Nəsimi əzablarından
Nəsimi harayına
Xalq artisti,
AMEA-nın müxbir üzvü Firəngiz Əlizadənin
"Nəsimi-passion" əsərinin videoyazısına
baxarkən
"Ey özündən bixəbər
qafil, oyan!
Haqqa gəl kim,
haqq deyil batil, oyan!"
İmadəddin Nəsimi
İnsan təbiətdən
ayrılıb cəmiyyət həyatına
başladığı ilk gündən əzabın
dadını bilirdi; zira Ulu Tanrı ona heç bir canlıya
pay vermədiyi şüur mərhəmət etmişdi və
bu şüur da onu həm başqa canlılar üzərində
ucaltmış, həm də əzabı və
ağrını dərk etmək kimi dəhşətli bir
qabiliyyətə qovuşdurmuşdu.
XVI əsrdə böyük Azərbaycan
şairi və filosofu Molla Məhəmməd Füzuli bunu
yüksək poetik səviyyədə belə ifadə edəcəkdi:
Sən nə afətsən mənə,
ey əqli-bədfərcam, kim,
Bulmaq olmaz surəti-qürbündə
asari-nişat...
... Ol ki, daim həmnişinindir,
müəzzəbdir müdam,
Netəkim, təklifə
hökmi-şər' ilə sənsən mənat.
"Müəzzəb" -
əzabçəkən deməkdir. Deməli, əzab
çəkmək qabiliyyətinə malik olmaq üçün
insanda ağıl lazımdır. Bunun
başqa bir adı da "anlamaq dərdi"dir. Buradan da əzabın
iki başlıca növü - cismani və ruhani əzab meydana
çıxır.
İslam dinində
günahkarların qorxudulması və pis işlərdən
çəkindirilməsi üçün o dünyada onlara
"əzabun əlim" - acı əzab vəd edilir. Acı əzab
isə daha çox cəhənnəm odu vasitəsilə
reallaşdırılan yanıq əzabları kimi təqdim
edilir. Əslində, yanmaq - paradoksal bir prosesdir: həm həyat
verir, həm də həyatı məhv etməklə əzab
verir. Xalq şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə nahaq yerə demir
ki:
Yaşamaq - yanmaqdır, yanasan gərək,
Həyatın mənası
yalnız ondadır.
Şam əgər yanmırsa,
yaşamır demək -
Onun da həyatı
yanmağındadır.
Niyə əzabdan və
yanmaqdan bu qədər danışırıq? Ona görə
ki, haqqında bəhs açacağımız passion
janrındakı əsərin adı da latınca passio, yəni
əzab çəkmək sözündən
götürülmüşdür. Dilimizdə
bunun qarşılığı - "əzabkeş"dir.
Xristian aləmində çox
geniş yayılmış əzabkeşlik islam
aləmində də az da olsa, müəyyən presedentlərə
malikdir. Məsələn, islamın lap ilk dövrlərindən
başlasaq, Əmmar ibn Yasir, Həzrət Əli əleyhüssəlam,
onun həyat yoldaşı, Məhəmməd peyğəmbərin
(s.ə.s.) sevimli qızı Həzrət Fatimə, onların
övladları olan 12 şiə əzabkeşi imam bunlara
parlaq misaldır. Təsadüfi deyil ki, əzabla
öldürülmüş bu tarixi şəxsiyyətlər
haqqında islam ədəbiyyatında xüsusi bir janr - "məqtəl"
(zorakılıqla öldürülmə) janrı da geniş
yayılmışdır və Azərbaycan ədəbiyyatında
bu janrın Məhəmməd Füzuli qələmindən
çıxmış "Hədiqətüs-süəda"
və görkəmli şair, alim, yazıçı,
tarixçi Abbasqulu ağa Bakıxanovun yazdığı
"Riyazül-qüds" kimi klassik örnəkləri
vardır. Bu epik janrla yanaşı, "mərsiyə"
(ağı) adlı lirik janr da mövcuddur ki, bu da əzabla qətlə
yetirilmiş insanların sosioloji, mənəvi-psixoloji durumunu
poetik bir dillə təsvir və tərənnüm edən
şeirlərə verilən addır. Qeyd edək
ki, "ağı" janrı türk dilində yaradılan ədəbiyyatda
və folklorda çox qədim tarixə malik olmuşdur.
