Naxçıvan Muxtar Respublikası:
uğurlara könül açan diyar
Naxçıvan Muxtar Respublikası Azərbaycan
Respublikasının müasir ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi və
digər sahələrin ardıcıl inkişafında həlledici
mərhələlərin bazasını yaratmışdır.
Ölkəmizdə hazırkı müstəqillik şəraitində
də təbii ehtiyatlardan səmərəli istifadənin,
sosial dayanıqlığın daha da gücləndirilməsinin,
regional siyasətin səmərəliliyinin təmin edilməsinin
və digər amillərin məcmu halda təşəkkülündən
ibarət proseslərin nizamlanmasında Naxçıvan Muxtar
Respublikasının çox zəruri rolu və əhəmiyyəti
olmuşdur. Bu, 2017-ci ildə sosial-iqtisadi inkişafın yüksək
təminatı ilə yadda qalan iqtisadiyyat quruculuğu prosesində
özünü göstərmişdir.
Makroiqtisadi sabitliyin təmin edilməsi, uzaq gələcək
üçün sosial-iqtisadi proseslərin düzgün tənzimlənməsi,
sosialyönümlülüyün gücləndirilməsi,
istehsal potensialının artırılması və digər
məsələlər ötən ilin məhsuldar
sosial-iqtisadi xronikasını təşkil etməkdədir.
Sosial-iqtisadi
inkişaf dinamikasına diqqət edəndə aydın olur ki,
ötən il muxtar respublikanın milli
iqtisadi inkişafdakı rolu baxımından olduqca əlamətdar
olmuşdur. Əsas makroiqtisadi göstərici
olan Ümum Daxili Məhsulun strukturu qarşılıqlı
yüksəliş dövrünə qədəm qoymuş,
bununla da dayanıqlı və müqavimətli xarakter
almışdır. Bunun da nəticəsində
2016-cı ilin müvafiq dövrü üzrə göstəricilərə
diqqət edərkən aydın olur ki, ÜDM-nin həcmi 1,6,
onun hər bir nəfərə düşən həcmi 3,7, sənaye
məhsulunun həcmi 1,2, kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalı həcmi isə 4 faizdən çox
artmışdır.
Böyük sevgi, artan məhəbbət, yüksək vətənpərvərlik
hissi ilə təmin edilən bu nailiyyətlər
xalqımızın ümummilli lideri böyük Heydər
Əliyev ideyalarına sadiqliyin ən gerçək təzahürüdür. Çünki
əldə olunan hər bir inkişaf göstəricisi onun əsaslarını
yaratdığı milli dövlətçilik siyasətinin tərkib
hissəsidir və ona birbaşa olaraq xidmət etməkdədir.
Bu mənada muxtar respublikanın ötən ildə təmin
etdiyi yüksək makroiqtisadi uğurlara bir neçə
istiqamətdə yanaşmaq olar. Belə ki, muxtar respublika artıq
geridə qalan ilin nailiyyətləri əsasında:
- çox güclü baza
formalaşdırmış oldu. Yerli məhsullarının
istehsalının stimullaşdırılması, daxili
bazarın bu məhsullar hesabına təmin edilməsi,
alıcılıq qabiliyyətinin yüksəldilməsi, məhsul
çoxnövlülüyü əsasında seçim
imkanlarının genişləndirilməsi, istehsalçı
və istehlakçı mədəniyyətinin təminatı
istiqamətində mühüm addımlar atılmış
oldu. Bunun ardınca ərzaq təhülkəsizliyinin təminatındakı
möhkəm və etibarlı təsisatların təşəkkülü,
sənayeləşmə siyasətinin perspektivli
davamlılığının təmin edilməsi kimi amillər
əvvəlki 22 ildən artıq dövrün nailiyyətləri
ilə daha da möhtəşəmlik qazandı;
- yüksək perspektivə söykənən
başlanğıc oldu. Hər kəsə
aydın olan gerçəklikdir ki, muxtar respublika artıq
iqtisadiyyatın ənənəvi sahələri ilə
yanaşı, eyni zamanda, milli iqtisadiyyatın perspektivləri
üzrə də ölkə iqtisadiyyatının davamlı
inkişafına öz töhfələrini verməkdədir.
