O əjdahadan bizdə niyə yoxdur?
İstanbulun İstiqlal küçəsində
yerləşən Yapı
Kredi Kültür və Sənət Mərkəzinə ilk gedişimin
səbəbi yazıçı,
ssenarist, resjissor, siyasətçi Zülfü
Livaneli ilə müsahibə almaq idi. Məni orada nəyin
gözlədiyini bilmirdim.
Fikirləşirdim ki, yazıçı ilə görüşdür,
bura nə qədər insan gələcək ki? Uzağı 40-50 insan toplanacaq və adi tədbir
olacaq. Onsuz da məkan da böyük deyil. Üstəlik, yağış yağır və soyuqdur, bu havada
kimdir evdən çölə çıxan?!
Mərkəzə tez getdiyimdən əvvəl-əvvəl
gözümə 7-8 adam dəymişdi. Bu, məni lap arxayın
salmışdı. Amma dəqiqələr
keçdikcə topa-topa
gələn insanların
sayı artır, bütün yerlər bir gözqırpımında
dolurdu. Gələn insan selinin ardı-arası kəsilmirdi.
Böyük zalda ayaq basmağa yer qalmamışdı. Kimi yerdə
oturmuşdu, kimi divara söykənmişdi,
hətta səhnənin
arxasındakı qapıya
qulağını söykəyib,
yazıçının üzünü
görmədən dinləyənlər
belə vardı.
Dəhlizdə içərini
yayımlayan kiçicik
manitorun qarşısında
isə o qədər çox adam
vardı ki, sanırdın, hamısı
bir-birinə zəncirlənib,
onları yarıb keçmək mümkün
deyildi. Pilləkəndən
aşağıya qədər
düzülən, qırıq-qırıq,
boğuq, qulaqlarına
hərdən-hərdən gedib
çıxan səsi
dinləyənlərdən heç danışmıram...
İnsanların dayanmadan mərkəzə
axın etməyi, izdihamın səngimək
bilməməsi Kültür
Mərkəzinin qapısını
kilidlənməsinə səbəb
oldu. İçəridəkindən daha çox
insan çöldə
- yağışın altında
qaldı.
Gördüyüm mənzərə qarşısında
heyrətdən donub qalmışdım, o nə
idi, İlahi?!
Növbəti tədbirlərin birindən
çıxanda çox
gec idi. Qapıdan çölə
yenicə addım atmışdıq ki, bir də gördüm,
ətrafda olan hamı Zülfü Livaneliyə doğru qaçır. Kimi şəkil
çəkdirirdi, kimi
kitab imzaladırdı,
kimi "sizi bir dəfə qucaqlaya bilərəmmi"
sualını verirdi.
Mənim
üçün hələ
də müəmmalı
olan budur ki, insanlar o darmacalda müəllifin kitablarını haradan tapıb imzaladırlar?!
Nəsə, mövzumuz bu
deyil. Bütün bu mənzərəni
seyr edirdim. İnsanların həyəcanı, sevincləri gözlərindən
süzülürdü. Livaneli təkcə o gün yox, həmişə böyük bir səbrlə, hər kəsə təbəssüm
edərək həm imzalayır, həm də şəkil çəkdirir. Bütün bunları
və bənzər mənzərələri gördüyüm
üçün bir gün ona sual
verdim.
- Bu qədər sevəniniz
var. Saatlarla qapı arxasında sizi gözləyirlər. Niyə imza
günləri keçirmirsiniz?
- Buna 3-4 ildən artıqdır,
son qoymuşam.
- Nə üçün?
- Bəzən imza günləri 10-13 saata qədər davam edir. Üstəlik, səni sevərək
gəlirlər, ona görə qırmaq olmur. Axıra qədər həm
imzalamağa, həm şəkil çəkdirməyə
məcbursan. Doğrudur, bu
qədər sevgi gözəldir, amma həmin an insan yorulur, bu isə
adamı məhv edir.
Sonra uzun bir səssizlik oldu. Nəsə düşündüyümü
görüb bu dəfə sualı o verir:
- Sizdə hansı yazıçının imza
günü izdihamlı
keçir?
Sanki başımdan buz
kimi su tökdülər. Ünvanladığı suala hazırlıqsız yaxalanmışdım. Hələ
bir az
özümü eşitməməzliyə
də qoydum. Sonra donuq təbəssümlə
və utana-utana,
"10-13 saat kitab imzalayacaq elə biri yoxdur" cavabını verdim.
Doğrudur, ölkə daxilində bu bizə adidən
adi gəlir, mövcud vəziyyət bizi çox da narahat etmir,
yəqin alışmışıq. Amma kənarda bu mövzuda sual yağışına tuş
gələndə, adam lap xəcalət çəkir! Özünə milyon dəfə
"axı niyə?"
sualını verirsən.
Sonra düşünürsən
ki, əşşi, adi bir iş
görürsən, qoşulmayan
söz, şahid olmadığın eybəcərliklər
qalmır, təqdirləri
özlərinə qalsın,
dartışdıra-dartışdıra bölüb min tikə edirlər. Bu şəraitdə
əlbəttə, 10-13 saatlıq
imza mərasimi olmaz.
