İlk Cümhuriyyətimiz:
olmuşlar və düşüncələr
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə
düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət
etmişlər - oxuyaq, düşünək, onlarla və bu
günümüzlə fəxr edək!
(Əvvəli ötən şənbə sayımızda)
İldırım
AZƏRBAYCAN İSTİQLAL MÜCADİLƏSİNDƏN BİR EPİZOD
- 6 -
Yusif Camal Bəyin qətlinə müsadif bir zamanda, Rusya, Lənkəran üsyanlarına qarşı külliyətli bir ordu sövq etmişdi. Eyni zamanda Lənkəran şəhəri qarşısında duran 4 hərb səfinəsi (gəmisi) Lənkəran ətrafına xüsusən Lənkəranı bürüyən orman və dağlara yağmur kibi top mərmisi yağdırıyordu. Hərb təyarələri Lənkəran və həvalisi üzərindəki ormanlar üstündə uçaraq atəş yağdırıyorlardı. Dağlara çəkilmiş olan İldırım və digər asi müfrəzələr ümumi komandanlıqlarından böylə bir əmr almışlardı:
"Milli qiyam və mücadiləyi yatırmaq üçün Qırmızı Rusya vətənimizə,mücahidlərimizə qarşı külli əskər qüvvəti sövq etmiş olduğundan bütün üsyan müfrəzələrinə dağlara çəkilmələri və keçidlərdə səngər tutaraq gizlənmələri və Qızıl Orduya içərilərə keçmək üçün yol vermələri əmr olunuyor. Rus ordusunun keçidlərdən tamamilə içərilərə keçdigindən sonra, yolları tutmaq və mühasirə halında qalan rus qitələrini o zaman məhv və tələf etmək lazımdır. Milli mücadiləmizin müvəffəqiyəti və vətənimizin müqəddəs hürriyəti naminə komandanlığın verdigi bu əmrə olduğu kibi riayət və əməl etmək hər bir çətə rəisinin vəzifəsidir".
Rus ordusu müvəffəqiyətlə ilərliyor, tarixi həyatında müharibəsiz təslimin nə olduğunu bilməyən Lənkəran Talış mahalı yer yer təslim oluyordu.
Şimdi artıq köylərdən, obalardan çıxaraq ruslar ormanlara və dağlara keçiyorlardı. Fəqət intizar etdikləri müavimətə hala şahid olamıyorlardı.
Derkən ruslar arxadan atəş və tüfəng səsləri eşitdilər. Döndülər, top gülləsi yağdırmağa başladılar, fəqət kimsə yoxdu. Halbuki arxadan gələn atəş davam ediyor və bir-birinin arxasınca rus saldatları yerə səriliyordu.
Rus əskəri ilərlədikcə parçalanmış, dərələrdə, keçidlərdə bir-birindən aralanmışdı. Onları hər tərəfdən ormanlar, buludlar və qarlı dağlar əhatə ediyordu. Rus ordusu pusquya düşmüşdü. Ricat əmrini alaraq geri dönən saldatlar 2 tərəfdən atəşə məruz qalınca böyük şaşqınlıqla intizam və disiplini qeyb edərək qaçışıyorlardı.
Axşam oluyordu. Dağlardakı duman qalınlaşıyor, ağırlaşıyor, ağırlaşdıqca aşağı enərək dərələri, ormanları hətta obaları bürüyordu. Qarşısındakı düşməni görməyən rus saldatı tut kimi tökülürdü. Həyəcan və başsızlıq hər tərəfi bürümüşdü. Kecə yarı idi. Göy yenə gurluyor, dağlar yenə titriyor, ildırım yenə çaxıyordu.
Böyük rus ordusundan sabaha qədər çox az adam canını qurtarmış, Lənkərana yetişə bilmişdi. Asilər isə dağlardan çıxıyor, böyük bir müvəffəqiyətlə Lənkərana yaxınlaşıyorlardı. Mücadilə, müdafiə vəziyətindən çıxaraq təərrüz hökmünü almış idi. Hücum edən qiyamçılar, qaçanlar isə ruslar idi.
