Şah İsmayıl Səfəvinin
portret cizgiləri
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Şah İsmayılın rəhbərliyi
altında Səfəvi qoşunlarının Osmanlı
qoşunlarının sol cinahında Rumelidən olan qoşun dəstəsinə
qarşı uğurlu döyüş aparması Osmanlı
qaynaqları tərəfindən də təsdiq olunur.
Yuxarıdakı məlumatlardan da məlumdur ki,
Osmanlı qoşunlarının sol cinahında 50 min nəfərə
yaxın bir qoşun dəstəsi var idi. Yəni bu cinahda olan
qoşun dəstəsi Səfəvi qoşunlarının
ümumi sayından iki dəfə, sağ cinahdakı Səfəvi
qoşunlarından isə 6-7 dəfə çox idi. Buna baxmayaraq, Şah
İsmayılın
yaratdığı fırtına Osmanlı
qoşunlarının sol cinahını demək olar ki, məhv
etdi. Osmanlı mənbələrinin bildirdiyi kimi, "bu
böyük döyüşdə Rumeli qolu şəhid
oldu".
Amma təəssüf ki, Məhəmməd xan
Ustaclı qoşunların sol cinahında Şah
İsmayılın nəticələrini təkrar edə bilmədi.
Bundan istifadə edən Osmanlı qoşunları yenidən
qruplaşdılar və ən başlıcası odlu
silahları işə salmaqla hərbi təşəbbüsü
ələ almağa nail oldular. Bununla Osmanlı
qoşunları Çaldıran döyüşünün
gedişini tədricən öz xeyirlərinə dəyişə
bildilər.
Sözsüz ki, Şah İsmayıl Çaldıran düzündə ciddi bir hərbi uğursuzluğa düçar oldu və heç təsəvvürünə belə gətirə bilmədiyi nəticələrlə qarşılaşdı. Çaldıran döyüşü və onun nəticələri Şah İsmayılın dövlətçilik, hərbi və ictimai-siyasi həyatında yeni bir səhifənin başlanğıcı oldu. Heç bir halda uğursuzluqla sona çatacağı ehtimal edilməyən bu döyüşün nəticələri ilk növbədə Şah İsmayılda fərqli bir mənəvi durum yaratdı, zehniyyatında, dünyaya baxışlarında təmkinliliyə meyli xeyli gücləndirdi. 12-13 yaşında ikən Gilandan başlanan və Səfəvilər dövlətinin qurulması ilə başa çatan və sonra da şərqdə, qərbdə, cənubda bu dövlətin ərazilərinin xeyli genişlən-dirilməsi ilə tamamlanan hərəkatında Şah İsmayıl ilk dəfə olaraq Çaldıranda uğursuzluqla qarşılaşdı. Bu uğuruzluq onun özünə olan ifrat arxayınçılığına yenidən baxmağa vadar etdi və bir-birinin ardınca sıralanan hərbi qələbələrdən sonra belə bir sınaqla qarşılaşması ağır bir mənəvi yük kimi onun üzərinə düşdü. Çaldıran döyüşündən sonra Şah İsmayıl qara geyindi, başına qara papaq qoydu, hər yerdə qara bayraqlar asdırdı, bu bayraqların üzərinə ağ hərflərlə "qisas" sözünü yazdırdı, məmləkətin hər yerində Çaldıran şəhidlərinə yas saxlanılmasını əmr etdi. Bildirilir ki, Çaldıran döyüşündən sonra Şah İsmayılın məzhəb baxışlarında da bir yumşalma baş verdi və şiəliyin təbliğindən kəskinliklə əl götürdü.
Şah İsmayıl Çaldıranda
özünün tanınmış sərkərdələrini
və sirdaşlarını, çox sayda igid
döyüşçülərini itirdi. Səfəvi
şahı onların ruhuna böyük ehtiramla yanaşdı
və onların xeyli hissəsinin nəşini Ərdəbilə
gətizdirərək Şeyx Səfi türbəsinin kənarındakı
məzarlıqda dəfn etdirdi. Bu məzarlıq indi də
qalmaqdadır.
Şah İsmayıl Çaldıran
döyüşündən sonra ömrünün sonunadək
bir də qoşunların hərbi yürüşlərinə
və döyüşlərinə müstəqimən rəhbərlik
etmədi, diqqətini daha çox dövlətin möhkəmləndirilməsinə,
xarici əlaqələrin qurulmasına, məmləkətin
ictimai-mədəni həyatına istiqamətləndirdi.
Dövlətini sərhədlərinin genişləndirilməsi
sahəsində də Şah İsmayıl əvvəlki fəal
siyasətinin davam etdirilməsini məqsəduyğun
saymadı və hərbi qüvvənin tətbiqini də
başlıca olaraq mövcud sərhədlərin qorunması
və məmləkət daxilində ictimai-siyasi sabitliyin
yaradılması ilə bağladı.
