Qələmlə fırçanın vəhdəti
XALİDƏ
HİCRANIN BƏDİİ YARADICILIĞINA BİR BAXIŞ
İncəsənət növlərindən olan rəssamlıq,
heykəltəraşlıq, musiqi və digərləri kimi, ədəbiyyat
da həyatı obrazlarla əks etdirir.
Söz sənətkarlarının həyata
baxışı, hər kəsin görüb-duya bilmədiyi
incə məqamları misralara çevirmək qabiliyyəti
onların təxəyyülünün məhsulu kimi ilahi
vergisi olub sözlə ilhamın vəhdətindən
yaranır. Eləcə də rəssamlarda da həyat gözəlliklərini
duymaq, onu boyaların dili ilə canlı və əsrarəngiz
şəkildə əks etdirmək hər kəsə nəsib
olmayan bir qabiliyyət və bacarıqdır. Təsadüfi
deyil ki, haqqında söhbət açacağımız rəssam-şair
bu barədə yazır:
Ruhun
qidasıdır bil, hər bir zaman gözəllik,
Onu görəndə vardır fərqli duyğu, özəllik.
Dünyaya həm şair, həm də rəssam
gözü ilə baxmaq isə seçilmiş insanlara qismət
olan bir taledir.
Əslində, həm şairlər, həm də
rəssamlar həyat gerçəkliklərini təxəyyüllərindən
keçirərək əks etdirirlər. Lakin
onların təxəyyüllərini gerçəkləşdirmək
üçün istifadə etdiyi material fərqlidir; biri
sözlərin, digəri isə rənglərin dili ilə
danışır, həyatı və təbiəti onun vasitəsilə
öz oxucusuna və tamaşaçısına
çatdırır. Bu zaman qələm və
fırça onlar üçün bir vasitə,
yaratdıqları əsərlər isə duyğu və
düşüncələrinin tərcümanı kimi
çıxış edir. Bu baxımdan
ömrünün əsas hissəsini rəssamlığa həsr
etmiş Xalidə Hicranın (Seyidova-Nağıyeva) sözlə
boyanın vəhdətindən doğan və onun könül
nəğmələri kimi diqqəti çəkən “Hikmət
xəzinəsi” kitabı oxucuda maraq doğurur.
Xalidə Hicran rəssam kimi doğulub və dünyaya rəssam
gözü ilə baxıb. İlk rəssamlıq təhsilini
Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbində alıb. Sonra isə indiki Rəssamlıq
Akademiyasını bitirib. O, peşəkar rəssam
olmaqla yanaşı, lirik şeirlər, nəsihətlər,
hekayətlər, məsnəvilər, qəzəllər, sərbəst
beytlər (təkbeytlər), təmsillər də
yazmışdır. Xalidə Hicran öz
yaradıcılığında sanki fırça ilə qələmi
birləşdirmiş, həyata, dünyaya
baxışını bunların vəhdətində əks
etdirmişdir. Onun üç şeir
kitabı çapdan çıxmışdır. Müəllifin iki cilddən ibarət ilk kitabı
“Hikmət xəzinəsi” adlanır. Birinci
cildin 335 səhifəsini hikmətli beytlər təşkil
edir. Klassik ədəbiyyatla
tanışlıqdan məlumdur ki, həmişə
böyük söz sənətkarlarının
yaradıcılığında öyüd-nəsihət, təlim-tərbiyə,
hikmət və fəzilət ön planda olmuş, onlar öz
dəyərlı fikir və məsləhətləri, ibrətamiz
hekayətləri ilə oxucularına düz yol göstərməyə
çalışmış, insanları kamilliyə səsləmişlər.
Böyük Nizaminin “Xəmsə”si, xüsusilə, ora daxil
olan “Sirlər xəzinəsi”, Əhməd Yəsəvinin
“Divani-hikmət”i, Mövlananın hikmət dolu “Məsnəvi”si,
Şah İsmayıl Xətainin “Nəsihətnamə”si,
Abbasqulu ağa Bakıxanovun “Nəsihətlər”i və s.
kimi örnəklər dediklərimizə əyani misal ola bilər. Belə bir ədəbi ənənə
əsasında formalaşan Xalidə Hicranın hikmətli
beytlərdən ibarət söz xəzinəsi “Məntiqim əntiqdir”
adlı girişlə başlayır:
Ey
sözüm, qoy hikmətin ağılla idrak olsun,
Ağıllılar oxusun, qəlblərinə nur dolsun.
