Tanrının parlaq
obrazı
Dini kitablarda
deyildiyinə görə,
Allah insanı özünə
bənzər yaradıb. Nə deməkdi
özünə bənzər?
Minerallardan tutmuş məməlilərə
qədər milyon-milyon
varlığa canını
qoyan, milyon-milyon güzgüdən özünə
baxan Yaradıcı Güc, nəhayət, insanda öz surətini tam, bütöv,
boyaboy görə-göstərə
bilib. Bundan sonra görənlə
göstərənin fərqi
itib. Tanrı adını da,
əməlini də, ixtiyarını da varislərdən yalnız
birinə - yaşca ən kiçiyinə, başca ən böyüyünə tapşırıb.
İnsan
Allahın şah əsəri, bu dünya səhnəsinə
adam qiyafəsində
çıxmış, bütün
rollarda özünü
oynayan baş qəhrəmanı, ən
mükəmməl, ən
parlaq obrazıdı. Mən Nizami Gəncəvini Tanrının yer üzündə gəlmiş-getmiş
ən mükəmməl,
ən parlaq surətlərindən biri
kimi tanıyıram.
Hərçənd ulu
şeyx özü heç vaxt belə iddiada bulunmayıb, bəndəlik
mərtəbəsindən o yana addım
atmayıb; təkcə
baxılan yox, həm də baxan olmağa, təkcə göstərən
yox, həm də görən olmağa can atmayıb.
lll
Nizaminin
gəlişindən iki
il qabaq
Gəncə torpağında
yeri bünövrəsindən
oynadan, dağların
ətini sümüyündən
ayıran zəlzələ
baş vermişdi. Abad şəhər, abad yurdlar viranə
qalmışdı. Yaradanın
dünyanı sevgidən
yaratdığına insanın
inamı öləzimişdi:
yox, mehrabı eşq olan dünya
adamın başına
uçmazdı; bu nəydisə şeytan yarağına bənzər
bir şey idi, od püskürən dağ kimi Tanrının əlində qəfildən
partlayıb açılmışdı,
indi də yığıb-yığışdıra bilmirdi.
Onun yer üzünə gəlişinin
bünövrəsi o dəhşətli
dağıntıdan, xaosdan,
şər fırtınasından
azacıq sonra qoyulmuşdu.
Üstündən ikicə il keçmiş-keçməmiş
Gəncəni birincidən
geri qalmayan daha bir zəlzələ
vurdu; bu dəfə zəlzələ
torpağın canını
yox, ruhunu, ruhunun laylarını dəbərtdi. Nizaminin ayağına sərilməyə
layiq görülən
Gəncə torpağı
əzablarının haqqını
aldı.
Təbiət zəlzələsi dağıdar,
könül zəlzələsi
qurar. Nizaminin vücudunda taxt
qurmuş Uca Ruh təbiətin bir anda uçurduğu
dağları ilahi səbriylə iynə ucunda toz-toz, çınqıl-çınqıl yenidən qurdu.
O vaxt Gəncə müsəlman dünyasının
neçənci şəhəriydi,
bilmirəm; hər halda ən birincilərdən
deyildi, zəlzələdən
sonra əlbət daha da geri
getmişdi. Ancaq sınıq könüllər
memarı öz varlığıyla Gəncəni
təkcə islam
aləminin yox, bütün dünyanın
söz-sənət mərkəzinə,
yer üzünün mənəvi paytaxtına çevirdi.
lll
Nizami şərq-islam
intibahının dünyaya
zirvədən baxan çağlarında yaşayıb
yaratmışdı. Kainatın dolanbaclarına
özündən irəliki
mədəniyyətlərin çiyni üstündən
boylanan müsəlman
renessansı sələflərinə
əsla borclu qalmadı, aldıqlarını
özündən keçirib
xələflərinə (dolayısıyla
həm də sələflərinə) ötürməklə
əlahəzrət Tarix
qarşısında missiyasını
şərəflə yerinə
yetirdi. Şərq-islam intibahı yarı
yolda qaldısa da, gördüyü işlər, yaratdığı
dəyərlər hədər
getmədi, Avropa intibahının təməlini
qoydu.
Bu gün bütün
sivilizasiya Avropa renessansının dayaqları
üzərində qərar
tutub. Bu mədəniyyətin
müsəlman intibahının
birbaşa təsiri altında formalaşdığını,
Nizaminin də şərq-islam mədəniyyətinin
ən qüdrətli korpuslarından birinə komandanlıq elədiyini nəzərə alsaq, gözümüzü qırpmadan
deyə bilərik: bəşər övladı
bu gün də o Böyük Kişinin çörəyini
yeyir.
