Məktublarda
yaşanan ömür
YAXUD NƏSİB BƏY
YUSİFBƏYLİ VƏ ŞƏFİQƏ QASPİRALI
HƏYATLARININ BİR SIRA VACİB MƏQAMLARI
Elman QULİYEV
Filologiya elmləri doktoru, professor, Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetinin "Türk
araşdırmaları" elmi-tədqiqat mərkəzinin elmi
rəhbəri
Bu ilin
avqust ayının əvvəllərində Türkiyənin
Bursa şəhərində olarkən Türk Ocaqları Bursa
şöbəsinin rəhbəri, türk dünyasında
geniş tanınan, türk ədəbiyyatı və mədəniyyətinin
təbliğində müstəsna xidmətləri olan, dəyərli
dostum professor Səlçuk Kırlı bu yaxınlarda
İstanbulda çapdan çıxmış doktor Minarə
Əliyeva Çınarın "Nesip Yusufbeyliden Şefika
Qaspiralıya mektuplar" (Ötüken Neşriyyatı
A.Ş., İstanbul, 2018) kitabını mənə
bağışladı.
İlk olaraq kitabın adı və onun üz
qabığında təsvir olunan türk dünyamızın
iki tanınan şəxsinin şəkilləri bir neçə
baxımdan mənim üçün əhəmiyyətli
göründü və marağıma səbəb oldu.
İlk
növbədə bu kitabı Azərbaycan Cümhuriyyətinin
100 illliyini qeyd etdiyimiz bir zamanda həmin dövlətin baş
naziri olmuş Nəsib bəy Yusifbəylinin, o cümlədən,
geniş milli-ictimai fəaliyyətləri ilə fərqlənən,
yaşadığı dövrdə qadın
azadlığı hərəkatına liderlik edən Nəsib
bəy Yusifbəylinin ömür-gün yoldaşı Şəfiqə
xanım Qaspiralının həyatlarının bəzi
qaranlıq məqamlarına işıq salacaq bir mənbə
kimi oxumağa başladım. Kitabın ideya müəllifi
professor Səlçuk Kırlının "Sunuş" və
onun müəllifi doktor Minarə Çınarın
kitabın əvvəlində yazdıqları "Ön
söz" hissələrini oxuduqda burada daha böyük mətləblərdən
bəhs edildiyini dərk etdim. Çünki kitabda
aparılmış təhlil və çap olunmuş məktublarda
adları çəkilən konkret şəxslərin taleləri
ilə yanaşı, sözügedən dövrlərdə Azərbaycan
ölkəsi, geniş mənada türk dünyası
üçün vacib olan məqamların yer alması nəticəsində
şəxsi həyat məsələləri fonunda demokratik Azərbaycan
Cümhuriyyətində baş vermiş ictimai-siyasi proseslərə
də aydınlıq gətirilir. Bu mənada
kitabda professor Selçuk Kırlının "söz edilən
olayların Azərbaycan ölkəsi və dövlətinin o
dönəmdə yaşadığı bir çox siyasi
prosesləri" ifadə etmək baxımından əhəmiyyət
daşıdığını xüsusi vurğulaması təsadüf
səslənmir.
Kitab dörd əsas bölümdən ibarətdir. Qeyd edək
ki, türk ədəbiyyatı və türk ictimai-siyasi
proseslərinə kifayət qədər bələd olan
müəllif doktor Minarə Çınar kitabdakı istər
təhlillərində, istərsə də məktubların
müəyyən sıra ilə düzülüşündə
bir dəyərli araşdırmaçı kimi
özünü təsdiqləyə bilmişdir. İki illik gərgin axtarış və
çalışmaların nəticəsi olaraq çap olunan
bu kitabda Nəsib bəy Yusifbəylinin 66 məktubu
verilmişdir. Müəllif 46 məktubu Türk
Ocaqları Bursa şöbəsinin arxivindən (qeyd edək
ki, həmin məktublar professor doktor Şengül
Hablemitoğlu tərəfindən Bursa Türk Ocağları
şöbəsi arxivinə təqdim olunmuşdur), 3 məktubu
Şengül Hablemitoğlu və Necib Hablemitoğlunun
"Şəfiqə Qaspiralı və Rusiyada türk
qadın hərəkatı" adlı əsərindən əldə
etmişdir. Minarə Çınar Nəsib bəy
Yusifbəylinin digər məktublarını Azərbaycan
Dövlət Arxivində üzə çıxara
bilmişdir. O, 2017-ci ilin yanvar ayında Bakıya gəlmiş,
dövlət arxivində mərhum yazıçı, professor
Əzizə Cəfərzadəyə və mərhum professor
Nazif Qəhrəmanlıya məxsus arxiv sənədləri
içərisində Nəcib bəy Yusifbəylinin Şəfiqə
xanıma yazdığı məktubları aşkarlaya
bilmişdir.