Bu zamanda idi ki İldırım igid atlıları ilə birlikdə Lənkərandan çox uzaq olan "K"yı mühasirə etmiş və oradakı rus qitəyi-əskəriyəsinin təslimini tələb ediyordu. O, ailəsinin burada olduğunu "K" kəndindən çəkilərkən əsir götürdüyü bir Malakandan öyrənmişdi. "K"dakı rus əskəri qitəsinin komandanı İldırıma böylə bir cavab göndərmişdi:
"Qırmızı Ordu Moskvadan buraya qədər kəsə, qıra gəlmiş çıxmışdır. Onun heç bir yerdə düşmənə təslim olduğu görülməmişdir. Sizin təklifinizə ancaq top və tüfənglə cavab verə biliriz. Onu da bilməlisiniz ki, ağır vəziyətdə olduğumuzu etiraf edəcək degiliz. Biz doğrudan da Rusiyanın dirilməsi yolunda məhv olan rus saldatlarının sırasına qeyd olmaq ehtimalından uzaq degiliz. Fəqət bunu bilməlisiniz ki, biz sizin ailənizə çocuqlarınıza varıncaya qədər məhv etdikdən sonra məhv olacağız. Və bizdən sonra ən yaxın günlərdə gəlib yetişəgəginə şübhəmiz olmayan yeni rus ordusu sizdən olmasa da sizin qardaşlarınızdan qanlı bir intiqam alacaqdır. Əgər bu qətliamların olmamasını istərsəniz, İldırım bila-qeydü şərt bizə təslim olmalı, ta ki biz də müqabilində onun ailəsini sizə təslim edəlim".
Aydəmir düşündü.
Xayır, bu sadə bir qorxutmadır. Onlar heç bir zamanda günahsız yavruları məhv edəməzlər. Hərb və hücum vəssəlam. İştə yeganə çarəyi-nicat budur - dedi və bu xüsusda əmr verdi.
Hər bir tərəfdən "K"ya hücum başladı. Ruslar kəndilərini müdafiə ediyorlardı. Ətrafda ara-sıra yanğınlar çıxıyor, atəş yavaş-yavaş qonşu evlərə yayılıyordu.
İldırımçılar "K"nın yarısını zəbt etməyə müvəffəq olmuşlardı. Ruslar "K"da mühüm bir təpədən başqa ricət edəcək bir yerə malik degildilər. Matvey, bir cəsus sifətilə "K"da Qırmızı Ordu içərisində bulunuyordu. O, an - qəsdin (işə başlayanda) İldırım müfrəzəsinə əsir düşmüş və kəndisini Aydəmirə yetirəcək xəbər vermişdi ki:
- Ailənizin, çocuqlara varıncaya qədər məhv edilməsi xüsusundakı əmri kəndim oxudum. Qırmızılar kəndiləri məhv olmaqdan əvvəl bu zalımanə fikirlərini icra etmək əzmində idilər.
Aydəmir durdu. Müfrəzə qalib ikən birdən əmr aldı:
- Təərrüz mövquf, müdafiə vəziyəti alınız.
Hərb durdu. Matvey sordu ki
- Nə yapmaq fikrindəsən?
- Təslim olmaq.
- Nə üçün?!
Günahsızları xilas etmək üçün.
- Bənim fikrim başqadır.
- Nasıl?
- Məsələyi mənə buraxınız.
- Pəki, buraxdım... İstədiyini yapa bilirsən.
- 7 -
Matvey, yenə ruslar içərisinə keçmiş məsul bir vəzifə tutuyordu. O, İldırımlara bir müddət əsir düşüb etibar qazanmış olduğunu və onları tamamilə tanıdığını gizləmişdi. Rus olduğuna görə kəndisinə etibar edilmiş, ona məsul bir vəzifə dəxi verilmişdi. Fürsət gəldikcə o İldırımla daima görüşüyor və məşvərətdə bulunuyordu.
Şimdi o, komunistlərə söylüyordu ki qərarınızı İldırıma bildirin. İldırım pək rəqiq (həssas) qəlbli bir adamdır. O, sizin bu işi görəcəginizə inanmıyor. Fəqət bunun həqiqət olduğuna qənaət gətirirsə duramaz, gəlir və təslim olur.
Qırmızılar böylə də etdilər. Matveydən sonra bu xəbərin həqiqəti digər vasitə ilə də İldırıma yetişmiş idi. O, artıq buna inanıyordu.
Köyün hər tərəfində bu cinayətkar
qərardan bəhs olunuyordu. İxtiyar bir Malakan "K" inqilab komitəsi rəisi
idi. Fəqət o əqidəcə komunist degil,
yalnız köylərinin mənafeini gözləmək
üçün bu vəzifənin uzaqdan gəlmələr əlinə
düşməsinə razı olmamışdı. Bir axşam idi, Qırmızı Ordu komandanı onu
çağırdı. Kəndisinə dedi ki:
-
Yarın ertə İldırımın ailəsini
çıxarıb təpə başında qətl etdirəcək.
Qətldən əvvəl isə bütün əhali
bu xüsusda ixbar olunub tamaşaya çağrılacaq.
