Böyük ədəbiyyat müəllimi
Universitetin filologiya fakültəsinə
daxil olanda, təbii ki, ədəbiyyatşünaslıq elminin
üç hissədən ibarət olduğunu az-çox
bilirdim (və bunu bilməsəydim, mən heç Universitetin
həndəvərinə də yaxın gəlməzdim): ədəbiyyat
tarixi, ədəbiyyat nəzəriyyəsi və ədəbi
tənqid.
Ancaq birinci kursun elə ilk günlərindən
bizə "Ədəbiyyatşünaslığa
giriş"dən mühazirə oxuyan (və görkəmli
yazıçı olmaqdan başqa, həm də bu
aparıcı ixtisas fənninin yaradıcısı) Mir Cəlal
müəllim dedi ki, ədəbiyyatşünaslıq
elmi ən azı üç hissədən ibarətdir:
birincisi, ədəbiyyat tarixi; ikincisi, ədəbiyyat nəzəriyyəsi;
üçüncüsü, ədəbi tənqid... Sonra, adəti
üzrə, bir az fasilə verib əlavə
etdi: bir də ədəbiyyatın tədrisi... Mir Cəlal
müəllim yeri gəldikcə ədəbiyyatın tarixi, nəzəriyyəsi,
ədəbi tənqid barədə kifayət qədər
danışdı, ancaq
ədəbiyyatın tədrisi barədə
heç nə demədi. Və elə ki professor Camal Əhmədov
sonrakı kurslarda auditoriyaya daxil olub "Ədəbiyyatın
tədrisi metodikası"ndan mühazirəyə
başladı, bildik ki, ustad nəyi nəzərdə tuturmuş...
Pedaqoji İnstitut tələbələrindən
fərqli olaraq Universitet tələbələrinə bu fənni
sevdirmək ən azı ona görə çətin idi ki,
bizim, demək olar ki, heç birimiz nə vaxtsa orta məktəb
müəllimi ola biləcəyimizi təsəvvür
eləmirdik. Və nə yaxşı ki, Camal müəllim bunu bizdən də
yaxşı bilirdi... Odur ki, ilk mühazirələrdən
söhbətə bir metodistdən çox, ümumən ədəbiyyatşünas
kimi başladı, ümumiyyətlə ədəbiyyatdan
danışdı, ədəbiyyat müəllimliyinin Firidun bəy
Köçərlidən bəri
gələn ənənələrini elə şirin dillə anlatdı, hamımız hiss etməli
olduq ki, Mir Cəlal müəllim
ədəbiyyatşünaslıq elminin üç hissədən
deyil, ən azı üç hissədən ibarət
olduğunu deməkdə haqlı imiş...
Camal Əhmədov bizdə, ilk
növbədə, ədəbiyyat müəllimi haqqında təsəvvür
aşılamağa çalışdı. Və
onu da dedi ki, siz, ola bilsin,
heç vaxt istər orta, istərsə də ali məktəbdə
dərs deməyəcəksiz, ancaq bütün hallarda cəmiyyət
sizə ədəbiyyat müəllimi kimi baxacaq, ona görə
də ədəbiyyatı bilmək, hiss etmək, ədəbiyyatla yaşamaq azdır, onu ətrafdakılara
sınanılmış qaydalar, üsullarla öyrətməyi,
təbliğ eləməyi, sevdirməyi bacarmaq da
lazımdır.
Camal Məhərrəm oğlu Əhmədov
1928-ci ilin ilk günündə - yanvar ayının 1-də Qazax
rayonunun Aşağı Əskipara kəndində doğulmuş, orta təhsilini
başa vurduqdan sonra 1945-ci ildə Azərbaycan (indiki Bakı)
Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə daxil
olmuşdur. Universiteti bitirib əvvəl bir neçə il müəllimlik
etmiş, sonra isə Elmi-Tədqiqat Pedaqogika (indiki Təhsil
Problemləri) İnstitutunda çalışmağa başlamış
gənc ədəbiyyatşünas-pedaqoq 1954-cü ildə
"Orta məktəbdə Cəfər Cabbarlının həyat
və yaradıcılığının öyrənilməsi
üsulları" mövzusunda namizədlik dissertasiyası
müdafiə etmişdir ki, bu, Azərbaycanda ədəbiyyatının
tədrisi metodikası sahəsində müdafiə
olunmuş ilk elmi əsərdir.
