110 yaşlı "Leyli və Məcnun":
ülvi hisslərin əbədi səhnə təcəssümü
Üzeyir
Hacıbəyli! Bu əfsanəvi insanın, əvəzsiz
bəstəkarın adı zamanın məhvərindən
çıxaraq əbədiyyətə qovuşub artıq.
Ulu təbiət özü əsrarəngiz
musiqi səltənətinin xəzinə açarını məhz
Üzeyir bəyin zehninə, ürəyinə etibar etmişdi.
Onun
yaratdığı "Leyli və Məcnun", "Əsli
və Kərəm", "Koroğlu" kimi şedevrlər
sanki bir bəstəkar təxəyyülünün məhsulu
deyil, yüz illərdir insanlara tanış
olan xalq musiqisidir.
Bu gün 110 illik yubileyini qeyd etdiyimiz "Leyli və Məcnun"
bəstəkarın ilk operasıdır. Dahi Üzeyir bəy bu əsəri
1907-ci ildə 22 yaşında ikən qələmə
almış, opera ilk dəfə 1908-ci il
yanvarın 25-də H.Z.Tağıyevin teatrında tamaşaya
qoyulmuşdu. Bu əsər əvvəlindən sonuna qədər
gənc Üzeyir bəyin işıqlı ruhunun inikası,
ülvi hisslərin əbədi təcəssümüdür.
Əsərin
yaranması haqqında Ü.Hacıbəyli yazır: "O
zaman mən - operanın müəllifi ancaq solfecionun əsaslarını
bilirdim (bunu seminariyada öyrənmişdim), harmoniya,
kontrapunkt, musiqi formaları, yəni bəstəkarın bilməli
olduğu şeylər haqqında isə heç bir təsəvvürüm
yox idi".
Bütün
çətinliklərə baxmayaraq, Üzeyir bəy bu
operasında Şərqin muğamları ilə Qərbin
sinfonizminin vəhdətini böyük məharətlə
yaratmış, operada bəstəkarın möhtəşəm
musiqisi hadisələrin gedişatına daha da təkan
vermiş, demək olar ki, onun bir dramatik bəstəkar kimi
istedadı bu əsərdə daha parlaq təzahürünü
tapmışdı. "Leyli və Məcnun"
operasının böyük hüzn və kədər
yüklü ayrı-ayrı musiqi parçaları xalq
arasında geniş yayılıb və müstəqil əsərlər
kimi bu gün də ifa olunmaqdadır.
İlk tamaşasından bu günədək Azərbaycan
xalqının ülvi məhəbbət himninə
çevrilmiş bu operanın libretto müəllifi də dahi
bəstəkarın özüdür.
Qeyd etməliyik
ki, bəstəkarın kiçik qardaşı Ceyhun bəy
Hacıbəyli də "Leyli və Məcnun"
operasının meydana gəlməsində, ədəbi mətnin
tərtibində çox yaxından iştirak etmişdi. Təsadüfi
deyildi ki, "Leyli və Məcnun"un
ilk afişasında Üzeyir bəylə yanaşı, onun da
adı yazılıb. Əsərin ilk tamaşası
haqqında Ceyhun bəyin xatirələrindən oxuyuruq:
"...Nəhayət, o əlamətdar gün, daha doğrusu, əlamətdar
axşam gəlib çatdı. Hamımız həyəcanlanırdıq.
Tamaşanın, demək olar ki, bütün
çətinliyi Üzeyirin üzərinə
düşürdü. O, hələ də yorulmaq bilmədən
məşqlər keçirirdi. Bu hadisənin
hansı gün və hətta hansı fəsildə olduğu
yadımda deyil. Bircə onu bilirəm ki, 1908-ci il idi...
Üzeyir dirijor çubuğunu qaldırdı və
Tağıyev teatrının tamaşaçı ilə dolu
zalı gərgin bir maraqla tamaşanın
başlanmasının şahidi oldu.
Tamaşaçılar bütün tamaşa boyu susur, hətta
aktyorları alqışlamağa da cəsarət etmirdilər. Təkcə,
xususilə sentimental tamaşaçıların gözlərindən
axan yaş diqqəti cəlb edirdi. Leylinin
atası öz qızını Məcnuna ərə verməkdən
qəti imtina edəndə bütün tamaşaçılar
həyəcanlanmışdı. Yalnız
tamaşanın sonunda alqış sədaları eşidildi və
əvvəldən axıradək özünü təmkinli
aparmış tamaşaçılar, nəhayət məmnunluq
duyğularını, bu vaxtadək görmədikləri
tamaşadan aldıqları ləzzəti ifadə etdilər.
Həvəskarların quruluşunda ilk Azərbaycan
operasının tamaşası belə başlandı və
belə qurtardı".
