"Mən elə maestroyam ki..."
Esse
RƏSUL RZANIN
"RƏNG"LƏR MELODİYASINDA SÖZLƏRİN
RƏNGİ VƏ RƏNGLƏRİN MUSİQİSİ
BARƏDƏ DÜŞÜNCƏLƏR
(Əvvəli ötən sayımızda)
"AĞ RƏNGİN SEVİNC
ÇALARLARI"
"Vətən torpağı.
Çiçəkli
bahar budağı...
İnsan adına layiq
işlər, işlər, işlər".
... Dahi
Üzeyir Hacıbəylinin sədaqətli şagirdi, onun
başladığı işi böyük ehtiras və fədakarlıqla
davam etdirən, ilham pərisi, hissiyyatı, zövqü, fikir
və xəyalları zəngin xalq musiqisindən qanadlanan, sənətə
tar ifaçısı kimi qədəm qoyan Fikrət
Əmirov...
Xalq
musiqisinin bütün komponentlərinə dərindən bələd
olan, onu klassik və müasir sənətin ifadə vasitələri
- ecazkar dili ilə orijinal surətdə əlaqələndirməyi
bacaran ünlü, diqqətəlayiq bəstəkar...
Müstəsna
cazibədarlığa, zəngin daxili aləmə, saf mənəvi
keyfiyyətlərə malik şəxsiyyət...
Milli
musiqi mədəniyyəti xəzinəmizə bir romantik və
filosof, nikbin ruhlu bir xəyalpərvər kimi öz bənzərsiz
rənglərini gətirən parlaq istedad...
Simfonik
musiqinin görkəmli, azman ustası...
Möhtəşəm,
nikbin akkordların böyük sərrafı...
Yeni
janrın - milli musiqi sənətinin klassik
qanunauyğunluqlarını mürəkkəb simfonik
formanın əsasları ilə vəhdət halında birləşdirən
simfonik muğamın ilahi yaradıcısı...
Bəstəkarın
Azərbaycan xalqının keçmişi və bu
günü haqqında əzəmətli epik lövhələr
olan dərin mündəricəli, mükəmməl
formalı, dünya şöhrəti qazanmış məftunedici
"Şur" və "Kürd ovşarı" ilk simfonik muğamları...
Xalqın
duyğu və istəklərinin ifadəçisi sayılan sənətkarın
həyat haqqında dərin düşüncələrinin bəhrəsi
olan "Gülüstan
Bayatı - Şiraz" simfonik muğamı...
Opera sənətinə Fikrət Əmirovun töhfəsi
xüsusilə sanballıdır.
Onun baletləri gözəldir.
"Sevil"
inqilabi-vətənpərvərlik operası, rəngarəng
"Min bir gecə" baleti, "Nizami" baleti (bu əsər
onun daha çox yaradıcılıq qüvvəsi və
ilhamı sərf etdiyi son nəğməsi idi), "Nəsimi
dastanı" vokal-xoreoqrafik poeması, "Ürəkçalanlar",
"Gözün aydın" lirik-romantik musiqili
komediyaları, "Nizami"
simfoniyası, "Azərbaycan" simfonik süitası,
"Azərbaycan kapriççiosu", "Azərbaycan
qravürləri" əsərləri onun ən yaxşı
nalilyyətləridir.
Fikrət Əmirov incə melodiya ustasıdır. Melodiya onun
yaradıcılığının məhəbbət dolu
ürəyidir.
Ona görə də bu əsərlər tez yadda
qalır, unudulmur.
Bəstəkar Azərbaycan musiqisinin inkişafına
çox böyük təsir göstərərək öz
yaradıcılıq üslubunu - "Əmirov
üslubu"nu yaradıb.
Onun əsərləri dünya musiqi mədəniyyətinin
qızıl fonduna daxil olub.
Bir
sözlə, Fikrət Əmirovun
yaradıcılığı coşqun,
qarşısıalınmaz fantaziya və yüksək
ustalıq, dərin psixologizm deməkdir...
