Azərbaycan romantizmi və
onun təşəkkülü problemləri
Birinci məqalə
Azərbaycan
romantizminin hüdudları
XVIII əsrin
sonu, XIX əsrin əvvəlləri Avropa və Amerikada
yaranmağa başlayan romantizm XIX əsr boyu Rusiya və Qərbi
Avropada ən parlaq dövrünü yaşasa da, Azərbaycan ədəbiyyatında
XX əsrin əvvəllərində zəngin bir inkişaf mərhələsi
keçmişdir. Ona görə belə deyirik
ki, ən son elmi ədəbiyyatlara qədər milli romantizmin
yaranması bu dövrlə əlaqələndirilir.
Əgər belədirsə; birincisi, gərək bunun səbəbləri
aydınlaşdırılsın, arqumentlərlə sübut
olunsun, ikincisi, yeni yaranmış hər hansı bir
"izm" necə ola bilər ki, cəmi
bir neçə il ərzində özünün ən
yüksək inkişaf mərhələsini yaşasın?! O
zaman belə bir sual ortaya çıxır; doğrudanmı,
Azərbaycan romantizmi elmi-nəzəri ədəbiyyatşünaslıqda
göstərildiyi kimi, XX əsrin əvvəllərində
meydana gəlmişdir? Əgər elədirsə,
nədən romantizmin ömrü belə qısa olmuşdur?
Nədən Azərbaycan romantizmi tənqidi
realizmlə eyni vaxtda yaranmış və bir cərəyan
şəklinə düşmüşdür.
Gülüstan və Türkmənçay müqavilələrindən
(sovet tarixçiliyi və ədəbiyyatşünaslığı
bunları sülh müqavilələri kimi qələmə
verirdi) Rusiya ilə bir siyasi sistemə daxil olan,
üzünü Rusiya, yaxud Rusiya ədəbiyyatı vasitəsilə
Qərbə tutan maarif və bədii düşüncəmiz
necə olur ki, bu böyük ədəbi "izm"i nəzərdən
qaçırmışdır? Coğrafi cəhətdən
bizə yaxın xalqların ədəbiyyatlarında romantizm
XIX əsrdə yarandığı halda, nədən Azərbaycan
ədəbiyyatında bu proses ən azından yarım əsr
gecikmişdir? Fikrimizcə, romantizm yeganə ədəbi
cərəyandır ki, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində hələ də yerinə düzgün oturdulmayıb.
Bu cərəyan haqqında sosrealizm ədəbiyyatşünaslığının
verdiyi qiymətdən, apardığı araşdırmalardan
sonra bəzi məsələlərə aydınlıq gətirilməyib.
Bu yanlışlıq bir neçə istiqamətdə davam
edib:
1.
Romantizmin başlanğıcı və yaranması tarixi
düzgün müəyyənləşdirilməmişdir.
2.
Romantizm vahid məzmuna malik cərəyan kimi
götürülməmişdir.
3.
Romantizm mürtəce, xırda burjua, mütərəqqi ifadələri
ilə bir neçə yerə bölünmüşdür.
4.
Romantizmin yaranması siyasi proseslərlə, bir qədər də
dəqiqləşdirsək, 1905-ci il
inqilabı ilə əlaqələndirilmişdir.
5.
Romantizmin mövcudluğunun yalnız 1905-1907-ci illər
arasında olduğu iddia edilmiş, hüdudları məqsədli
şəkildə daraldılmış və bu şəkildə
təhlilə cəlb edilmişdir.
Dəyərləndirmələrdə bir çox təmayüllər
də var ki, bütün bunlar Azərbaycan romantizminin
xüsusiyyətlərini olduğu kimi üzə
çıxarmağa imkan vermir. Çünki həddən artıq
ideolojiləşmiş sovet ədəbiyyatşünaslığı
romantizmə ədəbi cərəyan olmaqdan ziyadə, siyasi,
ideoloji bir proses kimi baxmışdır. Hər hansı bir məsələyə
ideoloji-siyasi mövqedən baxdıqda isə, onun ömrü az olur, uzağı həmin ideologiyanın,
yaxud siyasi mərhələnin ömrü qədər davam
edir, mərhələ başa çatdıqda isə həmin
konsepsiya da öz qüvvəsini itirir. İndi belə bir vəziyyət
yaranmışdır: həmin ideologiya, siyasi mərhələ
çoxdan başa çatmış, lakin bu dövrdən
qalan nəzəri miras bəzi məsələlərdə hələ
də davam edir. Halbuki hər hansı bir ədəbiyyatşünaslıq
probleminin özü belə müəyyən zaman keçdikdən
sonra yenidən qiymətləndirilməlidir. Ona görə də Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizmin başlanğıcı məsələsinə yenidən
qayıtmaq lazım gəlir.
