"Şeyx"
romanı haqqında bir neçə abzas
Yaxın və Orta
Şərqin ən məşhur əhvalatı
haqqında
Ədəbiyyat sevmək sənətidir. Bütün
dövrlərdə ədəbiyyatın
insanlara təklif etdiyi hiss sevgi və barış olub. İrfani və ya bəşəri sevgi, fərq etməz, mayasında özündən
imtina, ona çatmaq diləyi varsa, bu, müqəddəsdir.
Səmavi kitabların
ikincisi olan "İncil" bu cümlə ilə başlayır: "Sevin!"
Sonuncu səmavi mətn isə "Oxuyun!" deyə əmr edir. Həmişə ədəbiyyat əxlaq,
tərbiyə dərsi,
ictimai mesajlar vermək prinsipinə yox, fərdi azadlıq və düşüncə zövqünün
formalaşmasına, özünü
ifadəyə xidmət
edib. Klassik Şərq əfsanələrində
ölməz məhəbbət
rənglərinin olması,
dünyanın ən gözəl sevgi hekayələrinin Şərqdə
yaranması da təsadüfi deyil. Adəm və Həvvanın əhvalatından tutmuş
günümüzdəki ənənəvi
lirik poeziya xəttinə qədər
şərqlilər ədəbi
mətnlərə sevgi
azadlığı verərək
onları həm də əbədiləşdiriblər.
İslamın bu coğrafiyada
yaranması və yayılması məlum əhvalatçılığa daha böyük məna yükləyərək
insanın sevgisinin təməlində Allaha və əbədi ruha olan inamı
göstərdi. Füzulinin "Leyli və Məcnun"unda
Məcnunun Kəbədə
etdiyi dualar bu danışdıqlarımıza
epiqraf kimi düşünülə də
bilərdi. Amma bu şablon başlığı
keçib əsas qəhrəmanımız - Şeyx
Sənan haqqında danışmaq yerinə düşər.
Orta əsrdə
Yaxın və Orta Şərqdə ard-arda bir neçə
eşq macərasına,
ölümsüz və
bir o qədər də əziyyətli sevgiyə rəvayətlər,
hekayələr qoşuldu. Şərq folklorunun
əsasını təşkil
edən bu əhvalatçılıq üslubu
Qafqaza, daha sonra isə Qərbə qədər öz səsini duyurmağı bacardı.
Günümüzdə təkcə bizlər,
yəni şərqlilər
deyil, həm də Avropa ədəbiyyatı, o cümlədən,
Latın Amerikası nəsri də bu cür hekayələrdən
xammal kimi istifadə edir. Metafizik mətnlərin, magik-realist üslubun müəllifləri sufi hekayələrinin
əla biliciləridir.
"Şeyx Sənan"
əfsanəsi təkcə
məhəbbət deyil,
həm də dini motivləriylə diqqəti çəkir. Məhz bu
baxımdan da bu əfsanə daha çox bəşəri yükə
sahibdir. İslamın şeyxlərindən olan,
ətrafına yüzlərlə
mürid toplamış
Şeyx Sənan xristian dininə mənsub bir gözələ aşiq olur və bundan
sonra həyatı dəyişir. Ən
ali duyğuların,
hisslərin insanın
özündən imtinasına,
müqəddəsliyə çatmasına
həsr olunmuş əfsanə Fəridəddin
Əttar tərəfindən
ilk dəfəyə yazıya
alınır (yazılı
ədəbiyyat nümunəsinə
çevrilir). Daha sonra bir neçə
ərəb, fars
və türk müəllifləri bu əfsanəni müxtəlif
final səhnələri ilə
işləyir. Ən gözəl
nümunələrdən birini
isə Hüseyn Cavid yaradır. Yaradıcılığının şah əsərlərindən
olan "Şeyx Sənan" faciəsi əsər kimi ona qədər yazılmış bütün
"Şeyx Sənan"lardan
üstün idi.
Həm də əfsanəyə daha çox istinad olunmuş nümunə idi.
"Şeyx Sənan"
əhvalatının günümüzdə
də aktual olduğunu yazıçı
Sahilə YaYa (İbrahimova) sonuncu romanı "Şeyx"lə
təsdiq etdi. Müəllifin digər romanlarndan öz üslubu, dili ilə kifayət
qədər fərqlənən
əsər "Şeyx
Sənan"a başqa
bir baxış bucağından baxdı.
