Üzeyir filmi
Pərvinin təqdimatında
AZƏRBAYCAN
KİNOSU-120
PƏRVİN
Kino yarandığı gündən populyarlıq
etibariylə, insanlara təsir etmək baxımından
başqa incəsənət növlərini kölgədə
qoydu.
Çağdaş dünyanı kinosuz təsəvvür
etmək olmaz.
Həm də kino bir növ təbliğat vasitəsinə
çevrilib. Amma bir az da geriyə,
keçmişə boylananda kinonun lap elə ilk gündən
geniş kütləyə təsirini, başqa sənət
növləriylə müqayisədə daha geniş imkanlara
malik olmasını görə bilərik. Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycanda da kino yaranan kimi çəkilən ilk
qısametrajlı filmlər bir növ reklam xarakteri
daşıyırdı. Neft milyonçuları,
çağdaş dillə desək, sponsorluq edib “Balaxanıda
neft fontanı”, “Bibiheybətdə neft fontanı” və digər
bu kimi qısa kadrlar çəkdirirmişlər. Elə ilk tammetrajlı filmimiz də bu mövzuda,
İbrahim bəy Musabəyovun eyniadlı əsərinin motivləri
əsasında 1916-cı ildə rejissor Boris Svetlov tərəfindən
ekranlaşdırılan “Neft və milyonlar səltənətində”
filmi oldu.
Azərbaycanda Sovet Hökümətinin qurulması ilə
isə Kino rejimin əsas təbliğat vasitələrindən
birinə çevrildi. Və təsadüfi deyil ki, həmin
dövr mədəniyyət tariximizə nəzər salanda təbliğat
“maşınının” başqa sahələrlə
yanaşı, kino istehsalatına da necə təsir etdiyini
görürük. Beləliklə, ən
adi və sadə misallar vasitəsiylə təsdiq edə bilərik
ki, kinonun kütləyə və əslində, daha geniş,
dərin anlamda xalqa təsiri danılmazdır.
Böyük
rus rejissoru Andrey Tarkovski “İncəsənət
qeyri-milli ola bilməz” - deyirdi. Həmçinin,
onu da əlavə edirdi ki, “əgər dünyada hər
şey qaydasındadırsa, onun incəsənətə
ehtiyacı qalmır”. Dünyada isə heç vaxt “hər
şey qaydasında” ola bilməz. Ən azı ona görə ki, İnsan var, onun ən
fərqli hissləri var və bu o deməkdi ki, incəsənətin
mövzusu heç vaxt tükənməyəcək. Həmçinin,
dahi sənətkarın dəqiq fikirlərini davam etdirərək,
söyləmək olar ki, hansı rejimdə, şəraitdə
yaranmasından asılı olmayaraq, incəsənət
bilavasitə milli problemləri əks etdirməlidir, fərqi
yoxdur, açıq yaxud gizli şəkildə... Bu mənada XIX əsrin sonlarından başlayan XX əsrin
əvvəllərində zirvə nöqtəsinə
çatan maarifçi dalğanın nümayəndələri
xalqa təsir üçün ən müxtəlif vasitələrə
əl atırdırlar. Teatrdan, səhnədən
tutmuş “Molla Nəsrəddin” kimi dərgilərin səhifələrinə
kimi, hamısı əlaqə idi, vasitə idi, bir növ
tribuna idi. Sözünü demək,
eşitdirmək üçün. Və heç
şübhəsiz ki, böyük mütəfəkkirlərimizin,
yazıçılarımızın,
ziyalılarımızın bu çabaları öz bəhrələrini
verdi və bu günün Azərbaycanı
həm də onların əsəri, onların zəhmətinin
nəticəsidir.
