Multikultural dəyərlər və Azərbaycan
Multikulturalizm dünyada və ya hər hansı dövlətdə
mədəni müxtəlifliklərin qorunub
saxlanılmasına və inkişafına yönəlmiş nəzəriyyədir,
siyasətdir.
Onun ən mühüm özəlliyi
assimiliyasiyaya qarşı olmasıdır.
Multikulturalizm və tolerantlıq həm də cəhalətin,
irqçiliyin, ksenofobiyanın süqutu, nəticə etibarilə
cəmiyyətdə əmin-amanlıq, bəşəriyyətdə
sülh deməkdir. Müxtəlif siyasi, iqtisadi və
coğrafi şəraitlərdə yaşayan xalqların ədalətə
çıxışı da çoxmədəniyyətliliyin
təmin edilməsindən asılıdır. Çünki multikulturalizmin olması cəmiyyətdə
bərabərliyin, demokratiyanın, tərəqqinin, sosial
rifahın, başqa sözlə, ədalətin bərqərarı
deməkdir.
Çoxmədəniyyətlilik ideyasının bu və
ya digər cəmiyyətdə davamlı olması
üçün ən zəruri amil həmin cəmiyyət
üzvləri arasında qarşılıqlı
dözümlülük - tolerantlıq hissinin olmasıdır. Bu olmadan
humanizm, yüksək fərdi və beynəlxalq münasibətlər,
insanlar arasında qarşılıqlı anlaşma, zənginləşmə,
dostluq və əməkdaşlıq mümkün deyildir.
Müasir dövrdə tolerantlıq ənənələrinin
təbliğini və yayılmasını əhəmiyyətsiz
hesab edənlər var. Əsasən Qərb ölkələridir.
Onların fikrincə, əgər bir cəmiyyətdə
dini, milli, irqi mənsubiyyətindən asılı olmayaraq,
insan hüquq və azadlıqlarının təmin edilirsə,
demək, həmin cəmiyyət tolerantdır və
tolerantlığın ayrıca təbliğinə gərək
yoxdur.
İlk baxışdan məntiqli yanaşma kimi qəbul
edilə bilər. Bunun əleyhdarları əsasən elə
qərblilərdir. Ona görə ki,
tolerantlıq təkcə hüquqi deyil, həm də mədəniyyət
və mənəviyyat məsələsidir. Dünyada tolerant cəmiyyətlərin tarixi əsrlərlə
ölçülür. Amma hüquqi, demokratik, dünyəvi
dövlətin tarixi iki əsrdən o yana
keçmir. Deməli, tolerantlıq hüquqi
dövlətin yox, mədəni və mənəvi cəhətdən
inkişaf etmiş cəmiyyətin məhsuludur. Əslində, bu gün Azərbaycanı və azərbaycanlıları
başqalarından fərqləndirən xüsusiyyət də
məhz budur. Əgər tolerantlıq bir
avropalı üçün hüquqi vəzifəsidirsə,
azərbaycanlı üçün mənəvi tələbat
və mədəni normadır.
Tolerantlığın minimum şərtlərinə əsasən,
dini çoxluq dini azlığa nəinki hörmətlə
yanaşmalı, həm də onun öz inancına uyğun
yaşamasına mane olmamalıdır. Minimum şərtlərin
təmin edildiyi cəmiyyətlərlə bağlı bir
neçə nümunə göstərmək
mümkündür. Ancaq bu, bir həqiqətdir
ki, Azərbaycandakı dözümlülük mühitinin səviyyəsi
tolerantlığın minimum şərtlərini və tələblərini
çoxdan ötüb. Azərbaycanlılar
tarixən dini azlıqlara hörmətlə yanaşaraq,
onların öz inanclarına uyğun yaşamalarına nəinki,
mane olmayıblar, hətta öz inanclarına uyğun
yaşamalarına şərait yaradıblar. Başqa ifadə ilə desək, azərbaycanlılar
hər zaman dini azlıqların himayədarı və
mühafizəçisi qismində çıxış ediblər.