İxtiyar
Malakan şaşaladı:
- Ailəsinimi?!
- dedi.
- Əvət,
İldırımın ailəsini!...
- Demək
yalnız qarısını?...
-
Xayır, bütün ailəsini.
-
Çocuqlarınımı da?
- Əvət,
əvət... Kiçik oğluna varlncaya qədər - həpsini!..
- Fəqət
çocuqlar ki günahsızdır...
- Sən
inqilab ordusunun əmrini icra etməlisən. Böyüdükcə
başımıza müdhiş bir İldırım
olacaqlarında şübhə olmayan çocuqlara rəhm etmək
bir rus inqilabçısına yaqışırmı?
İxtiyar Malakan dışarı çıxdı. Gözləri
yaşla dolu idi. Dərdini lehli bir (polyaka)
zabitə açdı. Zabit qızdı:
- Böylə
iş olmaz. Bən buna qətiyən inanmam.
Biz müharibə ediyoruz.
Qarşımızda müəyyən siyasi və milli məqsədlərə
malik bir millətin asi mücahidləri
duruyor. Onların əlində olan Malakan rus
köylərində qadın və çocuqlara əl dəyilmədiyi
kibi, biz də beynəlmiləl ədalət qanunlarına riayət
etməliyiz. Xüsusən günahsız
çocuqların qətlinə heç bir səbəb və
ehtiyac yoxdur.
Zabit bu sözündən sonra komandanlığa getdi və
bu qərara etiraz edərək çocuk və
qadınların qətlindən vaz keçilməsini, ədalət
və müsavat dünyası qurmaq istəyən firqə
naminə tələb etdi. Komandanlıq Lehli zabit ilə ixtiyar
Malakanı dərhal həbs və edam
etdirdikdən sonra vəzifənin ifasını başqa rusa həvalə
etdi.
***
Sabah olmuşdu. Hərb durmuşdu. "K"nın
yüksək bir təpə təşkil edən və hər
yerdən görünən meydançasına xalq dolmaqda və
qrupqrup olaraq, şiddətli və əsəbi surətdə
bugünki qətl vaqeəsi üzərinə söyləşməkdə
idi. Bəzisi bu qərarı bir nümayiş
adı ilə İldırımı təslimə məcbur edəcək
bir vasitə kibi tələqqi ediyor, komunistlərin
günahsız yavruları qətl etmiyəcəklərini təxmin
ediyor, buna digərlərini də inandırmaq istiyordu. Fəqət öylələri vardı ki bu əməliyənin
yapılmasını lazım biliyor və
yapılacağına inanıyordu.
"İştə
gəliyorlar!..." Bu
şayiə ildırım sürətilə yayıldı.
Xalq üzərinə dərin bir sükut
çökdü. Zehinlər durdu. Məğzlər (beyinlər) döndü. Qəlblərə təvəqqüf (dayanma) gəldi.
Hər kəsi bəht (narahatlıq) aldı.
Həqiqətən də gəliyorlardı.
10 saldat onları əhatə etmiş gətiriyordu.
Çarşafına bürünmüş olan qadının
zəyif və solğun üzü, ala və məhzun gözləri,
alnına dağılmış siyah pərişan
saçları ürəkləri oxluyordu. O dinmiyor, gəliyordu.
Kiçik oğlunu, zəif və xəstə
olduğu üçün anası qucağına
almış, o da zəif başını qadının omuzuna
dayayaraq məlul və məhzun bir halda saldatlara və əhaliyə
baxıyordu. Kiçik bir yaşmaqla
başlarını və omuzlarını gizləyən
qızlardan birini anası əlindən tutmuş və digəri
də qadının o biri tərəfində anasının
örtüsündən sıxıca tutaraq iləriyor, ətrafına
degil, gah anasına, gah da qardaşına baxıyordu. Qızlar məlul və məhzun sifətlərilə,
rast və mütənasib qamətlərilə
analarının birər qopyası idi. Onları
meydanın ortasına gətirdilər. Malakanlardan biri əyilib
yoldaşının qulağına dedi ki:
-
Keçərkən çocuqla qadının söhbətini
eşitdinmi?
- Xayır,
nə diyorlardı?
-
Çocuq diyordu hanıya sən diyordun ki babam gəlmiş
bizi xilas edəcək. Yenə dağlara getdimi?
Qadın
dedi ki: Xayır oğlum atan buradadır. İndi
gələcək bizi xilas edəcək. Çocuq yenə
sordu: hanıya, bunlar bizi öldürüyorlar. Qadın cavab verdi: kafirin gülləsi adamı öldürməz.
Derkən, böyük bir həyəcan başladı.