Sənətin maarifçi gücü, qüvvəsi
danılmazdır. İntəhası burada kiçik bir incəlik,
zərif bir “amma” da var. Sənət kütləni hansı yolla
maarifləndirir? Həqiqəti söyləmək
lazımdır ki, bəzən maarifçilik məqsədi ilə
yazılmış əsərlərdə, xüsusən XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində meydana çıxan əsərlərdə
əsl sənət meyarlarının pozulmasını da
müşahidə edirik. Bu da əlbəttə,
təbiidir. Çünki xalqı maarifə,
oxumağa, müasirləşməyə səsləyən,
gözünü açmağa çalışan müəlliflər
ağırlığı süjet incəliklərinə, qəhrəmanın
xarakter özəlliklərinə, təsvirlərin
dolğunluğuna, təhkiyənin, dilin zənginliyinə yox,
digər tərəfə salırdılar. Məqsəd sadəcə nadanlığın gətirdiyi
bəlaları göstərmək idi. Və bu əsərlərin
xalqa çatdırdığı mesajları qısaca belə
ifadə etmək olar: Filankəs oxumadığı
üçün gülməlidi! Ona görə bədbəxtdi
ki, savadsızdı! Bu faciə onun başına ona görə
gəldi ki, nadandı!
Bu mahiyyətcə eyni olan mesajları sadaladıqca
sadalamaq mümkündü. Bütün mesajların sonunda isə
- Sən belə olma! - arzusu
görünür. Ən müxtəlif sənətkarlar
məhz maarifçilik yolu ilə xalqını, millətini
işığa, inkişafa doğru aparmaq istəyiblər.
Ona görə xüsusən o dövr incəsənətində,
ələxüsus ədəbiyyatında mühiti, cəmiyyəti,
mövcud ab-havanı nəzərə alaraq hansısa diktant
intonasiyasını, gerçək və böyük sənətə
uyğun olmayan elementləri məqbul saymaq,
“bağışlamaq” olar. Amma əlbəttə, həm
maarifçilik yolunu tutan, həm də sözün
bütün mənalarında böyük sənət yaradan,
sənət tariximizə öz möhürünü vuran,
milli yaddaşımıza, özünüdərkimizə təsir
edən sənətkarlarımız da az
deyil. Mətbuatımızın əsasını qoyan Həsən
bəy Zərdabi, dramaturgiyanın banisi Mirzə Fətəli
Axundzadə, “Molla Nəsrəddin” kimi məktəb
yaratmış Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə,
poeziyamızı ayrı bir mərhələyə yüksəltmiş,
şeirlə tərbiyələndirməyi hamıdan
yaxşı bacaran Mirzə Ələkbər Sabir,
operamızın banisi Üzeyir bəy Hacıbəyli. Bu siyahını çox uzatmaq mümkündür.
Hələ lap qədimdən də başlayıb ən
müasir dövrə kimi gəlib çıxmaq olar. Amma niyyətim
Üzeyir bəyin filmlərindən danışmaqdır...
Daha doğrusu, Üzeyir bəyin tamam fərqli janrda yaratdığı əsərlərin
- operettaların ekranda necə görünməsinə diqqəti
çəkmək.
lll
Çingiz
Aytmatov müsahibələrindən birində kinonun insanlara təsirindən
danışarkən bu sənət növünün
üstünlüklərini vurğulayırdı, amma onu da
xüsusi qeyd edirdi ki: “Dünya kinosunda yaranan ən
yaxşı əsərlər bu və ya digər şəkildə
ədəbiyyatla əlaqədardır. Kinematoqraf
düşünən sənətdir, o,
tamaşaçını ciddi problemlərə doğru
aparır, həyəcanlanmağa, düşünməyə
çağırır. Kinematoqrafdakı
uğurların əksəriyyəti ədəbi
materialların istifadəsinə əsaslanır”. Qısa şəkildə deyilmiş bu tezisi
genişləndirmək, daha dərin qatlarına gedib izah etmək,
ən gözəl romanların əsasında çəkilmiş
yüzlərlə film misal göstərmək olar. Amma bununla belə, əsası söz olmayan, sözlə
deyilə bilməyəni göstərən və əsl sənət
əsəri kimi öz tamaşaçısının rəğbətini
qazanan filmlərin də sayı-hesabı yoxdur. Məsələn,
Fellininin məşhur
“8,5”-ini, yaxud “Amarkord”unu sözə çevirsək,
nə alınar? Heç nə! Amma bu əsərlərin hər
biri KİNOdu...
