Nəsimi poeziyasında
Can, Cahan, Canan
Canımın,
cana vüsalın can içində
candır
Canə canü canə canü həm cananadır.
Yaxın Şərqin və türk dünyasının
qüdrətli filosof şairi İmadəddin Nəsiminin
yaradıcılığını ifadə edən bir beyt
seçməli olsaydım, onda məmnuniyyətlə məhz
bu beyti seçərdim. Çünki bu beytdə Şərqin ən
coşğun, cəngavər şairi, əqidəsi yolunda dərisi
soyulmuş cəsarət və kamillik rəmzi Nəsiminin
poeziyasının ideya-fəlsəfi əsasını təşkil
edən əsas atributları bu beytdə sənətkarlıqla
poetikləşib. Hesab edirik ki, Nəsiminin
poeziyasının bədii-fəlsəfi hüsnünü təmsil
edən bu atributlar şairin yaradıcılığı
boyunca şərh etmək Nəsimini dərk etməyə
imkan verir.
Biz "Şeirimizin quş dili" (Şeirimizin quş
dili. Ey Nəsimi,
cahanı tutdu sözün... Azərbaycan.
- 2017. - ¹9.) adlı məqaləmizdə
Nəsimi şeirinin sehr gülşəninə açar
salmağa çalışmışıq. Nəsimi
poeziyasında Can, Cahan, Canan sufizm-hürufizm müstəvisində
münasibəti ilə bağlı bir neçə mötəbər
fikrə nəzər salmaq vacibdir.
Kollektiv
düşüncənin məhsulu olan altı cildlik "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi"nin üçüncü cildində
yer almış "İmadəddin Nəsimi
(1369-1417)" oçerkində
(müəlliflər akademik Teymur Kərimli və fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru Səadət
Şıxıyeva) belə bir maraqlı mülahizə irəli
sürülür: "Nəsimi şeirində müxtəlif
fəlsəfi-dini qatlar yaratması ilə nəzəri cəlb
edən "can" (ruh) məzacı ən çox
"cahan" və "canan" sözləri ilə
yanaşı işlədilir. Şair "can" məzacını
"canan" ifadəsi ilə eyni bir mətn (beyt yaxud misra)
daxilində işlətdikdə ümumiyyətlə,
ruhi-cüzi, insanın ruhunu, həmin rəmzi deyimi -
"can"ı "cahan" ifadəsi ilə yanaşı
verdikdə isə kiçik aləm (mikrokosm) sayılan
insanı nəzərdə tutur.
Bu iki anlam mahiyyətcə yaxın olsa da,
yaratdığı məna çalarları baxımında fərqlənir.
Birinci halda "can" məzacı insanın təkcə
ruhu, ikinci halda isə insan ilə əlaqəli "mən
cahanında" olan ruhu anlamda istifadə olunur.
Nəsimi şeirində "iki cahan", "canü
cahan", "kövnü-məkan" kimi ifadələrin məna
tutumu eyniyyət təşkil edəcək qədər
yaxındır. Şairin bu ifadələri ilahi həqiqətini
sirləri ilə dolu olan kainatın - makrokosm ("cahan") və
dünyanı özünü tam inkarını
tapdığı mikrokosm ("can") anlamlarını
daşıyır".
Biz elə
düşünürük ki, "can", "cahan" və
"canan" anlamlarını bir birindən təcriddə dərk
və izah etmək mümkün deyil, belə izah dialektik
xarakter daşıya bilər. Çünki bu sufizmdə (və
hürufizmdə) bir biri ilə vəhdətdə olan bu
anlayışlar: cahan-insan-Allah anlamını ifadə edir. Allah, insan, cahan münasibətləri yaradanın və
yaranmışın - dünyanın özünün və
oradakı canlı və cansız varlıqların, habelə
səmanın izahına imkan verir. Hürufilər
bu əsaslı üçlüyə SÖZ-ü də əlavə
etdilər. Halbuki SÖZ insandır, insan SÖZ-dən
ibarətdir, SÖZ ruhun timsalıdır:
Dinləgil
bu sözü ki, candır söz,
Aliyü
asiman məkandır söz - və həm də
Mən
mülki-cahan, cahan mənəm mən!
