Cəfər Cabbarlı dramaturgiyası
SƏNƏTKAR DÜNYAGÖRÜŞÜNÜN ZİQZAQLARI
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının nəhəng
simalarından biri, heç şübhəsiz ki, Cəfər
Cabbarlıdır. Bu il C.Cabbarlının anadan
olmasının 120 illiyi tamam olur. "Cəfər
Cabbarlının 120 illiyinin qeyd edilməsi haqqında"
prezident sərəncamında böyük sənətkar
"Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndəsi, böyük şair, yazıçı
və dramaturq" kimi dəyərləndirilir, onun
yaradıcılığının ideya-estetik əsasları
və müasirliyi haqqında qiymətli mülahizələr
yer alır.
C.Cabbarlı qısa bir ömür yaşasa da, zəngin
və çoxistiqamətli yaradıcılıq yolu
keçib. Poeziya, nəsr və dramaturgiya bu
yaradıcılıq yolunun əsas istiqamətlərini təşkil
edir. Bununla bərabər,
C.Cabbarlının yaradıcılığının
ağırlıq mərkəzini dramaturgiyasının təşkil
etməsi, sənət taleyinin ecazkarlığının,
qüdrətinin və nəhayət, ədəbiyyat tariximizdə
tutduğu yerin dəyəri daha çox onun bu sahədə
yaratdığı əsərlərin bədii səviyyəsi
ilə ölçülür.
C.Cabbarlı ümumən götürəndə və
öz yaradıcılıq stixiyası etibarı ilə
romantik sənətkardır. Romantizm
üçün isə milli həyat problemlərinin
birbaşa inikası o qədər də səciyyəvi cəhət
sayılmır. Lakin XX əsrin əvvəllərinin
romantik sənətkarları içərisində milli həyat
problemlərini romantik planda əks etdirmək baxımından
C.Cabbarlı birinci yerdə durur və bu cəhət onun
romantik üslubunun dominantı kimi götürülə bilər.
Hər hansı bir ideala və yaxud həyat hadisəsinə
bədii nüfuzda, həmçinin, romantik nüfuzda eşq
süjetinin estetik prinsiplərdən birinə çevrilməsi
olduğunu qeyd etsək, elə bilirəm, bu, mübahisə
doğurmaz. C.Cabbarlının pyeslərinin, demək olar,
hamısını eşq süjeti hərəkətə gətirir,
hadisələrin "başlanğıcı, ortası və
sonu" eşq qəhrəmanlarının tale yolunu
cızır. Lakin bütün,
böyük sənətkarlar kimi, C.Cabbarlı da eşq
süjetini qarşısına qoyduğu idealı bədii həqiqətə
çevirməyin vasitəsinə çevirə bilir. Eşq süjeti bədii həqiqətin milli və bəşəri
məzmununda ifadəsinə imkan verir.
C.Cabbarlının birinci pyesi "Vəfalı Səriyyə"də
cəmiyyət həyatında qadının taleyi və ona
münasibət problemi qoyulub, hadisələrə maarifçi
tendensiya ilə bədii həll verilib. Lakin müəllifin
əsərə verdiyi maarifçi həll İslam
dünyagörüşünə söykənir. Milli həyat problemlərinin bədii inikasında
İslam şəriətini əlində alətə
çevirənlərə qarşı barışmaz mövqe
və şəriət qanunlarının həqiqi mahiyyətinin
müdafiəsi önə çəkilir.
C.Cabbarlı XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində
N.Nərimanov, S.M.Qənizadə, Ə.Ağaoğlu, C.Məmmədquluzadə
və başqalarının yaradıcılığında
meydana çıxan bir maarifçi tendensiyanı müdafiə
mövqeyində durur. Din xadimləri şəriət qanunlarını və
Qurani-Kərimi öz şəxsi mənafeləri
üçün alətə çevirməməli, insanlara
şəriətdə və Qurani Kərimdə, eləcə
də Məhəmməd Peyğəmbərin kəlamlarında
əks olunan məsələlərin həqiqi mahiyyətini
çatdırmalıdırlar.
Məsələ burasındadır ki, C.Cabbarlının
pyeslərinin hər birində İslam
dünyagörüşündən çıxış və
insan həyatında şəriət qanunlarına istinad cəmiyyətin
irəliyə doğru hərəkətini şərtləndirən
digər amillərlə paralel şəkildə verilir.