XI yüzilliyin görkəmli türk dilçi alimi Mahmud
Kaşqarlı özünün "Türk dillərinin
divanı" adlı fundamental əsərində Türk
xaqanı Alp Ər Tunqanın ölümü ilə
bağlı deyilmiş ağını örnək gətirir:
Alp Ər Tunqa
öldümü?
İssız acun
qaldımı?
Ödlək öcün
aldımı?
İmdi ürək
yırtılır!
Alban-Azərbaycan şairi Dəvdəkin
hökmdar Cavanşirin ölümünə yazdığı
ağı da bu janrın parlaq örnəkləri
sırasında yer alır.
Azərbaycan tarixində Seyid
İmadəddin Nəsimidən əvvəlki ən
böyük əzabkeşlərdən biri də IX əsrdə
yaşamış və istilaçılara qarşı
geniş mübarizə hərəkatına
başçılıq etmiş Babəkdir. Xüsusilə
XX əsrdə ədəbiyyat sahəsində, belə demək
mümkünsə, "Babək-passion" janrında
yazılmış bir çox əsərlərə rast gəlmək
mümkündür. Hətta rus şairi
İlya Selvinski də bu əzabkeş qəhrəmana əsər
həsr etmişdir. Bu qəbildən
yalnız Aqşin Əlizadənin "Babək" baletini
qeyd etməklə kifayətlənmək istərdik.
Əgər tarixi
qaynaqları nəzərə almasaq, böyük şairimiz
Seyid İmadəddin Nəsiminin həyatı haqqında da
kifayət qədər ədəbi-bədii və filmoqrafik
material vardır. İsa Hüseynovun "Məhşər",
Rəsul Rzanın "Son gecə", Qabilin "Nəsimi"
əsərləri bu baxımdan xüsusilə seçilir.
"Məhşər" romanının motivləri
əsasında isə "Nəsimi" filmi çəkilmişdir.
Nəsiminin həyat və
yaradıcılığının öyrənilməsində
tarixçilərin və ədəbiyyatşünasların əməyini
də xüsusi qiymətləndirmək lazımdır.
Əlbəttə, Nəsimişünaslıq
adlandıra biləcəyimiz bu silsilədə Azərbaycan
Respublikasının Xalq artisti, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü, dünya şöhrətli
Azərbaycan bəstəkarı, professor Firəngiz Əlizadənin
"Nəsimi-passion" adlı fundamental əsəri həm
də böyük şairimiz haqqında "musiqi məqtəli",
"musiqi ağısı" kimi qiymətləndirilə bilər.
Əslində, bu, Qərb-xristian musiqi
janrının Şərq-islam arealına uğurlu
transformasiyası sayılmağa layiqdir. Əsərin
ilk dəfə məhz Qərbdə - Hollandiyada ifa edilməsi
və yüksək coşqu ilə qarşılanması da
Şərq-müsəlman, ilk növbədə isə Azərbaycan
klassik musiqisinin böyük təntənəsidir.
Əsərin bu qədər
mükəmməl alınmasının səbəbi nədir? Zənnimcə,
əsas səbəb - yaradıcılıq əzabının
(şirin!) və obyektə yüksək səmimi məhəbbətin
mükəmməl bir şəkildə müəllifin
içindən keçərək notlara çevrilməsidir.
Necə ki, 600 il
bundan qabaq istedadlı bəstəkarın böyük şair
babası da deyirdi:
Hüsnünün vəsfini ta
yazmağa əzm eyləmişəm,
Qələmin dili ucundan qamu
sevda tökülür.