Belə bir vəziyyətdə makroiqtisadi səviyyədə
xarici iqtisadi əlaqələrin ən çevik
iştirakçısına çevrilməklə, həm də
bu səhədəki proseslərin düzgün yönləndirilməsində
ciddi yol qət etdi. Hələ 2017-ci ilin
yanvar ayından daha da sürətlənən bu proseslər
sonrakı dövrlərdə güclü perspektivlərin
mövcud olduğu potensial yaratmış oldu. Qeyd edək ki, göstərilən ayda Türkiyə
Cümhuriyyəti ilə gələcək perspektivləri
müəyyənləşdirilən xarici iqtisadi əlaqələr
Xüsusi İqtisadi Zonanın yaradılması təşəbbüslərini
sürətləndirdi. Bunun ardınca may ayında Ali Məclis
Sədrinin Gürcüstan Respublikasının Acarıstan
Muxtar Respublikasına səfəri və Azərbaycanla
Türkiyənin İqtisadiyyat Nazirlərinin (eyni zamanda,
Naxçıvan Muxtar Respublikasının İqtisadiyyat
Nazirinin) oktyabr ayında Türkiyə Cümhuriyyətinin
İğdır şəhərində keçirilən
biznesforumda iştirak etmələri, dekabr ayında Ali Məclis
Sədrinin İran İslam Respublikasına səfəri muxtar respublikanın
xarici ticarət potensialının məhsuldarlığını
daha da artırmış oldu. Yəni 2017-ci il
yenicə keçid etdiyimiz 2018-ci və uzaq gələcəyi
hədəfləyən ondan sonrakı illər üzrə
sözü gedən proseslərin təşkili və idarə
olunmasında çevik başlanğıc dövrünü
ifadə etməkdədir.
Bütün bunlar Naxçıvan Muxtar
Respublikasının ötən illərdə keçdiyi
davamlı və qətiyyətli sosial-iqtisadi inkişaf yolunu
göstərməkdədir. Təbii ki, hər bir
nailiyyət böyük ictimaiyyətin, xalqımızın və
cəmiyyətimizin daim yüksək qiymətləndirdiyi ən
mühüm gerçəklikdən ibarətdir. Fikrimizi əsaslandırmaq üçün qeyd edə
bilərik ki, ötən günlərdə Caspian Energy
International Media Group iqtisadi islahatların və sosial siyasətin
nəticələrini əks etdirən Azərbaycanın
iqtisadi regionlarının illik investisiya reytinqini
hazırlayıb. Orada böyük Heydər Əliyev
ideyalarından bəhərlənən ölkənin uğurla
icra etdiyi regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair
Dövlət Proqramlarına aid məqsəd və vəzifələrin
əhəmiyyətinə istinad edilmişdir. Burada
Naxçıvan Muxtar Respublikasının
formalaşdırdığı güclü infrastruktur
potensialının əhəmiyyəti diqqətdə
saxlanılmışdır.
Qeyd edilənlər Azərbaycan Respublikasının təkcə
regionda, Cənubi Qafqazda deyil, eyni zamanda, dünya miqyaslı
nüfuz və mövqeyinin güclənməsində əlamətdar
olmuşdur.
Qeyd edək ki, müxtəlif vaxtlarda İsrailin,
Yunanıstanın, Niderlandın, Belçika
Krallığının, Türkiyənin, Rumıniyanın,
İran İslam Respublikasının, Almaniyanın, Çin
Xalq Respublikasının, Böyük Britaniya və Şimali
İrlandiya Birləşmiş Krallığının və
digər ölkələrin səfirlərinin Naxçıvan
Muxtar Respublikasında səfərə gəlmələri,
buradakı davamlı və perspektivli sosial-iqtisadi
inkişafın yaxından şahidi olmaları, çox
mühüm strateji sahələrlə yanaşı alternativ və
bərpa olunan enerji mənbələrinə, həmçinin,
innovasiya texnologiyalarının tətbiqinə və turizmin
inkişafına göstərdiyi diqqətdən valeh
olduqlarını bildirmələri də bunu bir daha sübut
etməkdədir.