C.Cabbarlının müsbət tendensiya ilə
yaratdığı qəhrəmanları çox böyük
ürəklə və inamla qarşısındakını
zülmdən, əyri yoldan əl çəkib insanlıq
yoluna dəvət edəndə fikrinin, məntiqinin
doğruluğu üçün şəriətin
buyurduğu yolu həqiqət yolu kimi təqdim edir. C.Cabbarlının
estetik düşüncəsində dinlə din adından alver
edən ruhani təbəqəyə fərqli münasibət
var. Bu fərqli münasibət, ilk növbədə, onun əsərlərində
yaradılan ruhani obrazlarının tipologiyasında
özünü göstərir. "Nəsrəddin
şah"dakı Molla Şübhanla "Ədirnə fəthi"ndəki
Molla Sübhan obrazları büsbütün əks qütbləri
təmsil edirlər. Molla Sübhan həyatını
təhlükə altında qoyub Fərhadı
ölümün amansız pəncəsindən xilas edirsə,
Molla Sübhan vətən torpağının taleyinə
münasibətdə satqınçılıq, təslimçilik
yolu tutur. "Ədirnə fəthi"ndə yer alan Molla Hacıbaba, Şeyxül-İslam
obrazlarının estetik yükü aşkar göstərir ki,
C.Cabbarlının düşüncəsində ruhani təbəqəyə
total mənfi münasibət yoxdur. Elə ona
görə də "Ədirnə fəthi"ndəki Molla
Hacıbaba və Şeyxül-İslam vəzifəsini
daşıyan obraz millətin taleyüklü zamanında millətin
yanında olmağı, vətən torpağı uğrunda
mübarizədə sona qədər vuruşmağı şərəfsiz
yaşamaqdan üstün tuturlar. Onlar vətən
torpağını işğalçılara təslim etmək
istəyən Kamil paşa, Nazim paşa kimi yüksək
rütbə daşıyan hökumət adamlarını yerində
oturtmağı bacarırlar.
XX əsr ziyalılarını dinin dövlətdən
ayrılması məsələsi dərindən
düşündürür, bəzi mühafizəkar
mövqeli ziyalıları çıxmaq şərtilə,
onların hamısı bu nöqtədə birləşirdilər. Bu məsələ
Nərimanovun "Bahadır və Sona", "Nadir
şah" əsərlərində üzərində sənətkarın
dönə-dönə dayandığı məsələ
idi. C.Cabbarlı da eyni mövqedən
çıxış edirdi. O, dinin dövlətdən
ayrılması məsələsini qoyurdu. C.Cabbarlı
real tarixi şəraitdən, gerçəkliyin öz məntiqindən
çıxış edirdi.
"Nadir şah" pyesində olduğu kimi, "Nəsrəddin
şah" əsərində də vəzir Mirzə Təqi
xanın təsiri ilə hakimiyyətdə islahat aparmaq fikrinə
düşən Nəsrəddin şaha var qüvvəsi ilə
maneçilik törədən, Mirzə Təqi xanın
tutduğu vəzifədən uzaqlaşdırılmasına səbəb
olan sosial təbəqələrin önündə ruhanilər
gedir. C.Cabbarlı hakimiyyətdə islahatla
ruhaniliyi əks qütblər kimi təqdim edir. C.Cabbarlının
"Nəsrəddin şah", "Ulduz" və
"Ədirnə fəthi" əsərlərinin mətnlərinə
müstəqillik dövrünün elmi düşüncəsi
ilə ötəri nüfuz belə onu göstərir ki, o da
Ə.Ağaoğlu, Ə.Hüseynzadə və
başqaları kimi ümmətçilik mövqeyindən
çıxış edir.
"Ulduz"
və "Ədirnə fəthi" C.Cabbarlının
türkçülük ideyalarının yüksək bədii
səviyyədə estetik təcəssümü olmaqla bərabər,
sənətkarın islam xalqlarının
birliyinin onların taleyində həlledici faktorlardan
olduğunu sübut edən əsərdir. Məlumdur
ki, "Ulduz" əsərinin mövzusu İtaliya-Osmanlı
müharibəsinin tarixindən (1911-1912)
götürülüb.
Şübhəsiz ki, mövzunu tarixdən alarkən
C.Cabbarlının məqsədi tarixi hadisəni bütün
xronikası ilə əks etdirmək olmamışdır. Tarixi hadisəyə
müraciət daha çox müəllifin
türkçülük və müsəlman
xalqlarının birliyi ideyasını bədii həqiqət
şəklində ifadə etməyə xidmət göstərir.
İtalyan-Osmanlı müharibəsində
baş verənlər romantik sənətkarın
inandığı idealların ifadəsi üçün son
dərəcə münasib idi. C.Cabbarlı
tarixin xronikasını verməmişdirsə də, hadisələrin
təsvirində tarixi həqiqətə sadiq
qalmışdı. Trablis uğrunda
mübarizədə türklərin əvvəlcə məğlubiyyətlərə
düçar olması, geri çəkilmək məcburiyyətində
qalması əsərdə müharibədə cərəyan
edən hadisələrin reallığa uyğun təsvirindən
xəbər verir. İtalyanlarla müharibədə
türklərin qarşılaşdığı çətinliklərdən
qurtarmasında türk əsgərinin müxtəlif ərəb
ölkələrindən gəlmiş könüllülərlə
birliyinin, məhz bu birlik hesabına qələbənin təmin
edilməsi də tarixin həqiqətlərinə tam
uyğundur.