Əlbəttə, Minarə Çınarı Nəsib bəy
Yusifbəylinin məktublarının toplayıcısı və
çap etdirən bir müəllifi kimi təqdim etmək, dəyərləndirmək
mənə elə gəlir ki, ədalətsiz görünərdi. Çünki
bu kitabda Minarə Cınar araşdırmaçı kimi daha çox
öndə dayanır. Düzdür, Nəsib bəy
Yusifbəylinin məktublarını müxtəlif arxiv və
müxtəlif ölkələrdən toplamağın
özü də ağır bir iş olsa da, Minarə
xanımın kitabdakı tədqiqatçılığı
elmi, siyasi baxımdan daha önəmlidir və əhəmiyyətli
dəyərə malikdir. Əvvəla, müəllif
bu məktubların hər biri üzərində işləmiş,
onları tərcümə etmiş və tarixləri bilinməyən
məktublar onun tərəfindən məqsəddən
asılı olaraq, məzmun ardıcıllığı nəzərə
alınaraq müəyyən sıra ilə
düzülmüşdür. İkinci tərəfdən,
kitabda müəllifin sıraladığı dörd əsas
bölümün biri, yəni dördüncü
bölümü məktublardan ibarət olsa da, digər
üç bölümü Nəsib bəy Yusifbəylinin və
Şəfiqə Qaspiralının həyatını,
ictimai-siyasi fəaliyyətlərini, milli ideallar uğrunda
mübarizələrini, o cümlədən, N.Yusifbəyliyə
məxsus məktubların mahiyyətini əks etdirmək
baxımından xarakterikdir. Onu deməyi də
lazım bilirəm ki, Minarə xanım kitabda yuxarıda
sadaladığımız məsələləri təhlilə
cəlb edərkən heç bir təhrifə yol verməmiş,
problemi konkret tarixi şəraitə uyğun dəyərləndirmiş,
məsələlərə milli-tarixi kontekstdə müdaxilə
etmişdir. Bu mənada kitab yalnız Azərbaycan,
Türkiyə və Krım-tatar bölgələri
üçün deyil, təxminən 300 milyonluq türkün
yaşadığı digər bölgələr
üçün də əhəmiyyətlidir.
Kitabın
birinci bölümündə türkçülük hərəkatının,
o cümlədən, Azərbaycanda milli-demokratik mübarizənin
mərkəzində dayanan Nəsib bəy Yusifbəylinin həyatı,
dövrü, mühiti, siyasi fəaliyyəti və s. məsələlər
tarixi-milli zəmində təhlil obyektinə çevrilir.
Maraqlı odur ki, kitab müəllifi bu hissədə Nəsib
bəy Yusifbəylinin həyatı, mühiti, fəaliyyət
dairəsi, təhsili, dünyagörüşü ilə
bağlı fikir söyləyərkən onunla əlaqədar
indiyəqədərki araşdırmalara hörmətlə
yanaşmışdır. Lakin Nəsib bəy
Yusifbəyli ilə əlaqədar söylənmiş fikirləri
eyni ilə təkrar etməmiş, bəzi məsələlərdə
polemikaya girmiş, bir sıra məqamlara isə məktublardan
sətirlər vermək vasitəsilə aydınlıq gətirməyə
çalışmışdır. Bildiyimiz
kimi, Nəsib bəy Yusifbəyli 1902-ci ildə Novorasiya
Universitetinin tibb fakültəsinə daxil olmuşdur. Müəllif eyni zamanda, Şəfiqə xanım
Qaspiralının fikirlərinə əsasən onun 1900-cü
ildə Peterburq Texnoloji İnstitutunda da qeydiyyatdan
keçdiyini diqqətə çatdırır. Lakin Novorasiya Universitetinin tibb fakültəsində
oxumasına baxmayaraq, Nəsib bəy Yusifbəyli 1903-cü
ilin sentyabr ayından etibarən həmin universitetin hüquq
fakültəsində təhsilini davam etdirir. Onun tibb fakültəsindən hüquq fakültəsinə
öz ərizəsi əsasında keçməsinin səbəblərini
araşdıran müəllif sözsüz ki, elmi mənbələrlə
yanaşı, Nəsib bəy Yusifbəylinin məktublarını
da əsas istinad mənbəyi kimi götürür. Minarə xanım bu məqamı doğru olaraq daha
çox gənc Nəsibin milli ruhu, mənsub olduğu millətin
gələcək taleyi barədə düşüncələri
və sairə ilə bağlayır. Kitabda
göstərilir ki, Nəsib bəy Yusifbəyli türk millətinin