Xalidə
xanım elə buradaca oxucularını söz xəzinəsinə
- öz dünyasına qonaq çağırır,
yaradıcılığında rəssamlıqla şairliyi
birləşdirdiyini və bunun “Tanrıdan bir ərməğan”
olduğunu bildirir:
Mən
bir dünya yaratdım, burada öz dünyam var,
Mənim oxucularım dünyama qonaq olar.
Mənə
qonaq olanlar bilsin dünyamda nə var,
Rəssam kimi çəkməyim, bir də şairliyim
var.
Mənim
çəkib-yazmağım Tanrıdan ərməğandır,
Dünyanı vəsf etməyim qəlbimdəki
nurdandır.
Müəllif
hikmətlə dolu bu söz xəzinəsində hər kəsin
istədiyini tapacağına, ondan fayda görəcəyinə
inanır:
Kimə nə lazımdırsa, axtarmaz, tapar burda.
Hər kim oxusa bunu, görəcək min bir fayda.
Xalidə Hicran elə hikmətli beytlərinin ilk səhifəsindən
oxucularını elmə, kitaba, oxuyub-öyrənməyə
çağırır. Müəllifin hikmət dolu bu beytləri sanki xalq deyimlərindən,
onun mənəvi xəzinəsindən (“Elm ağlın
çırağıdır”, “Elm adama zinətdir”, “Elmsiz adam
- ruhsuz cəsəd”, “Elm mərtəbəsi uca olar” və s.)
qaynaqlanır, dahi Nizaminin “Elmlə, hünərlə başqa
cür heç kəs, Heç kəsə üstünlük
eyləyə bilməz” misralarından su içir:
Öyrən
həyatın boyu, öyrənsin biri səndən,
Öyrət, səndən çox bilsin səndən
ağıl öyrənən.
Qaçma
elmdən uzaq, düşmə kitabdan qaçaq,
Yaxınlaş kitablara, oxu sən varaq-varaq.
Elmsiz
cahil olub, ömür yaşamaqdansa,
Ağıl dəryası olub, şərəfli
ömür yaşa.
Övlad tərbiyəsinə xüsusi önəm verən
Xalidə Hicran gələcəkdə savadlı və
ağıllı bir nəsil yetişməsi üçün
valideynləri lap körpəlikdən uşaqlarının təhsili
barədə düşünməyə
çağırır. Sanki Məhəmməd peyğəmbərin “Beşikdən
qəbrəcən öyrən” hədisini onlara
xatırladır:
Övladı
yetişdir ta ki, bələkdən,
O
alsın dərsini hələ beşikdən.
Müəllif öz oxucusuna dəbdəbəni
var-dövlətdə yox, ağılda axtarmağı məsləhət
bilir. Çünki insan mənən zənginləşdikcə
maddi zənginliyi deyil, mənəvi zənginliyi üstün
tutur. İnsanın zənginliyi mal-dövlətlə
ölçülməz. Mal-dövlət gəldi-gedər
olduğundan, onunla ölçülən zənginlik də gəldi-gedərdir.
Əsl zənginlik isə əbədi olan mənəvi
zənginlikdir. Aşağıdakı misraları oxuyanda
Məhəmməd peyğəmbərin “Əsl zənginlik
mal-dövlət çoxluğu deyil, könül zənginliyidir
(mənəvi zənginlikdir)” hədisi yada düşür:
Dəbdəbəni
varda yox, öz ağlında axtarsan,
Dəbdəbəli ağlınla var-dövlətdən
qaçarsan.
Xalidə Hicranın “Hikmət xəzinəsi” öz
mövzu və əhatə dairəsinə görə olduqca
böyük və sonsuz bir ümmanı xatırladır. İnsan həyatını,
davranışını müxtəlif cəhətlərdən
nizamlayan və onlara yüksək əxlaqi keyfiyyətlər
aşılayan bu hikmətli beytlər əxlaq
normalarının əsas prinsiplərini açıqlayır.
İnsanın mənəvi aləmindəki
çatışmazlıqları islah etmək, onu
saflaşdırmaq, hər cür rəzil və çirkin
xasiyyətlərdən xilas edib gözəl əxlaqa - fəzilətlərə
qovuşdurmaq həmin beytlərin əsas ideyasını təşkil
edir. İnsanlarda olan əxlaq öz xüsusiyyətinə
görə iki yerə bölünür: gözəl və
çirkin xasiyyətlər. Lakin insanların əxlaqı
dəyişə bilir; çirkin xasiyyətləri gözəl
xasiyyətlərə çevirmək mümkündür.
