Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Şirməmməd HÜSEYNOV
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş,
bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq,
düşünək, bu günümüz üçün fəxr
edək!
Böyük
inqilab
Əmsalı tarixlərdə görünməyən aləmşümul
müharibənin ən müşkül bir zamanında
dünyanın ən böyük bir hadisəsi, Rusiya
inqilabı vaqe oldu.
Müharib və mübariz milləti iflic bir hala qoyan
köhnə rus istibdadı yıxıldı. Neçə
gündən bəri Petroqraddan alınan xəbərlər
qaranlıq siyasət gecəsinin sübhi-hürriyyət ilə
açıldığını bildirdilər.
Əski hökumət cəmaətin dərdi ilə yanan
millət vəkillərini, Q.Dumanı qovdurmaq istərkən
nümayəndələr artıq səbr kasası
daşdı, - deyə dağılmaq istəməyib öz
aralarında müvəqqəti hökumət vəzifəsini
icra edən bir komitə seçdilər. Q.Dumanın sağlardan
başqa bütün partiya və firqə nümayəndələrindən
təşkil edilən bu komitə köhnə hökumətə
elani-müqavimət edincə hökumətin
xarabkarlığından cana doyan cəmaət
ilə, rüşvətxor müstəbidləri degil, vətəni
müdafiə edən ordu haman Duma tərəfini iltizam etdi və
edincə nəticeyi-inqilab haman bir-iki günün içində
anlaşıldı. Köhnə vəzirlər
həbsə tıqandılar. Əlahəzrət
imperator ilə imperatriça mühafizat altına
alındılar. Nəhayət, jon
türk üsulu ilə icra olunan Petroqrad inqilabi-əzimi sabiq
çar Nikolay Aleksandrov bizzat tac və təxtdən əl
çəkib də hüquqi-hökmdarisini qardaşı
Mixail Aleksandroviçə təhvil verməsi ilə nəticə-ləndi.
Fəqət nəticə bundan da böyükdür. Mixail Aleksandroviç həzrətləri
qardaşı əlindən aldığı səltəneyi-aliyənin
əsl sahibi kim olduğunu layiqi ilə dərk
edərək öz tərəfindən padşahlıq
ixtiyarını Q.Duma tərəfindən təşkil olunan
müvəqqəti hökumətə tərk eləmiş və
məmləkətin üsuli-idarəsini təyin etmək
üçün bir an əvvəl Məclisi-Müəssisan
çağrılmasını əmr buyurmuşlardır.
Bu iki əmri-ali ilə çağrılması təklif
olunan Məclisi-Müəssisan gizli, ümumi, müsavi və
müstəqim seçki əsası ilə
yığışacaq həqiqi millət nümayəndələrindən
ibarət olub tazə Rusiyanın nə kibi əsaslarda
qurulacağını təyin edəcəkdir.
Hürriyyətpərvər
Rusiyanın məşəl ümidinə yağ
tökən bu hadisənin xəbəri vilayətlərə
yayılınca hər tərəfdə adətən bir bayram
başlandı. Bilafərq millət və məzhəb,
silk və sinif bütün cəmaət bir-birini təbrikə
başladı.
Bakı dəxi bu bayramı keçirdi. Bütün mədənlər,
dükanlar və kargahlar dayanıb xəlq küçələrə,
cəmaət müəssisələrinə
tökülüşdü, mitinqlər bir-birinin dalınca gəldi.
Hər tərəfdə, hər yanda tazə
hökumətə etimad teleqrafları, Dövlət
Dumasına təbriklər, təhniyətlər yollandı.
Rusiya istibdadı altında əzilən bütün təbəqə,
sinif və millətlərlə bərabər Rusiya müsəlmanları
da əziliyor, milliyyətcə təhqir və təzyiq
olunuyorlardı.
İyun 3-ü qanunu* demək olar ki, Rusiya müsəlmanlarını
adətən siyasi edama məhkum etmişdi. Ümid etməlidir
ki, tamam hürriyyət üzrə çağrılacaq Məclisi-Müəssisan
çoxmillətli Rusiyayi ədalət və hürriyyət
üzrə təmsil edəcək və hər kəs öz
miqdarı nisbətində nümayəndəligə malik
olaraq tazə Rusiyanın əsasları ögey-doğmalıq
degil, qardaşlıq və vətəndaşlıq əsasları
üzərinə təsis olunacaqdır.
Bu xüsusda bütün Rusiya cəmaəti ilə bərabər
Rusiya müsəlmanlarının da imanı kamil, etiqadları
salim və Rusiya cəmaətçiliginə etimadları
qaimdir.