uzun illər boyu rus işğalı altında əzilməsindən
daxili narahatçılıqlar keçirmiş və milli
şüurun yüksəlməsinə kömək edəcək
ziyalılara, hüquqi baxımdan millətinə yardım
göstərə biləcək savadlı insanlara olan
ehtiyacı ödəmək səbəbindən
hüquqşünas olmaq istəmişdir. Nəsib
bəy Yusifbəylinin həyat yoldaşı Şəfiqə
xanıma ünvanlanan bir neçə məktubunda bu məsələ
barədə aydın fikirlər diqqəti cəlb edir. Müəllif Yusifbəylinin hüquq fakültəsinə
keçidinin səbəblərini bu məktublar əsasında
dəqiqləşdirir, heç bir mübahisəyə yer saxlamır
və istinad olunmuş məktublardan sətirlər verməklə
faktı təsdiqləyir. "Bana niçin tıp
fakültəsini bıraktığımı soruyorsunuz. Siz
halkımızın ne durumda olduğunu qayet iyi biliyorsunuz... Bu
konuda halkına bir fayda sağlaya bilmek için, daha
doğrusu, faydalı ola bilmek için
öncelikle kendini yetişdireceksin... Ancak
böyle bir hazırlıkla (ki bu hazırlıkı ancak hukuk
fakültesinde okuyarak elde ede bilirsen) bir şeyler yapa
bilirsen".
Kitabda N.Yusifbəyliyə həsr edilmiş
bölümün digər hissələrində onun siyasət,
dövlət işləri ilə əlaqələri, dövlət
quruculuğu ilə bağlı toplumsal düzənləmələr
etməsi diqqətə çatdırılır. Müəllif
1905-ci ildə Rusiyada gedən siyasi proseslərə xüsusi
diqqət ayırır və bu dövrü Rusiya türklərinin
oyanışında mühüm mərhələ hesab edir.
Məhz buna görə N.Yusifbəylinin
1905-1907-ci illərdəki siyasi və cədidçilik fəaliyyətlərinin
bəzi məqamlarını təhlil edir, mahiyyətlərini
açıqlamağa çalışır. Nəsib bəy Yusifbəylinin ictimai-siyasi və təhsil
sahəsində düşüncələrinə hakim kəsilən
yenilikçilik ideyalarının kökündə bir sıra
təsirlərlə yanaşı, İsmayıl Qaspiralı
ideyalarının da dayandığını iddia edən kitab
müəllifi bir növ şəxsiyyət, cəmiyyət və
mühit problemlərini düzgün qiymətləndirə
bilmişdir. Kitabda bu barədə belə yazılır:
"Yusifbəyli İsmayıl Qaspiralı ilə
tanışlıqdan sonra onun yaydığı
türkçülük düşüncəsinin təsiri
altında qalır və ideoloji baxışlarını dəyişdirərək
milliyyətçilik görüşlərini müdafiə
etməyə başlayır".
Onu da qeyd
edək ki, 1954-cü ilin yanvar ayında Şəfiqə
xanım bu faktı təsdiqləyərək Nəsib bəy
Yusifbəylinin İ.Qaspiralının təsiri ilə 2-3 il ərzində dəyişərək qatı
millətçi olmasını xüsusi
vurğulamışdır.
Kitabın 2-ci bölümündə Şəfiqə
xanım Qaspiralının həyat və fəaliyyəti
geniş təhlil olunur. Bu bölüm ayrı-ayrılıqda 9
müxtəlif problem daxilində araşdırılır.
Təbii olaraq araşdırmanın mərkəzində
Şəfiqə xanım saxlanılsa da, bir çox məsələlər
onun həyat yoldaşı N. Yusifbəyli ilə əlaqəli
təqdim edilir. Biz burada Şəfiqə xanımın
"Tərcüman" qəzetindəki fəaliyyəti, Nəsib
bəylə ilk tanışlığı, onunla nişan və
evliliyi, aralarında yaşanan ailə dramı, türk
qadın hərəkatındakı xidmətləri, doğma
Krımdan ayrılması, Türkiyə həyatı və
oradakı fəaliyyəti haqqında geniş məlumatlar əldə
edə bilirik. Şəfiqə xanım
Qaspiralının həyat və fəaliyyəti ilə bağlı
digər mənbələr olsa da, kitabdakı orijinallıq
ondan ibarətdir ki, burada daha çox məktublara istinad olunur,
bir çox mətləblər rəsmi məktublara əsasən
nəzərə çatdırılır.