Odur ki, böyük ağıl və hikmət
sahibləri həmişə bu işə xüsusi diqqət
yetirmişlər. Eləcə də haqqında söhbət
açdığımız “Hikmət xəzinəsi”nin də əsas məqsədi məhz buna xidmətə
yönəlmişdir. Burada insan həyatının,
onun davranış normalarının, əxlaq
qaydalarının, insanların bir-biri ilə münasibətlərinin
çeşidli yönləri öz əksini
tapmışdır.
Xalidə Hicranın hikmət dolu söz
boğçasının hər beytinin şərhə, izaha
ehtiyacı vardır. Onun hər bir beyti insanın yaşam tərzinin
düzgün istiqamətinə, insanlarla münasibətində
doğru yol seçməyə, əxlaq və
davranışlarında haqq yolunu tutmağa yönəlmişdir.
Şair insanları haram işlərdən uzaq olmağa, halal
işlərin dalınca qaçmağa
çağırır, çünki xalq arasında deyildiyi
kimi, “Haram malın bərəkəti olmaz”, “Haram gəldi,
halalı da apardı”:
Haramla
iş başlasan, qaçaq olar bərəkət,
Halal bir
iş başlasan, evə dolar bərəkət.
Eləcə də yalan danışmaq insan təbiətində
ən yaramaz hal kimi pislənir. Çünki yalançı
insanlardan yaxşı bir şey ummaq əbəsdir:
Yalanla
yoğrulubsa, bir insanın xəmiri,
Dili, əli, əməli - düzgün olmaz heç
biri.
Məlumdur
ki, şairlərin yaradıcılığında
sözün dəyəri həmişə diqqət mərkəzində
olmuş, az danışmağın gözəlliyi,
sözün qüdrəti üstün tutulmuşdur. Xalidə
Hicran da bu cəhətə ayrıca nəzər yetirmiş,
insan həyatında sözün roluna xüsusi dəyər
vermişdir:
Sözlər
var, bir dövləti idarə edər,
Sözlər var, sahibini idarə etməz.
Sözlər
var, savaş, döyüş törədər,
Sözlər var, yoldan daşlar götürər.
Beş-beş
işlət barmağını, əlini,
Çox gec işlət söz deyən o dilini.
Şair
sonuncu misrada “Çox gec işlət söz deyən o dilini”
deməklə az danışmağı təqdir
edir. Çox danışmaq həm insanın
özünü, həm də sözünü dəyərdən
salar.
Müəllif
verilən sözdə durmayan, onu yerinə yetirməyən
adamların el içində gözdən
düşdüyünü vurğulayaraq yazırdı:
Çıxma
verdiyin sözdən,
Düşmə el içrə gözdən.
Həqiqətən də, verilən sözün
üstündə durmamaq, onu yerinə yetirməmək
insanın mənliyini ayaqlar altına atar, onu alçaldar. Təsadüfi deyil ki, Məhəmməd
peyğəmbərin bir hədisində deyilir: “Vəd - borcdur”.
Öncə
qeyd edildiyi kimi, öz hikmətli beytləri içərisində
ağıl və kamala yüksək dəyər verən
şairin aşağıdakı beyti də aforizm kimi səslənir:
Ağıl
tac kimi parlar, olsa hər hansı başda,
Ağılsız
şah başında gülünc görünər tac da.