Əvvəlcə Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizmin yaranması məsələsinə nəzər yetirək. Sosrealist ədəbiyyatşünasları
romantizmin yarandığı dövrü XX əsrin əvvəllərinə,
konkret olaraq, 1905-ci il inqilabına
bağlayaraq yazırdı: "1905-1907-ci illərdə Azərbaycan
ədəbiyyatında tənqidi realizm ilə yanaşı,
romantizm ədəbi cərəyanı da olmuşdur. Bu romantizm vahid bir məzmuna malik cərəyan
deyildir. O, mürtəce, burjua-feodal romantizmi və
mütərəqqi xırda burjua romantizmi adı ilə zidd cəbhələrə
ayrılırdı" (Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi. 3 cilddə, 2 c., B., Elm, 1960, s.763).
Sitatın ikinci hissəsini bir tərəfə qoyaraq (bu
da ayrı bir müzakirə mövzusudur), yalnız romantizmin
yaranması məsələsinə münasibət bildirək. Belə ki, öz
dövrü üçün son dərəcə mütərəqqi
və mükəmməl bir ədəbiyyat tarixi olan "Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi"nin romantizmlə
bağlı ilk cümləsində, demək olar ki,
dövrün, ideologiyanın romantizmə
baxışının bütün parametrləri öz əksini
tapıb. Romantizm cərəyanının ilk və
mükəmməl araşdırıcısı, akademik Məmmədcəfər
Cəfərov da eyni kontekstdən çıxış edirdi.
Azərbaycan romantizminin vaxtı keçmiş olmasına
münasibət bildirən nəzəriyyəçi alim
bununla razılaşmayaraq yazır: "Bu, vaxtı
keçmiş deyil, 1905-1917-ci illərdə coşqun, mürəkkəb
ictimai ziddiyyətlərlə dolu olan Azərbaycan həyatının
xüsusi şəraitinin doğurduğu ədəbi hadisələrdən
biri idi" (Cəfərov C., Seçilmiş əsərləri.
2 cilddə, I c., B., Azərnəşr, 1968, s.3). Romantizmşünas alim Vəli Osmanlı da Azərbaycan
romantizminin təşəkkülü problemini əsrin əvvəlindəki
inqilabla bağlayır və bunu Avropadakı romantizmin
inqilablardan doğması anologiyaları ilə paralellər
aparır. Görkəmli tədqiqatçı Y.Qarayev də
romantizmin yaranmasını XX əsr hadisəsi hesab edirdi:
"Beləliklə, XX əsr Azərbaycan romantizmi feodal əlaqələrinin
və kolonioal asılılığın hələ davam
etdiyi və bir də məhz elə buna görə milli
burjuaziyanın (öz obyektiv tarixi missiyasının ziddinə
olaraq!) son dərəcə zəif və
qorxaq ictimai mövqe seçdiyi bir şəraitin məhsuludur.
Bu zaman nəinki milli vəzifələrin maarifçilik
proqramı, həmçinin, şəxsiyyət və insan
kultu haqqında intibah təlimlərinin məqsədləri də
hələ həyata keçməmiş qalırdı"
(Qarayev Y. Seçilmiş əsərləri. 5 cilddə, I c.,
B., Elm, 2015, s.416) .
Azərbaycan romantizmindən yazan bütün tədqiqatçıların
araşdırmalarında, demək olar ki, bu və buna yaxın
elmi nəticələrə gəlinmişdir. Hətta, bu
yanlışlıq Türkiyə
araşdırmaçılarının əsərlərində
də davam etmişdir. Türkiyəli tədqiqatçı
Əli Erol romantizmlə bağlı yazdığı
araşdırmasını "Azərbaycan şeirində
romantizm (1905-1917)" adlandırır. Yəni
Azərbaycan romantizminin yaranması və başa
çatması məsələsində ədəbiyyatşünaslığımızın
gəldiyi nəticələr mexaniki olaraq burada da təkrar
edilmişdir. Bu cür yanaşma Azərbaycan
tədqiqatçılarının əvvəlki tədqiqatlarına
istinadən ortaya çıxmışdır. Bu fikrə
ona görə gəlirik ki, tədqiqatçının
romantizm problemi ilə bağlı fikirlərində otuz il əvvəlin yanaşması ilə
rastlaşırıq. Ə.Erol Azərbaycan romantizminin
yaranması və formalaşmasını 1905-1907 və 1917-ci
illər inqilabları ilə bağlayaraq belə bir nəticəyə
gəlir: "1905-1917-ci illər arasında Qərb təsirləri
altına girən Azərbaycan ədəbiyyatında özəlliklə
dil və üslub baxımından fərqli bir təmayül
olaraq özünü hiss etdirən digər bir qol romantizmdir.