Fəqət müvəffəqiyyət üçün
bir şey lazımdır. O da sükunət, mətanət,
hissiyyat və təsadüfata tabe olmayıb əql və tədbirlə
hərəkət etməkdir. Müsəlmanlara
lazımdır ki, sükunət üçün vaqe olan tələbləri
qulaqlarına alıb kamali-itminan ilə öz işlərinə
məşğul olsunlar və hadisata qarşı
çaşmayıb, rahət qala bilmək üçün
bütün cəmaət qüvvələrini birləşdirsinlər
və birləşmiş qüvvələr ilə yeni
hökumətə köməkçi dursunlar.
Ancaq bu vasitə ilə birləşmək və köməkləşməklədir
ki, yeni Rusiya tamamilə müvəffəq olub, bütün
millətlərin müsavatla yaşamasını təmin edə
bilər.
Yaşasın
tazə və azad Rusiya!
Var olsun
millətlərin bərabərligi, birligi!
“Açıq
söz”, 5 mart 1917, ¹418
Məclisi-Müəssisana
hazırlaşalım
Müvəqqəti inqilab hökuməti məmləkətin
nə kibi əsaslar üzərinə qurulacağını təyin
etmək üçün yaxında məclisi-müəssisan
çağırılacağını elan eləmişdir.
Məclisi-müəssisan nədir?
Cəmaət nümayəndəligi ilə idarə olunan
məmləkətlərdə məclisi-məbusan olduğu məlumumuzdur. Məbus ərəbcə
bir kəlmə olub türkcəsi göndərilmiş - deməkdir.
Məclisi-məbusan göndərilmişlər
məclisidir ki, buna məclisi-milli, Rusiyada Q.Duma, Osmanlıda məclisi-məbusan
deyilir.
Məclisi-məbusan həmişəlikdir. Vəqtdən-vəqtə
seçkiləri tazələnib göndərilmişləri dəgişilər.
Bu məclis az-çox Q.Duma seçkiləri
vasitəsilə xəlqimizə aşina bir məclisdir.
Fəqət məclisi-məbusan (Q.Duma)la bərabər
imdi bir də (uçreditelğnoe sobranie) məclisi-məbusandan
bəhs olunuyor. Bu məclis necə məclisdir?
Və əvvəlkisindən fərqi nədir?
Məclisi-müəssisanın məclisi-məbusandan fərqi
əsasla fəradəki fərqdir. Məclisi-müəssisan
kötük, məclisi-məbusan şax və budaqdır.
Məşrutiyyət və ya cümhuriyyətlə idarə
olunan məmləkətlərdə əsas qanunları
vardır ki, digər qanunların hamısı o əsaslardan
çıxar.
Bəzi məmləkətlərdə bu əsas qanunları
yuxarıdan, iqtidar sahibi olan padşah tərəfindən elan
olunar ki, bu halda məclisi-müəssisan çağırmaya
ehtiyac qalmaz, necə ki, 1905-ci ildə 17 oktyabr manifesti böylə
olmuş və Rusiya məmləkətindən ötrü əsas
qanunları elan edilmişdi. Fəqət
padşah təxt və tacından əl çəkib, iqtidar
tamamilə müvəqqəti millət hökuməti əlinə
keçincə bittəbii əsas qanunları yazmaq millətin
özünə möhəvvəl olunuyor.
İştə, bu qanunları yazmaq üçün millət
xüsusi bir məclis təşkil ediyor, bu məclisə
özü tərəfindən nümayəndələr
göndəriyor. Bu göndərilmişlər gəliyor, məclisi-müəssisan
- yəni əsas qanunlar məclisi vücuda gətiriyorlar.
Bu məclisinsə
seçkiləri də haman məclisi-məbusan
seçkiləri kibi icra olunuyor. Əvvəlcə
partiyalar, firqələr, müxtəlif məslək və cərəyani-siyasi
əhlləri məqsədlərini, məsləklərini elan
ediyorlar. Diyorlar ki, bizimcə məmləkətin
əsası gərək bu, ya o qaidələr üzrə
qu-rulsun. Məsələn, padşah
olmayıb 4 ildən bir seçilən cümhur rəisi olsun.
Məmləkətdə milliyyət fərqi
olmasın, rəsmi din olmayıb, dinlər hamısı bir dərəcədə
və bir hüquqda olsun. Yazıya, sözə,
cəmiyyətlərə, tətillərə azadlıq təmin
olunsun. Və sairə və yainki Rusiyada gərək
məşrutiyyətli padşah təyin olunsun. Tazə bir sülalə seçilsin. Provaslaviya məzhəbi dövlətin dini-rəsmisi
olsun.