- İldırım gəliyor, İldırım təslim
olmaq istiyor... dedilər. Qoca bir Malakan türkcə olaraq söylədi ki:
- Şükür sənə Allah. Günahsızlar xilas oldu!
Hər kəsin baxışında bir şadlıq və
məmnuniyət görünüyordu. Bu məmnuniyət 2 cəhətdən
idi. Bir qisim əhali diyordu ki:
- İyi oldu ki təslim oldu. Kəndini fəda etməklə
günahsızları qurtardı.
Digər
qismi isə:
- İyi oldu ki gəldi, şimdi Sovet hökuməti təhlükə
təşkil edən bir ailəyi bütün əfradı ilə
ortadan qaldırmağa müvəffəq olacaq deyə fərəhləniyordu. Hər nədənsə
sevinc ümumi idi.
- 8 -
Filhəqiqə meydanda İldırım, mücahidləri
qiyafəsində, o qəddü-qmətdə tənumənd
(cüssəli) bir mücahid göründü. O, xəlqi yara-yara iləriləmiş
iri yapılı gəlmişdi. Fəqət nə qadın, nə
də çocuqlar iləriləyib boynuna
sarılmamışlardı, mat və məbhut
durmuşlardı. Halbuki, əhali, hətta
qızıl saldatlar bunu bəkliyordular. O, qətli icra edəcək
komisara müraciətlə dedi ki:
- Biz hərbi
onun üçün durdurduq ki, siz günahsızları qətl
etmiyəsiniz, bən də onun üçün təslim oldum
ki, onları xilas edəsiniz!...
Komisar
saldatlara bir şeylər söylədi və sonra onun yeganə
silahı olan "mavzeri"ni alaraq:
- Siz
kimsiniz, deyə sordu.
- Bən
İldırım deyə tanınan Aydəmirəm!
Komisar Aydəmirin
qadınına döndü:
- Bu sizin
qocanızmıdır, dedi. Qadın:
- Əvət,
deyə cavab verdi.
Komisar bununla da iqtifa etmədi. Matveyi
çağırdı və mücahidi göstərərək.
Bu, doğrudanmı İldırımmıdır, deyə
sordu.
Əvət, kəndisidir.
Onu ərkani-hərb dairəsinə götürdülər. Ordu
komandanına təslim etdilər. Komandan müraciətini
və səbəbi təslimini dinlədikdən sonra:
-
Mücahidlərin silah altında durduqca nə sənə nə
də ailənə nicat yoxdur, deyə elan etdi.
Şimdi bir əmr yazarsınız onlar da silahlarını
verir tamamilə təslim olurlarsa, o zaman biz də sizin ailəyi
buraxırız.
Fəqət bu təklifi-malə-yutaqdır. Bən onlara, bənim ailəm
üçün məhv olunuz deyəməm ki!...
Xüsusi işlərim üçün bən
yalnız kəndimi qurban edə bilərdim. Onu da yapdım. Qalib bir mücahid
ordusu müzəffər ikən təslim olmağı
nasıl qəbul edər?
Öylə isə siz də ailənizlə bərabər
qətl ediləcəksiniz.
Hanıya
sizin vədiniz...
- Biz ancaq
dostlarımıza verdiyimiz vədləri icra edəriz. Siz bizim
dostumuz degilsiniz ki, düşmənimizsiniz!..
Mücahid
bir az düşündü, sonra:
Çox gözəl bən yazaram, yalnız qəbul və
icra edilib edilməyəcəyinə əmin deyiləm.
O zaman
xilas olub olmayacağınıza da əmin olamazsınız.
Mücahid bir məktub yazdı və təklifləri
anlatdı. Bir saat sonra cavab olaraq
İldırımçıların şiddətli bir surətdə
hücuma keçdikləri göründü.
Mücahid qapalı bir evdə saxlanıyordu.
Bir hücumda qiyamçılar təpəyə
yetişdilər. Fəqət öylə bir vaxtda
yetişdilər ki, qadın ölmüş, qızların
biri parçalanmış, digəri də çocuqla bərabər
ağır surətdə yaralı olduğu halda
analarını qucaqlamış, inildiyordu.
Xalq çoxdan dağılmışdı. Rus qitəsi
tamamilə məhv edilmişdi. Komisar ilə
komandan son dəqiqədə mücahidin qapalı olduğu
odaya gəldilər və onu qətl etdikdən sonra
intiharı qərarlaşdırmışlardı. Fəqət mücahid saxlandığı odada yox
idi. Onlar heyrətlə yekdigərinə
baxdıqdan sonra "revorver"lərini çıxararaq
qafalarına dayadılar və eyni zamanda iki qurşun səsi
odayı titrətdi, tüstüsü ilə barıt qoxusu,
ortalığı doldurdu. Bir az sonra
qərargaha girən mücahidlərin başında
İldırım kəndisi duruyordu.
