Xoşbəxt adamlardan
biri - Esmira Fuad
İnsanlar inansa da, inanmasa da, onları bir çeşid
bəxt təqib edir. İçimizdə hərdən
abardıb, hərdən də umursamadığımız bəxt
öz metafiziki varlığını doğrultmayınca,
sahibinə müsbət, ya da mənfi təsir göstərə
bilməz. Olduqca doğal və təbiidir
ki, kimsə özü üçün mənfi bəxt aramaz.
Fəqət müsbət bəxti əldə
etmək o qədər də asan deyil.
Bəxtin iqtisadi, ictimai, mənəvi, lirik, epik, mistik və
başqa qolları varsa, onun arama və yiyələnmə
qollarının da var olması gərəkdir. İnsanların
bəziləri bütün çeşidlərdən bir təkini
əldə edərsə, razı düşə bilər.
Amma bəziləri onların hamısını
bir arada düşünər və onu gözlənilməz
fırtınalara sürükləyər. Fırtına
quşu sakin gölçələri özünə layiq bir
məkan görmədiyi kimi, geniş boyutlu "bəxt"
arayanlar da tək yönlü bəxtə razılıq verməzlər.
Niyə ki, onların baş ağrıları
vardır. Çəkəcək və görəcəkləri
vardır...
Burası aydındır ki, bütün canlılar ya
qazanar, ya da qazandırar. Ya sığınar, ya da
sığındırar. Böyük insanlar qazancı
qazandırmaqda görərlər, Nizami kimi! Güclü sərkərdələr
fəxri sığıntıları barındırmaqda bilərlər,
yenə də Nizami kimi! Məhsəti gənc
bir Azərbaycan qızıdır. Bəxtini
axtarıb sahiblənmə amacı ilə yola qoyulduğu
için qara fikirlilər tərəfindən daşlanır,
qovulur, kötümsənir və bitkin hala gəlir. O,
sığnaq arayır və bulur. Nizaminin məhləsini
ən doğru sığınacaq və ən düzgün
istiqamət hesab edir. Həmin
sığıntılıq onu kiçiltmək deyil,
böyütmək amacı ilə baş verir həyatda.
Böyüyür və on ikinci yüzil intibah ədəbiyatının
başında duran Həkim Nizaminin yolunda yürüyür və
ölkəsinin "Xəyyamı" olur.
Mey içənlərə "nədən içirsən?"
sorusunu versən, "Başqa bir aləmi vardır" deyə
cavab verərlər. Amma hər bir içən başqa bir aləmə
varacaqmı? Tofiq Bayramın dediyi kimi,
"Xəyyam mey içib tarixə düşdü, sən də
mey içib ayıltma məntəqəsinə düşdün!"
məsələsidir. Nə isə, söz
bəxtdən və onun doğru ünvanın tanımaqdan
gedirdi. Bir yanda bizim
aradığımız bəxt vardır, bir yanda da bizi arayan
və təqib edən bəxt. Xoşbəxt
olmaq için "xoş" düşünmək
lazımdır. Necə ki, bədbəxt
olmanın səbəbi "bəd" düşünməkdir.
İctimai insanın qarşısında bəxt arama yolu
ikidir. Bəxtini tabe olduğu toplum və icmanın bəxtinin
bir hissəsi bilmək və bəxtini yaranış hesabı
ilə özünə aid hesab etmək. Şəxsi
qazanclar ilə xoşbəxt görünmək və toplumsal
başarılar ilə sevinib özünü xoşbəxt
hiss etmək.
Bəxtini özünə aid bilənlər yumurta
qabığı içində məhsur qalan civ-civ kimi bir
varlıqdırlar. Ya böyüməz "lax" yumurta
olar, zibilliyə atarlar, ya da böyüyüb öz
qabığını sındırar "lovğa" adı
verərlər. Bəxtini bağlı
olduğu xalqın bəxt və taleyi sırasında gəzənlər
isə ölkəsinə Məhsəti, Nizamiyə
sığıntı, Azərbaycana fəxr qaynağı və
ədəbiyyata udumlu dirək olar.
