Gənc ədiblər məktəbi və
mənim hədəflərim...
Xatırlayıram,
mövzunu müəyyənləşdirmə mərhələsini
arxada qoyandan sonra, qarşıda ikinci və daha çətin,
həm də müəmmalı mərhələ vardı:
yazının təhkiyəsini mümkün qədər daha
da sadələşdirmək.
Əgər yazı nitqə çevriləcəkdisə,
onda oxunaqlı, mürəkkəb kəlmələrdən
arınmış olmalıydı. Yox, əgər oxucu, həm
də hazırlıqlı oxucu üçün nəzərdə
tutulacaqdısa, mümkün qədər zəngin söz və
ifadələrdən istifadə edib oxucu ilə mətn
arasında gözəgörünməz bir bağ yaratmaqda, ən
azından, Şiller qədər uğurlu olmağa
çalışmalıydım.
Şillerin adını elə-belə çəkmədim. Əminliklə
qeyd edə bilərəm, onun fikirlərinin oxucu beynində
yaratdığı qarmaşa qəribə şəkildə
arzu və qorxularımı hər dəfə təlatümə
gətirir - eynilə ilk kəs onu oxuduğum zaman
keçirdiyim hisslər kimi.
Bu günədək mənim hansı ədəbi fəaliyyətlə
məşğul olmağım kimin üçünsə
xüsusi maraq kəsb etmir. Əgər
tanımadığım hansısa müəllifin
yazdığı indi oxuduğunuz bu yazı kimi bir mətni mənə
təqdim olunsaydı, qətiyyən əhvalımı dəyişmədən,
"bu qələmli carçının" həyatı ilə
maraqlanmadan, çatdırılan qayənin mənasını
anlamağa çalışardım. Lakin bir az əvvəl dediyim kimi, imzam indiki halda
kiminçünsə xüsusi maraq daşımasa da,
ümidvaram, birliyimiz - 4-cü Gənc ədiblər məktəbi,
onun gələcəyi haqda arzu və narahatlıqlarımı
ifadə etməkdə uğursuzluğa düçar olmaram.
11 yaşım vardı, düşünürdüm ki,
13-cü ad günümdə əsgər getmək
üçün könüllü müraciət etsəm, 2
yaş böyüməyim kifayət qədər yetərli səbəb
hesab oluna bilər. Amma 15-16 yaşlarımda ilk hərbi yoxlanışlardan
keçərkən mən həm də bu
yoxlanışların özünü təhlil etməyə
başlamışdım: insan nəyə qulluq etməlidir?
Yadıma
gəlir, məhəlləmizin bir o qədər də uca və
əzəmətli görünməyən, suvağı və
rəngi getmiş binaları qarşısında
"salınmış", qapı torları belə olmayan
stadionda bizim məhəllənin uşaqları qonşu məhəllənin
uşaqları ilə futbol oynayarkən mən kitab oxuyurdum. Bu kitabları oxumağımın mənasını
anlamaq üçün isə gərək daha çox öyrənəydim.
Belə paradoksları heç vaxt sevməmişəm.
Ancaq bir halda ki, oxuyurdum, heç olmasa, əldə
etdiyim bilgilərlə ədəbiyyatın gələcəyinə
hansısa təsirli dəyişikliklər etməyi
bacarmalıydım, axı. Bu öhdəlik
uşaqkən içimdə baş qaldıran vicdan və
narahatlıq hissi kimi təzahür edirdisə də,
böyüdükdən sonra həmin hisslər tamamilə dəyişərək
fəxri borc duyğusuna çevrildi.
Bu gün müzakirələrində məmnuniyyətlə
iştirak etdiyim Gənc ədiblər məktəbi 22 illik həyatımda
ilk komandadır ki, özümü aid olduğum ünvanda hiss
edirəm. İnsanın doğru ünvana gəldiyindən xəbərdar
olması çox əhəmiyyətlidir. Barmaqları
qapı arasında qalan şəxsin neyronlarının
düzgün siqnal ötürməsi nə qədər önəmlidirsə,
bizim cəmiyyətimizdə bu tipli Birliklərin fəaliyyəti
də bir o qədər əhəmiyyətli və vacib
sayılmalıdır. Bunun bir çox səbəbləri
olsa da, mən sadəcə, bir neçəsini xatırlatmaqla
kifayətlənəcəyəm.