Mən həqqə
məkan, məkan mənəm mən!
Beləliklə, "söz candır" və can-ruh
olan söz ali-ilahi asimanda məkan bulmuş varlıqdır. İkinci beytdə: Mən
mülki-cahan-kainatın mülküyəm, kainatam, Allahın
bərqərar olduğu məkanam, başqa sözlə, haqq -
Allah məndə yerləşir. Əgər can varsa, onda
söz də var və o da cahan kimi, canan (Allah) kimi məhz
canda, insanda yerləşir. Akademik İsa Həbibbəyli
yazır: "Fikrimizcə, İmaddədin Nəsiminin "Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam"
misrası ilə başlanan məşhur şeiri İmaddədin
Nəsiminin mükəmməl avtoportretidir.
"Sığmazam" şeiri cahana sığmayan
böyük Azərbaycan şairinin əsrlərdən-əsrlərə
qədər gəlib çatan və yaşamaqda davam edən
məğrurluq manifestidir. Şeirdəki yenilməz
dağlar kimi parlaq və əzəmətli görünən
lirik mən "can ilə həm cahan mənəm, dəhr ilə
həm zaman mənəm" - deyən İmaddədin Nəsiminin
cahana və zamana sığmayan proobrazıdır. Bu Şərq poeziyasında insan haqqında ən
möhtəşəm poetik monoloqdur".
Nəsimi
şeirində canan konkret insan, sevgili mənasında işlənmir,
bunu ifadə etmək üçün şair "Dilbər"
söz işlədir:
Dilbəra, mən səndən ayru ömrü canı
neylərəm?
Tacü təxtü mülkü malü xanimanı neylərəm?
İstərəm
vəsli-camalın ta qılam dərdə dəva,
Mən sənin bimarınam, özgə dəvanı neylərəm?
Ey müsəlmanlar,
bilin kim, yar ilə xoşdur cahan,
Çünki yardan ayru düşdüm, bu cahanı neylərəm?
Akademik
Nizami Cəfərov "Məndə sığar iki cahan, mən
bu cahana sığmazam" poetik bəyanatını şərh
edərək yazır: "Şair, mütəfəkkir
"sufi-panteist" "mən" ilə
qarşı-qarşıya qoyulan əsas anlayışı
"cahan"dır. Yəni dünya özü
də iki cahandan söhbət gedir. Yəni
klassik İslam məfkurəsinin kanonik olaraq qəbul etdiyi bu
dünya ilə o dünya!"
"Cahan"ı
- hər iki dünyanı İnsana, yaxud İnsanın
"cahan"a hər iki dünyaya
bağlayan əsas varlıq isə "can"dır. Nəsiminin
bir çox şeirlərində bu fikir obyektiv həqiqət
kimi öz əksini tapır:
Mana sənsiz
cahanü can gərəkməz,
Vüsalın var ikən hicran gərəkməz.
Qəmindir
könlümün təxtində sultan,
Bir iqlimə iki sultan gərəkməz.
***
Yandırdı şövqün canımı, ey dərdə
dərman, qandasan?
Canımda
can sənsən, vəli, istər səni can, qandasan?
Görkəmli
füzulişünas alim Əkrəm Cəfər Nəsimi fəlsəfəsinin
təcəssümündə poetikanın rolundan bəhs edərək
yazıb: "Nəsimi poetikası şeirimizdə sabiqədir.
Bu poetika tamamilə orijinal Nəsimidən qabaq
bizdə nümunəsi olmayan dil obrazları sistemidir. Bu cəhətdən münasib bir böyük novator
olmuşdur. Böyük şairin poetik fərdiyyətini,
bədii şəxsiyyətinin özünəməxsusluqlarını
açmaq, bizim filoloji elmimizin vəzifələrindəndir".
