
yüksək vəzifələrə sahib ola
bilərdilər.
Məsələn,
Mirzəşah Hüseyni İsfahaninin səltənətin
şahdan sonra ən ali məqamı olan vəkil
vəzifəsinə təyin edilməsi buna nümunə ola
bilərdi. Bu adam əvvəllər
İsfahan hakimi Durmuş xanın yanında çox da yüksək
olmayan bir vəzifədə çalışırdı. Amma onun idarəçilik keyfiyyətləri aşkar
olunandan sonra Şah İsmayıl onu sarayına gətirmiş
və dövlət vəkili vəzifəsini ona həvalə
etmişdi.
Şah İsmayılın dövlət idarəçilik
sistemi, əsasən, Azərbaycan-türk elementləri üzərində
qurulmuşdu.
Türk tayfaları, Azərbaycan xalqı səfəvilər
hərəkatının formalaşmasını və
aparıcı qüvvəsini təşkil etdiyi kimi, dövlət
idarəetmə kontingentinin də əsasını təşkil
edirdi. Azərbaycan-türk əmirləri, əyanları
həm qoşunlarda, həm də dövlət idarəetmə
aparatında rəhbər rola malik idilər.
Şah İsmayıl hərəkatı və onun ideya
qaynağını təşkil edən Səfəvi təriqət
hərəkatı da Azərbaycan həyatının
yetişdirdiyi bir hərəkat idi. Bu mənada bəzi
müəlliflərin öz yazılarında istər Səfəvi
təriqət hərəkatının, istərsə də Səfəvi
dini-siyasi hərəkatının Azərbaycan həyatından
qoparmaq cəhdinin elmi-tarixi əsasları yoxdur və bunun
sübut edilməsi üçün ortaya atılan
iddiaların əsaslandığı dəlillər də
etibarlılığı ilə seçilmir. Səfəvi təriqət hərəkatının
banisi olan Şeyx Səfiəddin də, onun sələfləri
və xələfləri də Azərbaycan türkləri
idilər. Şeyx Səfiəddinin Azərbaycan
türkcəsində miras qoyduğu əsərlər də
onun Azərbaycan həyatı ilə
bağlılığının təsdiqi sayıla bilər.
Ümumən, Şeyx Səfiəddin tərəfindən
əsası qoyulan Səfəvi təriqət hərəkatının
Şah İsmayılın bir tarixi şəxsiyyət kimi
formalaşmasına olan təsiri də diqqətdən kənarda
qalmamalıdır. Səfəvi təriqət hərəkatının
əsası XIII əsrdə qoyulsa da, Şah İsmayıl hərəkatının
başlandığı vaxta qədər kifayət qədər
canlı və kütləvi bir hərəkat olaraq qalmaqda idi.
Bu hərəkat dini etiqad birliyi kimi ortaya
çıxaraq bəşəriliyi ilə çox
böyük coğrafiyaya yayılmış və on minlərlə
insanı öz ağuşuna almışdı. Vaxt ötdükcə bu hərəkat ictimai məzmun,
Sultan Cüneydin dövründə isə həm də siyasi məzmun
kəsb etməyə başlamışdı. Şah İsmayıl həm də Səfəvi təriqətinin
mürşidi-kamili idi. Öz hərəkatında
dini və siyasi məzmunu vəhdət şəklində birləşdirə
bilməsi və bu vəhdəti insanların əqidəsinə
çevirə bilməsi də Şah İsmayılın
liderlik keyfiyyətinin daha bir parlaq nümayişi idi. Şah İsmayıl hərəkatında dini və
siyasi məzmunları bir-birindən ayırmaq mümkün
deyil. Bu məzmunlar ayrı-ayrılıqda
gözlənilən nəticəni verə də bilməzdi.
Amma bu məzmunları bir-birinə qovuşdurmaqla
qarşısına qoyduğu ali məqsədə
çatmaq üçün Şah İsmayıl daha təsirli
və qətiyyətli bir qüvvə və vasitə əldə
etmiş oldu.
Kiçik
yaşlarında olmasına baxmayaraq, kütləvi bir təriqətin
və siyasi hərəkatın ideya rəhbəri və təşkilatçısı
olması da Şah İsmayılın adına
yazılacaq bənzərsiz bir keyfiyyətdir. Bunun
nəticəsi idi ki, Şah İsmayıl qonşu dövlətlərlə
müqayisədə daha sabit bir dövlət qurmağa və
onun daxilində sabit həyatın təmin edilməsinə
nail olmuşdu.
Şah İsmayıl yalnız təriqət və siyasi
hərəkat lideri deyildi. O, həm də Azərbaycan və
dünya hərb tarixinin ən yaddaqalan simalarından biridir. Şah İsmayıl dünya tarixinin az-az
tanınmış şəxslərindəndir ki, həm siyasi
rəhbərliyi, həm hərbi rəhbərliyi, həm də
döyüşçülüyü özündə birləşdirmişdi.
