Azərbaycan prezidenti 2018-ci ili - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti ili elan etmişdir
Şirməmməd HÜSEYNOV
Müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika -
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hansı tarixi şəraitdə
və hansı sistem üzərində qurulmuş,
yaradılmışdı? Dövrün mətbuatında
mötəbər şərhləri nəzərdən
keçirək.
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Millətlərin
hüququ və hərəkətləri
Hürriyyətin birinci günlərində hürriyyətçilərdən
bir çoxu federasyon sözünü eşitmək belə
istəmiyorlardı. Yalnız hakim millət olan velikorus məhfilləri
degil, məhkum millətlərə məxsus bir çox
partiyalar dəxi elani-hürriyyətlə Rusiyada milliyyət məsələsinin
həll olunub qurtarmış olduğunu iddia ediyorlardı.
Bu iddiayə Rusiya türklərinə mənsub
olan bir çox siyasilər dəxi iştirak ediyorlardı.
Hələ birinci Qafqasiya qurultayında məhəlli-milli
muxtariyyət tərəfdarları ilə milli muxtariyyət tərəfdarları
arasında şiddətli bir mübarizədir gediyordu.
Federasyon ziddi olan məhfillər başqa-başqa
düşünüyorlardı. Onlardan bəzisi “Rusiya
bölünməz” diyor, digər qismi də “Rusiya
demokratiyası buna razı olmaz” söylüyordu.
Birincilərə
federasyonun bölgü olmadığını dəlil və
sübutlarla, fənn və təcrübələrlə isbat
etmək mümkün idisə, ikinciləri iqna
üçün sözdən çox iş gərək idi.
Bu iş
oldu. Rusiya inqilabçı demokratiyası iş başına
gəldi. Bolşevik çıxışından sonra sırf
əmələ, kəndçi və soldat kütlələrinə
dayanan Xəlq Komissarları hökuməti millətlərin
hüququnu bilaşərt və qeyd qəbul edib elan etdi ki,
hanki millət nə cür istərsə, öz müqəd-dəratını
özü həll eləsin. İstərsə
muxtariyyət, istərsə istiqlal, hətta istərsə
başqa bir dövlətə belə
qoşulacağını elan eləsin.
Demokratiyanın böylə bir cəsarət və qətiyyətlə
meydana çıxması eyni cəsarət və şiddətlə
bir əksülhərəkə yaratdı. Bolşeviklərə
qarşı kadetlər və kadet ruhlu sosyalistlər
çıxdılar. Hökuməti-mərkəziyyə
ortadan qalxıb hamı vilayət və millətlərə kəndi
başlarının çarəsini görmək, Rusiya
federasiyasını iştə əmələ gətirmək
lazım gəldi. Millətlərin bu
yoldakı hərəkətləri itiləşdi.
Ukrayna ayrıldı, Krım elani-muxtariyyət etdi. Volqaboyu ilə
Sibirya müsəlmanları milli muxtariyyətlərini qurdular.
Türküstan, Başqirdistan muxtariyyətləri təsis
etdi, Qafqasiyada Don hökuməti ilə
Terek dövləti bina tapdı.
Zaqafqasiya dəxi müvəqqəti bir hökumət
vücuda gətirərək özünü bir növ
müstəqil kibi düşündü.
Millətlər bir tərəfdən böylə təşəkkül
edərək, digər tərəfdən də Məclisi-Müəssisan
seçkiləri davam eləyib durdu. Məclisi-Müəssisan
yaxında toplaşa biləcəkmi, yoxmu bu bir məsələ
isə də, Məclisi-Müəssisanın federasyondan
başqa bir şəkli-idarə qəbul edə bilmə-yəcəgi
mühəqqəqdir. Yalnız vilayətlərlə millətlərin
bütün hərəkətlərində görünən
bir şey vardır ki, o da muxtariyyətlərin birər
olmuş iş kibi Məclisi-Müəssisan hüzuruna
çıxmasıdır. Bu xüsusda Qafqasiya
millətlərindən gürcülər dəxi öz tədarüklərini
görmüş, milli-məhəlli muxtariyyətlərinin əsaslarını
milli qurultaylarında qət eləmişlərdir.
Geridə qalan yalnız biziz. Yalnız Zaqafqasiya
müsəlmanları, daha doğru bir təbirlə Azərbaycan
bu günə qədər sözünü söyləməmişdir.
Rusiya türkləri arasında birinci dəfə olaraq
federasyon əsasını elan edən Azərbaycan türkləri
proqramlarındakı Başqırdıstan, Türküstan,
Krım muxtariyyətlərini hala kəndi muxtariyyəti naminə
degil, komitə və ya firqələri adından təbrik etmək
məcburiyyətində-dir. Bunun əlbəttə ki, məlum
səbəbləri vardır.