Dahi bəstəkar,
ictimai xadim, akademik Q.Qarayev yazırdı: "Üzeyir
Hacıbəylinin həyatının məqsədi irəliyə
doğru hərəkət, böyük, fundamental
yaradıcılıq məsələlərini həll etmək
olmuşdur. Bu yüksələn xətt üzrə
tərəqqi "Leyli və Məcnun" ilə bəstəkarın
yaradıcılığının zirvəsi olan
"Koroğlu" arasındakı böyük fərqdə
xüsusilə nəzərə çarpır. Lakin "Koroğlu" nə qədər zəngin,
sənətkarlıq nöqteyi-nəzərindən yüksək
olsa belə, yenə də "Leyli və Məcnun"
operasını kölgədə qoymur. Azərbaycan
xalqının ürəyində "Leyli və Məcnun"un xüsusi yeri vardır və bu yer əbədidir.
Opera səhnəmizin ən yaxşı əsərlərindən
biri olan "Leyli və Məcnun" təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün yaxın Şərqdə ilk opera
olmuşdur. Bu, Üzeyir Hacıbəylinin
incəsənətimiz üçün misilsiz xidmətlərindən
biridir".
Üzeyir bəyin qardaşı oğlu, məşhur
dirijor Niyazi bəstəkarın bu ölməz əsərini
XVII əsrdə Florensiya və Venesiya bəstəkarlıq məktəbləri
nümayəndələrinin yaratdıqları ilk operalara bənzətmiş,
keçmişin məşhur musiqi abidələri ilə bir
sırada durduğunu söyləmişdi. Ü.Hacıbəylini həm
də ustad dramaturq kimi səciyyələndirən Niyazi
yazırdı: "Leyli və Məcnun" operasının
yaradılmasında istedadlı bəstəkar Hacıbəyli,
gözəl dramaturq Hacıbəylinin köməyinə gəlmişdir".
"Leyli və Məcnun" operasının səhnə
coğrafiyasının genişliyi başqa xalqların da bu əsərə
böyük marağından, məhəbbətindən xəbər
verir. Azərbaycanın
hüdudları daxilində bu əsər Ağdamda,
Ağdaşda, Naxçıvanda, Şəkidə, Füzulidə,
Mingəçevirdə, Lənkəranda, Qazaxda,
Şamaxıda və başqa bölgələrdə dəfələrlə
tamaşaya qoyulub, hər bir azərbaycanlının bu sənət
incisini canlı səhnədə izləməsi
üçün şərait yaradılıb. Ölkəmizin
hüdudlarının xaricində isə "Leyli və Məcnun"
operası Tehranda, Təbrizdə, Aşqabadda, Tiflisdə və
başqa şəhərlərdə böyük uğurla səhnələşdirilib
və "Şərqin "Romeo və Culyetta"sı"
adını qazanıb.
Türkiyəli tamaşaçılar Üzeyir Hacıbəylinin
əsərləri ilə hələ keçən əsrin əvvəllərindən
tanışdırlar. 1919-cu ildə Azərbaycan artistləri Türkiyədə
qastrol səfərində olmuş, "O olmasın, bu
olsun", "Arşın mal alan"
operettalarını orada nümayiş etdirmişlər.
Heç təsadüfi deyil ki, görkəmli türk
yazıçısı, "Çalı quşu",
"Damğa", "Dodaqdan qəlbə" əsərlərinin
müəllifi Rəşad Nuri Güntəkin Üzeyir bəyin
əsərləri ilə tanış olduqdan sonra "Azərbaycan
teatrı" adlı məqalə yazmış, bu əsərlərə
ideya və sənətkarlıq baxımından yüksək
qiymət vermişdi. O, Üzeyir bəyin operettalarını
yumor səviyyəsinə görə böyük fransız
komediya ustası Molyerin əsərləri ilə müqayisə
etmişdi. Türkiyəli
tamaşaçılar dahi Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəylinin "Leyli və Məcnun"
operasına yenə də heyranlıqla tamaşa edirlər.
2016-cı ilin yanvar ayında Üzeyir Hacıbəylinin
bu ölməz əsəri Türkiyə Cümhuriyyətinin
Ankara şəhərindəki Dövlət Opera və Balet
Teatrında professor Əflatun Nemətzadənin quruluşunda
böyük uğurla tamaşaçılara təqdim olundu.
Tamaşanın dirijoru professor Fəxrəddin Kərimov,
baş rolların ifaçıları isə İlkin Əhmədov
və Arzu Əliyeva idi. Qeyd edək ki,
baş rol ifaçılarının səhnəyə
hazırlanmasında Xalq artisti Mənsum İbrahimovun
böyük əməyi var.