Kitabda Şəfiqə xanımla bağlı qoyulan
bütün problemlər əhəmiyyətli səciyyə
daşıyır. Bu təqdimatlarda onun şəxsi taleyi, ictimai fəaliyyəti,
türk milli qadın keyfiyyətləri və s. cəhətlər
oxucu marağını özünə cəlb edir. Lakin
bütün hallarda Şəfiqə xanım Qaspiralı XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəlləri Krım-tatar ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi, Rusiya müsəlmanlarının
lideri, türk millətinin atası və müəllimi, xalq
maarifi islahatçısı, "üsuli-cədid" hərəkatının,
tatar milli mətbuatının banisi, "Tərcüman" qəzetinin
baş redaktoru, türkçülük hərəkatının
mərkəzi siması İsmayıl Qaspiralının
qızı, onun ideyalarının davamçısı,
türk qadın hərəkatının lideri, eyni zamanda, Azərbaycan
Cümhuriyyətinin Baş naziri, türkçülük
ideyalarının , milli məfkurənin yorulmaz təbliğatçısı
Nəsib bəy Yusifbəylinin həyat yoldaşı kimi diqqət
mərkəzində saxlanılır. Şübhə
yoxdur ki, bu səbəbdən kitabda Şəfiqə xanım
bütün təhlil prosesində "ömrünü milli
mücadiləyə həsr edən, millətin və ölkənin
azadlığı üçün özünü fəda edən"
mübariz bir türk qadını obrazında
canlandırılır.
Məlum
olduğu kimi, təpədən-dırnağa qədər
milli ideyalarla silahlanan bu qadın ona doğma olan iki məkanda
- ata ocağı Krımda və ər ocağı Azərbaycanda
yaşamaq, çalışmaq istəsə də, Sovet
işğalı nəticəsində üçüncü
doğma diyar olan Türkiyəyə köçmək məcburiyyətində
qalmış, ömrünün sonuna qədər (31 avqust,
1975-ci il) burada yaşamışdır. Lakin o, əslən
krımlı olsa da, nə Azərbaycanda, nə də
Türkiyədə qəribçilik hissləri
keçirmişdir. Çünki Şəfiqə
xanım Krım türkü olmasına baxmayaraq, böyük
türk idi, bu mənada o, Azərbaycan və Türkiyə
torpaqlarını da özü üçün doğma yurd,
doğma ocaq hesab edirdi.
Kitabın üçüncü bölümü "Nəsib
bəy Yusifbəylinin məktublarının mahiyyəti"
adlanır. Bu
bölümdə təhlillər daha çox Nəsib bəylə
Şəfiqə xanımın qarşılıqlı
münasibətləri, ailə dramları, ortaq fikirləri və
s. üzərində qurulur. Bu bölümdə müəllif
məktublar əsasında onlara məxsus şəxsiyyət
amillərini, xarakterlərini, milli məfkurələrini
üzə çıxarır və haqlı olaraq hər iki
türk aydınını belə dəyərləndirir: "Milləti
üçün mücadilə edən, milləti
üçün narahatlıq duyan iki əqidə adamı.
Ortaq iş, ortaq qayə, ortaq fikirlər".
Tədqiqatçı hər iki millət fədaisini
bu kontekstdə dəyərləndirməklə həm onlara
olan yüksək ehtiramını nümayiş etdirir, həm
də araşdırma boyu onları milli-ictimai xətdə
saxlayır.
Ona
görə də, kitabda Nəsib bəy Yusifbəyli və
Şəfiqə xanım Qaspiralının ailə həyatları,
ictimai-siyasi baxış və fəaliyyətləri
haqqında nə qədər danışılsa da, rəftar
və baxışlarındakı oxşarlıq və fərqlərdən
söhbət açılsa da, bütün hallarda onlar vətən,
millət, azadlıq aşiqləri olaraq seçilir, hörmətlə
yad olunurlar.
Əlbəttə, kitabın məziyyətləri kifayət
qədər çox və əhəmiyyətlidir. Lakin bir
sıra tarixi mətləbləri ortalığa qoyan bu
kitabın əhəmiyyətini kiçik bir məqalədə
əhatə etmək imkan xaricindədir. Hesab edirəm
ki, doktor Minarə Çınarın çətinliklə,
ağır zəhmət hesabına ərsəyə gətirmiş
olduğu "Nasip Yusufbeyliden Şefika Qaspiralıya
mektuplar" kitabı ilk növbədə hər iki şəxsin
timsalında vətən, millət, azadlıq aşiqlərinə
ucaldılmış abidə və Azərbaycan, geniş mənada
türk dünyamızın ictimai-siyasi şərəf tarixinə
işıq tutan əhəmiyyətli mənbədir.
525-ci qəzet 2018.- 26 sentyabr.- S.7.