Camal Əhmədovun həyatının
(və yaradıcılığının) gənclik illəri
Elmi-Tədqiqat Pedaqogika İnstitutunda keçmiş, həmin
İnstitutda çalışdığı 50-ci, 60-cı illərdə,
həqiqətən, öz elmi-nəzəri mükəmməlliyi,
praktik-metodiki miqyası ilə seçilən milli bir "ədəbiyyat tədrisi məktəbi"
yaratmağa nail olmuşdur.
Professor Əjdər Ağayev bu barədə
yazır:
"Mən onun ədəbiyyata, ədəbiyyatın
tədrisinə aid məqalələrini hələ tələbə
ikən, sonra isə
1960-cı illərin əvvəllərində ədəbiyyat
müəllimi işləyərkən oxuyardım. İş
elə gətirdi ki, 1965-ci ildən aspirantı olduğum Azərbaycan
Elmi-Tədqiqat Pedaqoji Elmlər İnstitutunda Camal müəllimlə birlikdə
çalışası oldum. O, mənim üçün
şəxsən tanıdığım örnək insana, əsərlərindən
və məsləhətlərindən öyrəndiyim bir müəllimə
çevrildi".
Əjdər müəllim
onu da əlavə edir ki, "doğrudur, o zaman professor Əliyar
Qarabağlı kimi mahir, nüfuzlu ədəbiyyat metodisti
vardı. Amma
o, özü-özünü yetişdirmiş metodist idi... Camal müəllim
ixtisaslı elmi kadrlar hazırlığı sahəsində
ilk addımı atmış oldu... Camal Əhmədov
elmi məktəbi hələ 1950-ci illərin sonlarından
yaranmağa başlamışdı".
Həmin məktəbin ilk yetirmələrindən
olan professor Şəmistan Mikayılov isə müəllimi,
"elmdə öz sözü, öz izi olan alim"
haqqında deyir: "Camal Əhmədov namizədlik
dissertasiyasını müvəffəqiyyətlə müdafiə
etdikdən sonra Elmi-Tədqiqat Pedaqoji Elmlər İnstitutunda ədəbiyyatın tədrisi
metodikası üzrə baş elmi işçi işlədi.
Bundan sonra bu sahəni özü
üçün ixtisas seçənlər, o cümlədən,
bu sətirlərin müəllifi onun ətrafına
toplaşaraq ədəbiyyat tədrisinin müxtəlif problemləri
üzrə araşdırmalar aparır və maraqlı metodik
yazılarla pedaqoji mətbuatda çıxış edirdilər.
Etiraf etmək lazımdır ki, Camal müəllim
araşdırıcılıq səriştəsi və mətbuatda
ardıcıl çıxış etmək baxımından həmkarlarından
fərqlənirdi".
Professor Camal Əhmədovun 2015-ci ildə
Azərbaycan Milli Kitabxanası tərəfindən professor Kərim
Tahirovun redaktorluğu ilə nəşr olunmuş
"Biblioqrafiya"sı (tərtibçilər: Mədinə
Vəliyeva və Sevgiyə Əsədova) göstərir ki,
50-ci, 60-cı illərdə ilk yüksəkixtisaslı ədəbiyyat
metodistinin ona qədər kitabı, yüz əlliyə qədər
elmi, elmi-publisistik məqaləsi çap olunmuşdur.
"Dördüncü sinfin
Ana dili dərsliyinə metodik göstərişlər"
(1965), "Ədəbiyyat dərslərində bədii təhlil"dən
(1967) başqa digər kitabların həmmüəliflidir ki,
buraya "V-VIII siniflərdə ədəbiyyat tədrisi"
(1961), "Yazı təliminin bəzi məsələləri"
(1961), "Ana dili" (1963-cü ildən 1970-ci ilə qədər),
xüsusilə, "Orta məktəbdə ədəbiyyat tədrisi"
(1966) kimi dəyərli əsərlər daxildir.