Nəsimi poeziyasında sözün məqamı və
gizlinlərini akademik Rafael Hüseynov da diqqətə çəkir. "Nəsimi poeziyasında
lay-lay mənalar və hər sözün nüvəsində
bir başqa söz, onun da çəyirdəyində bir
ayrı mətləb yerləşdirib". Bu mətləbləri
açmağın açarı Nəsimi şeirlərindədir.
Ortodoks müsəlman düşüncəsinə və
ona əsaslanan sufizmə görə yeri və göyü bir
söz "kun" sözü ilə yaradan Allah mövcud olan
hər şeydə görünür və hiss olunur. "İnsan
haqdan qopmuş nur parçasıdır" hürufi
düsturunda insan yaranmışların hamısından uca məqamda
təsəvvür olunur. Ənəl-həq
təlimi ilk növbədə insanla bağlıdır.
Bu təlim insanda Allahın əlamətləri olduğunu
iqrar edir: Hürufiliyə görə insanın üzündə,
surətində Allah, söz yazılıb:
Gözləri,
qaşı ənəlhəq çağırır,
Gör bu sirri kimsə pünhan eyləmiş.
Nəsiminin "əlif lam və tərs əlifba"
silsilə şeirlərində qul haqları poetik məna
verir. İnsanın surətini oxunmamış kitabdır.
Bunu tale kitabı adlandırmaq olar.
"Can"a, "Cahan"a və "Canan"a məhz insanın surətindən, tale
kitabından keçib getmək olar:
Surətə
baxu mə'nini surət içində tanı kim,
Cism ilə
can mənəm, vəli cism ilə canə sığmazam.
Can ilə
həm cahan mənəm, dəhrilə həm zaman mənəm,
Gör bu lətifeyi ki mən, dəhru zəmanə
sığmazam.
"Cism ilə can mənəm" - mən bədənlə
ruhun vəhdətiyəm, insanam. "Can ilə həm cahan mənəm"
- ruhu ilə kainat mənəm - insanam. Lakin mən həm də
o insanam ki, cismim ilə cana, can ilə
cahana sığmazam - mən Allaham.
Cananə
mənim sevdiyimi can bilir ancaq,
Könlüm diləyin dünyada canan bilir ancaq. (2, səh.28)
Cananə
- ey dilbər (ey insan) mənim sevdiyimi can - ruh bilir, ancaq
könlümün dilini canan Allah bilir, ancaq "Qurani-Kərim"də
deyilir ki, insan Allah əmanəti olan ruhun - canın
daşıyıcısıdır, can - sevgi yuvasıdır.
Gəl,
ey könlümdə can, canda bədənsən,
Nə
candansan, əcəb kim, canü tənsən.
Səni
dil necə şərh etsin, a can, kim,
Nə
bilsinlər səni kim, can, nədənsən?
Üzün
çün "qülhüvəllahü əhəd"dir,
Həqiqət mö'cüzi, həqdən gələnsən.
Vücudin
zati-mütləqdir, məgər, kim,
Nəyə
kim baxar isəm anda sənsən.
Nə
yerdənsən, səni heç kimsə bilməz,
Məgər cənnət təki hübbül vətənsən.
Nəsimi şeirində "iki cahan" həm eyb aləmi
- görünən insan idrakı ilə dərk olunan aləm
və həm qeyb aləmi gözlə görünməyən,
pərdəsi arxasında olan yalnız fəhm sahiblərinə
məlum olan aləm. Akademik Nizami Cəfərov yazır: "Nəsiminin fəlsəfi-poetik
təfsirində can həm cahanın, həm də onun
"dünya"nın şövqündə can olan mənin
strukturuna daxildir. Ona görə də kifayət
qədər ziddiyyətli, yaxud dialektik anlayışdır.
