Muğam islahatçısı - Seyid Şuşinski-130
Hörmətli redaksiya!
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
cənab İlham Əliyev "Seyid Şuşinskinin 130 illiyinin
qeyd edilməsi haqqında" 4 fevral
2019-cu il tarixli Sərəncam imzalayıb. Xalq artisti, Əməkdar
müəllim Seyid Şuşinskinin həm görkəmli xanəndə
kimi, həm də böyük pedaqoq kimi Azərbaycan
mədəniyyəti və
incəsənəti sahəsində
xidmətləri əvəzsizdir.
Bu gün bu
böyük xanəndənin,
təkrarsız muğam
ifaçısının, unudulmaz
pedaqoqun irsini araşdırmaq, ifaçılıq
xüsusiyyətlərini, pedaqoji
fəaliyyətini elmi
şəkildə analiz
etmək musiqişünasların
vəzifəsidir. Bu günə qədər Seyid Şuşinski haqqında kitablar, çoxsaylı məqalələr,
xatirələr dərc
olunub, lakin hələ də onun ifaçılıq və pedaqoji fəaliyyətinin mahiyyətini
açıb göstərən
bir monoqrafiya yazılmayıb.
Seyid Şuşinski haqqında bu günə qədər dərc olunmuş məqalələrlə
tanış olarkən
musiqişünas Xanəli
Quliyevin ustad xanəndənin 90 illiyi münasibəti ilə
"Ədəbiyyat və
incəsənət" qəzetinin
20 aprel 1979-cu il tarixli nömrəsində
dərc etdirdiyi "Muğam islahatçısı"
məqaləsi diqqətimi
cəlb etdi. Bu məqalədə Seyid Şuşinskinin muğama gətirdiyi yeniliklər şərh olunur.
Xatırladaq ki, Xanəli Quliyev 1958-1961-ci illərdə
A.Zeynallı adına
Bakı Orta İxtisas Musiqi Məktəbində Seyid Şuşinskinin muğam və Əhməd Bakıxanovun tar sinfində
təhsil alıb. Daha sonra Ü.Hacıbəyov
adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının musiqi
tarixi və nəzəriyyəsi fakültəsini
musiqişünaslıq üzrə
bitirib. O, "Q.Qarayev
yaradıcılığının milli xüsusiyyətləri"
mövzusunda dissertasiya
işi üzərində
işləyib. Eyni zamanda,
konservatoriyada XX əsr
Azərbaycan musiqi tarixi və xarici ölkələrin musiqi tarixi fənlərini
tədris edib. Onlarla elmi, publisistik, elmi-pedaqoji məqalələrin
müəllifidir. Çox təəssüf
ki, bu istedadlı,
milli ruhlu musiqişünas Xanəli
Quliyev 1982-ci ildə
46 yaşında dünyasını
dəyişib.
Hörmətli redaksiya!
Xanəli Quliyevin ustadı Seyid Şuşinskiyə həsr etdiyi "Muğam islahatçısı"
məqaləsini sizə
təqdim edərək
qəzetinizdə dərc
etməyinizi xahiş edirəm. Seyid Şuşinskinin 130 illiyi münasibəti ilə dərc edəcəyiniz bu məqalə hər iki sənətkarın ruhuna ən dəyərli hədiyyədir.
Muğam
islahatçısı
Muğam olduqca çoxcəhətli,
heyrətamiz xüsusiyyətlərə
malikdir. O, xalqın tükənməz mənəvi
qüdrəti, dərin
düşüncələr aləmi, bütöv fəlsəfi konsepsiyasıdır.
Bu əvəzsiz sərvətin
qondarma və naqis təsirlərdən qorunması hər bir musiqi xadiminin
mənəvi borcudur. Bunun üçün də kifayət qədər zəruri praktiki və nəzəri hazırlıqla klassik xanəndə və sazəndə sənətini
mütləq musiqi elminin müasir yüksək nailiyyətləri
zəminində araşdırmaq
tələb olunur.
Çünki muğamın taleyində
tarix boyu ən başlıca rolu ifaçılıq sənəti oynamışdır.
Bədii
kamillik, yüksək sənətkarlıq timsalı
kimi muğam həmişə qüdrətli
sənətkarların ifasında
heyrət doğurmuşdur.