Qeyd edək ki, poetik sözün
çoxmənalılığından istifadə edən
şair bu beytdə maraqlı bir cinas-omonim işlətmişdir:
orta əsrlərdə qalmış, yaxud lələk qələmi
qara mürəkkəbə batırıb yazırdılar və
bu mürəkkəb "sevda" adlanırdı. Eyni zamanda, "sevda" sözünün başqa
bir mənası da "sevgi, istək" deməkdir. Şair göstərir ki, sevgilisinin gözəlliyini
təsvir edərkən qələmin ucundan tökülən
sadəcə qara mürəkkəb deyil, həm də
aşiqin saf sevgisidir.
Düzdür,
zamanımızın istedad sahibi olan yaradıcıları nə
qara mürəkkəbdən istifadə edirlər, nə də
qələmdən; bunları klaviatura və barmaqlar əvəz
edir. Deməli, bu dövrdə qələmin ucundan deyil,
yaradıcı şəxsiyyətin barmaqlarından sevda
tökülür öz tərənnüm obyektinə
qarşı. Özü də təkcə
sevda ilə yetənəklənmir, qəlbinin
yanğısını, sinəsinin odunu-alovunu da bu sevginin
üstündə verir. Buna görədir
ki, əsəri dinləyənlər bu odun-alovun istisinə bu
sevdaya yoluxur, heyranedici əsərin bir növ həmmüəllifinə
çevrilir, düşünür, zövq alır, sevinirlər.
Füzuli necə deyirdi:
Ey Füzuli, intəhasız zövq
buldun eşqdən,
Böylədir hər iş ki, həqq
adilə qılsan ibtida.
Professor Firəngiz Əlizadənin s
onsuz bir yaradıcılıq zövqü ilə, "həqq
adilə ibtida qıldığı" bu əsər, təbii
ki, ilahi bir gözəlliyə malik olmalı idi və oldu da!
Dünyanın düz vaxtında,
10-12 il bundan öncə mərhum akademik Bəkir
Nəbiyevin başçılığı altında bir qrup
Nəsimişünasla Suriyaya, Nəsimiyə həsr
olunmuş Beynəlxalq konfransa getmişdik. Təbii
ki, səfər çərçivəsində bizim
üçün çox maraqlı olan qədim Hələb
qalasını da ziyarət etdik. Tarixi
qaynaqların yazdığına görə, Nəsimi məhz
burada şəhadət şərbətini mərdliklə
başına çəkmiş, bu fani dünyaya
"üç talaq" vermişdi. Bu beytini də
mistik bir uzaqgörənliklə sanki elə o gün
üçün demişdi:
Dünya duracaq yer deyil, ey can, səfər
eylə,
Allanma onun alına, ondan həzər
eylə!
Qətl meydanından bir qədər
yuxarıda antik amfiteatrın yaxşı qorunmuş
qalıqları durur (daha doğrusu, dururdu, indi kim
bilir, qalanın özündən nəsə qalırmı?). Və mən Firəngiz xanımın əsərini
dinləyə-dinləyə birdən gözümün
önündə Hələb qalası, qalanın qətl
meydanında məğrur Nəsimi, amfiteatrın daş pillələri
üzərində nəhəng Hollandiya orkestri və möhtəşəm
xor canlandı. Ecazkar musiqi və virtual ifa
həmin səhnənin müqəddəs fəciliyini tam mənası
ilə restavrasiya edirdi.
Bu nə idi? Mistikamı?
Qarabasmamı? Yoxsa Nəsiminin ruhu göylərdən,
cənnəti-əladan enib dirijorun bədəninə
hopmuşdu və öz qətlinin elegiyasını özü
idarə edirdi...
Nədir ol xüşk olan çubdə
bu naleyi-zar,
Ki sədasından onun qarət
olur səbrü qərar?