Ancaq bunu deməyim insanlığın
onun ideallarına yetişdiyi anlamına gəlməsin; bizim əlimiz Nizaminin Tanrı kimi sözdən yaratdığı
Kamil İnsanın hələ heç ətəyinə də çatmır. İnsanlar dövlətsiz, qanunsuz,
ordusuz, polissiz, sərvətsiz, pulsuz, qoruqsuz, çəpərsiz,
qıfılsız, kilidsiz,
düşmənsiz, fitnəsiz
yaşamağın yolunu
tapanacan onun əsərləri aktuallığını
itirməyəcək.
lll
Nizami Gəncəvi şərq-islam
ədəbiyyatının böyük
bir qanadına ən azı dörd yüz il rəhbərlik
eləyib. Əmir Xosrov Dəhləvi,
Əbdürrəhman Cami,
Əlişir Nəvai,
Məhəmməd Füzuli
kimi dahilər onun əlindən su içiblər. Üç böyük əsərinin
mövzusunu Firdovsinin
“Şahnamə”sindən alsa
da, istər ideya-məzmun, istərsə
də forma baxımından
sələfindən tam fərqli
dastanlar yaradıb.
“Xəmsə”yə nəzirə yazan ardıcılları məhz
bu səbəbdən Firdovsiyə yox, Nizamiyə istinad eləyiblər.
Sonrakı yüzilliklərdə şərq şairləri
köklü bir yeniliyə imza atmasalar da, öz
yaradıcılıqlarında Nizami yolunu müsəlman
ədəbiyyatının daha
bir aparıcı qoluna - sırf mistik-alleqorik poeziyanı təmsil eləyən Sənayi-Əttar-Mövlana xəttinə,
eləcə də, Xaqaninin zahidanə, Xəyyamın rindanə poeziyasına qovuşdurdular.
Bütün bunları
ədəbi eklektika da saymaq olar,
o yolların,
xətlərin, cərəyanların
başında duran şairlərin əsrlər
boyu azalmayan gücünün, nüfuzunun
göstəricisi də.
lll
İdeya-fəlsəfi platformasına görə
platonçu, mistik olsa da, Gəncəli
Nizami ortodoksal müsəlman, Allaha, Qurana, şəriətə,
peyğəmbərə, dörd
rəşidi xəlifəsinə
sadiq bir dindardı. Hətta Məcnunun əhvalından
bəhs eləyəndə
də onun namazından, orucundan qalmayan bir iman
əhli olduğunu vurğulamağı unutmur.
Bir çox
şairin, mütəfəkkirin
düşüncəsində toqquşan, yola getməyən bu baxışlar, dünyagörüşlər
onun əqidə süfrəsində bir-birini
tamamlayan nemətlər
kimi yan-yana düzülür. Neçə qızıl başları
cəllad ayağına
aparan düşmən
ideyalar, barışmaz
fikirlər Nizami yaradıcılığında sağ əllə sol əl kimi mehribanca
yardımlaşır, bir-birinə
dəstək verir.
Bu baxımdan Nizami Gəncəvini özündən
bir az
əvvəl yaşamış
böyük filosof,
din islahatçısı, “ikinci Məhəmməd peyğəmbər” ləqəbli
Məhəmməd Qəzzaliyə
bənzətmək olar.
Yeri gəlmişkən, son illər saf din axtarışıyla sağa-sola çovuyan, mənşəyi, məsləki, məqsədi bilinməz cürbəcür təriqətlərin könül fəzamıza yaydığı qara dumanda azıb başını itirən səmimi cavanlara demək istərdim: saf din, gerçək islam axtarırsınız, buyurun Nizamini oxuyun! Şeytan ləşkərinə qarşı bu gün də yorulmadan döyüşən peyğəmbərlər ordusunun ən yenilməz sərkərdələrindən olan peyğəmbər xislətli şairin ətəyindən yapışın. And olsun şeyxin üz qoyduğu torpağa, o, sizi aydınlığa çıxarar, mütləq çıxarar...
lll
O Böyük Kişinin kisəsindən mən də yemişəm. Üç dastanının qəhrəmanlarını özümə işlətmişəm - böyüklüyünə bağışlasın. O, Firdovsinin mövzularına necə sərbəst yanaşıbsa, mən də ondan aldığım süjetləri özüm bildiyim kimi söküb-quraşdırmışam - bu cəsarəti də ondan öyrənmişəm.
Onun türbəsinin yanından keçəndə həmişə məni müqəddəslik yeli vurub, nəsə elə bilmişəm dünyanın harasına gedirəmsə gedim, axırda mütləq bura qayıtmalıyam.
Mənim kompasım onu həmişə göstərib:
çünki onun Nizami türbəsində yatan cisminin ayaqlarıyla Tanrı özü dağılmış Gəncə torpağını ziyarətə gəlib;
çünki onun gözləriylə bir zamanlar Tanrı özü əlindən çıxardığı dünyaya baxıb;
çünki o, bu yer üzündə Tanrının büründüyü ən mükəmməl, ən parlaq obrazlardan biridi.
O - İlyas Yusif oğlu Nizami Gəncəvi.
Fəxri
UĞURLU
525-ci qəzet.- 2018.- 29 sentyabr.- S.17.