Fikrət
Əmirovun yaradıcılığı dramatik gərginliyin
ilhamlı lirikası ilə uzlaşması deməkdir...
Fikrət
Əmirovun yaradıcılığı parlaq
obrazlılıq, əlvanlıq, emosionallıq, təkraredilməz
məzmun və musiqi dilinin zənginliyi deməkdir...
Ona görə ki, bəstəkarın bənzərsiz
musiqisi həyatın nəbzinin heyrətamiz
döyüntüsüdür. Bu döyüntü -
"melodiya onun yaradıcılığının
canıdır".
"AĞ
RƏNGİN MƏHƏBBƏT ÇALARLARI"
"Ömrün mənası.
Qəlbin
aynası...
Anlayan,
duyan
İnsan".
... Tamamilə
yeni traktovkada, lətafətlə, füsunkar bir gözəlliklə,
şirin və təsirli çalınan "Şur"
muğamı tarzənin qəlbinin hərarəti, ürəkdən
gələn yüksək ifaçılıq əzmi, mütəmadi
zövqü və duyğusu ilə hissləri ehtizaza gətirir.
Onun xallarında və gəzişmələrində
olan şairanə boyalar, yerli-yerində işlətdiyi lal
barmaq, sürüşdürmə barmaq, rəngarəng trel və
mordentlər dinləyicini məftun edir.
Tarzən hər bir musiqi parçasını və ifadəsini
gözlənilməz, həm də olduqca uyğun və təbii
səslərlə, motivlərlə zənginləşdirir.
O,
tutarlı və rəngarəng mizrablar işlətməklə
tarın sanballı, dolğun, ehtiraslı, coşqun səslənməsinə
nail olur.
Oxuyanı coşdura biləcək qüvvə
çalğıda olduqca çox güclüdür. Tarzən xanəndənin səsindəki
səciyyəvi cəhətlərə - xırdalıqlara, zəngulələrə,
nəfəslərə və s. uyğun xallar və barmaqlar
işlədir.
Çalğıdakı istənilən qədər xanəndə
nəfəsi və xırdalıqları tarın xüsusiyyətinə
gözəl uyğunlaşdırılması və təbii,
orijinal səslənməsi ilə insan qəlbinin tellərini
titrədir.
Üzeyir
Hacıbəyli demişkən: "Şur" ladı adamda
sağlam, şən və lirik bir əhval-ruhiyyə
oyadır".
Təsadüfi deyil ki, əməkdar artist, mahir tarzən
Əhsən Dadaşovun böyük sənətinin ən səciyyəvi
xüsusiyyətləri olan poetiklik və emosionallıq,
bitkinlik və ifadəlilik, aydınlıq və sadəlik bu
muğamın ifası zamanı çox parlaq şəkildə
özünü göstərir.
Və bir
anlıq sənə elə gəlir ki, o mizrabı
vurğunluqla qızıl tellər üzərində gəzdirdikcə
tardan süzülən muğamların, musiqilərin şəhdi-şirəsini
içirsən - ana südü kimi təmiz, halal...
Beləcə
sarı simlərin lisanı, mizrabın möcüzəsi, qəlbdə
alovlu iz buraxan bu ölməz təranələr heyrətə
salır insanları, heyrətə salır...
Adama elə
gəlir ki, bu dəqiqə tar od tutub
alışasıdı, yanıb-yanıb közərəsidi.
Ancaq dinlədikcə görürsən ki, yox, alışan
tar deyil, cızdağı çıxıb,
sızıldaya-sızıldaya danışan böyük,
canlı ÜRƏKdir!
Əhsən
Dadaşov "Şur" çalır...
Dinləyicilər
isə "nigarançılıq çölündən təsəlli
yuvasına qayıtmış xəyal kimi lal-dinməz
dayanıb" sənətkar qəlbindən qopub gələn
ilahi səslərin əsrarlı hikmətinə heyran olur...
"ŞİRMAYI"
"Afrikanın
dərdi...