Burada bir şeyi unutmamalıyıq ki, bəxtini
xalqının bəxtinin bir hissəsi hesab edənlərin qəmi,
kədəri, ağrısı, acısı, alın
yazısı, qayğısı da öz elinin
yaşadığı faciə, yaxud xoşbəxtlik
genişlikdə olacaqdır. Təbii olaraq bunu hər
oğul və qızın təfəkkür karvanı çəkməz.
İşi yarı yolda bıraxıb
qaçı verər həmən. İki üzlü
insanlar belə dua edərlər: Allahım, mənə sərvət
ver ki, mən də yoxsullara dağıdım!" Bu, o deməkdir ki, hər kəs mənə
möhtac olsun. Bir üzlü və ortaq bəxtli insanlar
da belə dua edərlər: "Allahım, hər kəsi zəngin
et ki, başqasına möhtac olmasın!" Bu
da bəxtini başqalarının bəxtinin bir hissəsi
sayanları iqtisadi üzrə dünya görüşləridir.
Elmdə də belədir. Bir çox bilim
adamları şöhrət, maddi gəlir, siyasi məqam, ad,
ün, çevrə... əldə etmək için bir
xalqın dil, ədəbiyat, tarix, kültür, deyim, duyum və
bütün mənəvi varlığına əl qoyarlar ki,
öz xoşbəxtliklərini təmin etsinlər. Fəqət bunlar qış günündə cam
arxasından qara baxanlardır, nəinki buz içində
ayağı qabar çalanlar. Bunlar
parçalanmaq nədir təcrübə etməmişlər,
ürək qanı yemək nə kimi acıdır
dadmamışlar. Hər kəsin bildiyi
kimi, bir çox toplum və ölkələrdə hər
hansı bir devrim, yaxud çevriliş baş verdikdə bəziləri
durmadan ölkəni tərk edib qaçırlar. Çünki bəxtlərini fərqli və
ayrıca sanırlar. Başını alıb qaçan adam dağdan qopan qaya parçasına bənzəyər,
dərəyə fırlayıb lil altında dəfn olub gedər.
Tərsinə, dağa söykənib sinə gərməyi
özünə xoşbəxtlik hesab edənlər də tarix
boyunca yüksək durumda var olar.
Mən bütün bunları niyə və kimə deyirəm
ki? Məni
düşündürən, halıma,
habelə huyuma ayqırı olan məqalə yazmağa məcbur
bıraxan nədir ki? Yoxsa mən də
özümə görə qələm şöhrəti, ədəbiyat
jesti, dostluq cığırı kimi bir şeylər peşindəyəm?
Yox, bunların heç birisi deyil! Bütün
bunları mənə dedirtdirən, yazdıran və söylətdirən
oxumaq xəstəliyidir. Gözüm görməyir
oxuyuram, canım acıyır oxuyuram, on gündən bir
göz həkiminə gedirəm, yetər! Oxuma,
yazma, deyir yenə də oxuyuram. Niyə ki, məni
oxumağa məcbur edənlər vardır, bəxtimi bəxt
aynasında mənə göstərənlər vardır,
taleyimə toxunub onun pıtlaşıq saçlarını
darayıb hörənlər vardır, kimliyimə, mənliyimə
ortaq düşüncə ilə yanaşanlar vardı bu düyün
düşmüş dünyada!..
Mən oxumasam da, oxunacaq əsərlər gəlib məni
tapır, yaxamı bıraxmır, gözümün suyunu
ağlımın cığırlarında axıtmaq istəyir. İndi də deyəcəksiniz
ki, bu imalı-işarəli sözlər nədir, bu oxunacaq əsərlər
hankısıdır, yaxud bunları yazarkən öz bəxtini
xalqının bəxtinin bir hissəsi sayan adam kimdir?
Onu da deyərəm!
Heç qorxmadan, çəkinmədən, üşünmədən,
həm də riyasız olaraq, heç bir ün və
şöhrət peşində olmadan deyərəm: Esmira Fuad!..