Sözügedən
media qrupunun bəyan etdiyi nəticələrlə tanış olarkən aydın olur ki,
regionların qiymətləndirilməsində 18 parametr və
6 qrup üzrə təhlillər aparılmışdır.
Bunlar:
- sosial-demoqrafik göstərici,
- sosial-iqtisadi vəziyyət,
- işgüzar mühit,
- infrastruktur,
- rifahlıq,
- kənd təsərrüfatı sahələrindən
ibarət olmuşdur.
Qeyd olunanlar muxtar respublikanın dünəni ilə bu
gününün, eləcə də bu günü ilə
sabahının səsləşməsində çox əlamətdar
görünməkdədir. Muxtar respublikamızda həyata keçirilən tədbirlər
öz məqsədyönlülüyü ilə seçilərək,
yuxarıda müəyyən edilmiş qruplar üzrə dolğun
xidmət etmişdir.
Son iyirmi iki ildə həyata keçirilən məqsədyönlü
tədbirlər və tənzimləmələr burada
sosial-iqtisadi proseslərin gedişində əhalinin iştirak
və yararlanma səviyyəsini daha da fəallaşdırmışdır. Bu isə
öz növbəsində demoqrafiq tarazlığın təmin
edilməsində mühüm amilə çevrilmişdir.
2016-cı ilin statistik məlumatlarına görə muxtar
respublikada kişilər üzrə doğulanlar (3390 nəfər)
ölənlərdən (973 nəfər) 3,5
dəfə, qadınlar üzrə (müvafiq olaraq 3120-877) isə
3,6 dəfə çox olmuşdur. Təbii
artım isə kişilər üzrə 2417, qadınlar
üzrə isə 2243 nəfər təşkil etmişdir.
Eyni
müqayisəni şəhər və kənd yerləri
üzrə aparsaq, onda müvafiq olaraq, kişilər üzrə
şəhər yerlərində doğulanlar ölənlərlə
(müvafiq olaraq, 955-350) müqayisədə 2,7
dəfə, kənd yerlərində (2435-623) 4 dəfəyə
yaxın artmışdır. Təbii artım isə
şəhər yerlərində 605 nəfər, kənd yerlərində
isə 1812 nəfər olmuşdur.
Müvafiq
olaraq bu artım qadınlar üzrə şəhər yerlərində
(880-295) 3 dəfəyə yaxın, kənd yerlərində isə
(2240-582) 3,8 dəfə təşkil etmişdir.
Burada təbii artım göstəricisi isə
birincilər üzrə 585 nəfər olmuşdursa, ikincilər
üzrə 1658 nəfər kimi qərarlaşmışdır.
Fikrimizi
muxtar respublikanın ümumi əhalisi üçün ifadə
etsək görərik ki, doğulanlar (6510) ölənlərlə
(1850) müqayisədə 3,5 dəfə
çox olmuşdur. Burada təbii artım isə
4660 nəfər təşkil etmişdir. O cümlədən,
ümumi şəkildə şəhər yerlərində
doğulanlar (1835) ölənlərlə (645) müqayisədə
2,8 dəfə, kənd yerlərində isə
(müvafiq olaraq, 4675-1205) 4 dəfə çox olmuşdur. Təbii artım isə birincilərdə 1190, ikincilərdə
isə 3470 nəfər təşkil etmişdir.
Naxçıvan Muxtar Respublikasının ərazi
xüsusiyyətlərinə görə aqrar bölgə
olması, bununla yanaşı, mezoiqtisadi baxımdan
iqtisadiyyatın sənaye əhəmiyyətinin yüksəldilməsi
burada əhalinin məskunlaşma siyasətinin təşkili və
idarə olunmasında məqsədyönlü tədbirlərin
həyata keçirilməsini
stimullaşdırmışdır. Araşdırmalar
göstərir ki, muxtar respublikada müəyyən olunan
sağlam iqtisadi siyasət əhalinin artım
dinamikasının sağlam təminatına qaranti
vermişdir. Əhalinin illər üzrə
artım göstəricilərinə diqqət edərkən
bunu aydın şəkildə görmək
mümkündür.