Bu mənada dəqiq bir resept, yol xəritəsi yoxdur. Sadəcə,
incəsənət bilavasitə bu günün, indinin tələbinə
cavab verməyə çalışır. Üzeyir bəyin isə bu günü, indisi
çox qəliz idi. Ona görə hər
üsula, hər vasitəyə, hər janra əl atıb xalqa
təsir etmək, bir yandan maarifləndirmək, o biri tərəfdən
estetik zövqünü formalaşdırmaq lazım idi.
Üzeyir
bəy Hacıbəylinin Şərqdə ilk opera müəllifi
olması, 21 yaşında gəncin bu məsuliyyəti boynuna
götürməsi, Füzuli kimi dahi bir şəxsiyyətin
“Leyli və Məcnun” poeması, bundan əlavə qəzəlləri
ilə işləmək cəsarətini özündə
tapması ayrıca bir mövzudur. Lakin bu ilklə
yanaşı, dahi bəstəkarın çoxşaxəli fəaliyyətinin
hər bir yönü mədəniyyət tariximizdə
xüsusi hadisədir. Bu mənada
kinematoqrafımıza “Arşın mal alan” və “O olmasın,
bu olsun” kimi incilərin daxil olması da dahi bəstəkarın
adıyla bağlıdır.
“Arşın
mal alan” operettasını Üzeyir bəy Peterburqda
Konservatoriyada təhsil alarkən, 1913-cü ildə yazır və
elə həmin il əsər Bakıda Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin teatrında səhnəyə qoyulur. Tamaşadan sonra ən müxtəlif və fərqli
fikirlər, əsəri təqdir edənlər də, müəllifləri
təhqir edənlər də, operanın dramaya qənim kəsildiyini
iddia edənlər də, yaxud da bu yeni sənət
növünün yaranmasına səmimi qəlbdən sevinənlər
də vardı. Elə o dövrün mətbuatını
vərəqləmək yetər ki, ən müxtəlif
imzaların, yaxud şərti adlarla yazan müəlliflərin
daban-dabana zidd fikirləri ilə tanış
olaq. Həmçinin, Anarın “Üzeyir
ömrü” filmində də bu məqamlar kifayət qədər
yer alıb. “Düdük”, “Zilcovşən”
və bu kimi imzalı, yaxud elə xislətli müəlliflərin
məntiqsiz, məzmunsuz ittihamları yetərincədir. Amma bütün bu ittihamların, şər-böhtanların
fövqündə duran Üzeyir bəy sənəti idi.
Elə özü də bunu yaxşı bilirdi.
Peterburqda “Arşın mal alanı” yazarkən Hüseynqulu Sarabskiyə məktubunda bunu
etiraf edirdi:
“Bəradərim Hüseynqulu! Mən
dəxi bu halda bir tərəfdən dərs oxumaqda və bir tərəfdən
də “Arşın mal alan”ı yazmaqdayam. Amma çox qəribə operetta olacaqdır. Inşallah sentyabrda göndərərəm ki, əvvəlcə
onu qoyasınız.
...Mənim
də bu qədər əlləşməyim odur ki, gələcəkdə
teatr işini elə bir hala salaq ki, nəinki təkcə bir
Bakı və ya Qafqaz, bəlkə hər bir yerdə və hər
bir şəhərdə teatr verməyə imkanımız
olsun. Ancaq bir qədər vaxt gözləmək
və zəhmət çəkmək lazımdır. Mən
Bakıda olarkən öz əsərlərimin qədrini bilmirəmmiş,
amma burada bilirəm ki, mənim əsərim gələcəkdə
böyük bir iş görəcəkdir.
Bəradərin
Üzeyir. 30 iyul 1913-cü il. Peterburq”
Amma o
zaman Üzeyir bəy bilmirdi ki, “Arşın mal alan”la
təkcə teatrımızı yox, həm də kinomuzu tamam
başqa ucalığa, səviyyəyə qaldıracaq. Operettanın ekranlaşdırılması isə bir
neçə mərhələdən keçməli oldu.