Of bə, dincəldim. Söz toxumaqdan yaxam qurtardı! Gerçəyi dilə gətirmək bu qədər
zormuydu? Söhrab
Tahir də bir zamanlar bölünməkdən qorxub "bir
çöpü də ikiyə bölə bilmirəm!"
demişdi. Azərbaycan qadınları
antologiyası da yazılmışdır. Bəzi
idarələrə fəxri üzvlər də
seçilmişdir. Bir çayın iki
böyrünə bir cüt həsrət yükü də
çatılmışdır. Bunların
hamısını bilir, siyasi-politik güdümləri və
toplumsal məqam axtarmaları da düşünürük.
Gönlünü
min parça edib hər bir parçasını
xalqının, ölkəsinin və varlığını
ayrı-ayrı bölmələri, yaxud hissələri ilə
birləşdirənlər "xoşbəxt", yaxud da
"ortaq bəxt" adamlardır, məncə. Onları sevən xalq onları yaşadacaq, onlara
sığınan qələm mövzuları onların təfəkkür
qaynağından süzülüb bir xalqın ədəbiyat
tarixinə yol tapacaqdır.
a)
"Sözdən asılan arzular" - ən son oxuduğum
dörd əsərdən biri.
Güney güneydir. Günəşə
doğrudur. Fəqət onun güneylik
yanğıları vardır. Atəşə
meydan oxuyan qələm qılıncı və "əfsanə
bir çay"a təpən sevgi atı da vardır.
Tıpqı "Cəlaləddin"in "Ceyhun"a atlayan atı kimi! Burada dərdlər
uzun olduğu və tarixin böyük bir məsafəsini qət
etdiyi için "poema"ya çevrilmişdir bəlkə
də. Demişlər ya, "dərdli
deyingən olar", o məsələ yəni.
Esmira xanım Fuad həmin quyruqlu dərdi bütün
görünümü ilə ələ almasa da, onun nəbzini
tutmağı başarmışdır. O, gözlərinin bəbəyində
tam bir güney günəşi doğurmuş, onun
sıcaqlığına sığınmış və eyni
Məhsəti kimi sığınmaqla böyümüş və
Güney "dərd poeması"nı özünə ədəbi
intibah köprüsü seçmişdir. Mən
bu toprağa baş qoymuşam, o üzdən də
bütün baş qoyanlara diqqət edib baş əyərək,
Esmira Fuadın yaratdığı köprüdən
güneyimə geçməyi dənəyib "xoşbəxt"
oldum. Ailə problemləri, toplumsal
sıxıntılar, paxıl baxışlar, ayaq bağı
olan alimlərlə mücadilə verərək öz kimliyinə
pasport yazanlardır "xoşbəxt" adamlar.
Mövzu
qıtlığından, ictimai şöhrət
yanğılığından və siyasi buyruqlar üzündən
Güney axtaranlardan fərqli olaraq Esmira Fuad öz
qadınsı mərhəmətini xalqın ortaq bəxtinə
həsr edərək, o dediyim dərd poemasını ilk
öncə öz içinə ağlamış, daha sonra da ədəbiyat
tarixinə töhfə sunmuşdur.
Bir güneyli olduğum için Qüzeyi
anlamadığım kimi, bir qüzeylinin Güneyi
anlamadığı, ya da anlamaq istəmədiyi
üzücü olardı. Amma nə yaxşı
ki, ikisinin müsbət örnəkləri vardır bilim
dünyamızda. Vardır da fəqət
ağı qaradan seçənlərin bəxtləri
xalqın bəxtinə işıq tutur. Buğday
dənələrini toyuğun qabağına calasan, onun üzərinə
çıxıb da buğda içindən buğda
axtarmağa başlayar, onu eşələyər yəni.
Halbuki, həmin buğdanı göyərçinin
qarşısına səpərsən, bir başdan dənləməyə,
onu birər-birər seçməyə başlar. İkisi də quşdur, amma birində qədir bilmə,
habelə seçim qabiliyəti vardır, o birində isə
nankorluq və sayğısızlıq potansiyalı.