Bununla belə, Çaldıran
döyüşünün dövlətçilik və hər
baxımından dəyərləndirilməli olan çox
maraqlı tərəfləri də vardır. Məsələn,
elə Şah İsmayılın şəxsi şücaəti
dünya hərb məharəti tarixinin bənzərsiz bir
nümunəsidir və ona oxşar ola biləcək bir
nümunəni tapmaq mümkün deyil. Çaldıran
döyüşündən danışarkən belə bir məqama
da diqqət yetirilməlidir ki, bu döyüşün uduzulması
heç də Osmanlı-Səfəvi müharibəsinin
uduzulması demək deyildi. Məlumdur ki, dövrün hərb
və döyüş ənənələrində iki
dövlət arasında aparlan müharibənin taleyinin bir əsas
döyüşdə həll edilməsi və ya bu müharibənin
taleyinə aydınlıq gətirilməsi təcrübəsi
var idi. Əksər hallarda müharibə edən tərəflərin
qoşunları əsas döyüşə
çıxarılır və bu döyüşdən sonra məğlub
tərəfin süqutu qaçılmaz bir fakta çevrilirdi.
Amma Çaldıran döyüşü Səfəvi dövlətinin
taleyini həll etmədi. Doğrudur, bu döyüşün Səfəvi
dövlətinin gücünün zəiflədilməsinə
təsiri inkaredilməzdir. Bununla belə, Çaldıran
döyüşü Səfəvi dövlətini süquta
uğratmadı. Sultan Səlim Təbriz şəhərinə
daxil olsa da, Səfəvi dövlətinin ərazilərinə
hakim ola bilmədi. Sultan Səlim hətta Təbirzə gələrkən
arxada qalan Səfəvi ərazilərinə də öz
hakimliyini təmin edə bilmədi.
Müqayisə üçün belə bir fakta
diqqət yetirmək olar ki, 1812-ci ildə Borodino kəndi
yaxınlığında Napoleonun rəhbərliyi altında
olan Fransa qoşunları ilə döyüşdə rus
qoşunlarının uğursuzluğuna görə rus
qoşunlarının baş komandanı Kutuzov məğlub sərkərdə
kimi anılmadı. Əksinə, Kutuzov elə daha çox
uğursuzluğa düçar olduğu bu döyüşə
görə geniş şöhrət qazandı. Çünki
onun düzgün strategiyası nəticəsində Napoleon
Moskvaya daxil ola bilsə də, cəmi bir aydan sonra həmin
şəhəri tərk edərək geri çəkilmək
məcburiyyətində qaldı. Sultan Səlim isə Səfəvi
dövlətinin paytaxtı Təbriz şəhərində
heç bir həftə də qala bilmədi. O, Şah
İsmayılın izlədiyi siyasət nəticəsində
bir həftədən sonra bu şəhəri tərk edərək
geri çəkilmək məcburiyyətində qaldı.
Əks təqdirdə onun bütün qoşunlarının məhv
olacağı qaçılmaz olmuşdu.
Çaldıran döyüşündə Səfəvi
qoşunlarının uğursuzluğuna yol açan bəzi məqamlara
yuxarıda toxunuldu. Məhəmməd xan Ustaclı tərəfindən
səsləndirilən həmin məsələlərdən əlavə
Çaldıran döyüşünün
uğursuzluğunun bir səbəbinin də Səfəvi
qoşunlarına odlu silahların olmaması ilə əlaqələndirilməlidir.
Doğrudur, Şah İsmayıl Çaldıran
döyüşü ərəfəsində qərb ölkələrindən
odlu silah almağa cəhd göstərmişdi. Amma bu cəhdlər
bir nəticəyə çatmamışdı. Bununla bərabər,
həm də Səfəvi qoşunlarında odlu silaha
qarşı mühafizəkarlıq qalmaqda idi. Həmin
mühafizəkarlıq da son nəticədə Səfəvi
qoşunlarını Osmanlı qoşunları
qarşısında ağır vəziyyətə saldı və
məhz topların imkanlarından istifadə edilməsi
Osmanlı qoşunlarına bu döyüşdə uğur gətirdi.
Tarixi mənbələrdə olan məlumatlar və
bəzi qənaətlər onu deməyə əsas verir ki,
Çaldıran döyüşü ərəfəsində
Şah İsmayılda qələbə
arxayınçılığı yaradan və bununla
uğursuzluğa yol açan mühüm səbəblərdən
biri də yalnız onun öz fiziki gücünə olan
inamı deyil, həm də ilahi qədərə olan inamı
idi. Bu məsələ kifayət qədər həssas və
həm də döyüş təcrübəsi
üçün ənənəvi olmayan bir məqam olmaqla
Şah İsmayılın müharibələr tarixində
xüsusi bir xətt kimi keçməkdədir.