Sosial, fəlsəfi, siyasi, əxlaqi, didaktik və lirik
şeirləri ilə Rusiya və Türkiyə təsiri
altında şəkillənən Azərbaycan romantik
şeiri, ortaya qoyulan üslub, təvr və muhtava
anlayışı etibarı ilə Azərbaycanda "mürtəce"
və mütərəqqi olmaq üzrə iki qrupa ələ
alınmış, sənət anlayışları etibarilə
realistlərə yaxın olan mütərəqqi romantiklər,
romantik şeir adına bəlirləyici qrup olaraq dəyərləndirilmişlər"
(Ali Erol. Azerbaycan şiirinde romantizm (1905-1917).
Azerbaycan Kültür Derneyi yayınları, İzmir, 2007, s.
54) .
Azərbaycan romantizminin köklərini
bütünlüklə siyasətə və xalq kütlələrinin
azadlığı probleminə bağlamaq və onun
yaranışını XX əsrlə məhdudlaşdırmaq,
fikrimizcə, milli romantizmin yaranma tarixini düzgün əks
etdirmir. Ola
bilsin ki, XX əsrin əvvəllərində milli romantizmdə
vətəndaşlıq ideyalarının təzahürü
bu fikri söyləməyə əsas versin, ancaq, o da məlumdur
ki, romantizmin bütün mərhələlərində
heç də hər zaman vətəndaşlıq mövqeyi əks
etdirilməmişdir. Ümumiyyətlə, sovet dövründə
yazılmış əksər tədqiqatlarda romantizmin
yaranması 1905-ci il inqilabı ilə əlaqələndirilir.
Burada bir analoji yanaşma da özünü
göstərir. Belə ki, Qərb romantizminin
yarandığı tarixi şəraiti Avropa burjua
inqilablarına bağlayan ədəbiyyatşünaslıq, Azərbaycan
romantizminin də yaranması üçün 1905-ci il inqilabını bir zəmin hesab etmişdir. Bu da onu göstərir ki, bu tarix romantizmin
yaranmasının gerçək doğuşu deyil, ideologiyadan
gələn zorən aid edilmiş bir tarixdir.
Lakin bu yanlışlıq sonrakı ədəbiyyatşünaslıqda
da davam etmiş, nəticədə romantizmin yaranması ilə
bağlı ziddiyyətli məqamlar ortaya
çıxmışdır. Son illərin tədqiqatlarında
romantizmin mövcudluğuna aid araşdırmalarda bu
yanaşmanı daha doğru hesab etmək olar. Azərbaycan romantizminin araşdırıcısı
V.Osmanlı bu uyğunsuzluğu ilk hiss edənlərdən
olmuşdur. O, romantizmin bu cür dar çərçivəyə
salınması ilə razılaşmayaraq (baxmayaraq ki,
özü də vaxtilə bu yanaşmadan istifadə
etmişdir!) "Romantizmə realistcəsinə baxaq..." məqaləsində
bu fikrə etiraz edərək yazır: "Bizdə romantizmin
belə dar çərçivəyə
salınmasının iki başlıca səbəbi
olmuşdur. Birincisi, rus və sovet ədəbiyyatşünaslığında
ədəbiyyat tarixinin bu cür dövrləşmə şəklində,
yəni iki inqilab arasındakı müddəti ayrıca mərhələ
kimi öyrənmə təcrübəsi vardır.
İkincisi, həmin illər Azərbaycan romantizminin daha parlaq
inkişaf etdiyi dövrdür" (Osmanlı V. Romantizmə
realistcəsinə baxaq... "Azərbaycan", 1997, N11-12, s.