Naxçıvan
Muxtar Respublikasında əhalinin artım vəziyyəti (ilin əvvəlinə,
min nəfər)
Hazırda bu göstərici 452 min nəfərdən
artıqdır. Müasir müstəqillik şəraitində
muxtar respublikanın əldə etdiyi möhkəm
sosial-iqtisadi dayanıqlılıq burada əhalinin rifah
halının yaxşılaşdırılmasına, sosial məmnunluğunun
yüksəlməsinə, bununla da ömür uzunluğunun
artmasına səbəb olmuşdur.
Aşağıdakı şəklə diqqət edəndə
son iyirmi ilə aid müxtəlif illərdə muxtar respublika
üzrə cins bölgüsündə doğulanda gözlənilən
ömür uzunluğu haqqında məlumat verilmişdir:
Müxtəlif
illərdə Naxçıvan Muxtar Respublikasında cins
bölgüsündə doğulanda gözlənilən
ömür uzunluğu (yaş sayı)
Naxçıvan Muxtar Respublikasında qeyd edilən məsələlərin
təşkili və idarə olunmasındakı proseslər nəticəsində
ana ölümünün sayı 1996-cı ildə 1, 1997-ci
ildə 2, 1998-ci ildə 1 və 2003-cü ildə 2 nəfər
olmuş, 1999, 2000, 2001, 2002-ci illərdə və 2004-cü
ildən etibarən bu günlərə qədər
sıfıra bərəbər olmuşdur.
İqtisadiyyatın mövcud inkişaf potensialı muxtar
respublikanın sosial-iqtisadi vəziyyətinin ardıcıl
dinamikasını təmin etməkdədir. Ciddi və qətiyyətli
addımlar səmərəli və perspektivli makroiqtisadi mexanizmlərin
yaradılmasına yol açmaqdadır.
Nəticədə isə milli iqtisadi inkişafın məcmu
göstəricisi olan Ümumi Daxili Məhsulun (ÜDM)
strukturunda inkişaf dinamikası öz əksini
tapmışdır. Bunu aşağıdakı şəkildən də
görə bilərik:
Müxtəlif
illərdə Naxçıvan Muxtar Respublikasında ÜDM-nin
həcmi (min manat)
Qeyd edək
ki, hazırda da ÜDM-nin artım
dinamikası pozitivdir və 2016-cı ilin müvafiq göstəricisini
üstələyəcəkdir. Təhlillər
göstərir ki, muxtar respublikada iqtisadiyyatın bütün
sahələri üzrə həyata keçirilən hüquqi-iqtisadi
tənzimləmə tədbirləri məhsuldar nəticələrin
əldə edilməsinə imkanlar açmışdır.
Belə ki, məqsədyönlü tədbirlər
nəticəsində 2016-cı ildə istehsal edilmiş
ÜDM-nin həcmi 1995-ci illə müqayisədə 60 dəfədən
çox artmışdır. Güclü
baza əsasında davam etdirilən iqtisadi siyasət sayəsində
2016-ci ildə istehsal edilmiş ÜDM, 2003-cü ilin
müvafiq göstəricisindən 15 dəfədən
artıq təşkil etmişdir.
Ölkəmizdə iqtisadi proseslərin tənzimlənməsində
sosial mahiyyətin üstün tutulması, insan amilinin diqqətdə
saxlanılması, onun bir potensial qüvvə kimi
inkişafı məqsədlərinin strategiyası uğurla həyata
keçirilməkdədir. Bu mənada
bütün regionların, o cümlədən,
Naxçıvan Muxtar Respublikasında əhalinin maddi vəziyyətinin
və rifah halının daha da
yaxşılaşdırılması istiqamətindəki tədbirlər
ilbəil gücləndirilməkdədir. Bunu muxtar
respublikada hər bir nəfərə düşən
ÜDM-nin həcmini ifadə edən aşağıdakı
şəkildən də görə bilərik:
Müxtəlif
illərdə Naxçıvan Muxtar Respublikasında hər bir
nəfərə düşən ÜDM-nin həcmi (manat)
Hesablamalar apararkən aydın olur ki, muxtar respublikada əhali
problemlərinin öyrənilməsi, səmərəlilik
yollarının axtarılması, aradan qaldırılması
və bir potensial kimi ictimai istehsala cəlb edilməsi məsələləri
daim diqqətdə saxlanılmış və bunun da yaratdığı
imkanlar 1995-2016-cı illər üzrə hər nəfərə
düşən ÜDM-nin həcmində 44 dəfəlik
artım təmin edilmişdir. Eynilə, bu mənzərə
2003-2016-cı illər üzrə 13 dəfə,
1995-2003-cü illər üzrə isə 3,4
dəfə təşkil etmişdir.