Bu firqələr hamısı simalarını, sifətlərini
açıb bildirir. Xəlq də baxar, hankı tərəfi
hala müvafiq görərsə, səsini o tərəfin
adamına verər. Bunlar gedərlər
Petroqradda və yainki Moskvada mütəntən surətdə
açılacaq məclisi-müəssisana əza olarlar.
Orada fikirlər çaqqışar, layihələr
qarşılaşdırılar. Əksəriyyət
hanki tərəfdə, hanki proqram tərəfində olarsa, o
zaman o proqram məmləkətin əsas qanunları
hökmünü alar. Dövlətin şəkli-idarəsini
və əsas qanunlarını təyin elədikdən sonra məclisi-müəssisanın
işi bitmiş olar.
Müvəqqəti inqilab hökumətinin elan elədigi
vəchlə əvvəlinci işi iştə bu məclisi-müəssisanı
çağırmaqdır. Çünki onsuz
heç bir hökumət özünü milli hökumət
hesab edə bilməz. Çünki milli
hökumət millət tərəfindən verilən bir
qüvvətdir. Millət göndərilmişləri
bir yerə yığışıb əksəriyyətlə
nə kibi hökumət istədiklərini bildirməyincə,
o hökumət qanuni olamaz.
Milli
hökumətdə, əsas cəmaətin göndərilmişləri
tərəfindən qurulan məmləkətdə ən
böyük rol oynayan şey say və təşkilatdır. Hanki məsləkin tərəfdarları çox
olsa və hanki firqənin intizam və təçkilatı
mükəmməl olsa, söz onundur.
Sayca biz müsəlmanlar ruslardan sonrakı gələn
bir ünsürüz. Məclisi-müəssisan 100.000 nüfusa bir adam hesabilə
toplaşacaq olarsa, bizdən azı 200 adam məclisi-müəssisana gedə
biləcək. Bu iki yüz adam
böyük qüvvədir. Məclisdə ayrılmaları qəti
olan firqələr arasında 200 adamlıq qüvvənin
müəyyən milli əməli və müəyyən
idraki olursa, böyük iş işləyə bilər. Bu vəqtə qədər köhnə hökumət
bizə etina etmiyor, sayımıza baxmıyor, istədigi
hüququmuzu alıyor, özümüzü təhqir ediyordu.
İmdi öylə degil, imdi bütün millətlərə
bərabərcə hüquq verildigi elan olunmuşdur. İntixabi-ümumi olmuşdur. Ümumi
intixabda sayımız nisbətində nümayəndələrimiz
çıxmazsa, artıq hökumət degil, günah
özümüzdə olacaq. Buna görə
çalışmalı, sayımızdan istifadə edə
biləcək bir halə gəlməliyiz. Bunun
üçün birləşmək, üzviyyət peyda etmək,
biri-birimizlə anlaşmaq, təşkilat vücudə gətirmək
lazımdır. Artıq toplaşmaq,
danışmaq, birləşmək imkanı var. Bu xüsusda
hürriy-yət elan olunmuşdur. Yetişər
ki, bizdə təşəbbüs, fədakarlıq olsun.
Bunun üçün hər şeydən əvvəl ürəfamız
aralarında az-çox aşnalıq və həmməsləklik
hiss olunan heyətlərimiz birləşməli, uzaq
proqramlardakı ixtilafdan sərfi-nəzər eləyib hər
tərəfdə milli məclislər vücudə gətirməlidirlər.
Bu məclislərin vazifəsi xəlqi tazə
üsulla aşina etmək, məclisi-müəssisan
seçkilərinə hazırlamadan ibarət olmalıdır.
Bu xüsus bilxassə Bakı, Gəncə
ürəfasını düşündürməlidir. Bu vəqtə qədər böylə bir müəssisanın
tamamilə təşkil olunub da meydana
çıxmadığına təəssüf olunur. Biliyoruz ki, Bakıda bu xüsusda təşəbbüs
olunmuşdur. Hər növ kəcəndişəlik
və müşkül fəhmliklər kənar edilib də təşkilatə
tələsməli, bir mərkəz vücudə gəlməlidir.
Böylə bir mərkəz təşkili
vacibdir. Çünki bizim ayrı-ayrı
mərkəzlərə dağılmaq üçün
qüvvəmiz çox azdır. Çox
qüvvəlilər belə birləşməgə, qüvvələrini
bir-ləşdirməgə səy etməkdə ikən biz bu
zəif və məhdud qüvvətlərimizlə müttəhid
bir təşkilatə istiğna göstərəcəkmiyiz?