Demək ki, materialın bolluğu, dərdin
böyüklüyü və xalqın ortaq bəxti hər bir
tədqiqatçını düşündürə bilməz. Bəlkə
bilincli davranış və özverili dünya
görüşü lazımdır. Xalqının bəxtini
öz bəxtinə tərcih edənlərin alınlarında
altın günəş doğmasa da, qəlblərində
gümüş ay çıxar - Esmira Fuad kimi!
Bir vaxt çevirmən Məhəmməd Qazi Almanyada
boğaz xərçəngi üzündən əməliyyat
yatağına yatmışdı. Doktor əməliyyat öncəsi xəstəyə
moral vermək için ona yaxınlaşıb deyir:
"Əməliyat başarılı olacaqdır, fəqət
təəssüflə deməliyəm ki, siz bundan sonra
danışma qabiliyətinizi itirəcəksiniz, çox
üzgünəm!" Doktorun üzüntü gözlədiyi
bir halda ünlü tərcüməçi Məhəmməd
Qazi qəhqəhəylə gülüb deyir: "Nə
üzüntüsü doktor bəy, bir xeylək sevindim.
Çünki mənim yaşadığım ölkədə
danışmaq yasaqdır!.."
Bir gün rəhmətlik Sabir Əhmədlinin ziyarətinə
getmişdim. Son zamanlar yazmağı bir kənara
bıraxmışdı və mən bunun fərqindəydim.
Ona sordum: - Sabir müəllim, nədən
yazmırsınız? Sabir Əhmədli siqarasını
kül- qabına döyəcləyib dedi: "Sevgili Əli
Daşqın, bir zamanlar bu ölkədə dinləyən
vardı, ama söz demək yasaqdı, indi də söz demək
sərbəstdir, fəqət dinləyən yoxdur, mən kimə
yazım ki?”
Bu
qarmaşada, evində qolunu-qıçını uzadıb
oturmağı bir yana bıraxıb, universitetdə öyrəncilərə
qurd nağılı deyib gününü geçirməyi
atıb da Güneydə "Qarabağ poeması" axtaran,
Şəhryarın həsrət boxçası sayılan
"Heydər baba"sının və Ali Daşkının
"Əsir topraq" ağıtının Esmira Fuada nə
kimi faydaları toxuna bilər ki? "Nəsimi"ni
ölüm ayağına gedərkən o "Sarı
telli" qızın: "Şair, mənə bir tərif
de!" istəyi nə qədər ilgiləndirdiysə, Esmira
xanımı da Bakıda oturub Təbrizdə
çağdaş poema axtarışı bir o qədər
ilgiləndirmişdir.
b)
"Güney Azərbaycanda çağdaş ədəbi
proses" - ən son oxuduğum dörd əsərdən
ikincisi.
Bir zamanlar Sabir Rüstəmxanlı qoynunda doğulub
boya-başa çatmadığı Təbrizi küçə-küçə
dolaşmışdı şeirində və bizim kimi şeir
uşaqlarına anlatmışdı bu möhtəşəm
şəhəri. Bu arada bir çoxları da burada ədəbiyyatın
olduğuna heç inanmamış, onun
çağdaşlığını asla göz önünə
almamışlar. Bunlar Təbrizli
"Əxi Qəssabın" Şirvanşah Xəlilullahın
qanını satın alıb ölümdən
qurtardığını da bilmir və özən göstərmirlər.
İnsanların süzgün gözü və dolğun
ürəklərini görməyə can atan Esmira Fuad, bir az öncə söz etdiyim göyərçin
kimi, burada keçən ədəbi axını həm izləmiş,
həm də onun çağdaş varlığını
gönül duyğuları ilə tərənnüm
etmişdir. Dünyada hər kəs baxır, ama
hər kəs görmür. Baxanların
hamısı görə bilsəydi, korluq deyə bir
anlayışın adı da qalmazdı dünyada.