Yəqin bilirsiniz, 21-ci əsr insanı eskalatorlardan enəndə
də qaçhaçaqdadırsa, yazmaq iddasında olan bizlər
gərək daha lakonik yazaq - ta mənim içidolu şəkildə
ortaya çıxarmaq istədiyim bu yazı kimi yox.
Azərbaycanda əhalinin nə qədərlik qisminin
kitab oxuması ilə bağlı müxtəlif sorğu və
araşdırmalar nəticəsində vaxtaşırı
ictimaiyyətə təqdim olunan göstəricilər bir
çoxları kimi həmişə məni də
üzüb.
Doğrudur, real mənzərəyə görə üzülən
həmin bir çoxlarının sayı, siz deyən, elə
də çox deyil, ancaq "elə
də çox olmayan" o insanların varlığı, məsələn,
elə onlarla üzbəüz əyləşmək imkanı
mənə kifayət edir ki, "kitabçıların
sayı hələ kritik həddəcən azalmayıb"
fikrinə düşüm. Fantastik filmlərdə
tez-tez rastlaşdığımız, xarabalıqların
ortasında dayınıb vahimə içərinsində ətrafdakı
cəsədlərə tamaşa edən, yer üzünün
sağ qalmış sonuncu insanı kimi mən hərislikdən
və cahillikdən bilgi səviyyəsi aşağı
adamların say etibarı ilə cəmiyyətimizi
ağuşuna almasını qətiyyən istəmirəm.
Sözün həqiqi anlamında, bu Birlik mənimçün
ona görə dəyərlidir ki, konkret hədəflərim
var və bu hədəflər xoşbəxtlikdən bu məkanın
prinsipləri ilə uzlaşır.
Bəri başdan bilirəm, gec-tez, Birliyin növbəti
seminarlarından, müzakirələrindən birində
yarımçıq təxəyyülüm sayəsində
yaratdığım əsərlər tənqid edilərkən
arındığımı, daha təkmil əsərlər
yazmağa təşviq olunduğumu hiss edəcəm. Duyğusuz
yazılan əsər qəlpdir. Yazıçı
olmaq kimi üçün qazanc və şöhrət əldə
etməkdən ötrü vasitə, kimi üçün
hobbi, kimi üçün də həyat tərzidir.
Lakin yazıçının öz istəklərindən
əlavə, bu sənətin xüsusi tərzini də
gözdən çıxarmaq olmaz. Bu gün müzakirələrdə
aktiv şəkildə iştirak edən istedadlı şəxslərin
arasıdan gələcəyin böyük söz sahiblərinin
yetişə biləcəyini düşünüb, onların
kaprizlərinə, hətta bəzən nadanlıqlarına da
dözmək lazımdır. Bir halda ki, biz
ədəbiyyatla bağlı arzu və iskələrimizin mərkəzi
kimi bu Birlikdə toplaşırıq, onda
qüsurlarımızdan qorxmaq əvəzinə, qüsursuzluq
sevdasından çəkinməli, şəxsən mənə
görə, iyrənməliyik. Yazıçılar
Birliyi özündə müxtəlif komanda fəaliyyətləri
barədə təsəvvürləri birləşdirsə də,
bu adın özü məndə ciddi şirniklənmə
duyğusu oyadır. Məhz Gənc ədiblər
məktəbində olduğum üçün -
özümü doğru-dürüst yazıçı hesab
etmədiyim halda belə - mənim də adımın bu
söz birləşməsiylə yanaşı çəkildiyinə
görə, etiraf edim ki, mövcud yandaşlıqdan tamamilə
məmnunam.
Birliyimiz "Gənc ədiblər məktəbi"
adlansa da, mən burada apardığımız uğurlu
müzakirələrimizi daha çox antik yunan debatlarına bənzədirəm. Amma onu da deməliyəm
ki, aramıza uzun zaman öncə qatılmış şəxslərin
təkcə dinləməyə gəlibmiş kimi susması
müzakirələrin canlı ruhunda solğunluq yaradır.
Mən onlardan incimirəm, amma fikrim budur ki, bu qədər
önəmli müzakirələrdə iştirak etməmək
həm toplantılarımızın, həm də bizi gələcəyə
aparan yolumuzun qarşısında duran əsas problemlərdəndir.