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq
söz”, 16 mart 1917, ¹425
Möhəvvəl
- həvalə olunan
İstiğna
- kifayətlənmə
Cəmaət
idarəsi
Böyük Rusiya inqilabı məmləkətin idarəsini,
hökumət işlərinin dolandırılmasını
müstəbid padşah əlindən alıb cəmaətin
özünə tapşırdı. Özünə
tapşırılan bu həqdən necə ki la-zımdır,
faidə görə bilmək üçün cəmaət bu
idarənin, yəni cəmaət idarəsinin nə kibi bir
şey olduğunu və hanki əsaslar üstündə
dayandığını bilməli, bu xüsusda aydın fikrə
və məlumata sahib olmalıdır. Cəmaətimizin
geniş qisminə bu xüsusda az da olsa, məlumat vermək
üçün daha istibdad zamanında
yazdığımız “seçkilər” məqaləsini
yuxarıdakı ünvan ilə bir az zamanəyə münasib
dəgişərək darc ediyoruz. Bu aşağıda
dərc olunan ilk məqalə senzor tərəfindən mən
edilmişdi.
I
Cəmaət idarəsinin binası seçki üzərinə
qurulmuşdur.
Bir adamın keyfi, xahiş və buyuruğu ilə
olunan idarəyə istibdad deyilər. İstibdadda
fikir, təsəvvür, düşünmək, anlamaq və
anladığını demək həqqi olmaz. “Ağa
dedi sür dərəyə, sür dərəyə” - bu zərbül-məsəl
istibdad üsul-idarəsinin qanuni, məntiqi və hikmətidir.
İstibdad olan yerdə azadlıq, fikir sahibi,
iradə yiyəsi olmaq olmaz. Burada ancaq
sürünməli, hanki dərəyə göndərsələr,
sürüləcəgiz, durmayıb getməlidir.
İstibdadın müqabili azadlıqdır. Hər kəs fikir və rəy
sahibi ola bilər. Görməmək,
eşitməmək mümkündür. Fəqət hiss
etməmək, anlamamaq adamın öz ixtiyarında, öz əlində
degildir. Bu adamın öz ixtiyarında olmayan
xasiyyət insanı azadlığa, özünə ixtiyar
almağa vadar eləmişdir. Qanmaq fikri,
eləmək əzm və idarəsini doğurmuşdur. Bunlar artdıqda insan kor-koranə tabe olmaq istəməmiş,
müstəbidlərin hökm və buyruqlarına bir sərhəd,
bir ölçü qoymaq istəmişdir.
Bu ölçü zamanımızdakı dövlətlərdə
məşrutiyyət və ya cümhuriyyət şəklinə
girmişdir. Rusiya böyük inqilabı ilə Rusiya dəxi
böylə məmləkətlər cərgəsinə
girmişdir. Yalnız buradakı azadlıq
hökumətinin şəkli məşrutəmi, yoxsa
cümhuriyyətmi olacaq? Burasını iləridə
bütün millətin şərikligi ilə
yığışacaq Məclisi-Müəssisan həll edəcəkdir.*
Məşrutə ya cümhuriyyət idarəsində
“hüquqi-bəşər” azadlığının qəbulu ən
birinci şərtdir. Hüquqi-bəşər
- insanın həqləri, ixtiyarları deməkdir. Bu birinci dəfə
Fransada elan olunmuşdur. Bu elana görə
insanın fikri azaddır. Fikir elədigini
deyə bilər, deyə bildigini yaza bilər. Deyib və yaza bildiklərini xəyaldan işə gətirə
bilmək üçün cəmiyyətlər qurar, məclislər
yığar, ictimailər, yığınlar
çağırar.
İnsan azaddır. Zatən Allah tərəfindən də
faili-muxtar yaradılmışdır. Buna
görə də onun şəxsinə zor olunmaz, həqqində
zülm edilməz, edilməməlidir. O
başqasının buyruğundan xilas olmalı, hər cür
boyunduruqdan qurtarmalıdır.
Burada
özü-özligində bir məsələ
çıxıyor: çox yaxşı, qəbul edirik. Hər kəs öz başına azad oldu. Faili-muxtar oldu, nə istərsə edə bildi.
O zaman nə olur? Xəlq biri-birinə
düşməzmi? Hərcü-mərc
olmazmı? Zülm olmasın - deyə elan
olunan azadlıq zülmdən daha bəd-tər bir anarxiyaya,
başlı-başınalığa səbəb olmazmı?
