Eldəniz Zeynalov paradoksu
Deyilənə görə, onun adını böyük şairimiz Səməd Vurğun qoymuşdu. Dostu Abdulla Şaiqgildə
olanda eşidir ki, qonşuluqda bir uşaq dünyaya
gəldi. Sevincək
deyir: "Bu uşağın
adını mən qoyuram. Aybənizimiz var, Gülbənizimiz
var, qoy bu uşaq da
olsun Eldəniz".
Beləcə Eldəniz Zeynalov
- gələcəyin heç
kimə bənzəməyən
duzlu-məzəli aktyoru
bu keşməşkeşli
dünyaya kimin, kimin - dahi Səməd
Vurğunun "yazdığı"
vizit vəsiqəsi ilə qədəm qoyur.
Yaxşı igid dayısına oxşayar - deyiblər. Eldəniz Zeynalov
da 64 illik ömür yolu və yaradıcılığı
ilə xalqın bu inamının boş yerdən yaranmadığını bir
daha təsdiqlədi.
Lakin bir "amma" ilə. Çünki onun dayısı
- Azərbaycan teatr sənətinin qüdrətli
aktyorlarından olan Həsənağa Salayev romantik aktyor məktəbinin korifeylərindən
idi. Eldəniz isə Azərbaycan gəncinin, kişisinin lətifə yaratmaq, lətifəni anlamaq, zarafat etməyi bacarmaq istedadının estetikasını kinomuza gətirən, həyatı
ekrana, ekranı isə həyata yaxınlaşdırmağı bacaran realist, hətta bir az da irəli gedib
demək istərdim ki, naturalist oldu.
Mən tələbə olanda hər səhər Universitetə o vaxtkı
"9 Yanvar bağının
yanından keçib gedir, elə o yola da qayıdırdım
və bu həndəvərdə diqqətimi
ən çox çəkən Eldəniz
Zeynalovun - bir vaxtlar yalnız ekranlardan tanıdığım,
əlçatmaz hesab etdiyim, indi isə
ya ayaq üstə
dayanıb siqaret çəkə-çəkə kimləsə söhbət
edən, yaxud oradakı məşhur çayxanada oturub duzlu söhbətləri ilə admlara xoş anlar yaşadan bu maraqlı, koloritli adamın sadəliyi, özü ilə başqaları arasında
heç bir fərq qoymaması, əksinə, onların içində əriyib yox olmaq istəyi,
ən başlıcası
isə bunu özünə yaraşdırmayan
bəzilərindən fərqli
olaraq bu sadəlikdən, adilikdən
ləzzət alması
idi. Eldəniz Zeynalov üçün
"qərdeşim", "anam-bacım" deyə müraciət etdiyi tərəf müqabllərinin
sosial statusunun, yaşının heç
bir əhəmiyyəti
yox idi. O, rastlaşdığı təsadüfi
bir adamdan təklif olunan siqareti almağı, onunla ayaqüstü də olsa hal-əhval
tutmağı özünə
ayıb bilmirdi, hər səhər yaşadığı mənzilin
üstündəki uşaq
bağçasına tələsən
körpə uşaqlarla
da zarafatlaşmağa
macal tapırdı və məncə, onun bənzərsizliyi, təkrarsızlığı, ən
başlıcası isə
bu gün tamarzı qaldığımız
səmimiyyəti də
elə bunda idi.
Eldəniz Zeynalovun qəribə, bu gün bir
çox aktyorların
bir qədər başqa şəkildə
yamsıladıqları danışıq
tərzi, köklü
bakılılara xas ləhcəsi vardı. Bir sözü,
ifadəni tez-tez ikinci dəfə təkrar demək, nitqinə qəribə bir ahəng verən tələskənlik
onun təkcə özünə yox, yaratdığı obrazlara
da xas olan
keyfiyyətlər idi.
Amma bu o demək deyildi ki, rol
oynayanda Eldənizin fərqli ahəngdə, diksiyada danışmağa
gücü çatmırdı.