Bu ideyanın kökləri qədim tarixə malikdir. Bütün səmavi
dinlərdə ideyanın əsaslarını görə bilərik.
Azərbaycan da bu sahədə dünya üçün
örnək ola biləcək modeldir. Azərbaycan zəngin və mürəkkəb tarixi
olan ölkədir. Çoxallahlılıqdan,
şamançılıqdan və bütpərəstlikdən
tutmuş səmavi dinlərə (Yəhudilik, Xristianlıq,
İslam) qədər dünyanın bütün məşhur
dinləri burada öz izlərini buraxmışdır. Bunun nəticəsidir ki, çoxsaylı
etnosların Azərbaycanda yaşamasına və etnik tərkibin
müxtəlif olmasına baxmayaraq, minilliklər boyu heç
bir milli, dini azlıq buradan başqa bir əraziyə
köçməmiş və köçürülməmiş,
hər bir etnos milli və dini kimliyini qoruyub
saxlamışdır. Müxtəlif tarixi
dövrlərdə öz torpaqlarında
sıxışdırılan bəzi konfessiya nümayəndələri,
dini-etnik qruplar Vətənimizə sığınmış
və cəmiyyətimizin ayrılmaz hissəsinə
çevrilərək, ayinlərini rahat yerinə yetirmək
imkanı əldə etmiş, yerli əhali ilə
qaynayıb-qarışmışlar.
Respublikamızda müxtəlif dini konfessiyalar tərəfindən
ibadət evlərinin tikintisinə və bərpasına fərqli
dini icmaların nümayəndələrinin maddi və mənəvi
dəstək verməsi, ianələr toplaması tarixi
keçmişimizdən qalan mütərəqqi ənənədir. XIX əsrin
sonlarına yaxın Bakı şəhərində
"Qızılı kilsə" kimi tanınan "Aleksandr
Nevski" kilsəsinin inşası üçün
toplanılmış ianənin böyük hissəsinin
müsəlmanlar tərəfindən verilməsi dünya
tolerantlıq tarixinin ən parlaq səhifəsidir. 1907-ci
ildə H. Z. Tağıyev tərəfindən tikdirilən Rus
Pravoslav Kilsəsinin Jen Mironosets Baş Kafedral kilsəsi təxminən
100 ildən sonra müsəlman iş adamı Aydın
Qurbanovun maliyyə dəstəyi ilə bərpa olunmuşdur.
Çar Rusiyasının Şimali Azərbaycan ərazilərinə
sahib olması ilə xalqın ənənəsinə zidd olan
yabançı dəyərlər təbliğ edilməyə,
sırınmağa başlanmışdı. İşğalçılar
öz müstəmləkəçiliyini bu torpaqlarda
hökmran etmək üçün etnik-dini qarşıdurma
yaratmaq siyasətini aparırdı. Çarizm
müsəlmanların dini birliyinin qorunması əvəzinə,
məzhəb fərqini şişirtməklə
sünni-şiə başçılarını bir-birinə
qarşı qoymuşdu. Azərbaycan ziyalıları isə
iki məzhəb arasında qızışdırılan
ixtilafaların qarşısını almağa nail
olmuşlar. Lakin Şərqdə ilk demokratik respublika olan Azərbaycan
Demokratik Respublikası 1918-ci il 28 mayda
qurulduqdan sonra ölkədə İslama qarşı
ayrı-seçkiliyə son qoyulmuşdur. ADR
hökuməti müsəlmanlar üçün Qafqaz müsəlmanlarının
vahid ruhani idarəsini yaratmaqla məzhəblərarası gərginlik
üçün çalışanlara mane olmuşdur. Həmçinin,
Şərqdə ilk peşəkar teatrın, qəzetin,
operanın və baletin əsası Azərbaycanda qoyulmuşdur.