Bilməlidir
ki, istibdadə, yəni bir adamın hökmünə,
padşahların, hakimlərin keyfinə hədd qoyan,
cümhur rəisinin haraya qədər ixtiyarı olduğunu təyin
eləyən azadlıq istəyənlər, haman
zamanda azadlığa, yəni azad vətəndaş və
insanların keyf və arzularına da bir ölçü
qoyurlar. Onlarca hər kəs azaddır. Fəqət başqasının
azadlığını pozmamaq şərtilə birisinin keyfi
başqasının keyfini pozarsa, birisinin rəyi və fikri
başqasının rəy və fikrinə meydan verməzsə,
o zaman bu azadlıq degil, yenə istibdad olur. Əslində baxsan istibdad bundan başqa bir şey
degildir.
Ancaq bu ölçü bəsdirmi? Bununla hər
kəs öz vəzifəsini, öz həqqini, öz hədd
və hüdudunu ögrənib öz işinə məşğul
olarmı? Çox yaxşı, dedik hər
kəs azad olsun. Hər kəsin
azadlığı da başqasının azadlığına
mane olmasın. Fəqət məsələni kim ayırsın. Arada hakim kim
olsun. Görək bənim filan işdəki
azadlığım filankəsin filan işdəki
azadlığını pozuyormu, yoxsa yox? Bunu kim təyin eləsin?
İstibdad hökuməti ilə xəlq hökumətinin
fərqi də buradadır. Padşah hökumətindən
ibarət olan mütləqiyyət ilə xəlq hökumətindən
ibarət olan cümhuriyyət də burada ayrılır.
Məlumdur ki, istibdadda da, məşrutiyyətdə də,
cümhuriyyətdə də xəlqin biri-birilə olan rəftarını
təyin edən qanunlar, nizamlar, qaidələr vardır. Hakimlər,
sudlar bu qanun və nizamlardan çıxanları, sərkeşlik
edənləri üsuli və yolu ilə cəzalandırıyorlar.
İstibdad idarəsində bu nizam və
qanunları qoyan padşahlar, bu nizam və qanuni aparanlar da
onların dedigi adamlardır. Xəlq ancaq məhkumdur.
Borcu tabe olmaqdır. Ona
görə də qanunlardan, nizamlardan xəbəri yoxdur.
Halbuki xəlq hökumətində, azadlıq
zamanında böylə degildir. Burada
nizamı, qaidəni qoyan cəmaət özüdür. Məşrutiyyət və ya cümhuriyyətlə
idarə olunan məmləkətlərdə vətəndaşlar
biri-birilə olan rəftarlarını, yəni
azadlıqlarının dərəcəsini özləri təyin
ediyorlar. Böylə məmləkətlərdə
qanunlar cəmaətin şərikligi ilə, hər kəsin rəyilə
yazılır və onun rizalığı ilə verilir.
Yenə anlaşılmaz bir məsələ qaldı ki,
cəmaət necə öz razılığını verir,
necə bu, ya o qanuni yaza bilər?
Məlumdur ki, hər kəsin könlü bir cür
xoş olmaz. Birisinin arzusu o birisi üçün arzu olamaz.
Hətta birinin diləgi o birinin sevmədigi bir şey də ola bilər. Madam ki, keyflər,
arzular, diləklər ayrı-ayrıdır, o halda bunlardan
hankisi qanun olsun. Hankisi hamısı
üçün nizam və məcburiyyət hökmünə
binsin?
Bunun cavabında diyorlar ki, çoxluqda olan diləklər
yeriməli, azlıqda qalanlar ona tabe olmalıdırlar.
Çoxluq-azlıq. Bunu kim təyin
eləsin? Misal üçün, məmləkətin
bir qismi diyor ki, hökumətimiz məşrutəli padşah əlində
olsun. O biri qismi diyor ki, yox, xəlq cümhuriyyəti,
cümhuriyyəti-ənam təşkil olunsun. Yainki
bir dəstə diyor ki, yerlər kəndlilərin arasında
bö-lünsün. Bir cəmaət də
istiyor ki, yerlər adil qiymətlə yeri işlədənlərə
verilsin. Bir azı istiyor ki, millətlərə
ayrı-ayrı idarələr verilsin, hər kəs
özü öz yerində idarə olunsun. Başqaları diyorlar ki, vilayətlərə
xüsusi muxtariyyət verilməsin, bu qədər bəsdir
ki, hər millət öz dini, milli işlərində müstəqil
olsun. Bu hallarda nə etməlidir? Əlbəttə, hər şeydən əvvəl
bilməlidir ki, çoxluq bu rəylərin hansının tərəfindədir.
Fəqət bunu nə cür bilmək olar?