Pyesdə müsəlman xalqlarının birliyi ideyası
zamanın diktə etdiyi zərurət kimi təqdim edilir. C.Cabbarlı
bu birliyi Avropanın müsəlman dünyası üzərinə
"səlib yürüşü"ndən qalib
çıxmağın yeganə çıxış yolu
kimi görür. Avropanın, xristian dünyasının
şərqi parçalamaq və bölüşdürmək
siyasəti burada bütün reallıqları ilə öz əksini tapır.
C.Cabbarlının 1917-ci ildə yazdığı
"Ədirnə fəthi" əsəri türk milli
düşüncəsinin, türkün vətəndaşlıq
şüurunun formalaşmasını və bu prosesin
türkün tarixi taleyində oynadığı həlledici
rolu bədii təsvirin mərkəzinə çəkən
bir əsərdir. Bizans imperiyası ilə Osmanlı
imperiyası arasında Ədirnənin fəthi ilə
bağlı gedən çarpışmaların (1361-1371) bədii
əksini verən əsərdə Osmanlı
qoşunlarının qələbəsində millətin vətən-torpaq
təəssübünün böyük qələbələrə
imza atmaq gücündə olması müəllif mövqeyinin
ifadəsi kimi önə çəkilir. Burada
müsəlman xalqlarının birliyi ideyası
"Ulduz"da olduğu kimi qabarıq bir xətt kimi verilməyib.
Lakin C.Cabbarlı öz mübariz qəhrəmanlarını təsvir
edərkən onları "damarlarında türk, islam qanı fırlanan bir osmanlı" kimi təsvir
etməklə dövrünün tarixi həqiqətlərini
yaxşı bildiyini və ona sadiq qaldığını bir
daha nümayiş etdirir. "Ulduz"da olduğu kimi,
"Ədirnə fəthi"ndə də
türklüyün Avropa dünyası ilə üz-üzə
qaldığını tarixin həqiqəti kimi əsərinə
gətirib, qeyri-bərabər gücə qarşı
mübarizədə türkün öz vətəninə
sonsuz məhəbbətini, vətən torpaqlarının
müdafiəsini namus yükü hesab etməsini bütün
gücü ilə təsvir obyektinə çevirir. Bununla bərabər, Cabbarlı türkün öz
varlığını təsdiqində onun milli hissi ilə bərabər
dini hissinin, inancının da rolunu xüsusi vurlamağı
unutmur. Cabbarlı
yaradıcılığında milli və dini inancdan irəli
gələn güc türkün qələbəsinin mənəvi-psixoloji
əsasında dayanır.
C.Cabbarlının
islam dininə inancı və rəğbətli
münasibəti 1919-cu ildə yazılmış "Aydın"da
da, 1922-ci ildə qələmə alınan "Oqtay
Eloğlu"nda da qorunub saxlanır. Doğrudur,
bu əsərlərdə qəhrəmanların dinə
açıq və şüurlu münasibəti məsələsi
qoyulmayıb. Lakin hər iki qəhrəman
Allah sevgisi və inamı olan insanlar kimi təsvir edilir. İslam inancına qail bütün insanlar kimi, onlar
da təhtəlşüur olaraq Allaha tez-tez and içir, ona
olan inamlarını kifayət qədər intensiv şəkildə
büruzə verirlər. Aydının
dilində "Ey uca pərvərdigarım", "Ey ulu
tanrım", "Allah eşqinə" kimi ifadələr
işlənir. Bununla bərabər, qeyd etmək
lazımdır ki, ağır mənəvi zərbə
aldığı miqyassız sarsıntılar keçirdikləri
məqamda onların düşüncəsində Allaha asilik
psixologiyası özünü göstərir. Lakin Aydında və Oktayda dinə inkarçı
münasibət, yaxud Allahın varlığını
mübahisə obyektinə çevirmək məsələsi
onların düşüncə və idealının məntiqi
nəticəsi kimi meydana çıxmır. Burada Cabbarlının insanın daxili aləminə
nüfuzunun dərinliyi, insanı bütün psixoloji
halları ilə bədii təsvirin predmeti etmək
bacarığı, onun düşündüklərinin və
yaşadıqlarının alt və üst qatlarını təhlil
obyektinə çevirmək imkanları üzə
çıxır. Aydının və
Oktayın dinə və Allaha yanaşmada yol verdikləri
sapmalar psixoloji affekt halının təzahürləri kimi mənalanır.
Buna görə də nə müəllifin, nə
də qəhrəmanların dinə münasibətinin həqiqi
ifadəsi kimi götürülə bilər.