Ən önəmlisi odur ki, Azərbaycanda həm maarifçi
hərəkatın yaradıcılarının, həm də
Xalq Cümhuriyyətinin qurucularının və
ideoloqlarının böyük əksəriyyəti ruhani ailəsindən
və dini təhsil ocağından, mədrəsədən
çıxmışlar (Qafqaz Şeyxülislamının nəvəsi
Əli bəy Hüseynzadə, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
əsas qurucusu və ideoloqu, Bakı ruhanisinin oğlu Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə və b.).
Bu cür faktlar və nümunələr kifayət qədərdir. Hətta
onların içərisində elə nümunələr var
ki, dünyanın hansısa ölkəsində və tarixin
hansısa səhifəsində oxşarını tapmaq
qeyri-mümkündür. Hazırda müxtəlif
dinlərin nümayəndələri çox vaxt ya rəsmi qəbul
və görüşlərdə, ya da dinlərarası dialoq
və tolerantlıqla bağlı tədbirlərdə bir araya
gəlirlər. Başqa sözlə, dini
konfessiyaların rəhbərlərinin görüşü, hətta
bir süfrə arxasında əyləşmələri və
şəkil çəkdirmələri protokol qaydalarından
kənara çıxmır. Lakin bu cür
protokol qaydaları Azərbaycanda fəaliyyət göstərən
dini konfessiyaların rəhbərləri üçün
yaddır. Onlar, Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin
sədri Şeyxülislam Allahşükür Paşazadə,
Rus Pravoslav Kilsəsinin Bakı və Azərbaycan
Yeparxiyasının arxiyepiskopu Aleksandr İşein, Dağ yəhudiləri
dini icmasının sədri Milix Yevdayev, Katolik icmasının
rəhbəri Vladimir Fekete və Avropa yəhudiləri dini
icmasının sədri Gennadi Zelmanoviç bir-birinə
yaxın dost münasibəti göstərirlər. Dini icma liderlərin tez-tez görüşmələri,
məsləhət-məşvərət etmələri,
müxtəlif tədbirlərdə birgə iştirak etmələri
adi haldır. Bu, təkcə
qarşılıqlı hörmət yox, həm də qarşılıqlı
etimad deməkdir. Onların bu cür
birliyinə çoxları heyrət və qibtə edir.
Axı qibtə etməmək mümkün də deyil! Təsəvvür edin ki, Şeyxülislam mübarək
Ramazan ayında iftar süfrəsi təşkil edir və iftar
süfrəsində ölkə Prezidenti cənab İlham
Əliyevin sağında Şeyxülislam, solunda isə digər
dini konfessiyaların rəhbərləri əyləşirlər.
Üstəlik, iftar süfrəsində
yalnız Şeyxülislam deyil, digər dini konfessiyaların
nümayəndələri də çıxış edirlər.
Başqa
bir nümunə: müsəlmanların Ramazan ayında təşkil
etdikləri iftar süfrələrində digər dinlərin
nümayəndələrinin iştirak etməsi praktikası
mövcuddur. Qəbələ rayonunun Nic qəsəbəsində
kompakt halda yaşayan udi xristianlarının məhz kilsədə
qəsəbənin müsəlman icması üçün
iftar süfrəsi təşkil etməsi bütün dünya
üçün örnək nümunəyə çevrilib.
Tolerantlığa zəmin yaradan iqtisadi amillərdən
danışarkən, ilk növbədə Azərbaycanın
tarixi İpək Yolunun üzərində yerləşməsi
xüsusi qeyd olunmalıdır. Uzaq Çindən
başlayan və Avropanın qurtaracağında bitən
İpək yoluna təkcə ticarət yolu və iqtisadi məsələ
kimi baxmaq olmaz. Bu yolla həm ipək və
müxtəlif məhsullar daşınmış, həm də
insanlar, fərqli dinlər, mədəniyyətlər səyahət
etmişdir.
Digər amil dindir. İslam tolerant din olmasaydı, onun mənsublarının
yaşadığı Azərbaycanda indiki səviyyədə
dözümlülük mədəniyyəti formalaşa bilməzdi.