Dövrümüzdəki hadisələrlə paralelliyi, Qarabağ problemi, 90-cı illərin
məişət hadisələri,
Qərb mədəniyyəti
və ən əsası yaradıcı
fərdin bu hadisələrə göstərdiyi
münasibət, yazıçı
Şumeysatın yazmaq
haqqındakı fikirləri
romana fərqli rənglər qatdı.
Bir az
da romanın daxili strukturuna uyğun alqoritmlə, eyni xətt və üslubla qəhrəmanlar və romandakı hadisələrin
baş verdiyi dövrlərin xarakteristikasılarına
uyğun ətraflı
danışaq.
1990-cı
illər, Bakı
Romandakı hadisələr üç
fərqli zaman fasiləsində baş verir. Şumeysatın uşaqlığı dövrü - 90-cı illər,
romanın bəhs edildiyi zaman - təhkiyəçinin indiki
zamanı, Şeyx Sənanın həyatı
- təxminən onuncu
əsr.
90-cı illərdə baş verənlər azərbaycanlı bir ailənin SSRİ dağıldıqdan
sonrakı - müstəqillik
illərində yaşadığı
məişət problemləri
və faciəsidi. Şumeysat romanın
təkcə baş qəhramanı olmaqla qalmır, həm də romanı bu zaman kəsiyində
xatırlayan müəllif
kimi də görünür. Varlı bir
məhəllədə yeganə
orta təbəqədən
olan ailənin bədbəxtçiliyini göstərmək
sinfi mübarizədə
məğlub olanların
portretini çəkmək
idi. Ki bunu da müəllif bacarıb.
Ata obrazı öz
natamamlıq kompleksinin
və sevgisizliyinin qurbanıdı. Adlerdən gələn
psixoanaltik natamamlıq
kompleksi özünü
romanda ata ilə ögey oğul arasındakı münasibətdə aydın
göstərir. Ana obrazı isə Qafqaz qadınının ənənəvi cizgilərini
xatırladır bizə.
Daha çox isə azərbaycanlı qadının
qayğılarını, övladına
qarşı olan refleks sevgisini və ya klassik
formada desək, fədakarlığını. Şumeysatın bacısının gələcəkdəki məktubu
bu ailədə yaşanan problemlərin o qızın həyatında
necə ağrılı
bir travma yaşatdığından xəbər
verəcək. Eşitməsə, bilməsə də, şüuraltındakı o zorakı
münasibət ailənin
kiçik üzvünə
daxili narahatlıq yaşadacaq. Bütün bu
problemlərin fonunda ən çox bizi üzən isə ailəyə ögey olan İnamın keçmişi
və gələcəyi
olacaq. Yazıçı sevgi naminə
özündən və
gələcəyindən imtinanı
birinci burada göstərir. İnam bacısına
olan sevgisi naminə, onu qorumaq naminə ömür boyu Şumeysatla yaşayacaq günahı öz üzərinə götürür.
Bir az
daha danışıb
əsərin dadını
qaçırmayaq. Sənanın ailəsi isə bu dövrün elit təbəqəsini, keçmiş zamanda danışsaq, tacir ailəsini oynayır.
Milli mənsubiyyətlərinin fərqliliyi
(hələ ki fərqli) baş qəhrəmanın ailəsi
ilə arada soyuqluq yaratmasa da, Şumeysat bu fərqi hiss edir. Maddiyatın - kapitalizmin insan
düşüncəsində, yaradıcı təxəyyülündə
izi açıq-aşkar
nümayiş olunur.
İstər romanın 90-cı illərində, istərsə
də 2010-larında. Bu
bölüm "Şeyx"in
ümumi məzğini
tam açıqlamasa da,
hətta bəzi nüansların məntiqi
həlli olmasa da, nəticəyə və əsas mesaja bizi aparan
əsas yoldu.
X əsr, Şeyx Sənan...