Məgər mən, sən, o - birlikdə aktual
mövzuları qabartmasaq, ədəbi həll yolları təqdim
etməsək, bizə bizdən başqa kim
gün ağlaya bilər? Mirzə Fətəli Axundzadə, Cəlil
Məmmədquluzadə, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev
kimi böyüklərdən zövq almaqla yeni istedadlar
yetişdirmək eyni şey deyil. Əgər
Fransa Hüqo ilə yetinsə idi, Sartr kimi dahi necə dəyər
qazanardı? Hindistan öz ehkamçı
şeiriyyat mətnləri ilə qane olardısa, Taqor adlı
dahi dünyanı öz əsərləri ilə təsirləndirə
bilərdimi? Dünyanın yeni dahilərə,
təhlilçi və tənqidçilərə ehtiyacı
olduğunu bilə-bilə, biz özümüzü hansı əsasla
dünyadan tədric edib yeni-yeni zəka adamlarının
yetişməsindən məhrum etməliyik?
Bəli, mən tənqid edirəm. Amma tənqidimin
mərkəzində dayanmış obyekt mənim xalqım və
aid olduğum cəmiyyət deyil. Əksinə,
mən öz xalqımın insanlarının - istər dahisi
olsun, istərsə də cahili - davranışlarından
qürur duyuram. Və onu da düzgün
hesab etmirəm ki, Sokrat ölümün qoynuna atılmalı
idi, Qaliley təzyiqlərə məruz qalmalıydı, yaxud
Mirzə Cəlil dərs deməyə gedərkən cahil
uşaqlar tərəfindən daşa basılmalı idi.
Qəbul etmirəm ki, dünya ədəbiyyatı nümunələrini
tərif edərkən, öz milli düşünər kəslərimizi
- İsa Muğannanı, Bəxtiyar Vahabzadəni, Anarı,
daha qədimlərə baxdıqda - Nizami Gəncəvini,
Əfzələddin Xaqanini, Məhəmməd Füzulini, iradəsi
və fəlsəfi baxışları ilə
uşaqlıqdan düşüncələrimdə iz
buraxmış İmadəddin Nəsimini bir kənara
qoymalıyıq. Hüqo heç vaxt fransız
xalqını və onun ziyalılarını, Nitşe alman
xalqını və onun yetirmələrini diqqətdən kənarda
saxlamayıb. Bəli, razıyam, dünyaya
inteqrasiya etmək təkamül üçün
ehtiyacımız olan cəhətlərdəndir. Amma Qərbin öz milli kimliyini üstün tutan dahi
filosofları da çoxdur və biz nə üçün
onları sırf bu xüsusda örnək
götürmürük?
Əfsus, elə dövrdə
yaşayırıq ki, cəmiyyətə öz
cızmaqaralarını təqdim edib oxucuların
zövqünü korlamaqla məşğul olan nə qədər
adamlara rast gəlirik Biz gənc
yazarlar cəmiyyətimizin üz-üzə qaldığı
bu əskiklikləri necə aradan qaldıra bilərik?
Oxucuda ciddi və qeyri-ciddi ədəbiyyat ayrımı yaratmaq
üçün hansı üsullara baş vurmalıyıq?
Biz düşünməsək, bəs bunları başqa kim
düşünməlidir? Bu xüsusda Gənc ədiblər məktəbi
mənim arzu etdiyim önəmli bir məkan və ədəbi
toplumdur. Burada biz həqiqətən də birlik şəklində
toplanıb istənilən ədəbi problemi aradan
qaldırmaqda həmrəyləşə, müxtəlif əvəzedici
ideyalar təqdim edə bilərik. Yəqin bilirəm ki,
aramızda hələ yenicə dirçəlməyə
başlayan şair və yazarlar var (həttta mənim
qüsurlarla sarmaşıq fikirlərimi dinləyərkən
özünü gülməkdən zorla saxlayan yazarların
varlığına da şübhə etmirəm). Amma bir gənc ədib və tənqidçi kimi mən
bu komandanın indiki halından on dəfələrlə daha
güclü və yetişmiş şəklini müşahidə
etməyi çox istərdim. İstəmək, təbii ki,
asandır. Ümidvaram, biz bu asanlığın arxasında
gizlənmiş mübarizə və cəhdlərlə
dolu ədəbiyyat dünyasının ciddiyyətini unutmaz, ən
təsirli əsərlərlə cəmiyyətimizin keyfiyyətli
ədəbiyyat tələbatını ödəyərik. Mən,
həqiqətən, buna inanıram...
Mirçingiz
AĞAZADƏ
525-ci qəzet.- 2019.- 6 aprel.-S.16.