İlk dəfə
“Arşın mal alan” əsəri
1916-cı ildə səssiz filmə çəkildi. Doğrusu, Üzeyir bəyin bu əsərinin səssiz
və musiqisiz formasını təsəvvürə gətirmək
çətindir. Ona görə də bu
filmin uğurundan, yaxud uğursuzluğundan danışmağa
dəyməz. İkinci dəfə, 1917-ci ildə
Sankt-Peterburqdan gəlmiş Q.Beyyatov “Arşın mal alan”ı yenidən ekranlaşdırır. Lakin o, nə müəllifin icazəsini alır, nə
də onunla məsləhətləşir. Ona görə də cəmi iki gün nümayiş
etdirilən film ekrana buraxılmır.
Üçüncü dəfə isə 1937-ci ildə
ABŞ-da yaşayan R.Mamulyan adlı bir erməni rejissor
“Arşın mal alan”ı Üzeyir bəydən icazə
almadan ekranlaşdırır və titrdə müəllifin-bəstəkarın
adını ümumiyyətlə göstərmir. Bu da elə rejissorun soyadı və milliyyəti
üçün tamam təbii bir hadisədir.
1941-ci ildə filmin çəkilişləri plana
salınsa da, İkinci Dünya Müharibəsinin
başlanması ilə əlaqədar çəkiliş təxirə
salınır.
Nəhayət, dördüncü dəfə
operetta 1945-ci ildə ekranlaşdırılır. Onu da
xüsusi qeyd etmək lazımdır ki, “Arşın mal alan” SSRİ-də “Silva”dan sonra
ekranlaşdırılan ikinci operetta idi.
Rejissorlar Rza Təhmasib və Nikolay Leşşenkonun
çəkdikləri bu filmin ssenarisini Üzeyir bəyin
operettası əsasında Sabit Rəhman yazdı. Operatorlar
Əlisəttar Atakişiyev və Muxtar Dadaşov
dövrün məhdud texniki imkanlarına baxmayaraq, gerçək
bir film ab-havası, görüntüsü yarada bildilər.
Filmdə əsas rolları Rəşid Behbudov, Leyla Bədirbəyli,
Ələkbər Hüseynzadə, İsmayıl Əfəndiyev,
Münəvvər Kələntərli, Lütfəli
Abdullayev, Fatma Mehrəliyeva və Rəhilə Mustafayeva ifa
ediblər.
Kinoşünas
Aydın Dadaşov “Səsli kinonun yaranması və
inkişafı” məqaləsində Üzeyir bəyin dramaturq
kimi ustalığını xüsusi qeyd edir: “Ü.Hacıbəyovun
yaratdığı ecazkar musiqidən başqa, dramaturji
qanunlara cavab verən ədəbi material da professional ekran əsəri
yaratmağa imkan verdi...” Librettoların
da müəllifi olan Üzeyir bəy yenə Füzuli qəzəllərinə
müraciət edərək ariyaların mətnlərini
yazır və bu ariyaların sözləri qəribə və
üzvü şəkildə əsərin dramaturgiyası və
qəhrəmanların daxili aləmi ilə vəhdət təşkil
edir. Bir sözlə, Üzeyir bəy dahi bəstəkar
olmaqla yanaşı, həm də böyük ədib, dramaturq
istedadını ortaya qoymuş olur.
Dünya kinosunda “myuzikl” janrının əsası
1866-cı ildə qoyulub, Nyu-York səhnəsində “Qara hiyləgər”
adlı musiqili əsərə quruluş verilməsiylə. Burda söz,
musiqi, rəqslər üstünlük təşkil edib və
elə o vaxtdan tənqidçilər bu janrda əsərlərdə
əsas ağırlığın musiqinin və rəqslərin
üzərinə düşməsini, süjetin vacib
olmamasını söyləyiblər. Üzeyir bəyin
böyüklüyü bütün bunların vəhdətini
- milli myuzikli
yaratması, həm də musiqi ilə kinonu, ədəbiyyatı
eyni səviyyədə saxlamasıdır. Həmçinin,
Üzeyir bəyin xarakter ustalığı, əsl azərbaycanlı
xarakterlərini yaratması da xüsusi məqamdır. Əlbəttə, bu yöndən yanaşanda, məhz
xarakter ustalığını təhlil edəndə “O
olmasın, bu olsun” daha çox söz deməyə imkan verir.