Çünki dinimizə görə, bütün insanlar və
millətlər bərabərdir, ali irq, ali
millət anlayışı yoxdur. Qurani-Kərim buyurur: "Ey
insanlar! Biz sizi bir kişi və bir
qadından (Adəm və Həvvadan) yaratdıq. Sonra bir-birinizi
tanıyasınız (kimliyinizi biləsiniz) deyə, sizi
xalqlara və qəbilələrə ayırdıq.
. . " (Hucurat, 13). Peyğəmbərimizin
hədisi-şərifində bu fikir daha da konkretləşdirilir:
"Heç bir ərəb qeyri-ərəbə nisbətən
hansısa üstünlüyə malik deyil. Eləcə
də qeyri-ərəb zənciyə nisbətən, zənci
ağ adama nisbətən hansısa üstünlüyə
malik deyil". Qurani-Kərimdə insanlara bəyan edilir:
"Dində məcburiyyət (zorakılıq) yoxdur..." (2:256). Göründüyü kimi, İslam prinsipial
şəkildə insanların vicdan və seçim
azadlığına müdaxilə edilməsinə icazə
vermir. Buna görə də İslam dini
sürətlə yayılarkən xristian, yəhudi məbədlərinə
toxunulmamış, həmin dinlərin mənsublarının
öz inanclarına uyğun yaşamalarına şərait
yaradılmışdır. İslamdan gələn
bu cür dözümlülük Azərbaycan xalqının
etnik xüsusiyyətlərindən qaynaqlanan tolerantlıqla
çuğlaşaraq daha rəngarəng və mükəmməl
bir forma almış və zəngin mədəni sərvətə
çevrilmişdir. İslam Azərbaycan
xalqının ondan öncəki dinlər və müxtəlif
inanclar vasitəsilə əldə etdiyi mədəni və mənəvi
sərvəti məhv etməmiş, əksinə, onu daha da zənginləşdirmişdir
(Şəkidəki Kiş məbədi, XVIII əsrdə
Bakıda atəşpərəstlər tərəfindən
tikilmiş Atəşgah məbədi).
Şübhəsiz ki, bütün bu
sadaladığımız dəyərlər yalnız
düşünülmüş dövlət siyasəti nəticəsində
daha da möhkəmlənə bilərdi. Məhz Ulu
Öndər Heydər Əliyev ölkəyə rəhbərlik
etdiyi müddətdə dini konfessiyalar arasında
dözümlülük mühitinin daha da inkişaf etdirilməsi
sahəsində dönüş yaranmış, dövlətlə
dini qurumların münasibəti yeni mərhələyə qədəm
qoymuşdur. Yeni tarixi şəraitdə Azərbaycanın
qarşılaşdığı böhranlardan
çıxaraq özünə güvənməsi
üçün ümumi bir konsepsiyaya ehtiyac var idi. Bu ideologiya həm milli adət-ənənələrə
və dini-mənəvi dəyərlərə söykənməli,
həm də ölkəmizin çağdaş dünyaya
qovuşmasını təmin etməli idi. Ona görə
də Heydər Əliyev ölkənin dinə və dindarlara
münasibətini düzgün və sağlam müstəvidə
həll etməyə başladı, dəfələrlə din
xadimləri (yəhudi, xristian, islam) ilə
görüşlər keçirdi. Ulu Öndər bu barədə
çıxışlarının birində qeyd edirdi:
"Dövlət, ölkə nə qədər çox
xalqı birləşdirsə, bir o qədər zəngin olur,
çünki bunların hər biri ümumdünya mədəniyyətinə
və sivilizasiyasına öz töhfəsini verir". Məhz onun dövründə dinlərarası
dialoqla bağlı bir çox beynəlxalq tədbirlər
baş tutmuş, multikultural siyasət özünün pik həddinə
çatmışdır.