Mən də seçmə qabiliyətinə sahib olanlardan biriyəm və bunu iddia edirəm. Bir gün Elmlər Akademisində, sayın İslam Ağayevin otağında onu ziyarət etmək için oturmuşdum. Böyükləri ziyarət etmək mənim için zövqvericidir çünki. Elmi dərəcəsinin mürəkkəbi qurumamış gənc professorlardan biri... üzünü divara tutub dedi: "Əşi, bunlar da bizim öz mövzularımızı yazıb bizə gətirirlər..." Gənc alimin gözlərinin içinə baxıb cavab verdim: - Sevgili qardaşım, deyirəm keşkə siz də bizim düşündüyümüz və yazdığımız mövzuları oxuyub, anlayıb, araşdırıb və bizə gətirsəydiniz!...
İslam Ağayev qapıdan girər-girməz məsələni anladı və sözü dəyişdirib, bizim Təbrizdə nə var, nə yox? - dedi.
Görünür ki, Güneydə davam edən dil, ədəbiyat, tarix və şeirin əski, yaxud da çağdaş prosesi hər kəsi ilgiləndirmir. Bu baxımdan, xoşbəxt olmağı xalqının xoşbəxtliyində gəzən Esmira xanım, gələcəyin Azərbaycan ədəbiyatı tarixində özünə "Yaşıl pasport" almağı da təmin etmişdir. Dönələrcə demişəm, rəhmətlik Şəhryar ömrünün böyük bir qismini Azərbaycandan uzaqda keçirib fars dilində şeirlər deyib divanlar bağlasa da, tək bir beyti ilə doğma xalqına pasport vermiş və onunla da öz xalqının xoşbəxt şairinə çevrilmişdir: "Türkün dili tək sevgili, istəkli dil olmaz, Özgə dilə qatsan bu dili, dil əsil olmaz!"
Sevgili Esmira xanım Fuad, tam məsuliyətimlə deyirəm, atdığınız köprü "Xüdafərin köprüsü"nün mədəni və çağdaş növüdür, bu qədər yəni!
c) "XX əsr Güney Azərbaycan epik şeiri" - ən son oxuduğum üçüncü əsər.
Əslində, epik şeir biçimi Güney Azərbaycanın boyuna biçilmişdir. Həmin üslub özünü fərqli istiqamətlərdə, həm də XX əsrdə daha qabarıq, daha təsirli olaraq meydana çıxmışdı. Politik olaraq baxış açımız bir az geniş olursa, onun səbəblərini asanlıqca anlaya bilərik. Ötən yetmiş ilin içərisində Azərbaycanın Qüzey bölümü özünə açıq (nisbətən), dışarıya qapalı olduğu halda, Güney bölümü özünə qapalı, dışarıya açıq tutulmuşdur. Həmin dəngələri sağlam tutmaq için bir xalqı iki növ göstərib düşündürməyə çalışanlar ötəri də olsa, uğur əldə etmişlər.
Həmin yoldan çıxış edənlərin hamısı söz qonusu olan dəngələrin pozulmasının ardınca hərəkətə keçib milli varlıq, tarixi kimlik, onursal mənlik peşinə düşdülər və tacirlər də özlərinə bazar aramağa başladırlar. Bu arada Esmira xanım Fuad üç iş yeri, ya da üç ofisdə çalışmağa başladı. Birincisi, Elmlər Akademisinin "Cənubi Azərbaycan şöbəsi". İkincisi, "Respublika" qəzetinin jurnalistlik brosu. Üçüncüsü isə "Bir Türk qızının könül dəftəri". Bu sonuncusu "Çağdaş epika - Epik şeir ofisi" idi...
Güneyin kölgəsi, Təbrizin səsi, soydaşlarının düşüncə boyası öylə bir büyüləmişdir ki, hər görüşümüzdə "süt uşağının ana ətəyini bıraxmadığı kimi", əlimi tutub, bir köşəyə çəkib, öz sevimli jurnalistik yolları ilə dilimdən söz, gözümdən vətən arzusu, biliyimdən savaş qoxusu almağa çalışırdı. Onun yaxın keçmişdə işıq üzü görən bu üç əsəri də geçən iyirmi ilin "Epik" düşüncə tərzinin məhsuludur. Onun qəlbində yanan Güney mumu, ağlında fırlanan xalq kəpənəyinə ən gözəl şahiddir. O, Güneyin epikasını götür-qoy edib dəyərli bir əsər yaratmaqla, bir tək öz ədəbi namusunu deyil, güneyli yazar və şairlərin özəl olaraq da xanım şair və yazarların qara ciyərinə saplanmış ağ tikanı çəkib çıxarmışdır.