Fəqət
bütün bu səbəblərlə bərabər Azərbaycan
muxtariyyəti haman bir əmri-vaqe
halını almalıdır. Bunun
üçün lazımdır ki, hər şeydən əvvəl
Azərbaycan Məclisi-Müəssisanı dəvət olunsun.
Bu dəvətin şəkil və tərtibi
milli komitələr konferensiyası tərəfindən milli
Zaqafqasiya komitəsinə həvalə olunmuşdur.
Zaqafqasiya Komitəsi bu məsələyi ciddi surətdə həll
edib tələsməli, bir an əvvəl
Məclisi-Müəssisan dəvətinə
başlamalıdır. Vəqt keçiyor,
ötürülən vəqtlərin məsuliyyətindən
çıxmaq müşküldür.
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq
söz”, 8 dekabr 1917, ¹624
Vilsonun
ikinci notası həqqində
Almaniyanın keçənlərdə sülh təklifilə
yaydığı çıxışı hala kəndi izini
itirmədən davam ediyor. Bu sütunlar üzərində
dəfələrlə zikr olunduğu vəchlə, hər nədənsə
bu dəfə meydana atılan “sülh sözləri” hənuz
ortalıqda dönub dolaşmaqdan toxtamıyor. Bunun ayrı bir məna və nüfuzu olmalı ki,
zahirən dəfələrlə rədd edilmiş kibi
göründügü halda diplomasi aləmi həqiqət
halda yenə bundan qəti surətdə əl çəkmək
qərarını verəmiyor. Həm nəhayətə
qədər verməsə gərəkdir. Şübhəsiz
bu qədər müdhiş və sürüklü müharibənin
barışması da pək qısa bir zamanda vaqe olamayıb
uzun-uzadı çəkişmələr,
çalışmalar, güləşmələr sonunda ancaq
nəticəpəzir ola biləcəkdir. Zira imdiki müharibə ilə bütün ilə
bütün dünyanın qəbzeyi-idarəsini əllərində
tutan ən müəzzəm, ən mədəni və sətvətli
dövlətlərin, millətlərin müqəddəratı
bağlanmışdır. Bunun
üçün bu vəqtə qədər ölüm-dirim məsələsi
doğurmuş olan bir güləşmədən kolay-kolay
çəkilmiyəcəgi məlumdur. Hələ
Balkan və İtaliya müharibələri belə müsalihə
(mütarikə) açılmaqla barışıq bağlama
vəqtinə qədər xeyli uzun zaman çəkilmiş
idilər. Halbuki o müharibələr
heç bir tərəfin istiqbalını qəti surətdə
ortaya qoymamış idi. Böylə
olduğu halda iki tərəfin mütarikə başlaması
ilə barışması arasında pək mühüm bir
zaman keçmək icab etdi. Bu müharibədə
isə hənuz barışma degil, tuqtaşma (mütarikə)
üçün belə bir çarə və bir vəsilə
tapılamıyor. Bunun barışması
isə bundan daha uzun-uzadı çəkişmə və
tartışmayı icab edəcəkdir. Əlbəttə,
imdiki müharibənin davamı və həqiqi mahiyyəti
öylə açıq bir nöqtəyə gəlmişdir
ki, iki tərəfin bu xüsusda daha nə fikirdə
olduğunu və qəti olaraq nəyi tələb edəcəgini
ögrənmək üçün uzun-uzadı dil yormağa
ehtiyac görülməsə gərəkdir. Bunun üçün ibtida bir toqtaşma əsasları
qərarlaşsa bundan sonra barışma üçün uzun
söyləşmənin lazım gəlməyəcəgi də
pək mümkündür. Ancaq məzkur səbəblərə
görə iştə, bu toqtaşma əsasları
tapılması qayət çətin və qayət ciddi bir məsələ
təşkil ediyor. Uzun-uzadı çəkişmə
icab etsə, gərək dedigimiz və vaqeən bu çəkişmənin
davamını gördügümüz keyfiyyət bundan iləri
gəlməkdədir.
Almanların birinci notası ilə Amerika rəisi-cümhuru
Vilsonun sülh təklifinə gərək müttəfiqlərin
və gərək Almaniya ittifaqdaşlarının nə kibi
ruhda cavab verdigi oxucularımızın yadındadır. Fəqət
bu cavab nə ruhda olsa-olsun, müşarileyh rəis Vilson bu
uğurda diplomasi təşəbbüsdən hənuz geri
durmamaqdadır. Şöylə bu günlərdə
müşarileyh yenə uzun bir təbliqnamə nəşr
edib mühariblər cavablarından və hüquq və həqqaniyyət
mətləbləri iddia edildikcə hanki təriqlə
barışmaq mümkün və lazım olacağından bəhs
ediyor. Vilsonun dediginə görə bəni-bəşərin
və bəşəriyyəti təşkil edən
böyük-kiçik millətlərin artıq hürriyyət
və səadətlə yaşamaq vəqti gəlmişdir.