Həmin illərdə bu cür həmmüəlliflik,
bir tərəfdən, tədris işinin kollegial xarakterindən
irəli gəlirdisə, digər tərəfdən, Camal Əhmədovun
təbiətindəki kollegiallığın nəticəsi,
azsaylı mütəxəssisləri başına toplamaq,
onlarla birgə çalışmaq məharətinin göstəricisi
idi. Və təsadüfi deyil ki, Camal
müəllimin bu cəhətini onun həmkarları, tələbələri
dəfələrlə qeyd etmişlər.
Ardıcıl, səmərəli,
peşəkar axtarışlar, araşdırmalar ona gətirib
çıxardı ki, Camal Əhmədov hələ kifayət
qədər cavan yaşlarında "Azərbaycan ədəbiyyatının
tədrisi tarixi (XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəlləri)"
mövzusundakı doktorluq
işini tamamlayıb 1970-ci ildə müvəffəqiyyətlə
müdafiə etdi. Azərbaycan (indiki Bakı) Dövlət
Universiteti filologiya fakültəsinin Elmi Şurasında olmuş
müdafiə barəsində o
illərdə "Azərbaycan müəllimi" qəzeti
yazmışdı:
"Dissertasiyanını rəsmi
opponentləri: pedaqoji elmlər doktoru, professor A.Abdullayev,
pedaqoji elmlər doktoru, professor N.Kazımov, filoloji elmlər
doktoru, professor A.Zamanov, habelə əsər haqqında müsbət
rəy söyləmiş Azərbaycan SSR EA-nın həqiqi
üzvü F.Qasımzadə, Əməkdar elm xadimi, pedaqoji
elmlər doktoru, professor Ə.Seyidov, Azərbaycan SSR EA-nın
müxbir üzvü F.Köçərli, psixologiya elmləri
doktoru, professor Ə.Bayramov və başqaları bu dissertasiyanın
təkcə metodik fikir tariximizdə deyil, həm də ictimai
fikrimiz və Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi sahəsində irəliyə
doğru atılmış
faydalı və cəsarətli bir addım hesab
etmişlər".
"Azərbaycan ədəbiyyatının
tədrisi tarixi" dissertasiyası, eləcə də onun əsasında
1971-ci ildə nəşr olunmuş
"Azərbaycan ədəbiyyatının tədrisi
tarixindən" monoqrafiyası bu günə qədər həmin
mövzuda ən mötəbər tədqiqat işi
sayılır ki, burada Azərbaycan ədəbiyyatı tədrisi
tarixinin qədim dövrlərdən başlayaraq, demək olar
ki, bütün tarixi
araşdırılmış, XIX əsrin sonu XX əsrin
əvvəllərinə isə,
tamamilə təbii olaraq, daha çox diqqət verilmişdir.
70-ci illərin əvvəllərindən
etibarən Camal Əhmədovun elmi-pedaqoji fəaliyyətinin
(və yaradıcılığının) birinci mərhələsi
bitib ikinci mərhələsi başlayır... İnstitutdan
Universitetə keçən müəllim-tədqiqatçının
70-ci, 80-ci illərdə bir sıra kitabları, iki yüzə
qədər elmi, elmi-publisistik məqaləsi çap
olunmuşdur. Və həmin illərin elmi-metodiki axtarışlarının
ən mühüm yekunu 1992-ci ildə nəşr
edilmiş fundamental "Ədəbiyyat
tədrisi metodikası" dərslik-monoqrafiyası oldu ki, bu əsər
"Azərbaycan ədəbiyyatının tədrisi
tarixi"ndən sonra ədəbiyyat tədrisşünaslığı
sahəsində görülən ikinci miqyaslı iş idi.