Esmira xanım Güneydə cərəyan edən epik şeirin ayrı-ayrı meyillərini olduqca gözəl incələməyi başarmışdır. Əsərlərdə heç bir qüsur və çatışmazlığın olmadığı mövqeyində deyiləm, fəqət düşüncə tərzi, sevimli yanaşma, fədakarlıq təlaşı o qədər dərindir ki, xırda para qüsurlar onun yanında bir heç sayılır. Başqa sözlə desəm:
Daş yağdırıb zalim Qacar olunca,
Yaş ələyib "Pənah" görünmək yeydir.
At çapdırıb İskəndər olmaqdansa,
Yerdə qalıb xalqla sürünmək yeydir...
d) Urmu - türkün ilk beşiyi, sevgi ocağı... Şeir antologiyası - ən son oxuduğum dördüncü əsər.
Bir xalqı ortadan qaldırıb yoxluğa sürükləmək için onun musiqi, sənət, ədəbiyat özəlliklə də şeirini yox etmək yetərlidir. Bunu ünlü Konfusi də demişdir bir zamanlar. Kəlam o qədər gözəl, o qədər yüksək və o qədər dəyərli və qutsaldır ki, ona bir də qələmə and içilir. Kəlam və qələmə sahib çıxıb onun bütün ağırlığı və sorumluluğu ilə daşıyanlar isə həmin qutsallığın carçısı və hər zaman anılan yolcularıdırlar. Bütün ölkələr və xalqlarda olduğu kimi, Azərbaycan xalqında da şeir və ədəbiyat dini, əxlaqi, fəlsəfi, etnik, ictimai və siyasi baxımdan önəmli yer tutur və həmin yöndən yanaşanlar-yazar və şairlər bütün bunları göz önünə alaraq bunca əzab və əziyəti üstlənirlər.
Ölkənin bütöv ədəbi varlığı ilə yanaşı, onun bəzi bölgə və şəhərləri daha böyük əhəmiyyət və ehtiyata möhtac olduqları halda, sahib olduqları stratejik durumdan asılı olaraq da özünəməxsus yaradıcılar tələb edir. Örnəyin, Bakı və Sumqayıt şeirinin tutumu, habelə havası Laçın və Şuşa sənəti ilə nə qədər ayrıcalıq təşkil edirsə, Təbriz və Urmu-Zəncan şeir yaradıcılığı da bir o qədər düşündürücüdür. Ona görə də belə şəhərlərin şair və yazarlarını götür-qoy edib əsərləri ilə uğraşmaq özünəməxsus yöntəm, yerinə uyğun bilik və axarına düşkün dünya görüşü istər.
Bundan öncə "Sözdən asılan arzular" kitabını oxuyarkən, doğub böyüdüyüm möhtəşəm Təbriz şəhərini yenidən tanıdığım kimi, bu gün də gözəlim Urmunun şairlərini bir araya gətirən kitabını oxumağım məni bir daha o bölgənin nə qədər önəmli və nə qədər dəyərli olduğu dünyaya götürdü. İyirmi il bundan öncə o şəhərə gedib orada ilk dönə olaraq "Türk dili və ədəbiyatı" məktəbi təsis edib tələbə qəbul etdiyim günlərin dəyərini bir daha da xatırlatdı mənə həmin əsər. Belə bir dərin və bilimsəl mövzunu görmək, yaxud görüb düşünmək də hər bir bilim adamı və qələm sahibinin payına düşməz. Sevimli dostum, dəyərli qələmdaşım, qeyrətli vətəndaşım və hətta yaşdaşım olan doktor Esmira xanım Fuad, məsələyə hər kəsdən daha ciddi və daha sorumlucasına baxdığı için bu dediklərimlə ilgilənmişdir.