Böyük millətlərin kiçik millətləri,
güclü xəlqlərin gücsüzləri əzib,
çeynəyib əsrlərdən bəri özlərinə
qul və əsir etmələrinə yer üzündə
qanlı və qaranlıq zülm və vəhşət
hökm sürməsinə xitam verməlidir. Artıq bəşər
balaları gərək öz məmləkətlərində
və gərək digər millət və məmləkətlərin
vəhşiyanə təcavüz və təsəllütləri
nəticəsində bu qədər naməlum min sənələrdən
bəri güc və ixtiyar sahiblərinin əllərindən
cəhənnəm əzabları, dəhşətli vəhşətlər
çəkmiş, bu qədər müddət qanlı
yaşlar tökmüş, cahanın cəmi bəla və fəlakətlərinə
bu üzdən düçar olmuş,
ağlamış-dır, sızlamışdır, bu qədər
yetər, bəsdir. Yer üzündə həqq
və hüquq, həqqaniyyət və həqiqət, mədəniyyət
və hürriyyət istənilərsə - artıq bəşər
övladının bir-birilə insaniyyətcə hərəkət
etməsi və yer üzündə vəhşilik və əsarət
degil, insaniyyət və hürriyyət hökm sür-məsi
gərəkdir. Naməlum əsrlərdən
bəri bəni-bəşər susadığı, təşnəsi
olduğu şey - budur. Təzəllüm
və qüvvətdən iləri gələn dəhşətlərin,
ağırlıqların dərəcəsi nə qədər
olduğunu mühariblər artıq ölçməlidirlər.
Çünki bunun nə olduğunu öz arxalarında hiss
etdilər. Başqasından, gücsüzlərdən
soruşub xəbər almaya artıq lüzum yoxdur.
Əskidən bəri təqib olunub gələn
“gücsüzü əzmək” və kəndisi dünyaya
sahib olmaq, başqaları dilsiz, əqlsiz bir əsir və
iş heyvanı etmək və bunun sayəsində kəndiləri
“mədəni”, “tərbiyəli”, “nəzakətli” və rahətli
və daha bilməm kim olmaq politikasından vaz keçməlidir.
Bu politikanın ayı politikası, bir
yırtıcılıq siyasəti olduğu artıq Avropaya -
mühariblərə məlum olmalıdır. Binaənileyh imdiki müharibəyi bitirməkdən
məqsəd həqiqət və həqqaniyyət demək isə
- həqqaniyyət budur, insaniyyət bunu təqaza ediyor.
İştə, Vilsonun bu dəfəlik mühariblərə
tapşırdığı təbliğnaməsinin məzmunu
başdan-başa bu ruhdadır. Bu yüksək məqsədi-əqsayi,
bu amali-zikəmal təqib ediyor. İnsan
hissilə hisslənən və “insan olmaq” arzusu bəsləyən
cümlə bəşər balasının bu təbliği kəmali-təbriklə
təbrik edəcəgi və əmaq ruhundan təşəkkürlə
alqışlayıb qarşılayacağı şübhəsizdir.
Fəqət əsrlərdən bəri
başqaların qanı ilə bəslənməgi adət edən
canavar təbiətli, yırtıcı xislətli olanlar - əlbəttə,
bunu məqbul görəməzlər.
Vilson təbliğnaməsinin ehsasinə, qayei-kəmali-insaniyyətə
aid olan cəhəti və məzmunu və onun könüllərə
ilqa etdigi təsiri budur. Fəqət bir də şu Avropanın “həqiqət
hal” (real) dedigi maddi və materyalnı bir cəhəti var ki,
bu cəhətin zaviyeyi-nəzərindən baxıldıqca təbliğin
nasıl görüləcəgi və hətta görülməgə
başladığı iləridə ayrıca bir bənd ilə
mütaliə edilsə gərəkdir.
“Açıq
söz”, 15 yanvar 1917, ¹377
Qəbz -
tutma, ələ alma
Sətvət
- qüdrət
Təsəllüt
- ağalıq etmə
Təzəllüm
- zülm və təcavüzdən şikayət etmə
Əmaq -
dərin
Vilson
nitqinin ikinci cəhəti
Bu günlərdə Amerika rəisi-cümhuru Vilson
müharib dövlətlərin hökumət nümayəndələrinə
təkrar birər nota vermiş və bu nota ilə bərabər
kəndisinin Amerika məclisi-əyanında söylədigi
xitabəsinin mündəricatını da əlavə
qılmış idi. Müşarileyhin mühariblərə
verdigi notasının mündəricatı bu dəfə elan
qılınmadı. Buna görə mətbuat
hənuz bu xüsusda bir şey bəyan edəmiyor. Yalnız şu qədər var ki, müttəfiqlərin
bu dəfəki Vilson notasına cavab vermiyəcəkləri
teleqraf xəbərləri cümləsində bildiriliyor.
