"Baba
ocağı": bədii əsər və tarixi
gerçəkliklər
Nizami Muradoğlunun
"Baba ocağı" əsəri
Azərbaycan xalqının
tarixən digər xalqlara, fərqli dinlərin daşıyıcılarına
xoş, doğma,
humanist münasibətinin bədii
ifadəsidir.
Yazıçı əsərində tarixi gerçəklikləri bədiiləşdirməklə,
ermənilərin qeyri-insani
hərəkətlərinin birbaşa genlə bağlı olduğunu sübut edib, tarixi gerçəkliklə
zaman arasında müəyyən bir sintez yaradıb. Bunu əsərin
qəhrəmanı Rövşənin
arzu və istəklərində, insanlara
və gələcəyə
baxışında, əbədiyyət
qazanan Qanlı daşa münasibətində,
mərhəmət, tövbə,
humanistlik, ədalət
kimi bəşəri dəyərlərində görmək
olar.
Müəllifin böyüyüb boya-başa
çatdığı baba
ocağında erməni
işğalçılarının tarixən törətdikləri
faciələri qələmə
almağı, hadisələrə
doğru-dürüst münasibət
göstərməyi, tarixi
gerçəkliklərə poetik çalar verməyi, bu hadisələrə son dərəcə
düşüncəli, məntiqli
yanaşmağı onun
vətənə, xalqa,
milli ruha bağlılığı ilə
əlaqədardır.
N.Muradoğlu əsərdə bir folklorşünas alim kimi, xalq ruhuna
yaxın olmasını
bir daha təsdiq edir. Bu, onun əsərə gətirdiyi,
xalqımızın mifik
təfəkküründən qaynaqlanan "Ağ Dədə" obrazı,
"tövbə məsələsi",
"iki adlılıq"
nağıllarımızın, dastanlarımızın əsasında
duran müqəddəs
"yuxu" motivi,
"Ala daş", Qanlı
daş, kösöv və digər elementlərdə görünür.
Kösövün göyərməsini səbirsizliklə gözləyən
və daim onun qulluğunda duran Rövşən nəhayət ki, kösövün cücərməsi
ilə orada bir cənnət yaratmış olur. Əsərdə Rövşənə tövbəsinin həyata keçməsi ilə bağlı doğru yol göstərən Ağ dədənin adı kimi ölümü
də qeyri-adi olur. Müəllif burada mifik düşüncə tərzini
bütünlüklə ortaya
qoyması uğurlu alınmışdır.
N.Muradoğlu insan niyyətinə
bağlı qara daşın timsalında bütün müharibələrə,
insanlara qarşı haqsızlıqlara, böyük
maraqlara üsyan edir...
Tarixi hadisələrə
yanaşma tərzi, obrazların hərəkətində,
davranışlarında ortaya
qoyduğu məsələ
əslində xalqımızın
elə tarixən də ürəyiaçıq,
humanist, bəşəri dəyərlərə
üstünlük verən,
nəfsi kimsənin torpağında, evində
gözü olmayan multikultural xalq olduğunu isbatlayır.
Əsər multikulturalizm dəyərlərini
özündə əks
etdirmək baxımdan
çox səciyyəvidir.
Burada müəllifin
azərbaycanlılara tarix
boyu haqsızlıq etmiş ermənilərə
qarşı münasibəti
açıqlanır. Bütün pisliklərə
rəğmən tarixin
bütün dövrlərində
ermənilərə humanistlik
göstərib süfrəmizin
yuxarı başında
yer verməyimiz, onların şirin dillərinə inanmağımızın
acı nəticələrini
göz önünə
gətirmək belə
dəhşətlidir.
Əsərdə ermənilərin Naxçıvanda,
Araz boyu kəndlərdə törətdikləri
müsibətlər ürək
ağrısıyla qələmə
alınmışdır.
Müəllif əsərə Qaçaq
Səməd obrazı
gətirməklə XIX əsr
Azərbaycan feodal zülmünə qarşı
çıxan qaçaqçılıq
hərəkatı haqqında
oxuculara müəyyən
bilgi vermiş olur. Azərbaycanın şimalında
Şeyx Şamili, Qaçaq Hüseyni, qərbində Qaçaq Kərəmi, Qaçaq Nəbini tanıyırıqsa,
Naxçıvanda da qaçaq Səmədin yadelli qüvvələrin
qurbanı olduğunun
şahidi oluruq. Qaçaq Səmədi elindən, obasından ayrı salan da məhz
erməni hiyləsi olur.
Əsərdə yeri gəldikcə ibrətamiz məsəllər
işlədilir ki, bu da düşmənlərimizi
tanımaq, Azərbaycan
türklərinin necə
olduğunu ermənilərə
tanıtmaq üçün
yetərli əsas verir.
Müəllif əsərdə obrazlar vasitəsilə tarixi dönəmlərə ekskurs edir. Bunu əsərin qəhrəmanı Rövşənin Ordubadla, Əylislə, valideynləri ilə, məscidlərlə, memarlıq abidələri ilə, məbədlər, üçgünbəzli hamam, kəhrizlər sistemi, yer adları, təsərrüfat fəaliyyəti ilə əlaqəli bir çox xatırlatmalarında görə bilərik. Burada müəllif xalqımızın tarixinə, etnoqrafiyasına, yerd-yurd adlarına, dil özəlliklərinə, milli mənəvi dəyərlərinə, mətbəxinə böyük önəm verir.
Əsərdə verilən digər bir xətt öz ağasına son ana kimi sadiq qalan Xallı obrazıdır. Rövşən əsərdə göstərildiyi kimi "ata-anasını tərk edib gedəndən sonra, Xallı Güllübəyimin ölümündən sarsılan, tək-tənha qalan Novruz kişinin dostuna, baba ocağının yeganə qoruyucusuna çevrilmişdi". Novruz kişinin qəbri üstündə ölən Xallının sadiqliyi göz önündədir.
Adi bir heyvanın çörək verən yiyəsinə sadiqliyini göstərən müəllif, digər tərəfdən daima yurdumuzda, yuvamızda süfrəmizin başında yer alan mənfur qonşularımızın adi heyvan qədər də vəfası olmadığını isbat etmiş olur.
Müəllif xalqımızın milli-mənəvi dəyərlərindən, xalq bayramlarımızdan olan Novruz bayramını məharətlə öz əsərinə gətirmişdir. Hətta xalqımızın düşmənlərinə qarşı münasibətini ayrı-ayrı obrazların dilində, davranışında, qonaqsevərliyində nümayiş etdirmələrini göstərmişdir....
N.Muradoğlu yerd-yurd adlarının incəliklərini açıqlamaqla isbat etmişdir ki, bu ərazilər əsrlər boyu türklərin olub. Türklər "odu da, ocağı da, torpağı da qoruyarsan vətən olar, qorumazsan kəfən olar", "torpaqdan kimsəyə pay olmaz" devizi ilə yaşamışlar... N.Muradoğlunun "Baba ocağı" əsərinin əsas ideyasını təşkil edən bir ana xətt kimi, əminik ki, biz bu haqqı kimsəyə verməyəcəyik. Ən azı ona görə ki, "torpağı qoru oğlum! Torpaq Vətəndir! - müəllifin özünün də dediyi kimi, torpaqlarımızı göz bəbəyimiz kimi qoruyaq ki, Vətən olmaqdan çıxmasın...
"Baba ocağı" bədii əsər olmaqla yanaşı, bizim tarixi gerçəklik kitabımızdır.
Zümrüd İBRAHİMQIZI
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet 2018.- 19 yanvar.- S.7.