Xalidə Hicranın “Hikmət xəzinəsi”nə daxil
olan öyüd-nəsihət dolu beytləri saya-hesaba gəlməz. Onlarda ifadə
olunan fikirlər və öz əksini tapan məsələlər
olduqca çeşidlidir; onların izah və şərhi bir
kitaba belə sığmaz. Şairin irəli
sürdüyü bu əxlaq normaları xalqın adət-ənənəsindən,
həyat təcrübəsindən, Məhəmməd peyğəmbərin
hədislərindən, dahilərin öyüd və nəsihətlərindən,
müəllifin çoxillik və zəngin real həyat
müşahidələrindən qaynaqlanır. Ümumiyyətlə, bu hikmət xəzinəsində
insanlara aid bütün vəzifələri, lazımlı
xasiyyətləri, islaha ehtiyacı olan çirkin əxlaqi
xüsusiyyətləri tapmaq mümkündür. Şairin hər bir insan üçün lazım
hesab etdiyi bu vəzifə və borclar ya Allahın mərhəmət
və rəhmətini qazanmaq üçün, ya insanların
özünə və ailəsinə, ya da cəmiyyətə
görə müəyyənləşirdi. Bu baxımdan
yanaşdıqda şairin irəli sürdüyü bu əxlaq
normaları, insanlara öyüd-nəsihət kimi
yazdığı bu hikmətli beytlər islam
əxlaqına, islam əxlaqı normalarına tam uyğundur,
biri digərini tamamlayır. Vətənə və torpağa
sevgi, ata-anaya, ümumilikdə insana və insanlığa
hörmət və məhəbbət, elmə, biliyə,
ağıla yüksək qiymət, dosta, qohuma və
qonşuya sonsuz sayğı, mərdliyə, igidliyə, comərdliyə,
yaxşılığa, xeyirxah əməllərə
çağırış və s. kimi gözəl ali keyfiyyətlər
aşılayan bu hikmətli beytlər, eyni zamanda insanları
pis işlərdən uzaq olmağa səsləyir. Beytlər,
səhifələr bir-birini əvəz etdikcə Xalidə
Hicranın hikmət xəzinəsinin hüdudları da
genişlənir, onun insanlara aşıladığı
gözəl xasiyyətlərin, eləcə də
insanlığa yad olan və insanlarda görmək istəmədiyi
pis və rəzil xüsusiyyətlərdən uzaq olmağa
çağırışın da miqyası
böyüyür. Dünyanı gözəlləşdirən,
insanların həyatına rəng qatan, həyatı cənnətə
çevirən, əlbəttə ki, gözəl əməllər,
xeyirxah işlərdir. Bəs insan
bütün bu fəzilətlərə necə qovuşa bilər?
Müəllifin gəldiyi qənaətlərdən biri belədir:
“Qəlbdə sevgi olmasa, həyat gözəl görünməz”.
Həqiqətən də, həyatda hər bir
şey sevgi və məhəbbətdən su içir, ondan
qidalanır, boy atır, böyüyür. İnsan övladı da Allahın
yaratdıqlarına, onun insanlara bəxş etdiyi maddi və mənəvi
nemətlərə, hörmət və məhəbbətlə
yanaşmalı, hər şeyin qədrini bilməli, ona verilən
hər bir şeyə görə şükr etməyi
bacarmalıdır.
Xalidə Hicranın “Hikmət xəzinəsi”
kitabının birinci cildinə daxil edilən hikmətli beytlərdən
sonra şairin müxtəlif mövzulara həsr olunmuş
ayrı-ayrı şeirləri gəlir. Bu şeirlərdə
də müəllif öyüd və nəsihət yolunu
tutmuşdur. “Abır hissi”, “Atını sürmə
dördnala”, “Axtarma başqa məxluq”, “Başını
qoru”, “Bilmək gərək”,
“Ağlın xəzinədirsə”, “Övlad ucaltsa”,
“Övlada nəsihət”, “Qadın, qoru adını” və s.
şeirlərində insanda olan ən ali hisslər əsas
mövzu götürülmüş, abır, həya, ismət,
dostluq, tərbiyə kimi məsələlər ön plana
çəkilmişdir. Şairin bu şeirlərində də
insanları xoş xasiyyətlərə sahib olmağa,
onları pis əməllərə sürükləyən
içlərindəki iblislərdən uzaq durmağa
çağırış vardır:
Xoş
xasiyyət əlindədir, kin-küdurət iblisdədir,
Bacar, əlindəkin saxla, iblis, bil ki, içindədir.
Xalidə Hicranın “Hikmət xəzinəsi” adlı
kitabının ikinci cildi də öyüd-nəsihətlə
dolu bir mücrünü xatırladir. Birinci cilddən fərqli
olaraq, müəllif burada öz hikmətli fikirlərini beytlər
şəklində deyil, ayrı-ayrı şeirlər şəklində
vermişdir. Şair kitaba daxil olan ilk şeirdə
oradakı örnəklərin mahiyyətinə işarə edərək
yazırdı:
Oxusan bu
kitabı, Haqq yoluna gələrsən,
Əyri nədir, düz nədir? - sən
oxuyub bilərsən.