Yox, qətiyyən belə deyildi. Sadəcə olaraq Eldəniz
reallıqla sənət
arasındakı sərhədləri
sözün yaxşı
mənasında dağıtmağı,
sənəti gerçəkliyə,
gerçəkliyi isə
sənətə qovuşdurmağı
bacaran aktyor idi. O, yaratdığı
obrazların ardınca
getmirdi, əksinə,
onları öz ardınca aparırdı və məncə, onun kino sənətimizdəki
ən mühün xidmətlərindən biri
də bu idi.
1963-cü ildə ustad
Adil İskəndərov
gənc Eldənizi
"Əhməd haradadır"
filmində rəngsaz Əhməd roluna dəvət edəndə də yəqin ki, onun bu
qabiliyyətini nəzərə
almışdı və
tələbəsi müəlliminin
etimadını artıqlaması
ilə doğrultdu. Həddən
artıq qısqanc nişanlısının şıltaqlığından
bezən, onu gah nəvazişlə, gah da ərkyana
atmacalarla ovundurmğa
çalışan bu
gəncin iştirak etdiyi epizodlar filmdə təbii auranın yaranmasında az rol oynamırdı. Lakin ən əsası
Əhmədin sadəliyi,
səmimiyyəti idi.
Obrazın yozumunda Eldənizin
üz tutduğu əsas istinad nöqtəsi - səmimiyyət
növbəti filmində
onu ən böyük yaradıcılıq
uğuruna qovuşdurdu.
O, özünün "şah"
rolunu 31 yaşında
çəkildiyi bu filmdə - "Bir cənub şəhərində"
filmində oynadı.
Mən vaxtilə
çinovniklərin, senzuranın
qəzəbinə tuş
gələn bu filmin məziyyətlərini
50 illik zaman məsafəsindən daha aydın görürəm. Bu film cəmiyyətin,
insanın qəsdinə
dayanan və çox vaxt əlacsızlıqdan, yaxud
fərqinə varmadan
"mentalitet" sözü
ilə pərdələdiyimiz,
"zərərsizləşdirməyə"
çalışdığımız komplekslərin, yasaqların,
tabuların əsl mahiyyətini, bu normalara təslim olan insanların ruhi-psixoloji sarsıntılarını
göstərməklə yanaşı,
həm də sovet əxlaqının riyakar, antihumanist xislətini açan mükəmməl bir sənət hadisəsi idi. İnsanlarin bütün ömrü
boyu onlara təklif olunan rolu oynamağa, daxilən əzab çəkə-çəkə yaşamağa məhkum edildiyi cəmiyyətin əxlaqi-sosial ziddiyyətlərini
o dövrdə nəinki
Azərbaycan, heç
sovet kinosunda da bu film qədər
dərindən faş
edən ekran əsərləri tapmaq çətindir. Filmdəki
Eldəniz Zeynalov - Həsən Məmmədov
tandemi isə kinomuza yeni tipli
2 qəhrəman - bu yasaqlara tabe olmaq istəməyən, daxili azadlığa can atan Tofiq və
Murad obrazlarını
gətirdi, kino sənətimizdə yeni bir mərhələnin əsasını qoydu.
Eldəniz Zeynlov zahirən bivec, avara adam təsiri bağışlayan Tofiqin sonda vulkan kimi püskürən daxili etirazını, məhəllə timsalında modelləşdirilən cəmiyyətə qarşı başladığı üsyanı hətta həmin tandemin digər tərəfindən - kino sahəsində nisbətən daha çox təcrübəsi olan Həsən Məmmədovdan da daha təsirli, daha yaşarı oynayır, reallığın bu 2 həssas insanı çıxılmazlıq məngənəsində sıxdığı situasiyaların dramatizmini özünün təbii temperamenti, ifadəli baxışları ilə tamaşaçılara çatdıra bilirdi. O, Tofiqin təqdimində yenə də özünün sınanılmış üsuluna - qəhrəmanının səmimiyyətinə istinad edir, elə buna görə də tamaşaçı onun üst qatda hətta bir az gülməli təsir bağışlayan aqibətini daxilən yaşayır, ona acıyır, hərəkətlərinə haqq qazandırır. Lakin ən maraqlısı budur ki, aktyor öz təbii stixiyasından irəli gələn yumoru da unutmur. "Tofiqin canı üçün buraxmaram", "Klyanus ya malçik", "Buna bax alə, ubit menya