Qaraların taleyi".
...Müstəmləkə
xalqlarının milli istiqlaliyyət yolunda və azadlıq
uğrunda apardığı mübarizənin qüdrətli bədii
həqiqətini özündə əks etdirən Qara Qarayevin
"İldırımlı yollarla" baleti...
Cənubi
Afrikanın irqi dözümsüzlük
bürüküsündə yaşayan zənci oğlu Lenninin
və ağ irqdən olan Sarinin musiqi dilinə
çevrilən faciəsi.
Böyük bəstəkarın şah əsərində
duyulan yeni rənglər, yeni çalarlar.
Zamanın ictimai-siyasi uyğunsuzluqlarını
xoreoqrafiyanın ecazkar, parlaq lövhələrində əks
etdirməyin klassik, həm də istibdad və zülm əleyhinə
yönələn qüdrətli sənətin bariz nümunəsi.
Şübhəsiz ki, baletdəki məğrurluğun,
döyüşkənliyin və üsyankarlığın əsasını
hər şeydən öncə bəstəkarın subyektiv aləmi
ilə bərabər, eyni zamanda, sənətkara xas olan
böyük xalq məhəbbəti təşkil edir.
Musiqi müasir hadisələrin, ideya və xarakter
toqquşmalarının dramatizmini, dövrün məzmununu,
lirik və faciənə ruhunu parlaq əks etdirir.
Muasirlik burada bədii dəyərə, vətəndaşlıq
pafosu və ehtirasına çevrilib.
Qurluşçu
rejissor, rəssam və dirijor baletdə qaralar
Afrikasının tufanlı, iztirablı günlərini, gərgin
təzadlarını, maddi sıxıntılarını,
müstəmləkəçilərin qeyri-insani
duyğularını, azadlıq hərəkatının əqidə,
məslək, hiss və baxışlara gətirdiyi yeniliyi daha
qabarıq, daha inandırıcı tərzdə səciyyələndirməyə
nail olublar.
Baletdə
fikrin dərinliyi,
mənanın dolğunluğu etibarı ilə, həm də
ehtirasların gücü və bədii təsir qüvvəsi
ilə son dərəcə parlaq və qüdrətli
xoreoqrafiya lövhələri yaradılıb.
Tamaşanın hər bir
iştirakçısının əvvəldən axıradək
musiqi ilə yaşaması, onun iradəsinə tamamilə tabe
olması, "musiqili" oyunu, hərəkəti, mimikası
baletmeysterlərin yüksək nailiyyətidir.
Onların oyunundakı sərtlik, barışmazlıq,
azadlığa, qarşılıqlı məhəbbət və
pərəstiş duyğularına yönəldilmiş zərbələr
dünyanın dərdli həqiqətləri ilə çox
aydın səslənir.
Baletdə
zənci oğlu Lenni və ağ irqdən
olan Sari dövrün, şəxsiyyətin hərtərəfli
və çox mükəmməl estetik ifadəsidir.
Nazim Hikmət
bəstəkarın dərin psixoloji kamilliyini sübut edən
bu baletinin Leninqradın (Sankt-Peteburqun) Akademik Opera və Balet
Teatrındakı ilk tamaşasına baxdıqdan sonra dərin
vəcdlə və həyəcanla deyib:
-Mən
istərdim ki, Sabir, o böyük şair, qəbirdən qalxsın
və görsün ki, onun eloğlusu Azərbaycanın
adını nə qədər böyük bir yüksəkliyə
qaldırıb.
"SARI"
"Simlərin fəryadı.
Yol çəkən gözlər".
...Zildə,
qəbul olunmuş pərdədən və registrdən
başlanmış "Xaric segah" muğamı tarın
simlərini alışdıra-alışdıra, hər
xalı qovura-qovura yandım deyib nalə çəkir.
Muğamın insan ruhunu sarsıdan ahəngi, tarın
odlu nəfəsi ürəkləri qarsır.