C.Cabbarlının dramaturji
yaradıcılığında "Oktay Eloğlu"ndan
sonra "Od gəlini" pyesi gəlir.
Lakin müəllif
dünyagörüşündə İslam dininə
yanaşma, onun milli həyatda oynadığı rola verilən
bədii təfsirlər baxımından "Od gəlini"
C.Cabbarlının bu əsərə qədərki
yaradıcılıq ənənəsindən doğulmur.
"Od gəlini"nə
qədər islami düşüncəni milli
varlığın tarixi və müasir xarakterinin keyfiyyəti
kimi təqdim edən Cabbarlının "Od gəlini"ndə
din düşməninə çevrilməsi, xalis ateist mövqedən
çıxışı arasındakı fərq əvvəlki
əsərlərin yazılma zamanının ictimai-siyasi şəraiti
ilə bu faciənin yazılmasını şərtləndirən
ictimai-siyasi zaman arasındakı fərqdən doğur.
Müasir ədəbiyyatşünaslıq təsdiq etməkdədir
ki, 20-ci illərin birinci yarısına qədər estetik
düşüncə milli ədəbi ənənənin
davamı kimi meydana çıxırdı. 20-ci illərin ikinci
yarısından başlayaraq isə sovet rejiminin ədəbiyyat
siyasəti milli-estetik fikri öz tarixi ənənəsindən
uzaqlaşdırır, heç bir ədəbi ənənəyə
söykənməyən proletar ədəbiyyatı yaratmaq
ideyasını zorla şüurlara yeridirdi. Sovet
rejiminin siyasi xəttində dinə inkarçı və tənqidi
münasibət önə keçir, ateizm təbliğatı
qüvvətlənirdi. İctimai həyatda özünə
yer alan siyasi xətt ədəbi
düşüncəyə də hakim kəsilirdi. Bu gün
biz "Od gəlini"nin baş qəhrəmanının
dilindən səslənən və əsərin ideya istiqamətlərindən
birini təyin edən"
yoxdur allah, yoxdur allah" sözlərini Cabbarlı
dramaturgiyasının müasirliyini şərtləndirən
cəhətlərdən biri kimi qəbul edə bilmərik. Ən azı ona görə ki, ateist
düşüncə bizim milli mənəviyyatımızı
ifadə etmir. Digər tərəfdən, müəllif
ideyasının ifadəsi kimi görünən bu sözlər
və bütövlükdə Elxanın dinə
inkarçı münasibəti, İslam dininə kəskin tənqidi
yanaşmaları C.Cabbarlının iç dünyasından
qopub gələn inam deyildi. Cabbarlı bu
sözləri Elxanın dilinə verərkən siyasi rejimin
ateist mövqeyini əsərə gətirdi. Elxan uca səslə
elan edir ki, onun qurmaq istədiyi "bütün bəşəriyyət
üçün örnək ola biləcək
bir ölkə"də "tənasül heç bir qanun
altında gizli olmayacaq, əsas: azad könüllərin
uyuşması və usanması olacaqdır. İstəyənlər
ər-arvad, istəməyənlər bacı-qardaş
olacaqlar". Elxanın bu fikirləri tarixi
gerçəkliyin, başqa sözlə, Xürrəmilər
hərəkatı üçün tarixi mənbələrin
tam təsiq etdiyi bir həqiqət deyildir. Aşkar
görünür ki, Cabbarlı ailə münasibətləri
ilə bağlı Elxanın düşüncələrində
tarixi müasirləşdirmək yolunu tutmağa məcbur
olur. Sovet rejiminin qadını ailədən
çıxarıb dəzgah arxasına keçirmək siyasəti,
bu siyasətdə qadın azadlığına anarxist
baxışlar, ailəyə münasibətin mental
qanunlarının gözdən salınması qadını təkcə
işçi qüvvəsinə çevirmək məqsədi
yox, həm də sovet əxlaq siyasətinə
uyğunlaşdırmaq məqsədi
daşımışdır. Son nəticədə
isə bu sovet rejiminin müstəmləkə siyasətinin
qurbanına çevrilmiş xalqları milli tarixi ənənələrindən
uzaqlaşdırıb "sovet xalqı" yaratmaq
düşüncəsinə hesablanmışdı.
C.Cabbarlı
IX əsr qəhrəmanının düşüncəsində
yer alan fikirləri "Sevil" pyesində
müasiri olan qadın qəhrəmanın dilindən də səsləndirir.
Sevilin yazdığı "Azərbaycan qadının
azadlıq yolu" kitabında məsələ belə qoyulur:
"Azərbaycan qadınlarının ən böyük
düşmənlərindən biri də namus
keşikçisi olmalarıdır. Kişi istədiyini
və bir neçəsini birdən əldə edə bilər,
qadın isə ikincisinə göz ucuyla belə baxa bilməz.