Yazının əvvəlindəki əhval-ruhiyyəyə qayıdacağıq. Nəsturi qızın eşqinə düşüb öz şəhərini tərk edən Sənan şeyxlikdən də imtina etdikdən sonra özün musiqiyə və sevməyə həsr edir - bütün dövrlərin ən yaxşı ictimai-sosial həlli. Sənət və məhəbbət. Bütün inancların sevgiyə təslim olduğu, Nəsiminin diliylə desək, kamil insanın prototipidir Şeyx Sənan. Əslində, inancında maddi həqiqət olduğunu, istədiyi yerdə, mərtəbədə olmadığını dərk edən, hər şeyini atıb dünyanı yenidən öyrənmək cəhdi, qorxuya qalib gəlməyi onu Allahına daha yaxın və öz içindəki Allahı tapa bilir. Şumeysat Şeyx Sənan haqqında roman yazır. Və o, öz qəhrəmanının sevgisindən ilham alaraq uşaqlıq dostu, daha sonra müharibənin ondan uzaq saldığı Sənanı yenidən sevmək istəyəcək. Əlbəttə, müharibə buna əngəl ola bilməz. Onuncu əsrlə indi arasında heç nə dəyişməyib. Sevgi hələ də coğrafi təsvirlərlə, dini rənglərlə, milli səslərlə qarşısıalınmaz bir duyğudur. Şeyxin irfani sevgisi bir qadına, bir qadına olan sevgisi isə dünyaya olan əbədi-bəşəri sevgiyə çevrildiyi kimi, Şumeysatın məhsum uşaqlıq hissləri onun acıları ilə böyüyüb cəsarətli bir məhəbbətə çevrilməyə hazırdı. Dinlər arasında olan gərəksiz mənfi münasibətin fərqindədir Şeyx. O, Quranın içindəkilərə inanır, kitab kimi onu yandırmaq ona qorxulu gəlmir. Xaç bir simvoldu. Simvol əşyadır. Dünyadakı maddi heç nə onun inancına toxuna bilməz və o xaçı boğazından asmağa razıdı. Və ya donuzlar... Onlar da onu yaradanın əsərləridi. İlahi qatda (Şeyxin inandığı) onlar pis heyvanlar deyil, donuzlara çobanlıq etməyi qəbul edir. Onun vacib olan içindəki sevgi və mərhəmət hissin aliliyidir. Sonda onu xilas edən də elə sevgisi olacaq. Bu bölümdə Şeyxin həyatına işarə kimi müəllif Umay ananın oğlu obrazını əsərə gətirir və onun üçün bənzərsiz bir hekayə qurur. Sevgi bəşəridi, kosmopolitdi. Bu da romanın əsas ideyasını artıq açıqlayır.
Dövrümüz, Almaniya...
Baş qəhrəmanların ikisi ilə də Almaniyada tanış oluruq. Niyə Almaniya bəs? Romanın baş obrazlarından Şumeysat azərbaycanlı, Sənan isə ermənidir. Sevgi fonunda millətlərin düşmənçiliyi gözümüzdən yayınmır. Almaniya keçən əsrin ən patriot (daha mədəni belə səslənir), milliyətçi kəsimi kimi yadda qaldı. Dünyanı öz milli mənsubiyyəti altında əzən Almaniya bu dəfə məhz eyni problem səbəbi ilə uzaq düşən iki gəncin qarşılaşmasına şahidlik edir. Yəni müharibə geridə qaldı. Yəni sülh daha gözəldi. Yəni sevgi daha çox xoşbəxt edə bilər. Sənan obrazı qafqazlıdan daha çox qərbli təsiri bağışlayır. Atasının biznesi ona həvalə olunub, rahat yaşamağa meyllidir və sevgisini axtarır. Uşaqlıqlarını bir yerdə keçirən iki gəncin dialoqlarında mövcud vəziyyət və xarakterik qısqanclıq da görünür. Roman elə Almaniya da bitir. Sonluğu demək xəyanət olardı.
"Yazmaq - qurtuluş idi"
"Şeyx"in Şumeysatı yazıçıdır. O, həm də sənət sevgisiylə yaşayır. Obrazlar, talelər axtarışındadı. Həssasdı. Keçmişi üzərindən ata bilmir. Xatırlamaq bəzən ona əzab versə də, bu əzabı mətnə çevirməyin tərəfdarıdır. Yazıçı özünümü təsvir edib? Mən bilmirəm. Amma uğurlu bir yazıçı təsəvvürü yaradıb. Ədəbiyyatın insanı xilas etdiyini dəfələrlə bizə xatırladıb.
"Şumeysat səhər oyanandan gecə yatana kimi yazırdı. Bəzən düşünərək, bəzən hamının bildiyi tərzdə, hərflərlə, cümlələrlə... Onun üçün hər şey yazmaqdan asılı idi. O, hər bir hadisəni, hissi, zehni, əməli, - fərqi yoxdur, - yazaraq dərk edirdi. Yazmaq qurtuluş idi".
Yazını elə burda
bitirək, yazmaq haqqında
danışa-danışa.
Rəvan
CAVİD
525-ci qəzet.- 2019.- 6 aprel.-S.17.