Şah İsmayılın rəhbərliyi altında Səfəvi
dövlətinin əsasının qoyulması ilə bölgədə
Azərbaycan dilinin inkişafının da yeni bir dövrü
başlandı. Azərbaycan dili ədəbiyyat və
yaradıcılıq dili kimi hələ Səfəvi dövlətinin
əsasının qoyulmasından əvvəl də artıq
özünü təsdiq etmişdi. Bunun nəticəsi
kimi istər yazılı ədəbiyyatda, istərsə də
şifahi ədəbiyyatda bu gün də ədəbi və
tarixi əhəmiyyətini itirməyən əsərlər
yaranmışdı. Hətta Şah İsmayılın
ulu əcdadı olan Şeyx Səfiəddin də fars və gilək dillərindən başqa, Azərbaycan
dilində həm ədəbi, həm də elmi əsərlər
yazmışdı. Şeyx Səfiəddin tərəfindən
Azərbaycan dilində yazılmış ədəbi əsərlər
yeddi əsrdən çox keçməsinə baxmayaraq, bu
gün də çox anlaşıqlı bir dildədir.
Azərbaycan ədəbi dilinin inkişaf etdirilməsi, əslində,
Şah İsmayılın əcdadlarından miras
qalmış bir ənənənin davam etdirilməsi və mənsub
olduğu xalqın dəyərlərinin yaşadılması
istəkləri ilə bağlı idi. Şah
İsmayıl saray daxilində Azərbaycan dilini rəsmiləşdirdi,
qoşunlar daxilində və bütünlükdə səltənət
daxilində Azərbaycan dilini ünsiyyət dilinə
çevirdi.
Şah İsmayılın azərbaycanca ifadə dili xalq
dilinə son dərəcə yaxındır. Onun istifadə
etdiyi Azərbaycan ədəbi dili XV-XVI əsrdə Azərbaycan
dilində yaradılmış ədəbi nümunələr
içərisində öz təmizliyinə və
saflığına görə meyar sayıla bilər. Bu da daha çox Şah İsmayılın xalq dilinə
yaxınlığından, xalq həyatına
bağlılığından irəli gələ bilərdi.
Şah İsmayıl özündən əvvəl
Nəsimi ilə kifayət qədər zənginləşmiş
Azərbaycan ədəbi dilini yeni bir səviyyəyə
qaldırdı və Azərbaycan ədəbiyyatının
çox gözəl nümunələrini yaratdı. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycanın XX əsr
ictimai-siyasi xadimləri tərəfindən də Səfəvi
sarayı Azərbaycan ədəbiyyatının
yaradıcılıq akademiyası kimi dəyərləndirilirdi.
Şah İsmayıl istər əyan və əmirləri
arasında, istərsə də qoşunlar və əhali
arasında böyük hörmət və ehtirama malik idi. Bu hörmət
və ehtiramı şərtləndirən səbəblərdən
biri də onun kifayət qədər səxavətli bir insan və
şah olması idi. Şah İsmayıl
var-dövlət hərisi olmadığı kimi, onun
toplanmasında ifratçılığı da qəbul etmirdi
və onun bu keyfiyyəti ətrafındakılar tərəfindən
də layiqincə qiymətləndirilirdi. Şah
İsmayıl tarixinin tədqiqatçıları da, ümumən,
onun bu keyfiyyətinin mövcudluğunu etiraf edir və onun təsdiq
üçün çoxlu sayda faktlara da müraciət edirdilər.
Şah İsmayılın həyatının
ciddi tədqiqatçılarından biri olan İran
tarixçisi Mənuçehr Parsadust hətta Şah
İsmayılın bu keyfiyyətini onun şücaəti ilə
müqayisə edir və yazırdı ki, Şah
İsmayıl döyüş meydanında necə şücaətli
idisə, insanlara münasibətində də o dərəcədə
səxavətli idi. Əlavə edilirdi ki,
məhz bu cəhətinə görə Şah İsmayıl
ümumun sevimlisinə çevrilmişdi.
Qərb
müəllifləri də Şah İsmayılın əhaliyə
qarşı səxavətlilik göstərməsini təqdir
edirdilər: "Şiələrin padşahı
vaxtını müharibələrdə keçirdiyindən
ölkənin abadlaşmasına diqqət yetirirdi və 24
illik hakimiyyəti dövründə altı dəfə (yəni
orta hesabla hər dörd ildə bir dəfə) bütün səltənət
hüdudunda əkinçilərin vergilərini onlara
bağışladı. Ona dedilər ki, əgər
vergilər daxil olmasa, xəzinə boşalacaqdır.
Şah İsmayıl isə cavabında dedi ki, əkinçi
öz mövcudluğunu itirməkdənsə mənim xəzinəmin
boş qalması daha yaxşıdır".