Bu, kişi üçün bir nadinclik, qadın
üçün isə namussuzluq sayıla bilər. Halbuki hər ikisinin təşəbbüsünü
doğuran eyni fizioloji hadisədir". Sevilin mühakimələri
Elxanın "tənasül" fəlsəfəsinə
söykənir və onun məntiqi davamıdır. Sevil öz əvvəlki
təbii xarakterində milli varlıqdakı qadın təbiətini
təcəssüm etdirdiyi məqamda əri "Allahın
kölgəsi" hesab edir. Bu cür
düşüncə tərzi qadının milli tarixi
xarakterini daha təbii və dəqiq ifadə edir. Onun bu
cür düşüncəsinə əks mövqedən
çıxış edən Gülüş isə deyir:
"Boş sözdür, nə Allah var, nə də kölgəsi".
Gülüşün bu cür düşünməsi
qadının milli xarakterinin ifadəsi kimi səslənə
bilmir və sovet rejimində qadına verilən rolun ifası
kimi kifayət qədər qeyri-təbii səslənir.
C.Cabbarlının
Sevili öz tarixi xarakterindən, inam və inancından, ailə
mühitindən qopararaq fabrikə yola salması Azərbaycan
qadınlığının təbii inkişaf yolu kimi yox,
sosrealizmin qəhrəmanı "inqilabi inkişafda"
göstərmək tələbindən irəli gəlir və
obrazı öz xarakterindən çıxarmaq, onun xarakterinə
yad keyfiyyətlər calamaq məcburiyyəti kimi mənalanır.
Sevilin ictimai həyata gedən yolunun davamı
"Almaz" pyesindəki Almaz obrazında meydana
çıxır. Bu əsərdəki Yaxşı
obrazı milli qadın xarakterinin təcəssümü
baxımından Sevilin, əgər belə demək
mümkünsə, sovetləşmədən əvvəlki
xarakterini ifadə edir və tamamlayır. Əri
"Allahın gölgəsi" hesab edən Sevil kimi,
Yaxşı da hesab edir ki, "ər bir, Allah bir". Lakin Almaz onun dini inancına, "Qurani-Kərim"ə
iman gətirməsinə, Allaha qəlbən
bağlılığına geridə qalmışlıq,
avamlıq kimi baxır.
Heç
şübhəsiz, "Od gəlini"ndə də,
"Sevil"də də, "Almaz"da da iti realist qələmin
ifadə etdikləri ilə yazıçının ideoljinin təsiri
altında əsərlərinə gətirdiyi hadisə və
obrazlar üz-üzə dayanır və müəyyən mənada
yazıçının həyat həqiqətinə sədaqətini
sığortalayır. Ancaq bu halda da ədəbiyyatşünaslığın
indi də realist qələmin təsvir etdikləri ilə
ideolojidən gələn təsvirləri bir-birindən
ayırmağa təşəbbüs etməməsi təəccüb
doğurur. Çünki Sevilin, Almazın
düşüncə və hərəkətlərini ictimai həyatın
qanunauyğunluğu, tipik hadisəsi kimi qələmə verəndə
C.Cabbarlının öz estetik prinsiplərinə əks
getdiyi aşkar görünür. Buna görə də "Od
gəlini"nin, "Sevil"in və "Almaz"ın, eləcə
də sovet dövründə yazdığı sonrakı əsərlərin
ideoljidən gələn tərəflərinə - həyat həqiqətini
təhrif edən tərəflərinə göz yumub,
onları "gerçəkliyi əks edən yox, dəyişən,
yenidən yaradan sənət möcüzəsi" (Y.Qarayev)
hesab etmək elmi düşüncənin müqaviməti ilə
qarşılaşır.
C.Cabbarlının "Oktay Eloğlu"dan sonra
yaradıcılığının tamamilə fərqli
müstəvidə cərəyan etməsinin, onun
yaradıcılığındakı "keyfiyyət" dəyişməsinin
səbəbləri tarixilik prinsipinə uyğun olaraq
araşdırılmalıdır. "Oktay Eloğlu"nun səhnəyə
qoyulması ili (1923-cü il fevralın
16-da) C.Cabbarlının birinci dəfə həbs olunması
ili ilə üst-üstə düşür. Asif Rüstəmli
C.Cabbarlının birinci dəfə həbsdən azad
olunmasının səbəbi üzərində dayanır:
"Yalnız çekistlər tərəfindən
hazırlanmış bəyannamə mətninə avqustun 12-də
müsavatçılarla bərabər Cəfər də imza
atdıqdan sonra həbsdən azad edilir".