xoçet" kimi replikalar onun fərdi keyfiyyətlərindən soraq verirsə, Muradla söhbət etdiyi səhnədə dediyi sözlər ("Sən məni mütləq vurmalısan. Amma elə yerimdən vur ki, ölməyim də"), üzünün cizgiləri, gözlərinin dibinə çökmüş ağrı, fnal səhnəsində isə köynəyini cıraraq "Vur, nə gözləyirsən, vur" deyə hayqırması Tofiqi - zahirən qeyri-ciddi, bivec adam təsiri bağışlayan bu gənci yalnız ürəyinin hökmü ilə hərəkət edən, daxili azadlığa can atan və əsərin digər personajlarından fərqli olaraq buna nail olan əsl qəhrəman səviyyəsinə qaldırır. Onun Tofiqi kinomuzda ilk (və bəlkə də hələ ki yeganə) obrazdır ki, hətta ölümdən belə qorxmayaraq, steorotip məhəllə, ailə etiketlərinin qapalı orbitindən çıxmağa çalışır, bəzi məqamlarda gülməli, bəzi məqanlarda isə faciəvi, dramatik vəziyyətlərə düşsə də, bunu bacarır. O, məhlənin hər qarışından qan iyi gələn güşəsi ilə arvadı ilə qol-qola addımlamağa cəsarət edən ilk kişi kimi hamıya nümunə göstərir və sübut edir ki, burada qeyri-əxlaqi heç nə yoxdur, əksinə, hamını təəccübləndirən bu davranış jesti məhlədə - qapalı məkanda "əxlaq təəssübkeşi" rolunu oynayıb kənarda qız-gəlinə söz atanların, sataşanların riyakarlığından qat-qat əxlaqidir.
Kino tədqiqatçılarından xahiş edirəm, bu faktı unutmasınlar.
Gözləmək olardı ki, bu filmdən sonra rejissorlar Eldənizi rahat buraxmayacaqlar, onun üstündə, necə deyərlər, dava salacaqlar. Təəssüf ki, belə olmadı və onun kino yaradıcılığında 2-ci dərəcəli, epizodik rollar "mərhələsi" başladı. "Yeddi oğul..."da kəndli, "Bizim Cəbiş müəllim"də alverçi, "O qızı tapın"da Səyavuş, "Babamızın babasının babası" filmində həkim, "Bəyin oğurlanması"nda inspektor, "Yol əhvalatı"nda şikayətçi... Amma Eldəniz Zeynalov bu kiçik rollarda da yaratdığı obrazların koloriti ilə tamaşaçıların qəlbinə yol tapdı, özünün bənzərsizliyini təsdiqlədi.
Lakin kimin ağlına gələrdi ki, bu zarafatcıl, uşaq kimi səmimi aktyor bir gün mənim (və yəqin ki, çoxlarının) hələ də izahını tapmadığı bir paradoksun müəllifi olacaq, hər şeyin heç də həmişə göründüyü kimi olmaması barədə bir pritça yaradacaq? Siz filmlərdən, televiziya tamaşalarında guya ovcumuzun içi kimi tanıdığımız Eldəniz Zeynalovu Dezdemonanı boğmaq ərəfəsində məşhur monoloqunu söyləyən Otello rolunda təsəvvür edirsinizmi? Mən o səhnəni görmüşəm və bilmirəm neçə il əvvəl televiziya ilə nümayiş olunan bu səhnəni görməyənləri onun həqiqiliyinə necə inandırım. Yox, bu, qətiyyən zarafat, parodiya deyildi. Gülüş ustalarının faciə qəhrəmanlarını oynamağa uyarsızlığını göstərməyə də xidmət etmirdi bu səhnə. Amma boynuma alıram, məni Otellonun - o qısqanc mavrın səhnə təcəssümü haqqında tamam fərqli ölçülərlə fikirləşməyə cövq edən nə isə qəribə bir sehr vardı o səhnədə.
Bu, kökündə qəribə, izaholunmaz bir sirr dayanan paradoks idi - Eldəniz Zeynalov paradoksu.
O paradoksun izahını hamımızın sevimlisi Eldəniz Zeynalov özü ilə apardı.
Ruhun şad
olsun, Eldəniz müəllim! Yerin yaman görünür.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 17 aprel.- S.22.