Bundan böylə bu notanın nədən ibarət
olduğu naməlum qalıyor. Amma nota ilə
bərabər təbliğ etdigi xitabəsinin məzmununu və
anın ilqa etdigi təsiratı dünki nömrəmizdə
müxtəsərən və zimnən yazmış idik.
Fəqət xitabənin o qismi - yalnız insaniyyətpərvəranə
ehtisasət üzərinə bina olunan və yalnız böylə
hislərdən nəbiyan edən mülahizələr idi.
Qaldı ki, xitabənin əhvali-hazirənin həqiqətinə
(realnı xüsuslarına) təəllüq edən cəhətinə
gəlincə, əlbbəttə Vilson tərəfindən bəyan
olunan arzular imdiki əhval və vüquat qarşısında
o qədər ciddi bir təsir verməsə gərəkdir.
Çünki irq və milliyyət mübarizəsi
üzərinə bina olunan materyalnı siyasət və mənfəət
bu kibi ehtisasi şeylərə o qədər qulaq vermiyor.
Əkrdə insanlar başdan-başa fənafüllah
bir filosof olsalardı, yer üzündə yalnız
üxüvvəti-bəşəriyyə məqsədlərini
təqib etmək mümkün olsa idi, bəlkə bunu ciddi surətdə
hesaba almaq icab edərdi. Hasili:
“İnsan
mələk olsa idi,
Cahan cənnət
olardı”
Fəqət
heyhat ki, bu günə qədər bəni-bəşər
arasında “əzməyən-əzilir” düsturu hökm
sürüyor və bunun üçün insanlar da bu
düsturdan qorxaraq “özü əzilməmək”
üçün ibtida “başqasını əzməgə”
çalışıyor. Bunun üçün şeytanın
əməlini şaşırdacaq siyasətlər, məharətlər,
fərasətlər sərf olunuyor, cəhənnəmi
qorxudacaq dərəcədə atəş püskürən
silahlar, toplar, qələlər, dired notlar və daha kim bilir nə qədər və hanki bəşərin
doğurduğu şeylər meydana çıxarıyor. Bu gün gördügümüz bütün bu
müdhiş siyasətlər, bu siyasətlərin
doğurduğu müdhiş qan və atəş tufanları
- cümləsi bundan, bu düsturun hikmətindən, yaxud bu
hikmətin dəsturindən və hər halda bunun təzəlzül
tapdığı hökmündən iləri gəliyor.
İndi insanlar, insanların təbiət və tinəti bu
hökmü dəyişməgə, dəyişdirməgə
qadir ola biləcəgini - “əzməyən əzilər”
düsturu yerinə “əzməyən əzilməz”
hökmünü iqamə etməgə və bütün
cahan üçün “heç bir kimsə əzməsin əzilməsin”
düsturunu hökmran etməgə çarə və imkan
tapacaqmı? iştə, bu məsələ
həll olunsa Vilsonun da, digər çox “insan oğlu
insanın” da amali-aliyyəsi hasil olur. Yırtıcılıqda
misli olmayan “bəşər balası bəşər” olaraq dəryalarla
qan və atəş tufanları qoparmazlar. Fəqət
Darvinin kəşf etdigi laintinahi mübarizədən ibarət
olan “qanuni-təbiət” və buna bir düstur şəklini
verən Nakiyavelin “siyasət prinsipi” hökmünü qeyb etmədikcə,
təbiət məxluqatında başqa əsaslar hökm
sürmədikcə bu məqsədlərin, bu ali amal və
arzuların yer üzündə hasil olmasına imkan
görülməsə gərəkdir. Avropanın həqiqət
hali-siyasəti (realnı politikası) bu nöqteyi-nəzərdən
iş yürütüyor və bunun üçün imdilik
hiss və xəyal aləmində dolaşan amal və arzular
yerinə həqiqi mənfəət və məqsədini təmin
üçün şimdilik müdhiş siyasətlər
dolabını çevirməgə və bu üzdən
şimdiki müdhiş boğuşmaları törətməgə
lüzum görüyor. İştə, həqiqəti-hal
demək bu-dur.
Vilson təbliğnaməsini
bu zaviyədən mütaliə edən mətbuat təbliğnamənin
hiss və arzu almaq həsəbilə gözəl olduğunu bəyan
ediyorlar isə də, anın həqiqəti-hala
yanaşmasına şübhə ilə bakıyorlar.