Əsl mətləbə, cəmaət və xəlq
hökumətinin əsl əsasına burada bu suala cavab verəndə
yaxınlaşıyoruz. Xəlqin hanki rəyi üstündə
çoxluq və azlığı olduğunu bilmək
üçün məşrutəli və ya cümhuriyyətli
məmləkətlərdə xəlq nümayəndəlikləri,
məclislər, parlamanlar, Rusiyada da Duma təsis olunmuşdur və
əsaslı məsələləri, hökumətin
binası üçün lazım olan qanunları düzəltmək
üçün ən yaxında Məclisi-Müəssisan
qurulacaqdır.
Fəqət bu məclislər, nümayəndəliklər
necə əmələ gəliyor. İştə, burada
seçki məsələsi meydana gəliyor. Seçki xəlq və cəmaət idarəsinin dirəgidir.
Bu dirək zəif olursa, bina uçular. Bütün məclislər, parlamanlar, məclisi-müəssisanlar
xəlqin nümayəndəsi, seçilmişlə-ridir.
Hər kəs öz arasından özü kibi rəydə
olanlardan birisini seçib millət məclisinə göndəriyor,
böyük bir məmləkətin milyonlar təşkil edən
xəlqi bir yerə yığılıb rəy güləşdirə
bilməsə də onun seçdigi bir neçə yüz adam yığışıb söyləşə
və deyişə bilər. Bunlardan hər kəs öz rəyini,
mətləbini söylər, biri o birini qane etməgə
çalışar: axırda bir nəticəyə gələrlər.
Rəyləri yığarlar, hanki rəy
çox olsa, o aparar və o rəyi yalnız məclisdəkilər
degil, onları vəkil edib göndərən xəlq
üçün bir nizam və qanun hökmünü alar.
Demək ki, xəlqin nizam və qanun işlərinə
qarışması, hökumət işlərində
xüsusi rəy sahibi olması, cəmaət müəssisələrində
rəy və fikir yiyəligində bulunması
üçün seçki lazımdır. İnsanlıq
və vətəndaşlıq həqqindən faidələnmək
üçün demək ki, insan seçki həqqinə də
malik olmalıdır.
İstibdad şəklində idarə olunan məmləkətlərin
hüsni-idarəsi hökmdarın şəxsi
yararlığına, rəhminə, mürüvvətinə,
fəzl və kamalına, ədalət və rəfətinə,
xülasə, şəxsi istedadına, meylinə
bağlıdır. Cəmaət hökumətindəki
hüsni-idarə isə seçki üsulinin müvafiq
olmasına və xəlqin seçkidən faidələnə
bilməsinə bağlıdır. Buna
görə də xəlq hökuməti idarə olunan məmləkətlərdə
seçki üsulinin böyük əhəmiyəti,
özünəməxsus elmi, fənni, nəzəriyyəsi və
sə-nəti vardır.
II
Dedik ki, cəmaət idarəsinin binası seçkidir. Mətləbi
açdıq ki, seçkinin öxünəməxsus elmi, nəzəriyyəsi
və sənəti vardır.
Cəmaət idarələri seçkilərinə
görə ayrılırlar. Bir cür idarə var
ki, ona məşrutiyyəti-xəvas diyorlar. Bu idarədə xas siniflərin, yəni varlı və
nəcabətli - deyə tanınan əyan və əşrəfin
seçki həqqi çox olur. Xəlqə,
ənam sinfinə, yəni qara cəmaətə, füqərayə
seçki həqqi verilmiyor. İdarə cəmaətin
əlində olursa da, hamısının degil, ancaq bir qisminin əlində
olur.
Bəzən öylə olur ki, seçki həqqi zahirən
cəmaətin hamısına verilir. Fəqət o biri tərəfdən
seçki nizamnaməsində öylə şeytan fikirli maddələr,
cin düşüncəli fəsillər yazılır ki, yenə
də seçilmiş siniflər aparıyor, qara xəlq
itirmiş oluyor. Buna görədir ki, əsl
cəmaət tərəfindən olan firqələr,
hürriyyəti şərtsiz və qeydsiz istəyən
partiyalarsa seçkini hər bir cəhətlə ümumiləşdirməgə
çalışıyorlar. Bunun çarəsini
isə məşhur dörd əsasın qəbulunda
görüyorlar. Həqiqi cəmaət idarəsində seçkilər əvvəlcə
ümumi, sonra müsavi, sonra xəfi, axırda da müstəqim
olmalıdır. Bu dörd üsul imdiki inqilab
hökuməti tərəfindən elan olunmuş və söz
verilmişdir ki, Məclisi-Müəssisan seçkiləri bu
üsullarla icra olunacaq.
