Sözə söz dəyəri
YUSİF
NƏĞMƏKARIN NİZAMİ DEMİŞ... POEMASI
HAQQINDA QEYDLƏR
Deyirlər, Azərbaycan ədəbiyyatında bir günəş var:
Nizami Gəncəvi... Məsələyə belə
yanaşsaq, onda gərək Azərbaycan ədəbiyyatını da
fəth olunmuş uca bir zirvəyə
bənzədək...
Zirvənin pikində Nizami, Füzuli kimi dühalar dayanıb.
...Amma mən bu
fikirlə, qismən də olsa, razılaşmadığımı
desəm, əminəm
ki, mənim tərəfkeşlərim çoxalacaq.
Ədəbiyyat zirvəsini fəth
eləmək hər qələm sahibinə qismət olmur. Sözsüz
ki, Nizami müdrikliyini dərk edib, Füzulinin sevgi dünyasını qəbul etdikdə onların zirvənin başında olduğunu görürük. Və sonra
Azərbaycan ədəbiyyatı
intibah dövrünü
başa vurduqda yeni ədəbi simalar yaranmağa başladı. Həsənoğlu,
Nəsimi, Xətai, Vidadi, Vaqif və
b. Məhz bu baxımdan ədəbiyyatımız
yeni bir ədəbi dövrə qədəm qoydu.
Ədəbiyyat elə bir mənəvi-psixoloji
prosesdir ki, mütləq dövrün
ictimai-siyasi havasının
təsirinə düşür. Klassik ədəbiyyatda fars-ərəb
təsirləri, ədəbiyyatın
sovet dönəmində
isə patriotik, bir az da ateist ruh
özünü açıq
göstərir. Bütün bu
təsirlərə baxmayaraq,
Azərbaycan ədəbiyyatının
ümumi ana ruhu, dəyişməz dəst-xətti özünü
birmənalı şııəkildə
göstərməkdədir.
Nəğməkar ürəyi ilə oxucu ruhunu şeir-şeir
oxşayan şair Yusif Nəğməkarın
Nizami demiş poemasını ədəbiyyatımızda
yeni bir səhifə, xüsusi üslub, qeyri-adi ədəbi tapıntı
kimi səciyələndirmək
olar. Poema oxucunu çoxcəhətli
maarifləndirir. Bir tərəfdən
şairin qələmə
aldığı misralar
gözlərimiz qarşısında
bir yenilik abidəsi canlandırır,
digər tərəfdən
tərtibatı ilə
nə qədər yeni görünsə belə, canında, qanında, ruhunda, məğzində yaşatdığı
qədim ədbiyyatımızın
monumental əhval-ruhiyyəsini oxucuya təqdim edir.
Poemanın ekspozisiyası uğurlu
bir zəminlə, ulu öndər Heydər Əliyevin
professor Nizami Cəfərova
verdiyi dəyərlə
- Çox böyük
bir professor!.. statusunu oxucu ilə paylaşmaqla başlanır və doğru olaraq ekspozisiya məhz
ÖNƏM adlanır.
Kitabı
vərəqlədikcə sağ
üzdə böyük
professor, görkəmli dilçi
alim, akademik Nizami Cəfərovun Azərbaycan dilinin qrammatik düsturunun təşəkkülünü möhkəmləndirmək üçün,
dilin qrammatik saflığını və
sadəliyini, məna zənginliyini və bütövlüyünü qorumaq
və müdafiə etmək uğrunda apardığı elmi-axtarış
mücadiləsindən, uğurlu,
səlis ifadə imkanları ilə zəngin bir dilçi kimi ədəbi-ictimai aləmdəki
nüfuzundan bəhs edilir.
Vərəqlərin digər üzündə mütəfəkkir alimin Azərbaycanın tarixi təfəkkürü, coğrafi
miqyasları, xalqın
düşüncə tərzi
və milli özünütəsdiq və
özünüdərketmə yaddaşından istifadə
imkanlarından, qərinələrlə
davam edən mənəviyyat uğrunda
mübarizənin uğurlu
nəticələrindən bəhs edən fikirləri öz əksini tapıb.
Şair, poemada böyük alimin düşüncə,
təfəkkür tərzini
bədii-emosional misralarla
oxucuya çatdırır.
Böyük insanın ana qarşısında kiçilmək
məharətini, körpələşmək,
uşaqlaşmaq istedadını
oxucu əsərin zəngin məna çalarlarından əxz
edə bilir.
Beləliklə, poemada önəmdən
tutmuş Ən ön, Ən ön ünə və poemanı bir düşüncə qatarı kimi dartıb uzadan, qollu-budaqlı bir ağac kimi şaxələndirən bütün
Ünyönülərdə Çox böyük bir professor olan görkəmli türkoloq-filoloq alim Nizami Cəfərovun dilçilik, azərbaycançılıq
uğrunda yaratdığı
və daşıdığı
bir Azərbaycan yaddaşından söhbət
açılır:
Nizami dedisə, söz yetər dada,
O, yaxın düşünüb,
çox uzaq görər.
Elmin ağır döyüş
meydanına da
Qalib pəhləvan
tək üzüağ
girər.