1923-cü ildə C.Cabbarlının "çekistlər
tərəfindən hazırlanmış bəyannamə mətninə"
qol çəkməsi ilə 1923-cü ildən sonrakı
yaradıcılığında baş verən sapmalar
arasında dərin bir əlaqə vardır. Demək,
mövzunun bədii həllində yazıçının sərbəstliyi
artıq onun əlindən alınır. "Od gəlini"ndə,
"Sevil"də və "Almaz"da islam
dininə münasibətdə baş qəhrəmanların
ortalığa qoyduğu mövqelər bütövlükdə
ideoloji yönümlüdür, müəllifin hadisələrin
cərəyanını gerçəkliyin ona təlqinləri
müstəvisindən çıxarıb ideolojinin istəklərinə
tabe tutmağa məcbur qalması müstəvisində izah
olunmalıdır.
Ümumiyyətlə, C.Cabbarlının milli bir sənətkar
olduğu, azad sənətkar düşüncəsi ilə
yazdığı əsərlərdə xalqımızın
milli mənafeyindən çıxış etdiyi, bu mənafeyi
əsərlərində cəsarətlə əks etdirdiyi
heç bir şübhə doğura bilməz. Ona görə
də onun yaradıcılığının təkamül
yolunu türkçülük, azərbaycançılıq,
milliliyin təzahür xüsusiyyətlərindən kənarda
təsəvvür etmək mümkün deyil.
C.Cabbarlı dramaturgiyasında millilik,
türkçülük konsepsiyasının birbaşa bədii
ifadəsi kimi meydana çıxan xeyli əsəri var. "Nəsrəddin
şah", "Ulduz", "Ədirnə fəthi",
"Oktay Eloğlu" və "Od gəlini" əsərləri
bu sırada xüsusi dəyərə malikdir.
Cabbarlı
estetik idealında milli düşüncəyə ayrılan
yer onun sovet dövrü dramlarından "Oktay Eloğlu"
və "Od gəlini"ndə də qabarıq nəzərə
çarpır. Oktay səhnəyə milli
özünüdərk düşüncəsi ilə gəlir.
Oktayın milli səhnə uğrunda mübarizəsi
milli varlığın özünütəsdiq uğrunda
mübarizəsi kimi səslənir. Eyni
zamanda, XX əsrin əvvəllərindəki ədəbi-mədəni
hərəkatın mahiyyətini ümumiləşdirir, bu
dövrdə Azərbaycan teatrının formalaşması
uğrunda mübarizələrlə bağlı tarixi həqiqətləri
əks etdirir.
Elmi ədəbiyyatda Oktayın dağıtmaq istədiyi
mühit kimi ancaq "burjua mühiti"ndən söhbət
gedir. Halbuki Oktayın səhnə taleyini ancaq burjua
mühiti həll etmir. Maraqlı
burasıdır ki, Oktayın milli səhnə uğrundakı
mübarizəsindəki bütün uğurları onun
kapitalist mühitindəki fəaliyyəti dövrünə
düşür. Bütün çətinlikləri ilə
bərabər, Oktay məhz bu mühitdəki fəaliyyəti ilə milli səhnə
formalaşdıra bilir. Burjua mühitindəki fəaliyyəti
onu "adı dillərdə dastan kimi gəzən, bir zamanlar
Azərbaycan səhnəsini titrədən Oktay Eloğlu"na çevirir.
Oktayın sovet səhnəsində Firəngizlə
"Qaçaqlar"ı oynayarkən dediyi sözlərin
hamısı ikibaşlıdır. Qoyub getdiyi teatr
mühitində təbiilikdən, səmimilikdən, həqiqətdən
heç bir iz qalmadığını görən Oktay milli təbiətinin
təlqinləri ilə qarşısıalınmaz
çılğınlıq məqamına qədər gəlir.
Məhz bu məqamda reallıq haqqında həqiqəti dilə
gətirir: "Yetər sünilik! Yetər yalan! Siz həqiqəti
mənə göstərin! Mən onu görmək
istəyirəm". C.Cabbarlının
estetik düşüncəsində milli teatr uğrunda
mübarizə bütövlükdə milli cəmiyyət
uğrunda mübarizə kimi metaforalaşır. Bu metaforiklik əsərin sonuna doğru bir qədər
də qüvvətlənir. Yeni teatrı hədəf
alıb oradakı bütün süniliklərin,
saxtakarlıqların ünvanına deyilən sözlər əslində,
yeni cəmiyyət quruluşuna qarşı çevrilir.
Oktayın Firəngizi öldürməsi sadəcə
intihar aktı deyil. Firəngizin
öldürülməsi və Oktayın "ədalət
divanı"na təslimi milli teatrın və onun simasında
milli varlığın "ölən
dünya"sını simvollaşdırır. Oktayın Firəngizi öldürməsi
"yaşadaraq öldürən" cəmiyyətə
qarşı etiraz aktının ifadəsidir.
"Oktay Eloğlu"nda Cabbarlının mövzuya
verdiyi bədii həldə romantik sənət prinsiplərinə,
azad sənətkar mövqeyinə sadiqlik özünü
axıra qədər qoruyub saxlayır. Lakin bu
azadlığın Cabbarlı
yaradıcılığının sonrakı mərhələsində
qorunub saxlanması mümkünsüzləşir.