167-171). Filologiya elmləri doktoru, professor Bədirxan Əhmədov
da bu fikirdədir ki, romantizmin hüdudlarını müəyyənləşdirmək
üçün bu yanaşma doğru deyildir: "Azərbaycan
romantizminin yaranma və başa çatma tarixi ilə
bağlı ziddiyyətli fikirlər də mövcuddur. Belə
ki, Azərbaycan romantizmindən danışarkən sosrealizm ədəbiyyatşünaslığı
bu cərəyanın sərhədlərini 1905-1917-ci illər
kimi müəyyənləşdirirdi... Bunun
arxasında romantizm ədəbi cərəyanının
yaranmasını Rusiyada baş verən inqilabla bağlamaq təşəbbüsü
dayanırdı" (Əhmədov B. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi. 3 cilddə, I c., B., 2011, s. 134). Göründüyü
kimi, son illərin araşdırmalarında ədəbiyyatşünaslığımızdakı
bu yanlışlıq aradan qaldırılmağa
çalışılmış, lakin problemin təfərrüatına
gedilməmişdir.
Düşünürəm ki, aradan keçən zaman və
romantizmin yenidən araşdırılması bu məsələlərə
yeni elmi-nəzəri kontekstdə baxmanı, yeni
araşdırmalar aparmanı zəruri edir. Həm də
ona görə ki, bu müddətdə romantizmin nəzəriyyəsi,
ayrı-ayrı nümayəndələrinin
yaradıcılığı ilə bağlı elmi
dövriyyəyə xeyli yeni araşdırmalar daxil
olmuşdur. Əvvəlcə, romantizmin
yaranması tarixinə nəzər salaq. Belə ki, Qərbi
Avropa və Rusiyada XIX əsr boyu öz çiçəklənmə
dövrünü yaşayan romantizm ola bilməzdi
ki, Azərbaycan ədəbiyyatında, cərəyan şəklində
olmasa belə, bu və ya digər şəkildə təzahür
etməsin. Həm də ona görə ki, Azərbaycan bədii
düşüncəsi bu dövrdə Rusiya ədəbiyyatı
ilə yaxından tanış olmağa
başlamış, maarifçilik və realizm artıq bədii
düşüncədə özünə yer etmişdi. Rus
şairləri Karamzin, Jukovski, Puşkin, Lermontov və b. əsərləri
ilə tanış olan Azərbaycan
şairlərinin əsərləri ilə tanışlıq
romantizmin, heç olmazsa, təzahürlərinin
olmasını şərtləndirirdi. Elə isə romantizmin
ilk təzahürlərini bəlkə bir qədər əvvəldə
axtarmaq lazım gəlir!? Məsələ onda
deyil ki, mütləq şəkildə romantizmin
yaranmasını XIX əsrə aid etmək vacibdir. Ancaq
aparılan araşdırmalarda bu tarixin 1905-ci il olması ilə
heç cür razılaşmaq da olmur. Çünki
romantizm hər şeydən əvvəl, bir ədəbi hadisədir.
Ədəbi hadisənin yaranması və
formalaşmasını isə hər hansı bir tarixi hadisə
ilə əlaqələndirmək çətindir.
Yəni
1905-ci il inqilabından dərhal sonra
romantizmin yaranmasını və 1917-ci il fevral-burjua
inqilabı ilə sona çatması fikri ilə
razılaşmaq məsələyə konseptual
yanaşmanı əks etdirmir. Həm də hər
hansı bir cərəyanın yaranması və
formalaşması, öz ömrünü başa vurması -
bir ədəbi cərəyanın mövcudluğu
üçün bu zaman çox qısadır. Hər
hansı bir ədəbi cərəyanın yaranması və
formalaşması, yaşamasının bir proses olduğunu nəzərə
almış olsaq, məsələ bir qədər də
aydınlaşmış olar.
Başqa bir tərəfdən necə olur ki,
gürcü ədəbiyyatında romantizm XIX əsrdə
baş verir, ancaq Azərbaycan ədəbiyyatında bu proses ən
azından bir əsr geriləmiş olur. Ədəbi cərəyanlar
qonşu və yaxın xalqların ədəbiyyatında həmişə
bir-birinə keçmiş və müəyyən mənada təsir
göstərmişlər. Məhz rus və
qərb romantizminin təsiri altında gürcü ədəbiyyatında
XIX əsrin əvvəllərində romantizm cərəyanının
təzahürləri baş vermişdir. Gürcü
romantizminin ilk nümayəndələri Aleksandr
Çavçavadze, Qriqol Orbeliani, Nikolas Barataşvili və
Vaxtanq Orbelianinin yaradıcılığında romantizmin ilk
nümunələri yaranmışdır. Onların
Jukovski, Puşkin, Lermontov romantizminin təsiri altında yaranan
romantik şeirləri gürcü poeziyasına yeni bir poetik
dünyagörüş gətirmişdir. N.Barataşvilinin
"Gürcüstanın taleyi" poemasında xalqın
tarixinin ən dramatik anları təsvir edilirdi. Y.Qarayevin
belə bir fikri Azərbaycan romantizminin də əsasında
maarifçiliyin durduğunu göstərir: "İstər
gürcü, istərsə də erməni romantizminin təşəkkülü
XIX əsrin əvvəllərinə təsadüf edir.