Çünki anın qövldən-felə gəlməsi
təbiyyət və bəşəriyyət aləmində
başqa düsturun hökm sürməsinə vasitədir.
Bundan böylə Vilson bu dəfə Amerika əyan məclisində
söylədigi şu xitabəsi büsbütün təsirsiz
keçməyəcək olsa da belə, ancaq bir məmləkətin
hökmdarı tərəfindən bəyan olunan amal və
arzu olmaq həsəbilə fövqəladə qiymətdar bir
vəsiqeyi-tarixiyyə və insaniyyətpərvəranə
olub qalmaqda başqa bir səməreyi-ciddiyyəsini göstərməsə
gərəkdir. Zatən bunu müşarileyhə kəndisi
də “hökmdar sifətilə yapılmış birinci hərəkət”
deyə qeyd edərək təşəbbüsünün
mahiyyət və qiymətini təyin eliyor.
“Açıq
söz”, 16 yanvar 1917, ¹378
Zimnən
- yeri gəlmişkən
Ehtisas -
hiss etmə, duyma
Zaviyə
- bucaq
Təzəlzül
- sarsılma, zəlzələyə düşmə
Tinət
- xasiyyət, maya
İnfial
- iztirab
Tənfir
- nifrət
Hürriyyət
qarşısında
Bütün Rusiya millətləri qəlblərinin ən
dərin guşəsində bəslədikləri
arzularına, arzui-ümumilərinə çatdılar. Yalnız öz qələmrovunda
degil, dünyanın hər tərəfində hürriyyət
və səltənəti-milliyyənin düşməni-biimanı
olan Rusiya heykəli-istibdadi, bu qanlı “jandarm”ı
yıxdılar!
Köhnə idarənin ənqazı üstündə
bina tutan hökuməti-müvəqqətə əsas məmləkətdə
gözədəcəyi bina və əsasları, başqa
sözlə, öz proqramını elan etmişdir. Dünki
nömrəmizdə dərc olunan bu proqramda hər şeydən
əvvəl siyasi, dini işlərdən ötrü həbs
olunanlara əfvi-ümumi elan olunacaq. Danışıq,
yazı, ittifaq, ictima və tətilə hürriyyət veriləcək:
sinfi, dini, irqi və milli təzyiqlər kamilən ortadan
qaldırılacaq; ümumi, müsavi, doğru (bilavasitə) və
gizlin rəylər vermək surətilə seçilmiş vəkillərdən
ibarət Məclisi-Müəssisan dəvətinə
hazırlıq görüləcək. Və bu
məclis məmləkət üsuli-idarəsinin nə şəkildə
olacağını qərarlaşdıracaqdır. Polis və zabitə adamları cəmaət tərəfindən
seçilmiş milislə əvəz olunub, məmurlar
seçki üsulu ilə təyin olunacaqlar və məhəlli
cəmaət idarələrinə tabe bulunacaqlardır. Məhəlli
idarələr seçkiləri də haman
müsavi, doğru, ümumi və gizlin rəylər vasitəsilə
seçiləcəkdir.
Görüyorsunuz ki, bütün hürriyyətpərvər
Rusiyanın yolunda qurbanlar verərək tələb elədigi
əsaslar bu gün hökuməti-müvəqqətə tərəfindən
tətbiq etdirilmək istənilir. Hər növ
hüquqi-milliyyə və hürriyyəti-vətəniyyənin
bəqa və davamı üçün yeganə bir əsas
ümumi və müsavi surətdə tətbiq olunacaq
seçki üsuli ilə bu seçkiyi təbii bir yolda icrayə
müsaid olan ümumi hürriyyətlərin təminidir.
Bugünki hökuməti-məzkur seçkilər, o
seçkilərə lazım olan hürriyyətlərin təmininə
söz veriyor.
Və bunun üçün müharibə
zamanı olduğunu dəxi bəhanə etməyəcəgini
söylüyor.
Rusiya
övladı, bütün məslək, sinif, firqə və
millətlərə mənsub vətəndaşların ən
birinci borcu şübhəsiz ki, bu müqəddəs əsasları
elan edən hökumətə kömək durub cərəyani-əhvalın
öylə bir yolda getməsini asanlaşdırmaqdır ki,
artıq heç bir növlə peşimanlıq olmasın və
yeni elan olunan hürriyyət əsasları var-qüvvətlərilə
kökləşib qala bilsinlər.