2018-ci ildə isə "Leyli və Məcnun"
operası 110 ilik yubileyi münasibətilə Rusiyanın
paytaxtı Moskva şəhərində "Siti Holl
Krokus"da tamaşaya qoyulacaq. Konsert salonunun
çoxmillətli auditoriyasını nəzərə alaraq,
bu tamaşaya əvvəlcədən böyük
hazırlıq işləri görülüb. Əsərin təqdimatından öncə
tamaşaçılara paylanmaq üçün operanın məzmunu
müxtəlif dillərdə, kiçik informasiya şəklində
dərc edilib.
Dünya və Azərbaycan mədəniyyətinin nadir
incisi olan bu operaya dövlətimiz də öz qayğı və
diqqətini heç zaman əsirgəməyib. Əsər bu
gün də Opera və Balet Teatrının repertuarından
düşmür. Ötən il iyulun
30-da IX Qəbələ Beynəlxalq Musiqi Festivalının
açılışında Azərbaycan Dövlət Akademik
Milli Opera və Balet Teatrının Simfonik Orkestrinin
ifasında Üzeyir Hacıbəylinin "Leyli və Məcnun"
operası da təqdim olundu. Orkestri Xalq artisti,
dirijor Cavanşir Cəfərov idarə edirdi. Əsas obrazlarda Gülyaz Məmmədova və Elnur
Zeynalov səhnəyə çıxdı. Əməkdar incəsənət xadimi Hafiz Quliyevin
quruluşunda səhnələşdirilmiş bu misilsiz operaya
dünyanın bir çox ölkələrindən gəlmiş
musiqisevərlər öz heyranlıqlarını sürəkli
alqışlarla bildirdilər.
Üzeyir
bəyin və "Leyli və Məcnun"un
yubileylərində operanın partituraları, klavirləri dəfələrlə
dərc olunub, valları, lent yazıları, diskləri,
vaxtaşırı işıq üzü görüb.
Bütün bu sadalanan nümunələrdən nüsxələr
böyük bəstəkarın ev muzeyində
qorunub saxlanılır. Budur,
qarşımızda əsərin yaranmasının 75 illik
yubileyi münasibətilə nəşr olunmuş partitura var.
Bəstəkar Nazim Əliverdibəyovun redaktəsi ilə
1983-cü ildə "İşıq" nəşriyyatı
tərəfindən çap edilmiş bu partitura əsl sənət
əsəridir. Qırmızı cildli
kitabın üstü fil sümüyündən düzəldilmiş
inkrustasiya, qızıl və gümüş lövhələr
ilə çox nəfis şəkildə bəzədilib.
Bu kitab bəstəkarın ev muzeyində
nümayiş etdirilən ən qiymətli əşyalardan
biridir.
Ev muzeyində "Leyli və Məcnun" operasına həsr
edilmiş daha bir sənət əsəri var. Bu, rəssam Nəcəfqulu
İsmayılovun "İki dahi"
adlandırdığı misdən hazırlanmış
üç hissəli kompozisiyasıdır. Rəssam bu
triptixdə 16-cı əsrin dahisi Məhəmməd Füzuli
ilə 20-ci əsrin dahisi Üzeyir Hacıbəylini birlikdə
təsvir edib. Ortada onların müştərək
əsəri "Leyli və Məcnun"dan bir fraqment həkk
olunub. Bu metal triptix də bəstəkarın ev muzeyinin çox dəyərli əşyalarındandır.
Burada,
"Leyli və Məcnun" operasına ayrılmış
guşədə, çəhrayı ipəkdən
hazırlanmış bir proqram ev muzeyini
ziyarətə gələnlərin böyük marağına
səbəb olur. Bu proqram 2 yanvar 1909-cu ildə
H.Z.Tağıyevin teatrında tamaşaya qoyulmuş
operanın proqramıdır. Proqram-afişa
əski əlifba ilə Azərbaycan dilində və rus dilində
çap edilib. Aradan keçən uzun zaman
bu ipək afişanın rəngini bugünəcən də
soldura bilməyib.
Hər zaman olduğu kimi, bu il də əsərin yubileyi ərəfəsində ev muzeyində geniş hazırlıq işləri görülür, əsərin 110 illik tarixini əks etdirən sərgi hazırlanır. Yubiley münasibətilə keçiriləcək tədbirdə səslənəcək musiqi nömrələrinin məşqləri keçirilir.
110 il bundan öncə səhnəyə çıxarılan ilk milli operamız öz sonsuz şöhrətini qoruyub saxlamaqdadır. İllər keçəcək, amma 22 yaşlı gənc Üzeyirin dühasının məhsulu olan "Leyli və Məcnun" operası öz təravətini itirməyəcək, azərbaycanlıların, eləcə də dünya xalqlarının musiqisevərlərinin, sevib-sevilənlərinin qəlbini hər zaman riqqətə gətirəcək.
Gülnarə
ƏLƏSGƏROVA
Üzeyir
Hacıbəylinin Ev Muzeyi Ekspozisiya və kütləvi işlər
şöbəsinin müdiri
525-ci qəzet.-2018.-12 yanvar.-S.6.