Onların hər ikisi milli maarifçilik ideallarından ilham
alır və Rusiya ilə ilhaqın nəticələrindən
irəli gələn milli-mənəvi intibahın bədii
fikirdə inikası kimi meydana çıxır" ( Qarayev Y. Seçilmiş əsərləri. 5
cilddə, I c., B., 2015, s. 501) .
Bu mənada Azərbaycan ədəbiyyatında romantizmin
mövcud başlanğıcı və
sonlandırılması ilə razılaşmaq olmur. M.F.Axundzadə,
A.Bakıxanov, M.Ş.Vazehin Tiflis ədəbi mühitində
yazıb yaratdığını,
İ.Qutqaşınlının rus və dünya ədəbi
mühitinə (ən azından fransız və polyak!)
yaxından bələd olduğunu nəzərə alsaq,
romantizmin təzahürlərini bu əsrdə axtarmaq daha
doğru olardı. Əlbəttə, belə
bir fikir söyləməkdən uzağıq ki, bu dövrdə
romantizm bir ədəbi cərəyan səviyyəsinə
yüksəlmişdir. Yox?! Ancaq romantizmin təzahürləri olan
sentimentallıq bu dövrün ədəbiyyatında da bu və
ya digər şəkildə öz əksini
tapmışdır. İsmayıl bəy
Qutqaşınlının "Rəşid bəy və Səadət"
xanım hekayəsini təhlil edərkən, nədənsə,
bu əsəri realizm nümunəsi kimi təhlil etmişlər.
Halbuki bu hekayə həm məzmunu, üslubu, həm
də forması baxımından romantik bir əsərdir.
Hətta mən deyərdim ki, bu hekayəni
sırf romantik bir əsər, romantizm nümunəsi olaraq
götürmək də mümkündür. Təkcə ona görə yox ki, əsərdə
iki gəncin ülvi, saf məhəbbəti, sonluqla nəticələnən
eşqi təsvir edilir, həm də ona görə ki, bu hadisələr
hissi, romantik cizgilərlə, məhəbbət macəraları
ilə göstərilir.
Məlumdur ki, İ.Qutqaşınlının "Rəşid
bəy və Səadət xanım" hekayəsi fransız
dilində yazılmış, uzun illərdən, hətta bir əsrdən
sonra Azərbaycan dilinə tərcümə olunmuşdur. Görkəmli
tədqiqatçı S.Mümtaz uzun müddət əsərin
izinə düşmüş, yalnız 30-cu illərdə
kitabı əldə etməyə müvəffəq
olmuşdur. Repressiya olunduğundan hekayə
yalnız 1939-cu ildə Səlim bəy Behbudovun tərcüməsində
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə dərc edilmişdir.
S.Mümtazın əldə etdiyi nüsxədə
M.F.Axundzadənin avtoqrafı vardır. Bu əsər
M.F.Axundzadəni duyğulandırmalıdır ki,
avtoqrafında rus dilində yazırdı: "Mənim qəlbim
elə alovlu qəlblərdəndir ki, o nə öz sevincini, nə
də öz kədərini gizlədə bilər. Buna görə də mən bugünkü sevincimi
sizə xəbər verməyə bilmərəm. Mənim şadlığımın səbəbi
odur ki, başladığımız işin axıra
çatması haqqında məndə zərrə qədər
şübhə qalmamışdır. Bu
gün sizi tamamilə inandıra bilərəm ki,
arzularımızın həyata keçirilməsi günü
yaxınlaşmışdır. İzahatını
gələcək münasib bir təsadüfə
saxlayıram". 15 mart 1846. Mirzə
Fətəli".
"Paqonlu maarifçi"
İ.Qutqaşınlının "Rəşid bəy və
Səadət xanım" hekayəsi yalnız 1956-cı ildə
kitab şəklində çap olunmuşdur. Lakin bundan
sonra da haqqında geniş tədqiqat
aparılmamışdır. 1960-cı ildə
dərc edilən "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi" kitabının ikinci cildində nə əsər
haqqında məlumat verilmiş, nə də
İ.Qutqaşınlı barədə oçerk getmişdir.
Sonrakı illərdə də hekayə
haqqında geniş araşdırmalar
aparılmamışdır. Xüsusilə
hekayənin dili, üslubu və hansı cərəyanda
(romantik, realist və s.) yazılması ilə bağlı epizodik
şəkildə fikir bildirilmişdir.