Bu dörd əsasın nədən ibarət olduğunu əksər
oxuculardan ötrü, bilxassə, müsəlman oxucusunun
geniş dairəsi üçün çox aydın və
aşkar bir mətləb degildir.
Seçkilər ümumi olsun demək nə deməkdir? Ümum - ərəb
sözüdür. Ümumi olsun demək,
hamısı üçün olsun deməkdir. Bizim köhnə idarə zamanında da seçkimiz
vardı. Dumaya vəkillər seçirdik.
Şəhər dumasına da qlasnılar
seçilərdi. Fəqət bu
seçkilər ümumi degildi. Cəmaətin
hamısı bu seçkilərə şərik degildi. Əvvəl, bilaəvvəl iyunun üçündə
etdigi əhdi-şikənligi ilə Nikolay hökuməti
bütün Türkistanı dumaya vəkil göndərməkdən
məhrum eləmişdi. Sonra arvadlar
seçki həqqindən məhrum edilmiş, sair siniflər və
millət-lər dəxi kökündən seçkidən
uzaqlaşdırılmışlardı. Demək
Rusiya xəlqinin hamısı üçün dumaya vəkil
göndərmək mümkün degildi. Halbuki
bu dumada qoyulan qanunlar hamısının halına şamil idi.
Haman bircə danə olsa da, vəkili olmayan
Türkistan müsəlmanlarının,
qırğızların yerləri əllərindən
alınır, suları ədalətsizliklə paylanır, həqləri
tapdalanıyordu. Dərdlərini deyəcək
bir adamları, sözlərini bildirəcək bir vasitələri
yoxdu.
İmdi isə böylə degildir. Seçkilər ümumi
olacaq, yəni 21 yaşına çatmış bütün
rusiyalı vətəndaşlar, sinif, silk, firqə, millət
və məzhəb fərqi olmadan arvad, kişi
- hamısı seçki həqqinə malik olacaq.
Cəmaət seçkisinin ikinci əsası müsavi
olmaqdır. Müsavi demək bərabər deməkdir. Seçkidə hər kəs bərabər
olacaqdır. Bu nə deməkdir? Necə bərabər olacaq. Böylə bərabər
olacaq ki, hər bir adam ancaq bir səs verə
biləcəkdir. Bu mətləb zahirdə bir az
qəribə görünə bilər, nə demək? Bir adam necə ola bilər ki, artıq səs sahibi
olsun. Bu təcrübədə
görülmüş şeylərdəndir. Seçki istehqaqi deyən bir qaidəyə görə
məsələn, evi olanın bir rəyi, zavodu olanın bir səsi,
çiftligi olanın da ayrı səsi vardır.
Seçki üçün seçkiçinin vətəndaş
ol-masından əlavə başqa bir səbəb və
istehqaq mülahizə ediləndə öylə olur ki, bir adam şəhərin birində mülkədar,
quberniyanın o birində zavod sahibi, digər tərəfdə
də çiftlikçidir. Hər üç tərəfdə
də seçki həqqi qazanıyor, birdən üç yerdə
səs vermiş oluyor. Halbuki bu varlara malik
olmayan vətəndaş ancaq bir səsə sahib olacaq.
Demək ki, biri üç dəfə səs vermiş
olacaqdır ki, bu ədalətdən xaricdir, burada bərabərlik
yoxdur. Böylə seçki vətəndaşın degil,
zavodun, çiftligin, evin seçkisidir. İngiltərə
cəmaət idarəsinin ən köhnə vətənidir.
Oradakı cəmaət məclisinin,
parlamanın 600 ildən artıq ömrü var. Qədimdə
orada seçkilər mülkiyyət istehqaqına görə
olmuşdur. O istehqaq qısmən imdi də vardır. Gülməli işlərdəndir ki, hər kəsin
bir atı və ya bir eşşəgi varmışsa,
seçkiyə iştirak edə bilərmiş. Bu il eşşəgi olub da seçkiyə
iştirak edən kəndçinin gələn il eşşəgi
tələf olub malsız qalsa seçkidən də məhrum
olarmış. Demək ki, seçki həqqi vətəndaşın
degil, eşşəgin imiş.
Seçkilər müsavi olsun demək, vətəndaşın eşşəgi oldu-olmadımı seçkiyə həqqi olub hər bir adamın ancaq bir səsi olsun deməkdir. İstər o adam müxtəlif var sahibi olsun, diplomu olsun, elmli olsun hamısı birdir. Bir adam - bir səsə malikdir.