Qızını pullu kişiyə ərə verib
müflislikdən can qurtarmaq istəyən Rüstəm bəy,
heç kəsin başa düşmədiyi qəliz dildə
danışaraq özünü ziyalı göstərməyə
çalışan qəzetçi Rza, əvvəldə Məşədi
İbadı ələ salan, amma sonra ona ərə getməyə
də məmnuniyyətlə razılaşan qulluqçu Sənəm,
pulunun gücünə hər şeyi ala biləcəyinə
inanan tacir Məşədi İbad, ortada yeyib qıraqda gəzən
quru bəylər, qorxaq qoçular və b. hamısı
ayrı-ayrılıqda xarakterlərdir. Və
Üzeyir bəy bu xarakterlərin hər birini son dərəcə
dəqiqliklə, xüsusi ustalıqla qələmə
alıb.
Anar “Keçən keçdi, olan oldu” romanında Rəsul
Rzanın bir gənclik xatirəsini qələmə alır. Gənc Rəsulun
böyük bəstəkara sualını yada salır.
Bir dəfə Rəsul Rza Üzeyir bəylə dənizkənarı
bulvarda gəzə-gəzə ondan - Nə üçün Məşədi
İbad qoçuları Sərvərin üstünə
hücum çəkəndə deyirlər: Ey kimsən orda, aç
qapını! Aç qapını, gələk səni
öldürək! Adam öldürməyə gələn
heç belə xəbərdarlıq eləyərdi? - deyə soruşur: “- Bilirsənmi Rəsul -
dedi-mən o sözləri bilə-bilə yazmışam. Bakı qoçularının adları
çıxmışdı, onların
“qoçaqlıqları” haqqında əfsanələr
uydurulmuşdu. Əslində, onlar qorxaq və xırda
adamlardı. Məşədi İbadın
qoçuları bu yağlı məşədini
mümkün qədər soymaq istəyirlər. Onlar Məşədi
İbad üçün qanlı vuruşmağa girmək,
özlərini təhlükəyə salmaq fikrində deyillər...
“aç qapını, gələk səni
öldürək” - deyirlər ki, Sərvər məsələdən
agah olub çıxıb getsin... Məntiq də
elə burdadır”.
Bu cavabdan da Üzeyir bəyin yaratdığı xarakterləri
necə dəqiqliklə işləməsi, düşünməsi
görünür. Həmçinin, elə “Arşın mal alan”da
süjetin axarı, hadisələrin necə inkişaf etməsi
və düyünlərin açılması əsərin
mahir bir dramaturq qələmindən çıxmasına
şübhə qoymur.
Gənc və yaraşıqlı tacir Əskər evlənmək
istəyir, amma “görməsə, sevməsə” olmaz. Dövr isə
“görməyi və sevməyi” yüz faiz qadağan edib.
Dostu Süleyman çıxış yolu göstərir,
arşın malı satandan gizlənməz
qadınlar, dalına bir topa parça at düş
küçələrə... Zahirən
çox sadə süjetin arxasında müəllifin mətnaltı
eyhamları, həmçinin, insan xarakteri uzmanı olması
görünür. Məsələn, Əsgər evlənmək
niyyətini açan
kimi “Çadramı sallam başıma” deyib
hay-küy salan xala nə qədər müasirdir, deyilmi? Yaxud Əsgərin qarşısına əsl sevgisini
çıxarana qədər əvvəlcə gonbul, kifir,
sonra yenə arıq, qara, eybəcər qızları
çıxarması, sonra birdən-birə “Arşın
malçı mal göstər, bir-bir yerə sal göstər”
deyən qız topasının içinə atması
Üzeyir bəyin priyomu deyilmi? Sanki Əsgər
sevəcəyi, aşiq olacağı o zərifdən zərif
Gülçöhrəyə qədər bu cür
“sınaqlardan” çıxmalı imiş. Bütün bunlar Üzeyir bəyin
hərtərəfli istedadını, peşəkarlığını
bir daha təsdiq edir.
“Arşın
mal alan” filminin musiqisi təhvil veriləndə Üzeyir bəy
orkestrovkadan
narazı qalıb: “Mənim övladım yoxdur. Əsərlərim mənim övladlarımdır.