Ana dilinə hörmət, sevgi və məhəbbət
söz sənətkarlarının müraciət etdiyi əbədi
və əzəli mövzulardan olmuşdur. Bu baxımdan Xalidə
Hicranın “Öz dilini sev” şeiri də diqqəti cəlb
edir:
Nə qədər
çox dil bilsən, gözəl bir haldır,
Öz dilini bilməyən. eşidir, amma
laldır.
...Dil də
hörməti sevir, dilinə qoy hörməti,
Dilini bilməsən, alçaldarsan milləti.
Həmin
şeirə daxil olan aşağıdakı beyt isə, deyərdik
ki, şeirin şah beytidir və müəllifin tapıntısı
kimi dəyərləndirilə bilər:
Tarixi
yazılmasa millətin öz dilində,
Təhrif olunacaqdır özgələr qələmində.
“Mənəviyyat” şeirində insanın mənəvi
aləmini hər şeydən üstün tutan müəllif
mənən güclü insanları şəxsiyyət, mənəviyyatsız
olanları isə qeyrətsiz və şərəfsiz
adlandırır. Məlumdur ki, Allah-taalanın insanlara bəxş
etdiyi ən gözəl duyğulardan biri mərhəmətdir.
Xalidə Hicran da “Mərhəmət” şeirində bu
duyğunu Tanrı nuru kimi dəyərləndirərək
yazırdı:
Mərhəmət
Tanrı nuru, hər yerə səpələnər,
Kimdə mərhəmət varsa, hissləri tir-tir əsər.
Sözün
qədir-qiymətini üstün tutan şair bu kitabında da
sözə yüksək dəyər verərək öncəki
öyüd nəsihətlərinin davamı kimi “Söz ver”
şeirində yazırdı:
Sözlər
var ki, dəlib keçdi,
Sözlər var ki, gəlib keçdi.
Sözlər
var ki, məna gəzər,
Sözlər var ki, qəlbi üzər.
Şairin “Hər tərifə aldanma” şeiri də diqqəti
cəlb edir.
Tərifin bir çox hallarda insanı
arxayınçılığa sürüklədiyini,
inkişafdan saxladığını vurğulayan müəllif
yazırdı:
Hər tərifə
aldanma, itirərsən özünü,
Tərifə boyun əysən, dəyişərsən
üzünü.
Edilən
hər tərifdən əgər hərlənsə
başın,
Tapa bilməzsən işin nə ayağın, nə
başın.
Tərifdən
sən fərəhlən, öz-özünlə qürrələn,
Ona arxayın olma, ağıl-kamala güvən.
İnsana məxsus ən gözəl keyfiyyətlərdən
biri də səbirdir. Ən çətin və
müşkül işlər belə səbir ilə gerçəkləşə
bilir. Bu baxımdan şairin “Səbr” şeiri də diqqəti
çəkir:
Səbr
edən insanı Allah çox sevər,
Səbri
kəm insanı şeytan dost edər.
Hər
bir xeyirli iş səbr ilə gələr,
Səbrsiz
işlərdən xeyir gen gəzər.
Xalidə
Hicranın “Hikmət xəzinəsi”nin
ikinci cildinin sonuna doqquz təmsil, on bir mənzum hekayət
daxildir. Müəllif bu təmsil və mənzum
hekayətlərdə ayrı-ayrı məsələlərə
toxunmuş, oxucularına maraqlı mətləblər
çatdırmağa çalışmışdır.
Şair bu təmsil və hekayətlərində
xalq folklorundan yaradıcı şəkildə bəhrələnmiş,
maraqlı mənzum hekayələr qələmə
almışdır. Bu baxımdan “Yoxsul adam”
hekayəti diqqəti çəkir. Yoxsul olsa da,
qürurundan kimsəyə əl açmayan bir kişiyə
kömək məqsədilə onu tanıyanlar yardım
toplayaraq bir boğçaya yığır, hər gün
kişinin keçdiyi körpünün üstünə
qoyurlar. Məqsəd bu idi ki, körpüdən keçən
kişi boğçanı tapanda onu Allah
payı bilib götürsün. Lakin kişi
körpüdən keçəndə ağlına belə bir
fikir gəlir ki, görəsən korlar körpüdən necə
keçir? Bunu düşünən kişi
gözlərini yumaraq körpüdən korlar kimi keçir və
boğçanı görmür. Müəllif bu hekayətini
belə bir nəticə ilə tamamlayır:
Ey
övladım, istərsə o böyük pərvərdigar,
Gözlərini bağlamaz, gizlini edər aşkar.