Ümummilli Liderin siyasi kursunun davamçısı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev də
həmin irsi yaşadır. Bu gün dünyada
tolerantlıq örnəyi kimi tanınan Azərbaycan
sivilizasiyalararası dialoqun, beynəlxalq sülh və təhlükəsizliyin
təmin olunması istiqamətində ardıcıl olaraq təşəbbüs
və çağırışlarla çıxış
edir. Son illər ölkəmizdə beynəlxalq humanitar
forumların, dünya dini liderlərinin sammitlərinin
keçirilməsi, Beynəlxalq Tolerantlıq
Gününün yüksək səviyyədə,
ayrı-ayrı konfessiyaların nümayəndələrinin
iştirakı ilə qeyd olunması, bəşəriyyəti
narahat edən qlobal problemlər ətrafında birgə
müzakirələrin aparılması bunun bariz nümunəsidir.
Azərbaycan dövləti formalaşmış din siyasətini
təkcə daxildə həyata keçirməklə kifayətlənmir. Belə ki, bu
gün Azərbaycan özünün tolerantlıq fəlsəfəsini
dünyaya ixrac etməyi hədəfləmişdir. Bu sahədə
hökumət multikulturalizm, dinlər və mədəniyyətlərarası
dialoq sahəsində müxtəlif tərəflərin bir
araya gəlməsi istiqamətində çoxsaylı tədbirlərə
- beynəlxalq və regional konfranslar, forumlara ev
sahibliyi etmişdir.
Bu baxımdan Heydər Əliyev Fondu da fəaliyyət göstərdiyi müddətdə qarşısına qoyduğu başlıca məqsəd kimi Ulu Öndərin milli dövlətçilik ideyasının həyata keçirilməsi və təbliği istiqamətində ölkə daxilində və xaricində böyük işlər görmüşdür. Bu uğurlu fəaliyyətin təminatçısı Azərbaycanın birinci xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevaya əməyinin nəticəsi olaraq, 23 noyabr 2006-cı ildə ISESCO-nun (İslam Təhsil, Elm və Mədəniyyət Təşkilatı) xoşməramlı səfiri, 2008-ci ildə "İƏT-nin humanitar məsələlər üzrə xüsusi elçisi" statusuna dair diplom təqdim edilmişdir. Bunun nəticəsidir ki, ISESCO-nun qəbul etdiyi qətnaməyə əsasən, Bakı (2009) və Naxçıvan (2018) şəhərləri İslam Mədəniyyətinin Paytaxtları elan olunmuşdur. Fond, həmçinin "Tolerantlığın ünvanı - Azərbaycan" layihəsi çərçivəsində nəhəng işlərə imza atmışdır. Belə ki, ölkə daxilində və xaricində müxtəlif dini konfessiyalara mənsub ibadət ocaqları inşa və ya bərpa edilmiş, xalqımızın tolerantlıq ənənələrinin beynəlxalq aləmdə təbliği məqsədilə foto-sərgilər təşkil edilmişdir.
Bir sözlə, tarixən dinlərin və mədəniyyətlərin qovşağı olmuş ölkəmiz bu gün də eyni funksiyanı uğurla yerinə yetirir. Çoxmillətli Azərbaycan artıq dünyanın nəzərində nümunəvi bir dövlətdir. Ölkəmiz dünyanın multikulturalizm, tolerantlıq, dözümlülük, humanitar əməkdaşlıq mərkəzinə çevrilib və bundan xalqımız da, dövlətimiz də qürur duyur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin Azərbaycanda multikulturalizmlə bağlı fikirləri bunu deməyə əsas verir: "Multikulturalizm Azərbaycanda dövlət siyasətidir. Qeyd etməliyəm ki, artıq tarixi keçmişimiz də bunu diktə edir. Eyni zamanda, multikulturalizm Azərbaycanda həyat tərzidir. Biz gündəlik həyatımızda bu prinsiplər əsasında fəaliyyət göstəririk. Bu prinsiplər cəmiyyətin mütləq əksəriyyəti tərəfindən dəstəklənir, müdafiə edilir".
Rahu
ŞİRİNOVA
Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının I kurs magistrantı
525-ci qəzet 2017.- 9 yanvar.- S.8.