Bu, həmən o mücahidmi idi? Əgər o idiysə
hansı yol və hansı vasitə ilə xilas oldu? Yoxsa o mücahid cümləyə məchul olan
İldırımı təbdil ediyordu? Qəziyyə
böylə olsa dəxi kəndisi nə oldu? Bu suallara hala kimsə cavab verəməmişdir.
İldırımçılar qənimətlərini
aldılar, ölənlərini və yaralılarını
götürdülər. Təkrar çəkildilər.
Dağlara getdilər. Onlar
böylə yapmaq məcburiyətində idilər. Çünki bu zaman Lənkərana, gərək dənizdən
və gərəksə qaradan imdad qüvvəsi gəldiyi xəbəri
alınmışdı. Ümumi əmr
üzərinə üsyan müfrəzələri yenə
dağlara çəkiliyor, buludlu yuvalarını təhkimə
başlıyorlardı.
Dağdakı "İldırım Qalası"nda Aydəmir
kiçik qızı ilə oğlunu tədavi etdirməkdə
idi. Təmiz və saf dağ havası onların
sağalmalarına çox yardım ediyordu. "İldırım Qala" qarşısında
Aydəmir sevgili zövcəsilə cigər parəsi
qızı üçün məzar yapdırmış və
bu bir ziyarətgah halına gəlmişdi.
Aydəmir, övladını öylə böyütmək
fikri ilə bəsliyordu ki nəticədə onu təbdil etsin
və bu dağlar durdukca onun ismini yaşatsın. Azərbaycanda
rus hakimiyyəti davam etdikcə bu dağlardan kəndilərinə
ildırımlar yağdırmaqdan çəkinməsinlər.
- 9 -
Nəhayət
Rusya Lənkəran qəzası ilə Muğanı daimi surətdə
idarəyi-örfiye (bilavasitə idarə) elan etmək və
burada qüvvətli qitəatı-əskəriyə ilə bəhriyə
bulundurmaq məcburiyətini hiss etmişdi. Digər
tərəfdən əskəri imdad alamayan və mal
yardımından məhrum qalan asilər, hücumdan əl
çəkərək, dağlara çəkilmiş, gizlənmişlərdi.
Ortalığa sükut gəlmişdi.
Məəmafih İldırım və onun ilqa (təsir)
eylədigi dəhşət, ora əhalisinin ağlından bir
türlü çıxmıyordu. Hər dəfə
dağları duman bürüdükdə, göy gurulduyub
ildırımlar parladıqda xalqın mühayyiləsində
(diqqətində) dərhal İldırım Aydəmir
uyanıyor, onun hücum edəcəgi gözləniyordu.
Doğrudan da bu kibi təbii hadisələr zühurunda
daima onun əlaməti görnüyor bir rus qitaəsi, bir rus
köyü mütləqa basılıyordu. Kim bilir bəlkə
bunların həpsini o yapamıyordu. Fəqət
xalqın bunu təfriq ilə işi yoxdu. O, bunu
yalnız ondan görürdü. Xalq diyordu ki:
Dağlarımızda daima duman, ildırım və yağmur
var. Binaənileyh orada daima üsyankar İldırım
yaşamaqdadır. O hala səlamətdədir. Fəqət
o, ölsə belə, kəndisini oğlu təbdil edəcəkdir.
Şu surətlə təbii ildırım
dağlarda olduqca üsyankar İldırım da yaşayacaq.
Göy kişnəyib bulud ağlamaqda davam etdikcə,
İldırım dəxi gurlayıb qəsib ruslar üzərinə
atəşlər yağdırmasında davam edəcəkdir.
Bu mübarizə bəlkə də pək uzun
sürəcək. İnsanın təbiətlə
mübarizəsi kibi daimi olacaqdır. Topraq və
qarlı dağlar ildırımla mübarizə etməkdə
aciz olduqları kibi, ruslar da üsyankar İldırıma təslim
olmadıqca o susmayacaq, atəşlər yağdırmaqdan bir an təğafül etməyəcək. Çünki o haqdır. O təhəkküm
(hakim olma) və təğəllübə
(zorakılığa) qarşı çıxıyor,
çünki o, milli hürriyət və istiqlal
üçün qan axıtıyor.