"Böyük yazıçılar
ustalıqla oxucunun ruhuna sızırlar"
Zülfü Livanelinin oxumaqla bağlı fikirləri fərqlidir. Bunun günahını oxucuda yox, əsasən yazıçıda görür. Livaneli deyir ki, yazıçı oxucuya zövq vermirsə, qalaq-qalaq kitablar yazmaq əhəmiyyətsizdir: "Görülən hər iş kimi kitab da zövq alınaraq oxunmalıdır. Ədəbiyyat insanları canından bezdirəcək səhifələri ard-arda sıralamaq deyil, nə qədər dərin fikirlər deyilirsə-deyilsin, bunlar oxucuya zövq verməlidir, vərəqləri səbirsizliklə çevirməyə vadar etməlidir, hətta oxucunu "heç bitməsin" deyəcək həddə çatdırmalıdır. Bütün böyük yazıçılar bu üstünlüyə sahibdir. Siz heç Servantesi, Dostoyevskini, Tolstoyu, Dikkensi, Floberi, Stendalı, Markesi oxuyarkən sıxılan, "ah, uf" deyən insan gördünüz? Mən görmədim. Çünki bu yazıçılar böyük ustalıqla oxucunun ruhuna sızırlar. Roman qəhrəmanlarını real həyatdakı insanlardan daha aydın tanıdır, oxucuya özünü onların yerinə qoymağı bacarırlar".
"Oxumamağın başlıca səbəblərindən biri ədəbiyyat dərslikləridir"
Yazıçı kitablarla insanlar arasında yaranan soyuqluğun təməlində məktəbdə keçilən ədəbiyyat dərslikləri dayandığını deyir: “Məktəb illərimizdə ədəbiyyat dərslikləri təəssüf ki, bizi ədəbiyyatdan soyutmaq üçün əlindən gələni edirdi. Divan ədəbiyyatından iki misra götürüb oradakı "sənəti" açıqlamaq, əruz vəznlərini əzbərləmək kimi sıxıntıdan boğulacaq vəziyyətə salırdı. Halbuki o yaşda uşaqlara kitab oxumağı sevdirəcək necə gözəl proqramlar tərtib edilə bilərdi. Amma etmədilər. Hər halda, məktəblərdə hələ də eyni vəziyyət davam edir".
"Çexovdan dərinsən, Tolstoydan böyük yazansan?"
"Məktəbdəki ədəbiyyat travmasının ardınca yazıçılar gəncləri oxumaqdan soyutdular" - deyən Livaneli, buna səbəb kimi uğursuz yazılan kitabları göstərir: "Təkcə məktəblər yox, ədəbiyyat aləmi də gəncləri oxumaqdan soyutmaq üçün əllərindən gələni etdilər. Çox dərin və intellektual görünmək istəyən yazıçılar biz zavallı fanilər üçün yazmaq lütfündə olduqları kitablarda uzun, əndrabadi cümlələr, hadisələrin zəncirvari şəkildə davam etmədiyi, obrazların kölgə kimi qaldığı uğursuz işlər ərsəyə gətirdilər. Səhifələri minbir lazımsız mətləblərlə doldurdular. Sonra da bu bacarıqsızlığı, hava yığınını "postmodern" kimi dəbdəbəli sözlərin arxasında gizlətdilər. Təcrübəsiz pianist mütəmadi bir nota basıb "Siz anlamırsınız, bu, çağdaş musiqidir" deyənlərlə, quş şəkli belə çəkməyi bacarmayan bir rəssamın ortada kiçik qırmızı bir ləkə yerləşdirib "siz bilmirsiniz, bu, sənətdir" kimi mənasız işlərə qol qoyanlarla mübarizə aparacaq vəziyyətə düşdük. Bəzən onlara sual vermək istəyirsən, "Sən Çexovdan daha dərinsən, Yunus Əmrədən daha ağıllısan, Tolstoydan daha böyük yazansan? Onlar oxunur, sən niyə oxunmursan? Əgər yazacaq hekayən yoxdursa, sus. Əgər oxucuların ətinə, sümüyünə işləyəcək və heç vaxt unudulmayacaq xarakterlər yaratmırsansa, get başqa işin qulpundan yapış. Bütün bunlar bir yana, bir də oxucuda "deyəsən, məndə yanlışlıq var, kitab çox ağırdır, başa düşə bilmirəm" fikri yaradılır və oxucuya vurulan yarımçıq zərbə tamamlanır".
"Kitab özünü oxuda bilmirsə, at getsin"
Yazıçı deyir ki, bu gün ortalıq ədəbiyyata dəxli olmayan və "mən yazıçıyam" deyən insanlarla doludur: "Əziz oxucu, əgər dahi yazıçıları həvəslə oxuyursunuzsa, digərlərindən niyə sıxılırsınız? Cavab sadədir. Çünki həmin kitablar yorucudur. Özlərini oxuda bilmirlər. Yazıçının işi kitabını oxutmaqdır. Dünyanın ən böyük yazıçıları özlərini oxudurlar. Dostoyevski, Tolstoy tarixin ən böyük bestselleridir, Dikkens qat-qat çap edilirdi, insanlar oxuma zallarında toplanıb bir-birlərini qırırdılar onu əldə etsinlər deyə. Yaxşı və pis ədəbiyyat necə ayrılır deyirlər: oxuduğunu anlayırsansa, pis ədəbiyyatdır, anlamırsansa, yaxşı ədəbiyyatdır (gülür). Hər yer ədəbiyyata aidiyyatı olmayan, vaxt keçirmək məqsədi ilə sevgi, ya da cinayət kimi mövzuları istismar edən kitablarla doludur. Yaxşı kitablar da onların arasında itib gedir. Əgər bir kitab özünü oxuda bilmirsə, o zaman bu kitabı dərhal at getsin. Dünyada oxunmasını gözləyən saysız kitablar var. Kapitalizmin çaşdıran məhsul sırıma oyunlarından qurtulmağın tək yolu oxu zövqünə güvənməkdir".
Qulaq asdıqca, yazdıqca adam özünü zəif hiss edir. Bir az da dərinə gedəndə adamı "Bəyin oğurlanması" filmindəki o məşhur sual rahat buraxmır: "Bəs, o əjdahadan bizdə niyə yoxdur?"
Türkan
TURAN
525-ci qəzet.- 2019.- 6 aprel.-S.14.