Azərbaycan muğam ifaçılığı
sənətində misilsiz
xidmətləri olan məşhur xanəndə
Seyid Şuşinski fitri istedadı və müstəsna məharəti ilə bunu bir daha
təsdiq etmişdir.
Seyid Şuşinski
xüsusi yaradıcılıq
fərdiyyətinə malik
böyük sənətkar
idi. O, muğam ifaçılığı
sənətinin yeni inkişaf mərhələsini
səciyyələndirən güclü və zəngin ənənə yaratmışdır. Həmin klassik
ənənə nəinki
xanənədə-sazəndə fəaliyyətində, həm
də müasir Azərbaycan professional musiqi
yaradıcılığında dərin kök salmışdır. Belə ki,
ustadın ölməz
sənəti ən qiymətli milli mənbələrdir. Lakin təəssüflə
etiraf etməliyik ki, hələ bu günə kimi Seyid Şuşinski
sənətinin həqiqi
mahiyyətini və əsas xarakterini şərtləndirən ümdə
xüsusiyyətlər hərtərəfli
araşdırılmamışdır.
Böyük xanəndənin yaradıcılığının
səciyyəvi cəhətlərindən
danışmağı daha
zəruri hesab etdiyimiz üçün, onun bioqrafiyasına aid məlum faktları xatırlamağı lazım
bilmirik.
S.Şuşinskiyə muğamın bütün tərkib hissələrini və bədii forma ünsürlərini tam, sintez halında birləşdirmək şərəfi nəsib olmuşdur. Yetkin, uğurlu traktovkasında dinlədiyimiz muğamların dərin dramatik və mürəkkəb psixoloji köklərə malik olması, onlardakı müxtəlifliyin daxili spesifik vəhdəti, çoxcəhətli assosiasiyalar axını, qeyri-adi fəlsəfi ümumiləşdirmə qüdrəti, kompozisiyanın sabit və qeyri-sabit faktorlarını səciyyələndirən qanunauyğunluqlar sənətkarın adı ilə qırılmaz surətdə bağlıdır. O, bütün imkanlarını muğamın ümumi məzmununun dialektik mahiyyətinin açılmasına, muğamda zirvə səviyyəsinə qalxan duyğu və düşüncələrin təcəssümünə səfərbər edir. Ümumiləşdirmə, emosional dolğunluq, mütənasiblik, plastiklik, sərrast səs həmləsi, aydın tələffüz, əla frazirovka, səs palitrasının müstəsna zənginliyi - bütün bunlar Seyid Şuşinski ifaçılığının ən əsas xüsusiyyətləridir. Təfərrüata aludəçilik, lüzumsuz effekt, sərt ahəng, çılğınlıq, ümumiyyətlə, formal əlamətlər onun sənətinə tamamilə yaddır. Onun təfsirində muğamdakı daxili dinamika, xüsusi ifadəlilik (ekspressiya) olduqca qüvvətlidir. Burada fikirlə ifadə arasında bir əlaqə vardır. Çünki S.Şuşinski yaradıcılıq fəaliyyəti bütünlüklə idrak qaydalarına tabe olan sənətkar idi. O, muğamdakı fikrin dolğun, dəqiq ifadəsi üçün xalqın təfəkkür tərzinə, muğamın spesifikasına istinadən əsl cilalama işi aparmışdır.
Görkəmli sənətkar muğam şöbələrinin məzmun və xarakterinin düzgün verilməsi üçün onlardan hər birinin səs tərkiblərini - tematizmini ən incə bədii "rənglərinə" qədər diqqətlə nəzərə çarpdırırdı. Hər şöbəni daha çox səciyyələndirən intonasiya və kadans dönümünü mümkün qədər dəqiq və aydın səsləndirməyə çalışırdı. Elə buna görə də hər şöbə özünün parlaq obrazlılığı, formaca yetkinliyi, orijinal ifadəliliyi ilə fərqlənirdi.