Göy kişnər, onu mütəaqib daima bulud ağlar. Bu göz
yaşları insanların rifah və səadətini təmin
edər, bir bolluq və məhsul gətirir. Dağlar, dərələr,
yaşıllaşır, bağlar, ormanlar yapraqlanıyor,
çiçəklənir, təbiət bir bahar içərisində
gülər, sevinir. Üsyankar
İldırımın gurultusu da öylədir. O guruldar,
parlar, atəş və qığılcım
yağdırır və nəticədə qan yağmuru sellər
vücuda gətirir. Hürriyət
bağları canlanır, istiqlal və milli hakimiyət məhsulları
bitirməklə bir millətin səadət və tərəqqisini
təmin edər.
Dağlar durduqca ildırım da duracaq və insan onu kəndinə
tabe etmədigi kibi, buzlu şimalın tamahkar ayıları da
oraya dırmaşmayacaq, üsyankar İldırımı kəndilərinə
təslim edəmiyəcəklərdir.
Xalq buna inanıyor, millət buna etiqad ediyordu.
Doğrudan da ruslar aldıqları acı zərbələrdən
sonra bir daha dağlara getmiyor, obalarda və muzareə müsaid
sahillərdə dolaşıb duruyorlar, buralarda
yaşıyorlardı.
Son.
M. Mirzə
Bala
Ənzəli
8-9
Mayıs 1924
"Yeni
Qafqasya"
28
Mayıs, 15 Həziran (iyun), 1 Temmus (iyul)1924,
¹¹17, 18, 19
BUGÜNKÜ
BAKI
I
Bu
gün, başlıca olaraq, 3 növi və ya 3 Bakı
vardır: AzNeft Bakısı, Baksovet Bakısı, Azərbaycan
Bakısı... Bu, zahiri mənada, həyat və məişətə
görə... Həqiqətdə isə yalnız bir Bakı
vardır: Moskva Bakısı!... Rusya, Rus
Bakısı! Əsir və məhkum Bakı!
Əvət, yalnız bir Bakı vardır ki bu da bilavasitə
Moskvaya mərbutdur, Moskvadan əmir alır. Moskva
qarşısında məsuldur. Moskvaya izahat və məruzələr
verməkdədir, Gəncənin, Şirvanın,
Naxçıvanın, hətta "Qarabağ Muxtariyyətinin"
büdcələri Azərbaycan icraiyəsinə gedərkən
zahiri də olsa Gəncə, Qarabağ, Naxçıvan Azərbaycana
tabe ikən, Bakının büdcəsi Tiflisdə degil, Azərbaycan
mərkəzi icraiyəsində də degil, bilavasitə
Moskvada, SSR Komisarlar Şurasında müzakirə və təsvib
edilməkdədir.
Bakı mətbuatını təqib edənlər
görürlər. Bakı Sovetinin büdcəsini təsvib edən baş
müəssisə nə Azərbaycan Komisarları
Şurası, nə Azərbaycan Mərkəzi İcra Heyəti,
nə Azərbaycan qurultayı, nihayət nə də Mavərayi
Qafqasya Mərkəzi İcra Heyəti ilə Komisarlar
Şurası degil, doğrudan doğruya Moskvadır.
Demək bir Bakı vardır. O da feilən Moskva
Bakısıdır, Rusya Bakısıdır: Azəri, Qafqas
Bakısı degil, rus əsarətində inləyən məhkum
Bakıdır. Onun müqəddəratı
Moskvanın əlindədir. Onun sərvəti
və idarəsi Moskvaya aiddir. Onun büdcəsini
Moskva təyin qılmaqdadır. Fəqət
yalnız bu qədərmidir? Bakı ətrafında
mədən dairələrində, Abşeron
yarımadasında, Türk köyləri önündə rus
köyləri salınmaqdadır. Bu köyləri təqib
ediniz! Montin qəsəbəsi, Stanka Razin qəsəbəsi,
26-lar, Lenin, Oşamov, Şaumyan ilx.
Bakı cəddələrinə
diqqət edilsin: Trotski cəddəsi, Zinovyev cəddəsi,
Şaumyan, Trotski, Buxarin, Karganov, Vorovski və sairə isimləri
gözə çarpar.
Moskvanı
Bakıda təmsil edən 2 müəssisə vardır: Azərbaycan
Neft Komitəsi (AzNeft) və Bakı Soveti (Baksovet) ki birincinin rəisi
Serebrovski (Aleksandır Pavloviç), ikincinin də
Konuşkindir.