İki yaxın şəhərin iki ayrıca ədəbi çevrəsini göz çənbərinə alıb da güllərini göz çeşməsi ilə sulamağa can atan dostum, bölgə və yerəl şairlərin ayrı-ayrı il və yerlərdə söylədiyi etnolojik-toplumsal düşüncələrini bir araya gətirib oxucu kütləsinə təqdim etməsi həm ədəbi, həm bədii, həm də ulusal baxımdan təqdirəlayiq bir davranışdır. Urmu ədəbi çevrəsi özəl olaraq da keçən qırx il boyunca elə bir dəyişim və uçuşa malik olmuşdur ki, onu bir neçə yüz il ilə qarşılaşdırıb incələmək mümkün deyildir. Bu şəhərdə rəhmətlik Şaminin xalq dili, el ağzı, peşəkar əməkçi sənəti o qədər yayğın və gönül oxşayandır ki, həmin şəhərdə bir az da qərib yaşayan Kərim Güləndamın elmi, fəlsəfi, siyasi, ictimai və ədəbi dilinin xalqa təqdim etdiyi düzgün və çağdaş Azərbaycan türkcəsini bütövləşdirir.
Urmu şəhərinin indiki durumu, Urmu gölünün son illərdə quruyub boz qır və duzlu çölə dönməsi bir tək Urmu şairlərini deyil, bütün Azərbaycan şairlərini düşündürmüşdür. Buna görə də ölkənin hər bölgəsindən şair səsləri bu xalqın ortaq səs, birgə görüş və iç-içə sancısını göstərmişdir. Sayın Esmira xanım həmin dağınıq, amma ortaq ruhlu əsərləri toplayıb sonra da onların çızdığı yolda yürüməklə, həm Azərbaycan, həm də Türk dilinə böyük qulluq etmişdir. Esmira xanım Fuadın Güney sevdası onun dəyərli zamanını alsa da, onun boynuna asılacaq şərəf madalyasını da özü ilə birgə gətirmişdir. Fəqət bu madalyanı ona bu bölgə, ya da o bölgədə hökm sürən dövlətlər deyil, elmi-ədəbi xadimlərini içdən tanıyıb sayğı duyan ellər verəcəkdir.
İranda şah sistemi hakim olduğu zamanlar Urmu xalqını "Siz farscanı daha gözəl danışırsınız..." deyə şişirib abardanlar, bu xalqın mənəviyətinə göz dikən naməhrəmlərdi və belə aldatmalarla şəhərin həqiqi kimlik və tarixi mənliyini yox etməyə çalışırlardı. Geçən qırx ilin içərisində mən özüm də daxil, bir çox şair və yazarlar həmin sayğısızlığı ortadan qaldırıb şəhərin özünə aid olan kültür və ədəbi dilini geri qaytarmaq uğrunda çox, ama çox böyük mücadilə və unudulmaz əmək vermişlərdi.
Esmira xanımın Urmu görüşü, vətən dərdi, elmi baxışı və vətəndaşlıq haqqı, habelə görəvi də bunu icab edər, belə bir yolu seçməyi gərəkdirirdi. Əsərdə elə şairlər ön plana çəkilib oxucuya təqdim olunmuşdur ki, Urmunun özündə belə onların çoxusu tanınmış və bilinmiş deyil. Yalnız belə bir təqdimatın sonucu həmin gənc şairlərin bir tür umud qaynağı olmuş və gələcək günlərinə işıq tutmaq için ömür günəşinə çevrilmişdir ki, bunun da tək səbəbkarı Esmira xanım Fuaddır.
Könül istər ki, Azərbaycan elm və kültür mərkəzləri dəyərli alim Esmira xanımın elmi-ədəbi çalışmalarını göz önünə alaraq, onun bu böyük işini yüksək qiymətləndirsinlər və gərəkən dəyəri verməklə sayın elm xadimini daha başarılı addımlar atmağa təşviq etməklə yanaşı, olduğundan artıq elmi-milli məhsullar ortaya çıxarmasına yol açsınlar.
Sayğı və sevgilərimlə!
Ali DAŞKIN
Professor
Təbriz şəhəri,
2017.
525-ci qəzet 2018.- 17 yanvar.- S.8.