Musiqinin sehri məni özümdən
alıb aparmışdı və quş uçuşundan XV
yüzilliyin, 1417-ci ilin Hələb qalasına baxa-baxa mənə
elə gəlirdi ki, qətl meydanındakı sal qayanın
üzərinə tökülən Nəsiminin qanı deyil,
böyük humanist şairə yas tutan skripkaların, fleytanın
qanlı göz yaşlarıdır, qadın xorunun ürək
parçalayan ah-naləsidir...
Ancaq nə yaxşı ki, ürəkləri
üzən elegik ovqatın ardınca borular haray salır, nəqqarələr
gumbuldayır, kişi xoru aslan kimi nərə
çəkir, bununla da üzülmüş ürəklərə
təpər gəlir, düşünürsən ki, dünya
xali deyil, dünyada xeyir şərə qalib gələcək.
Beləcə, minor və major
notların harmonik növbələşməsi ilə təkcə
Nəsimi əzabının, Nəsimi naləsinin deyil, həm
də insanların xoşbəxtliyi, insan kamilliyi yolunda uf demədən
canından keçmiş Nəsimi harayının, Nəsimi nərəsinin
də iştirakçısına çevrilirsən, onunla
birgə kədərlənib, onunla birgə sevinirsən,
öz millətin üçün, insanlıq
üçün qürur duyursan. Nəsiminin
şəhidlik qanı damarlarından axıb keçir, səni
haqq-ədalət uğrunda yeni mübarizələrə səsləyir,
insanlığa, kamilliyə dəvət edir. Ksenofobiyaya, ikili standartlara, ədalətsizliyə,
zülmə, insanın insani ləyaqətinin
alçaldılmasına yox deyir, dünyanın bəzəyi
olan insan unikumuna layiq olduğu qiymətin verilməsini tələb
edir.
Mərhəba, insani-kamil, canımın
cananəsi!
Aləmin canı sədəfdir, sənmisən
dür danəsi!
Uzaq Hollandiyada zərif azərbaycanlı xanımın vətəndaşlıq
qeyrəti nəticəsində solist və xor Azərbaycan
şairinin ölməz sözlərini Azərbaycan dilində
ifa edir, tamaşaçıların qarşısında ucalan
nəhəng monitordakı titrlərdə holland dilində sətri
tərcümələr canlanır, XV yüzillikdə Azərbaycanda
ucalmış humanist fikirlər XXI yüzillikdə Avropanı
heyrətə salır.
Bu deyilmi müstəqil dövlətimizin
xarici və mədəniyyət siyasətinin təntənəsi!
Böyük Azərbaycan
yazıçısı və mütəfəkkiri Mirzə Cəlil
Məmmədquluzadənin məşhur povestində hadisələri
nağıl edən qəhrəman öz dostu haqqında belə
deyir: "Sadıq danışanda mən az qalıram duram onun
gözlərindən öpəm".
Mən elə bilirəm ki, Firəngiz
xanımın əsərinin videoçarxına baxandan, onun əsrarəngiz
musiqisini dinləyəndən sonra mənim ürəyimdən
keçənlər hamının ürəyindən
keçdi: durub onun zərif əlindən, ecazkar
barmaqlarından öpmək, bütün xalqımızın
səmimi təşəkkürünü bu gözəl azərbaycanlı
xanıma çatdırmaq!
O ki qaldı, "Nəsimi-passion"
əsərinin professional təhlilinə - artıq burada meydan
peşəkar musiqiçilərindir.
Yaradıcılığının
çiçəklənmə dövrünü yaşayan Azərbaycan
Respublikasının Xalq artisti, AMEA-nın müxbir
üzvü, professor Firəngiz Əlizadəyə möhkəm
cansağlığı və bundan sonrakı fəaliyyətində
daha böyük yaradıcılıq uğurları diləklərimlə...
Teymur
KƏRİMLİ
AMEA-nın həqiqi
üzvü
525-ci qəzet.-
2018.- 24 yanvar.- S.7.