İ.Qutqaşınlı haqqında yazılmış tədqiqatlarda
bir yazıçı kimi maarifçi olmasına daha çox
üstünlük verilmişdir. Lakin onun
maarifçiliyi əsərin romantik üslubda
yazılmasını inkar etmir. Elə XX əsr
romantikləri də dünyagörüşü etibarilə həm
də maarifçi idilər. Olsun ki,
İ.Qutqaşınlı dünyagörüşündə
bir maarifçi kimi çıxış etsin (hərçənd,
hekayəni diqqətlə təhlil etdikdə burada
maarifçilik elementlərinə çox az
rast gəlinir). Bu təbiidir. Bu dövrün ziyalılarının birinci məqsədi
maarifçiliyi yaymaq idi. Lakin bu o demək
deyil ki, əsərlərində də yazıçı
hökmən maarifçi kimi çıxış etməlidir.
Bu mənada "Rəşid bəy və Səadət
xanım" hekayəsinə üslub baxımından nəzər
salmaq kifayətdir. İstənilən bədii
mətnin maarifçi, realist, romantik olmasını müəyyənləşdirmək
üçün mətni təhlil etmək kifayətdir.
Hekayə belə başlayır: "May ayının gözəl
bir günü idi. Bütün təbiətin
canlandığı və bəzəndiyi bir zamanda Azərbaycan
bəylərinin birinin Səadət adında yeganə bir
qızı sübh vaxtı günəş şərq tərəfdən
doğmağa başlarkən, kiçik, lakin gözəl bir
evdən çıxıb xoş bir hava ilə oxşanmaq,
çiçəklərin nəşə verən ətirlərini
iyləmək və quşların nəvazişli nəğmələrini
dinləmək üçün səfalı bir bağa girdi. Qız bağa girər-girməz bütün təbiət
sanki başqalaşdı. Göyün
üzü daha da gözəlləşdi. Şad
və fərəhli quşlar ağaclardan onun ayağına
töküldülər, hava lətif ətirlərlə doldu.
Bütün təbiət sanki son dərəcə
şən halda özünü ona bəyəndirmək istəyirdi.
Belə bir gözəl vücuda özünü bəyəndirməyi
kim istəməz!" (Qutqaşınlı
İ. Əsərləri. B., Elm, 1967, s. 39).
Bu üslubun maarifçi realizm olması ilə
bağlı fikir söyləmək çətindir. Maarifçilik
estetikasının tələbləri ilə bu bədii mətn
heç cür uyuşmur. İdeya kimi maarifçi
düşüncə ola bilər, lakin
üslub, bədii təsvir və ifadə vasitələri baxımından
romantizmin təzahürləridir. İ.Qutqaşınlının
bu əsərində maarifçi realizmdən daha çox
romantik əhvali-ruhiyyə və düşüncə əsasdır.
Hekayənin hər iki qəhrəmanı lirik qəhrəmanlardır
və onların bədii platforması maarifçilik üzərində
deyil, romantizm əhvali-ruhiyyəsindədir. Maraqlıdır ki, əsas qəhrəman Rəşid
bəy də maarifçilik duyğusu ilə təsvir edilir.
O, digər romantizm qəhrəmanları kimi keçmişlə
nəfəs alır, onunla yaşayır, "Şahnamə"
və başqa qəhrəmanlıq dastanını oxuyur və
sevirdi. Onun iki arzusu içində heç bir
maarifçi, yaxud realist cərəyanın proqramı yoxdur.
İki arzusundan biri bütün məşhur
igidlərə qalib gəlmək, digəri isə yoxsullara
kömək etməkdən ibarətdir. İkinci
qəhrəman Səadət xanımın da həyat fəlsəfəsində
romantik proqram başlıca yer tutur. Səadət
xanım daim qayğılıdır, qəm-qüssə
içindədir, dərin xəyallara dalır, təbiətin
gözəlliyinə aşiqdir. Onun
üçün sevgisiz həyat yoxdur. Səadət
xanımı düşündürən səbəblər
içərisində maarifçi ideyalardan çox, şəxsi
iztirab, sevgi başlıca yer tutur.
Hekayədəki təsvirlərlə XX əsrin əvvəllərinin
romantizm təsvirləri arasında elə bir fərq yoxdur. Qəhrəman, süjet, qəhrəmanların
dünyagörüşü, təsvir üsulları
baxımından bu təsvirlər Divanbəyoğlunun "Can
yanğısı" povesti, yaxud hekayələri ilə
yaxınlıq təşkil edir. Hətta bu mətnlərin
eyni vaxtda yazıldığını yəqin etmək olar.