Seçkinin üçüncü şərti gizli olmasıdır. Neçün gizli olsun, seçki vətəndaşın müqəddəs həqqidir. Bu həqdən faidələnmək gözəl şeydir. Gözəl şey də gizlədilərmi? Fəqət yaşayış məəttəəssüf şairanə degildir. Dünya məişəti insanları tamamilə hər bir qeydi-qisvədən azad edə bilməz, nə qədər siyasi azadlıq verilsə, nə qədər seçkiçinin həqqi əmin altına alınsa, əsrlərdən bəri davam edib də ikinci təbiət hökmünü alan adətlər insanı tamamilə azad olmaya buraxmaz, nə qədər iqtisadi, ticarəti ehtiyac var və insanlar cürbəcür əlaqə və riştələrlə biri-birilə bağlıdırlar. Bütün mənasilə siyasi bir azadlıq təsəvvür etmək olmaz. Nə qədər cəsur olsa da, bir əmələ aşkara gəlib də öz sahibkarı əleyhinə səs verə bilməz. Və kəsilənin uçotundan ehtiyat edən bir tacir bank rəisi ilə aşkara mübarizəyə çıxa bilməz. Aralarında “mən ölüm” rəsmi olan “comərd”lər dostlarının üzündən keçə bilməzlər. Seçki aşkara olursa, bu ehtimalların hamısı var, qorxuzmaq, utandırmaq, tovlamaq, nüfuz işlətmək - bunların hamısı mümkündür. Halbuki məmləkətin faidəsi, həqiqətin mənfəəti ondadır ki, vətəndaş öz rəyini azadlıqla versin, kimsənin təzyiqində olmasın. Kimsə onu cəbrləməsin. Bunun üçün lazımdır ki, seçki gizli olsun.
Dördüncü şərt seçkinin müstəqim olmasını istiyor. Müstəqim demək, düz deməkdir. Seçki necə düz ola bilər. Bu böylə olur ki, xəlq tərəfindən seçiləcək vəkil bir baş seçildigi məclisə gedər. Müstəqim seçkiyə başqa sözlə vasitəsiz seçki diyorlar. Vasitəsiz sözü müstəqim müqabilində bir də qeyri-müstəqim seçki olduğunu göstərir. Vasitəsiz seçki o deməkdir ki, xəlq tərəfindən seçilən vəkil bir başa seçildigi məclisə gedir. Halbuki vasitəli seçkidə böylə degildir. Misal üçün, götürək ki, hər 200.000 adam Məclisi-Müəssisana bir vəkil göndərəcək, Bakıda da 200.000 can var. Demək ki, buradan bir vəkil göndəriləcək. Vasitəsiz seçkidə şəhər əhli hamısı bir adam üçün səs verir, kim çox səs alarsa, o, Məclisi-Müəssisana gedir. Halbuki vasitəli seçkidə böylə degildir. İdarədə əvvəlcə seçkiçilər seçilir. Demək ki, əvvəlcə iki yüz mindən hər on min adama bir vəkil seçilər ki, cəmən 20 adam eylər. Bu igirmi adam olursa, seçkiçi sonra bu igirmi adam bir araya gəlib öz aralarından birini seçirlər ki, Məclisi-Müəssisana gedir. Hər iki surətdə də seçilənmiş zat millət və cəmaət bərgüzidəsi hesab olunur. Fəqət burada nazik bir nöqtə var ki, birinci üsulə üstünlük verir. İkinci üsul bir az asan olsa da, naqisdir. Çünki ola bilər ki, seçilmiş 20 seçkiçilərdən öylə birisi vəkil keçsin ki, əvvəlinci seçkidə az səs almışdır. Demək ki, cəmaət çoxluğunun meyli ilə müvafiq degildir. Ondan əlavə 200.000 xəlqi tovlamaq, nüfuz altına salmaq, utandırmaq, nəhayət satın almaq müşküldür. Halbuki igirmi adamla hər zaman anlaşmaq ehtimalı var.
İştə, vətəndaş rəyinin saflığını bakir saxlamaq və işə mümkün olduğu qədər qərəz daxil etdirməmək üçün tələb olunur ki, millət məclisi ilə millət arasında vasitə olmasın, seçkilər müstəqim və vasitəsiz olsun.
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq söz”, 5, 13 aprel 1917, ¹442, 449
Mən - qadağan
Faili-muxtar - öz işində ixtiyar sahibi olan
Sərkeş - itaətsiz
Xəvas - xassələr
Xəfi - gizli, məxfi
İstehqaq - haqlı olma
Bərgüzidə - seçilmiş, bəyənilmiş
(Ardı var)
525-ci qəzet 2018.- 20 yanvar.- S.20-21.