Əgər
əmr gəlibsə, o böyük Yaradandan,
Bil ki, axtarmadan da taparsan astanadan.
Xalidə Hicranın üçüncü şeir
kitabı olan “Hicrannamə” öncə haqqında
danışılan iki kitabından fərqlənir. Şair “Hicrannamə”nin əvvəlki kitablarından fərqləndiyini
“Müəllifdən” adlı ön sözdə belə verir:
“Hikmətli beytlərlə süslənmiş
yazdığım iki qalın cildlik “Hikmət xəzinəsi”
öz dünyagörüşümdən, həyati fikir və
müşahidələrimdən bəhrələnib.
Yazdığım
“Hicrannamə” - qəzəllərim və məsnəvilərim,
mənim sevib aşiq olduğum dönəmlərdən bu
günə qədər olan sevgi həyatımı əks etdirir.
Burada sədaqət, təmiz sevgi, bəzən inciklik, bəzən
küskünlük, sonda isə əbədi ayrılıq
öz təzahürünü tapıb...”
Xalidə Hicranın “Hicrannamə” kitabına 190 qəzəl,
2 qitə, 164 lirik məsnəvi və sərbəst beytlər
daxildir. Qəzəllər kimi, həmin örnəklər də
eşq və məhəbbət dolu nəğmələri
xatırladır.
Şair
kitabın qəzəllər bölümünü
böyük Füzulinin Azərbaycan-türk divanının
girişində qəzəl janrı ilə bağlı
yazdığı hissəyə (Qəzəldir səfabəxşi-əhli-nəzər,
Qəzəldir güli-bustani-hünər... Qəzəl
bildirir şairin qüdrətin, Qəzəl artırır
nazimin şöhrətin... Qəzəl de ki, məşhuri-dövran
ola, Oxumaq da, yazmaq da asan ola.) nəzirə kimi başlayır:
Qəzəldir
şairin ruhuna qida,
Qəzəl yoxsa, şeriyyətə əlvida.
Sənət bağçasında qızılgül qəzəl.
Qızılgül yox isə, tez ək, əlbəəl.
Qəzəl
cismə candır, cana ruhdu bil,
Ona xor baxanlar sənətkar deyil.
Qəzəlsiz
oxunan muğam boş səda,
Bu nöqsan sayılar nə etsən ifa.
Qəzəllərini belə bir başlanğıcla
oxucularına təqdim edən müəllifin ilk qəzəli
də ənənəvi olaraq Allaha müraciətlə
yazılmışdır. Özünün qəzəl
yaradıcılığında daha çox klassik ənənələrə
sadiq qalan şairin qəzəllərinin əsas mövzusu da məhəbbətdir:
Səni
sevdim ki, sevən könlümə bir şah olasan,
Demədim gözlərə yaş, qəlbəsə min
ah olasan.
Sevən aşiqin hisslərinin təbii bir dillə verildiyi
bu qəzəldə ifadə edilən fikirlə əruz vəzninin
rəməl bəhrinə məxsus bir ahəng
çulğalaşaraq gözəl bir ritm yaratmış olur. Lirik qəhrəmanın
hiss və həyəcanlarının bənzərsiz bir dillə
və obrazlı şəkildə ifadəsi oxucuda heyranlıq
doğurur.
Eşqindən bezməyən, əksinə eşq odunda
yanıb kül olmağı belə özünə
azmış bilən lirik qəhrəmanın hiss və
duyğuları başqa bir qəzəldə belə verilir. Onu da qeyd edək ki, həzəc
bəhrinin özünəməxsus ritmi bu qəzəlin
gözəlliyinə yeni bir rəng qatır:
Könlüm, nə qədər yansan o eşqə, yenə
azdı.
Eşqim bitə bilməz, olasan kül, mənə
azdı.