Bu ondan irəli gəlir ki, hər iki mətn
lirik-sentimental üslubda yazılmışdır. Lirizm və musiqililik romantizmin əsas xüsusiyyətlərindən
biridir. Filologiya elmləri doktoru, professor Qorxmaz Quliyev
dünya romantizminin nəzəri əsaslarında lirizm və sentimentalizmin yer
tutduğuna diqqət çəkərək yazır:
"Romantik yazıçıların və rəssamların əsərlərində
insan şəxsiyyətinin təsviri lirizmə və
musiqililiyə köklənmişdi. Onlar həm
nəsrdə, həm də dramda qəhrəmanın xarici
görünüşünü bütün təfərrüatı
ilə təsvir etməkdən imtina edir, onun ovqatının
adekvat şəkildə əks olunmasına can
atırdılar" (Quliyev Q. Ədəbi cərəyanlar və
istiqamətlər. B., "Ol" NPKT, 2019, s. 105) .
Əlbəttə, biz İ.Qutqaşınlının
"Rəşid bəy və Səadət xanım" hekayəsini
romantik hekayə hesab etməklə, heç də romantizmin
bir cərəyan olaraq tarixini məhz bu dövrə çəkmək
fikrində deyilik. İ.Qutqaşınlının bu hekayəsi
bütün parametrləri ilə romantik hekayənin tələblərinə
tam cavab verir. Lakin bu hekayənin Azərbaycan
ədəbiyyatına, ədəbi prosesinə təsir etmək
imkanı olmamışdır. Birincisi, bu hekayə
fransız dilində yazıldığından ədəbi
prosesə bir il sonra daxil olmuşdur;
ikincisi, romantizmin xüsusiyyətlərini özündə əks
etdirən o dövrdə yazılmış tək hekayədir.
Əgər bir neçə müəllifin eyni
vaxtda bu cür əsərləri yazılmış
olsaydı, belə bir nəticəyə gəlməmək
üçün elə bir əsas olmazdı. "Bir gül ilə bahar olmaz" deyimini nəzərə
almış olsaq, romantizmin bir cərəyan olaraq, heç də
XIX əsrin 30-cu illərində Azərbaycan ədəbiyyatında
mövcudluğunu təsdiq edə bilmərik. Lakin bu əsəri romantizmin ilk mərhələsi
kimi götürməməyə də elə bir əsasımız
yoxdur. Əgər bu hekayə zamanında
Azərbaycan dilində yazılmış olsaydı və yaxud
tərcümə edilib ədəbi prosesə daxil edilsəydi,
heç şübhəsiz, romantizmin bir "izm" kimi ədəbiyyatımıza
gəlməsi tezləşərdi. Ən
maraqlı burasıdır ki, "Rəşid bəy və Səadət
xanım" hekayəsini yazıldığı zamandan bir əsr
sonra əldə edən məşhur ədəbiyyatşünas
Salman Mümtaz yalnız əsəri əldə etməklə
kifayətlənməmiş, həm də onun üslubunu
düzgün qiymətləndirmişdir. Görkəmli tədqiqatçı
hekayənin taleyi ilə bağlı yazdığı məqaləsində
onun üslubuna da toxunmuşdur: "Əldə edilən mənbə
və məxəzlərə görə, Avropa üsul və
təsirində (seçmə mənimdir - T.Ə.) ilk hekayə
yazan ədibimiz İsmayıl bəy olduğu kimi, yenə də
o təsirdə yazılan ilk hekayəmiz də, onun həyatımızdan
götürərək ədibanə və şairanə surətdə
yazmış olduğu (seçmə mənimdir - T.Ə.) "Rəşid bəy və Səadət
xanım" adlı hekayəsidir" (Mümtaz S. Yüz il bundan əvvəl Azərbaycan nasiri.
"Ədəbiyyat qəzeti", 1936, 11, 24 mart) .
Aydın
görünür ki, S.Mümtaz ilk qiymətləndirməsindəcə
hekayənin "Avropa üsul və təsirində", "ədibanə
və şairanə" yazıldığını
sezmiş və bunu ifadə edə bilmişdir. O, bu fikri
işlədərkən Avropada geniş yayılmış romantizm
ədəbi cərəyanını nəzərdə tuturdu. Təəssüf ki, hekayənin hansı üslubda və
ya üsulda yazılmasının üzərində sonrakı
araşdırmalarda geniş dayanılmamış, onun müəllifi
daha çox maarifçi-realist yazıçı kimi qələmə
verilmişdir. Əslində isə "Rəşid
bəy və Səadət xanım" hekayəsinin
realist-maarifçi deyil, lirik-romantik üslubda
yazıldığını təsdiq edə bilərik.