"Oktay Eloğlu"nun səhnəyə qoyulmasından
(1923-cü il fevralın 16-sı) bir
neçə ay sonra Cabbarlının iki dəfə dalbadal həbs
olunması onun yaradıcılıq ideallarına təsirsiz
qala bilməzdi və qalmadı. Bu təsirin ilk
qabarıq izləri "Od gəlini"ndə
görünür. Cabbarlı "Od gəlini"ndə
artıq simvolik təsvir üsuluna keçir. Öz
milli ideallarını tarixi mövzunun bədii həlli üzərinə
yükləmək qərarına gəlir. Babəkin ərəb işğalçılarına
qarşı mübarizəsini bədii təsvir obyektinə
çevirir. Əsərin simvolik planda yazılması və
müasirliyinin də məhz bu planda meydana
çıxmasını vaxtı ilə M.Ə.Rəsulzadə
çox inandırıcı şəkildə ifadə
etmişdir: "Tamaşaçılar üçün "ərəb"
və "islam" sözləri yerinə "rus" və
"kommunizm" sözlərini qoymaq mənanı
aktuallandırmaq üçün kifayətdir".
Elmi ədəbiyyatda Elxanın qurmaq istədiyi "azad
vicdanlı geniş bir məmləkət" utopik cəmiyyət
kimi mənalandırılıb. Məsələ burasındadır
ki, Elxanın qurmaq istədiyi "azad vicdanlı məmləkət"
"Od gəlini"nə utopik cəmiyyət kimi yox, sovet cəmiyyətinin
qurmağı planlaşdırdığı
"kommunizm"in ifadəsi kimi daxil olur. Başqa
sözlə, "azad vicdanlı məmləkət"
kommunizmi metaforalaşdırır.
"Od gəlini"nin sujetinin və qəhrəmanının
xarakterinin milli idealın ifadəsindən sosializm, kommunizm
ideallarının ifadəsinədək keçdiyi yol, hadisələrin
milli planda təsvirdən sinfi planda təsvirə keçid
alması, mövzuya verilən bədii həldə sinfilik
amilinin birmənalı şəkildə önə keçməsi
bu həqiqəti təsdiqləyir. Ədəbiyyatşünaslığın
qənaətlərindən biri budur ki, "Od
gəlini"ndə Elxan bütün irqi, dini, milli
ayrı-seçkilikləri bir tərəfə atır,
mübarizələrin yalnız bir növünü qəbul
edirdi - sinfi döyüşləri" (Y.Qarayev).
C.Cabbarlı dramaturgiyasında sinfiliyin ifadəsi haradan
başlanır? Y.Qarayevin mülahizəsini təsdiq edərək
deyək ki, "Od gəlini" faciəsindən. Bəs, Cabbarlı yaradıcılığında məzlumların
mənafeyindən çıxış hardan başlanır?
Cavabımız belədir: ilk dramı "Vəfalı Səriyyə"dən.
Onda ortaya belə bir sual çıxır.
Məgər, sinfiliyin ifadəsi ilə məzlumların
mənafeyinin müdafiəsi eyni məzmunlu deyilmi? Yox, eyni məzmunlu deyil. Cabbarlının
yaradıcılığında məzlumların mənafeyini
müdafiə etməsi onun məsələlərə sinfi
baxışının ifadəsi kimi mənalana bilməz.
Sinfi baxış birmənalı şəkildə
milləti aşağı və yuxarı təbəqələrə
bölür. Aşağı təbəqənin
nümayəndələri birmənalı şəkildə məzlum,
yuxarı təbəqənin nümayəndələri isə
birmənalı olaraq zalım hesab edilir. Sinfi
baxışda məzlumluğun və zalımlığın
meyarı hansı təbəqəyə mənsubluqla
ölçülür. Cabbarlı
yaradıcılığında da məzlumluğun əks
qütbünü zalımlıq təşkil edir. Lakin Cabbarlının məzlumluğu
zalımlıqdan ayırma meyarı sinfi mənsubiyyət
deyildir. Sənətkarın estetik
baxışlarında məzlum haqqı tapdanandır. Zalım haqqı tapdayandır. Cabbarlıda
haqqı tapdanan yuxarı təbəqənin də nümayəndəsi
ola bilər və o, Cabbarlı
yaradıcılığında məzlum statusunda təqdim
olunur. "Solğun çiçəklər"də
Sara və Bəhram yuxarı təbəqəni təmsil edirlər.
Lakin Saranın haqqı tapdandığı
üçün o, məzlumdur. Saraya edilən
zülmlərin səbəbkarı və
iştirakçısı olan Bəhram zalımdır. Cabbarlıda məzlumluq və zalımlıq
insanın daxili dünyası ilə bağlıdır. İnsanın öz vicdanı, ürəyinin səsi
qarşısında hesabat verib - verə bilməməsi məsələsidir.