2014-cü ildə akademik Ramiz Mehdiyevin elmi redaktorluğu
və ön sözü ilə işıq üzü
görmüş "Şah İsmayıl. Tarixi-diplomatik
sənədlər toplusu"nda da Şah İsmayıl tərəfindən
müxtəlif vergilərin bağışlanması ilə
bağlı maraqlı faktlarla rastlaşmaq
mümkündür.
Böyük bir səltənətin şahı
olmasına baxmayaraq, Şah İsmayıl sadə həyat
keçirməyə daha çox meyilli idi. Onun hakimiyyəti
illərində qərbdə və şərqdə mövcud
olmuş saray dəbdəbəsi və təntənəsi hələ
rəvac tapmamışdı. Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi, hərbi yürüşlərdə
olmadığı vaxtlar Şah İsmayıl vaxtının
ço-xunu səltənət vilayələrində
keçirirdi. Bu zaman o, çox vaxt
çöllərdə, səhralarda qurulmuş düşərgədə
yaşayırdı. Geyimi ilə də
çox fərqlənməyi xoşlamazdı. Səfəvilər
dövlətinin sonrakı dövrlərinə aid olan zərlə,
daş-qaşla bəzədilmiş taxt, tac,
əlvan paltarlar Şah İsmayıl dövrü
üçün rəvac deyildi. Onun sadə
geyinməsi və bəzən öz geyiminə görə hətta
döyüşçülərindən də fərqlənməməsi
haqqında mənbələrdə məlumatlar mövcuddur.
Yeməyində də Şah İsmayıl sadə
bir tərz tutardı. Doğrudur, Şah
İsmayıl böyük ziyafətlər də təşkil
edirdi. Amma bu ziyafətlər daha çox əmir
və əyanları, Səfəvi
döyüşçüləri, qonaqları
üçün təşkil edilərdi. Özlüyündə
isə Şah İsmayılı sadə yeməklərlə
kifayətlənərdi və elmi-tarixi ədəbiyyat da təsdiq
edir ki, yeməklərinin sadəliyinə görə Şah
İsmayıl şikayətlər etməz və buna görə
kimsəni də məzəmmət etməzdi. Mövcud məlumatlara
görə, Şah İsmayıl Çaldıran
döyüşündən əvvəl süfrəçisinə
onun üçün yemək hazırlamaq
tapşırığı verdi. Şah süfrəçisi də onun
qarşısına bir parça çörək, bir qədər
göyərti və bir parça da pendir qoydu. Şah İsmayıl da onun qarşısına
qoyulanla kifayətləndi və yeməyini yedikdən sonra
qarşıdakı döyüşə hazırlaşan Səfəvi
qoşunlarının düşərgəsinə yollandı.
Şah İsmayılın sadəliyində və mehribanlığında da bir hədd var idi. Bu keyfiyyətlərə üstünlük verirdisə də, razı deyildi ki, onun mehriban münasibəti başqalarının öz hərəkətlərində sui-istifadəyə yol verməsinə zəmin yaratsın. Hətta əmir və əyanlarına qarşı da Şah İsmayılın çox mehribanlıq göstərməsinə baxmayaraq, onlar Şah İsmayılın yanında icazəsiz danışmağa cürət etməzdilər. Yəni Şah İsmayılın mülayimliyi, sadəliyi onun idarəçilik qətiyyəti ilə müşayiət olunurdu və bununla, idarəçilik işlərində də kimsənin sui-istifadə hallarına yol verilmirdi.
Dövlətin möhkəmləndirilməsi və dövlət daxilində sabitliyin qorunması üçün Şah İsmayıl cinayətkar qüvvələrə qarşı da amansız münasibət nümayiş etdirirdi. O, hətta Azərbaycan ərazisində peyda olmuş cinayətkar dəstələrdən birinin ləğv edilməsi üçün göndərilən qoşun dəstəsinə də rəhbərlik etmişdi. Səltənət daxilində əmin-amanlığı pozmağa çalışanlar da davamlı şəkildə Şah İsmayılın qətiyyətli amansızlığı ilə qarşılaşırdılar və bunun nəticəsi idi ki, səltənət daxilində kifayət qədər təhlükəsiz bir durum təmin edilmişdi. Şah İsmayıl möhtəkirlərə, insafsız tacirlərə qarşı da ciddi cəzaların verilməsini məqsədəuyğun sayırdı. Məsələn, tarixdən məlumdur ki, 1504-cü ildə İsfahanda ərzaq qıtlığı yaranmışdı və bəzi sövdəgərlər də bundan sui-istifadə edərək varlanmağa çalışırdılar. Şah İsmayıl bundan xəbərdar olanda möhtəkirliyə yol verənləri məhşər ayağına çəkdi və anbarlarda gizlədilmiş ərzağın ucuz qiymətə əhaliyə satılmasını təmin etdi.
(Ardı var)
Mehman
SÜLEYMANOV
Tarix elmləri doktoru, ehtiyatda olan
polkovnik
525-ci qəzet 2018.- 26 sentyabr.- S.6.