Dinləyici
elə ilk mizrabdanca ifaçının "mən"indəki
orijinal oxşarsızlıqların çox
bacarıqla, səliqə
ilə, zövqlə nümayişinin şahidi olur.
Qabil çalğısındakı yeni, cəsarətli
boyaları və ifadə edilməz bir hiss zərifliyi ilə
xalq artisti Ramiz Quliyev muğamın psixoloji məzmununu
açır.
Duyulur ki, onun ifası başlıca olaraq obrazın dərinliyinə
yönəldilib və ehtirasların zahiri ifadəsi ona
yabançıdır.
Barmaqlar mizrab palıtrası ilə ürəklərdə
əlvan duyğular mənzərəsi yaratsa da, tarzən dinləyiciyə
musiqi ifadəliyi formaları və piriyomları ilə diktə
edir ki, hiss, emosiya onda nə qədər güclü olursa
olsun, daima ağıla, idraka, məna və məzmuna tabedir.
Bu hal zil "Xaric segah"da diqqəti daha çox
özünə cəlb edir.
Seçilmiş
ştrixlərin dəqiqliyinin, həmin ştrixlərin
çox müvəffəqiyyətlə
qarşılaşdırılmasının və əlaqələndirilməsinin
nəticəsi olaraq tarzən muğamın bu hissəsində gözəl tematik inkişaf
üslubu nümayiş etdirir.
O mahir
çalğısı ilə tarın yüksək registirdə nə
qədər tükənməz imkanlara malik olduğunu bir daha
aşkara çıxarır.
Ramiz
Quliyev registr təzadlarından, yəni eyni kiçik melodik
parçanı gah aşağı, gah da yuxarı registdə
səsləndirməklə, muğam materialını
yığcam gəzişmələrdə inkişaf etdirərkən
cingənə simlərdən fon kimi istifadə
etmək sayəsində çox orijinal, effektli ahəng
yaradır.
"Xaric
segah" muğamı çox sərrast və dəqiq
ifaçılıq üslubuna malik olan tarzən Ramiz Quliyevin
bənzərsiz ifası ilə könlümüzü kövrəldir...
Tarzənin ifa etdiyi əsərlərə yeni-yeni bəzəklər,
naxışlar vurması, melodiyanın məğzini yeni səpgidə
dinləyiciyə təqdim edə bilməsi, böyük
interpretasiya qabiliyyəti, özünəməxsus
ifaçılıq manerası onun
çalğısının əsas məziyyətlərini təşkil
edən komponentlərdir.
Onun çalğısı bütün tarzənlərin
çalğısından "öz lirizmi,
yumşaqlığı, fəlsəfi dəyəri, mənası,
yeniliyi, bir də şirinliyi ilə" seçilir.
Xalq
artisti, bəstəkar Ramiz Mirişlinin sözünə
qüvvət: " ...O, tar çalanda özünü
görməsən də, hiss edirsən ki, bu "şirin"
barmaqlar Ramizindir".
Mən bu
"şirin" barmaqların "məlhəm"ində
şəfa tapdıqca görkəmli tarzənə
ifaçılıq fəaliyyətinə görə
2014-cü ildə Dövlət Mükafatı təqdim olunarkən
onun dediyi sözləri xatırlayıram:
- Bu
mükafat mənim timsalımda Azərbaycan tarına, Azərbaycan
tar ifaçılığına və uzun illər, əsrlər
boyu inkişaf edə-edə gəlib bu gün öz halal
yerini, yüksək zirvəsini tutan tar sənətinə verilən
mükafat hesab edirəm.
Düşünürəm:
dövlətin bu ali dəyəri Mirzə
Sadıq Əsəd oğlundan - Sadıqcandan üzü bəri
bu günə qədər fəaliyyət göstərən
tarzənlərin sənətinə və
yaradıcılığına verilən çox yüksək
qiymətdir!
(Ardı var)
Rafiq HACIYEV
525-ci qəzet 2018.-
17 yanvar.- S.6.