Bunlar bəlli. Bunları təkrar etmək məlumu elan
etmək olur. Ən maraqlısı
Bakının həyatıdır. Bakıya girincə,
insan 3 müstəqil Bakının simasını görməkdə
çətinlik çəkməz:
Sahil boyu cəddəsinin intihasında, şəhər
bağı ilə bulvarın sonunda, sabiqdə Azərbaycan Heyəti
Vükəla binası olan bina AzNeft səltənətinin
paytaxtıdır. Bakının ətrafındakı mədənlər,
fabrikalar, dəmir yolları, iskələ və vapurlar, hətta
şəhərin Bayıl ilə Qara və Ağ şəhərləri
bu AzNeft idarəsinin "dairəi-səltənətində"
bulunuyor. Bu səltənətin imperatoru
Kospodin Serebrovskidir. O, Bakıda oturduğu halda Kremlindən
başqa heç bir mərcəyi (yeri, adamı) tanımaz. Hətta
bu 6 il müddətində Serebrovski
Bakıda Azərbaycan Komisarlar Şurası ilə Azərbaycan
Mərkəzi İcra Heyəti mövcud olub
olmadığını belə bilmiyor. AzNeftin "kəndi
nazirləri", "kəndi qüvveyi-təşriyəsi",
kəndi "icraiyəsi", kəndi ordusu, maliyəsi, ədliyəsi,
polisi və nəqliyəsi vardır. Hətta
gündən günə artan rus mujiklərindən ibarət
bir "milləti" dəxi mövcuddur. Bu "dövlət"in Bakıdakı digər 2
hökumətlər ilə işi yoxdur. Hətta
bu dövlətin təəbələri belə kəndi
"dünyalar"ında keçinər, kəndi səhiyyəsinə,
kooperatifinə, məktəb və teatrosuna gedər. Baksovet və Azərbaycan Bakısının
heç bir müəssisəsinə ehtiyac göstərməz.
Baksovet Bakısı bu dövlətdən ayrı bir
Bakıdır.
Onun da qüvveyi-aliyəsi - bir qurultayı, onun
içərisindən seçilən bir sovyet, sovyetdən
müntəxab bir icraiyə şöbə və müəssisələri
vardır. Rəisi Konuşkin, maliyə müdüri
Andreyev, maarif rəisi Gepşteyndir... Onun da
polisi, maliyəsi, səhiyyəsi, nəqliyəsi vardır.
O da bir hökumətdir. Onun da əhalisi, ərazisi və bu 2
amildən vücuda gələn səltənəti - hökuməti
vardır... O da hakimdir. Rus dramı, Rus
operası, Rus sinemaları adı ilə mütəəddid
teatroları vardır. Onun institut, universitet adı ilə
ali məktəbləri... Saysız
ilk və orta məktəbləri... nəhayət mütəəddit
qəzetə, məcmuə və nəşriyatı
vardır. AzNeftin dairəvi-səlahiyətinə
girməyən vəzifələr Baksovet hökumətinə
aiddir. AzNeft hakimiyəti bitdigi yerdən
Baksovet hakimiyəti başlar. Onun paytaxtı, sabiq Nikolay,
İstiqlal dövründə "Parlaman", şimdi isə
Komunist cəddəsində duran gözəl Bakı bələdiyəsi
binasıdır...
Sovet Azərbaycan Bakısının mərkəzi isə
2, bəlkə 3 binada toplanmışdır. Komunist cəddəsində
olan sabiq Mirzə Beqyan binasında, sabiq xariciyə nəzarəti
binasında və bir də "Komunist" qəzetəsi idarəxanəsində...
Bunlardan 1-cidə Azərbaycan Heyəti İcraiyəsi, 2-də
Azəri Komisarları Şurası, 3-də Azəri mühərrir
və ədibləri otururlar... Bu hökumətin
də "Komunist", "Şərq Qadını" və
sairə kibi Türk mətbuatı Gepşteyndən
asılı. Binaənileyh Baksovetə tabe məktəbləri
vardır, fəqət şu qədər... Məktəb, mətbuat
və bir də teatro məktəblərində komunizm dərsləri
oxunur, mətbuatında Moskva mətbuatı tərcümə
edilir və ara-sıra "Yeni Qafqasya"ya küfürlər
sovrulur, teatrolarında da əski hamam əski tas...
Bu deyilənlərdən başqa bir həqiqi Bakı
vardır. O
da bu 3 Bakıdan heç birini tanımayan əsil Bakı,
Türk Bakısıdır. O inləyən, sızlayan, əsir
və məhkum Bakıdır. Onun kədərlərini,
ələmlərini, iztirablarını, matəm və
qüssələrini təsvir etmək, onun bu əsarət həyatı
içərisindəki təxəyyülat və təxəssüsatını
not edərək saxlamaq, bəncə pək lazımdır.