Ancaq qəzəllərlə tanışlıq göstərir
ki, onların bir qismi şairin uzun illər sevib-seçdiyi
ömür-gün yoldaşının
ayrılığından doğan və onun göz
yaşları ilə yazılan qəm, kədər, hicran, həsrət
nəğmələridir. Əvvəlki şeirlərindən
fərqli olaraq, oxucu “Hicrannamə”dəki qəzəllərin
bir çoxunda başqa bir Xalidə Hicranı görür,
onun ayrılıq odu ilə yanan könül nəğmələrini
oxuyur:
Səni sənsiz
yaşamaq, söyləmə asandı mənə,
Səni sənsiz yaşamaq zülm ilə zindandı mənə.
Mətlə
beyti verilən bu qəzəldə lirik qəhrəmanın
hiss və həyəcanlarını “Səni sənsiz
yaşamaq” təkriri daha da qüvvətləndirir, fikrin yeni və
bənzərsiz bir biçimdə təqdiminə şərait
yaradır.
Aşağıda
örnək kimi verilən qəzəldə isə səs təkrarları
hesabına yaranan ahəng lirik qəhrəmanın daxili aləmini
həm söz, həm də səslər vasitəsilə əks
etdirməyə imkan verir:
Könlümün
eşq evinin kərpici qəm, qüssə, kədər,
Bu kədərdən tikilən evdə kimin könlü
gülər?
Öz qəzəllərinə klassik ənənədən
gəlmə bir üsulla başlayan Xalidə Hicranın qəzəl
yaradıcılığında Füzuli, Seyid Əzim, Natəvan
və başqa şairlərin təsiri də özünü
göstərir. Şairin Füzuliyə yazdığı bir neçə
nəzirə və Xurşidbanu Natəvanın “Ölürəm”
rədifli qəzəlinin təsiri açıq-aşkar
duyulan aşağıdakı örnək fikrimizə əyani
misal ola bilər:
Bilməz
idim belə ağırdı bu hicran, ölürəm,
Ayrılıq
canımı aldı, ciyərim qan, ölürəm...
Xalidə Hicranın qəzəlləri ilə
tanışlıq göstərir ki, şair ana dilinin
bütün gözəlliklərindən ustalıqla bəhrələnmiş,
canlı xalq dilindən gəlmə söz və ifadələrlə
fikrini ifadə etməyə nail olmuşdur. Müəllifin
qəzəllərində, demək olar ki, ərəb-fars dillərindən
gəlmə izafət tərkiblərinə rast gəlinmir.
Eləcə də əruz bəhrinin tələbi
ilə alınma sözlərin çoxluğu da
müşahidə olunmur. Şairin qəzəllərində
işlənən ərəb-fars mənşəli sözlər
hamı tərəfindən başa düşülən olub
dildə heç bir anlaşılmazlıq yaratmır.
Şair sadə bir dillə dərin və incə mənalar
ifadə etməyə nail olmuşdur. Xalidə
Hicranın şeir dili bədii sənətkarlıq
xüsusiyyətləri baxımından da diqqəti cəlb
edir. Şair bədii təsvir və ifadə vasitələrindən
yerli-yerində istifadə etməklə fikrin bənzərsiz
ifadəsinə nail olur. Başdan-başa təşbehlər
üzərində qurulan aşağıdakı qəzəl
xüsusilə diqqəti çəkir:
Gəl
ki, göylərdə sən Aysan, sənə ulduz kimiyəm,
Gəlməsən, sən gecəsən,
mən sənə gündüz kimiyəm...
Yaxud “Eyləyir” rədifli qəzəl də bu baxımdan xarakterikdir:
Göz vurub göylərdən ulduzlar yerə naz eyləyir,
Binəva ruhum uçub göylərdə pərvaz eyləyir.
Təqdim olunan bu örnəklərdə, eləcə də öncə verilən nümunələrdə müşahidə edilən obrazlı deyim tərzi şairin şeirlərində ana dilimizin incəliklərindən məharətlə istifadə olunduğunu əyani şəkildə nümayiş etdirir.
Xalidə Hicran “Hicrannamə” kitabına yazdığı ön sözü belə tamamlayır: “Əziz oxucum, növbəti bir kitabda isə mənim şeirlərim və bayatılarım cəm olunacaq”. Yaradıcılığında qələmlə fırçanı birləşdirən Xalidə xanıma yeni-yeni uğurlar arzulayır, həmin kitabın işıq üzü görəcək günü görmək ümidi ilə oxuculardan ayrılırıq.
İsa
HƏBİBBƏYLİ
Akademik
Ataəmi
MİRZƏYEV
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
525-ci qəzet 2018.- 20 yanvar.- S.14.