Naxçıvan Muxtar Respublikasında səmərəli
tənzimləmə siyasətinin və məhsuldar fəaliyyət
mühitinin yaradılması həm də işgüzar
mühitin təminat mexanizminin yaradılmasında hərəkətverici
təsirə malik olmuşdur. Bu isə
özünü iqtisadiyyatın bütün sahələrində,
o cümlədən, təbii ki, bütün faydalı proseslərin
fonunda olmaqla, həm də yaradıcı ideyalarla, yüksək
təşkilatçılıq keyfiyyətləri ilə və
təcrübəli iqtisadi idarəetmə qabiliyyəti ilə
formalaşan sahibkarlıq fəaliyyətinin təşkili və
idarə olunmasında göstərməkdədir. Həyata
keçirilən tədbirlərin perspektivliyinin və məqsədyönlülüyünün
təmin edilməsi məqsədilə 2017-ci ilin son günlərinə
qədər sahibkarlara 8 milyon 664 min manatdan çox kreditlər
verilmişdir ki, bu da muxtar respublika iqtisadiyyatının təminat
qabiliyyətliliyinin artırılmasına ciddi təsir
göstərmişdir. Müvafiq dövr üzrə maliyyə
dəstəyi sayəsində stimullaşdırıcı amillərin
yaratdığı əlverişli mühit nəticəsində
60 yeni istehsal və xidmət sahəsi fəaliyyətə
başlamış, daha 36 hüquqi və 2015 fiziki şəxs
dövlət qeydiyyatına alınması təmin
edilmişdir.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafında çox qətiyyətli
rolunu ortaya qoyan Naxçıvan Muxtar Respublikasında
müasir güclü infrastruktur potensialı
formalaşdırmışdır. Ən ucqar dağ kəndləri
belə əhatə edən bu proseslər davamlı istehsal
qabiliyyətinə malik olması ilə fərqlənməkdədir.
Həmin ərazilərdə mövcud
potensialın aşkar edilməsi mikro, mezo səviyyələrdə
iqtisadi inkişafı təmin edə bilmiş, bu isə təbii
ki, makroiqtisadi səviyyədəki proseslərin səmərəliliyini
artırmışdır. Fikrimizi rəqəmlərin
dili ilə ifadə etsək, aydın olar ki, ötən ilin hətta
son günlərinə qədər bütün maliyyə mənbələri
hesabına kapital qoyuluşlarının həcmi artaraq 916
milyon 390 min manat təşkil etmişdir. Müasir
tikinti və arxitektura ənənəsini qorumaqla,
reallaşdırılan məqsədlər çərçivəsində
investisiya qoyuluşlarının 92 faizi bilavasitə
tikinti-quraşdırma işlərinin payına
düşmüşdür.
30 dekabr
2017-ci il tarixdə keçirilən
beşinci çağırış Naxçıvan Muxtar
Respublikası Ali Məclisinin yeddinci sessiyasında Muxtar
Dövlətin başçısı demişdir: 2017-ci ilin nəticələri
bundan əvvəlki dövrlərin göstəriciləri ilə
müqayisədə xeyli artmışdır. Daxili
imkanlardan səmərəli istifadə hesabına yeni istehsal
müəssisələrinin işə salınması
iqtisadiyyatın çoxsahəli inkişafına, məşğulluq
səviyyəsinin yüksəldilməsinə, yeni sosial layihələrin
həyata keçirilməsinə imkan yaratmışdır.
Cavadxan QASIMOV
İqtisad üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet 2018.- 9 yanvar.- S.4.