O mənada ki, "can" həm maddidir (bədən), həm
də mənəvi (ruh). Və mənin eşqə
düşərək (üsyan edərək) "cahan"dan
ayrılıb, Tanrıya qovuşdurmaq istəyəndə
bütün ziddiyyətli və (dialektik) tərəfləri
ilə birlikdə "can"dır.
Can
eşqə düşdü, ey könül, yarəb, nədir
tədbirimiz?
Can neyləsin,
biçarə, çün həqdən budur tədbirimiz.
Canın, insanın ruhunu və bədəninin (sürətinin)
cahana külli-aləmlə, kainatla, Ay və Günəşlə,
və cananla mütləq həq ilə yaradanla, Allahla
(Tanrı ilə!) vəhdəti Nəsimi şeirində poetik
fəlsəfi sistem halındadır.
Bütün
sufilərdən fərqli olaraq Nəsimi təkcə Allah
öz yaradıcılığını insana aid etdirməkdə
kifayətlənmir, qarşılıqlı olaraq həm də
insanda olan ən qiymətli sifətləri aşkara
çıxarıb Allaha bənzərliliyi, öz gözəlliyi
və mənəvi ucalığı ilə Allaha yaxın
olduğunu sübut etməyə çalışır:
Üzün
bədri cahanın danəsidir,
Yerü göy, ayü gün pərvanəsidir.
İnsan Allaha bağlayan, yüksəldən
"can"dır. Can eşqin yuvasıdır. Eşq və
istedad Allahın insana bəxş etdiyi elə qüdrətdir
ki, onlarla insan həm yaşayır, həm də yaradır.
"Tanrı özünün kimliyinin sübutu
üçün təbiəti (insanla birlikdə) insan kimliyini
əyan etmək üçün sənəti yaradıb"
(Yaşar Qarayev). Sufizmin (və hürufuzmin) əsasında
dayanan "vəhdəti-vücud" fəlsəfəsinə
görə zərrədə külli görmək məhz can, cahan və insanın birliyi sayəsində
mümkündür.
Zərrə
mənəm, günəş mənəm, çar ilə pəncu
şeş mənəm,
Surəti gör bəyan ilə, çünki bəyanə
sığmazam.
Zərrədə küllü görmək irfan əhlinin
ariflərin işidir.
Yaxud:
Mən
mülki-cahan, cahan mənəm mən!
Mən həqqə
məkan, məkan mənəm mən!
Mən ərşilə
fərşü kafünunam,
Mən
şərhü bəyan, bəyan mənəm mən!
Şair özünü həm cahan mülki - kainat, həm
də həq-təalanın - Allahın olduğu yer hesab edir. Deyir ki, ərş
yerlər və fərş göylər Allahın ilk kəlməsinin
"kün" - ol sözünü əmələ gətirən
kaf və nun hərfləri kimi məndə birləşib.
Nəsimi çox qürurlu olub. Cəmi 48 il ömür sürən bu poeziya və fikir cəngavəri əqidəsindən dönüb qürurunu sındırmamaq üçün cəsarət və vüqarla edama gedib. Bu qürur təkcə onun həyatında və şəxsiyyətində deyil, dünya şöhrətli poeziyasında da öz əksini tapıb:
Bir günəşdir Nəsimi kim, anın
Neçələr zərrəsinə möhtacdır.