Lüğətimizə yersiz daxil olan
yadtəfəkkürlü sözlərdən
yamaq vurmaq istəyənlərə yenilməz
cəngavər kimi sinə gərən alimin tərənnümünü
bundan dəyərli misralarla eşitmək mümkün deyil. Ümumiyyətlə, Yusif Nəğməkarın
Nizami demiş poeması öz orijinal tərtibatı, ədəbiyyata gətirdiyi
yenilikçi yazı üslubu, mütərəqqi
ideyası və maraqlı məzmunu ilə seçilir. Bədii-emosional çalarlarla tərənnüm
olunan Nizami Cəfərov sanki oxucu ilə həmsöhbət olur.
Məmləkətimizin tarixi
təşəkkülü, coğrafi strategiyası, çarpışdığı qanlı-şanlı tarixi
savaşlar və bütün bu faktlar fonunda təşəkkül tapan,
zaman-zaman formalaşan
Azərbaycan xalqının
yaranması, düşüncə
tərzinin istiqaməti,
mənəvi dəyərləri,
milli adətləri, sınaqlardan çıxmış
ənənələri, özünümüdafiə
uğrunda qatıldığı
qanlı döyüşləri
və ən çox da qələbə
və məğlubiyyətlərimizi,
sevinc və kədərimizi, tariximizi və ədəbiyyatımızı
yaşadan, yaratdığımız
milli-mənəvi sərvətimiz
olan Azərbaycan dilinin daxili zənginlikləri haqqında
söylədiyi əvəzsiz
fikirlərlə oxucu tanış olur. Beləcə, Nizami Cəfərov adlı türkçü alimi tanımadan bu kitabı oxuyan oxucu bir möcüzə
ilə rastlaşır:
Oxucu kitabı oxumur, kitab oxucu
ilə danışır.
Önündə nurlanar bəyaz
kağız da,
Xəyalı sərhədsiz, zəkası
geniş,
Bir kəlam dolaşır dildə-ağızda,
Nizami soyləmiş, Nizami demiş...
Yusif Nəğməkar demiş...
Nizami demiş...
Hər xalqın
tarixində şəxsiyyətin
bir neçə rolu, funksiyası olur. Bu funksiyalardan biri
danılmaz, əvəzsiz,
digərləri isə
ikinci dərəcəli
ola bilir.
Nizami Cəfərov bütün baxımdan mütərəqqi şəxsiyyət
kimi görünməkdə...
Kamil şəxsiyyət... Sevimli
övlad... Dəyərli
vətəndaş... Görkəmli
alim... Böyük
professor... Əvəzsiz türkoloq
və...
Alim var çəkinmir göz görə-görə
Oğurluq mətnlər çap elətdirir.
Nəsrə əl aparır,
qulp qoyur şeirə,
Sonra başımıza
tapp elətdirir.
Nizami Cəfərovun
Azərbaycan məhfumu
ilə bağlı istənilən kiçik bir qeydi Azərbaycan
təfəkküründə qızıl qayda kimi qəbul olunur.
Böyük alimin mütəfəkkirliyini
duyan şair çox incə, dəqiq və oxucu ürəyi ilə səsləşən
misralarla bu fikri təsdiqləyir.
Nizami dedisə, susar dil-dodaq,
Məqsəd bərəsində xoş
niyyət olar.
Hikmət
süfrəsində təamlar
dadaq,
Anlatmaq əzmində
qətiyyət olar.
İdrak
civarında bitən bütövdü,
Haqqın haqq qələmi yazandı hər şey.
Böyük ürəyində Vətən
bütövdü,
Nizami hökmündə nizamdı
hər şey!..
Kitabın tərtibatı oxucunun
ədəbiyyat anlayışını
yeniləyir, bir az da genişləndirir, əhatəli
edir.
Kitab oxucu, müəllif və qəhrəman arasında qəribə, isti, sakit bir atmosfer yaradır. Müəllifi oxuduqca, qəhrəmanı dinləmək xoşbəxtliyi oxucu da daxil olmaqla, yaddaşımızın gözləri önündə yeni ədəbi kompozisiya sərgiləyir.
Bu zaman oxucu özünün məhz azərbaycanlı olmaq xoşbəxtliyini dərk edir və bunun qürurunu yaşayır. Bu, sənətkarın ən böyük bədii kəşfi, bədii uğurudur.
Kitabın qarşı səhifələri üslub və məna baxımından nə qədər fərqli olsa da, poema ümumi ahəngdarlıqdan kənar deyil. Əksinə: İki sənətkar - biri bədii boyalarla böyük alimin portretini yaradır, digəri isə bu portretin fonunda böyük Vətənin tarixi, coğrafi, etnoqrafik xəritəsini cızır.
Nizami təbiri təblər oyadıb,
O, hər cümləsini əzəmi demiş.
Nəyi deyəsən ki, axır qayıdıb
Bir də deməyəsən Nizami demiş?!
Bəli, tanınmış, istedadlı şair Yusif Nəğməkar təzə üslublu, təzə nəfəsli bu dəyərli poemasında demiş ki:
Nizami Söz haqqında demiş...
Ədəbiyyatda ən qüdrətli sözlər sırasında söz demiş,
Azərbaycan dili haqqında demiş...
Ümumən Azərbaycan tarixi və ədəbi dil tariximiz haqqında demiş...
Ədəbi qəhrəmanlarımız haqqında demiş...
Poetik təfəkkürümüz haqqında, mənəvi dəyərlərimiz haqqında demiş...
Yaxşı, qiymətli nə varsa Nizami demiş...
Həm də dediklərini Nizami ucalığından deyə bilmiş!.. Yaxşı ki, demiş və deməkdədir!..
Səhər
ÇƏHLİM
525-ci qəzet 2018.- 20 yanvar.- S.17.