Bu xüsusda ilk dəfə olaraq müsəlmanlar naminə
səslərini ucaltmış olan Moskva müsəlmanlarının
təşəbbüs və qərarı demək olar ki, bütün
Rusiya müsəlmanlarının tərcümani-əfkarıdır. Heç
şübhə yoxdur ki, bütün Rusiya
türk-tatarlığı moskvalı irqdaş və
dindaşları ilə bərabər yeni hökuməti
“ögey-doğmalığı” ortadan qaldıran o
böyük qüvvəti canu-könüllə
qarşılarlar.
Yeni hökuməti yalnız ürəknən,
kökündən gələn səmimi sözlərlə
qarşılamaq kafi degildir. Lazımdır ki, millətin
bütün qüvvai-səlahiyyəsi birləşib mütəşəkkil
bir qüvvə surətilə ümumi işin imdadına gəlsin.
Bu vəqtə qədər biri-birindən
ayrı düşən müsəlman cəmaətinə
yığışıb birləşmək mümkün
degil idisə, imdi artıq o ədəmi-imkan ortadan
qalxmışdır. İttifaq və ictima
azadlığı elan olunmuşdur.
Rusiyada ruslardan sonra ən böyük bir kütlə təşkil
edən Rusiya türk-tatarlığı, Rusiya müsəlmanlığı
kəndi mövcudiyyətilə hürriyyətin bəqasına
kömək etmək üçün
yığışıb ümumi bir ictima qurmalıdır. Moskva müsəlmanları
bu təşəbbüsi Dövlət Dumasındakı
müsəlman fraksiyasından gizliyorlar.
Əlbəttə, bu təşəbbüs olunca fraksiya
tərəfindən olmalıdır. Çünki bu vəqtə
qədər mövcud siyasi bir müəssəmiz ancaq odur.
Fəqət fraksiyanı gözləyib oturmaqla
da qalmaq olmaz. Hər tərəfin müsəlmanları
əvvəla “ağırlığı” tərklə hər
tərəfdə hərəkətə gəlmiş olan vətəndaş
cərəyanlarına qapılmalı, mövcudiyyətlərini
göstərməlidirlər. Bununla bərabər
kəndi aralarında yeni hökumətə və tazə
Rusiya əsasını həqiqi hürriyyətlər üzrə
qurmaq istəyən demokratiyaya kömək olmaq
üçün kəndi qüvvələrini toplamaya və
mütəşəkkil bir hala qoymaya başlamalı və hər
tərəfdə ümumi Rusiya müsəlmanlar ictimai həqqindəki
fikirlərini açıb bildirməlidirlər.
Cana gəlmiş millətlərin hürriyyətə
susamış əmələlərin və qəhrəman əskərlərin
əzm və mətanətləri sayəsində yeni hökumət
Məclisi-Müəssisanın tərtib edəcək və
orada məmləkətin əsas qanunları yazıldıqda,
şübhəsiz ki, millətlərin hüquqi-milliyyələri
dəxi mühafizə olacaqlar. Bugünki hökumət
proqramında bu xüsusda elan olunan maddə millətləri
razı qoyacaq bir haldadır. Fəqət
bu maddənin bütün sərahətilə yazılacaq
qanuni-əsasi maddələri cüzində olmasını təmin
üçün dəxi ən səmimi hürriyyət
partiyalarının qalibiyyəti-tamməsi lazımdır və
müsəlmanların xətti-hərəkəti dəxi bu həqiqi
hürriyyət partiyaları ilə bərabər getmək və
onlarla həmavəz olmaqdır.
İştə,
Moskva müsəlmanlarının lüzumundan bəhs elədikləri
Ümumrusiya müsəlmanları ictimainin hər şeydən
əvvəl qərara alacağı bir məsələ!
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq
söz”, 7 mart 1917, ¹420
Qələmrov
- hökm sürən ərazi
Ənqaz
- sökülmüş binanın qalıqları
Cümhuriyyəti-ənam
(Xalq Cümhuriyyəti) şüarı, Kadet firqəsi və
müsəlmanlar
Cümhuriyyəti-ənam şüarı artıq Rusiya
hürriyyətpərvərlərindən ötrü ixtilaf
götürməz siyasi bir ideal halını alıyor. Rusiya
hürriyyətpərvər partiyalarından hürriyyəti-milliyyə
Kadet firqəsi idi ki, məşrutəli padşah üsuli-idarəsinə
tərəfdar idi. Son firqə ictimaində
bu partiya dəxi özünün cümhuriyyəti-ənam tərəfdarı
olduğunu ittihadla elan eləmiş və məmləkət
üsuli-idarəsinə aid olan proqram maddəsini
aşağıdakı vəchlə təbdil eləmişdir.