Həqiqətdə sufi-mistik mənasından başqa, Nəsimi bir poeziya günəşi idi. Bu günəş Şərq və türk müsəlman aləmini 650 ildir ki, irfan nuruna qərq edib, milyonlarla ürəkləri öz hərarəti ilə qızışdırmaqdadır. Nəsimi Fəzlullah Nəimini kitablarında, xüsusən "Cavidannamə" traktatında quru bir nəzəriyyə olan hürufizmə canlı həyat verdi, onu şeirin dili ilə gücləndirdi, Yaxın Şərq və bütün türk dünyasına yaydı. Hürufizm Nəsimi poeziyası vasitəsilə ictimai-tarixi gücə, fəlsəfi təlimə çevrildi. Şair axıra qədər "Fəzli-həqq"ə sadiq qaldı. Həm də özü böyük tarixi bir nümunəyə, fədakarlıq simvoluna çevrilərək əbədiyyət qazandı. Nəsimi özündən sonra gələn Yaxın Şərq şairlərinə, xüsusən türk ədəbiyyatına - Əlişir Nəvai və Mövlana Məhəmməd Füzuli kimi dahilərin yetişməsinə səmərəli təsir göstərdi. Nəsimi özü də təfəkkürünün və yaradıcılığının bütün şaxələri ilə Xaqani, Nizami, Mövlana Cəlaləddin Rumi kimi korifeylərin sənət ənənələri ilə, başlıcası isə klassik sufilər - Mənsur Həllac, Fəriddədin Əttar, Salman Savəci, Hafiz Şirazi ilə bağlı idi. Ümumən orta əsrlərdə IX-XIX əsrlərdə Şərqin, o cümlədən, türk dünyasının sənət və fikir adamları ən böyük və dərin fəlsəfi cərəyan olan sufizm - təsəvvüflə bu və ya başqa dərəcədə bağlı olmuşdur. Bir faktı da qeyd etməliyik ki, həm "Quran" ayələri, həm də "Quran" qissələri Nəsimi poeziyasının bədii-fəlsəfi qaynağı, onun şeirinin rüknləri olmuşlar.
Bütün Şərqdə, o cümlədən də Azərbaycanda orta əsrlər VIII-XVIII əsrlər ədəbi-mədəni və nəzəri-fəlsəfi fikir tarixində ikinci xüsusi mərhələ təşkil edir. Birinci xüsusi mərhələ olaraq Abbasilər dövrünü (750-1258) qeyd etmək olar. Bu ümumi müsəlman mədəniyyəti epoxası idi. Antik yunan fəlsəfəsinin Şərqə daxil olması bu dövrün hadisəsidir. Bu həm də Şərq - Azərbaycan intibahı mərhələsidir. Nəsimi orta çağlar təşəkkül dövrünün dahisidir. Bu dövrün unikal hadisəsi ana dilinə - türk uklonuna keçidlə bağlıdır. Bu keçidi ilk dəfə sistemli tərzdə Nəsimi icra etdi, o, Şərqin üç əsas dilində - ərəb, fars və türk dilində şeir icad etdi. Füzuli bu ənənəni sənət zirvəsi məqamına yüksəltdi, türk dilini ərəb və fars dilləri ilə eyni mərtəbəyə qaldırdı...
Nəsimi yaradıcılığı şeirdə
cəngavərliyi, ehtirasın poetik ifadəsi olan bədii
pafosu, eyni zamanda, frazeoloji düşüncənin məcaz və
müəmmanın, metafora və istixarənin bədii fəlsəfi
sistemidir. Bu sistemi kül halında açmaq üçün
"Quran"ı və dini mistikanı, sufizm və platonizmi,
əbcəd hesabını və əruzu dərindən bilmək
lazımdır. Onun şeiri, ədəbi-bədii təfəkkür
və dünyagörüşü hadisəsidir. Dahi Füzulinin
sözləri ilə desək, Nəsiminin "şeir fəziləti
də ayrı bir elmdir". Bu dərin elmi əsası olan
meditativ şeir, fikir və hissin vəhdətindən
yaranmış şeirdir. Hərf, səs və söz bu
poeziyada bütün qüdrəti və fəlsəfi tutumu ilə
çıxış edir. Zənn edirəm Füzuli zirvəsindən Nəsimini
yaradıcılığı daha silqətli və tutumlu
görünür.
Gülşən
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
Filologiya
elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2019.- 6 aprel.-S.19;23.