Bunun üçün bu məhkum həqiqi əsil
Bakının içinə girməli, o kütlənin
içərisində dolaşmalı, onun ruhuna, qəlbinə
daxil olmalı, onun ürək döyüntülərinə,
tənəffüslərinə diqqət etməlidir.
Bu Bakının da hakim bulunduğu yerlər, hökmran
olduğu məhəllələr vardır. Onun da dairei-səltənəti
hüdudu, qüvveyi-aliyeyi-təşriyə, icraiyə və ədliyəsi
vardır. Onun dəxi
toplaşdığı, görüşdüyü və
anlaşdığı məhafillər vardır. Biz mümkün olduğu qədər bu məhafilləri,
bu səltənəti, bu gün olduğu kibi, bugünki
Bakının bugünkü çöhrəsini təsvir etmək
istiyoruz. Bu təsvir bizə zalım Moskva
Bakısı ilə məzlum Türk Bakısı arasında
bir müqayisə yapmaq imkanı verəcəkdir.
Bakı
Daşdəmir
"Yeni
Qafqasya"
1 təşrini
əvvəl (oktyabr), 1926, ¹ 1(69)
DARÜLFÜNUN
TÜRKLƏŞDİRİLİYORMUŞ
Bakı qəzetələrində
görüldügünə nəzərən bu sənədən
etibarən darülfünundakı pedaqoji fakültəsi ilə
tarix, ictimaiyət, təbiət və riyaziyat şöbələrində
ilk sənəyi tədrisiyədən etibarən dərslərin
Türkcə tədrisinə qərar verilmişdir.
Bu qərarı şübhəsiz Sovet propağandaçıları əzəmi surətdə istifadə edəcəklərdir. Yalnız möhtaci-izahdır ki pedaqoji fakültəsi deyilən müəssisə sabiq Azərbaycan Darülmüəllimindən ibarətdir ki 5 sənədən bəri Azərbaycan Pedaqoji İnstitutu şəklində davam ediyor. Bu müəssisə anlaşılan bu sənədən etibarən darülfünundakı rus professorlarına tabe bir fakültə halını iqtisab ediyor. 1925-1926 tədris sənəsi əsnasında III sırf türkcə təhsil görmüş müəllim nəşət etdirdiyi halda, fakültə şəklində ancaq ilk sinifdən etibarən türkləşəcəyi elan olunuyor.
Şərq Fakültəsi
Şərq fakültəsinin proqramı genişliyormuş Məmləkətin türkcəyə vaqif hüquqşünaslara olan ehtiyacını nəzərə alaraq "Zarya Vastoka" qəzetəsinin yazdığına görə Şərq Fakültəsi hüquq dərsləri Moskva Hüquq Fakültəsindəki sistemə müvafiq bir surətdə tədris ediləcəkmiş. Siyasi və ictimai dərslərin təqviyəsi üçün Moskvadan rus professorları cəlb olunacaqmış. Eyni zamanda ruscası zəif tələbələrə məxsus olmaq üzrə Şərq Fakültəsində ruscanın tədrisi dəxi təqviyə ediləcəkmiş. Bu məqsədlə fakültədə bir sənəlik xüsusi kurs təsis ediləcəkmiş. Bu maddədən anlamaq qabildir ki, Şərq Fakültəsinə hazırlanan türkcə bilir hüquqiyunun qismi mühümmi qeyri türklərdən ibarət olacaqdır.
"Yeni Qafqasya"
1 təşrini əvvəl (oktyabr) 1926, ¹ 1(69)
Ali məktəblərə tələbə qəbulu
236 nömrəli "Komunist" qəzetəsində oxunduğuna görə bu sənə (1927) ali məktəblərə qəbul olunan tələbənin miqdarı belədir: Əmələ fakültəsindən çıxan 200 tələbədən başqa 1300 tələbə fakültələrə girmək üçün ərizə vermişlərdir. Bunlardan ancaq 400 tələbə qəbul edilmişdir. Qəbul olunan tələbənin fakültələr arasında təqsimi aşağıdakı üzrədir:
50 tələbə Tib fakültəsinə. Tibbiyəyə qəbul olunan tələbələrdən yüzdə 46-sı türkdür.
60 tələbə Şərq fakültəsinə. Bunlardan yüzdə 65-i türkdür.
80 tələbə Pedaqoji fakültəsinə qəbul edilmişdir. (Bu fakültə sabiq Pedaqoji məktəbindən ibarətdir).
221 tələbə Politexnik məktəbinə. Bunlardan 29-u türkdür.
"Yeni Qafqasya"3 qanuni sani (yanvar) 1927, ¹ 7(76)
(Ardı var)
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 6 aprel.-S.20-21.