“Rusiya parlaman üsuli və cümhuriyyəti-ənam əsasilə
idarə olunmalıdır. Qüvvəyi-icraətin
başında müəyyən bir zaman üçün cəmaət
nümayəndələri tərəfindən
seçilmiş cümhur rəisi bulunmalıdır ki, bu rəis
də məmləkəti məsuliyyətli heyəti-vüzəra
vasitəsilə idarə eləməlidir”.
Günün ən mühüm qüvvətini və
inqilabın ən dəyanətli istinadgahını təşkil
edən fəhlə firqələrilə soldat təşkilatının
cümhuriyyəti-ənam fikri həqqindəki rəyləri
aşkar idi. Onlar başqa dürlü üsuli-idarəyə məhəl
və imkan belə buraxmaq niyyətində olmadıqlarını
bəyan edib duruyorlardı. Həm başqa
dürlü də olamazdı. Çünki
bu əksərən sosialist və sol firqələrdən təşəkkül
edən təşkilatlar bu gün degil, ta “Qalübəla”dan
cümhuriyyəti-ənam tərəfdarı olmuşdur və
şübhəsiz ki, bu gün ələ keçən
fürsəti qaçıramazlardı.
Yalnız ehtiyat olunuyordu ki, Rusiyanın mərkəzi firqəsini
təşkil edən və əksərən Rusiya
intelligensiyasından ibarət olan mötədil kadetlər bəlkə
bu şüarla barışmazlar və bu surətlə
hürriyyətpərvərlər arasında üsuli-idarə
həqqindəki siyasi bir nəzər ixtilafi hadis olar. Kadet firqəsinin
son qərarı isə bu ehtiyatı tamamilə zail edib
göstərmişdir ki, Rusiya hür-riyyətpərvərlərinin
sağından ötüb soluna qədər artıq
hamısı cümhuriyyəti-ənam tərəfdarıdır.
Və imdidən demək də olar ki, Rusiyanın Məclisi-Müəssisanca
qəbul olunacaq yeni üsuli-idarəsi haman
“cümhuriyyəti-ənam”dan ibarət olacaqdır.
Şübhəsiz
ki, bütün Rusiya demokratiyası ilə bərabər
müsəlmanların da amalı, mənafei-milliyyələri
ilə müvafiq gördükləri bir üsuli-idarə
varsa, haman cümhuriyyəti-ənamdır.
Cümhuriyyəti-ənam tələbimiz Məclisi-Müəssisanda
lehinə rəy verəcəgimiz müqəddəs
şüarımızdır. Fəqət
yalnız bir bu əsas bütün ehtiyacati-milliyyəmizi izalə
edər, bütün diləklərimizi razı sala bilərmi?
Əlbəttə, yox. Əlbəttə ki, kəndi
milliyyətimizin tamamilə təmini-bəqası və milli
qüvvətlərimizin meydan alıb da hər növ maddi və
mənəvi təsirlərdən azad qalaraq müstəqilən
böyüyüb artması üçün başqa nəzərlər
və başqa tələblərimiz də vardır. Fəqət üsuli-hərəkət iqtizası
olaraq bu tələblərimizi zamani-axirə təliq ediyoruz.
Bu tələblər
qəbilindən olaraq “hürriyyəti-milliyyə” firqəsi
ictimaində hazır bulunan Ukrayna nümayəndələri
Rusiyanın yalnız cümhuriyyəti-ənamla qalmayıb
“cümhuriyyəti-müctəmeə” əsası üzərinə
qurulması tələbində israr eləmişlərdir ki,
Rusiya müsəlmanları naminə məclisdə bulunan
orenburqlu Mənsurov cənabları da bu fikrə iştirak eləmişdir.
Böylə bir fikrə iştirak etdigi üçün
Mənsurov cənabları əlbəttə ki, müaxizə
olunamaz. Fəqət
Mənsurov - teleqraflardan anlaşıldığına görə
- daha iləri getmiş, demiş ki, “bütün Rusiya müsəlmanları
hürriyyəti-milliyyə firqəsinin idealı
üçün sinə sipər elər və hanki tərəfdən
olsa da, cəmaətin azadlığını təhdid edən
qüvvətlərə qarşı mübarizə edərlər”.
Millətin azadlığını, Rusiyanın
hürriyyətini və cümhuriyyəti-ənam əsasını
müdafiə üçün şübhəsiz ki, müsəlmanlar
sinə sipər elər, lazım olursa ölər, məqsəddən
dönməzlər. Fəqət bu fədakarlığı
Kadet denilən “hürriyyəti-milliyyə” firqəsinin
idealı naminə edərlər - demək, bütün
müsəlmanların ancaq bu firqəyə mənsub və ya
tərəfdar olmasını iddia etməkdir. Böylə
bir iddia səlahiyyətini Mənsurov millətdaşımıza
əcəba, kim vermiş və böylə
qəti bir bəyanda bulunmaq cəsarətini haradan
almışdır?