Məlumdur ki, müharibələrin
aparılmasının öz qanunauyğunluqları vardır.
Mahiyyətcə obyektiv olan bu qanunauyğunluqların təsir
gücünü müharibələr tarixində, eləcə
də Şah İsmayılın hərb tarixində də
müşahidə etmək çətin deyil. Şah
İsmayılın hakimiyyəti illərində müharibələrin
qanunauyğunluqları elmi qənaət və ümumiləşdirmələr
kimi məlum olmasa da, həmin qanunauyğunluqlara dayaqlanan əməli
təcrübə mövcud idi. Həmin təcrübə də
ənənəvi olaraq tarixin böyük sərkərdələri
və hökmdarları tərəfindən izlənilir və
riayət olunurdu. Bu ənənəvi təcrübə obyektiv
reallıqlara əsaslanırdı və o sərkərdələr
tarixdə ad qoymuşdular ki, onlar bu obyektiv reallıqlara istinad
edirdilər. İslam dünyasının böyük sərkərdələri
də tanrı hökmünə inamlarını saxlamaqla bərabər,
özlərinin döyüş taktikasını əsasən
ilahi qədərə olan inam üzərində deyil, ənənəvi
döyüş təcrübəsinin obyektiv reallıqları
üzərində qururdular. Məsələn, Şərqin
böyük sərkərdələri olan Əmir Teymur da və
Şah İsmayıldan sonra yaşamış Nadir şah da
böyük etiqad sahibləri idilər, döyüşün ən
çətin anlarında yaradandan kömək diləyirdilər.
Bununla belə, onların döyüş taktikası ənənəvi
obyektiv döyüş təcrübəsi üzərində
qurulmuşdu. Adları çəkilən sərkərdələr
bu ənənəvi döyüş təcrübəsini
öz təcrübələri və əməli
yanaşmaları ilə də kifayət qədər zənginləşdirmişdilər.
Şah İsmayıl da sözsüz ki, mövcud olan
döyüş təcrübəsindən yan keçə
bilməzdi. Amma Şah İsmayılın döyüş təcrübəsində
ilahi qədərə olan inam xüsusi bir yer tuturdu. Tədqiqatçıların
da qeyd etdiyi kimi, Şah İsmayıl əmin idi ki, yeni bir
nizam yaratmaq üçün hərəkata başlamaqla
"ilahi bir vəzifə daşıyır" və onun bu
ilahi vəzifəni icra etməsi imamlar və müqəddəslər
tərəfindən də əməldə müdafiə
olunur. Şah İsmayıl şübhə etmirdi ki, o, Allah,
peyğəmbər və imamlar tərəfindən müqəddəs
işlərin icrasına vəzifələndirilmişdir, o, bu
müqəddəs işlərin icrası üçün
yaradan tərəfindən hifz olunur və iman yolunda mübarizə
apardığı üçün Allahın lütfi ilə
heç zaman məğlubiyyətlə rastlaşmayacaq, hər
zaman qələbə ilə üzləşəcəkdir.
Təriqət rəhbəri olması da onda belə bir əminlik yaradırdı. Şah İsmayılın əcdadlarının ilahi kəramətə malik olduqları məlumdur. Əslində, Şeyx Səfi ocağı müqəddəs bir ocaq kimi tanınırdı. İstər Şah İsmayılın sağlığında, istərsə də ondan qabaq Şeyx Səfi xanəgahı zəvvarların üz tutduğu müqəddəs məkanlardan biri idi. Şah İsmayıl da özünü bu ocağın davamçısı və bu ocağa verilmiş ilahi kəramətin təmsilçisi hesab edirdi. Səfəvi ocağını ziyarətə gələnlər və eləcə də Şah İsmayılın ətrafına toplaşanlar da onun kəramət sahibi olmasına dərin bir etiqadla inanırdılar və Şah İsmayılın kiçik yaşlarında möcüzəvi nəticələr əldə etməsini də ona verilmiş kəramətlə bağlayırdılar. Müridləri və qoşun əhli arasında bu kəramətə etiqad o dərəcədə güclü idi ki, hətta Şah İsmaıylın bütləşdirilməsi meyli də özünü göstərməkdə idi. Baxmayaraq ki, Şah İsmayıl birmənalı şəkildə bu meylin əleyhinə idi. Lakin onun kəramətindən irəli gələn əməllər müridlərin və qoşun əhlinin ona olan bağlılığının fanatikləşməsinə mane ola bilmirdi.
(Ardı var)
Mehman
SÜLEYMANOV
Tarix elmləri
doktoru, ehtiyatda olan polkovnik
525-ci qəzet .- 28 sentyabr.- S.6.