A.Bakıxanovun "Kitabi Əsgəriyyə" hekayəsinin
də buna yaxın bir üslubda yazıldığını nəzərə
almış olsaq, romantik ədəbiyyatın ilk təzahürlərini
bədii nəsrimizdə axtarmaq daha doğru olardı. Azərbaycan
poeziyasında romantikanın kökləri isə daha əvvələ
gedib çıxır. Onsuz da Şərq
poeziyası, o cümlədən, Azərbaycan klassik
poeziyasının əsasını romantika təşkil
edirdi. Əlbəttə, bu romantizm təzahürlərini
XX əsrin əvvəllərindəki romantizmlə eyniləşdirmək
fikrində deyilik. Heç belə bir
fikrimiz də yoxdur. Çünki
sonrakı romantizm nümayəndələri dünyanın,
xalqın, millətin taleyini düşünür və təsvir
edirdilər. Ancaq onu da görmək çətin
deyil ki, əslində, XIX əsrin əvvəllərinə aid
edilən gürcü və erməni romantizmi də heç
bizim sonrakı romantizm anlayışımzla uyğun gəlmir.
1974-cü ildə Tbilisidə Qafqaz
xalqlarının ədəbiyyatında romantizm probleminə həsr
edilmiş konfrans keçirilərkən görkəmli alim
Yaşar Qarayev də iştirak və çıxış
etmişdir. Orada XIX əsrin əvvəllərində
gürcü və erməni, XX əsrin əvvəllərində
isə Azərbaycan romantizminin mövcudluğu ilə
bağlı müzakirələr getmişdir. Lakin problemi yenidən araşdırdıqda
gürcü və erməni romantizmi ilə XX əsr Azərbaycan
romantizminin arasındakı fərqi görməmək olmur.
Gürcülərin N.Barataşvili, A.Çavçavadze və
b. romantik qəhrəmanları və onların idealları ilə
M.Hadi və H.Cavid qəhrəmanlarını tərəzinin
gözünə qoymağın düzgün
olmadığını qətiyyətlə bildiririk. XIX əsrin əvvəllərində gürcü romantizminin
də yalnız təzahür şəklində olduğunu və
bu cərəyanın tələblərinə çətinliklə
cavab verdiyini görməmək mümkün deyildir.
Vaxtilə bu məhdudluğu hiss edən Y.Qarayev
yazırdı: "İstər gürcü, istər erməni
romantizminin təşəkkülü XIX əsrin əvvəllərinə
təsadüf edir. Onların hər ikisi milli maarifçilik
ideallarından ilham alır... Hər iki milli romantizm tipinin
müəyyən ideya məhdudluğu ictimai-tarixi şəraitin
öz xüsusiyyətləri ilə şərtlənir..."
(Qarayev Y. Seçilmiş əsərləri. 5
cilddə, I c., B., 2015, s. 501-502). Müqayisə
üçün gürcü şairi Qriqol Orbelianinin
(1800-1883) "Muxambazi" şeirinə nəzər salmaq
kifayətdir.
Uyuyaram,
hey yuxuma vararsan,
Oyanaram...
göz önümdə durarsan!
Kölən
kimi vəfalıyam, səninəm,
İstər öldür, bir söz deməm - səninəm.
hara getsən,
mən dalınca gəzərəm,
Görməsən də, bil ki, səni izlərəm.
Sakin olub səni ki incitmirəm?!
Asta səslə "nə gözəlsən" deyirəm
(Ədəbi Gürcüstan. Tbilisi, "Universal" nəşriyyatı,
2007, s. 65) .
Gürcü romantizminə aid edilən bu şeir XIX əsrin
əvvəllərində Azərbaycan maarifçiləri hesab
edilən A.Bakıxanov və M.Ş.Vazeh poeziyasından, istər
ideyasına, istərsə də bədii təsvir və ifadə
vasitələrinə görə əsaslı şəkildə
fərqlənmir. Bizə belə gəlir ki, bu barədə
ayrıca araşdırma aparmağa ehtiyac vardır.
Timuçin ƏFƏNDİYEV
Bakı Xoreoqrafiya
Akademiyasının rektoru, Əməkdar elm xadimi, professor
525-ci qəzett.- 2019.-10 aprel.-
S.14-15.