Heç kimin onlara toxunmağa haqqı yoxdur”.
Baxmayaraq ki, bu orkestrovka Niyaziyə aid idi. Amma düzəlişlərdən sonra Niyazini
öpüb “Sağ ol, qoçaq” - deyib. Bütün
bu faktlar kinonun uğurunun sirləridir əslində.
Üzeyir bəy başda olmaqla hər kəsin böyük
istedadı, işinə tələbkarlığı, həmçinin,
hər incəliyə diqqət və sevgiylə
yanaşması “Arşın mal alan”ı
kino tariximizdə ən uğurlu, dünyada kinomuzu ən
çox təmsil edən filmə çevirdi.
Təkcə 1945-ci ildə bu filmə 16 milyon
tamaşaçı baxıb. Film hələ Sovet
dövründə 136 ölkədə nümayiş etdirilib,
86 dilə tərcümə edilib.
Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi Beynəlxalq Bankın maliyyə dəstəyilə
“Arşın mal alan” filminin Moskva Film
Fondundakı nüsxəsinin ölkəmizə gətirilərək,
Azərbaycan dilində yenidən bərpa olunmasını təşkil
edib. 16 may 2006-cı ildə film 60 illiyində ilk dəfə
nümayiş etdirilib. Həmçinin, “Arşın mal alan” 2013-cü ildə Heydər Əliyev
Fondunun təşəbbüsü ilə rəngli bərpa
olunub. 19 sentyabr 2015-ci ildə isə Hollivudda nümayiş olunub.
Filmin nümayişi Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 130, görkəmli sənətkar Rəşid
Behbudovun 100, “Arşın mal alan” filminin isə
70 illiyinə həsr olunub.
Əslində, məhz müharibənin bitdiyi 1945-ci ildə
filmin ekranlara çıxması onun uğurunun - geniş
tamaşaçı kütləsinin sevgisini qazanmasının
müəyyən bir hissəsi idi. Müharibədən, itkilərdən,
ölüm-itimlərdən yorğun insanlar üçün
“Arşın mal alan” təmiz hava kimi idi,
xoş xəbərə, qələbə sədasına bənzəyirdi...
1965-ci ildə
isə “Arşın mal alan” musiqili
komediyası Bakıda yenidən ekranlaşdırıldı. Bu rəngli, musiqili filmin rejissoru Tofiq Tağızadə,
musiqi redaktoru Fikrət Əmirov idi. Filmdə
baş rolları Həsən Məmmədov, Murad Yegizarov, Nəcibə
Məlikova, Leyla Şıxlinskaya ifa etdilər. Bu film də kino tariximizdə özünəməxsus
iz buraxmış oldu.
“O
olmasın, bu olsun” filmini rejissor Hüseyn Seyidzadə 1950-ci ildə
Üzeyir bəyin operettası, Sabit Rəhmanın
yazdığı ssenari əsasında ekranlaşdırdı.
Filmdə rejissor ənənəyə sadiq
qalmaqla yanaşı, müasir kinematoqrafın da
imkanlarından istifadə etməyə
çalışırdı. Ona görə
Əliağa Ağayevin canlandırdığı Məşədi
İbadın da obrazı, danışığı,
davranışı xeyli “cavanlaşmışdı”,
qıvraqlaşmışdı. Axı Üzeyir bəy
özü də əlli yaşına çatanda “Məşədi
İbada haqsızlıq etmişəm” demişdi... Bir sözlə, filmdə əlli yaşında
cavanın gənc qıza meyl salmasından daha çox
ümumi mühit, o illərin Bakısı, milli xarakterlər,
kolorit qabardılıb. Və əlbəttə ki,
Üzeyir bəyin musiqisi... O musiqi ki, filmin uğurunun rəhni
idi. Amma bununla belə, film ekrana
çıxarılandan sonra ölkə mətbuatında filmi
tənqid edən yazılar da kifayət qədər oldu.
“Müvəffəqiyyətsiz film” başlıqlı məqalədə
deyilirdi: “Heç bir estetik qanuna tabe olmayan, mənasız və
zövqsüz çəkilmiş səhnələr,
lüzumsuz vuruşma, qaçışma, hay-küy... Eybəcər
oyunbazlıqlar”...