Akademik İsa Həbibəyli
doğru olaraq göstərir ki, "o zamankı ideoloji-pedaqoji
mühitin özünəməxsus çətinliklərinə
baxmayaraq, Camal Əhmədov məsələnin siyasi tərəfinə
toxunmadan ustad bir pedaqoq alim kimi Azərbaycan ədəbiyyatının
xalqın tarixi, həyat yolu və mübarizəsi ilə əlaqəli
şəkildə tədrisinə
əhəmiyyət verilməsini zəruri şərtlərin
sırasına
çıxarmışdır... Sözün
böyük mənasında o, yüksək maarifçi
ziyalılıqla pedaqoji elmin, maarifpərvər ideyaların vəhdətini
özündə əks
etdirən gerçək bir insan və alim ömrü yaşamışdır".
Heç şübhəsiz, professor
Camal Əhmədov, ilk növbədə, görkəmli ədəbiyyat
tədrisi metodisti idi və onun
bu sahədəki əsərləri Azərbaycan elminin, təhsilinin,
mədəniyyətinin tarixində əbədi, heç vaxt
pozulmayacaq izlər qoymuşdur. Camal müəllim ümumən
ədəbiyyatşünas, xüsusilə tənqidçi
kimi də geniş fəaliyyət göstərmiş,
müasir ədəbi prosesi dəyərləndirən
çoxlu sayda məqalələr yazmış, uşaq ədəbiyyatının
problemlərinə ayrıca diqqət
yetirmiş, "Uşaq və zaman" kitabı (1986) nəşr
olunmuşdur. Bununla belə, o, tənqidçi-ədəbiyyatşünas
fəaliyyətində də, ilk növbədə,
böyük pedaqoq-müəllim idi, müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
müxtəlif nəsillərinin görkəmli nümayəndələrinə
həsr etdiyi məqalələrində onların yaradıcılığını
daha çox mənəvi-əxlaqi meyarlarla təhlil edib dəyərləndirməyə
çalışırdı. Məsələn, Süleyman Rəhimov
haqqında yazırdı:
"Otuz ildir ki, o, qələmə
aldığı hadisələr içərisində
dolaşır, qəhrəmanları ilə yaşayıb
mübarizə edir, yüz yol, bəlkə daha artıq, təsvir
etdiyi hadisələrin planını cızır, onları xəyalında
canlandırır, xarakterlər yaradır, yazır, hey
yazırdı.
Süleyman Rəhimovun
"Şamo" əsəri belə
yaranmış, belə böyümüş və haqlı
olaraq ədəbiyyatımızın ən gözəl nümunələri sırasında
öz yerini tutmuşdur. Xalqımızın adət-ənənələrinin
dolğun və realist təsviri, Azərbaycan təbiətinin füsunkar gözəllikləri,
ailə və məişətdəki ən tipik cəhətlər,
xalqlar dostluğu "Şamo" romanı üçün ən
səciyyəvi xüsusiyyətlərdir".
Elçin haqqında isə deyirdi:
"Elçinin qəhrəmanları
müasir və intellektual adamlardır. Onlar incəsənəti
sevir, ondan baş çıxarırlar. Bu qəhrəmanlar
həyatın estetik gözəlliklərini dərk etməyə
və qiymətləndirməyə layiq adamlardır. Elçinin
hekayələrinin əsas qəhrəmanları gənclərdir.
O, gənclərdən necə yazmağı yaxşı
bilir, yaxşı bacarır. Yazdığı hekayələr müasir
oxucunu arxasınca aparır, ona istiqamət verir. Həyat və
sənət haqqında
bilikləri zənginləşdirməyə və
dərinləşdirməyə kömək edir".
Professor Camal Əhmədov anadan
olmasının 70, elmi-pedaqoji fəaliyyətinin 50 illiyi qeyd ediləndən bir
il sonra - 1999-cu ilin noyabr ayının 5-də
dünyasını dəyişdi.
Və özündən sonra bu dünyada
böyük bir ədəbiyyat müəllimi obrazı qoyub
getdi. Elə bir obraz ki, nəsildən nəslə
ötürülərək milli-mənəvi sərvət
kimi həmişə elmimizə, təhsilimizə, mədəniyyətimizə
mütəvaze olduğu qədər də mütərəqqi
təsirini göstərəcək, neçə-neçə
ədəbiyyat müəllimi nəsillərinin yetişməsinə
xidmət edəcəkdir.
Nizami CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2018.- 16 yanvar.- S.7.