Təsadüfi deyil ki, onun qəhrəmanları
ya müəllif, ya digər obrazların mövqeyində, ya da
özü-özünə daxili mühakimədə meyar
olaraq ancaq "vicdan"ı seçirlər.
"Nəsrəddin şah" pyesində Mirzə Rza Kirmani və Rəhim xan, Nadir və Cavad xan eyni təbəqəyə - yuxarı təbəqəyə mənsub insanların obrazıdır. Lakin pyesdə Mirzə Rza Kirmani və onun oğlu Nadir məzlumluğun təmsilçisidirlər. Mirzə Rza Rəhim xana deyir: "Sənin heç vicdanın yoxmu ki, hənüz dünyadan kam almamış balalarımı qanlar ilə əlvan etdin?" Məzlumluğun və zalımlığın meyarı belə müəyyənləşir: Balaları nahaq yerə öldürülənlər məzlum, "dünyadan kam almamış balaları" öz şəxsi və haqsız iddialarına görə al qana qərq edənlər zalım statusu daşıyır. Cabbarlı dramaturgiyasında vicdan haqq-ədalət tərəzisidir, insanlığın meyarıdır. Cabbarlıya görə, insan hər bir hərəkətinə görə vicdanı qarşısında məsuldur. Vicdan qarşısında məsulluq insana insani münasibət tələb edir.
C.Cabbarlı yaradıcılığında insana humanist münasibətin xarakterinin məzlumluğun və zalımlığın meyarı olması prinsipi "Od gəlini"ndən başlayaraq metamorfozaya uğrayır. Bu meyarın yerini sinfi münasibət alır. Elxan deyir: "Soruşma, Aqşin. Bu yazıq, gözü qapalı xalq, özü öz səadətinin tanrısı olduğuna inanmır" (313). Sosrealizmdə "xalq" anlayışı bütün sosial təbəqələri öz içinə almır, "xalq" deyəndə ancaq aşağı təbəqə nəzərdə tutulur. Çünki sosrealizmdə xalq sinfi məzmun daşıyır. C.Cabbarlının "xalq" anlayışına sinfi yanaşması "məzlumluq" anlayışını ancaq "məzlum əməkçilər"ə aid edir. İlk dəfə C.Cabbarlı qəhrəmanının mövqeyində prinsipial dəyişiklik baş verir. Cabbarlı qəhrəmanı ilk dəfə olaraq xalqa, millətə, yaxud məzlumlara deyil, məzlum əməkçilərə müraciət edir. "Məzlum"un "məzlum əməkçilər"lə əvəzlənməsi məsələyə sinfi baxışın Cabbarlı dramaturgiyasına nüfuzudur. Sənətkar bu dramda tam şüurlu olaraq və tam bir məcburiyyət, ideoloji təzyiq qarşısında səhifədən səhifəyə keçdikcə, məzlumluğun sinfi məzmununu konkretləşdirir. Elxan deyir: "Dünyada iki cəbhə vardır: əzənlər, əzilənlər". "Od gəlini"ndə "əzilənlər"in "məzlum əməkçilər" kimi şərhindən əlavə, onların məhz "yoxsullar" olmasına qəti işarələr edilir. Beləliklə, əsərdə "məzlumlar" anlayışı "məzlum əməkçilər", "yoxsullar" anlayışlarına adekvat işlənir və Elxanın mübarizəsinə sinfi məzmun verilir. Məhz bu cəhət milli ideal uğrunda mübarizənin sinfi mənafe uğrunda mübarizə ilə əvəz olunmasını göstərir və C.Cabbarlı dünyagörüşündə baş verən ziqzaqları - metamarfozaları əks etdirir. Bu metamarfozalar C.Cabbarlının "Od gəlini"ndən sonrakı bütün əsərlərində özünü göstərir. Lakin biz C.Cabbarlı dünyagörüşündəki bu metamarfozaları onun həqiqi sənət idealının ifadəsi kimi yox, rejimin təzyiqləri qarşısında onun geri çəkilməyə məcbur qalması kimi başa düşürük. Buna görə də vəzifəmiz C.Cabbarlı yaradıcılığına baxışda tarixiliyi önə çəkmək, tarixi-siyasi şəraitin diktələri ilə sənətkarın daxili dünyasından, həqiqi inancından və idealından gələnləri bir-birindən riyazi dəqiqliklə ayırmaqdır. C.Cabbarlı yaradıcılığının yaşarılığını, başqa sözlə, müasirliyini şərtləndirən cəhətləri ancaq bu halda dəqiq müəyyənləşdirmək olar.
Təyyar
SALAMOĞLU
525-ci qəzet.- 2019.- 3 aprel.- S.22-23.