Bu cür yazılarda “zövqsüzlük” və
“hay-küy” kimi göstərilən məqamlar, əslində,
filmin üstünlüyüdür. Elə bircə bazar səhnəsi,
hay-küy düşən kimi arvad çadrasına
bürünüb qaçan qoçu, yaxud Rüstəm bəyin
evində toydan sonra düşən hay-küy, dava-dalaş
dövrün koloritini göstərir, həmçinin,
obrazların xarakterini dərindən açır. Daha əvvəldə vurğuladığım məqamları
təkrar etmək niyyətim yoxdur. Lakin Üzeyir bəyin
operettası əsasında çəkilmiş “O olmasın,
bu olsun” filmi xarakterlərin zənginliyi baxımından
“Arşın mal alan”dan da
üstündür. Burada yenə də zahiri, sadə
süjetin içərisində bir neçə qat, bir
neçə hadisə gizlənir.
Anarın “Üzeyir ömrü” filmi Üzeyir Hacıbəyli
dühasını anlamaq, dərinliyinə varmaq
üçün açardır, deyə bilərik. 1981-ci ildə
yazıçının ssenarisi əsasında elə
özünün ekranlaşdırdığı film
kinematoqrafımızda yenilik oldu. Burada bədiiliklə
sənədliliyin vəhdəti, hadisələrin həm bədii
səhnələr, aktyorlar vasitəsiylə, həm də real
sənədlərlə göstərilməsi, təsdiqlənməsi
əsas yenilik idi. Filmdə Hüseynağa
Atakişiyev Üzeyir Hacıbəyli rolunu ifa edirdi. Həmçinin, o dövrdə Üzeyir bəyin yanında
olan, onunla birgə mübarizə aparan doğmaları, bərabər
çalışan qələm dostları, aktyorlar da filmdə
yer alıblar. Xurşid Banu Natəvan, Məleykə
xanım, Cabbar Qaryağdı, Qurban Pirimov, Əbdürrəhim
Haqverdiyev, Müslüm Maqomayev, Həsən bəy Zərdabi,
Hüseynqulu Sarabski, Hüseyn Ərəblinski, Əhməd
Ağdamski, Şövkət Məmmədova, Zülfüqar
Hacıbəyov və daha kimlər-kimlər. Elə
təkcə bu faktın özü, mədəniyyət
tariximizdə yeri olan bu qədər insanın kinoya gətirilməsi
xüsusi hadisədir. Anar “Üzeyir bəyin qəribə
taleyi” adlı essesində yazır:
“Şübhəsiz,
sovet vaxtında Moskvanın Mərkəzi Televiziyasının
sifarişiylə çəkilmiş və ilk dəfə onun
Birinci proqramıyla nümayiş etdirilmiş filmdə
Üzeyir bəyin ictimai həyatı haqqında tam həqiqəti
söyləmək mümkün deyildi...
Amma... müəyyən fənd işlədərək
filmə hətta anonim şəkildə Ceyhun bəyin
obrazını da salmışdıq. Məlum olduğu kimi, “Leyli və Məcnun”un
ilk tamaşasında
İbn Səlam rolunu Ceyhun bəy ifa edib. Bizim filmdə
də İbn Salam
rolunu oynayan aktyor
operanın yaranma prosesində başqa müəlliflər və
aktyorlarla birlikdə adı çəkilmədən
iştirak edir. Bunu yalnız Niyazi tuta bildi.
“Üzeyir ömrü” kinolentinin konsultantı kimi filmi ilk dəfə
ona göstərdim. O səhnələr ekranda canlananda qulağıma
pıçıldadı: Bilirsən İbn Salamı kim
oynayıb? - Bilirəm - dedim. Bundan sonra isə nə o, nə
mən bu barədə
bir kəlmə də kəsmədik”.