S.Şuşinskinin sənətkarlıq zirvəsinə doğru inkişafında xüsusi diqqət yetirdiyi yaradıcılıq məsələlərindən biri də "Bərdaşt" deyilən giriş epizodunu işləyib təkmilləşdirməsi olmuşdur. Sənətkar bu maraqlı hissəsini vokal ifaçılığı imkanları ilə zənginləşdirmiş, onun rolunu, dramaturji əhəmiyyətini artırmışdır. Bu mənada "Çahargah" muğamının "Bərdaşt"ı bədii kamillik nümunəsidir. Onun xüsusi ifadəliliyə malik mövzusu, dramatik məzmunu vardır: o, mayə şöbəsinin ideya-məna məzmununu qabaqlasa da, özünün səslənmə tərzi, xarakteri, ifadəliliyi, lad çərçivəsi, inkişaf miqyası ilə ondan çox fərqlənir. Ümumiyyətlə, S.Şuşinski muğam ifaçılığında əsaslı islahat etməklə şöbələr arasındakı təzadlığı artırmış, beləliklə də, muğamın dramaturji prinsiplərinin daha da zənginləşməsinə, ideya-fəlsəfi məzmunun çoxcəhətli və dolğun bir şəkildə ifadəsinə nail olmuşdur.
Böyük sənətkar epik melodiyalılığa, lirik-dramatik obrazlılığa, təzadlı səs-ahəng qarşılaşdırmalarının parlaqlığına və dərin əhəmiyyət kəsb edən incəliklərə həmişə xüsusi diqqət yetirmişdir. Sənətkarın ifasından tam şəkildə aydın olur ki, yalnız muğamın öz təbiətindən doğan əlavələr onu zənginləşdirən keyfiyyətlər sayıla bilər. Eyni zamanda, həmin əlavələr muğama böyük canlılıq, həyatilik, ifadəlilik gətirir. Məsələn, "Çahargah" muğamının "Bər-daşt"ında S.Şuşinski "Mənsuriyyə" intonasiyaları, gəzişləri ilə "Müxalif"in lirik-dramatik melodiyasını elə üslubda qarşılaşdırır ki, ondan yaranan dramaturji xüsusiyyət muğamın xarakterini dinləyiciyə daha qabarıq şəkildə çatdırır. Bunu həyata keçirmək üçün sənətkarın geniş vokal imkanlarından istifadəsini xatırlatmalı olsaq, onun uzun, son dərəcə ifadəli "nəfəs"lərini, coşğun, uyarlı zəngulələrini, heyrətamiz "xırdalıq"larını və başqa yüksək sənətkarlıq məziyyətlərini ayrıca qeyd etməliyik. S.Şuşinski bir daha sübuta yetirmişdir ki, muğam ifaçılığında xanəndə və sazəndənin yaradıcılıq bacarığı olduqca mühüm, həlledici rol oynayır. Təsadüfi deyildir ki, onun ifasında səslənən muğamlarda simfonizm inkişaf dialektikası, emosional dolğunluq, psixoloji dərinlik keyfiyyətində aşkara çıxır.
Müasirləri olan görkəmli xanəndə və tarzənlərdən eləsini təsəvvürə gətirmək mümkün deyildir ki, o, Seyid Şuşinski sənətinin güclü təsirindən faydalanmasın. Onlardan biri - A.Zeynallı adına Orta İxtisas Musiqi Məktəbinin xanəndəlik sinfində 23 il ərzində böyük sənətkarın özünü və şagirdlərini müşayiət etmiş mahir tarzən Kamil Əhmədov S.Şuşinskinin yaradıcılıq prinsiplərini, zəngin pedaqoji təcrübəsini gənc ifaçılara bu gün də öyrədir. Bu da maraqlıdır ki, şair Bəxtiyar Vahabzadə "Muğam" poemasını yazarkən S.Şuşinski sənətinə ehtiram əlaməti olaraq onun muğama gətirdiyi misilsiz nailiyyətlər barədə K.Əhmədovun məsləhətlərindən bəhrələnmişdir.
S.Şuşinskinin bənzərsiz
xanəndəlik və pedaqoji
ustalığından ətraflı söhbət açmaq xüsusi tədqiqatın
işidir. Böyük
xanəndə müstəsna istedadının gücü
və son dərəcə geniş
sənət vüsəti sayəsində musiqi
ifaçılığı tarixində xüsusi
mərhələyə çevrilmişdir.
Mustafa
ÇƏMƏNLİ
525-ci qəzet.- 2019.- 13 aprel.- S.18.