Hər
şeydən əvvəl Mənsurov bilməz degildir ki, hər
bir mədəni millət kibi müsəlmanlar arasında
müxtəlif cərəyanlar, müxtəlif siyasi və
ictimai nəzəriyyələr vardır: yalnız bir
burası mülahizəyə alınsaydı, bütün
müsəlmanların kadetlər müridi olduqlarını
iddia etmək mümkün olmadığı
özü-özündən anlaşılardı. İctimai nəzəriyyələr, sinfi mənfəətlər
kənarə qoyulub da sırf milli-siyasi nöqteyi-nəzərdən
baxılsa belə, müxtəlif müsəlman cərəyanları
“hürriyyəti-milliyyə” firqəsinin ideallarını kəndi
milli idealları ilə müvafiq görəməzlər.
Bəzilərincə müvafiq görülsə
belə, bütün Rusiya müsəlmanlarının “Milyukov
şöbəsi” olduğu fikrini əqldən belə
keçirmək olmaz.
Biz biliyoruz ki, daxilən bütün millətlərin
hürriyyətini, mədəni və milli istiqlalını o
partiyalar təmin edərlər ki, onlar hər növ imperializm
ruh və siyasətindən uzaqdırlar. Rusiyanın əzəmətini,
azadlığını, səadətini xaricdə bir taqım
nüfuzlar, istilalar və qazanclarda görən firqələr
nə qədər özlərinə hürriyyətpərvər
desələr də, daxilən bütün millətlərin
hüququnu, azadlığını təmin edəməzlər.
1905-ci ildəki müsəlman syezdləri “hürriyyəti-milliyyə”
firqəsinə yaxın bir proqram qəbul eləmiş və
bu firqə ilə bərabər getməyə meyl göstərmişdi. Fəqət o
zaman belə bu tərzi-hərəkətin bütün müsəlmanlar
naminə qəbulunu protesto edənlər bulunmuş və
Rusiya müsəlmanlarının mənafeini səmimiyyəti
şübhələr altında olan kadetlərlə degil, sol
firqələrlə bərabər olmaqla görmüşlərdi.
1917-ci il 1905-ci ilə nisbət çox
böyümüşdür. 12 illik təcrübə
bütün Rusiya əfkari-amməsində olduğu kibi
müsəlman əfkari-amməsində də külli təbəddülat
əmələ gətirmişdir. Bu təcrübələri
ilə müsəlmanlar çox vədləri qovmuş, firqələri
təcrübədən keçirmişlərdir. Böyük aləm vüquatı
qarşısında, bilxassə Kadet firqəsinin verdigi imtahan,
izhar elədigi sima müsəlmanları, ən ciddi kadet tərəfdarı
olan cəmaət xadimlərimizi belə
düşündürmüş, tamamilə başqa xətti-hərəkət
ittixazinə məcbur eləmişdir.
Hürriyyəti-milliyyə firqəsinin ən parlaq
nümayəndəsi, bütün ruhi, canı bir əməl
kibi bəslədigi siyasətinin müvərrici bu
günün xariciyyə vəziri Milyukovdur. Milyukov siyasətinin
demokratiya siyasətinə - Rusiya millətlərinin mənafeinə
ən uyğun gələn bu siyasətə - qarşı
müarizligi gün kibi aşkardır. Bu böylə ikən
müsəlmanlar əcəba, hanki məntiqlə özlərini
Milyukov şiəsi elan edər, özlərinə məxsus
ideal və nəzəriyyədən əl çəkib də
Kadet firqəsi üçün sinə sipər edərlər!?
Yox, müsəlmanların sipər edəcəkləri
sinələri varsa, bu sinə yalnız Rusiya hürriyyətini
mühafizə edər və yalnız kəndi milli əməlini
müdafiə üçün hər bir bəlaya
açılar.
Rusiyanın hürriyyəti ilə amali-milliyyəmizin təmininə
Rusiya hürriyyət firqələrindən
hansılarının daha ziyadə ümidli olduğunu kəsdirmək
lazım gəlirsə, bunun üçün hər halda sabiq
məşrutəli padşah firqəsindən sola
baxmalıdır.
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq
söz”, 31 mart 1917, ¹438
Qalübəla
- lap əvvəldən, köhnədən
Hadis -
baş verən, üz verən
Müctəmeə
- birləşmiş
Müaxizə
- məzəmmət etmə, töhmətləndirmə
Müariz
- etiraz edən, qarşı çıxan
Şiə
- tərəfdar
Təliq
- təxir etmək, yubatmaq
Müvərric
- yayan, rəvac verən, intişar edən
(Ardı var)
525-ci qəzet 2018.- 27 yanvar.- S.20-21.