Dövrün bütün məhrumiyyətlərinə,
Sovet senzurasının “iti qayçısından”
qaçmağın mümkünsüzlüyünə
baxmayaraq, bu film Üzeyir bəyin bütöv bir sənətkar
obrazını tamaşaçısına təqdim etdi. Filmdə
Üzeyir bəyin geniş yaradıcılığı
bütün yönləri ilə göstərildi. Hətta Üzeyir bəyin özünün çox
da sevmədiyi “Ər və arvad” operettasından da bir ariya
filmdə verilib. Anar bu hadisəni belə
xatırlayır:
“Bir dəfə
Şəmsi Bədəlbəyli mənə danışdı
ki, Üzeyir bəy deyirmiş ki, məndən sonra heç vaxt
bu operettanı, “Ər və arvad”ı oynamayın. Şəmsi onu da deyirdi ki, Üzeyir bəyin elə
bu bəyənmədiyi operettasında çox yaxşı
ariyalar vardı. Mənim xahişimlə o
ariyalardan birini Şəmsi müəllim zümzümə
etdi, sözlərini də unutmamışdı. Filmin musiqi redaktoru Nazim Əliverdibəyovu
çağırdıq, Şəmsi müəllimin
oxuduğu melodiyanı nota saldı və filmdə səsləndirdik”.
Məhz “Üzeyir ömrü” filmi vasitəsiylə Mirzağa Əliyevin Məşədi İbadı, onun öz səsi ilə qorunmuş oldu. Belə ki, “Arşın mal alan” filmində (1945) Soltan bəylə Məşədi İbad (Mirzağa Əliyevin ifasında) söhbət edirlər, sonra da Məşədi İbad Əsgərin toyuna qonaq gəlir. “Üzeyir ömrü” filmində həmin kadrlar Məşəd İbadın radio variantından Mirzağa Əliyevin səsiylə calanıb. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Hüseyn Seyidzadə “O olmasın, bu olsun”da Məşədi İbad roluna aktyor Mirzağa Əliyevi çəkəcəkmiş. Lakin çəkilişlər yenicə başlamışdı ki, aktyor dünyasını dəyişdi.
“Üzeyir ömrü”ndə də məhz Mirzağa Əliyevin Məşədi İbadının göstərilməsinin bir səbəbi də budur. Amma Anar “Keçən keçdi, olan oldu” romanında ayrı bir, şəxsi səbəbinin də olmasını söyləyir: “Arşın mal alan”ın çəkilişi vaxtı Rəsul Rza kino naziri idi. Mərdəkanda çəkilişə bir gün məni də apardı. Maşında arxada atamla mən, qabaqda Mirzəağa Əliyev oturmuşduq. O axşam həmin o kadrları - Məşədi İbadın toya gəlməsi səhnəsini bütün gecə çəkdilər. Mən də ilk dəfə film çəkilişində iştirak edirdim”.
Üzeyir bəyin bioqrafiyasını, zəngin yaradıcılığını əks etdirən “Üzeyir ömrü” filmi əslində ayrıca bir məqalə mövzusudur. Lakin Üzeyir bəyin filmləri haqqında yazımda bu faktları gətirməyimin də səbəbi var. Üzeyir bəy nəsil-nəsil insanların, ən adi adamların da, böyük sənətkarların da həyatına, dünyaya baxışına təsir etmiş mütəfəkkirdir. Və heç şübhəsiz ki, onun xidmətləri filmlərə, məqalələrə, cildlərə sığmayacaq dərəcədə böyükdür.
Üzeyir bəyin ekrandan, filmləri vasitəsiylə millətimizə bəxş etdiklərini göstərmək istədiyim bu essemin sonluğunda yenə “Üzeyir ömrü” filmindən bir kadrı yada salmaq istərdim. Lap sonda balaca Üzeyir Şuşada ağacların arasından boylanır və Niyazinin rəhbərliyi ilə simfonik orkestrin konsertini görür, yüzlərlə adamın onun musiqisini dinlədiyini, onun adıyla bir yerə toplaşdığını seyr edib heyrətlənir. Heç şübhəsiz ki, bu gün də Üzeyir bəy yenə də Şuşadan dünyanın istənilən yerinə boylansa, həm musiqisinin, həm də filmlərinin, sözünün təsirini görüb sevinə, qürur duya bilər. Bircə qalır bizlərin, hamımızın Şuşadan, ağacların arasından Üzeyir musiqisinə “boylanmağımız”.
525-ci qəzet 2018.- 6 yanvar.- S.16-17.